Elämä on luopumista. Jossain vaiheessa on luovuttava myös omista hampaista. Tilastojen mukaan hammasproteesi on yli kahdella kolmesta 65 vuotta täyttäneestä. Minulla on 80-vuotias ystävä, jolla on kaikki omat hampaat tallella. Niissäkin vain muutama paikka. Hän lienee poikkeus, joka vahvistaa sääntöä.
Hoidatpa omiasi, hankitpa proteesit, kruunut, sillat tai päädytpä implanttihoitoon niin euroja kuluu melkoinen määrä. Hinnoissakin on melkoista haitaria.
Panee miettimään, mikä olisi järkevin ja paras ratkaisu? Minun puolestani tässä ketjussa sopii kirjoittaa nikittömänä:)))
Omat, proteesit vai implantit?
67
32599
Vastaukset
- kerran toisensa jälkeen
Miksi nämä raihnaisuushuomautukset eivät osu vanhempiin ikäryhmiin?
ei ole mielestäni raihnaisuuden osoitus 60 ikäisillä. Päinvastoin! Vanhemmista ikäryhmistä en tiedä.
- pullaulla
Frederiikka kirjoitti:
ei ole mielestäni raihnaisuuden osoitus 60 ikäisillä. Päinvastoin! Vanhemmista ikäryhmistä en tiedä.
on harkittava Nim,merkki "kerran toist" nämäkin asiat ,ole onnellinen että sinä olet saanut hyvän hammasluuston .
Minulla on imp ja on hammashoidot jääneet,mitä vuotuiset tarkastukset kuitenkin ..Olen tyytyväinen --Laitoin ne koska joka vuosi hammaslääkärilaskut olivat kaameat --vaikka olen aina pitänyt Suuhygienian tärkeenä.Ja mikä vielä ..ne ovat tosi hyvän näköset. Nyt on ehkä 10v kun ne on olleet .72vuotiaanakin on kiva näyttää hyvä hymy:=) - eri tavat, ajat...
pullaulla kirjoitti:
on harkittava Nim,merkki "kerran toist" nämäkin asiat ,ole onnellinen että sinä olet saanut hyvän hammasluuston .
Minulla on imp ja on hammashoidot jääneet,mitä vuotuiset tarkastukset kuitenkin ..Olen tyytyväinen --Laitoin ne koska joka vuosi hammaslääkärilaskut olivat kaameat --vaikka olen aina pitänyt Suuhygienian tärkeenä.Ja mikä vielä ..ne ovat tosi hyvän näköset. Nyt on ehkä 10v kun ne on olleet .72vuotiaanakin on kiva näyttää hyvä hymy:=)Kaikella kunnioituksella, tää on 60 plus palsta!
- Iili
Hampaiden menettäminen on aika paha juttu. Minulla on omat hampaat suussani ja niin on ollut kaikilla sukulaisillanikin kuolemaan asti.
Hampaani ovat täynnä paikkoja. Joudun käymään hammaslääkärillä pari kertaa vuodessa, kun joku vanha paikka prakaa.
Jos tulee tilanne, että hampaat täytyy vetää pois, niin kyllä ottaisin mieluummin pankkilainan ja teettäisin implantit kuin ottaisin tekohampaat. Implantit ovat vain niin hirmukalliita, että ilman lainaa niitä ei pysty teettämään.
Minulla oli koulussa luokkatoveri, joka jo lukioaikana sai suuhunsa täyden setin tekohampaita. Huh.
Nykyisin lasten hampaista pidetään niin hyvää huolta, että heille ei tämä tekohammasjuttu varmaan tule koskaan eteen.mahdollisimman hyvin, ettemme tarvitsisi miettiä muita vaihtoehtoja.
Moni pienellä eläkkeellä elävä joutuu varmaan valitsemaan vaihtoehdoista sen, johon on varaa.
Näillä näkymin ei ole nähtävissä eläkkeiden huomattavia korotuksia, joten yritetään huolehtia omista ja toivotaan ettemme joutuisi miettimään muita vaihtoehtoja. Hammaslääkäriin lähtemistä ei kannata pitkittää. Siinä saattaa pienestä pihistämisestä seurata huomattavasti suurempi lasku.
Syö omena päivässä ja käy vähintään kerran vuodessa hammaslääkärissä. ;)Edullisimmat hinnat liikkuvat 1200-1400€ per implantti. Tuo hinta sisältää koko hoidon alusta loppuun (Osfix ja BIOsfix implantit). Nämä tiedot netistä poimittuja. Ovat kuulema Suomen edullisimmat? Esimerkki: hampaattomaan alaleukaan tehdään 12 hammasta, mutta implantteja tarvitaan vain 6 kpl. Hinta = 7200€ halvimmillaan.
Että silleen...Frederiikka kirjoitti:
Edullisimmat hinnat liikkuvat 1200-1400€ per implantti. Tuo hinta sisältää koko hoidon alusta loppuun (Osfix ja BIOsfix implantit). Nämä tiedot netistä poimittuja. Ovat kuulema Suomen edullisimmat? Esimerkki: hampaattomaan alaleukaan tehdään 12 hammasta, mutta implantteja tarvitaan vain 6 kpl. Hinta = 7200€ halvimmillaan.
Että silleen...Minusta alkoi tuntua, että olen tehnyt laskuvirheen implanttihoidon kustannuksissa. Valitettavasti näin ei ollut. Jos koko suu joudutaan kalustamaan implanteilla, tuon "halvimman" mukaan laskettuna se tekee 14.400€ (=85.615mk). Minulla oli vuosia sitten asiakas, joka kertoi ottaneensa 100.000 mk pankkilainaa implantteja varten. Tuo on siis todellakin halpa:)))
Luulen, että unohdan implantit ainakin toistaiseksi!- Ikäviä kokenut
kuin implantit, jotka eivät mainosmienten puheista huolimatta ole ikuisia. Kysy perinteisiä siltoja tai huokeampia ja yhdellä kerralla valmisttevia kuitusiltoja, niin leukaluusi ei ainakaan keinotekoisen implantin takia tulehdu.
- 9+12
Ikäviä kokenut kirjoitti:
kuin implantit, jotka eivät mainosmienten puheista huolimatta ole ikuisia. Kysy perinteisiä siltoja tai huokeampia ja yhdellä kerralla valmisttevia kuitusiltoja, niin leukaluusi ei ainakaan keinotekoisen implantin takia tulehdu.
Luuletko, että kolme vuotta sitten ketjuun kirjoittaneet lukevat vastauksesi!
Tyhmää kaivaa ikivanhoja ketjuja esille! - ei nimimerkkiä,mutta
optimisti-orvokki kirjoitti:
mahdollisimman hyvin, ettemme tarvitsisi miettiä muita vaihtoehtoja.
Moni pienellä eläkkeellä elävä joutuu varmaan valitsemaan vaihtoehdoista sen, johon on varaa.
Näillä näkymin ei ole nähtävissä eläkkeiden huomattavia korotuksia, joten yritetään huolehtia omista ja toivotaan ettemme joutuisi miettimään muita vaihtoehtoja. Hammaslääkäriin lähtemistä ei kannata pitkittää. Siinä saattaa pienestä pihistämisestä seurata huomattavasti suurempi lasku.
Syö omena päivässä ja käy vähintään kerran vuodessa hammaslääkärissä. ;)Ja osta muutama hammasväliharja,mulla 0,7mm johon laitan aina jotain hammastahnaa kun puhdistan hampaiden välejä.Ette usko kuinka raikkaalta tuntuu.Rauhallisesti joka väli puhtaaksi ja sitten normaali hammaspesu. 2kertaa päivässä.
