Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
mdk.mdk
profiilit
mdk.mdk
mdk.mdk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
153
Kommenttia
2625
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Joo, kyllä vanheneminen on taidetta!
Paljon on tähän ikään mennessä kertynyt esimerkiksi turhaa kamaa, josta haluaa päästä eroon. Sanotaan, että liika roina estää ihmisen luovuutta.
Senpä takia olen alkanut siivota pois sellaista mitä en ole tarvinnut viimeisten 10 vuoden aikana, enkä varmasti tule tarvitsemaan seuraavankaan vuosikymmenen aikana.
Liekö se sitten oikeastaan valmistautumista "oikeaan" vanhenemiseen, johon minulla ei vielä ole konkreettista tuntumaa.
Itselleni sanon että siivoan sen takia että saan inspiraatiota päästä taas maalaamisen alkuun.
Kävi miten kävi, mutta kunto kasvaa, kun raivaa, kantelee painavia esineitä, juoksee rappuja ylös alas.
Vanhenemisessa on hyviä puolia, niinkuin sanot. Ei tarvitse enää välittää mitä ihmiset ajattelevat tai pitävät vaan voi tehdä niinkuin itsestä hyvältä tuntuu.
Antennit eivät ole aina suunnatut ulospäin vaan sitä alkaa kuunnella enemmän omaa sisäistä maailmaansakin.
16.08.2006 10:17
Tuskinpa on mitään muuta yhtä hauskaa liikuntamuotoa kuin tanssi! Aika menee kuin siivellä eikä huomaakaan kun tunnin tanssin jälkeen on 2 1/2 kaalikäärylettä poltettu kehosta pois!
Ei liikunnan tarvitse olla kieli vyön alla läähättämistä, paljon on meille iäkkäämmille sopivia, tehokkaita liikuntamuotoja: kävely, pyöräily, uinti tai aivan tavalliset arkiaskareet puutarhassa, imurointi ja muu siivoaminen ja kodin askareet sisällä.
Sellaista ei vaan mielletä kunnon liikunnaksi.
Onhan tutkittu että monet nykyajan sairauksista ovat ns. elintasosairauksia. Miksi emme alkaisi ottaa enemmän vastuuta oman itsemme hyvinvoinnista?
Hyvää tanssisyksyä sinulle!
16.08.2006 10:03
on kuva amerikkalaisesta naisesta, joka täyttää parisängyn yksinään.
Kuva on muistutuksena että näin voi käydä minullekin, jos vierailen jääkaapilla liian ahkerasti.
15.08.2006 22:08
Keskustelu jatkuu tuolla ylempänä uudessa ketjussa :)
15.08.2006 21:46
olla rakastunut kohteeseensa? Eikö riitä kun löytyy nainen, joka ei hangoittele vastaan?
Sama sille, jos hän vaikka nukkuu, tai on peräti kuollut.
Erään kirkon vahtimestari "rakasteli" kuollutta naista. Liekö yrittänyt herättää henkiin?
Siitä nyt kuullaan joka uutislähetyksessä täällä meillä.
Täytyy vaan ihmetellä näitä rakkauden apostoleita... Mikään ei ole enää pyhää. Senkun paneskelet vaan ja levität hyvää oloa maailmaan.
15.08.2006 19:25
on asia, jota kannattaa ylläpitää niin kauan kuin mahdollista.
En tarkoita juoksemista, vaan tavallista liikuntakykyä elämänlaadun takia.
Liikuntakyvyn tilapäiseen häviämiseen saattaa olla monia syitä, mutta useimmat saavat liikuntakykynsä takaisin, jos ovat päässeet ajoissa hoitoon.
Pelkästään jäsenten notkeana pitäminen saattaa viedä aikaa, nivelet ovat kipeät ja silloin on monelle helpompi vaihtoehto liikkua niin vähän kuin mahdollista ja alkaa luottaa toisten apuun.
Se johtaa siihen, että liikkuminen on entistäkin vaikeampaa ja kohta saatetaan olla hoitopakettina.
15.08.2006 15:58
Joku on käsittänyt koko ketjun joksikin nuoruuden ihannointi-soopaksi, eikä mahdollisimman miellyttävän ja terveen vanhuuden puolesta puhumiseksi!
