Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
v.aari
profiilit
v.aari
v.aari
Vapaa kuvaus
Aloituksia
96
Kommenttia
5326
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ei tässä minustakaan mitään huumoria ole, vaan hyvin vakavan ja pelottavan asian esiin tuomisesta on kysymys.
Kyllähän tuo vähintäänkin antaa miettimisen aihetta. Murhakehotukset on poimittu suoraan Raamatusta.
Luultavasti nuo viestit ovat trollausta, mutta ne on tehty sen verran taitavasti, että näköjään lukija helposti uskoo kirjoittajan olevan tosissaan. Minä en varmaankaan osaisi ihan noin hyvin, enkä muutenkaan ole kovin taitava tai halukas narraamaan.
Parhaimmillaan kutenkin trollaus nostaa esiin keskustelua tärkeistä aiheista, jotka muuten jäisivät piiloon. Olisi hienoa, että keskustelu moderoinnista ja viestin laittomuudesta ei peittäisi alleen itse aiheen käsittelyä.
20.08.2014 11:25
Rehellisyys kirjoitti: «Yhdessä asiassa en ole samaa mieltä: että poislähteneisiin suhtauduttaisiin ystävällisesti; paras esimerkki täällä on räksyttävä ja tuomitseva "pyh!".»
Nimimerkki pyh! ja hänen edustamansa tyyli on aivan marginaalinen ilmiö. Vähemmän kuin yksi sadasta.
Minulla on hyvät ja ystävälliset välit kaikkiin sosiaalisen verkostoni adventisteihin.
20.08.2014 11:16
Jos suora Raamatun lainaaminen ja sen viestin todesta ottaminen on agitaatiota ihmisten murhaamiseen, silloin Raamatun kirjaimellisen todesta ottamisen opettamista on pidettävä myös rikollisena toimintana.
Tämä on kuivaa logiikkaa, jota ei muuksi muuta luotsien eikä amiraalien väliintulot.
Jos tämä viesti moderoidaan pois, pidän sitä osoituksena siitä, että joku on huomannut jääneensä itse teossa kiinni rikoksesta ja yrittää pimittää jälkiään.
20.08.2014 10:58
1) Synnyin adventistiperheeseen ja siksi adventismi ei ollut oma valintani. Kasvoin ulos kirjaan uskomisen metodista yleensä ja hyvin kummallisten oppien adventismista varsinkin samalla kun kasvoin aikuiseksi.
Kesti kuitenkin kauan ennen kuin lopulta erosin adventtiseurakunnasta, koska halusin suojella vanhempiani järkytykseltä. Huoli osoittautui kuitenkin aiheettomaksi.
Oikeastaan erosin ennen kaikkea siksi, että olin väsynyt ja kyllästynyt kaksoiselämään, jossa yritin pitää yllä adventistin roolia tiettyihin suuntiin. En halunnut koskaan suoranaisesti valehdella ja siksi sain olla hyvin taitava valitsemaan sanojani. Vähitellen tuon puuhan tuottama stressi kävi ylivoimaiseksi kestää.
2) Olen tutustunut laajasti monenlaisiin uskontoihin ja niiden perusteisiin. Olen myös lukenut paljon uskonnollisuuden psykologiasta ja sosiologiasta. Osaan arvostaa tiettyjä asioita uskontojen toiminnassa, mutta en pysty uskomaan niiden oppeihin.
Ihan yksinkertaisesti järkeni ja terve arvostelukykyni estää minua pitämästä totena sitä, että Raamattu olisi jokin erityinen Jumalan ilmoitus, puhumattakaan siitä, että se olisi kirjaimellisena erehtymätön jopa niissä asioissa, joista tieteellä on erilaisia tuloksia.
Olen sellaisessa merkityksessä ateisti, että en välttämättä tarvitse persoonallisen Jumalan käsitettä maailmankuvassani. Osaan kuitenkin puhua myös sellaista kieltä, jossa Jumala on käsitteenä mukana.