- jatkokertomus
ei nimimerkkiä,mutta kirjoitti:
Ja osta muutama hammasväliharja,mulla 0,7mm johon laitan aina jotain hammastahnaa kun puhdistan hampaiden välejä.Ette usko kuinka raikkaalta tuntuu.Rauhallisesti joka väli puhtaaksi ja sitten normaali hammaspesu. 2kertaa päivässä.
Tarkastuskäynti kerran vuodessa. Nyt on mahdollisuus ujuttaa itsenensä kunnan palvelujen pariin.Vaikka jonot on pitkät,niin kaksi käyntiä vuodessa täysin mahdollista.Nuoria erittäin tarkkoja,helliä ja ammattitaitoisia lääkäreitä.
- jatkon jatko
jatkokertomus kirjoitti:
Tarkastuskäynti kerran vuodessa. Nyt on mahdollisuus ujuttaa itsenensä kunnan palvelujen pariin.Vaikka jonot on pitkät,niin kaksi käyntiä vuodessa täysin mahdollista.Nuoria erittäin tarkkoja,helliä ja ammattitaitoisia lääkäreitä.
Saksalaistutkimus: Valkoviini syö hampaat.Tutkimus julkaistu lokakuussa 2009.
- MH
Frederiikka kirjoitti:
Edullisimmat hinnat liikkuvat 1200-1400€ per implantti. Tuo hinta sisältää koko hoidon alusta loppuun (Osfix ja BIOsfix implantit). Nämä tiedot netistä poimittuja. Ovat kuulema Suomen edullisimmat? Esimerkki: hampaattomaan alaleukaan tehdään 12 hammasta, mutta implantteja tarvitaan vain 6 kpl. Hinta = 7200€ halvimmillaan.
Että silleen...jaahas, luulin ½-let pienemmäs
- 17v, tekarit
1958 vanhempani vedättivät yläpuolen hampaani pois yleislääkärillä. Tuli halvemmaksi!
Sain hammaslääkäriltä kustannusarvion paikkauksesta, 5 reikää.
Arvio vastasi noin 1,5:n viikon palkkaani tiilitehtaalla. Olin kesätöissä lukion aikaan.
Palkka kokonaisuudessaan piti tilittää rakkaalle äidilleni!
Kokoproteesi teetätettiin isäni tuttavan tuttavalla, kellosepällä, 40mk.
Alahampaista olen pitänyt huolta. Kun kuitenkin olen joutunut harventamaan rivejä, olen päätynyt kruunuihin ja hammassiltoihin, 2 kpl.
Olen teetättänyt ne Tallinnassa erittäin paljon halvemmalla kuin Suomessa.
Kaksi käyntiä / silta. Onnistunut päiväkäynneillä.
Jos omat hampaani uhkaavat käydä vähiin, laitatan implantit.
Jostain syystä omat lapseni lähtivät omilleen ehjin hampain. Ei yhtään paikkaa!
Joten kyllä karu lapsuuteni jotain opetti mutta koskaan en ole antanut anteeksi vanhemmilleni.
Ei olisi ollut taloudellista pakkoa eikä edes tarvetta.
Ainoastaan helvetinmoinen saituus ja ahneus.
Olin töissä koko 3:n kuukauden loman.- Tekareihin
Tallinnan hampuri korjasi yhden meikäläisen hampurin tyrimän juurihoidon ja laittoi kaksi pintä paikkaa ilman lisälaskua.
Hinta oli sovittu etukäteen tarkastuksen yhteydessä. - ii-li
En ihmettele, että kannat kaunaa vanhempiasi kohtaan. Miten joku lääkäri saattoi suostua tuollaiseen toimenpiteeseen?
50-luvulla oli paljon lapsia ja nuoria, jotka jäivät ilman asiantuntevaa lääkärinhoitoa. Minulla oli koulukaveri, jolla oli kampaurajalka molemmissa jaloissa. Niitä ei hoidettu millään tavalla, vaikka se olisi ollut mahdollista. Siinä vain sitten katsottiin sivusta, kun pojan koko elämä meni pilalle.
Itselläni oli ja on skolioosi. En ole saanut siihen ikinä mitään hoitoa, vaikka se huomattiin jo 10-vuotiaana. Hoito olisi ollut mahdollista siinä iässä, mutta asiasta ei vaivauduttu kertomaan kenellekään, ei vanhemmille, ei kenellekään. Todettin vain, että se on. Piste. Tekareihin kirjoitti:
Tallinnan hampuri korjasi yhden meikäläisen hampurin tyrimän juurihoidon ja laittoi kaksi pintä paikkaa ilman lisälaskua.
Hinta oli sovittu etukäteen tarkastuksen yhteydessä.ja ksylitoli,
siinä arsenaalia hampaiden kotihoitoon. Tahnan ostan apteekista, tiettyä, hammaslääkärini suosittelemaa. Tikkujen oltava oikean muotoisia tai sitä punertavaa, pehmeätä puuta. Lankaaminen on ainakin iltaisin hyväksi.
Aikaa kylppiksessä kuluu hiukan enemmän, mutta se kannattaa. Hammaslääkärini mukaan olen se potilas, joka osaa ja viitsii puhdistaa hampaansa.
{ - Sorry, tuntui omahyväiseltä, pitäisikö poistaa...no, olkoon, tuskin näitä luetaan. }- Pääsky64
ii-li kirjoitti:
En ihmettele, että kannat kaunaa vanhempiasi kohtaan. Miten joku lääkäri saattoi suostua tuollaiseen toimenpiteeseen?
50-luvulla oli paljon lapsia ja nuoria, jotka jäivät ilman asiantuntevaa lääkärinhoitoa. Minulla oli koulukaveri, jolla oli kampaurajalka molemmissa jaloissa. Niitä ei hoidettu millään tavalla, vaikka se olisi ollut mahdollista. Siinä vain sitten katsottiin sivusta, kun pojan koko elämä meni pilalle.
Itselläni oli ja on skolioosi. En ole saanut siihen ikinä mitään hoitoa, vaikka se huomattiin jo 10-vuotiaana. Hoito olisi ollut mahdollista siinä iässä, mutta asiasta ei vaivauduttu kertomaan kenellekään, ei vanhemmille, ei kenellekään. Todettin vain, että se on. Piste.sklioosi on.Ennen oli varmaan eri nimet lapsien sairauksilla.Eivät tienneet allergioista.
- ii-li
Pääsky64 kirjoitti:
sklioosi on.Ennen oli varmaan eri nimet lapsien sairauksilla.Eivät tienneet allergioista.
Se on selkärangan vääristymä tai kiertymä. Selkärangan pitäisi olla takaa katsottuna suora. Minulla sen S:n muotoinen.
Sen takia minulla on sitten ollut selkäsärkyjä vuosikymmeniä. Nyt ei enää ole. Olen päässyt niistä eroon liikunnalla ja fysikaalisella hoidolla. Nykyisin vain riittää se, että venyttelen saunassa ja yritän pitää lihakset notkeina. - Katleija
satu kirjoitti:
ja ksylitoli,
siinä arsenaalia hampaiden kotihoitoon. Tahnan ostan apteekista, tiettyä, hammaslääkärini suosittelemaa. Tikkujen oltava oikean muotoisia tai sitä punertavaa, pehmeätä puuta. Lankaaminen on ainakin iltaisin hyväksi.
Aikaa kylppiksessä kuluu hiukan enemmän, mutta se kannattaa. Hammaslääkärini mukaan olen se potilas, joka osaa ja viitsii puhdistaa hampaansa.
