Oikea sapatin vietto, ei ole mitään pakkopullaa:

Sirkka Iita.

Näin juuri minäkin koen sapatin vieton:

SAPATIN TÄYTTYMYS.Kij.Weijo.(ote Weijon tekstistä)

>>>>Sapatti on sydämissämme oleva vapauden ja levon tila. Olemme päässeet Jumalan lepoon (Hebr. 4). ”Tulkaa minun tyköni, kaikki työtä tekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne. Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä" (Matt. 11:28-30).

Tarvitsemme lepoa.
Jumala on antanut meitä varten viikkojärjestyksen ja siihen kuuluvan lepopäivän. Saamme vapaasti (laista vapautettuina) levätä työstämme lauantaisin. Siihen meillä on lupa Jumalalta. ”Sapatti on ihmistä varten.” Sydämen lepotila syntien anteeksiantamuksen ihanuudessa ei meistä väisty levätessämme sapattina. Emme siinä tunnustaudu lakiliittoon.

Viikon seitsemäs päivä eli lauantai annettiin ihmisille levon päiväksi jo ennen lain antamista. Se annettiin luomistyön muistoksi. Sitä on siis hyvä edelleenkin kunnioittaa.

”Ja Jumala päätti seitsemäntenä päivänä työnsä, jonka hän oli tehnyt, ja lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikesta työstänsä, jonka hän oli tehnyt. Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen (Hän ei siunannut muita päiviä lepopäiviksi), koska Hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstänsä, jonka Hän oli tehnyt”
(1 Moos. 2:2-3).

Meidän lauantaimme oli Jeesuksen ja alkuseurakunnan seitsemäs päivä: ”Silloin oli valmistuspäivä (perjantai), ja sapatti (lauantai) oli alkamaisillaan. Ja naiset, jotka olivat tulleet hänen kanssaan Galileasta, seurasivat jäljessä ja katselivat hautaa ja kuinka hänen ruumiinsa sinne pantiin. Ja palattuaan kotiinsa he valmistivat hyvänhajuisia yrttejä ja voiteita; mutta sapatin (lauantain) he viettivät hiljaisuudessa lain käskyn mukaan. Mutta viikon ensimmäisenä päivänä (sunnuntaina) ani varhain he tulivat haudalle, tuoden mukanaan valmistamansa hyvänhajuiset yrtit” (Luuk.23: 54- 24:1). Sapatti ja sunnuntai ovat siis kaksi eri päivää.

Tiedämme, että Jeesuksen ylösnousemuspäivä on sunnuntai, viikon ensimmäisen päivän aamu (Markus 16:2). Tätä tosiasiaa ei muuta kalenteriin tehty viikonpäivien erilainen numerointi. Raamatun mukaan arki alkaa lauantai-illasta ja päättyy perjantai-iltaan.
Raamatussa ei ole mainintaa sunnuntaista kristittyjen lepopäivänä.

Tässä asiassa on kuitenkin hyvä muistaa, että uuden liiton uskovilla on jatkuva 24 tunnin lepo jokaisena seitsemänä päivänä viikossa. Tämä on sydämissämme oleva lepotila, sapatin täyttymys.

Hebrealaiskirjeen kirjoittaja yhdistää Jumalan pyhittämän viikkolepopäivän sydämissämme olevaan sapatin lepoon: ”…lupaus päästä Hänen lepoonsa vielä pysyy varmana…Sillä me pääsemme lepoon, me, jotka tulimme uskoon… Sillä Hän on sanonut seitsemännestä päivästä näin:

Ja Jumala lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikista teoistansa… …varmana pysyy, että muutamat pääsevät siihen… …Niin on siis Jumalan kansalle sapatinlepo varmasti tuleva. Sillä joka on päässyt Hänen lepoonsa, on saanut levon teoistaan, hänkin, niin kuin Jumala omista teoistansa. Ahkeroikaamme siis päästä siihen lepoon…” (Hebr. 4:1-11).

On selvää, ettei edellisessä ole kysymys viikkosapatista, vaan vapauden lain lepotilasta.

Jeesuksen opetukset tuovat meille todellisen vapauden (sapatin levon) armossa ja totuudessa.
"Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi… … Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi” (Joh. 8:31, 36). ”Profeetoissa on kirjoitettuna:

'Ja he tulevat kaikki Jumalan opettamiksi.' Jokainen, joka on Isältä kuullut ja oppinut, tulee minun tyköni” (Joh. 6:45).
Jeesuksessa ja Hänen ristintyössään ovat kaikki siunauksen lähteet, ”tiedon ja viisauden aarteet” (Kol. 2:2-3).

Kenelle laki on asetettu?
”…tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle (uskoville), vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille, haureellisille, miehimyksille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä oppia vastaan - autuaan Jumalan kirkkauden evankeliumin mukaisesti, joka on minulle uskottu” (1 Tim. 1:9-11).

”Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa, odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä” (Tiitus 2:11- 13 ja 1 Tim. 1:3-5)

27

681

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin se on

Et tainnut käsittää Weijon kierosta kirjoituksesta, että Weijo Liberaalina todellisuudessa KUOMOAA Sapatin/LAIN pyhä päivänä, sinä oikeana (lauantaina) voimassa olevana ehdottomana Jumalan tahdonmukaisena rikkomattomana Lepopäivänä?! - Weijo mukaan saa valita lepopäivänsä, tai olla valitsematta!

Weijon teksti on hämäävää/silmänlumetta, joka hämää ihmisiä, jotka ei häntä tunne. Ei Weijo todellisuudessa kunnioita Sapattia, vaan sunnuntaita! Weijo tekee arkiaskareita Sapattinakin!
      ..ja vasta sunnuntaina heillä on pyhäkokous!

• niin tekee

minäkin luulin että hän viettää sapatin, kun tuolla herätys palstalla hän kirjoitti, kun kysyin että vietätkö sinä sapatin jo tuli selväksi että ei varmasti vietä, sitä sapattia minkä Jumala on Pyhittänyt Siunannut.

• Raamattu vapauttaa omantunnon sapattisyytöksistä.

Room. 14:5
        Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.

Pyhitys on verrattomasti enemmän kuin oikean viikonpäivän valinta. Ei 7. pvä so. sunnuntai ole ainoa oikea.

Hebr 9:13-14

13 Sillä jos kauristen ja härkäin veri ja hiehon tuhka, saastaisten päälle vihmottuna, pyhittää lihanpuhtauteen,
        14 kuinka paljoa enemmän on Kristuksen veri, hänen, joka iankaikkisen Hengen kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle, puhdistava meidän omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa!

Matt. 23:17
        Te tyhmät ja sokeat! Kumpi on suurempi, kultako vai temppeli, joka kullan pyhittää?
        Matt. 23:19
        Te sokeat! Kumpi on suurempi, uhrilahjako vai alttari, joka uhrilahjan pyhittää?
        Hepr. 2:11
        Sillä sekä hän, joka pyhittää, että ne, jotka pyhitetään, ovat kaikki alkuisin yhdestä. Sentähden hän ei häpeä kutsua heitä veljiksi,

Juud. 1:20
        Mutta te, rakkaani, rakentakaa itseänne pyhimmän uskonne perustukselle, rukoilkaa Pyhässä Hengessä

• J;k

Edustat aika ahdasta näkemystä. Kuka kunnioittaa päiviä. Lauantain kunnioittaminen on yhtä suurta syntiä kuin sunnuntain. Vain Jumalalle kunnia! Ei päiville, eikä teoille.

• En tiedä, minkä sortin adventistipastori kätkeytyy peitenimen "Sirkka Iita" taakse, mutta lainkiivailu se on, eikä Pyhä Henki, mikä pakottaa laittamaan yleiselle foorumille ehdottoman vaatimuksen - valita se ainoa oikea pyhäpäivä.

En kysy, miksi laitetaan pitkiä lainauksia, tunnetusti kyseenalaiselta Weijolta - eikä Sanasta. Sillä sapatin Herra testamenttasi vain yhden irtojakeen sapattia koskien. Ja tehän tunnetusti ette pidä irtojakeista.

