Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
v.aari
v.aari
v.aari
Liittynyt 15v sitten
96
aloitusta ·
5326
kommenttia
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Adventismin+valtavirtaa+ovat+yhä+edelleen+nuoren+maan+kreationismi,+Raamatun+ottaminen+kirjaimellisena+historiallisena+dokumenttina+ja+hyvin+pitkälti+myös+vuoden+1844+laskelmaan+liitetyt+opit+ja+eskatologiat,+joihin+kuuluu+muun+muassa+sapatin+pitäjien+ankara+vainoaminen.
31.12.2016 12:44
Miksi+sitten+niin+usein+olet+toivottamassa+hyvää+matkaa+helvettiin+niille,+jotka+vaikkapa+eivät+usko+nuoren+maan+kreationismiin+tai+siihen,+että+evankeliumien+kertomuset+olisivat+sanasta+sanaan+historiallisesti+totta?
Yritä+nyt+päättää,+mitä+siihen+kadotuksen+välttämiseen+oikeasti+tarvitaan.
Ja+sen+jälkeen+yritä+ymmärtää,+että+se+on+vain+sinun+pikkuriikkisillä+aivoillasi+tuottama+käsitys+ja+ehkä+voit+myöhemmin+oppia+asiasta+lisää+ja+tarkemmin.
Jostakin+syystä+vain+näyttää+olevan+niin,+että+mitä+vähemmän+ihminen+tietää+ja+ymmärtää,+sitä+varmempi+hän+on+lopullisesta+oikeassa+olemisestaan.
31.12.2016 12:39
Ehkä+se+olennainen+ja+pysyvä+osuus+kristinuskosta+kannattaisi+karsia+varsin+pieneksi.
Tietenkin+pilkunviilareilla+pitää+olla+vapaus+toteuttaa+luontoaan,+mutta+olisi+hyvä+päästä+laajempaan+yhteisymmärrykseen,+ettei+opillisilla+näpertelyillä+oikeasti+ole+niin+väliä.+Tarkoitan,+että+ei+ole+tarpeen+riidellä+tai+tuputtaa.
Tämä+onkin+hieno+kysymys:+mikä+on+kristinuskon+välttämätön+ja+riittävä+ydin?
30.12.2016 15:49
Ei+kai+siihen+mitään+tarkkaa+rajaa+voi+laittaa,+minkä+pituinen+lainaus+on+vielä+keskustelua.
Kysymys+on+siitä,+onko+viestin+olennainen+sisältö+pelkkää+lainausta.
30.12.2016 14:45
Juudea+siirtyi+Syyrian+provinssin+alaisuuteen+vasta+vuonna+6,+kun+Quirinius+nousi+Syyrian+maaherraksi.
Sitä+ennen+Juudea+maksoi+valtakunnan+tasolla+veroa+tai+pikemminkin+suojelurahaa+Roomalle,+mutta+oli+muuten+hallinnollisesti+autonominen.
Jos+Herodeksen+aikana+on+järjestetty+veronkanto,+se+on+ollut+hänen+hallintonsa+järjestämä.+Voidaan+periaatteessa+spekuloida+sillä,+että+Rooman+keisari+olisi+velvoittanut+sellaiseen,+mutta+se+tuntuu+kaukaa+haetulta.
Varsinkin+siinä+tapauksessa,+että+kansalaiset+olisi+velvoitettu+matkustamaan+kauaskin+jonkin+esi-isänsä+kotiseudulle,+tuollainen+tapaus+pitäisi+kyllä+löytyä+muualtakin+mainintana.
Josefus+kertoo+nimenomaan+noista+ajoista+sen+verran+seikkaperäisesti,+että+yleinen+väestönlaskenta+ja+veronkanto+pitäisi+kyllä+löytyä+hänen+muistiinpanoistaan.
Uskottavin+selitys+Matteuksen+ja+Luukkaan+erilaisille+kertomuksille+Jeesuksen+syntymän+ajoista+on+edelleen+se,+että+jompikumpi+tai+molemmat+ovat+keksittyjä.
30.12.2016 13:50
Lystikäs+tarina+sinänsä.
