Milloin Adventtikirkko virallisesti hylkää 100%
1. uskonsa tulevaan sunnuntai pedonmerkkiin
2. väärän profeettansa Ellen Whiten
3. polttaen roviolla kaikki Ellen Whiten kirjat ja lopettavansa tämän vainajanaisen palvonnan ja puolustamisen
4. Jeesusta koskevat v. 1844 aikalaskelmat selityskokoelmineen
"Noitaroviot"
40
271
Vastaukset
Hei!
Tiedän ettei Jeesuksen uskoa hylätä Adventtikirkossa koskaan!
- Ellen G White oli vain uskonpuhdistusliikkeen armolahjan haltija, tavallinen ihminen, hurskas Jeesuksen Kristuksen -Jumalan palvelija.
Hänen erinomainen Raamatun opettajan- ja aikansa hengellisen kirjailijan lahja toi paljon luettavaa. Pääosin EGW palveli oman aikansa seurakunnan käytännön tarpeita.
Ellen Whitea ei palvota. Hän oli vain ihminen jolla oli 1 Kor 12:10, Apt 21:9 armolahja.
Tuottelias hengellinen kirjailija.
Profetian lahja arvostellaan itse henk koht joka heti tällä;
1 Tess 5:19-23.
William Miller oli (1782-1849) baptistiseurakunnan saarnaaja ja Raamatun tutkija. Miller tutki Ilmestyskirjan ja Danielin kirjan apokalyptisiä vertauskuvia.
Miller vertasi eskatologisia vertauskuvia keskenään.
Miller löysi profetian jossa Daniel tiedustelee enkeliltä milloin maahan tallattu pyhäkköpalvelus nousisi taas kunniaansa? >Dan 8:12-17,26. (12:4,9,10)
Enkeli vastaa; että tietystä hetkestä (kun Kuningas Antaksekses antoi käskyn Jerusalemin jälleen rakentamisesta) alkaen lasketaan kuluu 2300 "päivän" eli kirjaimellinen vuoden aika.
Raamatun aikaprofetia on 2300 vuoden pituinen. Profetia tuo vuoteen 1844.
Profetian selviäminen tapahtui 1843-1844.
Adventtikirkko on rekisteröity 1863.
Miller erehtyi luullessaan profetian tarkoittavan maan puhdistamista. Ajan Miller laski oikein. Aika on 2300 vuotta on ilmoitettu Raamatussa; Ilm 11:2 = 42 kuukautta= 1260 päivää, Ilm 11:3 = 1260 päivää, Ilm 12:14: = "vuosi, kaksi vuotta, ja puoli vuotta" = 1260 päivää, Dan 7:25 = "aika, kaksi aikaa ja puoli aikaa" =1260 päivää (“Aika = 1 vuosi.)
Ellen G White (1827-1915) oli 17- vuotias neiti 1844.
Ellenin perhe oli juuri erotettu metodistiseurakunnasta opillisten erimielisyyksien vuoksi. Nuori miss Ellen taisteli suurien Raamatun kysymyksien kanssa. Ellen rukoili taivaasta ymmärrystä. Ellen White selitti profetian loppuun 1844.
Ellen White- tai Adventtikirkko ei koskaan ole laskenut Jeesuksen tulon päivää; Matt 24:36.
Danielin kirjan Danielin kysymys antaa myös asiaan vastauksen kun katsoo mitä Daniel kysyy enkeliltä; "Milloin pyhäkkö nousisi taas kunniaan?"
Taivaassa eletään viimeisien aikojen palveluksessa suuren babylonin ja Jumalan pyhien välisessä erotustyössä. Ylipappi Jeesus Kristus enkelijoukkoinensa; Hebr 1:14, 8:1-2, 7-9 luvut. Koko hebrealaiskirje kertoo Ylipapin taivaallisesta palveluksesta; 2:17-18, 3:7-8, 4:14-16.
Profetia sisältää erilaisia välitäyttymyksiä.
Danielin kirjan aikaprofetia on kaikki samaa 2300 vuoden aikajakson profetiaa.
Olen kirjoittanut 2300 vuoden profetiasta neljästä eri näkökulmasta;
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/3.10
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/10.8
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/10.4
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/10.6
- Minä en ole Adventtikirkon jäsen, en kirkon opettaja, enkä kirkon maallikkotehtävien suorittaja.
Jari Laurila
keskustelija- Ystävällinenneuvo
Hui-jari kirkkoherra ei ymmärtänyt selkeitä kysymyksiä. Voitko vastata yksinkertaisesti etkä copy-pastaa tarjoile?
- Jeesustakoskeva1844
V. 1844 koskee adventismissa Jeesuksen menemistä kaikkein pyhimpään.
- ÄläpalvoElleniä
Jari sinä olet aika syvällä adventismissa. Oletko harhaopin palkattu asianajaja? Viehtymyksesi Rouva Whiteen ja perseilyyn saa sairaita piirteitä. Älä palvo Elleniäsi ja äläkä selittele ja copypastaaminen ei ole keskustelua. Luultavasti olet aika epäsosiaalinen tyyppi koska sulla ei ole edes adventistiystäviä, anteeksi jos olen väärässä.
Onko kukaan adventispappi sinua siunannut esimiehenä? - totuuseipalatulsessakaan
Raamatun totuudesta emme luovu koskaan.
- kainolainen
Se onkin oma asiansa. Kumpa luopuisitte niistä adventismin perinnäissäännöistä, kuten pyhäkköoppi yms.
- pyhpyhjapyh
kainolainen kirjoitti:
Se onkin oma asiansa. Kumpa luopuisitte niistä adventismin perinnäissäännöistä, kuten pyhäkköoppi yms.
Pyhäkköoppi on Raamattua. Emme siitä luovu.
- Cycl0ne
Milloin Adventtikirkko virallisesti hylkää 100%
Vastaus: Katsos kun tälläiset päätökset tehdään tuolla pääkonferenssin kokouksessa joka pidetään neljän vuoden välein. Edustajat, jotka tulevat Aasiasta, Afrikasta, Euroopasta ja Pohjois-, Keski-, ja Etelä-Amerikasta, äänestävät eri aiheista. Se että "
1. tulevaan sunnuntai pedonmerkkiin" tulisi koskaan äänestykseen on epätodennäköistä. Yritä ymmärtää että kyseessä on demokratia. Vaikka Eurooppa sanoisi mitä, niin jos fundamentalistit Afrikasta ja Aasiasta äänestää toisin, niin minkäs teet. Ellen White ja 1844 Euroopassa eivät ole enää niin merkittävässä roolissa, mutta kun tuo muu kirkkokansa tuskin aiheesta saa uutta käsitystä lähivuosina.
