Vapaa kuvaus

Aloituksia

162

Kommenttia

2982

1. On/oli se aina kiva nähdä reaktiot, kun naisella on ongelmia auton kanssa.

Kerran puhkesi autosta rengas, kun olin tulossa Kalpalinnasta Hämeen-
    linnaa kohti. Ajoin hissukseen lähimmälle huoltoasemalle, menin sisälle
    ja selitin, että miten se voi olla mahdollista että auton rengas on pyöreä
    yläpuolelta ja aivan litteä alhaalta.
    Huoltoaseman poika jorpotteli perässäni ihmettä katsomaan ja virnisti.
    Melkein voin lukea hänen ajatuksensa: tietäähän akat!
  2. Tuo auton parkkeeraaminen on minullekin tuttu juttu! Kiire ja stressi tekee tepposia.

Olin vielä työelämässä ja kuljin työmatkat autolla, jonka jätin p-taloon, aina samalle paikalle, koska tulin aina niin aikaisin, että p-talo oli vielä tyhjää täynnä. Eräänä aamuna olikin koko p-talo jo täynnä autoja. En muista oliko kaupungilla jokin erikoinen tapahtuma, vai olinko itse myöhässä, mutta löysin vapaan paikan vasta 3. kerroksesta.

Illalla tulin p-talolle. P-talossa ei ollut yhtään autoa 1.kerroksessa. Hätäännyin, kun "oman auton " paikka oli myös tyhjä. Olin jo unohtanut, että olin ajanut 3. kerrokseen. - Mielessä kävi että on jo ilta ja pimeää, kotiin matkaa 65 km. Auto varastettu. - Lähdin kuitenkin kävelykierrokselle p-talossa. Toinen kerros oli tyhjä. Jatkoin seuraavaan kerrokseen ja siellä näin yksinäisen auton, oman autoni! Siinä muistui aamun tapahtumat mieleen. Sitä kiitollisempi olin, ettei autoa oltu varastettu, kun tulin auton luo ja kuljettajan puoleinen ikkuna oli alhaalla, bensakortti koelaudalla!

Toinen autojuttu tuli mieleen, kun olimme naapurikaupungissa. Minulla tuli mieleen, että käväisen torin varrella olevassa liikkeessä hakemassa maitopurkkeja ja pyysin miestäni ajamaan torin ympäri hissuksiin, niin olen kohta takaisin kaupan ovella. En kauan viipynytkään kaupassa, juoksin suoraan auton etupenkille ja sanoin: - Ja nyt mentiin! Auto ei liikahtanut paikaltaan,
    vilkaisin kuljettajaan: - No? Mutta kuljettajan paikalla istui ventovieras mies!
    Hyppäsin kiireesti ulos anteeksipyyntöjen kera. Perässä oli meidän automme ja mieheni nauroi aivan kippurassa, kun oli seurannut näytelmää ja sanoi, että olin niin touhukkaan näköinen kun syöksyin juoksujalkaa vieraaseen autoon!

Hyvää yötä!
  3. Minä olen ollut aamuvirkku koko ikäni. Meitä oli viisi sisarusta ja tuntui, ettei saanut
    tarpeekseen vanhempien huomiosta, Mutta minä huomasin, että kun tuvan puolelta
    alkoi kuulua kahvimyllyn ratinaa ja kuppien kilistelyä, niin nousin ylös ja menin tuvan
    puolelle kärkkymään kahvia. Oli niin kodikasta istua penkin päässä flanelliyöpaidassaan
    ja nostaa jalat penkille, peitellä varpaat yöpaidan helmaan ja syödä pullamössöä! :))
    Äiti laittoi tilkan kahvia ja kermaa kuppiin, sokeria ja sitten survoin pullasiivua niin kauan
    että neste oli pois. Kumosin mössön vadille ja söin lusikalla. Siinä sain vähän omaa aikaa
    äidiltä ja isältä sillä aikaa kun muut sisarukset nukkuivat repo rankana.

Aamuvirkuus on jatkunut. Olen toivonut että oppisin nukkumaan pitempään, mutta ei
    onnistu. Siitä tulee "väkisinmakaamista" ja silloin on parasta lähteä lenkille.
    Liike antaa energiaa, sanotaan mainoksessa. Ja totta se on. Kaikkea muuta voi katua,
    mutta ei sitä, että on lähtenyt lenkille! Siinä oppii huomaamaan, että vaikka kuvittelee
    olevansa yksin liikkeellä, niin on niitä muitakin eläviä olentoja, joita oppii pikkuhiljaa
    tuntemaan. - Eilen aamulla esimerkiksi otin kuvia kun jäniksenpoikanen kieritteli itseään hiekassa, harakanpoikanen seurasi puuhaa ja alkoi jahdata jäniksenpoikasta kentällä.
  4. En ole vielä poistunut karanteenista, päivä nr 1970 on menossa.
    Olin juuri ehtinyt muuttaa Suomesta takaisin Ruotsiin, enkä ollut ehtinyt
    luoda uusia sosiaalisia kontakteja, muuta kuin talossa asuviin naapureihin,
    joitten kanssa oli kahvitteluhetki yhteisissä tiloissa kerran viikossa. Kun
    pandemia alkoi, sanoin naapureille, että kun ensimmäinen kuolemantapaus
    tässä kaupungissa ilmoitetaan, niin minä jään vapaaehtoisesti karanteeniin.
    Ja niin teinkin.

Pandemian aikana vaihtui paljon naapureita, 75 % siirtolaisia, joten nyt on
    paljon uusia naapureita ja entiset jäljelläolevat 6 vuotta vanhempia ja huono-
    kuntoisia.
    Paljon ei naapureista tiedä, kun seinänaapuriparin rouva kuoli viime vuoden
    toukokuussa ja minä sain kuulla tapauksesta puoli vuotta myöhemmin. Ketään
    naapuria en ole edes ulkona liikkuessa tavannut. Olenkin ihmetellyt, eikö
    kukaan muu, kuin minä, käy lenkillä.

Mutta ihme kyllä, vaikka olen vilkas ja sosiaalinen vanhus, niin en ole tuntenyt
    mitään masennusta enkä ole tuntenut itseäni yksinäiseksi, vaikka tapaan vaan
    ihmisiä sairaalan klinikoilla ja terveyskeskuksessa tai tavaratalon henkilökuntaa.
    Pääsen hissikyydillä ruokaostoksille ja oppinut tuntemaan siellä työskenteleviä.
    Terveyskeskuksessa vaihtuu lääkärit usein, monet nuoria, valmistumassa olevia,
    eivätkä ole vielä tottuneet sääntöön: 10 minuuttia/potilas. Kun sitten tulee
    syntyperäinen savolainen, "puheripulinen", vastaanotolle, niin aikaa voi palaa.
    Kerran soitti lääkäri seuraavana aamuna ja kysyi, jos voisin tulla takaisin
    vastaanotolle, kun hän unohti tutkia minut! - Kuka kärsii dementiasta, lääkäri
    vai potilas?
    Harvinaista inhimillistä herkkua on, kun tulee sukulaisia käymään, tai poika
    Ruotsin etupuolelta eli länsirannikolta. - Ei siis mitään hätää.

Tämä rauhallinen aika oli kuin tarkoituksella ajoitettu raskaan muuttoni perään.
    Kun ei ole kontakteja, ei suunnitelmia, ei odotuksia, ei minkäänlaista stressiä eikä paineita. Saa vaan olla, "elää kuin pellossa", vapaana kun taivaan lintu. Hoitaa taas
    vanha, liikarasittunut kehonsa kuntoon.
    Valmiina taas uusiin koitoksiin!