15.08.2006 15:48
Oletko ehtinyt tehdä kuntolenkin tänään?
15.08.2006 15:45
henkilökohtaisesti!
Tiedän että liiallinen alkoholin käyttö saattaa aiheuttaa diabetesin, ilman että perinnöllisyydellä olisi osaa tai arpaa. Silloin sairaus on "itse hankittu". Olkoonkin kuinka punainen vaate tahansa, mutta asialle ei voi ummistaa silmiänsä ja tekeytyä tietämättömäksi.
Rinta- ja kohtusyöpä ym. sairaudet ovat sellaisia, joihin emme itse voi vaikuttaa muuta kuin käymällä säännöllisissä tarkastuksissa.
Mutta se mitä useimmat voimme tehdä terveytemme hyväksi on elämäntapojen tarkistamista ja parantamista, että pysyisimme mahdollisimman terveina mahdollisimman kauan.
Ja tietysti voimme syödä ja juoda mitä tahansa, mutta ei aina!
15.08.2006 15:43
Huonoja tapoja on vaikea katkaista.
Kaikki ymmärtävät nykyään että jos emme esimerkiksi hoida hampaitamme, niin ne lahoavat ennen aikojaan.
Vai oletko sitä mieltä että hampaat saavat tippua pois omia aikojaan, sehän kuuluu luonnollisena osana ihmisen vanhenemiseen? Kaikki muu on turhaa "nuorekkuuden" ihannointia?
Kauheata, jos vielä vanhana voi syödä omilla hampaillaan!
15.08.2006 15:20
Mistä niin päättelet että sanalla vanha olisi minulle negatiivinen merkitys?
Oma kirjoituksesi haiskahtaa hyvinkin negatiiviselle.
Kirjoitustyylini ei ole ainakaan alentuvaa, en nöyristele enkä kumartele.
15.08.2006 14:25
koska itse olen terveellisten elämäntapojen kannattaja, mikä ei tarkoita sitä ettenko osaisi nauttia elämästä.
Halusin vaan saada ikätoverini huomaamaan, ettei koskaan ole liian myöhäistä muuttaa elämäntapojaan terveellisempään suuntaan ja siten vaikuttaa omaan hyvinvointiinsa.
On jokaisen oma asia, mitä valintoja elämässä teemme.
Voin valita juoda esim. viinipullon päivässä ja annan maksan turvota, hankin sokeritaudin ihan omin voimin ilman geenivaikutusta, en jaksa liikkua, olen paikoillani kuin jauhosäkki.
Tai voin valita käyttää viiniä sopivissa tilanteissa kohtuullisesti, enkä pilaa terveyttäni.
Sama koskee tupakanpolttoa. Mielestäni tupakoinnissa ei ole YHTÄÄN AINUTTA hyvää puolta, jonka takia kannattaisi edes aloittaa polttaminen.
Samoin on monien muitten asioitten kanssa, syömisen, liikkumisen ym. kanssa.
Voimme itse kuvitella kuinka haluaisimme vanhuutemme olevan. Olemmeko liikkumattomia paketteja kaikkine, monta kertaa itsehankittuine, sairauksinemme vai voisiko ennalta ehkäisystä olla mitään hyötyä?
Terveys on numero 1, eikä sairauksia tarvitse tieten tahtoen itse hankkia, niitä tulee varmasti muutenkin.
Vanhenemista ei voi pysäyttää, mutta minua ainakin houkuttelee ajatus että vielä korkeasta iästä huolimatta pystyisin liikkumaan ja olisin virkeä.
Vanheneminen näkyy ulospäin: On 30-vuotiaita vanhuksia ja on 70-vuotiaita "nuoria".
15.08.2006 13:51
Voitin yhden piirustuskilpailun ja sain palkinnoksi Fazerin Skottitoffeta kokonaisen kilon! Sehän oli aivan satumainen palkinto, kun meillä kotona ostettiin karkkeja hyvin harvoin.
15.08.2006 13:18
"Elä niinkuin viimeistä päivää", koska sillä on ainakin minulle negatiivinen kaiku, hiukan sellainen hällä-väliä-tunne!
