Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

1. KOHTUUTONTA TUOMITSEMISTA

// Ellen White valheellisesti ennusti Englannin valloittavan Yhdysvallat sisällissodan aikana, 1860-luvulla (1T, pp. 258-259). Ellen White epäonnistui uudelleen, kun hän ennusti, ettei vanhaa Jerusalemia koskaan rakennettaisi (Early Writings, s. 75). Vielä eräs hänen vääristä profetioista oli, että enkelit tulisivat tuhoamaan San Franciscon (9T, p. 93). Ja vuonna 1851, Ellen White ennusti olevansa yksi niistä 144 000, ja näkevänsä vielä elossa ollessaan Jeesuksen tulon (Early Writings, pp.19, 40; Great Controversy, p. 649). Ellen White oli taas väärässä - hän kuoli vuonna 1915! //

EGW:tä ei voi sanoa vääräksi profeetaksi, sillä vaikka meni profetiat vikaan, oli tarkoitus hyvä - hän vain tulkitsi päin honkia, kun ei ollut Hengen täyteyttä, luulisin. Väärä profeetta TARKOITUKSELLISESTI harhauttaa.

Mitä tulee ennustukseen San Fransiscon tuhoon niin - Joona ennusti Niiniven tuhon, mutta se ei silloin tuhoutunutkaan.

Englannin sijasta englannin kieli valloitti amerikan. KUKAAN ei tuohon aikaan uskonut, että Jerusalem rakennettaisiin taas ja että juutalaiset palaisivat Lähi-Itään kansakuntana.

EGW:n lisäksi moni muukin on luullut ja luulee elävänsä Herran tuloon saakka. Moni tavallinen uskova ja moni ns. profeetta.
    Se että vain 144000 näkisi Herran tulon, on tietysti opillinen virhekäsitys, ei sen kummempi.

Olen ihmetellyt, miksi Suuri Taistelu on kovasti markkinoitu näinä aikoina, sillä eihän kirjassa ole päätä ei häntää - vain 1 merkittävä kappale siinä, eikä muutaman lauseen vuoksi kannata kirjaa suositella. Kuitenkin jopa Kristillinen Kirjakauppa netissä toisinaan mainostaa sitä. Nykyajan pokkaripainosta tarkoitan, josta on puolet jätetty pois, nimittäin protestantismin ansiokas esittely.

Mitä VÄHEMMÄN EGW:tä ja Suurta Taistelua käytetään apuna seurakuntatyössä, sitä paremmat mahdollisuudet adventtiseurakunnilla on pärjätä muiden seurakuntien seassa. EGW:n aika on ohi ja Suuri Taistelu ei auta nykyajan taistelussa uskon puolesta. Tietyn opin asiaakaan se ei enää aja. Tietenkin EGW;n nimeen ja Suureen Taisteluun on niiden kiva vedota, niiden yksilöiden, jotka eivät halua minkään muuttuvan tahi valtansa ehkä murenevan.

Kukaan ei ymmärrä Suurta Taistelua, että miten se muka pitäisi yhtä Raamatun kanssa, mutta on kiva väistää hankalia vastaamisia viittaamalla Suureen Taisteluun ja hokemalla, että lue sieltä; siellä kaikki on sanottu selvemmin kuin Raamatussa. EGW kehottaisi palaamaan Raamattuun.

Vakava asia tämä, että EGW ja Suuri Taistelu syrjään - korostettakoon sen sijaan Jeesuksen uhria ja Hengen voimaa entistä enemmän. Emme odota antikristuksia emmekä petoja tai raatelevia paaveja vaan Kristusta.
    Tänään eletään adventtiaikaa niin lähitulevaisuuden suhteen kuin pitemmässäkin juoksussa.

antti
  2. Tiimityötä tekevät ylienkelitkin; samoissa kuvioissa esiintyvät. Danielinkirjan 8. luku mainitsee kaksi kertaa arkkienkeli Gabrielin. Tämä tuo tärkeän näyn selityksen Danielille. Ihmisen pojan näköinen Jeesus käski selittää.