{ - Sorry, tuntui omahyväiseltä, pitäisikö poistaa...no, olkoon, tuskin näitä luetaan. }Kaikkien suun limakalvot ei kestä hammastahnoissa olevaa vaahdotusainetta Sodium Lauryl sulfatea, vaan se aiheuttaa kipeitä paikkoja kieleen ja huulien sisäpinnoille. Löytyy kuitenkin tahnoja, joista tämä aine puuttuu. Kts. ainesosaluettelosta. Tuttavallani oli kiusaksi asti näitä aftoja suussa, mutta lääkäri neuvoi tämän asian ja hän parani. Itse olen saman kokenut. Jos sinulla esiintyy tällaista vaivaa suussasi, niin kannattaa kokeilla tahnan vaihtoa.
- proteesit
Katleija kirjoitti:
Kaikkien suun limakalvot ei kestä hammastahnoissa olevaa vaahdotusainetta Sodium Lauryl sulfatea, vaan se aiheuttaa kipeitä paikkoja kieleen ja huulien sisäpinnoille. Löytyy kuitenkin tahnoja, joista tämä aine puuttuu. Kts. ainesosaluettelosta. Tuttavallani oli kiusaksi asti näitä aftoja suussa, mutta lääkäri neuvoi tämän asian ja hän parani. Itse olen saman kokenut. Jos sinulla esiintyy tällaista vaivaa suussasi, niin kannattaa kokeilla tahnan vaihtoa.
ja hammastahna? Riittääkö hammastahna hoitoon? Limakalvot on talella suussa, vaikka hampaat onkin poissa.
- Katleija
proteesit kirjoitti:
ja hammastahna? Riittääkö hammastahna hoitoon? Limakalvot on talella suussa, vaikka hampaat onkin poissa.
Harjaa proteesi proteesiharjalla.
Älä käytä hammastahnaa, sillä se naarmuttaa proteesin akryylipintaa.
Voit käyttää puhdistusaineena mietoa astianpesuainetta, saippuaa tai proteesien puhdistusainetta esim Corega tabs.
Säilytä yön yli kuivana. Aamulla huuhtele ennen suuhun laittoa. - pullaulla
Tekareihin kirjoitti:
Hinta oli sovittu etukäteen tarkastuksen yhteydessä.Suomesta Tallinnaan on pieni matka ja hammashoidot ovat sielä kohtuu hintasia --käyttäkää niitä . Minäkin olisin saanut hampaani sielä tosi halvalla mutta kun olin niin "tyhmä " että laitatutin ne täällä Ruotsissa ja nyt tääläkin on laki että yli 65 vuotiaat saavat jonkinlaisen maksuhuojennuksen 7500kr ylittävältä osalta laskussa -- Joku tietää tästä paremmin ,mutta kuitenkin eläkeläisille nyt hammashoito on täälä halventunut .
- että nuorilta ihmisiltä
poistettiin kaikki hampaat.
Ainakin ylähampaat.Syrjäseuduilla pohjoisessa.
Nytkin monet säästävät eivätkä teetä sopivia hampaita.
Hammaslääkäriin ei ollut mahdollisuuksia mennä.
Vanhemmilla ihmisillä oli omat hampaat kuollessaankin aina,silloin kukaan ei repinyt pois.
Prampi jos ei olisi ollut ollenkaan hammaslääkäriä.
Kaikilla ikäisilläni on tekarit ainakin ylhäällä.- totta on
Hammashuolto ei toiminut rajaseuduilla. Tiedän nuoren, joka sai tekarit 16-vuotiaana. Narkoosissa poistettiin kaikki hampaat yllä- ja alaleuasta. Hammasmätä oli tuhonnut hampaat.Niitä ei ollut hoidettu koskaan. Hammaslääkäri sanoi, että mitään muuta vaihtoehtoa ei ole.
- Tiedän
50-60 luvulla se oli yleistä.
- pullaulla
Tiedän kirjoitti:
50-60 luvulla se oli yleistä.
sisariltani otettu alle 20:pisenä ylähampaat pois . Mutta minä joka olin nuorin sain hammaharjan vanemmalta sisareltani ja hän myöskin katsoi että käytin sitä.
Ennen eläke ikää sitten päädyin imp. jo tuo ikäisenä --ajattelin että on sitten vanhan millä syö . Ja että purenta on niillä parasta ,ei esm sairaalassa tarvitse ottaa niitä pois suusta --niinkuin mieheltäni ,minä niitä aina pesin sitten kun hoitohenkilökunta ei kerinnyt sitä tehdä .
- Katleija
siinä vaiheessa kun ihminen joutuu avuttomaan tilaan ja laitokseen kokoproteesi olisi paras vaihtoehto. Omat hampaat menevät siellä nopeasti huonoon kuntoon.
Ruokailun jälkeen suu jää huuhtomatta ja välillä juotetaan vielä makeaa mehua, bakteerit lisääntyvät. Hyvä kun kerran päivässä hampaat pestään. Kunnollinen hampaitten pesu vuodepotilaalta vaatisi oikeastaan kaksi hoitajaa. Toinen pitäisi suuta auki ja toinen suorittaisi pesun. Ja joillakin tarvittaisi vielä imu, kun huonokuntoinen ei pysty sylkemään pesuvettä ja tahnaa pois suustaan. Iltavuorossa on minimimäärä hoitajia ja iltavellit jäävät muhimaan hampaistoon. Mehua tai vettä kyllä juotetaan päälle. Hammasproteesit on helppo hoitaa ja hampaaton suu. Tämä on raakaa puhetta, mutta valitettavasti totta.- ii-li
Opiskeluaikana olin työssä B-mielisairaalassa suljetulla osastolla. Se tarkoitti että siellä oli kroonikkopotilaita, jotka olivat varsin siaraita, mutta eivät aggressiivisia.
Ateriat olivat päivän kohokohtia, mutta kaikkein suurin huvi oli, jos pääsi hammaslääkärille. Sitä odotettiin kuin joulua.
Joskus 60-luvulla oli "maailman syrjäismmässä paikassa" Tristan da Cunhan saarella tulivuorenpurkaus, ja ihmiset joutuivat pakenemaan saarelta emämaahan Englantiin.
Silloin julkaistiin myös kirja Tristan da Cunhasta: Saarella kävi hammaslääkäri kerran monen vuoden välein. Myös siellä hammaslääkärillä käynti oli aivan erityinen, jännittävä viihdetilaisuus, johon kaikki halusivat osallistua. Syytäkin varmasi oli, kun saarella ei ollut omaa hammaslääkäriä.
Vakavasti puhuen: Tässä ketjussa olen nähnyt kirjoituksia, joita en ole tiennyt todeksi. En tosiaankaan ole tinnyt, että lasten hampaat voidaan kiskoa pois vain lääkärilaskujen takia.
Kun itse olin lapsi, niin meidän huushollissa oli se asenne, että mennään lääkäriin maksoi mitä maksoi, ja vasta sitten mietittiin, mistä rahat otetaan. - Katleija
ii-li kirjoitti:
Opiskeluaikana olin työssä B-mielisairaalassa suljetulla osastolla. Se tarkoitti että siellä oli kroonikkopotilaita, jotka olivat varsin siaraita, mutta eivät aggressiivisia.
Ateriat olivat päivän kohokohtia, mutta kaikkein suurin huvi oli, jos pääsi hammaslääkärille. Sitä odotettiin kuin joulua.
Joskus 60-luvulla oli "maailman syrjäismmässä paikassa" Tristan da Cunhan saarella tulivuorenpurkaus, ja ihmiset joutuivat pakenemaan saarelta emämaahan Englantiin.
