Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

1. Tekopyhää se on, jos sanomme Herraa ylistävämme, mutta jätämme lähimmäisen huomiotta.
    Niinkuin se, että sanoo olevansa Kristuksen puolta, kun yksi pitää Paavalin puolta ja toinen Apolloksen. Kaikkea Herran tekemää voidan ylistää ja siunata. Rakkautta se on, ei palvontaa.

Jukka Rokalta tämän ylistämisen aikoinaan opin. Hän sanoi mm: "Pääministeri Kalevi Sorsa olkoon kolmasti ylistetty!" Jumala ei kunniaansa jaa, se on tosi, ei jaa. Mutta ei se tällaista tarkoita. Näemme Sanasta, että kysymys on siitä, kun joku - esimerkiksi Gideon - ottaa kunnian Herran töistä itselleen, niin Herra laittaa todella alas sellaisen, ainakin joksikin aikaa. Tai ottaa antamansa lahjan pois. Gideon sortui loppuelämänsä ajaksi täyshaureuteen ja se alkoi ylpeydestä, (Tuom 8:27). Otti kunnian itselleen. "En kunniaani jaa", tarkoittaa sitä. Vai oletko sitä mieltä, ettei mies saa sanoa vaimolleen: olet rakkaimpani? Kaikki rakkaushan on kohdistettava Herraan.

Eräs Israelin kuningas joutui eläimelliseen tilaan, nöyrtyäkseen, kun oli ottanut kunnian ITSELLEEN.
    Mielisairaana söi ruohoa metsässä, kunnes Herra taas korotti hänet kuninkaaksi, nöyräksi.

Voimme siunata toisiamme ja mitä vain sillä, että sanomme: "Ylistetty olkoon ...!" Herra näkee vilpittöman tarkoituksen. "Ole siunattu!" on lievempi sanonta. Pyhittää voidaan ylistämällä.
    Tämäkö harhaoppia? Ei kaikkeen tarvita kaavaa suoraan Raamatusta; onhan meillä Pyhä Henki.

Kun siunaamme toisiamme - tavalla jos toisella - tulemme itsekin siunatuiksi - se on laki.
  2. Olen realisti ja asialinjalla. Olen kokenut pahempaakin kuin adventismi. Ei herjaamalla saa aikaiseksi muuta kuin loukkaantumista ja paatumusta. Onhan tuo lakihenkisyys kaikissa seurakunnissa, tosin ei niin pahana asiana kuin on mielestäni tuo sapattilakiasia adventisteilla.

Foorumin kautta ei ole mahdollisuuksia vaikutaa adventistienkaan johtajiin. eikä tyrmäystyylillä saa ketään ajattelemaan. Paatumaan saa. Kyllä minä käsityksenikin mielestäni julki tuon jämptisti. Mutta osallistuminen on mielekkäämpää, kun yrittää ymmärtää toistakin.

Kunnioitan vilpittömyyttä mielipiteissä, sellaista ymmärtäväistä. En kuvittele, että ystävällsiyys tekisi vaikutuksen, mutta kyllä kristityiksi itseään kutsuvien täytyy jotain yhteistä löytää.

En koskaan yhdy suuttumuksen vallassa kirjoitettuun mielipiteeseen. Adventistit luetaan osaksi yhteistä kristillisyyttä ja siitä on lähdettävä liikkeelle, jos mielii asialinjalla pysyä. Vastaisuus ei missään tehoa, etenkään kasvottomalla foorumilla.
  3. Sujuvaa tekstiä tuo oli. Mutta sillä ei ole mitään tekemistä OTSAKKEENSA kanssa. "Israelilla ei etua muihin nähden".

Maailma saa kaikki kirkkokunnat ennen pitkää kääntymään Israelia vastaan. Sehän kuuluu Jumalan suunnitelmaan, sekin. Israelin täytyy menettää kaikki tukijat, jotta se nöyrtyisi OMISTAJANSA, KRISTUKSEN vastaanottamiseen. Mutta voi sitä, joka ei lakkaa Israelia siunaamasta! Hän on pienin taivasten valtakunnassa. Ei siinä auta puolustelu - johtajat opettivat näin ja näin.