Koen olevani edelleen hengellisesti herkkä ja pidän eksistenssiä, elämää sekä yhteyttä muihin ihmisiin ja luontoon pyhänä ja suunnattoman arvokkaana.
3) Adventismissa on myönteistä se, että pois lähteneisiin suhtaudutaan kauniisti ja ystävällisesti eikä lopeteta kaikkea kommunikaatiota kuten esimerkiksi Jehovan todistajilla on tapana.
Jos pitää valita oppina joko ikuisen piinan helvetti tai adventistien opettama tyhjiin raukeaminen, kannatan ilman muuta adventistien linjaa. Loppumaton rääkkäys on ajatuksena hyvin sairas.
Toivonlinnan luonto ja ympäristö on hyvin kaunis ja tunnen sen edelleen varsin yksityiskohtaisesti, vaikka olenkin käynyt siellä viime vuosikymmeninä vain harvoin. Muistot lapsuudesta ovat kauniita ja voimakkaita. Muistan rannan suolaiset pärskeet ja vesilintujen kirkumisen. Muistan kiipeämisen kalliota ylös näköalapaikoille havumetsän tuoksussa.
Se, mistä kuitenkin jäi paha maku, oli määrätietoinen yhteiskuntavammaiseksi kasvattaminen. Siitä normaaliksi kansalaiseksi opettelu vaati paljon työtä ja sisua.
20.08.2014 10:45
Näyttää siltä, että huumeiden käyttöä koskeva epäily kohdistuu usein ryhmään nimeltä muut.
19.08.2014 11:10
Oikeudenmukaisuus on aina suhteessa yhdessä sovittuihin sääntöihin tai lakeihin.
Mitään ylhäältä annettua ehdotonta oikeudenmukaisuuden käsitettä ei ole, vaikka ihmisillä onkin osoitettu olevan myötäsyntyinen kyky moraaliin.
Voidaan ajatella, että oikeudenmukaisuus toteutuu silloin, kun lainsäädäntö on tuotettu valtiomuodossa, jossa jokaisen mielipide kohtuullisesti huomioidaan ja lakien toteutumista valvotaan tasapuolisesti ja riippumattomasti.
Usein oikeudenmukaisuus yhdistetään varallisuuden tasaiseen jakautumiseen ja samanpalkkaisuuteen tai ainakin palkkojen määräytymiseen kaikille samalla tavoin ja työmäärän perusteella.
Käytäntö on osoittanut, että tuollaisen oikeudenmukaisuuden tavoittelu johtaa helposti sellaiseen tasapäisyyteen, että kaikilla on asiat huonosti.
19.08.2014 11:08
Raamatussa ei kerrota kristillisen seurakunnan yhteydessä papeista yhtään mitään, ei miehistä eikä naisista.
Hebrealaiskirjeessä mainitaan toistuvasti ylimmäinen pappi, mutta siinä viitataan Jeesukseen.
Toinen puoli asiasta on se, että Paavali antaa ohjeita seurakunnan organisoinnista. Ja siinä yhteydessä hän kyllä ottaa kantaa sukupuoleen aika voimakkaasti. Seurakunnan kaitsijan, seurakuntapalvelijan ja opettajan on oltava hänen mukaansa ehdottomasti mies. Itse asiassa Paavali opetti, että naisen on häpeällistä sanoa seurakunnassa yhtään mitään.
Mielenkiintoinen yksityiskohta on 1 Tim 3 luvussa oleva vaatimus seurakunnan vastuutehtäviin valittaville: "yhden vaimon mies". Väkisin tulee mieleen, että yksiavioisuus ei ollut ollenkaan itsestään selvyys eikä sitä kaikilta edellytetty.
19.08.2014 10:59
seurakunta kasvaa kirjoitti: «Kun sapatista tulee yleinen kiistakysymys kristikunnassa todelliset Kristuksen seuraajat kuulevat Hyvän Paimenen äänen ja liittyvät sapattia pitävään seurakuntaan seuraten Jeesusta luopumuksen keskellä.»
