Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Koulut: On käyty Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

97

Kommenttia

5292

1. numeroa 15.
    Jostain syystä näistä asioista vaietaan näillä palstoilla. Kateellisilla tarkoitus tuhota tietämättömän auto?
  2. lihaa, niin ei kellu.
  3. uskoin olevani niin vanha, ettei minun enää kompuutteria tarvitse opetella käyttämään.

Kerran sitten löysin lehdestä ilmoituksen, että kompuutterin käyttöoppia olisi saatavilla valtakunnan toisella puolella kohtuullista korvausta vastaan. Niinpä sitten Korkealta Esimieheltäni rohkenin kysyä, mitä mieltä Hän olisi, jos oppia menisin saamaan ja josko Suuri Pörssiyhtiö haluaisi osallistua kuluihin jotenkin, kuten muille oppia etsineille oli ollut suosiollinen.
    Esinahkani ilmoitti, ettei Hän voi noin suureen asiaan ottaa kantaa, vaan Suurempi Esimies saa asian päättää.

Viikko vierähti ja Suurempi Esimies kutsui kuulusteluun.
    Kuulustelun lopussa Suurempi Esimies ilmoitti kantanaan seuraavaa: "Kieltäähän Minä en voi, mutta Minun mielestäni siitä on haittaa sekä sinulle itsellesi että koko yhtiölle, jos sinä tälle kurssille osallistut".
    Niinpä minä en saattanut yhtiötä tappiolle ja häpeään menemällä tietokoneenkäyttökurssille, vaan olin hiljaa kuin susi kukassa.

Sitten muutamia vuosia myöhemmin tapahtui seuraavaa: Epäedullisen pärstäkertoimeni vuoksi jouduin taas kerran menemään työsopimukseni vastaisesti päivätöihin. Väärinajattelijana (niitähän ei voi olla demokratiassa, mutta siitä toiste jos tarvii) etsin ja löysin lehti-ilmoituksen, että naapurikaupungissa alkaisi tietokonekurssi iltakurssina. Kesto vain 100 iltaa á 3 tuntia. Minä, väärinajattelija, sinne, tottakai!
    Kävin satana iltana kurssilla sen vanhimpana osallistujana ja totesin, että sen oppiin mitä nuoremmatkin, mutta tarvii 2-3 kertaa toistoa. Nuorena oppi kerralla.

Yhden avioeron ja tietokoneen ajokortin suorittamisen jälkeen tunnustin syntini kirjallisesti sekä Korkealle Esimiehelleni että Suuren Pörssiyhtiön koulutusorganisaatiolle. Olinhan tahallani ja vastoin Suuremman Esimieheni viisaita ja hyväätarkoittavia ohjeita tahallani ja paatuneena, syyllisyyttä tuntematta, osallistunut kyseiselle kurssille täysin tietoisena siitä, että Suurelle Pörssiyhtiölle oli siitä aiheutunut kenties korvaamatonta vahinkoa. Ja olin saanut kurssista jopa todistuksen ja Tietokoneen Ajokortin, jonka kopion liitin Synnin-Tunnustukseeni mukaan.

Sanomattomasta armeliaisuudesta minua ei erikseen rangaistu tästä tahallisesta rikkomuksesta, vaan se kuitattiin täydellisellä hiljaisuudella, vaikka epäilemättä asiaa puitiin Korkeitten Esimiesteni keskuudessa.

Sittemmin olen kompuutteria käyttänyt vaihtelevalla menestyksellä eläkkeelle pääsemiseen ja tähän asti.

Lienee tarpeetonta mainita, että se Suuri Pörssiyhtiö oli Fortum ja toimipaikkani oli Loviisassa.
    Tapahtumien kuvaus vastaa erinomaisen hyvin muutakin Suuren Pörssiyhtiön suhtautumista työntekijöittensä oma-alotteiseen koulutukseen kuin myös muuhunkin suhtautumiseen henkilöstöönsä. Vain kielen ruskeusaste määrää poikkeukset, mutta niinhän se on muuallakin.