***Jumala on antanut meitä varten viikkojärjestyksen ja siihen kuuluvan lepopäivän. Saamme vapaasti (laista vapautettuina) levätä työstämme lauantaisin. Siihen meillä on lupa Jumalalta. ”Sapatti on ihmistä varten.” Sydämen lepotila syntien anteeksiantamuksen ihanuudessa ei meistä väisty levätessämme sapattina. Emme siinä tunnustaudu lakiliittoon.***

Sapatin Herra ei suutu yllä olevasta Sirkka Iitan vannomasta tekstistä - vaan hymähtää sille.
      Mukamas laista vapautettuina vaaditaan valitsemaan tietty päivä, pelastuksen ehtona se.
      Vähäinen taikina hapattaa koko taikinan ja se hapatus on sana "lauantai". Sirkka Iitan so. Weijon väittämille "lauantaista" tai ainoasta oikeasta lepopäivästä ei löydy Sanasta mitään perusteita, vaikka tekevät siitä mitä tärkeimmän asian - siitä viikonpäivästä.

Ehkä halutaan salata sisältö. Sisältöön varmaankin liittyy paljon sellaisia määräyksiä, joita ei julkisella foorumilla haluta edes paljastaa. Koskapa tuota pyhityksen ulkokuorta noin kovasti kiillotetaan.

Yksi maininta oikean päivän valinnasta itse kunkin kohdalla sapatin Herran testamentissa on. Ja se on yhteensopiva sen Raamatussa usein toistuvan sanonnan kanssa, että emme ole lain orjia, vaan vapauden laki Kristuksessa on meidät tuomitseva.

Sekin tuomio tulee kanssaihmisille osoittamamme laupeuden mukaan, (Jaak 2:12-13), eikä sen mukaan, miten sapattina itseämme viihdytämme.

Room. 14:5    Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.   

Samoin on ruoan laita - makuasia:

1. Kor 10:25 Syökää kaikkea, mitä lihakaupoissa on tarjolla, tekemättä kysymyksiä omantunnonsyistä. [1. Tim. 4:4]   

ÄLKÄÄ SIIS TUOMITKO ENNENAIKAISESTI RUOAN TAI PÄIVIEN TÄHDEN
      Sillä armon Herra tullessaan sanoo sen viimeisen sanan, (Job 19:25).

1. KOR 4:3-5 :

3 Mutta minulle on yhdentekevää, ryhdyttekö te tai jokin ihmisten tuomioistuin minua tutkimaan. En itsekään ryhdy tutkimaan itseäni.   
      4 Minulla ei ole mitään tunnollani, mutta ei minua vielä sen perusteella ole todettu syyttömäksi. Minun tuomarini on Herra. [Ap. t. 23:1]   
      5 Älkää siis tuomitko ennenaikaisesti, ennen kuin Herra tulee. Hän valaisee pimeyden kätköt ja tuo esiin sydänten ajatukset, ja silloin itse kukin saa kiitoksen Jumalalta. [1. Kor. 3:8,13]   

antti

• valinnut ihmiselle

Mitähän Antti varmistelee omassa mielessään?
        Laki on Jumalan ja lakihenkisyys on Jumalan.
        Se perustus on ja pysyy ajan loppuun asti.

En ainakaan haluaisi Anttia eduskuntaan, silloin ei voisi olla mistään varma. Laki muuttaisi muotoaan jatkuvasti.

Syyttäjä syyttää ja Jeesus vapauttaa uskolliset palvelijansa.

Näin väittivät fariseukset, että Jeesus kumosi sapatin. Näin väittävät myös jotkut ihmiset tänäänkin, mutta Jeesus sanoo: en tullut lakia enkä profetoita kuomamaan vaan täyttämään!
        9. Ja hän sanoi heille: "Hyvin te kumoatte Jumalan käskyn noudattaaksenne omaa perinnäissääntöänne.

Jeesus sanoo: ”Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää. Luuk. 17.

• valinnut ihmiselle kirjoitti:

En ainakaan haluaisi Anttia eduskuntaan, silloin ei voisi olla mistään varma. Laki muuttaisi muotoaan jatkuvasti.

Näin väittivät fariseukset, että Jeesus kumosi sapatin. Näin väittävät myös jotkut ihmiset tänäänkin, mutta Jeesus sanoo: en tullut lakia enkä profetoita kuomamaan vaan täyttämään!
        9. Ja hän sanoi heille: "Hyvin te kumoatte Jumalan käskyn noudattaaksenne omaa perinnäissääntöänne.

Jeesus sanoo: ”Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää. Luuk. 17.

AITO VAPAUS ON JEESUKSEN ORJUUTTA

Sapattilakiko siis on ikuinen, mutta fariseukset vain väittivät Jeesuksen väittäneen olevansa Jumalan Poika?

Joh 5:17-18

17 Mutta Jeesus sanoi heille: "Minun Isäni tekee työtään taukoamatta, ja niin teen myös minä." [Joh. 9:4, 14:10]   
        18 Tämä vain lisäsi juutalaisten halua ottaa Jeesus hengiltä. Hänhän ei ainoastaan rikkonut sapattikäskyä, vaan vieläpä sanoi Jumalaa omaksi isäkseen ja teki siten itsestään Jumalan vertaisen. [Joh. 10:33]   

Jeesus perustelee sen, miksei erottele päiviä toisistaan, ei edes sapattia: minun Isäni yhäti tekee työtä ja siksi minä myös.
        Hänen läheisin opetuslapsensa ymmärsi - toisin kuin te fundamentalistit - Jeesuksen ajatukset. Eipä Johannes missään kirjeessään mainitse, että pyhä on ainoastaan lauantaina. Eikä puhu jonkin päivän ehdottomasta erityisestä pyhittämisestä.

LAKIHENKISYYS ON LIHAN MIELTÄ - SYNTI

Mitä tuohon LAKIHENKISYYTEEN tulee, niin Jumala Sanassaan ottaa siihen rajusti kielteistä kantaa.

ROOM 7:3-6 :

3 Jos hän miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle, hän on avionrikkoja. Mutta miehensä kuoltua hän on vapaa lain määräyksestä eikä tee aviorikosta, jos menee naimisiin toisen miehen kanssa. [Matt. 5:32]

4 Samoin on teidän laitanne, veljeni. Kristuksen kuolemassa te hänen ruumiinsa jäseninä olette kuolleet vapaiksi laista ja kuulutte nyt toiselle, hänelle joka on herätetty kuolleista. Näin me kannamme hedelmää Jumalalle. [Gal. 2:19,20, 5:18; Kol. 2:14]   
        5 Silloin kun vielä olimme turmeltuneen luontomme vallassa, ruumiissamme vaikuttivat lain herättämät syntiset himot ja me kannoimme hedelmää kuolemalle. [Room. 6:21, 8:8; Gal. 5:19]

6 Mutta kun nyt olemme kuolleet pois siitä, mikä piti meitä vallassaan, olemme päässeet vapaiksi laista. Nyt palvelemme Jumalaa uudella tavalla, Hengen mukaan, emme enää vanhalla tavalla, lain kirjaimen orjina. [Room. 6:4, 8:4; 2. Kor. 3:6]   

IRTI LAISTA - YMMÄRRÄTKÖ VERTAUSKUVIA?

Room. 7:2
        Niinpä sitoo laki naidun vaimon hänen elossa olevaan mieheensä; mutta jos mies kuolee, on vaimo irti tästä miehen laista.

Room. 7:6
        mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.

Kaiketi asia tuli tällä selväksi - kenen orja olet, sen lauluja laulat - ketä palvelet, sen loruja luet - kenen oma olet, hänen puolestaan kiivailet.
        On niitä, jotka tahtovat vertauskuvauksellisesti olla aviossa lakihengen kanssa. Ja on niitä, jotka katsovat Jeesuksen olevan aviopuolisonsa.
        Kahden kanssa ei voi vilpittömästi kuherrella.

• niin....
        valinnut ihmiselle kirjoitti:

Jos Jumala OLISIKIN määrännyt sapatinvieton, ei Hän kuitenkaan määrännyt adventistien sapatinviettotapaa.Adventistiebn päämääränä on siepata jokaikinen sapatinviettäjä sapattilakia käyttäen huomaansa. Lisäksi adventtikirkko kaatuu jos se tunnustaa oppinsa sapatista julkisesti virheelliseksi.Adventtikirkon oppi on virheellinen sapattikäskyn noudattamisesta annettujen säädöstenkin vuoksi. Paavali sanoo ympärileikatuista niin, etteivät nämäkään täytä lakia, vaikka siihen vedoten vaativat pakanoita ympärileikkauttamaan itsensä ja sama sopii adventisteihin ja syykin on ihan vastaava.(GAL.6:13 Eiväthän nekään, jotka ympärileikkauttavat itsensä, itse noudata lakia, vaan he tahtovat teitä ympärileikkauttamaan itsenne saadakseen kerskata teidän lihastanne.)