Ehkä+rehtori+halusi+lisätä+oppilaiden+liikuntaharrastusta.
En+ymmärrä,+miksi+avauksen+väite+olisi+ollut+mikään+jymyuutinen,+vaikka+olisi+ollut+enemmänkin+totta.+Monikin+meistä+on+puuhaillut+yhtä+ja+toista+elantonsa+vuoksi+ja+joskus+muuten+vain+mielenkiinnosta.
Tämä+epä-älyllinen+fokuksen+siirtäminen+asioista+henkilöihin+näkyy+myyvän+komeasti+niin+iltapäivälehdistössä+kuin+täälläkin.
30.12.2016 13:13
Eiväthän+kai+paikallisseurakunnat+ole+koskaan+olleet+rekisteröityjä+sen+paremmin+yhdistysrekisteriin+kuin+uskonnollisten+yhdyskuntienkaan+rekisteriin?
Miksi+niiden+pitäisi+olla?
30.12.2016 13:07
Voi+hyvä+tavaton+sinua,+yksinkertainen+Usko!
Mitä+sinulla+on+kissoja+vastaan?
Liika+suola+pilaa+ruoan.
Pitkien+Raamatun+tekstien+laittaminen+tänne+keskustelupalstalle+on+huonoa+keskustelukulttuuria.+On+parempi+kirjoittaa+sen+sijaan+viittaus+niin+kuka+tahansa+voi+lukea+itse.
Lyhyet+lainauset+ovat+eri+asia.
Mikset+tosiaan+kopioi+tänne+koko+Raamattua?+Siinä+sitä+olisi+suolaa!
30.12.2016 13:02
Oikeastihan+asia+on+niin,+että+emme+tiedä,+pysyykö+Raamatun+Jumala+samana.+Vai+onko+joku+teistä+pystynyt+henkilökohtaisesti+tarkistamaan+asian?+Ainakin+Vanhan+testamentin+Jumala+on+kovin+erilainen+kuin+Uuden+testamentin+Jumala.
Raamattu+pysyy+nykyään+kohtalaisen+hyvin+samana,+mutta+se+on+ennen+nykyiseen+asuunsa+päätymistä+muuttunut+paljonkin.
Kaikki+kirjat+pysyvät+samoina+–+mitä+nyt+paperi+kellastuu+ja+haurastuu.+Ja+tämä+koskee+aivan+tasapuolisesti+sekä+viisautta+että+hölynpölyä.
Tiede+muuttuu+siksi,+että+tieto+lisääntyy+ja+tarkentuu.+Ja+se+tiedetään+jo+aivan+varmasti,+että+muutoksia+ja+uusia+parempia+teorioita+tarvitaan+edelleen.
Muuttuvuus+ei+ole+tieteen+tapauksessa+merkki+epäluotettavuudesta,+koska+tiede+ei+väitä+tavoittaneensa+lopullista+totuutta.+Päinvastoin,+kaikki+teoriat+ovat+vapaasti+pommitettavissa+nurin.+Se+on+upea+tapa+hankkia+mahdollisimman+todenmukaista+tietoa.
30.12.2016 12:57
Kun+olin+lapsi,+meillä+kävi+toisinaan+jehovantodistajien+kaksikko+keskustelemassa+uskon+kysymyksistä.+Voi+sitä+rähinää+ja+Raamatun+heilutusta!
Kerran+isäni+tuollaisen+tapaamisen+päätteeksi+ehdotti,+että+rukoillaan+vielä+yhdessä,+koska+sama+Jumala+meillä+kuitenkin+on.+Jehovalaiset+vastasivat+kipakasti,+että+ei+ole+ja+lähtivät+nenä+pystyssä+tuhisten+ulos.
Kun+minä+viime+vuosikymmeninä+olen+tavannut+ovellani+jehovantodistajia,+olen+tervehtinyt+heitä+hymyillen+tavalla,+joka+saa+heidän+lähtemään+ripeästi+pois+ja+myös+pysymään+poissa.+Muuton+jälkeen+on+ollut+aina+yksi+tapaus,+mutta+vain+yksi.