Dan. 10. luku kertoo Israelin puolustusjoukkojen ylienkelin, Miikaelin, tulevan avuksi joukkoineen, kun Herra itse (Herran kansa?) on umpikujassa vihollisen ympäröimänä Lähi-Idässä - vaiko israelilaiset eli "Danielin kansa".

Dan. 10:13
    Persian valtakunnan enkeliruhtinas seisoi vastustamassa minua kaksikymmentäyksi päivää, mutta katso, Miikael, yksi ensimmäisistä enkeliruhtinaista, tuli minun avukseni, sillä minä olin jäänyt yksin sinne, Persian kuningasten tykö.

Miikael tuli auttamaan yksinjäänyttä. Ja tässä kuvaus autettavasta:
    "5 Minä nostin silmäni ja näin, ja katso: oli eräs mies, puettuna pellavavaatteisiin ja kupeet vyötettyinä Uufaan kullalla.
    6 Hänen ruumiinsa oli kuin krysoliitti, hänen kasvonsa olivat kuin salaman leimaus, hänen silmänsä kuin tulisoihdut, hänen käsivartensa ja jalkansa kuin kiiltävän vasken välke; ja hänen sanojensa ääni oli kuin suuren kansanjoukon pauhina."
    Kyllä tuo on Herra itse kuvauksen kohteena ja Miikaelhan tuli tätä auttamaan. Miikaelia ei sen kummemmin kuvailla - eihän enkeleitä palvota.

Dan. 12. luvussa Miikael joka tapauksessa seisoo Danielin kansan suojana.

Gabrielin ja Miikaelin sekä Arielin ja Rafaelin lisäksi on ainakin juutalaisen perimätiedon lisäksi vielä 3 muuta arkkienkeliä. Seitsemän kuinkas muuten kaikkiaan.
    http://www.ikira.fi/arkkienkelit.html

antti
  3. // Tietenkin kyseinen löytö vahvasti selittää sen, että miksi Jeesus ei ole kiivaista rukoiluista ja toiveista huolimatta palannut. //
    -kirjoitti tietenkin bushmanni-

Jeesus sanoikin, että vain Isä Jumala tietää paluun ajankohdan. Mutta me tiedämme, että monta yllättävää asiaa tapahtuu vielä ennen sitä.

Kymmeniä vuosia Jeesuksen kuoleman jälkeen roomalaiset hävittivät Israelin ja temppelin ja kansankin melkein. Israelin maan nimi muutettiin Syyrian Palestiinaksi. Palestiinalaiset saavatkin, Raamattu sen tietää, asuttavakseen Gaasan kaistan vierestä vielä aina Ashdodin ja Ashkeloniin asti.

Israel joutuu niin ahtaalle, että taajuaa Jeesus Nasaretilaisen olleen heidän Messiaansa.
    Silloin he näkevätki hänen saapuvan Öljymäelle Ap.t. 1:11 ja uskovat ...

Sak. 12:10
    Ja minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen. He katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet. Ja he valittavat häntä, niinkuin valitetaan ainokaista, murehtivat häntä katkerasti, niinkuin murehditaan katkerasti esikoista.

Raamattu osaa ennustaa paremmin kuin maailmanpolitiikan tutkijat.
  4. Viestiketjun aihe: Oliko Jeesus todellinen henkilö?

Kuinka alas oletkaan vajonnut, bushmanni! Lieneekö tässä ennustus sinusta ,,,

JESAJA 14.

10 Kaikki he lausuvat ja sanovat sinulle: 'Myös sinä olet riutunut niinkuin mekin, olet tullut meidän kaltaiseksemme'.
    11 Alas tuonelaan on vaipunut sinun komeutesi, sinun harppujesi helinä; sinun allasi ovat vuoteena madot, toukat ovat peittonasi.
    12 Kuinka olet taivaalta pudonnut, sinä kointähti, aamuruskon poika! Kuinka olet maahan syösty, sinä kansojen kukistaja!
    13 Sinä sanoit sydämessäsi: 'Minä nousen taivaaseen, korkeammalle Jumalan tähtiä minä istuimeni korotan ja istun ilmestysvuorelle, pohjimmaiseen Pohjolaan.
    14 Minä nousen pilvien kukkuloille, teen itseni Korkeimman vertaiseksi.'