Hiljalleen hyvä tulee.- kerettiläinen-
>> Ellen White ja 1844 Euroopassa eivät ole enää niin merkittävässä roolissa, mutta kun tuo muu kirkkokansa tuskin aiheesta saa uutta käsitystä lähivuosina. <<
Ei Adventtikirkko Euroopassakaan voisi luopua Ellen Whitesta virallisena opinkohtana koskaan muutenkaan, koska se "kolmen enkelin sanoma" lymyilee piilossa siellä hänen kirjoissaan.
Virallisissa opinkohdissahan ei kolmen enkelin sanomaa "näy" missään muualla, joten väite sen julistamisesta suureen ääneen menettäisi viimeisenkin uskottavuutensa.
Jos adventistilta tai joltakin Adventtikirkon johtajalta kysyy, mikä on Babylon, peto ja pedon merkki, niin suoraa vastausta ei saa muilta kuin muutamalta "ellenistiltä" eli "fundamentalistilta", joita vastaan täytyy kuulemma kirkon sisällä taistella.
Sen sijaan voi aina tarjota Ellen Whiten Suurta Taistelua eli "lue ja ota itse selvää kolmen enkelin sanomasta"...
Mutta kyllä se Adventtikirkon keskitaivas sieltä varmaan vielä tulee kirkastumaan ja hirvittävät "vainotkin" tulevat vielä kohtaamaan...nimittäin näitä yli-innokkaita "fundamentalisteja",mikäli pitävät liian suurta meteliä "kolmen enkelin sanomasta"...
Jos ei muiden, niin Adventtikirkon itsensä taholta, sillä eihän ekumeenisia babylonsisaria saa loukata, jolloin vaarana voisi olla, että Adventtikirkko saattaisi menettää kristillisen kirkon statuksensa...
Kahdella pallilla istuminen yhtä aikaa on taitolaji... - Cycl0ne
Luulen, että tälle ajalle ei oikein sovi samanlainen anti-katolinen retoriikka joka menestyi Amerikassa yli vuosisata sitten. Mielestäni olemme tulkinneet ilmestyskirjaa liian kirjaimellisesti ja eksyneet kirjoittajan mustavalkoisen maailmankatsomuksen syövereihin. Ilmestyskirjan kirjoittaja liioitteillee asioita saadakseen kuulijansa erilleen harmaan alueen teologisista kysymyksistä.
- pyhpyhjapyh
ÄLkää vaivautuko vastaamaan aloituksen kaltaisiin nettitrollauksiin.
- Pitäköönlahkolaisuutensa
Adventismilahkolaisuus saa aikaan onnetonta räpiköintiä.
Adventismi on hapatusta ja eksytysrä joka sopii pyh..pyhille, flinkeille, hui-jareille ja vastaaville.- urputtajalle
Ja sinä voit pitää sen helvetillisyytesi matkallasi kadotukseen.
- Opintuulet
SDA muuttaa oppejaan (Pääkonferenssi \ Jumalasta suraava) ekumenian tuulten mukaisesti.
On muistettava että SDA kirkko ei ollut kristillinen yli 50 vuoteen vaan lahko. Sitten hyväksyttiin kolminaisuusoppi ja sillä taikasanalla päästiin ekumeeniseen kristillisten kirkkojen joukkoon esim. katolisten.- pyhpyhjapyh
Valheesi ei hetkauta.
- Jobinpostia
Tässä vähän Raamatun "totuuksia". Jes.65:24. Ennenkuin he huutavat, minä vastaan, heidän viellä puhuessaan minä kuulen. Sananl.18:13. Jos kuka vastaa, ennenkuin on kuullut, on se hulluutta ja koituu hänelle häpeäksi.
Vastaukset kysymyksiin kohtuullisen helppoja.
Adventtikirkko on virallisesti hylännyt sataprosenttisen uskonsa pedonmerkkiin jo kun kirkko ensimmäisen kerran kirjoitti "virallisia" opinkohtiaan vuonna 1931. Niissä ei ole mitään sunnuntaista tai pedon merkistä. Aiemmassa epävirallisessa Uriah Smithin 1872 laatimassa koosteessa, jota ei julkaistu kirkon oppina vaan esimerkkinä siitä, mihin monet adventistit uskovat, sunnuntai oli muistaakseni mukana. Smithin koostetta ei enää juurikaan käytetty 1900 -luvun ensimmäisten vuosien jälkeen.
EGW ei koskaan ollut "virallisesti" osa kirkon oppia ennen vuotta 1931. Itse asiassa kirkolla ei ollut mitään "virallista" oppia ennen tätä vuotta. Mutta sen jälkeenkin suhtautumisessa EGWeen kirkon uranuurtajien periaate, jonka mukaan kirkon opetus perustuu yksin Raamattuun, eikä EGW usko ole jäsenyyden ehto. Tässä ei siis voi puhua mistään sataprosenttisuudesta, vaikka EGWn nimi opinkohdissa onkin.
EGWn kirjojen polttamistilaisuutta lienee turha odottaa. Hyvin saattaisivat kuitenkin sytykkeenä toimia. Omista EGW kirjoistani luopumista olen väliin harkinnut, kun ne kaikki ovat tarvittaessa löydettävissä netistä.
Adventtikirkko tuskin pystyy omaa historiaansa jälkikäteen muunlaiseksi muuttamaan, joten turha odottaa muutosta vuoden 1844 kohdalla. Entistä järkevämpää ja Raamatullisempaa tulkintaa aiheesta kuitenkin odotamme aivan näinä päivinä.
