Vapaa kuvaus

Aloituksia

162

Kommenttia

2982

1. Tuli mieleen, että sinä harjoittelit flamengoa, otit yksityistunteja.
    Joko olet päässyt näyttämään taivaan merkit sille "krimirouvalle" :D?
    Sinullahan oli oikein hieno pukukin sitä varten.
    Kerrotko, miten kävi!
  2. Täällähän muutettiin eläkkeitten suuruuteen vaikuttavaa systeemiä, joka on huonoksi todettu jo ennenkuin sitä ollaan päästy todellisuudessa kunnolla soveltamaan.
    V -38 ja sitä aikaisemmin syntyneet ovat saaneet koko eläkkeensä vielä vanhan eläkesysteemin mukaan ja esim. minä, joka olen syntynyt -40, saan eläkkeeni suurimmaksi osaksi vanhan systeemin mukaan, pienen osan uuden systeemin mukaan ja tunnen olevani "kuivilla" :)
    Vanhassa systeemissä eläke määräytyi kymmenen parhaan työvuoden keskiansion mukaan. Kotona olleet naisetkin ehtivät siis hankkia kohtalaisen eläkkeen työelämään tultuaan.

Nykyisessä eläkesysteemissä lasketaan koko elinaikana hankittujen tulojen keskiarvo. (Kuinkahan monta vuotta esim. työttömät menettävätkään?)

Kaiken huippu oli se uudistus, missä jokainen saa itse määrätä kuinka 2,5 % eläkkeeseen oikeuttavista maksuista sijoitetaan osakkeisiin ja arvopapereihin!
    Kuinka joku tavallinen, osakekaupoista täysin tietämätön ihminen, osaisi sijoittaa vähät rahansa mahdollisimman suurta voittoa tuottavaksi!
    Ensimmäiset vuodet ovatkin osoittaneet että nämä rahat ovat menneet, eivätkä ole riittäneetkään peittämään pankkien ottamia maksuja!
    Minun mielestäni olisi ollut oikeudenmukaisempaa pysytellä vanhassa systeemissä ja antaa valtion hoitaa eläkkeiden hoitaminen, niin että jokainen saisi pitää ainakin ne rahat mitkä on eläkekassaan maksanut.
    Osakekaupoista kiinnostuneet spekuloikoot sitten miten haluavat sen jälkeen kun ovat eläkkeensä nostaneet.
  3. Keväällä -88 valmistauduin Kvinnor Kan-messuille ja oli tuhat rautaa tulessa, ajatukset aina jossakin muualla kuin siinä mitä oli tekemässä.
    Piti löytää edustusasu messuille. Olin hienossa naisten liikkeessä ja sovittanut Betty Barcleyn jakkupukua kiireesti, peilannut sovituskopin ulkopuolella, takaisin sovituskoppiin, riisuin hameen ja jakun päältäni, vetäisin ulsterin päälleni ja menin maksamaan pukua.
    Rullarappusissa tunsin että kävi kylmä veto takkini alle (onneksi oli napit kiinni). Siinä tuli mieleeni, että olin unohtanut laittaa oman hameeni päälle!
    Kiireesti takaisin samaan koppiin pukeutumaan!
    Hyvä että huomasin ajoissa, ennenkuin menin baariin syömään!