• niin.... kirjoitti:

Jos Jumala OLISIKIN määrännyt sapatinvieton, ei Hän kuitenkaan määrännyt adventistien sapatinviettotapaa.Adventistiebn päämääränä on siepata jokaikinen sapatinviettäjä sapattilakia käyttäen huomaansa. Lisäksi adventtikirkko kaatuu jos se tunnustaa oppinsa sapatista julkisesti virheelliseksi.Adventtikirkon oppi on virheellinen sapattikäskyn noudattamisesta annettujen säädöstenkin vuoksi. Paavali sanoo ympärileikatuista niin, etteivät nämäkään täytä lakia, vaikka siihen vedoten vaativat pakanoita ympärileikkauttamaan itsensä ja sama sopii adventisteihin ja syykin on ihan vastaava.(GAL.6:13 Eiväthän nekään, jotka ympärileikkauttavat itsensä, itse noudata lakia, vaan he tahtovat teitä ympärileikkauttamaan itsenne saadakseen kerskata teidän lihastanne.)

Että eivät nekään, jotka muka pitävät mm. sapattilain, eivät kuitenkaan pidä. Onhan Vanhassa Testamentissa monta muutakin sapattilakia kuin vain tuo joka 7. pvä. On sapattivuosikin ynnä muuta.

Eräässä kohdin mainitaan sapatin vieton perusteeksi Egyptistä pääsy.

Mutta Kristuksessa olevillehan ei voida pakolla määrätä sapattitapoja, sillä Hän on sapatin Herra.

Jokapäiväinen tärkeä pyhitysasia mainitaan Juudas 1:20.

Mutta te, rakkaani, rakentakaa itseänne pyhimmän uskonne perustukselle, rukoilkaa Pyhässä Hengessä

• synnitön
        AnttiVKantola kirjoitti:

Sapattilakiko siis on ikuinen, mutta fariseukset vain väittivät Jeesuksen väittäneen olevansa Jumalan Poika?

17 Mutta Jeesus sanoi heille: "Minun Isäni tekee työtään taukoamatta, ja niin teen myös minä." [Joh. 9:4, 14:10]   
        18 Tämä vain lisäsi juutalaisten halua ottaa Jeesus hengiltä. Hänhän ei ainoastaan rikkonut sapattikäskyä, vaan vieläpä sanoi Jumalaa omaksi isäkseen ja teki siten itsestään Jumalan vertaisen. [Joh. 10:33]   

Jeesus perustelee sen, miksei erottele päiviä toisistaan, ei edes sapattia: minun Isäni yhäti tekee työtä ja siksi minä myös.
        Hänen läheisin opetuslapsensa ymmärsi - toisin kuin te fundamentalistit - Jeesuksen ajatukset. Eipä Johannes missään kirjeessään mainitse, että pyhä on ainoastaan lauantaina. Eikä puhu jonkin päivän ehdottomasta erityisestä pyhittämisestä.

Mitä tuohon LAKIHENKISYYTEEN tulee, niin Jumala Sanassaan ottaa siihen rajusti kielteistä kantaa.

3 Jos hän miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle, hän on avionrikkoja. Mutta miehensä kuoltua hän on vapaa lain määräyksestä eikä tee aviorikosta, jos menee naimisiin toisen miehen kanssa. [Matt. 5:32]

4 Samoin on teidän laitanne, veljeni. Kristuksen kuolemassa te hänen ruumiinsa jäseninä olette kuolleet vapaiksi laista ja kuulutte nyt toiselle, hänelle joka on herätetty kuolleista. Näin me kannamme hedelmää Jumalalle. [Gal. 2:19,20, 5:18; Kol. 2:14]   
        5 Silloin kun vielä olimme turmeltuneen luontomme vallassa, ruumiissamme vaikuttivat lain herättämät syntiset himot ja me kannoimme hedelmää kuolemalle. [Room. 6:21, 8:8; Gal. 5:19]

6 Mutta kun nyt olemme kuolleet pois siitä, mikä piti meitä vallassaan, olemme päässeet vapaiksi laista. Nyt palvelemme Jumalaa uudella tavalla, Hengen mukaan, emme enää vanhalla tavalla, lain kirjaimen orjina. [Room. 6:4, 8:4; 2. Kor. 3:6]   

Niinpä sitoo laki naidun vaimon hänen elossa olevaan mieheensä; mutta jos mies kuolee, on vaimo irti tästä miehen laista.

mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.

Kaiketi asia tuli tällä selväksi - kenen orja olet, sen lauluja laulat - ketä palvelet, sen loruja luet - kenen oma olet, hänen puolestaan kiivailet.
        On niitä, jotka tahtovat vertauskuvauksellisesti olla aviossa lakihengen kanssa. Ja on niitä, jotka katsovat Jeesuksen olevan aviopuolisonsa.

"LAKIHENKISYYS ON LIHAN MIELTÄ - SYNTI"

Meinaatko, että Jumala on syntinen, kun säilyttää lakiaan taivaassa?

Sitäpaitsi synti tulee lain rikkomisesta.
        Jaak. 1:14. Vaan jokaista kiusaa hänen oma himonsa, joka häntä vetää ja houkuttelee;
        15. kun sitten himo on tullut raskaaksi, synnyttää se synnin, mutta kun synti on täytetty, synnyttää se kuoleman.

1 Joh.3:4. Jokainen, joka tekee synnin, tekee myös laittomuuden; ja SYNTI ON LAITTOMUUS.
        5. Ja te tiedätte hänen ilmestyneen ottamaan pois synnit; ja hänessä ei ole syntiä.
        6. Kuka ikinä hänessä pysyy, hän ei tee syntiä; kuka ikinä syntiä tekee, hän ei ole häntä nähnyt eikä häntä tuntenut.

Jeesus ei tehnyt syntiä, joten Hän ei voinut rikkoa yhtään Isänsä käskyä, ei edes sitä sapattia. Ainoastaan oikaisi fariseusten virheellisiä tulkintoja.

Jeesus sanoo, että Isä on minua suurempi.

Väärä opetus on väärää.
        Paavali ja Apostolit opettivat lakia, mutta sinä vääristät.

Jeesus ei missään siunaa ja pyhitä kaikkia päiviä lepopäiväksi!
        Luomisen lopuksi Sapatti on siunattu ja pyhitetty lepopäiväkisi.
        Nimenomaan ihmistä varten.

• MUISTA
        AnttiVKantola kirjoitti:

Että eivät nekään, jotka muka pitävät mm. sapattilain, eivät kuitenkaan pidä. Onhan Vanhassa Testamentissa monta muutakin sapattilakia kuin vain tuo joka 7. pvä. On sapattivuosikin ynnä muuta.

Eräässä kohdin mainitaan sapatin vieton perusteeksi Egyptistä pääsy.

Mutta Kristuksessa olevillehan ei voida pakolla määrätä sapattitapoja, sillä Hän on sapatin Herra.

Jokapäiväinen tärkeä pyhitysasia mainitaan Juudas 1:20.

sekin on jo muutettu ainoastaan sanaan, pyhitä!

• pyhäksi
        MUISTA kirjoitti:

Muuttuuko sapatinviettosi pyhäksi?
        Haggai:
        2:12 Katso, mies kantaa pyhää lihaa vaatteensa liepeessä ja koskettaa liepeellänsä leipää tai keittoa, viiniä, öljyä tai muuta ruokaa, mitä hyvänsä; tuleeko se siitä pyhäksi?" Niin papit vastasivat ja sanoivat: "Ei."

• synnitön kirjoitti:

"LAKIHENKISYYS ON LIHAN MIELTÄ - SYNTI"

Meinaatko, että Jumala on syntinen, kun säilyttää lakiaan taivaassa?

Sitäpaitsi synti tulee lain rikkomisesta.
        Jaak. 1:14. Vaan jokaista kiusaa hänen oma himonsa, joka häntä vetää ja houkuttelee;
        15. kun sitten himo on tullut raskaaksi, synnyttää se synnin, mutta kun synti on täytetty, synnyttää se kuoleman.

