Ehkä+se+olennainen+ja+pysyvä+osuus+kristinuskosta+kannattaisi+karsia+varsin+pieneksi.Tietenkin+pilkunviilareilla+pitää+olla+vapaus+toteuttaa+luontoaan,+mutta+olisi+hyvä+päästä+laajempaan+yhteisymmärrykseen,+ettei+opillisilla+näpertelyillä+oikeasti+ole+niin+väliä.+Tarkoitan,+että+ei+ole+tarpeen+riidellä+tai+tuputtaa.Tämä+onkin+hieno+kysymys:+mikä+on+kristinuskon+välttämätön+ja+riittävä+ydin?
Mikset+kopioi+tähän+yksintein+koko+Vanhaa+Testamenttia,+niin+tulisi+konteksti+selväksi?Poimitaanpa+hiukan+Jumalle+huutamisia.1+Moos+4:26+"Ja+myöskin+Seetille+syntyi+poika,+ja+hän+antoi+hänelle+nimen+Enos.+Siihen+aikaan+ruvettiin+avuksi+huutamaan+Herran+nimeä."1+Moos+12:8+"(Abram)+pystytti+telttansa,+niin+että+Beetel+oli+lännessä+ja+Ai+idässä,+ja+hän+rakensi+sinne+alttarin+Herralle+ja+rakensi+sinne+alttarin+Herralle+ja+huusi+avuksi+Herran+nimeä."1+Moos+13:4+"…siihen+paikkaan,+johon+hän+ennen+oli+rakentanut+alttarin;+ja+Abram+huusi+siinä+avuksi+Herran+nimeä."1+Moos+21:33+"Ja+Aabraham+istutti+tamariskipuun+Beersebaan+ja+huusi+siinä+avuksi+Herran,+iankaikkisen+Jumalan,+nimeä."1+Moos+26:25+"Silloin+hän+(Iisak)+rakensi+sinne+alttarin,+huusi+avuksi+Herran+nimeä+ja+pystytti+sinne+telttansa."2+Moos+15:25+"Mutta+hän+(Mooses)+huusi+Herran+puoleen;+ja+Herra+osoitti+hänelle+puun,+jonka+hän+heitti+veteen,+ja+vesi+tuli+makeaksi."2+Moos+17:4+"Niin+Mooses+huusi+Herraa+ja+sanoi:+'Mitä+minä+teen+tälle+kansalle?+Ei+paljon+puutu,+että+he+kivittävät+minut.'"2+Moos+22:23+"Sillä+jos+sinä+sorrat+heitä+ja+he+huutavat+minua+avuksensa,+niin+minä+totisesti+kuulen+heidän+huutonsa,…"2+Moos+22:27+"Ja+jos+hän+huutaa+minua+avukseen,+kuulen+minä+häntä,+sillä+minä+olen+laupias."2+Moos+34:5+"Niin+Herra+astui+alas+pilvessä,+ja+Mooses+asettui+siellä+hänen+läheisyyteensä+ja+huusi+Herran+nimeä."4+Moos+12:13+"Silloin+Mooses+huusi+Herran+puoleen+sanoen:+'Oi,+Jumala!+Paranna+hänet!'"5+Moos+24:15+"Maksa+hänelle+hänen+palkkansa+samana+päivänä,+ennenkuin+aurinko+laskee,+sillä+hän+on+kurja+ja+halajaa+palkkaansa+-+ettei+hän+huutaisi+sinun+tähtesi+Herran+puoleen+ja+ettet+sinä+joutuisi+syyhyn."Tuom+3:9+"Mutta+israelilaiset+huusivat+Herraa,+ja+Herra+herätti+israelilaisille+vapauttajan,+joka+heidät+vapautti,+Otnielin,+Kenaan,+Kaalebin+nuoremman+veljen,+pojan."(Vrt.+Tuom+3:15)Tuom+6:6–8+"Niin+Israel+joutui+suureen+kurjuuteen+midianilaisten+tähden;+ja+israelilaiset+huusivat+Herraa.+Ja+kun+israelilaiset+huusivat+Herraa+Midianin+tähden,+lähetti+Herra+israelilaisten+luo+profeetan,+…"Tuom+16:28+"Silloin+Simson+huusi+Herraa+ja+sanoi:+'Herra,+Herra,+muista+minua+ja+vahvista+minua+ainoastaan+tämä+kerta,+oi+Jumala,+niin+että+saisin+filistealaisille+yhdellä+kertaa+kostetuksi+molemmat+silmäni!'"+1+Sam+7:8–9+"Ja+israelilaiset+sanoivat+Samuelille:+'Älä+kieltäydy+huutamasta+meidän+puolestamme+Herraa,+meidän+Jumalaamme,+että+hän+pelastaisi+meidät+filistealaisten+käsistä'.+Niin+Samuel+otti+imevän+karitsan+ja+uhrasi+sen+polttouhriksi,+kokonaisuhriksi,+Herralle;+ja+Samuel+huusi+Herraa+Israelin+puolesta,+ja+Herra+kuuli+häntä."1+Sam+12:8–10+"Kun+Jaakob+oli+tullut+Egyptiin,+huusivat+teidän+isänne+Herraa,+ja+Herra+lähetti+Mooseksen+ja+Aaronin+viemään+teidän+isänne+pois+Egyptistä+ja+sijoittamaan+heidät+tähän+paikkaan.+Mutta+he+unhottivat+Herran,+Jumalansa.+Silloin+hän+myi+heidät+Siiseran,+Haasorin+sotapäällikön,+käsiin+ja+filistealaisten+käsiin+ja+Mooabin+kuninkaan+käsiin,+ja+nämä+sotivat+heitä+vastaan.