Profiilissani on mottona: "Elä tänään, huomenna voi olla myöhäistä" mutta en tarkoita sillä että olisi pistettävä "ranttaliksi".
Haluan voida hyvin tänä päivänä ja haluan voida hyvin huomennakin (jos huominen päivä vielä toivon mukaan tulee).
Hitaampi vanheneminen ei ole mielestäni mikään ulkonäkö-kysymys, vaan hyvinvointikysymys.
Jos sitten hyvinvoiva vanhus näyttää nuoremmalta niin se on pelkkää boonusta, eikä mikään päämäärä.
15.08.2006 13:10
mitä et muka viestistäni ymmärtänyt!
Joskus 30 vuotta sitten ymmärsin että vanhuus on kohta edessä, mutta etten aio olla valmis vaivaistalolle, jos se vaan on itsestäni kiinni!
Ja nyt, 66-vuotiaana olen varmasti paremmassa fyysisessä kunnossa kuin silloin joskus 30 vuotta sitten.
Matkan varrellahan voi sattua sellaista, ettei enää pysty esim. liikkumaan samalla tavalla kuin ennen. Mutta on yritettävä pitää mielessä, mitä kaikesta huolimatta voi vielä tehdä, jos joku liikuntamuoto onkin pois kuvioista.
Esim. en juokse enää, kävely on yhtä tehokasta kunnon ylläpidon kannalta eikä rasita polvia samalla tavalla kuin juokseminen. Muutenkaan ei ole enää kiire :D!
15.08.2006 12:20
Asuin parikymmentä vuotta kylällä, missä tehtiin Husqvarnan moottoripyöriä.
1987 osti italialainen Cagiva merkin ja 84-vuotinen Husqvarna meni "hautaan".
Kylällä oli tietenkin suuri kiinnostus moottoripyöräurheilua kohtaan, varsinkin kun pari enduron maailmanmestaria (Peter Hansson ja Svenerik Jönsson) asettuivat kylälle asumaan. Heidän talonsa olivat omaa taloani vastapäätä kadun toisella puolella, joten ei voinut olla huomaamatta kun he tulivat jostakin kilpailumatkalta isoilla autoillaan ja alkoivat tyhjentää autosta pyöriä ja kilpailuvaatteitaan!
Sekä pyörät että haalarit olivat täysin saven ja mudan peitossa.
He asettivat savimöykyt autotallin edustalle ja alkoivat kaivaa pyöriä ja vaatteita esille painepesurin avulla.
Se oli vähän toista luokkaa kuin pestä hikisiä vaatteita jonkun muun urheilulajin jälkeen!
15.08.2006 09:09
lyötiin yhteen 50-luvun alussa.
Muistan venäläisen IC:n, koska sisareni miehellä oli sellainen. Sisareni istui "takatuupparilla" korkealla kun lähtivät ajelemaan.
15.08.2006 08:41
Veljeni ensimmäinen moottoripyörä oli Jawa.
Jawa oli tjekkiläinen merkki. Tehtaan perusti Frantisek Janecek, joka alkoi tehdä saksalaista moottoripyörää Wanderer lisenssillä. Nimi vaihtui JaWaksi Janecekin ja Wandererin alkukirjaimien mukaan.
Kun Venäjä miehitti Prahan niin Tjekkoslovakiasta lähti paljon nuoria ihmisiä maanpakoon.
Minunkin naapurikseni tuli nuori pari, mies oli ollut töissä juuri Jawalla ja pääsi täällä Ruotsissa Husqvarnan moottoripyörätehtaalle töihin.
15.08.2006 08:33
Enhän minä ole kirjoittanut vaativani mitään sen enempää naisilta kuin miehiltäkään, mitä ulkonäköön tulee.
14.08.2006 20:25
Olikohan 1993 kun päästiin netille?
Tuntui ihmeelliseltä, että pystyi lähettämään sähköpostia tavallisen postin asemasta.
Poikani chattaili öisin amerikkalaisten nuorten kanssa ja hänellä oli valtavat puhelinlaskut, kun käytössä oli vaan tavallinen modeemiyhteys.
14.08.2006 10:28
40 / 132