1 Joh.3:4. Jokainen, joka tekee synnin, tekee myös laittomuuden; ja SYNTI ON LAITTOMUUS.
        5. Ja te tiedätte hänen ilmestyneen ottamaan pois synnit; ja hänessä ei ole syntiä.
        6. Kuka ikinä hänessä pysyy, hän ei tee syntiä; kuka ikinä syntiä tekee, hän ei ole häntä nähnyt eikä häntä tuntenut.

Jeesus ei tehnyt syntiä, joten Hän ei voinut rikkoa yhtään Isänsä käskyä, ei edes sitä sapattia. Ainoastaan oikaisi fariseusten virheellisiä tulkintoja.

Jeesus sanoo, että Isä on minua suurempi.

Väärä opetus on väärää.
        Paavali ja Apostolit opettivat lakia, mutta sinä vääristät.

Jeesus ei missään siunaa ja pyhitä kaikkia päiviä lepopäiväksi!
        Luomisen lopuksi Sapatti on siunattu ja pyhitetty lepopäiväkisi.
        Nimenomaan ihmistä varten.

Oho. Ei edes saatana kyennyt tuohon. Hän pyrki ylimmän tiedon haltijaksi, kuvaannollisesti sanoen: pohjimmaiseen pohjolaan. Mutta alimmaksi kaikkea putosi, hesekielin vai oliko se Jeremian mukaan.

Laki on jumalasi. Siitä näkökulmasta lähtien määrittelet Isän ja Pojan. Uskosi perusta on fariseuksen puheet ja Johanneksen johtopäätös niistä. Joh 5:17-18. Oman mielesi vai sanoisinko mielettömyytesi mukaisesti tulkitset niitä. Sitten vasta päättelet Isän ja Pojan.

Mutta ei Jeesus suinkaan ainoastaan väittänyt, että Jumala on hänen Isänsä - vaan niin asia on.
        Se väite yhdessä sapatin rikkomisen kanssa sai aikaan fariseuksissa tappopäätöksen, Joh 5:17-18.

Varoisit vähän; Lusifer on sinulle kateellinen.

• MUISTA kirjoitti:

Pyhitä sinä - ja minä - jäsenesi ja sydämesi Herralle otolliseksi uhriksi. Kyllä Herra itse muusta pyhittämisestä huolehtii; itse asiassa siitäkin, jos luvan annat. Sapatin Herra pyhittää sapatin ja kaikki päivät sekä ottaa omansa ikuiseen sapatinlepoon lopussa.

1. Piet. 3:15
        vaan pyhittäkää Herra Kristus sydämissänne ja olkaa aina valmiit vastaamaan jokaiselle, joka teiltä kysyy sen toivon perustusta, joka teissä on, kuitenkin sävyisyydellä ja pelolla,

Hepr. 2:11
        Sillä sekä hän, joka pyhittää, että ne, jotka pyhitetään, ovat kaikki alkuisin yhdestä. Sentähden hän ei häpeä kutsua heitä veljiksi,

Room. 6:22
        Mutta nyt, kun olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä.

Mark. 6:20
        Sillä Herodes pelkäsi Johannesta, koska tiesi hänet vanhurskaaksi ja pyhäksi mieheksi, ja suojeli häntä. Ja kun hän kuunteli häntä, tuli hän epäröivälle mielelle monesta asiasta; ja hän kuunteli häntä mielellään.
        Room. 12:1
        Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne.
        Ef. 2:21
        jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa;
        1. Piet. 2:5
        ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia.

• kyllä hän on

Oikein Sirkka-Iita hän on maininnut että hän asuu Ruotsissa, ei ole mies eikä adventisti pappi.
        Eikä edes adventisti, hän sanoo olevansa luterilainen, mutta on löytänyt sapatin vieton Raamatusta, niin on monelle käynyt jotka ovat vilpittömiä etsijöitä, myös minäkin kuulun siihen joukkoon, että Jumala aukaisi silmäni näkemään että sapatti on edelleenkin, sitä ei ole poistettu.
        Ja se kuuluu myöskin pitää,niinkuin kaikki muutkin käskyt jotka ovat kymmenessä käskyssä.

• kyllä hän on kirjoitti:

Oikein Sirkka-Iita hän on maininnut että hän asuu Ruotsissa, ei ole mies eikä adventisti pappi.
        Eikä edes adventisti, hän sanoo olevansa luterilainen, mutta on löytänyt sapatin vieton Raamatusta, niin on monelle käynyt jotka ovat vilpittömiä etsijöitä, myös minäkin kuulun siihen joukkoon, että Jumala aukaisi silmäni näkemään että sapatti on edelleenkin, sitä ei ole poistettu.
        Ja se kuuluu myöskin pitää,niinkuin kaikki muutkin käskyt jotka ovat kymmenessä käskyssä.

Jassoo. Saapi sitä lauantaina, 6. pvä viettää, tietysti.

Mutta että se ainoa oikea - se ainoa pyhä päivä - olisi lauantai, niin sitäpä et Sanasta löydä, vaan ainoastaan sen ulkopuolelta.

Muutoinkin sivistymättömästi kumoat kaiken pakanain apostolin, Paavalin tekstin tuolla väittämälläsi lain määräävästä vallasta. Jopa Herrani yläpuolelle asetat lait.

Olenhan lukusia kertoja, kiistämättömästi tuonut esiin Paavalin ja raamatun hengen mukaista totuutta lain ja evankeliumin suhteesta - siitä että ei saa olla suhdetta molempien kanssa. Room 7:2-6.

En väitä, että voisit vapaasti valita. Sillä ensinnäkin ihmisen vapaa ratkaisuvalta on sidottu valkeuden ja pimeyden väliseen taisteluun. Ja toisekseen, kukaan ei voi tulla minun Herrani tykö, ellei minun Isäni häntä vedä.

• alainen,
        AnttiVKantola kirjoitti:

Oho. Ei edes saatana kyennyt tuohon. Hän pyrki ylimmän tiedon haltijaksi, kuvaannollisesti sanoen: pohjimmaiseen pohjolaan. Mutta alimmaksi kaikkea putosi, hesekielin vai oliko se Jeremian mukaan.

Laki on jumalasi. Siitä näkökulmasta lähtien määrittelet Isän ja Pojan. Uskosi perusta on fariseuksen puheet ja Johanneksen johtopäätös niistä. Joh 5:17-18. Oman mielesi vai sanoisinko mielettömyytesi mukaisesti tulkitset niitä. Sitten vasta päättelet Isän ja Pojan.

Mutta ei Jeesus suinkaan ainoastaan väittänyt, että Jumala on hänen Isänsä - vaan niin asia on.
        Se väite yhdessä sapatin rikkomisen kanssa sai aikaan fariseuksissa tappopäätöksen, Joh 5:17-18.

Varoisit vähän; Lusifer on sinulle kateellinen.

kun niin väität?
        Et ole lukenut edes mitä kirjoitin, vaan vääristelet.

Mistä ylimmästä tiedosta puhut?

”Mutta ei Jeesus suinkaan ainoastaan väittänyt, että Jumala on hänen Isänsä - vaan niin asia on.”

Näin sanoin: Jeesus sanoo, että Isä on minua suurempi.

-----------
        Lusifer pyrki korottamaan itsensä Jumalan vertaiseksi tai jopa korkeaksi.

Niin kuin sinä Antti pyrit muuttamaan Jumalan käskyt itsellesi sopivimmaksi ja se tarkoittaa sitä, että et luota Jeesuksen veren sovitukseen, et usko Jumalaan.

Sitä paitsi sinussa on luulotauti. Luulet, että jos puhutaan Jumalan laista, niin laki astuu jumalaksi. Se on sinun omasta päästäsi ja harha-aistimuksistasi.

Väität vielä niin, kuin fariseukset, että Jeesus rikkoi sapatin. Pidätkö fariseuksia Jumalana?
        Etkö tiedä, että sapattina on lupa tehdä hyvää.
        Tuliko Jeesus rikkomaan lakia? Ei vaan pelastamaan ja sitä varten Hänen piti olla synnitön. Syntinen ei voi ketään sovittaa? Jeesus pystyi synnittömään elämään ja siinä on meillä toivo.

