Kolehdit kymmenyksinä

no control

Mitä uhrilahjoja adventistipastoreiden matkoihin ja kuluihin sekä organisaation ylläpitoon täytyy maksaa?
Kymmenykset?
Kolehdit?
Vapaaehtoiset uhrilahjat?
Pastorin pojan auton bensarahat?
Betelin sunnuntaisiivouskulut?
Opintomaksut?
Aivopesuleirin maksut?
Sapattivihko maksut?
Clear World Biblen levitysmaksut?
Ellen Whiten hautamuistomerkkipaalun erityisvuosimaksut?
Köyhien adventistivanhusten sairauskulumaksut?

7

165

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paljon kirkossa kokenut

Mitään kysyjän luettelemista asioista ei minun ollessani vielä jäsen ollut ihan pakko maksaa, jos kantti kesti olla maksamatta.

Harvan kesti. Joko alkoi maksaa jotain tai jäi pois tilaisuuksista, joissa rahaa kerättiin.

Listan luettelemista asioista kolme ensimmäistä ovat minulle tuttuja.

Kyllä sapattikouluun pääsi, vaikkei olisi tilannutkaan itselleen opintovihkosta (sapattikoululäksy > Raamatun sanoma). Yleensä sellainen oli jäsenillä mukanaan, kuten Raamattu ja laulukirja.

Kirkkokunnan palveluksessa en tiedä olleen ketään, joka ei olisi maksanut kymmenyksiä, koska ne käsittääkseni otettiin palkasta suoraan "päältä" ja loppu ilmoitettiin verottajalle verotettavana tulona.

Tämä oli laillista veronkiertoa, koska siitä oli KHO:n päätös, joka luuloni mukaan on edelleen voimassa. Tämä etu koski siis ainakin saarnaajia, (mahdollisesti muitakin kirkon palveluksessa olevia, mutta tästä minulla ei ole tietoa).

Kymmenykset olivat yksi ahkerimmin opiskeltuja aiheita.

Joskus suunnittelin tekeväni tutkimuksen siitä, miten sapattikoululäksyjen aiheet jakautuivat eri oppien välillä esim. vuosina 1950 - 1990, mutta onpahan jäänyt tekemättä.

Siinä voisi olla sopiva gradun aihe jollekin uskontotieteilijälle?

• AnttiVKantola

Adventisteillakin on oikeus pitää tuollaiset seikat omana sisäisenä asiana ja käytäntönä. Se ei ole niin suljettu yhteisö, etteikö sieltä voisi irtaantua tyytymätön. Tai tehdä rikosilmoitus, mikäli jotain epäilyttävää ilmenisi.

Uskonnon nimissä tosin voidaan painostaa jos johonkin, mutta, kuten jo mainitsin, adventistit on kohtalaisen avoin järjestö. Ei ole ollut skandaalejakaan, kuten monessa muussa yhteisössä. Tavallista fiksumpaa väkeä ovat minun käsitykseni mukaan. Ja ahkeria.

• kun ei puhuta uskonnosta

Täytyy myöntää, että keskimäärin adventistit eri maissa ovat muuta väestöä koulutetumpia (poikkeuksena mahdollisesti sellaiset islamilaiset maat, joissa kristityillä ei ole asiaa yliopistoon).

Ahkeruudesta en mene tekemään arviota, olenhan ollut asianosainen.

Fiksuja ovat niin kauan kuin keskustelu ei luiskahda uskontoon.

Jos luiskahtaa, adventistilta voi päästä suustaan aika kummallisia väitteitä.

Mutta sama koskee muista ismejä. Eivät ne kommunistien väitteetkään aikoinaan vaikuttaneet kovin fiksuilta.

Jossakin ne aivopesun jäljet helposti lipsahtavat esiin, niin politiikan kuin uskonnonkin alueella.

Nimim. Aivopesun jäljiltä surutyötä yhä tekevä

• tuulee?

Onkos sulle tullut omantunnon tuskia? Vähän aikaa sitten oli eri ääni kellossa. Ovat niin skandaalivapaita, joo.