Viimeisenä kysymys. Miksi juuri nämä asiat ovat jääneet herneenä sierainta hiertämään? Eihän näistä tavallisessa terveessä adventtikirkossa juuri puhuta. Uskoon liittyy paljon mukavampia ja tärkeämpiä asioita, niin sellaisia, joista iloitsemme yhdessä monien muiden kristittyjen kanssa kuin sellaisiakin, jotka ovat erityisesti adventisteille tärkeitä. :)
Kai- TriArasolalle
Et siis tunnustanut että Ellen White olisi väärä profeetta, liirumlaarumia susi lampaiden vaatteissa syötit. KaiA oli aikanaan Ellen White säätiön johdossa Kaukiäoidässä ja teki väitöskirjansa kirjanoppineena Milleristä joka ei kuulu kristinuskoon.
Ellen White on Amerikassa säätiöity profeetta yli 2100 profetaallista unta ja näkyä (enemmän kuin Raamatussa yhteensä) ja pastorien kolutukseen kuuluu EGW vahvasti.
SDA fariseusten ja kirjanoppineiden Ilmestyskirjatulkinnat ovat harhaisia ja eksyttäviä jotka ovat nykyaikaa adventismissa ja samoin kuin adventistien oikeaoppinen helvetti. TriArasolalle kirjoitti:
Et siis tunnustanut että Ellen White olisi väärä profeetta, liirumlaarumia susi lampaiden vaatteissa syötit. KaiA oli aikanaan Ellen White säätiön johdossa Kaukiäoidässä ja teki väitöskirjansa kirjanoppineena Milleristä joka ei kuulu kristinuskoon.
Ellen White on Amerikassa säätiöity profeetta yli 2100 profetaallista unta ja näkyä (enemmän kuin Raamatussa yhteensä) ja pastorien kolutukseen kuuluu EGW vahvasti.
SDA fariseusten ja kirjanoppineiden Ilmestyskirjatulkinnat ovat harhaisia ja eksyttäviä jotka ovat nykyaikaa adventismissa ja samoin kuin adventistien oikeaoppinen helvetti.Hmmm... minä oletin, että tässä ketjussa keskustellaan siitä, milloin adventtikirkko jostakin sanoutuu irti, ei siitä, milloin minä jotakin teen tai en tee...
Vitsejä voi tietenkin kertoa, White säätiön johdossa en ole ollut ja tuskin tulen koskaan olemaan.
Väärät tiedot lienevät anteeksiannettavia. Minun tietojeni mukaan Raamatussa on useita tuhansia näkyjä ja EGWllä parisataa, korkeintaan neljäsataa.
Fundamentalisti ei tietenkään voi koskaan ymmärtää sitä, että EGWssä on sekä hyvää että huonoa. Hänen ajatuksiaan voi käyttää oikein ja niitä voi käyttää väärin. Aika monet ajoittain lankeavat jälkimmäiseen...
Paavali esittää tähän ihan fiksun periaatteen: tutkikaa kaikki ja pitäkää se, mikä on hyvää. Laitan tähän oman lisäykseni: Mutta älkää sitä hyvääkään nostako Raamatun yli tai sen rinnalle.
Minäkin ehdotan, että kartatte sellaista adventismia, johon aloituskirjoittaja viittaa, mutta turha kuvitella, että se kuvaisi useimpien suomalaisten adventistien uskoa.
KaiKai_A kirjoitti:
Hmmm... minä oletin, että tässä ketjussa keskustellaan siitä, milloin adventtikirkko jostakin sanoutuu irti, ei siitä, milloin minä jotakin teen tai en tee...
Vitsejä voi tietenkin kertoa, White säätiön johdossa en ole ollut ja tuskin tulen koskaan olemaan.
Väärät tiedot lienevät anteeksiannettavia. Minun tietojeni mukaan Raamatussa on useita tuhansia näkyjä ja EGWllä parisataa, korkeintaan neljäsataa.
Fundamentalisti ei tietenkään voi koskaan ymmärtää sitä, että EGWssä on sekä hyvää että huonoa. Hänen ajatuksiaan voi käyttää oikein ja niitä voi käyttää väärin. Aika monet ajoittain lankeavat jälkimmäiseen...
Paavali esittää tähän ihan fiksun periaatteen: tutkikaa kaikki ja pitäkää se, mikä on hyvää. Laitan tähän oman lisäykseni: Mutta älkää sitä hyvääkään nostako Raamatun yli tai sen rinnalle.
Minäkin ehdotan, että kartatte sellaista adventismia, johon aloituskirjoittaja viittaa, mutta turha kuvitella, että se kuvaisi useimpien suomalaisten adventistien uskoa.
Kai«Laitan tähän oman lisäykseni: Mutta älkää sitä hyvääkään nostako Raamatun yli tai sen rinnalle.»
Onko tälle periaatteelle olemassa jokin perustelu? Siis tarkoitan jotakin muuta kuin tautologiaa tai kehäpäätelmää.
Yksi sovellus olisi se, että joku ehdottaa myös naisille puhumista ja jopa opettamista seurakunnan kokouksissa. Ja se vaikuttaa selvästi hyvältä. Mutta koska sitä ei nosteta Raamatun rinnalle tai yli, pitäydytään Paavalin selvässä ohjeessa, jonka mukaan naisen ei sovi puhua saati opettaa seurakunnan kokouksessa.
Ymmärsinkö nyt oikein? Jos en, mikä meni vikaan?Kirjoituksessani oli muuten virhe. EGWn nimi ei tainnutkaan tulla kirkon opinkohtiin vuonna 1931 niinkuin väitin.
Yhdessä nettiversiossa nimi oli mukana, mutta ei esim White -säätiön nettisivulta löytyvässä. Ei tällä suurta merkitystä ole, mutta nimi lisättiin opinkohtiin todennäköisimmin 40 -luvun lopulla tai 50 -luvulla. Sopii hyvin tuon ajan aateilmapiiriin. Tämä osoittaa asian, jota useimmat adventistit (tai adventistikriitikot) eivät tiedä: kirkon ja EGWn "virallinen" liitto on myöhäsyntyinen lisäys varhaisen adventismin (tässä asiassa) parempaan ja selkeämpään kantaan.
Kaiv.aari kirjoitti:
«Laitan tähän oman lisäykseni: Mutta älkää sitä hyvääkään nostako Raamatun yli tai sen rinnalle.»
Onko tälle periaatteelle olemassa jokin perustelu? Siis tarkoitan jotakin muuta kuin tautologiaa tai kehäpäätelmää.