Silloin julkaistiin myös kirja Tristan da Cunhasta: Saarella kävi hammaslääkäri kerran monen vuoden välein. Myös siellä hammaslääkärillä käynti oli aivan erityinen, jännittävä viihdetilaisuus, johon kaikki halusivat osallistua. Syytäkin varmasi oli, kun saarella ei ollut omaa hammaslääkäriä.
Vakavasti puhuen: Tässä ketjussa olen nähnyt kirjoituksia, joita en ole tiennyt todeksi. En tosiaankaan ole tinnyt, että lasten hampaat voidaan kiskoa pois vain lääkärilaskujen takia.
Kun itse olin lapsi, niin meidän huushollissa oli se asenne, että mennään lääkäriin maksoi mitä maksoi, ja vasta sitten mietittiin, mistä rahat otetaan.Muistan kuulleeni sellaista joskus 60-luvulla, että jossain syräseuduilla Kainuussa päin annettiin tekohampaat rippilahjaksi. Vitsihä se tietysti oli, mutta kuvasti sitä että tekarit laitettiin jo nuorella iällä kun ei ollut varaa hampaiden paikkauksiin.
- Hintriika
Katleija kirjoitti:
Muistan kuulleeni sellaista joskus 60-luvulla, että jossain syräseuduilla Kainuussa päin annettiin tekohampaat rippilahjaksi. Vitsihä se tietysti oli, mutta kuvasti sitä että tekarit laitettiin jo nuorella iällä kun ei ollut varaa hampaiden paikkauksiin.
Ei se proteesien laittaminen ollut aina edes rahasta kiinni. Muistan, että äitini laitatti proteesit noin viisikymppisenä samoin kuin moni muu samanikäinen tuttu. Se oli melkeinpä muoti-ilmiö. Tekohampaat piti saada, kun ne näyttivät omia paremmilta! Hammaslääkäritkin mieluummin repivät omat hampaat pois potilaan suusta kuin rupesivat paikkailemaan.
Isällä kyllä oli omat hampaat suussa kuolemaansa asti, mutta hänellä olikin harvinaisen lujaa hammasluuta. Lääkäritkin aina kehuivat. Itselläni oli ensimmäinen reikä hampaassa vasta 15-vuotiaana, mutta lasten teko sitten verotti omansa hammaskalustostakin. Toivottavasti kuitenkin saa pitää omat hampaat loppuun saakka... - pullaulla
myös vanhemmalla ihmisellä hampaista kiinni . Ei vanhukset syö hedelmiä ,jos ei ole millä puree .
Niitä Proteesia ei ainakaan Somessa missä minun appeni ja mieheni olivat sairaalahoidossa ,ei pessyt hoitajat . Kyllä se olin minä joka sen homman tein.
- pakko valita
yläleukaan. Maksoi n.2000€ hammaslääkärinpalkkioineen. Eurot ei ensihätään muuhun riittäneet. Hankalat ovat, mutta pakko mikä pakko.
- proteesiton
Paljonko hammasteknikko otti työstään?
Kysyin tänään itselleni proteeseja yla ja ala leukaan ja hinnaksi ilmoitettiin 800€
Minulla ei ole mitään käsitystä siitä onko se halpa vai kallis?
Minulle se syntyi kansakoulussa. Vieläkin nousee hiki otsalle. Kunnan hammaslääkäri ( se ainoa, joka maalaiskunnassa oli ) tuli kouluun. Istuimme pulpeteissamme. Luokan estraadilla oli tuoli oppilasta varten ja pöytä hammaslääkärin työvälineitä varten.
Siinä sitten katsoimme, miten itse kultakin vedettiin kalustoa ulos. Etuhampaat katosivat, niin muistelen. Huh! Minulla on vieläkin hammaslääkärin pelko. Noista koulumuistoistako johtuu?- pullaulla
linkki olisi täytynyt aloittaa jo johonkin 40 pisille että osaisivat ajoissa ruveta hoiteleen hampaitaan ---terveisiä vaan ei raihnaiselta 72 vuotiaalta hampaitaan hoitavalta mummulta sinne nuorille!!!!!!!
- tännekin
pullaulla kirjoitti:
linkki olisi täytynyt aloittaa jo johonkin 40 pisille että osaisivat ajoissa ruveta hoiteleen hampaitaan ---terveisiä vaan ei raihnaiselta 72 vuotiaalta hampaitaan hoitavalta mummulta sinne nuorille!!!!!!!
kun sopii aiheeseen:
Koko elämän ikäinen piina..
Kirjoittanut: .... 6.12.2005 klo 12.16
Minäkin muuten kaunis nainen olen kärsinyt koko elämäni ajan hampaistani. Jo risoja maitohampaitani naurettiin..se on jäänyt lapsen mieleen. Vanhempani eivät huolehtineet hammashoidostani, eivätkä muustakaan. Mummoni ja pappani kanssa asustin ja vanhat ihmiset eivät osanneet panostaa tuommoiseen asiaan. Olen kielitaitoinen ja mielestäni fiksukin (49 v.), mutta nyt olen muutaman vuoden suurinpiirtein ollut erakoitunut, eikä sosiaalista elämää juuri ole sen takia, koska häpeän. Jopa työelämästä olen jäänyt...haastatteluihin meno ei onnistu, vaikka tiedän; ilman tätä ongelmaani kyllä pärjäisin vielä nuoremmillenikin. Siitä sitten taas on seurauksena rahattomuus...joten hammasremontti on edelleen unelma vain jossain kaukana. Täältä Jyväskylästä varmasti löytyisi apu ongelmaani. Nyt siis vain odotan, että europussi tipahtaa taivaasta eteeni...tiedän, tiedän... saamattomuutta. Mutta tunnen olevani ihan umpikujassa ja voimaton. - ullapulla (toisinpäin)
tännekin kirjoitti:
kun sopii aiheeseen:
Koko elämän ikäinen piina..
Kirjoittanut: .... 6.12.2005 klo 12.16
Minäkin muuten kaunis nainen olen kärsinyt koko elämäni ajan hampaistani. Jo risoja maitohampaitani naurettiin..se on jäänyt lapsen mieleen. Vanhempani eivät huolehtineet hammashoidostani, eivätkä muustakaan. Mummoni ja pappani kanssa asustin ja vanhat ihmiset eivät osanneet panostaa tuommoiseen asiaan. Olen kielitaitoinen ja mielestäni fiksukin (49 v.), mutta nyt olen muutaman vuoden suurinpiirtein ollut erakoitunut, eikä sosiaalista elämää juuri ole sen takia, koska häpeän. Jopa työelämästä olen jäänyt...haastatteluihin meno ei onnistu, vaikka tiedän; ilman tätä ongelmaani kyllä pärjäisin vielä nuoremmillenikin. Siitä sitten taas on seurauksena rahattomuus...joten hammasremontti on edelleen unelma vain jossain kaukana. Täältä Jyväskylästä varmasti löytyisi apu ongelmaani. Nyt siis vain odotan, että europussi tipahtaa taivaasta eteeni...tiedän, tiedän... saamattomuutta. Mutta tunnen olevani ihan umpikujassa ja voimaton.ihmisiä on tosi paljon ja se ei ole mikään pikkujuttu terveydenkannalta . Jos sinulla on jo vaikeuksia hampaiden takia normaalissa elämässäsi olisi jokin apu kiireesti saatava.
- reetta2
Jos on mahdollisuuksia implantit ovat todella hyvät mutta maksavat mitei omaisuuden Suomessa. Lohtuna siinä on, sen omaisuuden saa mukaansa matkalle tuonpuoleisiin.
Hyvä on pärjäillä omalla hammaskalustolla mahdollisimman pitkälle. Varsinkin omat alahampaat ovat tärkeät. Tekohampaat ovat nykyisin varsin kauniita ja miltei huomaamattomia.