Trendi on ollut jo pitkään kohti aina vain vapaampaa suvaitsevuutta sellaisissa uskonnollisissa asioissa, jotka eivät suoranaisesti ole uhka kenenkään toisen vapaudelle.
Elinkeinoelämässä toivotetaan itse asiassa tervetulleeksi lepopäivien moninaisuus, koska se helpottaa työvuorolistojen tasaamista. Suuntahan on ollut kohti liikkeiden tasaista jopapäiväistä aukioloa ja Suomessa se on varsin pitkälle jo toteutunutkin.
Tämä yhteiskunnan trendi ei ole voinut olla vaikuttamatta asenteisiin myös uskonnollisissa yhteisöissä. Jännitteet ja kinastelut ovat vähentyneet ja lempeä suvaitsevuus tullut tilalle. Kristityistä oikeastaan vain adventistien keskuudessa on edelleen tiukkaa vastakkainasettelun henkeä suhteessa lepopäivään.
Mikä olisi se muutos, joka kääntäisi tämän kehityksen suunnan takaisin kohti riitelyä? Luulen, että siihen tarvittaisiin vähintäänkin kriisiolot, kuten sotatila. Sellaisten kriisien aikana asenteet usein liikkuvat voimakkaasti konservatiiviseen suuntaan ja ihmiset poteroituvat aatteidensa bunkkereihin.
Ja sekin skenaario tuntuu tavattoman epätodennäköiseltä.
Se, että sapatista tulisi yleinen kiistakysymys kristikunnassa, ei kerta kaikkiaan ole näköpiirissä.
Myönnän toki, että ennustaminen on vaikeaa ja oikeaan osuminen vielä vaikeampaa.
19.08.2014 10:47
levollinen_mieli kirjoitti: «Miksi ette voi hyväksyä totuutta? Onko saatana teille niin rakas, vai oletteko aineissa?»
Voitko itse hyväksyä Islamin uskontunnustuksen?
Jos et, johtuuko se siitä, että saatana on sinulle rakas vai siitä, että olet aineissa?
Kun löydät oikean vastauksen, voit löytää myös syyn siihen, että joku ei voi hyväksyä adventtikirkon tunnustusta.
18.08.2014 11:44
Höpönlöpön kirjoitti: «Höpönlöpön.»
Unohdit kirjoittaa viestin.
18.08.2014 11:33
Seuraillut kirjoitti: «Ted Wilson määrää diktaattorin tavoin, mitä adventistiparka saa uskoa ja mitä ei.»
Kansainvälisen Adventtikirkon organisaatio on sen verran fiksusti rakennettu, ettei yksi nokkamies pysty oikeasti sanelemaan sitä, millä ehdoilla seurakuntaan saa kuulua.
Lähinnä tuo puheenvuoro nyt nostaa keskustelua ja kukaties varsin monet nuoren maan kreationismin kieltäjät uskaltautuvat ulos kaapista. Nähtäväksi jää, minkälainen kuvio tulee esiin pölyn laskeuduttua.
18.08.2014 10:53
Höh kirjoitti: «Myös jokainen joka evoluutiopaskasta kirkossamme puhuu, tulee heittää kirkostamme pois, kuten Jumala heittää kadotukseen jokaisen, joka evoluutiopaskaan uskoo.»
Niitä adventtiseurakunnan jäseniä, jotka sanoutuvat irti uskosta nuoren maan kreationismiin, on sen verran paljon, että "pois heittäminen" aiheuttaisi käytännössä adventtiseurakunnan jakaantumiseen.
Kumpi osa sitten jatkaisi vanhalla nimellä ja kumpi joutuisi keksimään (luomaan, kehittämään…) uuden nimen, sitä on vaikea arvioida.