Yksi sovellus olisi se, että joku ehdottaa myös naisille puhumista ja jopa opettamista seurakunnan kokouksissa. Ja se vaikuttaa selvästi hyvältä. Mutta koska sitä ei nosteta Raamatun rinnalle tai yli, pitäydytään Paavalin selvässä ohjeessa, jonka mukaan naisen ei sovi puhua saati opettaa seurakunnan kokouksessa.
Ymmärsinkö nyt oikein? Jos en, mikä meni vikaan?Yleensä v.aari ymmärtää oikein, nyt en ole ihan varma. Tai ehkä minä ymmärsin kommentin väärin, mikä ei olisi yllättävää... :)
Raamatun pitäminen ainoana uskon auktoriteettina on ihan hyvä juttu, koska ilman sitä on lähinnä mutua. Raamattu on sen verran iso eepos, että vaikka vanha onkin, sieltä löytyy aika moniin käytännön kysymyksiin vastaus ja jos ihmiset tulkitsevat Raamattua hullun lailla, Raamatusta löytyy kuitenkin jotakin vastakkaista, jonka avulla hulluuksia voi korjata.
Eihän Raamattukaan mikään helppo eepos ole, ei kai protestantismi ihan turhaan ole jakautunut tusinaan kohtuullisen kokoisia ja noin kolmeentuhanteen pieneen yhteisöön. Onneksi tätä nykyä useimmat, vaikka eri ryhmittymiin kuuluvat, ovat suurin piirtein samaa mieltä uskon peruskysymyksistä.
Jos Raamatun rinnalle tulee jotakin muuta, juttu menee heti solmuun. Montako prosenttia tai missä asioissa turvataan Raamattuun ja missä asioissa johonkin muuhun. Eri kirkoissa Raamatun auktoriteettia uhkaavat erilaiset asiat: Adventtikirkon kohdalla kaksi suurinta uhkaa ovat EGW ja opinkohdat. Jos EGWllä tai opinkohdilla on joku erityinen arvovalta niin, että opetusta ja uskon elämään liittyviä periaatteita ratkotaan näiden eikä Raamatun perusteella, ollaan melko pohjattomassa suossa. Kaikki opinkohdille tai EGWlle annettu arvovalta on heti pois Raamatun auktoriteetistä. Muita kirkkoja tässä asiassa vaivaavat toisenlaiset kysymykset. Vanhemmilla suurilla protestanttisilla kirkoilla on vaara nostaa jotakin historiallisesta perinnöstään tms. Raamatun rinnalle, tai esimerkkinä helluntailaisuuden joissakin versioissa voi Henki korvata Raamattua jne.
Jos Raamattu ei ole adventtikirkon elämän ja opin ainoa perusta, menetetään adventismin alkuperäinen idea ja ydinajatus ja koko homman voisi panna pakettiin ja lopettaa saman tien.
KaiKai_A kirjoitti:
Yleensä v.aari ymmärtää oikein, nyt en ole ihan varma. Tai ehkä minä ymmärsin kommentin väärin, mikä ei olisi yllättävää... :)
Raamatun pitäminen ainoana uskon auktoriteettina on ihan hyvä juttu, koska ilman sitä on lähinnä mutua. Raamattu on sen verran iso eepos, että vaikka vanha onkin, sieltä löytyy aika moniin käytännön kysymyksiin vastaus ja jos ihmiset tulkitsevat Raamattua hullun lailla, Raamatusta löytyy kuitenkin jotakin vastakkaista, jonka avulla hulluuksia voi korjata.
Eihän Raamattukaan mikään helppo eepos ole, ei kai protestantismi ihan turhaan ole jakautunut tusinaan kohtuullisen kokoisia ja noin kolmeentuhanteen pieneen yhteisöön. Onneksi tätä nykyä useimmat, vaikka eri ryhmittymiin kuuluvat, ovat suurin piirtein samaa mieltä uskon peruskysymyksistä.
Jos Raamatun rinnalle tulee jotakin muuta, juttu menee heti solmuun. Montako prosenttia tai missä asioissa turvataan Raamattuun ja missä asioissa johonkin muuhun. Eri kirkoissa Raamatun auktoriteettia uhkaavat erilaiset asiat: Adventtikirkon kohdalla kaksi suurinta uhkaa ovat EGW ja opinkohdat. Jos EGWllä tai opinkohdilla on joku erityinen arvovalta niin, että opetusta ja uskon elämään liittyviä periaatteita ratkotaan näiden eikä Raamatun perusteella, ollaan melko pohjattomassa suossa. Kaikki opinkohdille tai EGWlle annettu arvovalta on heti pois Raamatun auktoriteetistä. Muita kirkkoja tässä asiassa vaivaavat toisenlaiset kysymykset. Vanhemmilla suurilla protestanttisilla kirkoilla on vaara nostaa jotakin historiallisesta perinnöstään tms. Raamatun rinnalle, tai esimerkkinä helluntailaisuuden joissakin versioissa voi Henki korvata Raamattua jne.
Jos Raamattu ei ole adventtikirkon elämän ja opin ainoa perusta, menetetään adventismin alkuperäinen idea ja ydinajatus ja koko homman voisi panna pakettiin ja lopettaa saman tien.
KaiViestissäni oli kolme kysymyslausetta, joista yksi oli ehdollinen.
Et vastannut yhteenkään niistä, vaikka yritin kirjoittaa yksinkertaisesti ja täsmällisesti.
Ehkä ne sitten olivat niitä kysymyksiä, joiden kohdalla tulee muuta tärkeämpää tekemistä kuin vastaaminen.
Tai sitten on olemassa jokin Raamatun rajattu osa, joka on nimeltään "uskon peruskysymykset". Jos on niin, minua kiinnostaa tietää, millä perusteella tuo rajaaminen tehdään. Se nimittäin näyttää mielivaltaiselta ja toisaalta kätevältä välineeltä kiusallisten kysymysten väistämiseen.v.aari kirjoitti:
Viestissäni oli kolme kysymyslausetta, joista yksi oli ehdollinen.
Et vastannut yhteenkään niistä, vaikka yritin kirjoittaa yksinkertaisesti ja täsmällisesti.
Ehkä ne sitten olivat niitä kysymyksiä, joiden kohdalla tulee muuta tärkeämpää tekemistä kuin vastaaminen.