+Niin+he+huusivat+Herraa+ja+sanoivat:+'Me+olemme+syntiä+tehneet,+kun+hylkäsimme+Herran+ja+palvelimme+baaleja+ja+astarteja;+mutta+vapauta+nyt+meidät+vihollistemme+käsistä,+niin+me+palvelemme+sinua'."1+Sam+12:18+"Ja+Samuel+huusi+Herraa,+ja+Herra+antoi+ukkosenjylinän+ja+sateen+sinä+päivänä.+Ja+kaikki+kansa+pelkäsi+suuresti+Herraa+ja+Samuelia."1+Kun+17:20–22+"Ja+hän+(Elia)+huusi+Herraa+ja+sanoi:+'Herra,+minun+Jumalani,+oletko+tehnyt+niin+pahoin+tätä+leskeä+kohtaan,+jonka+vieraana+minä+olen,+että+olet+surmannut+hänen+poikansa?'+Sitten+hän+ojentautui+pojan+yli+kolme+kertaa,+huusi+Herraa+ja+sanoi:+'Herra,+minun+Jumalani,+anna+tämän+pojan+sielun+tulla+häneen+takaisin'.+Ja+Herra+kuuli+Eliaa,+ja+pojan+sielu+tuli+häneen+takaisin,+ja+hän+virkosi+henkiin."2+Kun+20:11+"Silloin+profeetta+Jesaja+huusi+Herraa,+ja+hän+antoi+varjon+Aahaan+aurinkokellossa+siirtyä+takaisin+kymmenen+astetta,+jotka+se+oli+jo+laskeutunut."Jes+55:6+"Etsikää+Herraa+silloin,+kun+hänet+löytää+voidaan;+huutakaa+häntä+avuksi,+kun+hän+läsnä+on."Ps+5:2+"Kuuntele+huutoni+ääntä,+minun+kuninkaani+ja+Jumalani,+sillä+sinua+minä+rukoilen."Ps+18:6++"Ahdistuksessani+minä+rukoilin+Herraa+ja+huusin+avuksi+Jumalaani;+hän+kuuli+minun+ääneni+temppelistänsä,+ja+minun+huutoni+hänen+edessään+kohosi+hänen+korviinsa."Ps+30:2+"Herra,+minun+Jumalani,+sinua+minä+huusin,+ja+sinä+paransit+minut."Ps+86:5+"Sillä+sinä,+Herra,+olet+hyvä+ja+anteeksiantavainen,+suuri+armossa+kaikille,+jotka+sinua+avuksensa+huutavat."Jes+55:6+"Etsikää+Herraa+silloin,+kun+hänet+löytää+voidaan;+huutakaa+häntä+avuksi,+kun+hän+läsnä+on."Joel+2:32+"Ja+jokainen,+joka+huutaa+avuksi+Herran+nimeä,+pelastuu."(vrt.+Apt+2:21+ja+Room+10:13)Enempää+ei+taida+mahtua+yhteen+viestiin,+mutta+eiköhän+tuo+riittäne?
Meillä+kaikilla+on+kyllä+ihan+helppo+pääsy+Raamatun+teksteihin.+Niitä+ei+ole+tarpeen+kopioida+tänne.+Se+on+vain+keskustelutilan+tuhlaamista+ja+vaikeuttaa+omien+lauseiden+löytämistä.Jos+joku+on+tästä+eri+mieltä,+sanokoon+vaikkapa+tähän+väliin.
Tuo+perustelu+Raamatun+ylimmälle+arvovallalle+uskon+sisällön+ja+soveltamisen+arvioinnissa+on+kyllä+ihan+täysi+ympyrä+ja+varsin+pieni+sellainen.Raamattu+on+valittu+opin+lähteeksi+ja+sen+takia+Raamattu+on+korkein+opin+auktoriteetti.+Tätä+voisi+vielä+täydentää+sillä,+että+Raamattu+on+valittu+opin+lähteeksi+sen+vuoksi,+että+se+on+opin+korkein+auktoriteetti.Sille,+miksi+nimenomaan+kanonisoitu+Raamattu+nostetaan+tuollaiseen+asemaan,+ei+ole+oikeasti+mitään+perustetta.+Siinä+kohotetaan+erehtymättömän+lähteen+asemaan+ne+kirkolliskokoukset,+joissa+kaanonista+on+päätetty+ja+ne+kopioijat+ja+kriittisten+editioiden+tekijät,+joiden+ketju+on+tuottanut+nimenomaan+nykyisen+kaanonin.Aivan+yhtä+hyvin+olisi+voinut+arvostaa+korkealle+jonkin+tietyn+muun+opetuslinjan.+Ja+oikein+mainiosti+olisi+voinut+arvostaa+jonkin+käytännöllisen+ohjeen+siitä,+miten+itse+kukin+voi+aivan+itse+tarkistaa,+miten+asiat+ovat.+Ja+sellaiset+asiat,+joilla+ei+ole+yhteyttä+käytännön+elämään,+voisi+oikein+mainiosti+jättää+joutavina+vapaiksi+mielipidekysymyksiksi.Kun+kanonisoitu+Raamattu+valitaan+auktoriteetiksi,+joudutaan+tekemään+valintoja,+koska+Raamattu+ei+ole+mikään+yhtenäinen+ja+ristiriidaton+ohjekirja.+Miten+nämä+valinnat+ja+rajaukset+tehdään,+siihen+tarvitaan+taas+uusi+auktoriteetti.Siitä,+mitä+Paavali+kirjoitti+naisen+asemasta,+ei+ole+olemassa+sellaista+yksimielisyyttä+kuin+tarjoat+ikäänkuin+ilmeisenä+tulkintana.Se+oli+kuitenkin+vain+äkkiä+poimittu+esimerkki+siitä,+että+rajauksia+on+joka+tapauksessa+pakko+tehdä.