Vapaa kuvaus

Aloituksia

488

Kommenttia

8309

  1. En+ymmärtänyt+mitään.+Oletko+sekaisin?
  2. <<<Luulen,+että+olet+itse+jo+löytänyt+omat+vastauksesi+ja+huomannut+että+Raamatun+hengellinen+viitekehys+ei+noudata+filosofian+tai+logiikan+ohjenuoraa>>>Luulenpa+keksineeni+tähän+pulmaan+ongelmaa+kuvaavan+esimerkin.Lapsen+edessä+on+puulaatikko,+jossa+on+yksi+aukko+ja+se+on+pyöreä.+Lapsen+kädesssä+on+puinen+kappale+ja+sen+muoto+on+kolmio.+Tuntenet+tämän...+puinen+laatikko+jossa+on+usean+muotoisia+reikiä+ja+niihin+sopivan+muotoiset+kappaleet,+joilla+opetetaan+lapselle+muotoja+ja+fysiikkaa.No+esimerkissäni+on+vain+yksi+reikä+ja+siihen+sopimaton+muoto.Lapsi+kuin+lapsi+aika+nopeasti+huomaa+että+tehtävä+on+mahdoton.+Kappale+ei+mene+reikään,+koska+sen+muoto+ei+vastaa+aukon+muotoa.+Lapsi+luovuttaa,+koska+ei+ole+järkeä+jatkaa.Nyt+siirrämme+asian+uskonnon+kontekstiin.Vaikka+uskovaisetkin+ovat+huomanneet,+että+pyöreään+aukkoon+ei+mene+kolmion+muotoista+esinettä,+niin+he+vain+jatkavat+ja+jatkavat,+koska+heidän+mielestään+se+menee,+koska+tämän+ongelman+viitekehys+ei+noudata+logiikan,+fysiikan,+järjen+tai+filosofian+ohjenuoraa.+Vaikka+muut+eivät+usko+ja+pitävät+meitä+järjettöminä,+niin+sehän+todistaa+että+se+kyllä+menee,+koska+pyhä+kirja+sanoo+että+meitä+tullaan+pilkkaamaan+uskomme+tähden!Ja+aina+voi+järjestää+kirkolliskokouksen,+jossa+asia+päätetään!+Kolmio+menee+pyöreään,+koska+jumalalle+mikään+ei+ole+mahdotonta,+päätetty+yksimielisellä+enemmistöllä!Vaikka+joku+saa+rukousvastauksen+tai+luulee+saaneensa,+niin+se+oikeastaan+tuo+enemmän+epämiellyttäviä+jatkokysymyksiä,+jotka+kaikki+todistavat+hyvää+jumalaa+vastaan,+niin+silti+uskovainen+jatkaa+kolmion+muotoisen+esineen+tunkemista+pyöreään+reikään,+hyvässä+uskossa.
  3. <<<Luulen,+että+olet+itse+jo+löytänyt+omat+vastauksesi+ja+huomannut+että+Raamatun+hengellinen+viitekehys+ei+noudata+filosofian+tai+logiikan+ohjenuoraa.>>>No+näin+on.++Rukoilun+vaikutus+on+sama+kuin+tuuleen+huutaisi.+Uskon+vaikutus+on+ihan+sama.+Esim+parikymppinen+nuori+uskoo+olevansa+kuolematon,+mutta+eipä+siinä+usko+auta,+kun+jätät+turvavyön+kiinnittämättä+kuolemattomuuden+uskossa+ja+ajat+kolarin.<<Rukoilu+on,+kuten+olet+huomannut,+kummallinen+asia.+Monet+ovat+saaneet+rukousvastauksia.+>>Tai+ovat+luulleet+saaneensa.+Ihmisen+mieli+on+sellainen,+että+se+näkee+ja+kokee+asioita,+joita+haluaa+näkeä+ja+kokea.+Siksi+meilllä+on+mm.+lukemattomia+uskontoja+ja+jumalia.Jos+jumalia+olisi+oikeasti+olemassa,+niin+kyllä+kaikki+olisivat+silloin+saaneet+toiveisiinsa+nähden+itseään+tyydyttäviä+kummallisia+asioita+tapahtuvaksi.+Mutta+tänään+niitä+kokevat+vain+sellaiset+jotka++haluaisivat+sellaisen+olevan+totta.Oletetaan+että+minulla+olisi+leukemiaan+sairastunut+lapsi+ja+että+olisin+uskovainen.+Minä+rukoilisin+lapseni+puolesta+kuten+kaikki+samalla+osastolla+lapsestaan+huolestuneet+uskovaiset+tekisivät.+Oletetaan+että+minun+lapseni+paranisi,+mutta+monet+eivät,+joiden+puolesta+myös+rukoiltiin.Sitä+en+ymmärrä,+että+miten+minä+voisin+pitää+sitä+jumalaa+hyvänä,+joka+auttaisi+minun+lastani,+mutta+ei+niitä+muita?+Vaikka+kaikki+rukoilivat+yhtä+hartaasti+ja+yhtä+syvässä+uskossa?+Millainen+jumala+auttaisi+vain+yhtä?Jos+sinä+näet+joukon+lapsia+hukkumassa+ja+voisit+pelastaa+kaikki,+mutta+pelastaisitkin+vain+yhden,+niin+olisitko+sinä+hyvä+ihminen?+Kannattaisiko+muiden+ihmisten+alkaa+ylistämään+sinua+ja+toivoa+sinua+paikalle,+jos+he+joskus+joutuisivat+pulaan?<<Kuvittele,+että+jos+joku+kysyisi+sairaallassa+sinulta+että+voisitko+rukoilla+sairaan+ystävän+puolesta+ja+vastaisit+hänelle+että+ei+rukous+mihinkään+tehoa+joten+enpä+tuhraa+aikaani>>>Toki+minä+voisin+mieliksi+rukoilla+hänelle+minkä+tahansa+jumalan+apua+tai+vaikka+kaikkien.+Miksi+minä+en+näin+tekisi+tuollaisessa+tilanteessa?Sama+tilanne+kuin+minulla+pidettäisiin+veistä+kurkulla+ja+ainoa+tapa+pysyä+hengissä+olisi+ilmoittautua+jonkin+jumalan+kannattajaksi.+Tietenkin+tunnustaisin+olevani+sen+jumalan+kannattaja,+jolle+kannatusta+julistamalla+säilyisi+hengissä.+Miksi+kuolla+niin+joutavan+asian+puolesta,+kuin+olla+valehtelematta+täysin+yhdentekevän+asian+takia.
  4. <<<Jeesus+itki+katumattoman+Jerusalemin+kohtaloa+>>>Ja+mitäs+tämä+itku+auttoi?+Samaa+kuin+rukoilla+raiskatun+lapsen+puolesta?<<<hän+suree+syvästi+myös+lopullisen+pelastuksen+ulkopuolelle+jääneitä.>>>Hänellähän+olisi+valta+antaa+pelastus+kaikille.+Eli+hän+suree+omaa+kykenemättömyyttää+antaa+pelastus+kaikille.Mutta+miten+tämäkään+auttaa+niitä,+jotka+eivät+saa+pelastusta.+--->+Vrt.+miten+käy+lapsille,+jotka+on+raiskattu,+mutta+joille+ei+rukoilla+yhdenkään+jumalan,+tontun+tai+maahisen+apua.