Teet Jeesuksesta syntisen.

• plää.
        alainen, kirjoitti:

kun niin väität?

”Mutta ei Jeesus suinkaan ainoastaan väittänyt, että Jumala on hänen Isänsä - vaan niin asia on.”

-----------

Niin kuin sinä Antti pyrit muuttamaan Jumalan käskyt itsellesi sopivimmaksi ja se tarkoittaa sitä, että et luota Jeesuksen veren sovitukseen, et usko Jumalaan.

Sitä paitsi sinussa on luulotauti. Luulet, että jos puhutaan Jumalan laista, niin laki astuu jumalaksi. Se on sinun omasta päästäsi ja harha-aistimuksistasi.

Väität vielä niin, kuin fariseukset, että Jeesus rikkoi sapatin. Pidätkö fariseuksia Jumalana?
        Tuliko Jeesus rikkomaan lakia? Ei vaan pelastamaan ja sitä varten Hänen piti olla synnitön. Syntinen ei voi ketään sovittaa? Jeesus pystyi synnittömään elämään ja siinä on meillä toivo.

Pälä pälä plää plääp!

• alainen, kirjoitti:

kun niin väität?

-----------

Oletko paholaisen
        Kirjoittanut: alainen, 23.4.2007 klo 08.04
           kun niin väität?

=============== Etkö ymmärtänyt?

Joko fariseukset tai minä; päätelkää itse, kumpi on "paholaisen alainen". Mutta minä uskon vanhat sapattilait kumonneeseen Isän Poikaan, joka ruumiinsa kautta teki Uuden, paremman liiton.
        Joka lakiin katsahtaa, se katajaan kapsahtaa - joka Jeesukseen katsoo, sen Jeesus armahtaa.

Jeesus täytti koko lain puolestamme ristillä kertakaikkisesti ja aloitti armotalouskauden. Mutta me typerykset yhä kinastelemme, mitä kaikkea pitää täyttää, jotta tuon armon perisi. Niinkuin muka armolahjasta voisi jollain lailla maksaa!

Etkö ymmärtänyt omaa tekstiäsi, tuntematon?
        Kun väitit, että fariseukset VAIN väittivät Jeesuksen rikkoneen sapatin - niin samalla tulit väittäneeksi, että fariseukset vain väittivät Jeesuksen väittäneen Jumalaa Isäkseen.

Mutta Jeesuksen lähimmän opetuslapsen, Johanneksen tulkinta on oikea: Jeesus päätettiin tappaa, koska hän todella rikkoi sapatin ja todella väitti olevan Isän Poika. "Ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan (sen lisäksi) myös sanoi Jumalaa Isäkseen". Pojalla oli valta kumota, vaikka tuntematon herjaaja muuta väittää yhdessä entisaikojen fariseusten kanssa.

Fariseuksethan väittivät, että Jeesus ei ole Jumalan Poika ja näkivät Hänen TODELLA rikkovan sapattilain.

Joh 5:17-18 :

17 Mutta Jeesus vastasi heille: "Minun Isäni tekee yhäti työtä, ja minä myös teen työtä".   
        18 Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.   

MATT 12:1-8 :

Sapatin herra   
        1 Niihin aikoihin Jeesus kerran kulki sapattina viljapellon laitaa. Hänen opetuslastensa tuli nälkä, ja he alkoivat katkoa tähkäpäitä ja syödä. [12:1-8: Mark. 2:23-28; Luuk. 6:1-5 : 5. Moos. 23:26]   
        2 Fariseukset näkivät sen ja sanoivat Jeesukselle: "Katso nyt, opetuslapsesi tekevät sellaista, mitä sapattina ei ole lupa tehdä." [2. Moos. 20:8-10]

3 Mutta Jeesus vastasi heille: "Ettekö ole lukeneet, mitä Daavid teki, kun hän ja hänen miehensä olivat nälissään? [1. Sam. 21:4-7]   
        4 Hän meni Jumalan huoneeseen ja söi uhrileivät, vaikka niiden syöminen oli sallittua ainoastaan papeille, ei hänelle eikä hänen miehilleen. [2. Moos. 25:30; 3. Moos. 24:5-9]   
        5 Tai ettekö ole laista lukeneet, että papit tekevät temppelissä sapattinakin työtä mutta ovat silti syyttömiä? [4. Moos. 28:9,10]

6 Minä sanon: tässä teillä on enemmän kuin temppeli.   
        7 Jos te ymmärtäisitte, mitä tämä tarkoittaa: 'Armahtavaisuutta minä tahdon, en uhrimenoja', te ette tuomitsisi syyttömiä. [Hoos. 6:6 ; Matt. 9:13]   
        8 Ihmisen Poika on sapatin herra."   

Joka ei usko Kirjaan, (Kuvaannollisesti sanoen: Jeesuksen verellä kirjoitettuun Uuteen Testamenttiin), se on paholaisen alainen.

antti

• 5. luku..
        AnttiVKantola kirjoitti:

Jeesus parantaa sairaan sapattina Betesdan luona jae 1-14, Häntä vainotaan siitä syystä sapatinrikkojana ja Jumalan pilkkaajana 15-18, mutta hän todistaa Jumalallisesta vallastaan ja kunniastaan.
        jae 18 Sentähden Juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun Hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.
        Näitä Raamatun paikkoja sapatin vastustajat käyttävät vääristellysti hyväkseen.
        Jeesus ei komonnut sapattia vaan opetti ihmisille sapatin luonnetta ja hengellisyyttä, että sopi tehdä hyvää sapattina.
        Kumoamis ajatus oli kokonaan lähtöisin Juutalaisista, he ajattelivat että Jeesus kumosi sapatin kun paransi sairaita.
        Jeesus itse sanoo en ole tullut Lakia enkä profeettoja kumoamaan.

• tyhjä
        AnttiVKantola kirjoitti:

Oletko paholaisen
        Kirjoittanut: alainen, 23.4.2007 klo 08.04
           kun niin väität?

=============== Etkö ymmärtänyt?

Joko fariseukset tai minä; päätelkää itse, kumpi on "paholaisen alainen". Mutta minä uskon vanhat sapattilait kumonneeseen Isän Poikaan, joka ruumiinsa kautta teki Uuden, paremman liiton.
        Joka lakiin katsahtaa, se katajaan kapsahtaa - joka Jeesukseen katsoo, sen Jeesus armahtaa.

Jeesus täytti koko lain puolestamme ristillä kertakaikkisesti ja aloitti armotalouskauden. Mutta me typerykset yhä kinastelemme, mitä kaikkea pitää täyttää, jotta tuon armon perisi. Niinkuin muka armolahjasta voisi jollain lailla maksaa!

Etkö ymmärtänyt omaa tekstiäsi, tuntematon?
        Kun väitit, että fariseukset VAIN väittivät Jeesuksen rikkoneen sapatin - niin samalla tulit väittäneeksi, että fariseukset vain väittivät Jeesuksen väittäneen Jumalaa Isäkseen.

Mutta Jeesuksen lähimmän opetuslapsen, Johanneksen tulkinta on oikea: Jeesus päätettiin tappaa, koska hän todella rikkoi sapatin ja todella väitti olevan Isän Poika. "Ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan (sen lisäksi) myös sanoi Jumalaa Isäkseen". Pojalla oli valta kumota, vaikka tuntematon herjaaja muuta väittää yhdessä entisaikojen fariseusten kanssa.

Fariseuksethan väittivät, että Jeesus ei ole Jumalan Poika ja näkivät Hänen TODELLA rikkovan sapattilain.

Joh 5:17-18 :

17 Mutta Jeesus vastasi heille: "Minun Isäni tekee yhäti työtä, ja minä myös teen työtä".   
        18 Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.   