Oliko Jeesus todellinen henkilö? Mutta meillähän on Pontius Pilatuksen kirjeet ja viralliset asiakirjat. Italian oikeuslaitoksessa opiskellaan johdonmukaista todistelemisa Paavalin Roomalaiskirjeen pohjalta, historioitsija Josefus on arvostettu muutoinkin kuin kristittyjen keskuudessa.
    Ei islaminuskoisuuskaan olisi kasvanut yhtä suureksi kuin kristinusko, ellei profeetta Muhammedia olisi todella ollut.

Kun saa vaikkapa rukouksen kautta yhteyden tämän päivän Jeesukseen, tietää, että Jeesus on ennenkin ollut.

Saksassa on paljon niitä, jotka koettavat sanoa, ettei holokaustiakaan koskaan ollut. Se minkä ei haluta olleen tai olevan - se tahdotaan peittää.

Jeesus on historiaa, sutkauttavat jotkut. No ...
    http://fi.zapmeta.com/ws?q=historian jeesus&asid=zm_fi_010_002&id=89629,824753/05,053&mt=b&nw=s&de=c&ap=1s2&anr=1

Onko Jeesus sittenkään historiaa ...
    http://fi.wikipedia.org/wiki/Jeesuksen_historiallisuus

Mutta Jeesushan oli juutalainen - ja kuitenkin juutalaisuus on jäänyt niin vähäiseksi verrattuna kristinuskon ja islamin suuruuteen.
    http://www.kolumbus.fi/~w462389/uskoon/hist.htm
  5. >> "Ja Jumala sanoi: 'Katso, minä annan teille kaikkinaiset siementä tekevät ruohot, joita kasvaa kaikkialla maan päällä, ja kaikki puut, joissa on siementä tekevä hedelmä; olkoot ne teille ravinnoksi. Ja kaikille metsäeläimille ja kaikille taivaan linnuille, ja kaikille, jotka maassa matelevat ja joissa on elävä henki, minä annan kaikkinaiset viheriät ruohot ravinnoksi.' Ja tapahtui niin" (1.Moos.1:29-30). >>

Niinpä niin. Ja kuitenkin Jumala loi myös kavalakärpässienen. Tosin eräs uskova uskonnonopettajaystäväni on sitä mieltä, että paholainen loi myrkkysienet. Niin tai näin - 1.Moos.1:29-30 kohtaan tosissaan luottava saattaa hyvinkin välttyä myrkyttymiseltä, joten kannattaa uskoa. Uudessa liitossa uudessa testamentissa ei kumota Moosesta vaan pikemmminkin vahvistetaan ...
    Apt.10:
    12 Ja siinä oli kaikkinaisia maan nelijalkaisia ja matelijoita ja taivaan lintuja.
    13 Ja tuli ääni, joka sanoi hänelle: "Nouse, Pietari, teurasta ja syö".
    14 Mutta Pietari sanoi: "En suinkaan, Herra; sillä en minä ole ikinä syönyt mitään epäpyhää enkä saastaista".
    15 Ja taas ääni sanoi hänelle toistamiseen: "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi".

1.Tim.4:
    1 Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja
    2 valheenpuhujain ulkokultaisuuden vaikutuksesta, joiden omatunto on poltinraudalla merkitty
    3 ja jotka kieltävät menemästä naimisiin ja nauttimasta ruokia, mitkä Jumala on luonut niiden nautittavaksi kiitoksella, jotka uskovat ja ovat tulleet totuuden tuntemaan.
    4 Sillä kaikki, minkä Jumala on luonut, on hyvää, eikä mikään ole hyljättävää, kun se kiitoksella vastaanotetaan;
    5 sillä se pyhitetään Jumalan sanalla ja rukouksella.