Ilmeisesti tiukka fundamentalistinen tulkinta painottuu enemmän iäkkääseen väkeen, jossa on myös enemmän elämänkokemusta, joka opettaa välttämään turhia riitoja ja vastakkainasetteluja.
Siksi tuo ulosheitto, jos sellaiseen mennään, tullee tapahtumaan idealististen nuorehkojen työntekijöiden toimesta. Ja he ovat luultavasti omassa ikäluokassaan kreationisminäkemyksineen vähemmistönä.
Se on joka tapauksessa selvää, että tuollainen jakaantuminen heikentäisi entisestään molempien joukkojen elinehtoja seurakuntina. Kasvu-uralle pääseminen Suomessa olisi erittäin haasteellista. Itse asiassa minä pidän sitä käytännössä mahdottomana.
18.08.2014 10:40
«Keijo Kukkola on tietääkseni kuollut jo kauan sitten. Mukava mies.»
Keijo jaksoi olla innostava ja hilpeä, vaikka joutui kärsimään melko lailla siitä, että homoseksuaalisuutta ei ollenkaan hyväksytty seurakunnassa eikä paljon muussakaan yhteiskunnassa siihen aikaan.
Hän oli omaperäinen ilman nuotteja soittaja, niin haitarilla kuin pianollakin. Hyvä meininki oli aina tärkeämpi kuin pikkutarkka oikein soittaminen. Myös hänen huumorinsa oli varsin omaperäistä. Muistan esimerkiksi, kun hän tuli kerran kylään erääseen adventistikotiin huutaen heti ovelta: "Maija, anna heti ruokaa tai syön sinut!". Perheen huumorintajuisen emännän nimi on muutettu tuossa.
Keijo kuoli auto-onnettomuudessa. Jostakin syystä hän oli lähtenyt ajamaan risteyksessä sivutieltä suoraan kovaa vauhtia lähestyvän auton alle. Varmuutta ei ole, mutta silloin epäiltiin jonkinlaista sairauskohtausta, joka sotki havaintokyvyn.
18.08.2014 10:15
pyh! kirjoitti: «Kymmenyksiä ei makseta. Ne PALAUTETAAN, koska ne ovat jo Jumalan omaisuutta.»
Siinä tapauksessa adventtiseurakunta on sinulle sama kuin Jumala.
Toimiiko tuo ajatus myös muiden uskonsuuntien kanssa? Palauttavatko myös helluntailaiset kymmenykset Jumalalle tilittäessään ne helluntaiseurakunnalle?
Tai jos maksaisikin kymmenyksensä jonnekin muualle, yleishyödylliseen tai humanitaariseen työhön, voisiko se silti olla Jumalalle palauttamista?
17.08.2014 09:29
alex.kasi kirjoitti: «Njaa? Tiedä häntä .. :) mutta voi sanoa että Raamattu on uskonnollisten kirjojen ykkönen ..»
Tiedä häntä? Häh? Siis että Raamattu ei olisikaan kirjojen kärjessä, jos katsotaan omistettujen kopioiden lukumäärää?
Mitä kirjaa mielestäsi on vielä enemmän?
Enkä nyt tarkoita mitään Ikean tai postimyyntiliikkeiden kuvastoja.
16.08.2014 12:30
Alex kirjoitti tällä kertaa nimimerkillä ojennan sinua pyh - «Vaikea olis uskoa että palstalle on eksynyt noin monta jotka plussaisivat pelkkää ihmisen panettelua.. JA VARSINKIN jos nuo väitökset olisivat totta, mitä se kertoo teistä?»
En ollenkaan pidä tuota mahdottomana, vaikken itse ikinä noita peukkunappeja käytäkään. pyh! on kirjoitellut sen verran rumasti, että siinä provosoituu moni.
Parempi olisi tietysti kirjoittaa asiallisesti puolin ja toisin. Mutta koston kierrettä näyttää olevan vaikeaa katkaista.