Sapatin herra   
        1 Niihin aikoihin Jeesus kerran kulki sapattina viljapellon laitaa. Hänen opetuslastensa tuli nälkä, ja he alkoivat katkoa tähkäpäitä ja syödä. [12:1-8: Mark. 2:23-28; Luuk. 6:1-5 : 5. Moos. 23:26]   
        2 Fariseukset näkivät sen ja sanoivat Jeesukselle: "Katso nyt, opetuslapsesi tekevät sellaista, mitä sapattina ei ole lupa tehdä." [2. Moos. 20:8-10]

3 Mutta Jeesus vastasi heille: "Ettekö ole lukeneet, mitä Daavid teki, kun hän ja hänen miehensä olivat nälissään? [1. Sam. 21:4-7]   
        4 Hän meni Jumalan huoneeseen ja söi uhrileivät, vaikka niiden syöminen oli sallittua ainoastaan papeille, ei hänelle eikä hänen miehilleen. [2. Moos. 25:30; 3. Moos. 24:5-9]   
        5 Tai ettekö ole laista lukeneet, että papit tekevät temppelissä sapattinakin työtä mutta ovat silti syyttömiä? [4. Moos. 28:9,10]

7 Jos te ymmärtäisitte, mitä tämä tarkoittaa: 'Armahtavaisuutta minä tahdon, en uhrimenoja', te ette tuomitsisi syyttömiä. [Hoos. 6:6 ; Matt. 9:13]   

Joka ei usko Kirjaan, (Kuvaannollisesti sanoen: Jeesuksen verellä kirjoitettuun Uuteen Testamenttiin), se on paholaisen alainen.

antti

Joh 5:14-18 :
        14. Sen jälkeen Jeesus tapasi hänet pyhäkössä ja sanoi hänelle: "Katso, sinä olet tullut terveeksi; älä enää syntiä tee, ettei sinulle jotakin pahempaa tapahtuisi".
        15. Niin mies meni ja ilmoitti juutalaisille, että Jeesus oli hänet terveeksi tehnyt.
        16. Ja sentähden juutalaiset vainosivat Jeesusta, koska hän semmoista teki sapattina.
        17. Mutta Jeesus vastasi heille: "Minun Isäni tekee yhäti työtä, ja minä myös teen työtä".
        18. Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.
        19. Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: Poika ei voi itsestänsä mitään tehdä, vaan ainoastaan sen, minkä hän näkee Isän tekevän; sillä mitä Isä tekee, sitä myös Poika samoin tekee.
        20. Sillä Isä rakastaa Poikaa ja näyttää hänelle kaikki, mitä hän itse tekee; ja hän on näyttävä hänelle suurempia tekoja kuin nämä, niin että te ihmettelette.

JUUTALAISTEN MIELESTÄ JEESUS KUMOSI SAPATIN. Tämä on juutalaisten ajatus:

JEESUS SANOO:
        JEEUS SANOO MYÖS:
        Matt. 5:17. Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
        18. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
        19. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.

Jeesus sanoo pitäneensä Isänsä käskyt. Antti vaan väittää toista!
        Joh. 15:10. Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt ISÄNI KÄSKYT ja pysyn hänen rakkaudessaan.

JUMALAN KÄSKYT JA JEESUKSEN USKO on tuntomerkki!
        1.Joh. 2:3. Ja siitä me tiedämme hänet tuntevamme, että pidämme hänen käskynsä.
        4. Joka sanoo: "Minä tunnen hänet", eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä.
        5. Mutta joka pitää hänen sanansa, hänessä on Jumalan rakkaus totisesti täydelliseksi tullut. Siitä me tiedämme, että me hänessä olemme.
        6. Joka sanoo hänessä pysyvänsä, on velvollinen vaeltamaan, niinkuin hän vaelsi.
        Ilm 14:12. Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon.

JES 66:22. Niinkuin uudet taivaat ja uusi maa, jotka minä teen, pysyvät minun kasvojeni edessä, sanoo Herra, niin pysyy teidän siemenenne ja teidän nimenne.
        23. Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra.

------------------------------
        Jumalaa ei sapatti koske, koska sapatti on ihmistä varten. Sapattina on lupa tehdä hyvää ja Jumalan työtä.

Sapatin herra

ONKO MIELSTÄSI TÄHKIEN POIMIMINEN SUUHUN TYÖNTEKOA, kartuuko siitä kovastikin viljalaarit ja toisten suut? Huomaatko, että siinä on fariseusten tulkintaa?

Sapatti ei ole orjuutta. Sapatti on evankeliumia.
        Synti on orjuutta ja siitä on mahdollisuus vapautua Jeesuksen sovitustyön kautta.
        Syntiin tarvitaan armoa ja mistä se synti tulikaan?

• 5. luku.. kirjoitti:

Jeesus parantaa sairaan sapattina Betesdan luona jae 1-14, Häntä vainotaan siitä syystä sapatinrikkojana ja Jumalan pilkkaajana 15-18, mutta hän todistaa Jumalallisesta vallastaan ja kunniastaan.
        jae 18 Sentähden Juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun Hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.
        Näitä Raamatun paikkoja sapatin vastustajat käyttävät vääristellysti hyväkseen.
        Jeesus ei komonnut sapattia vaan opetti ihmisille sapatin luonnetta ja hengellisyyttä, että sopi tehdä hyvää sapattina.
        Kumoamis ajatus oli kokonaan lähtöisin Juutalaisista, he ajattelivat että Jeesus kumosi sapatin kun paransi sairaita.
        Jeesus itse sanoo en ole tullut Lakia enkä profeettoja kumoamaan.

Paha eksytys tuo - oli muka "Joh 5", mutta ei ollutkaan sanan sanaa sieltä, vaan pupun puppua; omasta hatusta vedetty. Jännää, että Raamattua pyritään kumoamaan jopa jo ilman jakeen jaetta Raamatusta. Pelkästään oman järjen tai järjettömyyden varassa.
        Miksi et kysyisi Pyhältä Hengeltä - sehän on uskovien Neuvonantaja?

Jaa, olihan siinä jae 18. Se jae, joka siinä pyrittiin kumoamaan.
        Tuntuuko pahalta, kun yksin joutuu lauantait löhöämään? Siksikö on päällä sellainen pakkomielle, että muiden täytyy valita sama päivä?

On kuin susilauma ahdistelisi yhden lampaan erilleen ja sitten repisivät sen hajalle.
        Tuntematon susi veti 5 Joh 18. jakeen erilleen, oman seputuksensa ympäröimäksi ja sitten alkoi repimällä ja selittelemällä kumota sitä - kalvaa sen olemattomaksi, pelkäksi luuksi.

"Jeesus opetti, että sopii tehdä hyvää sapattina". Niin opetti. Mutta mitäs tällä on tekemistä sen kanssa, että pyhää olisi pakko viettää nimenomaan lauantaina, viikon 6. päivänä? Ja että pyhän vietto olisi ehdottoman pakollista - niin, pelastuksen ehto?

Sehän on kokonaan toinen asia ja sen suhteen on muita raamatunkohtia.

Eiköhän tuo parantaminen ja syntien anteeksi antaminenkin sentään ole isompi asia? Niiden vuoksi Jeesus ei ehtinyt sapattia viettämään lainkaan.
        Jeesus, muuten, rikkoi tahallaan todella monella tavalla sapattilakia - jotta asia tulisi kirjanoppineillekin selväksi.

Eipä tainnut siltikään tulla kirjanoppineiden jälkeläisille selväksi. On ilmeistä, että nämä yhä päättelevät fariseusten tapaan, ettei Jeesus myöskään ollut Jumalan Poika. Koskapa syyttävät Häntä sapattisynnistä, sikäli että JOS Hän todella rikkoi ja kumosi sapatin.
        Mutta Hän rikkoikin ihan tietensä. Niinpä Hän joidenkin mielestä oli valehtelija siinä, kun väitti Jumalaa Isäkseen?
        Eiväthän lainnoudattajat voi lainrikkojaa tunnustaa omakseen!
        --------------

TOTUUTTA JOH 5 LUVUSTA

"Nouse, ota vuoteesi ja käy!", Joh 5:8.
        Lue kokonaan Joh 5, niin sinua ei eksyttä ainakaan sapattiasiassa. Kun lisäksi perehdyt Joh 8:48-9:41. Luuk 13:10-17. Vielä Luuk 6:1-5. Sekä Mark 2:23- 3:6. Ja vielä Matt 21:12-17.