Kun luotamme Jumalaan, ei meidän tarvíhe etikettejä yhtä tarkkaan tutkailla kuin bushmanni ja etsiä netistä taustoja. Voimme elää ja etsiä Herraa. Erään sienikirjan alussa luki pari ylintä käskyä: 1. Opi tuntemaan kaikki myrkkysienet 2. Syö ainoastaan tuntemiasi sieniä. Huonosti kävi kuulemma oppaan lukijalle.

Hyödyttääkö kaikeen pahaan tutustua? Eikö ennemmin hyvään? Paljon on hyvää ja sallittua ja kiitettävää. Mutta emme osaa bushmannille vastata hänen kiperiin luonto-välikysymyksiinsä. Jumala itse vastatkoon bushmannille noihin kiperiin asiallisiin väittämiin tavalla tai toisella. Emme omiksi tarpeiksikaan osaa vastata mielissämme, mutta ei meidän tarvitsekaan kaikkea tietää, sillä meillä on USKO JA LUOTTAMUS.

antti
  6. Nyt sait, bushmanni, minut vavisuttavan pelon valtaan, sillä asun lounaisessa Suomessa, täällä Varsinaisessa Suomessa. // Maailman myrkyllisin sieni on kavalakärpässieni, jota esiintyy Suomessa vain lounaisimmassa osassa, mutta tätäkään sientä Jahve ei vaivautunut ilmoittamaan sellaiseksi, että sitä kannattaisi vältellä. //

En kuitenkaan epäluuloiseksi ala, sillä onhan niinkin, että kenen joukoissa seisot, kenen lippua kannat - hän suojelee erityisesti omiaan. Sanotaan niistä, jotka Herran asialla ovat täällä maan korvessa, että ...
    Mark. 16:18 :
    nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi."

Mitäpä jos ei olekaan Jumalaa, joka myrkkykasvit ja tappavat eläimet loi?
    Ja ihmisen, joka on pahin tappaja, saastuttaja, tuhooja. Vallitsisi hallitsematon pahuuden voittokulku ja lopulta vääjäämättä tuho kohtaisi kaikkea elävää. Se vasta pelottavaa on. Minä jos vaikka en uskoisi, niin sitten edes TAHTOISIN uskoa, että on hyvyyden voima, joka lopulta saattaa hyvän voimat voittoon.

// Miksi meidän on pitänyt korjata rakkaan Jumalan luomistyötä tuhansia vuosia, että olemme saaneet syötävää kasvisruokaa? //

Vastaan ahdistuneeseen kysymykseesi, että varmaankin siksi, kun Jumala jo alussa käski ihmisen vallata viljelylle elikkä syötävien aksvien kehittämiselle alaa ja metsästää syötäväksi havaitsemiaan elukoita. Tiede on totellut kunnioitettavasti käskyä nimetä eläimet ja kasvit ja vallita (jalostaakin siis) eläinkuntaa.

Toki, bushmanni, aloituksesi ja valitusvirtesi on oikeutettua, sen myönnämme!
    Sillä Jumala ei alun alkaenkaan todellakaan varoitellut tahi lajitellut ...
    1. Moos. 9:3
    Kaikki, mikä liikkuu ja elää, olkoon teille ravinnoksi; niinkuin minä olen antanut teille viheriäiset kasvit, niin minä annan teille myös tämän kaiken.

Tuohon aikaan oli vain Jumalan arkkiin valitsemia kasveja sekä eläimiä, mutta onhan myönnettävä, että ainakin sittemmin on ilmaantunut paljon kelvotonta ja myrkyllistä. eiköhän pidetä Jumala mielessä ja pyydetä varjelusta, sillä muutoin olemme kuin arpapelin kohteita tällä piskuisella planeetalla piskuisessa maassa hyytävän pohjoisnavan tuntumassa ja Karhun naapurina.

antti
  7. Palstan luotsin ilmiantaja kirjoitti myös mielenkiintoisen KYSYMYKSEN lutosin ja muiden vastattavaksi:
    // Kuinkahan paljon se lahkojen sisällä mielletty ns. oikeaoppisuus ja Raamatun erehtymätön tulkinta onkaan muuttunut sieltä 1800-luvulta tultaessa meidän aikaamme? //