30.12.2016 12:48
Lilja+Nikkasen+perhe+oli+käytännössä+Adventtikirkko.+Hän+teki+testamenttinsa+täysissä+sielun+ja+ruumiin+voimissa.
Hänen+sukulaisensa+kiinnostuivat+asiasta+varsin+myöhään+eikä+heillä+ollut+Liljan+kanssa+mitään+tekemistä+pitkiin+aikoihin.
On+muita+tapauksia,+joissa+testamentti+on+saatu+sopimattomalla+tavalla,+mutta+tämä+ei+ole+sellainen.
30.12.2016 12:41
Oskar+Salosen+säätiön+kelvoton+johto+ei+todellakaan+ollut+vain+"sinisilmäinen",+vaan+myös+ahne,+itsekäs+ja+moraalisista+periaatteista+piittaamaton.+Suoranaisen+rikollisuuden+rajoja+kolkuteltiin.
Toki+porukassa+oli+useammanlaisia+tapauksia.+Varmaan+oli+ihan+vilpitöntä+tyhmyyttäkin.
30.12.2016 12:37
Hyvä+veli+Kai,
sinulla+on+oma+linjasi+tässä+asiassa+ja+poikkeat+siinä+adventismin+valtavirrasta.
Kuitenkin+myös+se,+mitä+sanot+Raamatun+merkityksestä+on+oikeasti+uskon+asia+eikä+sitä+voi+perustella+millään+Raamatun+ulkopuolisella+lähteellä.+Tämä+on+pois+suljettu+yksinkertaisesti+sillä+periaatteella,+että+kaikki+on+testattava+Raamatulla.+Tässä+mielessä+Raamattu+näyttäisi+siis+olevan+ylin+auktoriteetti+myös+sinulle.
Alkuperäisyys+ja+varsinkin+sen+liittäminen+aitouteen+ja+oikeaan+osuvuuteen+on+pelkkä+myytti.
Minusta+kaikki+on+testattava+todellisuudella.+Kartta+ei+koskaan+voi+olla+todempi+kuin+maasto.
30.12.2016 12:28
Lapsi+ei+itse+valitse+syntyperäänsä.
Suomessa+ei+ole+tapana+käyttää+äpärää+haukkumasanana+sillä+tavoin+kuin+useimmissa+muissa+Euroopan+kielissä+ja+kulttuureissa.+Ja+se+on+hyvä+niin.
Nykyään+avioliittoon+vihkimisen+merkitys+on+vähentynyt+olennaisesti+verrattuna+parin+sukupolven+takaiseen+tilanteeseen.+Olennaisempaa+kuin+se,+ovatko+lapsen+vanhemmat+vihittyjä+avioliittoon+on+se,+onko+lapsuuden+kasvuympäristössä+tarjolla+aidosti+rakastavia+ja+huolehtivia+aikuisia.
Rikkinäisistäkin+lapsuuden+oloista+voi+kasvaa+terveeksi+ja+pärjäileväksi+aikuiseksi,+mutta+se+on+raskaampaa+kuin+turvallisessa+perheessä+kasvaminen.
Ja+jos+on+valittava+riitaisan+parisuhteen+aiheuttama+perhehelvetti+tai+yksinhuoltajuus,+lapsen+kannalta+jälkimmäinen+on+usein+parempi+vaihtoehto.
30.12.2016 12:21
Tuosta+muistuu+mieleen+se+tajunnan+räjäyttävä+elämys,+kun+kävin+kuuntelemassa+Siiloan-seurakunnan+satapäistä+"Pyhällä+Hengellä+täytettyä"+kuoroa.
30.12.2016 11:53
Edellisen+viestin+alussa+oli+tahaton+virhe:+Jumalalle+eikä+Jumalle.+Pahoittelen.
30.12.2016 11:50
Mikset+kopioi+tähän+yksintein+koko+Vanhaa+Testamenttia,+niin+tulisi+konteksti+selväksi?
Poimitaanpa+hiukan+Jumalle+huutamisia.
1+Moos+4:26+"Ja+myöskin+Seetille+syntyi+poika,+ja+hän+antoi+hänelle+nimen+Enos.+Siihen+aikaan+ruvettiin+avuksi+huutamaan+Herran+nimeä."