Koskapa oli sapatti, niin parantuneen olisi täytynyt jättää toistaiseksi patjansa sinne, sillä kaikki kantaminen oli kiellettyä - EHDOTTOMASTI. Ei suinkaan perinnäissääntöjen mukaan, vaan Jumalan antaman sapattilain mukaan. Kirjanoppineilla olisi vanhan liiton nojalla ollut täysi oikeus kivittää parantunut, mutta eivät uskaltaneet kansan tähden. Tämän nojalla:

Sapatin rikkojan rangaistus, 4. MOOS 15:32-36 :

4.Ms.15:32 Israelilaisten ollessa autiomaassa tavattiin muuan mies keräämästä polttopuita sapattina.   
        33 Ne, jotka olivat tavanneet hänet puita keräämästä, veivät hänet Mooseksen, Aaronin ja kansan eteen.   
        34 Miestä pidettiin vangittuna, koska ei vielä ollut selvää määräystä siitä, mitä tällaisessa tapauksessa oli tehtävä.

35 Silloin Herra sanoi Moosekselle: "Se mies on surmattava. Kansa kivittäköön hänet kuoliaaksi leirin ulkopuolella."   
        36 Niin kansa vei miehen leirin ulkopuolelle ja kivitti hänet hengiltä Herran Moosekselle antaman KÄSKYN MUKAISESTI.   

Parannettu halvaantunut ei tarvinnut enää tuota 38 vuotta vanhaa patjaa, mutta Jeesus käski häntä kantamaan sitä. Juuri siksi Jeesus valitsi lukuisten joukosta juuri tämän, kun tällä oli jotain, millä rikkoa sapattilakia. Jeesus tahtoi tämän ja monen muun tapauksen kautta konkreettisesti näyttää, että Hänellä on tahto ja valta kumota vanhat sapattilait.

_AnttiVKantola_

• tyhjä kirjoitti:

Joh 5:14-18 :
        14. Sen jälkeen Jeesus tapasi hänet pyhäkössä ja sanoi hänelle: "Katso, sinä olet tullut terveeksi; älä enää syntiä tee, ettei sinulle jotakin pahempaa tapahtuisi".
        15. Niin mies meni ja ilmoitti juutalaisille, että Jeesus oli hänet terveeksi tehnyt.
        16. Ja sentähden juutalaiset vainosivat Jeesusta, koska hän semmoista teki sapattina.
        17. Mutta Jeesus vastasi heille: "Minun Isäni tekee yhäti työtä, ja minä myös teen työtä".
        18. Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.
        19. Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: Poika ei voi itsestänsä mitään tehdä, vaan ainoastaan sen, minkä hän näkee Isän tekevän; sillä mitä Isä tekee, sitä myös Poika samoin tekee.
        20. Sillä Isä rakastaa Poikaa ja näyttää hänelle kaikki, mitä hän itse tekee; ja hän on näyttävä hänelle suurempia tekoja kuin nämä, niin että te ihmettelette.

JUUTALAISTEN MIELESTÄ JEESUS KUMOSI SAPATIN. Tämä on juutalaisten ajatus:

JEESUS SANOO:
        JEEUS SANOO MYÖS:
        Matt. 5:17. Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
        18. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
        19. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.

Jeesus sanoo pitäneensä Isänsä käskyt. Antti vaan väittää toista!
        Joh. 15:10. Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt ISÄNI KÄSKYT ja pysyn hänen rakkaudessaan.

JUMALAN KÄSKYT JA JEESUKSEN USKO on tuntomerkki!
        1.Joh. 2:3. Ja siitä me tiedämme hänet tuntevamme, että pidämme hänen käskynsä.
        4. Joka sanoo: "Minä tunnen hänet", eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä.
        5. Mutta joka pitää hänen sanansa, hänessä on Jumalan rakkaus totisesti täydelliseksi tullut. Siitä me tiedämme, että me hänessä olemme.
        6. Joka sanoo hänessä pysyvänsä, on velvollinen vaeltamaan, niinkuin hän vaelsi.
        Ilm 14:12. Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon.

JES 66:22. Niinkuin uudet taivaat ja uusi maa, jotka minä teen, pysyvät minun kasvojeni edessä, sanoo Herra, niin pysyy teidän siemenenne ja teidän nimenne.
        23. Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra.

------------------------------
        Jumalaa ei sapatti koske, koska sapatti on ihmistä varten. Sapattina on lupa tehdä hyvää ja Jumalan työtä.

Sapatin herra

ONKO MIELSTÄSI TÄHKIEN POIMIMINEN SUUHUN TYÖNTEKOA, kartuuko siitä kovastikin viljalaarit ja toisten suut? Huomaatko, että siinä on fariseusten tulkintaa?

Sapatti ei ole orjuutta. Sapatti on evankeliumia.
        Synti on orjuutta ja siitä on mahdollisuus vapautua Jeesuksen sovitustyön kautta.
        Syntiin tarvitaan armoa ja mistä se synti tulikaan?

PUNAINEN VAATE

Mark. 15:20
        Ja kun he olivat häntä pilkanneet, riisuivat he häneltä purppuravaipan ja pukivat hänet hänen omiin vaatteisiinsa. Ja he veivät hänet pois, ristiinnaulitakseen hänet

Lainkiivailija polkee armoa maahan: "Armo on tyhjänä tyhjä". Hyi tuota väittämää!

Risti tosin on tyhjä - ja juuri siksi armo on täyttä armoa! Armolahja on armolahja - luettelo löytyy Room 12. ja 1. Kor 12. luvuista.

Laki ei voi Jumalan armoa tyhjäksi tehdä, eikä mikään kirkkokuntakaan. Ei syvyys, ei leveys, ei pituus, ei korkeus. Sillä Jumalan rakkaus ympäröi sinua kaikkialla.
        Ei pitkillä ja turhilla jaarituksillakaan tai epäpyhillä ämmäin taruilla, kuten EGW. "Suuri taistelu - tutkiva tuomio, alkaen 1844".
        Laupias sydän on ratkaiseva tekijä Uudessa Liitossa:

Jaak 2:13 Joka ei toista armahda, saa itse armottoman tuomion, mutta joka armahtaa, saa tuomiosta riemuvoiton. [Matt. 5:7 ]   

2. Piet. 1:16    Sillä me emme seuranneet viekkaasti sommiteltuja taruja tehdessämme teille tiettäväksi Herramme Jeesuksen Kristuksen voimaa ja tulemusta, vaan me olimme omin silmin nähneet hänen valtasuuruutensa.    

1. Tim. 4:7    Mutta epäpyhiä ämmäin taruja karta ja harjoita itseäsi jumalisuuteen.    

Tiit. 3:9
        Mutta vältä mielettömiä riitakysymyksiä ja sukuluetteloita ja kinastelua ja kiistoja laista, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia.

Vielä tänä päivänä olisi Israelissa, lainnoudattajilla, Jumalan lain nimissä kivittää ne, jotka sapattina kantavat jotakin tai tavataan aviorikoksesta tai poimivat tähkäpäitä sapattina - jos Mooseksen laki olisi täyttämättä, siis voimassa.

Jeesus tahallaan laittoi sapattina Betesdan lammikolla parantamansa miehen kantamaan turhaksi käynyttä, loppuun kulunutta patjaansa. Kukaan ei uskaltanut tuomita lain mukaan, kun Jeesus oli läsnä. Kunpa Jeesus olisi tänään läsnä kaikkialla, jottei kukaan tuomitsisi lainrikkomisesta.

"Sapatti ei ole orjuutta", kirjoittaa sekoilija. Ei tietenkään ole. Mutta se, että sanotaan, että ne jotka eivät vietä pyhää tiettynä viikonpäivänä ja vielä nimellä "sapatti", ovat laittomuuden tekijöitä - se on ORJUUTTAMISTA JA SYNTIÄ.

antti

• Adventistisisareltasi, adventistipastoriserkultasi ja niiltä käymiltäsi adventistien leireiltä sinä sen sapatin olet saanut, vaikka muuta väitätkin.

Sapattisi on ellensapatti juuriltaan, vaikka kuinka yrittäisit sitä kaunistella.

• varotus

Sunnuntaisapatti on taas paavilta/roomalaiskatoliselta kirkolta, johon sinäkin kuulut, ja johon se on pian pakottava/alistava/lain laatimisen kautta kaikki ihmiset, ja kieltävä oikean Sapatin viettämisen!

• varotus kirjoitti:

Sunnuntaisapatti on taas paavilta/roomalaiskatoliselta kirkolta, johon sinäkin kuulut, ja johon se on pian pakottava/alistava/lain laatimisen kautta kaikki ihmiset, ja kieltävä oikean Sapatin viettämisen!