Mutta juurihan siksi on paljon lahkoja, kun huomataan, että erehtyvyyttä on. Jo Paavali veti väkensä pois alkukirkosta elikkä messiaanisten juutalaisten luota, kun joutui toteamaan, että lakivietti veti juutalaisia kristittyjä takaisin armottomaan ja toivottomaan vanhan liiton henkeen. On ihan positiivinen asia tuo lahkojen kirjo jo siksikin, että vaihtoehtoja löytyy erilaisille ja eri taustaisille ihmisille. Niinkuin eri ihmiset tykkäävät eri hedelmistä ja eri kukista, jopa auto valitaan mieltymyksen mukaan - oikeaoppisuus kukkii siinäkin elikkä juuri se uusi auto, mikä minulla TÄLLÄ HETKELLÄ on, se on ainoa oikea valinta.
    Oikeaoppisuus on luonnollista sekä raamatullista, mutta täytyis hyväksyä se toistenkin kohdalle.
    Raamattu kehottaa semmoiseen hyväksymiseen . . .

Ap. t. 19:9
    Mutta kun muutamat paaduttivat itsensä eivätkä uskoneet, vaan puhuivat pahaa Herran tiestä kansan edessä, niin hän meni pois heidän luotaan ja erotti opetuslapset heistä ja piti joka päivä keskusteluja Tyrannuksen koulussa.
    Apt.13:43 Kun synagoogasta hajaannuttiin, seurasivat monet juutalaiset ja jumalaapelkääväiset käännynnäiset Paavalia ja Barnabasta, jotka puhuivat heille ja kehoittivat heitä pysymään Jumalan armossa.

2. Kor. 10:7 Nähkää, mitä silmäin edessä on. Jos joku on mielessään varma siitä, että hän on Kristuksen oma, ajatelkoon hän edelleen mielessään, että samoin kuin hän on Kristuksen, samoin olemme mekin.
    Room. 14:5 : Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.

antti
  8. // "ennustukset" ovat sellaisia, että ne ovat kirjoitettu paljon tapahtumien jälkeen. // - näin ennustaa bushmanni ja tähdentää Danielin kirjaa

Voimme kuitenkin osoittaa erityisesti samaisen Danielin kirjan avulla, että bushmanni seisoo päällään, mutta Raamattu ihan oikein päin. Daniel puhuu lopunajoista ja että silloin vasta löytyy yhteinen ymmärrys kirjan sisältöön. Bushmanninkin luulisi toteavan, että Danielin kirjasta vielä kiistellään paljon.
    Sitäpaitsi emme todellakaan elä Danielin kirjan mainitsemien lopunaikojen jälkeistä rauhan aikaa vielä - vai tuntuuko että on rauha maassa ja ihmisillä hyvä tahto.
    Dan.12:4 : Mutta sinä, Daniel, lukitse nämä sanat ja sinetöi tämä kirja lopun aikaan asti. Monet sitä tutkivat, ja ymmärrys lisääntyy.

Vielä ei ole Danielin kirjan pääsisältö tapahtunut - vielä ei ole Danielin kansaa pelastettu, ei syyrialaisiltakaan, vaikka bushmanni vastoin parempaa tietoaan niin väittää.

Daniel 12:1 Siihen aikaan nousee Miikael, se suuri enkeliruhtinas, joka seisoo sinun kansasi lasten suojana. Ja se on oleva ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä saakka, kuin kansoja on ollut, hamaan siihen aikaan asti. Mutta siihen aikaan pelastetaan sinun kansasi, kaikki, jotka kirjaan kirjoitetut ovat.
    2 Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen.

antti
  9. tinkerballs:
    // KOFEIINI. Vastalauseena adventtiopille aloitin kahvin tolkuttoman lipittämisen. Sittemmin olen huomannut, että kyseinen "piriste" pidemmän päälle vain väsyttää entistä pahemmin. //

KOMMENTTIA ...