Vaikka muutoin olisi ollut uskollinen, kuuliainen, rakastavainen, täydellinen, laupias, sapatin pitävä, kymmenysuskollinen, kasvissyöjä, kahvia karttava, ...Israel-viha on pahinta saastetta.

Ilmestyskirja paljastaa, että ENSIN Israelin 12 sukukuntaa, "tämän jälkeen" muut pelastetut. Sukukuntamainintaa ei voi tulkita hengellisesti, vaan se todella tarkoittaa Israelin sukukuntia.
    näemme, että muutoksetkin on huomioitu: ennustusten mukaisesti Daanin tilalla on Manasse.

Aamos:
    8:14 ne, jotka vannovat sen nimeen, joka on Samarian syntivelka, ja sanovat: "Niin totta kuin sinun jumalasi elää, Daan, ja niin totta kuin elävät Beerseban menot!" - He kaatuvat eivätkä enää nouse.

ISRAEL ON JUMALAN ORJA MUTTA MYÖS JUMALAN PERINTÖOSA

"Mooseksen virttä" lauletaan taivaassakin ja siinä on tämäkin:
    5.Mooseksen kirja:
    32:8 Kun Korkein jakoi perinnöt kansoille, kun hän erotteli ihmisten lapset, silloin hän määräsi kansojen rajat israelilaisten luvun mukaan.
    32:9 Sillä Herran kansa on hänen osuutensa, Jaakob on hänen perintöosansa.

Israel pysyy iäti - sillä sitä iäti pysyvää lakia lakia en ole minä tehnyt.
  4. Jyrää hyvässä ja pahassa. Mutta Herra siunaa silti.

Sakarja:
    10:1 Rukoilkaa Herralta sadetta kevätsateen aikana: Herra tekee ukkospilvet ja antaa heille sadekuurot, antaa kasvit joka miehen pellolle.

Ei ainoastaan adventistien pelloille, vaan kaikille. "Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä tarhasta."

Ykseys ja yksimielisyys on merkille pantavaa nimenomaan adventistien keskuudessa. Sapattikäskyllä lienee iso osuus siihen. Joka tapauksessa positiivinen asia. Hajaannus ja sekasorto on pahaksi, vaikka sen aiheuttajat olisivatkin oikeassa. Hajoittaja on aina väärässä.

Mahtava asia sekin, että adventistit ovat pyrkineet mukaan ns. yhteiskristillisyyteen. Totta puhuen minä en olisi hyväksynyt - täysin joustamattoman sapattikäsityksen vuoksi - mutta minullehan ei asia kuulu. en ole päättämässä.
    Tietysti on ollut oikein tulla mukaan eri yhteyksiin, mm. radio Deihin.

Selkään puukottamista pidän kovin pahana, mutta siitäkään minulla ei ole oikeutta kantaa kaunaa. Nimittäin samanaikaisesti, kun tullaan mukaan niin karismaattisuutta tuomitaan jyrkästi ja näkyvästi.

Esimerkki viime mainitusta.

Vuosia sitten - kuuluin siihen aikaan ns. menestysteologiseen srk:aan - meillä Turussa oli karismaattinen yhteiskristillinen kokoussarja. Reinhard Bonnke oli pääpuhuja. Piikkiöläiset adventistit jakoivat joka ainoan auton tuulilasiin - satoja autoja - monisivuisen, A4-kokoisen lehden. Sen teksti tuomitsi yhteiskristillisyyden so. karismaattisuuden aivan saatanan puuhaksi.

Jos näin on, miksi adventistit haluavat olla siinä mukana? Jumalan puolesta - tarkoitus keinot pyhittää? Se siitä, kunhan toin julki.
    Minun käsitykseni mukaan adventistien tulisi osallistua täysin sydämin.
  5. Väitetään, että adventisti sanoo olevansa hengellinen juutalainen. Luonnehdinta on tosi, on suoraan Raamatusta. Siis kun sama adventisti väittää olevansa kristittykin. hengellinen juutalaisuus ja kristillisyys ovat sama asia.
    -----------------------------
    Oma asenteeni tosin on hieman varauksellinen. Adventistit mielestäni sekoittavat opetukseensa juutalaista lakiuskontoa, siis perinteistä juutalaisuutta, jota asiaa oudoksun.