Asian ajankohtaiseksi tullessa, on siinä pähkäilemistä minkälaiset varaosat hankkii.Sain aikoinaan laitattaa proteesit,lasteni syntymien jälkeen.
Oli niin huono hammasluusto että murtui poratessa.
Vaikka olen aina ollut kova maidon juoja ja muutenkin söin terveellisesti.
Hammaslääkäri sanoi ettei kaikkien keho käytä hyväkseen.
Tiedä sitten mikä on totta.
Näillä "kalustoilla" on tultava toimeen.
Olen kyllä harkinnut jos ripustaisi ne naulaan;)
jospa paino rupeaisi tippumaan DDDDDmuori67 kirjoitti:
Sain aikoinaan laitattaa proteesit,lasteni syntymien jälkeen.
jospa paino rupeaisi tippumaan DDDDDOlen taistellut toistakymmentä vuotta ientulehdusta (gingiviitti) vastaan. Sitä esiintyy jossain muodossa lähes jokaisella suomalaisella. Hoidoista huolimatta, ientulehdus on minulla edennyt parodontiitiksi, joka on hampaiden kiinnitystä leukaluuhun tuhoava sairaus. Hampaat sananmukaisesti "putoavat" yksi kerrallaan suusta. Molemmilla vanhemmillani sekä veljelläni on ollut sama sairaus. He menettivät hampaansa vain 10 vuotta aikaisemmin, kuin minä. En voi syyttää itseäni hoitamattomuudesta. Olen ollut erikoislääkärien hoidossa vuosia. Nyt olen pakon edessä. Myönnän, että omista hampaista luopuminen on minulle kova juttu. Mutta nyt se on edessä ja teen "surutyötä". Voi, miten mielelläni pitäisin omat hampaani, jos voisin.
Kerron tätä siksi, että sain todella vakavan varoituksen ientulehduksen vaaroista. Suussahan on tuolloin jatkuva tulehdus. Minulla se meni niveliin. Luulin jo, että minulla on reuma. Hammaslääkärini sanoi, että syynä niveloireisiin ovat todennäköisesti hampaani. Nyt hampaita on alettu poistaa "tulehtuneimmasta" päästä ja niveloireet ovat poissa.
Ientulehdus on useimmiten hoidettavissa tehokkaalla suun hygienialla ja hammaskiven säännöllisellä poistolla. Minä vaan nyt satuin olemaan onneton poikkeus. Hoitakaa, hyvät ystävät myös ientulehdusta. Se on osa hampaiden hoitoa!- Kohtalo...
Frederiikka kirjoitti:
Olen taistellut toistakymmentä vuotta ientulehdusta (gingiviitti) vastaan. Sitä esiintyy jossain muodossa lähes jokaisella suomalaisella. Hoidoista huolimatta, ientulehdus on minulla edennyt parodontiitiksi, joka on hampaiden kiinnitystä leukaluuhun tuhoava sairaus. Hampaat sananmukaisesti "putoavat" yksi kerrallaan suusta. Molemmilla vanhemmillani sekä veljelläni on ollut sama sairaus. He menettivät hampaansa vain 10 vuotta aikaisemmin, kuin minä. En voi syyttää itseäni hoitamattomuudesta. Olen ollut erikoislääkärien hoidossa vuosia. Nyt olen pakon edessä. Myönnän, että omista hampaista luopuminen on minulle kova juttu. Mutta nyt se on edessä ja teen "surutyötä". Voi, miten mielelläni pitäisin omat hampaani, jos voisin.
Kerron tätä siksi, että sain todella vakavan varoituksen ientulehduksen vaaroista. Suussahan on tuolloin jatkuva tulehdus. Minulla se meni niveliin. Luulin jo, että minulla on reuma. Hammaslääkärini sanoi, että syynä niveloireisiin ovat todennäköisesti hampaani. Nyt hampaita on alettu poistaa "tulehtuneimmasta" päästä ja niveloireet ovat poissa.
Ientulehdus on useimmiten hoidettavissa tehokkaalla suun hygienialla ja hammaskiven säännöllisellä poistolla. Minä vaan nyt satuin olemaan onneton poikkeus. Hoitakaa, hyvät ystävät myös ientulehdusta. Se on osa hampaiden hoitoa!on kova, jos lapsesta asti on saanut huonon suuhygieniakasvatuksen, se ei ole oma vika.
Makeisten syönti yksi pahimmista asioista tässä. - 17v, tekarit
Kohtalo... kirjoitti:
on kova, jos lapsesta asti on saanut huonon suuhygieniakasvatuksen, se ei ole oma vika.
Makeisten syönti yksi pahimmista asioista tässä.Karkeista ei ollut tietoakaan. Nehän olisivat maksaneet rahaa!
Keskikoulussa ollessani, 12 - 14 vuotiaana, hankin hammasharjan.
Vanhempieni reaktio: Yritetääks sitä nyt oikein herraa olla!!
Hammastahnaan ei tietenkään rahaa riittänyt! Suolavedellä sain pestä.
Hampaisiin liittymätöntä: Koulukavereitteni kotona näin kun he ja heidän vanhempansa käyttivät veistä ja haarukkaa.
Ryhdyin kotona opettelemaan. Sama herroittelureaktio!
Omilla penskoilla kalut ovat kestäneet oikeissa käsissä alle 10-vuotiaista lähtien. - ellen sellen
muori67 kirjoitti:
Sain aikoinaan laitattaa proteesit,lasteni syntymien jälkeen.
jospa paino rupeaisi tippumaan DDDDDMyös minun hammaslääkärini ei suositellut implanttien laittoa osteoporoosin takia.
Ensi syksynä aikoo puolalaisyritys City Dental avata yksityisklinikan Helsingissä, sitten Turussa ja Tampereella. Hankemahdollisuudet eivät ole yhtä hyvät Suomessa kuin täällä Ruotsissa, missä CDental avasi klinikan syksyllä.
Hintavertailuna voi sanoa että kun täällä pelkkä tutkimus maksaa 49€ niin puolalaisklinikka veloittaa 24€. Hampaan poisottamisesta maksetaan ruotsalaislääkärille 52€, puolalaisille riittää 25€.
Tietenkin täällä hammaslääkärit vastustivat kauheasti ja sanoivat etteivät potilaat saa yhtä hyvää hoitoa kuin heiltä. Katinkontit! Puolalaisilla klinikoilla on huippumuodikkaat välineistöt ja hammaslääkäreillä on yhtä hyvä koulutus kuin ruotsalaislääkäreillä. Kun ei muuta keksitty, sanottiin ettei puolalaishammaslääkärin kanssa voi kommunikoida! Kuka voi kommunikoida ruotsalaisenkaan lääkärin kanssa, kun yleensä suu on täynnä romua!
Hammashoitaja on ruotsinkielinen ja voi hätätapauksessa toimia tulkkina.
Politiikot säpsähtivät hiukan ja nyt on luvattu parantaa yli 65-vuotiaitten hammashoitoja korvaamalla kalliit käsittelyt ja hoidot suuremmalta osalta kuin aikaisemmin.
Nyt näitä klinikoita on avattu Göteborgissa ja Malmössa ja tarkoitus on saada klinikoita joka puolelle Ruotsia.hammaslääkärien omassa lehdessä täällä Suomessakin.
http://jasenpalvelut.hammasll.fi/jasenille/pdf/2005/paa_halpaa_22.pdfMdK-MdK kirjoitti:
hammaslääkärien omassa lehdessä täällä Suomessakin.
http://jasenpalvelut.hammasll.fi/jasenille/pdf/2005/paa_halpaa_22.pdfKela korvaa sairausvakuutuslain nojalla Suomessa osan yksityishammaslääkärin perimistä palkkioista sekä hammaslääkärin määräämistä tutkimuksista kaikille ikäryhmille.