Muutama kuppi päivässä kahvia ei liene pahasta. Minulle yletön kahvinjuonti aiheuttaa päivittäistä närästystä ja herkistää närästysalttiutta muihinkin elintarvikkeisiin. Puolikas Rennietä on sentään useinmiten heti auttanut.
    Kahvihan ei ole janojuoma, vaan aiheuttaa janoa.

// ilmiselvästi vaikeuttaa jumalallisen yhteyden kokemista //

Tuohon en osaa mitään sanoa, mutta itselläni kävi ainakin kerran niin jännästi, että väkevästi tunteitakin liikutellut hengellinen kokous ... kotiin palattuani jätin kahvinkeiton kesken, sillä EN TAHTONUT kadottaa sitä kokouskokemusta.
    Tulee siitä mieleen Daavid, joka kaatoi maahan arvokkaan veden, kunnioituksesta miehiä kohtaan, jotka henkensä uhalla noutivat veden hänelle. Minäkään en pitänyt kahvia pahiksena, mutta tahdoin pidättäytyä siitä nautinnosta sinä iltana.

// Olen varma, että kerran viikossa humaltuvat ovat jatkuvasti myrkytyksen tilassa eivätkä saavuta koskaan täyttä henkistä ja hengellistä potentiaaliaan. //

Toisaalta tuossa piilee sellainen ylpistymisen vaara, että raittius olisi yhtä kuin Raamatun mainitsema hengellinen raittius tai yhtä tärkeä asia. Mutta ei minunkaan mielestäni kenenkään koskaan pitäisi humaltumiseen asti alkoholia siemailla. Absolutisti en tahdo olla, mutta alkoholismiin taipuvaisten seurassa ei ainakaan ensimmäisenä pidä olla ehdottamassa lasillista.

// Vielä viikonkin päästä olin paljon negatiivisempi kuin ennen juomista, en pystynyt kokemaan Jumalan läsnäoloa luonnossa, ajattelin muista ihmisistä paljon enemmän pahaa jne. //

Tuo on tärkeä havainto runsaaseen alkoholin käyttöön liittyvänä.

// Lihaton ruokavalio ilmiselvästi pitää mielen virkeämpänä ja jokapäiväisen, arkisen kokemuksen hengellisempänä. //

Paljolti mahdollista ja tuo "ilmiselvästi" on ilmiselvää ainakin ensimmäisenä tuntina raskaan liharuoan nauttimisen jälkeen. Toisaalta ... vokkipannut, kasvisten grillaamiset, ranskanperunat, kasvispihvit, keksit sun muut ... todella paljon voipi tulla syödyksi sangen vahingollisia rasvoja silloinkin, kun koettaa lihansyöntiä välttää. kookosrasva on pahinta rasvaa.
    En pysty viikkoa kauemmin olemaan ilman lihaa.

PAAVALI EI EHKÄ SYÖNYT LIHAA, MUTTA EHKÄ KEHOTTI SYÖMÄÄN LIHAA

1.Kor.8:8 Mutta ruoka ei lähennä meitä Jumalaan; jos olemme syömättä, emme siitä vahingoitu; jos syömme, emme siitä hyödy.
    9 Katsokaa kuitenkin, ettei tämä vapautenne koidu heikoille loukkaukseksi.
    13 Sentähden, jos ruoka on viettelykseksi veljelleni, en minä ikinä enää syö lihaa, etten olisi viettelykseksi veljelleni.

1. Kor. 10:25
    Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden,
    1. Kor. 10:27
    Jos joku, joka ei usko, kutsuu teitä ja te tahdotte mennä hänen luokseen, niin syökää kaikkea, mitä eteenne pannaan, kyselemättä mitään omantunnon tähden.

// Pidin itse mediapaastoa yli vuoden päivät, en lukenut uutisia lainkaan. Tauon aikana aloin nähdä kanssaihmiset mukavina, rehellisinä, fiksuina ja tutustumisen arvoisina, kun he siihen saakka olivat tuntuneet lähinnä pelottavan itsekeskeisiltä idiooteilta! //

Hienoa! Seiskalehti, iltasanomat, iltalehti yms. ruokkivat lihaa ja etäännyttävät Jumalasta. Jos niissä joskus on hivenen totuutta, se on valheeksi vääristynyttä. Hyiä uutisia meidän tulee etsiä ja luottamusta epäluuloisuuden sijaan sekä kiitoksen aihetta alituisten valitusvirsien sijaan.
    Itse pidän dokumenteista ja heikkoa ihmistä puolustavista ohjelmista.