Uudessa liitossa näet sapatinvietto on yksityisasia. Eli ei kirkko voi määrätä tiettyä viikonpäivää. Kymmenysten maksamis pakon sijaankin on henkilökohtaisesta sydämen halusta kumpuava antaminen, sen mukaan kuin varoja on tai oma sydän vaatii.

Asia korjaantuisi välttävästi sillä, että seurakuntalaisille informoitaisiin, että ei ole kyse lain vaatimuksista, vaan rakkauden kautta vaikuttavan uskon hedelmistä. Viittaan Uuden Testamentin periaatteeseen, että jopa orjan tulisi saada jatkaa vapaaehtoisena orjana tai lähteä vapaasti.

Roomalaiskirje:
    14:5 Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.

Filemonin kirje:
    1:16 ei enää orjana, vaan orjaa enempänä: rakkaana veljenä, ylen rakkaana jo minulle, kuinka paljoa enemmän sitten sinulle, sekä ihmisenä että Herran omana!
    -----------------------
    Kristityt, adventistit mukaan lukien ovat todellakin hengellinen Israel. nöyrä asenne kuitenkin on tarpeen sen totuuden edessä.
    Messiaaniset juutalaiset ovat kuitenkin ikäänkuin etuasemassa - ovathan he Jumalan omaisuuskansa. Meidät pakannuudesta kääntyneet on oksastettu Israeliin - tarkkaan ottaen siis uudestisyntyneiden juutalaisten rinnalle tuohon jaloon öljypuuhun - Kristukseen tai Kristuksen Israeliin.

Roomalaiskirje:
    11:17 Mutta jos muutamat oksista ovat taitetut pois ja sinä, joka olet metsäöljypuu, olet oksastettu oikeiden oksien joukkoon ja olet päässyt niiden kanssa osalliseksi öljypuun mehevästä juuresta,
    11:24 Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä luonnolliset oksat tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa!

Adventisti ei ole väärässä väittäessään olevansa hengellinen Israel tai hengellinen juutalainen. Osa sitä se on.
  6. Voi meitä humanisti-poloisia! Jos tuollaiset uskon määritelmät - sinänsä sivistyneiltä vaikuttavat - pitäisivät paikkansa, kristus olisi turhaan kuollut ja me vielä kuolemansynneissä. Jeesuksen ristille ei löydy sijaa noissa epäpyhissä ämmäin taruissa. Humanismi on pimeyttä, apinain oppia.

Roomalaiskirje:
    3:31 Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.
    4:14 Sillä jos ne, jotka pitäytyvät lakiin, ovat perillisiä, niin usko on tyhjäksi tehty ja lupaus käynyt mitättömäksi.
    1.Korinttolaiskirje:
    1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
    1:19 Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi."
    1:28 ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on,
    Galatalaiskirje:
    2:21 En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.
    3:17 Minä tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut laki voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi.

Fakta on se, että ihminen etsii jumalia ja lakiuskontoja. Mutta ilman Pyhän Hengen vaikutusta ei kukaan etsi elävää Jumalaa.

Toinen ilmiselvä tosiasia on se, ettei ihmissuku ole pohjimmiltaankaan hyvä ja jokainen sivilisaatio lopulta tuhoutuu rappiotilan kautta.

Kolmas ja kaikkein selkeimmin todettavissa, on se, että ihmisen ns. vapaa tahto EI OLE oikeasti vapaa, vaan se on sidottu. Hyvä ja paha näet taistelevat ihmisen sisimmästä, ajatuksista ja aisteista. Seurauksena on eettinen rappio, ellei saa uudestisyntymisen armoa.

Jeesuksen Kristuksen sisäinen tunteminen olkoon meille kaikki kaikessa, niin meillä on aivan käsittämätön rauha ja selkeys ja ilo. Usko, toivo, rakkaus.