Korvausta ei saa esteettisestä, proteettisesta ( proteesit, hammaskruunut, sillat, implantit) eikä hammasteknisistä kustannuksista. Kunnallisen hammashoidon maksuista ei saa myöskään korvausta. (www.kela.fi)
Mielenkiintoista on seurata, miten "Puolan apu" vaikuttaa Suomessa korvauksiin ja hammaslääkärin palkkioihin. Eläkeläisten määrä kasvaa lähivuosina täällä huimasti. Jos joka kolmannella 65 vuotta täyttäneellä on proteesi jo nyt suussaan, ei proteettisen hoidon kysyntä ainakaan vähene.
Korvataanko Ruotsissa proteettinen hoito?Frederiikka kirjoitti:
Kela korvaa sairausvakuutuslain nojalla Suomessa osan yksityishammaslääkärin perimistä palkkioista sekä hammaslääkärin määräämistä tutkimuksista kaikille ikäryhmille.
Korvausta ei saa esteettisestä, proteettisesta ( proteesit, hammaskruunut, sillat, implantit) eikä hammasteknisistä kustannuksista. Kunnallisen hammashoidon maksuista ei saa myöskään korvausta. (www.kela.fi)
Mielenkiintoista on seurata, miten "Puolan apu" vaikuttaa Suomessa korvauksiin ja hammaslääkärin palkkioihin. Eläkeläisten määrä kasvaa lähivuosina täällä huimasti. Jos joka kolmannella 65 vuotta täyttäneellä on proteesi jo nyt suussaan, ei proteettisen hoidon kysyntä ainakaan vähene.
Korvataanko Ruotsissa proteettinen hoito?Yläraja proteettisessa hoidossa (kruunut, sillat, proteesit ja implantaatit) riippuen läänistä on 65 v täyttäneelle 7.700 kr plus subventoidut materiaalikulut.
Hammaslääkäri tekee laskelman ja jos kulut ylittävät 7.700 kr on hammaslääkärin saatava sairasvakuutuskassan hyväksyntä voidakseen aloittaa proteettinen hoito.
Hintaesimerkkejä materiaalikuluista:
1 kruunu kultaa/jalometallia n 400 kr
Kokonainen silta titaania 600 kr, kultaa 5000 kr.
Implantaatti koko alaleuka 9000 kr
koko yläleuka 11000kr
Yksi implantaatti 2000 kr
Eli implantaatti koko suuhun maksaisi
20 000 kr 7.700 kr = 27.700 kr
Nuoremmille kuin 65-vuotiaille hampaat tulisivat maksamaan yli 100.000 kr.
Hintaero on siis valtava, mutta monelle eläkeläiselle 27.700 kruunuakin on sellainen summa että monelle jää proteesi ainoaksi vaihtoehdoksi.Frederiikka kirjoitti:
Kela korvaa sairausvakuutuslain nojalla Suomessa osan yksityishammaslääkärin perimistä palkkioista sekä hammaslääkärin määräämistä tutkimuksista kaikille ikäryhmille.
Korvataanko Ruotsissa proteettinen hoito?Täällä on ihmetelty ja tutkittukin, miksi eräs uusi implantti ei ole yhtä hyvä kuin muut merkit.
25 % niistä aiheuttaa luuston epänormaalia kulumista, jolloin ruuvit saattavat löystyä jopa irrota. Tietenkin valmistaja on toista mieltä!
http://www.privataaffarer.se/newsText.asp?s=direkt&a=760796MdK-MdK kirjoitti:
Täällä on ihmetelty ja tutkittukin, miksi eräs uusi implantti ei ole yhtä hyvä kuin muut merkit.
25 % niistä aiheuttaa luuston epänormaalia kulumista, jolloin ruuvit saattavat löystyä jopa irrota. Tietenkin valmistaja on toista mieltä!
http://www.privataaffarer.se/newsText.asp?s=direkt&a=760796Tarjontaa ja hintaeroja implanteissa löytyy. Kysymys on kuitenkin aina huomattavasta rahasummasta. Hoitotuloksen onnistumista tuskin kukaan voi taata 100%:ksi. Itse olen hammasklinikan hoidossa, jolla on omat patentoidut implantit. Hoitotulokset ovat olleet erittäin hyvät. Vuosina 1989-2001 aikana asennetuista implanteista on kuitenkin 2% menetetty. Hoitotakuu kannattaa varmistaa aina.
Seuraava asia menee ohi implanteista. Eilen selaillessani nettisivuja, osui silmiini Iltalehden uutinen: Ruotsiin saattaa olla syntymässä uusi eläkeläisköyhälistö. Uutisessa mainittiin, että tulevien vuosien eläkkeet Ruotsissa eivät vastaa edes puolta nykyisestä palkasta. Esimerkkinä sairaanhoitaja, joka jää eläkkeelle 61-vuotiaana. Hänen eläkkeensä on vain 36% palkasta. Nostaakseen eläkettään palkansaajien tulisi eläkesäästää tuhansia kruunuja kuukausittain. Tähän ei monellakaan ole varaa ja siksi Ruotsiin saattaa lähivuosikymmeninä syntyä suuri köyhien eläkeläisten ryhmä. (Dosentti Göran Normanin raportti: Har vi råd bli äldre)
Jos tuo pitää paikkansa, jäävät implantit Ruotsissakin monen eläkeläisen unelmaksi. Oletko seurannut keskustelua asian tiimoilta?Frederiikka kirjoitti:
Tarjontaa ja hintaeroja implanteissa löytyy. Kysymys on kuitenkin aina huomattavasta rahasummasta. Hoitotuloksen onnistumista tuskin kukaan voi taata 100%:ksi. Itse olen hammasklinikan hoidossa, jolla on omat patentoidut implantit. Hoitotulokset ovat olleet erittäin hyvät. Vuosina 1989-2001 aikana asennetuista implanteista on kuitenkin 2% menetetty. Hoitotakuu kannattaa varmistaa aina.
Seuraava asia menee ohi implanteista. Eilen selaillessani nettisivuja, osui silmiini Iltalehden uutinen: Ruotsiin saattaa olla syntymässä uusi eläkeläisköyhälistö. Uutisessa mainittiin, että tulevien vuosien eläkkeet Ruotsissa eivät vastaa edes puolta nykyisestä palkasta. Esimerkkinä sairaanhoitaja, joka jää eläkkeelle 61-vuotiaana. Hänen eläkkeensä on vain 36% palkasta. Nostaakseen eläkettään palkansaajien tulisi eläkesäästää tuhansia kruunuja kuukausittain. Tähän ei monellakaan ole varaa ja siksi Ruotsiin saattaa lähivuosikymmeninä syntyä suuri köyhien eläkeläisten ryhmä. (Dosentti Göran Normanin raportti: Har vi råd bli äldre)
Jos tuo pitää paikkansa, jäävät implantit Ruotsissakin monen eläkeläisen unelmaksi. Oletko seurannut keskustelua asian tiimoilta?Täällähän muutettiin eläkkeitten suuruuteen vaikuttavaa systeemiä, joka on huonoksi todettu jo ennenkuin sitä ollaan päästy todellisuudessa kunnolla soveltamaan.