1+Moos+12:8+"(Abram)+pystytti+telttansa,+niin+että+Beetel+oli+lännessä+ja+Ai+idässä,+ja+hän+rakensi+sinne+alttarin+Herralle+ja+rakensi+sinne+alttarin+Herralle+ja+huusi+avuksi+Herran+nimeä."
1+Moos+13:4+"…siihen+paikkaan,+johon+hän+ennen+oli+rakentanut+alttarin;+ja+Abram+huusi+siinä+avuksi+Herran+nimeä."
1+Moos+21:33+"Ja+Aabraham+istutti+tamariskipuun+Beersebaan+ja+huusi+siinä+avuksi+Herran,+iankaikkisen+Jumalan,+nimeä."
1+Moos+26:25+"Silloin+hän+(Iisak)+rakensi+sinne+alttarin,+huusi+avuksi+Herran+nimeä+ja+pystytti+sinne+telttansa."
2+Moos+15:25+"Mutta+hän+(Mooses)+huusi+Herran+puoleen;+ja+Herra+osoitti+hänelle+puun,+jonka+hän+heitti+veteen,+ja+vesi+tuli+makeaksi."
2+Moos+17:4+"Niin+Mooses+huusi+Herraa+ja+sanoi:+'Mitä+minä+teen+tälle+kansalle?+Ei+paljon+puutu,+että+he+kivittävät+minut.'"
2+Moos+22:23+"Sillä+jos+sinä+sorrat+heitä+ja+he+huutavat+minua+avuksensa,+niin+minä+totisesti+kuulen+heidän+huutonsa,…"
2+Moos+22:27+"Ja+jos+hän+huutaa+minua+avukseen,+kuulen+minä+häntä,+sillä+minä+olen+laupias."
2+Moos+34:5+"Niin+Herra+astui+alas+pilvessä,+ja+Mooses+asettui+siellä+hänen+läheisyyteensä+ja+huusi+Herran+nimeä."
4+Moos+12:13+"Silloin+Mooses+huusi+Herran+puoleen+sanoen:+'Oi,+Jumala!+Paranna+hänet!'"
5+Moos+24:15+"Maksa+hänelle+hänen+palkkansa+samana+päivänä,+ennenkuin+aurinko+laskee,+sillä+hän+on+kurja+ja+halajaa+palkkaansa+-+ettei+hän+huutaisi+sinun+tähtesi+Herran+puoleen+ja+ettet+sinä+joutuisi+syyhyn."
Tuom+3:9+"Mutta+israelilaiset+huusivat+Herraa,+ja+Herra+herätti+israelilaisille+vapauttajan,+joka+heidät+vapautti,+Otnielin,+Kenaan,+Kaalebin+nuoremman+veljen,+pojan."
(Vrt.+Tuom+3:15)
Tuom+6:6–8+"Niin+Israel+joutui+suureen+kurjuuteen+midianilaisten+tähden;+ja+israelilaiset+huusivat+Herraa.+Ja+kun+israelilaiset+huusivat+Herraa+Midianin+tähden,+
lähetti+Herra+israelilaisten+luo+profeetan,+…"
Tuom+16:28+"Silloin+Simson+huusi+Herraa+ja+sanoi:+'Herra,+Herra,+muista+minua+ja+vahvista+minua+ainoastaan+tämä+kerta,+oi+Jumala,+niin+että+saisin+filistealaisille+yhdellä+kertaa+kostetuksi+molemmat+silmäni!'"+
1+Sam+7:8–9+"Ja+israelilaiset+sanoivat+Samuelille:+'Älä+kieltäydy+huutamasta+meidän+puolestamme+Herraa,+meidän+Jumalaamme,+että+hän+pelastaisi+meidät+filistealaisten+käsistä'.+Niin+Samuel+otti+imevän+karitsan+ja+uhrasi+sen+polttouhriksi,+kokonaisuhriksi,+Herralle;+ja+Samuel+huusi+Herraa+Israelin+puolesta,+ja+Herra+kuuli+häntä."
