Vapaa kuvaus

Aloituksia

162

Kommenttia

2982

1. Lieneekö kirkosta eroamisten lisääntyminen syynä siihen että kirkkokin on joutunut ottamaan uusia otteita säilyttääkseen jäsenensä ja saadakseen uusia jäseniä?
    Kirkosta eroamista ei tarvitse enää perustella niinkuin aikaisemmin. Eroamiseen saattaa olla syynä että ei ole uskonnollinen, eikä halua olla tapakristitty. Kirkollisvero vaikuttaa.
    Peruspilarit, tasa-arvo ja suvaitsevaisuus eivät toteudu missään uskonnossa.

Kirkko on aina ollut iso auktoriteetti. Kirkon tukea on haettu kun on ollut kriisitilanteita tai muuta tarvetta, häitä, kastajaisia jne.
    Kirkko ei aikaisemmin ole tullut tavallista seurakuntalaista lähelle, mutta tänään näkee että kirkko on alkanut laskeutua jalustaltansa ja lähtenyt etsimään ihmisiä, tulemaan lähemmäksi heidän arkipäiväänsä ja huoliansa.
    Tekemään rakkaudentyötä käytänössä.

Kirkko on todella alkanut kantaa yhteisvastuuta siitä missä yhteiskunta on epäonnistunut.
  2. Kioskinomistaja H.Niätä kertoo arkipäevästään kioskinomistajana, joka on hyvin yksinäestä puuhoo. Aenoo seora on ratio, joka justiin ja justiin mahtuu yhteen hyllyn nurkkaan, kioski on hyvin pikkunen. Entinen omistaja olj tiettännä sen mittaesa mukkaan.

- Tuota ratioo minä kuuntelen, sieltä tulloo puheohjelmia, välillä tulloo mussiikkia. Sitte tuas puhetta ja sen jäläkeen mussiikkia, niin se jatkuu päevästä toeseen.
    Ratio pittää tämän kioskinnii lämpymänä ja se on hyvä ku tiällä ee oo lämpöpatterija. Sitte siitä näkkyy valottii, minä suatan lukkee ration vieressä. Siinä lukkoo Stuttkart, Ljubljaana, Amstertam....ja Motala.

Työt kijoskissa alakaa aekasin. Tulla hurraatan pyörällä, sitte vien pyörän kottiin ettei kukkaa varasta, niitä ku on kaekenmualiman roestoja liikkeellä. Syön lounaan siinä samalla ku kerran oon kotona. Pistän jalat kanarialinnun häkkiin ku käyp niin kova veto. Heeluttelen vähä irrallaan olovoo hammasta kielellä ja rentouvun.

Sitte tuas kijoskille. Siellä polttelen vähän roskia lämpimiksen. Tarkistan myytäviä tuotteita, että sitkeet rotat ovat sitkeitä, että lakritsat ovat mustia... Kerran saen keltasia lakritsoeta ja se ee ollu mukavata.
    Asiakkaattii alakaa virrata kijoskille töetten jäläkeen. Tulloo yks italialaenen ja tahtoo
    "puona seeroo" niin minä annan sille Savon Sanomat. Se on kuitennii lukutaijoton :-) eekä ymmärrä saeko se puona seeroo vae mitä.

Pistän sitten yhen sitkeen rotan suuhun ja lueskelen vähän aekoo herraen lehtiä, mitä on pitkä rivi vasemmassa ikkunassa. Ihan karmeeta,
    hyi, mitä lehtiä! Joutas polttoo. Taejannii sen
    tehä huomisuamuna jos on pakkasta.
    Nyt otan pikkumökkinj selekään ja pyöräelen kottiin.