• ja aina on

rahaa vaikka maksan kymmenykseni ja ihan kenenkään pakoittamatta, raha on vain lisääntynynyt näinä vuosina jotka olen ollut adventistina ja onhan niitä vuosia jo karttunut lähes 50vuotta, aina ollut ruokaa ja talokin ja auto mitä muuta me tarvitaan, eihän me voida niitä rahojamme viedä mukanamme, kun me täältä lähdetään, antakaa surkeilematta ja nurkumatta Jumalalle se osuus mitä Hän pyytää niin saatte sen kaksinkertaisesti takaisin, koetelkaa Minua sanoo Herra.

• tuulee? kirjoitti:

Onkos sulle tullut omantunnon tuskia? Vähän aikaa sitten oli eri ääni kellossa. Ovat niin skandaalivapaita, joo.

Olen realisti ja asialinjalla. Olen kokenut pahempaakin kuin adventismi. Ei herjaamalla saa aikaiseksi muuta kuin loukkaantumista ja paatumusta. Onhan tuo lakihenkisyys kaikissa seurakunnissa, tosin ei niin pahana asiana kuin on mielestäni tuo sapattilakiasia adventisteilla.

Foorumin kautta ei ole mahdollisuuksia vaikutaa adventistienkaan johtajiin. eikä tyrmäystyylillä saa ketään ajattelemaan. Paatumaan saa. Kyllä minä käsityksenikin mielestäni julki tuon jämptisti. Mutta osallistuminen on mielekkäämpää, kun yrittää ymmärtää toistakin.

Kunnioitan vilpittömyyttä mielipiteissä, sellaista ymmärtäväistä. En kuvittele, että ystävällsiyys tekisi vaikutuksen, mutta kyllä kristityiksi itseään kutsuvien täytyy jotain yhteistä löytää.

En koskaan yhdy suuttumuksen vallassa kirjoitettuun mielipiteeseen. Adventistit luetaan osaksi yhteistä kristillisyyttä ja siitä on lähdettävä liikkeelle, jos mielii asialinjalla pysyä. Vastaisuus ei missään tehoa, etenkään kasvottomalla foorumilla.

• ja aina on kirjoitti:

rahaa vaikka maksan kymmenykseni ja ihan kenenkään pakoittamatta, raha on vain lisääntynynyt näinä vuosina jotka olen ollut adventistina ja onhan niitä vuosia jo karttunut lähes 50vuotta, aina ollut ruokaa ja talokin ja auto mitä muuta me tarvitaan, eihän me voida niitä rahojamme viedä mukanamme, kun me täältä lähdetään, antakaa surkeilematta ja nurkumatta Jumalalle se osuus mitä Hän pyytää niin saatte sen kaksinkertaisesti takaisin, koetelkaa Minua sanoo Herra.

Onnittelut! Hyvin kirjoitettu. Kiitos Herralle.

Herramme todellakin palkitsee. Antaminen on raamatullista. Sitä pakonomaisuutta ja lainomaisuutta - lainkuuliaisuuteen vetoamista vain vastustan elämässäni. Sitä pidän pahana. Sana kymmenykset ja monet vastaavanlaiset ilmaisut viittavat MAKSAMISEEN, ei antamiseen.

On oikein ja tarpeellista, että seurakuntaan tuodaan rahaa. Siitä on kehotuksia Sanassa.
        Ja Herra pitää puutteen kaukana.

Tässä on tarpeen korostaa toistakin puolta asiassa. Jeesus puhui taivaan linnuista, jotka eivät huolta tunne ja kuitenkin Luoja ne ruokkii.
        Jumala on hyvä Isä ja meillä saa olla - ehkä jopa täytyisi olla - sellainen luottavainen asenne meistä riippumattomaan Isään, että: Vaikak en loppuelämäni aikana koskaan antaisi mitään Herralle, niin on hän silti luvannut pitää minusta huolen.

Tietysti annamme, mutta antamisemme ei ole ehto hänen huolenpidolleen. Jumala on ehdoton Rakkaus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      138
      1329
    2. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      39
      916
    3. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      35
      661
    4. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      600
    5. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      597
    6. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      26
      588
    7. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      25
      565
    8. Ajatteletko ollenkaan minua

Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      30
      557
    9. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      17
      553
    10. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      17
      523
    Aihe