V -38 ja sitä aikaisemmin syntyneet ovat saaneet koko eläkkeensä vielä vanhan eläkesysteemin mukaan ja esim. minä, joka olen syntynyt -40, saan eläkkeeni suurimmaksi osaksi vanhan systeemin mukaan, pienen osan uuden systeemin mukaan ja tunnen olevani "kuivilla" :)
Vanhassa systeemissä eläke määräytyi kymmenen parhaan työvuoden keskiansion mukaan. Kotona olleet naisetkin ehtivät siis hankkia kohtalaisen eläkkeen työelämään tultuaan.
Nykyisessä eläkesysteemissä lasketaan koko elinaikana hankittujen tulojen keskiarvo. (Kuinkahan monta vuotta esim. työttömät menettävätkään?)
Kaiken huippu oli se uudistus, missä jokainen saa itse määrätä kuinka 2,5 % eläkkeeseen oikeuttavista maksuista sijoitetaan osakkeisiin ja arvopapereihin!
Kuinka joku tavallinen, osakekaupoista täysin tietämätön ihminen, osaisi sijoittaa vähät rahansa mahdollisimman suurta voittoa tuottavaksi!
Ensimmäiset vuodet ovatkin osoittaneet että nämä rahat ovat menneet, eivätkä ole riittäneetkään peittämään pankkien ottamia maksuja!
Minun mielestäni olisi ollut oikeudenmukaisempaa pysytellä vanhassa systeemissä ja antaa valtion hoitaa eläkkeiden hoitaminen, niin että jokainen saisi pitää ainakin ne rahat mitkä on eläkekassaan maksanut.
Osakekaupoista kiinnostuneet spekuloikoot sitten miten haluavat sen jälkeen kun ovat eläkkeensä nostaneet.MdK-MdK kirjoitti:
Täällähän muutettiin eläkkeitten suuruuteen vaikuttavaa systeemiä, joka on huonoksi todettu jo ennenkuin sitä ollaan päästy todellisuudessa kunnolla soveltamaan.
V -38 ja sitä aikaisemmin syntyneet ovat saaneet koko eläkkeensä vielä vanhan eläkesysteemin mukaan ja esim. minä, joka olen syntynyt -40, saan eläkkeeni suurimmaksi osaksi vanhan systeemin mukaan, pienen osan uuden systeemin mukaan ja tunnen olevani "kuivilla" :)
Vanhassa systeemissä eläke määräytyi kymmenen parhaan työvuoden keskiansion mukaan. Kotona olleet naisetkin ehtivät siis hankkia kohtalaisen eläkkeen työelämään tultuaan.
Nykyisessä eläkesysteemissä lasketaan koko elinaikana hankittujen tulojen keskiarvo. (Kuinkahan monta vuotta esim. työttömät menettävätkään?)
Kaiken huippu oli se uudistus, missä jokainen saa itse määrätä kuinka 2,5 % eläkkeeseen oikeuttavista maksuista sijoitetaan osakkeisiin ja arvopapereihin!
Kuinka joku tavallinen, osakekaupoista täysin tietämätön ihminen, osaisi sijoittaa vähät rahansa mahdollisimman suurta voittoa tuottavaksi!
Ensimmäiset vuodet ovatkin osoittaneet että nämä rahat ovat menneet, eivätkä ole riittäneetkään peittämään pankkien ottamia maksuja!
Minun mielestäni olisi ollut oikeudenmukaisempaa pysytellä vanhassa systeemissä ja antaa valtion hoitaa eläkkeiden hoitaminen, niin että jokainen saisi pitää ainakin ne rahat mitkä on eläkekassaan maksanut.
Osakekaupoista kiinnostuneet spekuloikoot sitten miten haluavat sen jälkeen kun ovat eläkkeensä nostaneet.Kiitos, tiedoista! Meilläkin tapahtui eläkeuudistus 1.1.2005. Itse jäin eläkkeelle 2003, joten minun eläkkeeni laskettiin vanhan systeemin mukaan.
Suomen työeläkeuudistuksesta saa tietoja mm.sivustoilta www.tyoelake.fi.
- Tyynentyttö
Ihme kyllä omat on hampaat kun ajattelee minkälainen hammashoito aikoinaan oli.Yksi poskihammas aikoinaan vedettiin pois ja pari viisaudenhammasta.Suu on tosin amalgaania täynnä.Nykyisinhän jo vauvoilla on oma hammasharja.Kyllä meilläkin oli,mutta ei mitään hammastahnoja.Saippua js suola ja kun haluttiin valkoista putsattiin uunista otetulla hiilellä.
Kerran olimme isolla porukalla retkellä mäntässä, olimme ruokailemassa, niin vieruskaveri kysyi, että onko sinulla omat hampaat, vastasin, että kyllä on. Hetken kuluttua sama mies yllätti minut rannassa pesemässä proteesiani. Hän sanoi, että eihän sinulla ole omia hmpaita. Vastasin, että varmasti on. Olen maksanut nämä ja ihan itse.
nauran niin, että tuolilta olen pudota...:))) Tottahan tuo, omat ovat proteesitkin. Joskus voivat olla myös pankin, niin kuin implantitkin.
Muistui "omista hampaista" mieleeni sairaanhoitaja-ystäväni kertoma juttu vuosien takaa. Hän oli kesätöissä sairaanhoitajana Tukholmassa vanhainkodissa. Samalle osastolle tuli kesätöihin myös toinen suomalainen tyttö harjoittelijaksi.
Ystäväni oli antavinaan hänelle helpon tehtävän. Kehotti menemään ja pesemään asukkaiden proteesit. Oli ajatellut, että samalla tyttö voisi hyvin tutustua työn lomassa asukkaisiin.
Mutta tyttöpä tulikin nopeasti takaisin. Heilutti käsissään muovipussillista puhtaaksi pestyjä proteeseja ja sanoi iloisesti: "Pesin ne jo, mitä seuraavaksi"?
Ainakin kaksi seuraavaa viikkoa kului, kun soviteltiin proteeseja asukkaiden suihin: "Onkohan nämä varmasti minun omani?" oli päivän lentävä lause pitkään:)))- kuin omat mädät tai
Frederiikka kirjoitti:
nauran niin, että tuolilta olen pudota...:))) Tottahan tuo, omat ovat proteesitkin. Joskus voivat olla myös pankin, niin kuin implantitkin.
Muistui "omista hampaista" mieleeni sairaanhoitaja-ystäväni kertoma juttu vuosien takaa. Hän oli kesätöissä sairaanhoitajana Tukholmassa vanhainkodissa. Samalle osastolle tuli kesätöihin myös toinen suomalainen tyttö harjoittelijaksi.
Ystäväni oli antavinaan hänelle helpon tehtävän. Kehotti menemään ja pesemään asukkaiden proteesit. Oli ajatellut, että samalla tyttö voisi hyvin tutustua työn lomassa asukkaisiin.
Mutta tyttöpä tulikin nopeasti takaisin. Heilutti käsissään muovipussillista puhtaaksi pestyjä proteeseja ja sanoi iloisesti: "Pesin ne jo, mitä seuraavaksi"?
Ainakin kaksi seuraavaa viikkoa kului, kun soviteltiin proteeseja asukkaiden suihin: "Onkohan nämä varmasti minun omani?" oli päivän lentävä lause pitkään:)))likaiset, plakkia pursuvat hampaat.
Frederiikka kirjoitti:
Ainakin kaksi seuraavaa viikkoa kului, kun soviteltiin proteeseja asukkaiden suihin: "Onkohan nämä varmasti minun omani?" oli päivän lentävä lause pitkään:)))Eräänä kesän olin lomittajana vanhainkodissa. Siellä oli eräs vaari, joka keräsi mummujen tekohampaat vesilaseista taskuihinsa ja piilotti ne yöpöytänsä kaappiin.