Joku ei-rekisteröitynyt kommentoi negatiivisessa sävyssä tinkerballsia näin:
    // uskovan tulee tietää, mitä maailmassa tapahtuu. //

Mutta hyvänen aika -kuka lienetkin- uskovat näkevät suoraan Raamatusta, mitä maailmassa tapahtui, tapahtuu ja tulee tapahtumaan poissulkematta julmuuksia. Tiedämme ihmisen pahuuden. Tiedämme, että itsekin voisimme sortua vaikka mihin, jos ei Jumala vaikuttaisi meissä.
    https://www.youtube.com/watch?v=onVxoxTe_JI

antti
  10. Alexin filosofiaa: // Nyt kuitenkin on Jumala osoittanut tien pois turhuudesta //

Mutta alex, uskovaisenhan pitää kadottaa oma elämänsä muiden hyväksi.
    Joten ei Jeesus tietä osoittanut paratiisiin täällä. Tuskaa ja vaivaa on varsinkin uskovan elämä täällä, varsinkin nyt uuden liiton aikana. kristitytkin riisutaan raihnaistumisen sun muun kautta, niin että olemme avuttomassa alkupisteessä.
    Daavid oli realistisempi filosofi ...

Psalmi 73:3 Sillä minussa nousi kateus ylvästelijöitä kohtaan, kun minä näin jumalattomien menestyvän.
    4 Sillä he ovat vaivoista vapaat kuolemaansa asti, he ovat voimakkaat ja lihavat.
    5 Eivät he koe muitten kuolevaisten tuskia, eikä heitä vaivata niinkuin muita ihmisiä.

Kysyit tätä, alex: //Vai kehitteletkö yhä omia oppejasi? ... tiedät hyvän ja pahan//

Kyllä, tiedän hyvän ja pahan välisen taistelun jopa omassa olemuksessani, kiitos siitä Aatamille ja Eevalle. Paha voittaa ainakin kehossani niin, että raihnaistun ja kuolen pois lopulta. Henkeni ja sieluni kuitenkin riemuitkoot ja tuomiopäivänä kirkastukoon ruumiinikin niin kuin Herran Jeesuksen ruumis hänen ylösnousemuksessaan. Kunpa alkaisin harrastaa laupeutta, jotta itsekin saisin laupeuden osakseni ja evankeliumia julistaisin, jotta itsekin siitä osalliseksi tulisin!

Jaak. 2:13 Sillä tuomio on laupeudeton sille, joka ei ole laupeutta tehnyt; laupeudelle tuomio koituu kerskaukseksi.

1. Kor.9:16 Sillä siitä, että julistan evankeliumia, ei minulla ole kerskaamista; minun täytyy se tehdä. Voi minua, ellen evankeliumia julista!

17 Sillä jos vapaasta tahdostani sitä teen, niin minulla on palkka; mutta jos en tee sitä vapaasta tahdostani, niin on huoneenhaltijan toimi kuitenkin minulle uskottu.
    - -
    23 : Mutta kaiken minä teen evankeliumin tähden, että minäkin tulisin siitä osalliseksi.

Ihmiset harrastavat antaa kuolemantuomioita ja usein suurrikollinen sitä toivookin tunnontuskiensa vuoksi. Mutta Jumala ei kuolemantuomiota tunne - se olisi pelin keskeyttämistä - vaan ENSIN kuollaan pois täältä ja sitten "katsotaan kortit".

Hepr. 9:27
    Ja samoinkuin ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta senjälkeen tulee tuomio,

Tuo johdantolause ei ole Jumalan sormella kirjoitettua, vaan Apollos tai kuka lie riipustanut, mutta totta se on, ei mitään vertauskuvaa vain.

antti