Mutta mitä tarkoitit tuolla lainatun pätkän loppuosalla? Mitkä väitökset? Ja mitä se sitten kertoo? Ja kenestä "teistä" se kertoo?
16.08.2014 12:27
Kai_A kirjoitti: «Olettaisinkin, että Raamattua enemmän tai vähemmän säännöllisesti lukevien ihmisten määrä on useita satoja miljoonia. Voisi olla jopa 500 miljoonaa??»
Tuossa on merkitsevää myös se, mitä tarkoitetaan lukemisella.
Niitä, jotka tosiaan lukevat koko Raamattua eivätkä vain harvoja poimittuja pikku helmiä, on luultavasti melko lailla vähemmän.
Ja sitten on sitä lukutapaa, jossa pyritään löytämään yhteyksiä Raamatun eri kirjojen välille ja rakentamaan niistä oppikokonaisuuksia. Minusta nuo oletetut ristikkäiset viittaukset ovat useinkin aika hatarasti perusteltuja. Mutta jos uskoo Raamatun olevan Jumalan itsensä ohjaama koknaisuus, tuo lukutapa on tietysti ymmärrettävä.
16.08.2014 11:51
kuis on.. kirjoitti: «Eihän raamatun mukaan ole lupa laskea "päälukua", sillä kuka teistä tietää mikä on se uskovan perillepääsevien määrä!»
Ehkä Herra on vihastunut adventtiseurakuntaan ja patistanut sen johtoa laskemaan pääluvun, jotta sitten voisi rangaista tästä itse kehottamastaan kauhistuttavasta rikoksesta.
2 Sam 24:1 «Herra vihastui jälleen Israeliin, ja yllyttääkseen Daavidia kansaa vastaan hän sanoi: "Mene ja laske Israelin ja Juudan väki."»
Sitten voisi tulla Herran profeetan kautta tarjolle mahdollisuus valita rangaistus kamalan, hirveän ja pöyristyttävän välillä:
2 Sam 24:13 «Tahdotko, että maahasi tulee seitsemän nälkävuotta? Vai pakenetko mieluummin kolmen kuukauden ajan vihamiehiäsi, jotka ajavat sinua takaa? Vai annatko ruton tulla maahasi kolmeksi päiväksi?»
16.08.2014 11:16
realisti.... kirjoitti: «Aktiivisesti toimivia ehkä tällä hetkellä 1500-2000.Siis sellaisia jotka käyvät 1-2x/kk:ssa sapatinkokouksessa istuskelemassa ja haukottelemassa.»
Tulevaisuuden kannalta merkitsevintä on se, kuinka paljon on maksavia jäseniä ja kuinka paljon he maksavat kymmenyksiä ja uhrilahjoja.
Olen ymmärtänyt, että painopiste on siirtynyt kohti eläkeläisiä ja niukasti koulutettuja eli ainakin tilastollisesti vähätuloiseen suuntaan.
Tiedän toki tohtoreitakin ja ihan hyvin tienaavia adventisteja. Mutta heitä on vähän.
16.08.2014 11:08
pyh! kirjoitti: «Oletko ihan tyhmä? Eihän adventistit usko, että se olisi lisäys Raamattuun ...»
Lisäys tai täydennys, ehkä hiukan eri asioita. Mutta olennaista on, uskotaanko Ellen Whiten kirjoituksiin samalla tavoin kuin Raamattuun.
Uskotko itse, että Adam oli yli tuplasti niin pitkä kuin nykyihmiset?
Uskotko, että jotkin ihmisrodut ovat seurausta ihmisen sekaantumisesta eläimiin?
Mitenkäs tämä yksityiskohta: Syntiinlankeemustarinassa, kun Eva otti kielletyn hedelmän, missä Adam silloin oli. EGW kirjoittaa, että Eva oli yksin eli Adam oli muualla. Raamatussa lukee, että he olivat yhdessä.
En laita enempää, ettei fokus karkaa kokonaan.
16.08.2014 11:03
234 / 267