Tai sitten on olemassa jokin Raamatun rajattu osa, joka on nimeltään "uskon peruskysymykset". Jos on niin, minua kiinnostaa tietää, millä perusteella tuo rajaaminen tehdään. Se nimittäin näyttää mielivaltaiselta ja toisaalta kätevältä välineeltä kiusallisten kysymysten väistämiseen.No yritetään uudelleen.
1. "Onko tälle periaatteelle [yksin Raamattu] joku perustelu?
Tähän yritin ilmeisen huonolla menestyksellä vastata. Sanotaan vaikka niin, että koska kristillisessä uskossa palvellaan sitä Jumalaa ja uskotaan siihen Kristukseen, josta Raamattu kertoo, on luonnollista pitää Raamattua parhaana lähteenä mahdollisimman aitoon tietoon kristillisen uskon sisällöstä ja soveltamisesta.
Näin ollen usko, kokemukset, kirkko, kristillinen historia ja perinteet ovat alisteisia Raamatulle, mutta Raamattu ei ole alisteinen millekään, vaan punnitsee kokemukset, kirkot, historian ja perinteet. Jos tähän kehäpäätelmää jää, niin jääköön. Eiköhän sellaisia liki kaikista maailmankatsomuksista löydy.
Ei Raamatun ydinkysymysten löytäminen vaikeaa ole. Riittää, kun lukee muutaman kerran läpi ja välillä huokailee ylhäältä apua. :) Jos tämä tuntuu liian raskaalta, on helpompikin tie: Lukee Uutta testamenttia. Se on kristillisyyden peruskirja ja riittävän selkeä. Todisteena tästä on se, että useimmat protestanttiset yhteisöt ovat päätyneet verrattain lähellä toisiaan oleviin tulkintoihin siitä, mikä Raamatussa on keskeisintä.
Jos tuo on liikaa, niin lukee vaikka Johanneksen evankeliumin ja Paavalin kirjeet Roomalaisille ja Efesolaisille. Niistäkin pystyy jo aika hyvin hahmottamaan ydinasiat. Ja jos voimat eivät riitä edes tähän, niin voi lukea Joh 3.16... koska sekin jo kertoo, mistä pohjimmiltaan on kyse. :)
Viittaat naisten puhumiseen seurakunnassa. Tässä kohdassa en pysty hahmottamaan, mitä tarkoitat. Miksi naiset eivät saisi opettaa? Ei siinä ole mitään Raamatun vastaista. On vain pari väärin tulkittua tekstiä. Voimme aivan hyvin tehdä niinkuin alkuseurakunta teki, jossa Priscilla opetti ja Foibe toimi evankelistana ja Juniaa kutsutaan apostoliksi ja todeta, että 2Tim tilanteessa Efesossa ja Korintissa oli ongelmia, joiden vuoksi Paavali antoi paikallisesti sovellettavaksi tarkoitettuja kieltoja naisten puheelle ja johtamiselle. Antoi hän muuten samanlaisia kieltoja myös joillekin miehille...
Mutta en oikein näe, miten naisten osallistuminen olisi jotenkin Raamatun arvovaltaan liittyvä kysymys. Se on vain esimerkki asiasta, joissa on tulkintaeroja, vaikka ydinkysymykset olisikin tulkittu samalla tavalla. Mutta on tietenkin epäloogista korostaa EGWn arvovaltaa ja samalla sanoa, etteivät naiset saa opettaa, kuten tiedän monien adventistien tekevän, mutta olemme ihmisiä ja siksi epäloogisia.
KaiKai_A kirjoitti:
No yritetään uudelleen.
1. "Onko tälle periaatteelle [yksin Raamattu] joku perustelu?
Tähän yritin ilmeisen huonolla menestyksellä vastata. Sanotaan vaikka niin, että koska kristillisessä uskossa palvellaan sitä Jumalaa ja uskotaan siihen Kristukseen, josta Raamattu kertoo, on luonnollista pitää Raamattua parhaana lähteenä mahdollisimman aitoon tietoon kristillisen uskon sisällöstä ja soveltamisesta.
Näin ollen usko, kokemukset, kirkko, kristillinen historia ja perinteet ovat alisteisia Raamatulle, mutta Raamattu ei ole alisteinen millekään, vaan punnitsee kokemukset, kirkot, historian ja perinteet. Jos tähän kehäpäätelmää jää, niin jääköön. Eiköhän sellaisia liki kaikista maailmankatsomuksista löydy.
Ei Raamatun ydinkysymysten löytäminen vaikeaa ole. Riittää, kun lukee muutaman kerran läpi ja välillä huokailee ylhäältä apua. :) Jos tämä tuntuu liian raskaalta, on helpompikin tie: Lukee Uutta testamenttia. Se on kristillisyyden peruskirja ja riittävän selkeä. Todisteena tästä on se, että useimmat protestanttiset yhteisöt ovat päätyneet verrattain lähellä toisiaan oleviin tulkintoihin siitä, mikä Raamatussa on keskeisintä.
Jos tuo on liikaa, niin lukee vaikka Johanneksen evankeliumin ja Paavalin kirjeet Roomalaisille ja Efesolaisille. Niistäkin pystyy jo aika hyvin hahmottamaan ydinasiat. Ja jos voimat eivät riitä edes tähän, niin voi lukea Joh 3.16... koska sekin jo kertoo, mistä pohjimmiltaan on kyse. :)
Viittaat naisten puhumiseen seurakunnassa. Tässä kohdassa en pysty hahmottamaan, mitä tarkoitat. Miksi naiset eivät saisi opettaa? Ei siinä ole mitään Raamatun vastaista. On vain pari väärin tulkittua tekstiä. Voimme aivan hyvin tehdä niinkuin alkuseurakunta teki, jossa Priscilla opetti ja Foibe toimi evankelistana ja Juniaa kutsutaan apostoliksi ja todeta, että 2Tim tilanteessa Efesossa ja Korintissa oli ongelmia, joiden vuoksi Paavali antoi paikallisesti sovellettavaksi tarkoitettuja kieltoja naisten puheelle ja johtamiselle. Antoi hän muuten samanlaisia kieltoja myös joillekin miehille...