1+Sam+12:8–10+"Kun+Jaakob+oli+tullut+Egyptiin,+huusivat+teidän+isänne+Herraa,+ja+Herra+lähetti+Mooseksen+ja+Aaronin+viemään+teidän+isänne+pois+Egyptistä+ja+sijoittamaan+heidät+tähän+paikkaan.+Mutta+he+unhottivat+Herran,+Jumalansa.+Silloin+hän+myi+heidät+Siiseran,+Haasorin+sotapäällikön,+käsiin+ja+filistealaisten+käsiin+ja+Mooabin+kuninkaan+käsiin,+ja+nämä+sotivat+heitä+vastaan.+Niin+he+huusivat+Herraa+ja+sanoivat:+'Me+olemme+syntiä+tehneet,+kun+hylkäsimme+Herran+ja+palvelimme+baaleja+ja+astarteja;+mutta+vapauta+nyt+meidät+vihollistemme+käsistä,+niin+me+palvelemme+sinua'."
1+Sam+12:18+"Ja+Samuel+huusi+Herraa,+ja+Herra+antoi+ukkosenjylinän+ja+sateen+sinä+päivänä.+Ja+kaikki+kansa+pelkäsi+suuresti+Herraa+ja+Samuelia."
1+Kun+17:20–22+"Ja+hän+(Elia)+huusi+Herraa+ja+sanoi:+'Herra,+minun+Jumalani,+oletko+tehnyt+niin+pahoin+tätä+leskeä+kohtaan,+jonka+vieraana+minä+olen,+että+olet+surmannut+hänen+poikansa?'+Sitten+hän+ojentautui+pojan+yli+kolme+kertaa,+huusi+Herraa+ja+sanoi:+'Herra,+minun+Jumalani,+anna+tämän+pojan+sielun+tulla+häneen+takaisin'.+Ja+Herra+kuuli+Eliaa,+ja+pojan+sielu+tuli+häneen+takaisin,+ja+hän+virkosi+henkiin."
2+Kun+20:11+"Silloin+profeetta+Jesaja+huusi+Herraa,+ja+hän+antoi+varjon+Aahaan+aurinkokellossa+siirtyä+takaisin+kymmenen+astetta,+jotka+se+oli+jo+laskeutunut."
Jes+55:6+"Etsikää+Herraa+silloin,+kun+hänet+löytää+voidaan;+huutakaa+häntä+avuksi,+kun+hän+läsnä+on."
Ps+5:2+"Kuuntele+huutoni+ääntä,+minun+kuninkaani+ja+Jumalani,+sillä+sinua+minä+rukoilen."
Ps+18:6++"Ahdistuksessani+minä+rukoilin+Herraa+ja+huusin+avuksi+Jumalaani;+hän+kuuli+minun+ääneni+temppelistänsä,+ja+minun+huutoni+hänen+edessään+kohosi+hänen+korviinsa."
Ps+30:2+"Herra,+minun+Jumalani,+sinua+minä+huusin,+ja+sinä+paransit+minut."
Ps+86:5+"Sillä+sinä,+Herra,+olet+hyvä+ja+anteeksiantavainen,+suuri+armossa+kaikille,+jotka+sinua+avuksensa+huutavat."
Jes+55:6+"Etsikää+Herraa+silloin,+kun+hänet+löytää+voidaan;+huutakaa+häntä+avuksi,+kun+hän+läsnä+on."
Joel+2:32+"Ja+jokainen,+joka+huutaa+avuksi+Herran+nimeä,+pelastuu."
(vrt.+Apt+2:21+ja+Room+10:13)
Enempää+ei+taida+mahtua+yhteen+viestiin,+mutta+eiköhän+tuo+riittäne?
30.12.2016 11:49
Meillä+kaikilla+on+kyllä+ihan+helppo+pääsy+Raamatun+teksteihin.+Niitä+ei+ole+tarpeen+kopioida+tänne.+Se+on+vain+keskustelutilan+tuhlaamista+ja+vaikeuttaa+omien+lauseiden+löytämistä.
Jos+joku+on+tästä+eri+mieltä,+sanokoon+vaikkapa+tähän+väliin.