Kesti oman aikansa, ennenkuin hampaat löytyivät ja päästiin kokeilemaan kenelle mitkäkin hampaat sopivat. Ehdotin että annettaisiin hammasteknikon laittaa henkilötunnus hampaisiin, niin se helpottaisi hampaitten jakelua, jos vastaavaa sattuisi toistekin. Niin tehtiinkin!MdK-MdK kirjoitti:
Eräänä kesän olin lomittajana vanhainkodissa. Siellä oli eräs vaari, joka keräsi mummujen tekohampaat vesilaseista taskuihinsa ja piilotti ne yöpöytänsä kaappiin.
Kesti oman aikansa, ennenkuin hampaat löytyivät ja päästiin kokeilemaan kenelle mitkäkin hampaat sopivat. Ehdotin että annettaisiin hammasteknikon laittaa henkilötunnus hampaisiin, niin se helpottaisi hampaitten jakelua, jos vastaavaa sattuisi toistekin. Niin tehtiinkin!Ehkä joku kaiverrus?
Mutta varmaan todella hyvä keksintö, sillä kokeiltaessahan ne oli pestävä joka välissä.satu kirjoitti:
Ehkä joku kaiverrus?
Mutta varmaan todella hyvä keksintö, sillä kokeiltaessahan ne oli pestävä joka välissä.Saadaanhaan kultasormuksiinkin pientä tekstiä ja numeroita :)
- ii-li
kuin omat mädät tai kirjoitti:
likaiset, plakkia pursuvat hampaat.
Eikä plakkia pursuvia hampaita.
Nykyisin yhteiskunta tukee hampaitten hoitoa.
Minulla oli kaukainen tuttava, maatalon emäntä, jonka hampaat olivat "mädät", aivan kokonaan lahonneet. Hän kärsin kaikenaikasesta hammassärystä (tietenkin). Hän ei suostunut menemään hammaslääkärille "kun se sattuu".
Huonot hampaat vaikuttavat koko terveyteen. - Hannipali
MdK-MdK kirjoitti:
Eräänä kesän olin lomittajana vanhainkodissa. Siellä oli eräs vaari, joka keräsi mummujen tekohampaat vesilaseista taskuihinsa ja piilotti ne yöpöytänsä kaappiin.
Kesti oman aikansa, ennenkuin hampaat löytyivät ja päästiin kokeilemaan kenelle mitkäkin hampaat sopivat. Ehdotin että annettaisiin hammasteknikon laittaa henkilötunnus hampaisiin, niin se helpottaisi hampaitten jakelua, jos vastaavaa sattuisi toistekin. Niin tehtiinkin!sitä nimikointia näkymättömällä musteella, jota poliisit käyttävät esineiden merkintään varkauden varalta ;-)
Varastelevalla dementikollahan voi olla menneisyydestä jäljellä taito viilata kaiverrukset pois, ja...
Ikäihmisten hammashoito on oma lukunsa hampaiden hoidossa. Tuntui kiinnostavan muitakin kuin itseäni. Iloinen yllätys minulle!
Kiitos, mielenkiinnosta! Jos keskustelu asiasta kiinnostaa, jatkakaa uusin aloituksin. Menossa on jo tekarikeskustelu. Intiimi asia, mutta siitäkin voi keskustella anonyymisti.
Hymyillään - hoidetuilla hampailla kauniimmin:)))- Rane
Olen liikenneonnettomuuden uhri, vastaantuleva
kiilasi minut pois tieltä, oli vuosi 1963.
Siitä alkoi ongelma hampaiden kanssa, kun minua paikkailtiin hampaisiin ei kiinnitetty huomiota vaan ne jätettiin sisäänpäin kaatuneina kiinnittymään uudelleen. -70 luvulla sitten menin ham,lääk,jolloin alkoi oikomishoito, 1½ vuoden aikana ylähampaat asettuivat oikeaan järjestykseen mutta osa niistä menetettiin, tuli hiomisia ja kultasillan tekoa.
silta kesti lähes 30 vuotta.mutta oikomisessa kuolleet hampaan juuret eivät kestäneet pidenpään nyt. on imlantti hoito käynissä juuret istutettu ja odotellaan luutumista ja uusia siltoja. vain kaikki omalla kustannuksella kun liikennevakuutus ei korvauksia ole koskaan maksanut. eihän vakuutus ole korvauksia ja vakuutajia varten vaan yhtiöiden pörssiiin viemiseksi.lupauksia kyllä silloin kun pakollisiakin vakuutuksia tehdaan.olen maksanut euroissakin jo 20 000 syyttömänä osapuolisena auto-onnettomuuteen. - 1943
pääsen melko helposti kunnalliselle puolelle. Omat, melko paikatut on suussa. Kaksi poistettu huolimattoman hammaslääkärin vuoksi. Yritän hoitaa käymällä kerran vuodessa tarkastuksessa. Hymy on olennainen osa minua ja voin hymyillä melko avoimella suulla. Tuulia ja Frederiikka näyttävät heränneen horroksesta.
oli pieni, niin varoitti pappaansa, että älä pappa syö sokeria, muuten tulee hammaspeikko, ja vie hampaat. Niin pappa oli ottanut tekarit suustansa, ja sanonut, että kun se peikko tulee, niin hän sanoo että tässähän nämä on. Tyttö juoksi kauhuissaan ulos luokseni kertomaan, että pappa otti hampaat pois suustaan. Ei ollut varmaan edes kuullut. että joillain on irtohampaat. Ja siitä asti kun istui sylissäni, niin koitti rassata minulta hampaita, ja ihmetteli kun ei lähde, ja papalta lähtee. No mummon omat hampaat on edelleet ihan ehjät.Vasta oli tarkastus, vähän hammaskiveä poistettiin, ja kiilloiteltiin. Minä onnenmyyrä!
- omat on
marja-liisa41 kirjoitti:
oli pieni, niin varoitti pappaansa, että älä pappa syö sokeria, muuten tulee hammaspeikko, ja vie hampaat. Niin pappa oli ottanut tekarit suustansa, ja sanonut, että kun se peikko tulee, niin hän sanoo että tässähän nämä on. Tyttö juoksi kauhuissaan ulos luokseni kertomaan, että pappa otti hampaat pois suustaan. Ei ollut varmaan edes kuullut. että joillain on irtohampaat. Ja siitä asti kun istui sylissäni, niin koitti rassata minulta hampaita, ja ihmetteli kun ei lähde, ja papalta lähtee. No mummon omat hampaat on edelleet ihan ehjät.Vasta oli tarkastus, vähän hammaskiveä poistettiin, ja kiilloiteltiin. Minä onnenmyyrä!
Hassua että puhutaan omista hampaista ja tekohampaista. Kuka nyt toisen tekohampaita pitäisikään.
Minulla ainakin on ikiomat tekarit.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina
Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.232671Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?
Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant1092606- 2021394
- 1271317
- 941291
"Pähkähullu ruhtinas" sanoi a-studiossa maailmanpolitiikan professori...
...Martti Koskenniemi Trumpista ja hänen toimintatavoistaan, vertasi 1600-luvulla eläneeseen Aurinkokuninkaaseen Ludwig3071278Riikka Purra perustelee hallituksen leikkauspolitiikkaa
Odotukset ovat kovat, mutta puhe on poikkeuksellisen onttoa jopa hallituksen omalla mittapuulla. Vastuu työnnetään alas,441077Toivottavasti myös pysyy häkissä
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011754428.html 😡😡😡 tommosia saastoja sitä näyttää Suomussalmen suunnalta sikiävän �131021Martina ja Matias
Mahtaako Martina yrittää saada Matiasta uudeksi sulhaseksi, niin saisi ne prinsessa häät, mitkä jäi pitämättä, kun Aussi211989- 65954