Mutta en oikein näe, miten naisten osallistuminen olisi jotenkin Raamatun arvovaltaan liittyvä kysymys. Se on vain esimerkki asiasta, joissa on tulkintaeroja, vaikka ydinkysymykset olisikin tulkittu samalla tavalla. Mutta on tietenkin epäloogista korostaa EGWn arvovaltaa ja samalla sanoa, etteivät naiset saa opettaa, kuten tiedän monien adventistien tekevän, mutta olemme ihmisiä ja siksi epäloogisia.
KaiTuo perustelu Raamatun ylimmälle arvovallalle uskon sisällön ja soveltamisen arvioinnissa on kyllä ihan täysi ympyrä ja varsin pieni sellainen.
Raamattu on valittu opin lähteeksi ja sen takia Raamattu on korkein opin auktoriteetti. Tätä voisi vielä täydentää sillä, että Raamattu on valittu opin lähteeksi sen vuoksi, että se on opin korkein auktoriteetti.
Sille, miksi nimenomaan kanonisoitu Raamattu nostetaan tuollaiseen asemaan, ei ole oikeasti mitään perustetta. Siinä kohotetaan erehtymättömän lähteen asemaan ne kirkolliskokoukset, joissa kaanonista on päätetty ja ne kopioijat ja kriittisten editioiden tekijät, joiden ketju on tuottanut nimenomaan nykyisen kaanonin.
Aivan yhtä hyvin olisi voinut arvostaa korkealle jonkin tietyn muun opetuslinjan. Ja oikein mainiosti olisi voinut arvostaa jonkin käytännöllisen ohjeen siitä, miten itse kukin voi aivan itse tarkistaa, miten asiat ovat. Ja sellaiset asiat, joilla ei ole yhteyttä käytännön elämään, voisi oikein mainiosti jättää joutavina vapaiksi mielipidekysymyksiksi.
Kun kanonisoitu Raamattu valitaan auktoriteetiksi, joudutaan tekemään valintoja, koska Raamattu ei ole mikään yhtenäinen ja ristiriidaton ohjekirja. Miten nämä valinnat ja rajaukset tehdään, siihen tarvitaan taas uusi auktoriteetti.
Siitä, mitä Paavali kirjoitti naisen asemasta, ei ole olemassa sellaista yksimielisyyttä kuin tarjoat ikäänkuin ilmeisenä tulkintana.
Se oli kuitenkin vain äkkiä poimittu esimerkki siitä, että rajauksia on joka tapauksessa pakko tehdä.- Arasolankuraa
Nyt se Kai väittää miten Suomen adventistit eivät usko ja mihin he uskovat vrt. aloitus.
Kyllä se tohtori tietää kaiken selvännäkijänä...
Hehheh.
Vieläkään Arasola ei ole tunnustanut Ellen Whiteä vääräksi profeetaksi! v.aari kirjoitti:
Tuo perustelu Raamatun ylimmälle arvovallalle uskon sisällön ja soveltamisen arvioinnissa on kyllä ihan täysi ympyrä ja varsin pieni sellainen.
Raamattu on valittu opin lähteeksi ja sen takia Raamattu on korkein opin auktoriteetti. Tätä voisi vielä täydentää sillä, että Raamattu on valittu opin lähteeksi sen vuoksi, että se on opin korkein auktoriteetti.
Sille, miksi nimenomaan kanonisoitu Raamattu nostetaan tuollaiseen asemaan, ei ole oikeasti mitään perustetta. Siinä kohotetaan erehtymättömän lähteen asemaan ne kirkolliskokoukset, joissa kaanonista on päätetty ja ne kopioijat ja kriittisten editioiden tekijät, joiden ketju on tuottanut nimenomaan nykyisen kaanonin.
Aivan yhtä hyvin olisi voinut arvostaa korkealle jonkin tietyn muun opetuslinjan. Ja oikein mainiosti olisi voinut arvostaa jonkin käytännöllisen ohjeen siitä, miten itse kukin voi aivan itse tarkistaa, miten asiat ovat. Ja sellaiset asiat, joilla ei ole yhteyttä käytännön elämään, voisi oikein mainiosti jättää joutavina vapaiksi mielipidekysymyksiksi.
Kun kanonisoitu Raamattu valitaan auktoriteetiksi, joudutaan tekemään valintoja, koska Raamattu ei ole mikään yhtenäinen ja ristiriidaton ohjekirja. Miten nämä valinnat ja rajaukset tehdään, siihen tarvitaan taas uusi auktoriteetti.
Siitä, mitä Paavali kirjoitti naisen asemasta, ei ole olemassa sellaista yksimielisyyttä kuin tarjoat ikäänkuin ilmeisenä tulkintana.
Se oli kuitenkin vain äkkiä poimittu esimerkki siitä, että rajauksia on joka tapauksessa pakko tehdä.Hyvä veli v.aari, en mielestäni sanonut, että Raamattu valittiin opin lähteeksi, koska se on korkein auktoriteetti. Sanoin, että Raamattu valittiin opin lähteeksi, koska se on yksinkertaisin lähde, josta saada tietoa alkuperäisestä kristillisyydestä. Mielestäni tämä on aivan eri asia, enkä oikein näe tätä kehäpäätelmäksi.
En myöskään sanonut Raamattua erehtymättömäksi tai ristiriidattomaksi niinkuin näytät olettavan. Raamattuhan vaatii huolellista tutkimista, tekstien vertaamista ja usein taustojenkin selvittämistä. Uskon kuitenkin siihen, että Raamattu on riittävän luotettava ja riittävän selkeä.
Kanonisointi on myös tutkimisen arvoinen prosessi, jota selvitettäessä huomaa ainakin sen, että olisivat voineet valita paljon huonommin. Sen verran hurjia juttuja oli päästä mukaan. Johdatusta.
Se, että kristillisyydestä tuli kirjan uskonto, on juutalaisilta perittyä. Ihan hyvä asia. Parempi kuin se, että oltaisiin kirkko-organisaation uskonto tai perinneuskonto tai kokemusten ohjaama uskonto. Raamatun tulee ohjata näitä, ei päinvastoin. Silloin on edes pieni mahdollisuus olla lähempänä sitä alkuperäistä.
Erilaisia tulkintoja löytyy tietenkin ziljoonittain, mutta Jeesuksen mukaan tarpeellisia on vähän tai yksi ainoa.