30.12.2016 10:53
Miten+ihmeessä+Hesekielin+kirjan+kirjoittaja+olisi+yhtäkkiä+hypännyt+aivan+eri+aiheeseen?+Profetia+Tyrosta+vastaan+alkaa+jo+luvusta+26.
Jos+hänellä+oli+kerrottavaa+paholaisen+historiasta,+miksei+hän+sano+sitä+selvästi?
Juutalaisessa+profetiakirjallisuudessa+käytetään+paljon+voimakasta+metaforaa+ja+kitkerää+ironiaa.
Tyros+sai+erityisen+katkerat+manaukset+niskaansa,+koska+se+oli+ollut+jo+kuningas+Davidin+ajoista+ystävyyssopimuksessa+Juudean+ja+Israelin+kanssa,+mutta+sittemmin+ryhtyi+opportunistisesti+käyttämään+Juudean+heikkoja+hetkiä+hyökätäkseen+sitä+vastaan.
Tyroksen+kuningas+muuten+piti+itseään+jumalolentona.+28:2+muotoilee+tämän+aivan+suoraan,+ilman+ironiaa.
Jos+jaksat+lukea+englannin+kieltä,+tässä+on+aika+hyvä+artikkeli+aiheesta:
http://www.biblicalresearchinstitute.com.au/does-satan-lurk-in-ezekiel-28.html
Hesekielin+28.+luvun+tulkitseminen+paholaisen+historiaksi+on+varsin+uusi+ilmiö.+Se+keksittiin+vasta+uskonpuhdistuksen+yhteydessä.
30.12.2016 10:50
Tuo+perustelu+Raamatun+ylimmälle+arvovallalle+uskon+sisällön+ja+soveltamisen+arvioinnissa+on+kyllä+ihan+täysi+ympyrä+ja+varsin+pieni+sellainen.
Raamattu+on+valittu+opin+lähteeksi+ja+sen+takia+Raamattu+on+korkein+opin+auktoriteetti.+Tätä+voisi+vielä+täydentää+sillä,+että+Raamattu+on+valittu+opin+lähteeksi+sen+vuoksi,+että+se+on+opin+korkein+auktoriteetti.
Sille,+miksi+nimenomaan+kanonisoitu+Raamattu+nostetaan+tuollaiseen+asemaan,+ei+ole+oikeasti+mitään+perustetta.+Siinä+kohotetaan+erehtymättömän+lähteen+asemaan+ne+kirkolliskokoukset,+joissa+kaanonista+on+päätetty+ja+ne+kopioijat+ja+kriittisten+editioiden+tekijät,+joiden+ketju+on+tuottanut+nimenomaan+nykyisen+kaanonin.
Aivan+yhtä+hyvin+olisi+voinut+arvostaa+korkealle+jonkin+tietyn+muun+opetuslinjan.+Ja+oikein+mainiosti+olisi+voinut+arvostaa+jonkin+käytännöllisen+ohjeen+siitä,+miten+itse+kukin+voi+aivan+itse+tarkistaa,+miten+asiat+ovat.+Ja+sellaiset+asiat,+joilla+ei+ole+yhteyttä+käytännön+elämään,+voisi+oikein+mainiosti+jättää+joutavina+vapaiksi+mielipidekysymyksiksi.
Kun+kanonisoitu+Raamattu+valitaan+auktoriteetiksi,+joudutaan+tekemään+valintoja,+koska+Raamattu+ei+ole+mikään+yhtenäinen+ja+ristiriidaton+ohjekirja.+Miten+nämä+valinnat+ja+rajaukset+tehdään,+siihen+tarvitaan+taas+uusi+auktoriteetti.
Siitä,+mitä+Paavali+kirjoitti+naisen+asemasta,+ei+ole+olemassa+sellaista+yksimielisyyttä+kuin+tarjoat+ikäänkuin+ilmeisenä+tulkintana.
Se+oli+kuitenkin+vain+äkkiä+poimittu+esimerkki+siitä,+että+rajauksia+on+joka+tapauksessa+pakko+tehdä.
29.12.2016 20:55
121 / 267