Mitä tekemistä minulla on minkään sunnuntaisapatin kanssa, että minulle tuommoisia loruilet? Enkä minä mihinkään roomalaiskatoliseen kirkkoonkaan kuulu, en kuulu edes evankelisluterilaiseen kirkkoon, joka on allekirjoittanut katolisen kirkon kanssa yhteisen vanhurskauttamisjulistuksen Augsburgissa 1999.

Saatanalla ei ole sapatinlepoa (matkii kyllä noitasapateilla yms.) eikä hänen lapsillaan eli uskomattomilla ihmisillä (1 Joh 8:8-10) ole sapatinlepoa "Ja keille hän vannoi, etteivät he pääse hänen lepoonsa? Eikö tottelemattomille? Ja niin me näemme, että he epäuskon tähden eivät voineet siihen päästä."(Heb 3:18-19).

Ei-uskova ihminen ei saavuta lepoa, vaan hänen omatuntonsa syyttää häntä, vaikka hän kuinka yrittäisi unohtaa ja selitellä syntinsä ja vaikka hän kuinka yrittäisi täyttää lakia ja vaikka kuinka yrittäisi levätä ja viettää sapatteja. Mitkään itsensä Jumalalle kelvolliseksi tekemisyritykset eivät auta yhtään. Ei-uskovat eivät ole seitsemännessä päivässä eli sapatissa, Jumalassa, vaan kuudessa työn päivässä, eli ihmisessä. Ihmisen lukuhan on 6 (Ilm 13:18).

Raamattu neuvoo, miten nuo ei-uskovat raskaissa oman työn ja yrityksen päivissä elävät pääsevät tuohon uuden liiton sapatinlepoon: ” Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne. Rauhan minä jätän teille: minun rauhani - sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö.” (Matt 11:28-29, Joh 14:27)

Vasta kun ihminen tunnustaa syntinsä, siitä oikeutetusti seuraavan rangaistuksen ja antaa Jeesuksen pelastaa itsensä ja syntyy uudesti Pyhästä Hengestä, hän saa sisäisen rauhan ja levon. Uskovat ovat päässeet Jumalan lapseksi eli sapatinlepoon eli seitsemänteen päivään. "Sillä joka on päässyt hänen lepoonsa, on saanut levon teoistaan, hänkin, niinkuin Jumala omista teoistansa." (Heb 4:10)

Mutta niin kuin kaikki täällä maan päällä on vielä vajaata siihen nähden, mitä taivaassa, niin samoin kuin näämme Jumalan kuin kuvastimesta täällä ja taivaassa kasvoista kasvoihin (Matt 5:8, 1 Kor
        13:12, Ilm 22:4), niin samoin sapatin lepo on vasta taivaassa täydellistä.

Sapatinlepoon päässeen uskovan on syytä varjella itsensä joutumasta pois siitä levosta takaisin lain alle ja ihmistekoihin. Ellensapattiin ja muihin valheopetuksiin sortuva uskova on kuin pesty sika, joka rypee rapakossa (2 Piet 2:1-22) ja niinpä Pyhä Henki jättää hänet eikä hän enää ole Jumalan levossa.

• uskova_1 kirjoitti:

Mitä tekemistä minulla on minkään sunnuntaisapatin kanssa, että minulle tuommoisia loruilet? Enkä minä mihinkään roomalaiskatoliseen kirkkoonkaan kuulu, en kuulu edes evankelisluterilaiseen kirkkoon, joka on allekirjoittanut katolisen kirkon kanssa yhteisen vanhurskauttamisjulistuksen Augsburgissa 1999.

Saatanalla ei ole sapatinlepoa (matkii kyllä noitasapateilla yms.) eikä hänen lapsillaan eli uskomattomilla ihmisillä (1 Joh 8:8-10) ole sapatinlepoa "Ja keille hän vannoi, etteivät he pääse hänen lepoonsa? Eikö tottelemattomille? Ja niin me näemme, että he epäuskon tähden eivät voineet siihen päästä."(Heb 3:18-19).

Ei-uskova ihminen ei saavuta lepoa, vaan hänen omatuntonsa syyttää häntä, vaikka hän kuinka yrittäisi unohtaa ja selitellä syntinsä ja vaikka hän kuinka yrittäisi täyttää lakia ja vaikka kuinka yrittäisi levätä ja viettää sapatteja. Mitkään itsensä Jumalalle kelvolliseksi tekemisyritykset eivät auta yhtään. Ei-uskovat eivät ole seitsemännessä päivässä eli sapatissa, Jumalassa, vaan kuudessa työn päivässä, eli ihmisessä. Ihmisen lukuhan on 6 (Ilm 13:18).

Raamattu neuvoo, miten nuo ei-uskovat raskaissa oman työn ja yrityksen päivissä elävät pääsevät tuohon uuden liiton sapatinlepoon: ” Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne. Rauhan minä jätän teille: minun rauhani - sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö.” (Matt 11:28-29, Joh 14:27)

Vasta kun ihminen tunnustaa syntinsä, siitä oikeutetusti seuraavan rangaistuksen ja antaa Jeesuksen pelastaa itsensä ja syntyy uudesti Pyhästä Hengestä, hän saa sisäisen rauhan ja levon. Uskovat ovat päässeet Jumalan lapseksi eli sapatinlepoon eli seitsemänteen päivään. "Sillä joka on päässyt hänen lepoonsa, on saanut levon teoistaan, hänkin, niinkuin Jumala omista teoistansa." (Heb 4:10)

Mutta niin kuin kaikki täällä maan päällä on vielä vajaata siihen nähden, mitä taivaassa, niin samoin kuin näämme Jumalan kuin kuvastimesta täällä ja taivaassa kasvoista kasvoihin (Matt 5:8, 1 Kor
        13:12, Ilm 22:4), niin samoin sapatin lepo on vasta taivaassa täydellistä.

Sapatinlepoon päässeen uskovan on syytä varjella itsensä joutumasta pois siitä levosta takaisin lain alle ja ihmistekoihin. Ellensapattiin ja muihin valheopetuksiin sortuva uskova on kuin pesty sika, joka rypee rapakossa (2 Piet 2:1-22) ja niinpä Pyhä Henki jättää hänet eikä hän enää ole Jumalan levossa.

***Sapatinlepoon päässeen uskovan on syytä varjella itsensä joutumasta pois siitä levosta takaisin lain alle ja ihmistekoihin. Ellensapattiin ja muihin valheopetuksiin sortuva uskova on kuin pesty sika, joka rypee rapakossa (2 Piet 2:1-22) ja niinpä Pyhä Henki jättää hänet eikä hän enää ole Jumalan levossa.***
        =============

Kiitos, Uskova_1, syvällisesti rakentavasta mielipiteestä, käsityksestä! Yllä vain ote siitä.

Hepr. 4:9 Niin on Jumalan kansalle sapatinlepo varmasti tuleva.   

Jumalan valtakuntaan siirrytään uudestisyntymisen kautta jo ajassa, opettaa Sana. Se jo on melkoista sapatinlepoa ennen niin "työtätekeville ja raskautetuille".
        Jo tämänkin tosiasian vuoksi pitäisi jokaisen uskoon tulleen käsittää, että taivasten valtakunnassa ei viikonpäivillä ole sellaista isoa merkitystä, kuin oli Israelin ja Jumalan vanhoissa liitoissa.
        Joka arkipäiväkin levosta käsin kuljemme sitä ikuista sapatinlepoa kohden - ylösnousemusta.

On hyvä säännöllisesti - Jumalan tahto on, että löydämme itsellemme, ihmiselle, sopivan päöivän, jolloin mielellään säännöllisesti vietämme juhlaa sen kunniaksi, että vapauduimme "egyptin orjuudesta", synnin ja lain so. synnin lain vankeudesta. Sillä Egyptistä vapautumisen muistoksi - se oli sapattilainkin korkein TARKOITUS.

5 MOOS 5:15 Muista, että itse olit orjana Egyptissä, kun Herra, sinun Jumalasi, kohotti voimakkaan käsivartensa ja johdatti sinut sieltä pois. SEN tähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivää. [2. Moos. 6:6]   

antti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      189
      1316
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      138
      893
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      85
      842
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      748
    5. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      50
      711
    6. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      612
    7. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      311
      590
    8. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      579
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      574
    10. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      7
      570
    Aihe