KaiKai_A kirjoitti:
Hyvä veli v.aari, en mielestäni sanonut, että Raamattu valittiin opin lähteeksi, koska se on korkein auktoriteetti. Sanoin, että Raamattu valittiin opin lähteeksi, koska se on yksinkertaisin lähde, josta saada tietoa alkuperäisestä kristillisyydestä. Mielestäni tämä on aivan eri asia, enkä oikein näe tätä kehäpäätelmäksi.
En myöskään sanonut Raamattua erehtymättömäksi tai ristiriidattomaksi niinkuin näytät olettavan. Raamattuhan vaatii huolellista tutkimista, tekstien vertaamista ja usein taustojenkin selvittämistä. Uskon kuitenkin siihen, että Raamattu on riittävän luotettava ja riittävän selkeä.
Kanonisointi on myös tutkimisen arvoinen prosessi, jota selvitettäessä huomaa ainakin sen, että olisivat voineet valita paljon huonommin. Sen verran hurjia juttuja oli päästä mukaan. Johdatusta.
Se, että kristillisyydestä tuli kirjan uskonto, on juutalaisilta perittyä. Ihan hyvä asia. Parempi kuin se, että oltaisiin kirkko-organisaation uskonto tai perinneuskonto tai kokemusten ohjaama uskonto. Raamatun tulee ohjata näitä, ei päinvastoin. Silloin on edes pieni mahdollisuus olla lähempänä sitä alkuperäistä.
Erilaisia tulkintoja löytyy tietenkin ziljoonittain, mutta Jeesuksen mukaan tarpeellisia on vähän tai yksi ainoa.
KaiHyvä veli Kai,
sinulla on oma linjasi tässä asiassa ja poikkeat siinä adventismin valtavirrasta.
Kuitenkin myös se, mitä sanot Raamatun merkityksestä on oikeasti uskon asia eikä sitä voi perustella millään Raamatun ulkopuolisella lähteellä. Tämä on pois suljettu yksinkertaisesti sillä periaatteella, että kaikki on testattava Raamatulla. Tässä mielessä Raamattu näyttäisi siis olevan ylin auktoriteetti myös sinulle.
Alkuperäisyys ja varsinkin sen liittäminen aitouteen ja oikeaan osuvuuteen on pelkkä myytti.
Minusta kaikki on testattava todellisuudella. Kartta ei koskaan voi olla todempi kuin maasto.v.aari kirjoitti:
Hyvä veli Kai,
sinulla on oma linjasi tässä asiassa ja poikkeat siinä adventismin valtavirrasta.
Kuitenkin myös se, mitä sanot Raamatun merkityksestä on oikeasti uskon asia eikä sitä voi perustella millään Raamatun ulkopuolisella lähteellä. Tämä on pois suljettu yksinkertaisesti sillä periaatteella, että kaikki on testattava Raamatulla. Tässä mielessä Raamattu näyttäisi siis olevan ylin auktoriteetti myös sinulle.
Alkuperäisyys ja varsinkin sen liittäminen aitouteen ja oikeaan osuvuuteen on pelkkä myytti.
Minusta kaikki on testattava todellisuudella. Kartta ei koskaan voi olla todempi kuin maasto.Myönnän auliisti kantani olevan uskon asia, mutta siinä mielessä perusteltu, ettei meille ole annettu mitään helpompaa tietä lähemmäksi alkuperäistä kristillisyyttä kuin Raamattu. Raamatun jokaisen sanan ei tarvitse olla alkuperäinen, mutta kuitenkin esittämäni väite pitänee paikkansa.
Kyllähän esimerkiksi evankeliumien teksteistä näkyy, että Jeesuksen puheen ja evankeliumin kirjoittamisen välillä on prosessi, jossa Jeesuksen sanoja ainakin osin valitaan/toimitetaan seurakunnan sen hetkisiin tarpeisiin. Tähän johtopäätökseen on helppo tulla ihan synoptikko vertailemalla. Raamatun lukua auttaa myös selkeästi Raamatusta itsestään vedettävissä oleva johtopäätös, jonka mukaan kaikkia Raamatun (mukaanluettuna UTn) kehotuksia tai käskyjä tai opetuksia ei ole tarkoitettu ikuisiksi, koska niitä muutetaan ja uudistetaan jo Raamatun syntyhistorian kuluessa. Onneksi on mahdollista myös, minun mielestäni helposti, nähdä kokonaisuudesta sitä, mikä on tarkoitettu pysyväksi.
KaiKai_A kirjoitti:
Myönnän auliisti kantani olevan uskon asia, mutta siinä mielessä perusteltu, ettei meille ole annettu mitään helpompaa tietä lähemmäksi alkuperäistä kristillisyyttä kuin Raamattu. Raamatun jokaisen sanan ei tarvitse olla alkuperäinen, mutta kuitenkin esittämäni väite pitänee paikkansa.
Kyllähän esimerkiksi evankeliumien teksteistä näkyy, että Jeesuksen puheen ja evankeliumin kirjoittamisen välillä on prosessi, jossa Jeesuksen sanoja ainakin osin valitaan/toimitetaan seurakunnan sen hetkisiin tarpeisiin. Tähän johtopäätökseen on helppo tulla ihan synoptikko vertailemalla. Raamatun lukua auttaa myös selkeästi Raamatusta itsestään vedettävissä oleva johtopäätös, jonka mukaan kaikkia Raamatun (mukaanluettuna UTn) kehotuksia tai käskyjä tai opetuksia ei ole tarkoitettu ikuisiksi, koska niitä muutetaan ja uudistetaan jo Raamatun syntyhistorian kuluessa. Onneksi on mahdollista myös, minun mielestäni helposti, nähdä kokonaisuudesta sitä, mikä on tarkoitettu pysyväksi.
KaiEhkä se olennainen ja pysyvä osuus kristinuskosta kannattaisi karsia varsin pieneksi.
Tietenkin pilkunviilareilla pitää olla vapaus toteuttaa luontoaan, mutta olisi hyvä päästä laajempaan yhteisymmärrykseen, ettei opillisilla näpertelyillä oikeasti ole niin väliä. Tarkoitan, että ei ole tarpeen riidellä tai tuputtaa.
Tämä onkin hieno kysymys: mikä on kristinuskon välttämätön ja riittävä ydin?- pyhpyhjapyh
v.aari kirjoitti:
Ehkä se olennainen ja pysyvä osuus kristinuskosta kannattaisi karsia varsin pieneksi.
Tietenkin pilkunviilareilla pitää olla vapaus toteuttaa luontoaan, mutta olisi hyvä päästä laajempaan yhteisymmärrykseen, ettei opillisilla näpertelyillä oikeasti ole niin väliä. Tarkoitan, että ei ole tarpeen riidellä tai tuputtaa.
Tämä onkin hieno kysymys: mikä on kristinuskon välttämätön ja riittävä ydin?Oppi Jeesuksesta ratkaisee pelastuksen. Sillä on enemmän kuin väliä.
- pyhpyhjapyh
Arasolankuraa kirjoitti:
Nyt se Kai väittää miten Suomen adventistit eivät usko ja mihin he uskovat vrt. aloitus.
Kyllä se tohtori tietää kaiken selvännäkijänä...
Hehheh.
Vieläkään Arasola ei ole tunnustanut Ellen Whiteä vääräksi profeetaksi!Ellen White on oikea profeetta, joten sinun pilkkapuheesi vievät sinut vain kadotukseen.
- Esa_S
v.aari kirjoitti:
Hyvä veli Kai,
sinulla on oma linjasi tässä asiassa ja poikkeat siinä adventismin valtavirrasta.
Kuitenkin myös se, mitä sanot Raamatun merkityksestä on oikeasti uskon asia eikä sitä voi perustella millään Raamatun ulkopuolisella lähteellä. Tämä on pois suljettu yksinkertaisesti sillä periaatteella, että kaikki on testattava Raamatulla. Tässä mielessä Raamattu näyttäisi siis olevan ylin auktoriteetti myös sinulle.
Alkuperäisyys ja varsinkin sen liittäminen aitouteen ja oikeaan osuvuuteen on pelkkä myytti.
Minusta kaikki on testattava todellisuudella. Kartta ei koskaan voi olla todempi kuin maasto.Minä haluaisin tietää, missä kohden veli Kai poikkeaa v.aarin mielestä adventismin valtavirrasta. Raamatun auktoriteetti-asiassako vai missä? En minä ainakaan ole huomannut mitään sellaista.
pyhpyhjapyh kirjoitti:
Oppi Jeesuksesta ratkaisee pelastuksen. Sillä on enemmän kuin väliä.
Miksi sitten niin usein olet toivottamassa hyvää matkaa helvettiin niille, jotka vaikkapa eivät usko nuoren maan kreationismiin tai siihen, että evankeliumien kertomuset olisivat sanasta sanaan historiallisesti totta?
Yritä nyt päättää, mitä siihen kadotuksen välttämiseen oikeasti tarvitaan.
Ja sen jälkeen yritä ymmärtää, että se on vain sinun pikkuriikkisillä aivoillasi tuottama käsitys ja ehkä voit myöhemmin oppia asiasta lisää ja tarkemmin.
Jostakin syystä vain näyttää olevan niin, että mitä vähemmän ihminen tietää ja ymmärtää, sitä varmempi hän on lopullisesta oikeassa olemisestaan.Esa_S kirjoitti:
Minä haluaisin tietää, missä kohden veli Kai poikkeaa v.aarin mielestä adventismin valtavirrasta. Raamatun auktoriteetti-asiassako vai missä? En minä ainakaan ole huomannut mitään sellaista.
Adventismin valtavirtaa ovat yhä edelleen nuoren maan kreationismi, Raamatun ottaminen kirjaimellisena historiallisena dokumenttina ja hyvin pitkälti myös vuoden 1844 laskelmaan liitetyt opit ja eskatologiat, joihin kuuluu muun muassa sapatin pitäjien ankara vainoaminen.
- pyhpyhjapyh
v.aari kirjoitti:
Miksi sitten niin usein olet toivottamassa hyvää matkaa helvettiin niille, jotka vaikkapa eivät usko nuoren maan kreationismiin tai siihen, että evankeliumien kertomuset olisivat sanasta sanaan historiallisesti totta?
Yritä nyt päättää, mitä siihen kadotuksen välttämiseen oikeasti tarvitaan.
Ja sen jälkeen yritä ymmärtää, että se on vain sinun pikkuriikkisillä aivoillasi tuottama käsitys ja ehkä voit myöhemmin oppia asiasta lisää ja tarkemmin.
Jostakin syystä vain näyttää olevan niin, että mitä vähemmän ihminen tietää ja ymmärtää, sitä varmempi hän on lopullisesta oikeassa olemisestaan.Oppi Jeesuksesta pitää sisällään luomisen ja lunastuksen. Sinä et usko kumpaakaan, joten sinulla ei ole pelastustakaan. Ja se tarkoittaa "tervemenoa helvettiin"-lippua.
Ihan sama mitä jankkaat. pyhpyhjapyh kirjoitti:
Oppi Jeesuksesta pitää sisällään luomisen ja lunastuksen. Sinä et usko kumpaakaan, joten sinulla ei ole pelastustakaan. Ja se tarkoittaa "tervemenoa helvettiin"-lippua.
Ihan sama mitä jankkaat.Matt 7:1–2
Matt 7:21–23
Ihan sama mihin kertomuksiin uskot, kun olet rakkaudeton ja tuomitseva.
- Teeratkaisutänään
Lahkolaisuudesta kannattaa irtaantua jo tänään eikä jättää huomiseen.
Jumalan Sanassa sanotaan: "Tänään on pelastuksen päivä".- siistuumastatoimeen
No irtaudu sitten sieltä Babylonin lahkoista ja tule Jumalan lasten vapauteen adventtiseurakuntaan.
- suoravastaus
1. Ei koskaan.
2. White on oikea profeetta, joten ei koskaan.
3. Ei koskaan, koska kukaan ei häntä palvo.
4. Ei koskaan, koska vuosi 1844 on Raamatusta laskettavissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1114379
- 793553
Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?
Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?843415Just alkoi ottamaan päähän
Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk223411Karhuryhmä
Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?273306- 762974
- 892933
Raisionkaaren koira hyökkäys
Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim672855"Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"
Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m452810Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti
Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.852589