Vapaa kuvaus

Aloituksia

96

Kommenttia

5326

1. bushmannille:

Eikö ole kiintoisaa, että kaverimme pyh! ja luultavasti moni muukin uskovainen pitää meitä nollan pisteen saajia pahoina ja epäoikeudenmukaisina ihmisinä?

Mitä ihmeen tekemistä jonkin uskonnollisen opin uskomisella voi olla pahuuden tai epäoikeudenmukaisuuden kanssa?

Jotta saisi vertailukohteen, heitän esimerkkinä väitteen: "Ihminen, joka ei käytä mustia farkkuja, on julma, ahne ja hillitön." Minulla nähkääs on hyvin usein mustat farkut päällä…

Noista 28'n opinkohdan opeista pyh! tuossa toisaalla ketjussa otti esiin kolme:
    – Raamattu on Jumalan sanaa
    – Jumala on olemassa
    – Jeesus, jotakin

Raamattu näyttää, kuulostaa, maistuu ja haisee heterogeeniselta kokoelmalta nurkkakuntaisia kirjoituksia, jotka keskittyvät ensin erään etnisen ryhmän historiaan ja loppuosaltaan erään uskonnollisen ryhmän tarinoihin. Mitä se tarkoittaisi, että se on Jumalan sanaa? Hurjimmillaan tulkinta on, että kaikki on kirjaimellisesti totta. Ja se on aivan hassu tulkinta, koska sieltä on löytynyt erehdyksiä ja ristiriitaisuuksia. Sen lisäksi monia kohtia on tulkittu lukuisilla aivan erilaisilla tavoilla.

Mitä se tarkoittaa, että Jumala on olemassa? Minkälainen Jumala? Kyllä kai jokin Jumala voi olla olemassa tai miksei useampikin. Kyllähän mielikuvitukseen hahmoja mahtuu. Ja sitähän se on, ilman perusteita uskominen: kuvittelua.

Ja mitä tarkoittaa Jeesukseen uskominen? Tarkoittaako se sen uskomista, että Jeesus on ollut historiallisesti olemassa? Vai tarkoittaako se sen uskomista, että Jeesuksen elämällä ja kuolemalla oli ainutlaatuinen merkitys koko ihmiskunnalle? Vai tarkoittaako se Jeesuksen opetusten noudattamista? Tämä pitäisi tarkentaa, jotta saisi tolkkua asiaan.

Herrat tohtorit tuskin käsiään likaavat näihin kysymyksiin. Mutta riviseurakuntalaisilta saatamme saada nokkelia vastauksia. Muistoissani pirskahtelee vieläkin se ratkiriemukas ajatuksen kukkanen, että Raamattu on kirjaimellista ja erehtymätöntä Jumalan sanaa siksi, että 8+5=13.
  2. entiselle adventistille:

Minusta pahuus ja epäoikeudenmukaisuus ovat täysin yhteismitattomia sen kanssa, että uskoo johonkin uskonnolliseen kirjaan tai oppiin. Niiden asettaminen toistensa vaihtoehdoiksi vaikuttaa tosi sairaalta. Onko ihminen, joka yksinkertaisesti ei kykene uskomaan sinun oikeina pitämiäsi uskonkappaleita, paha ja epäoikeudenmukainen?

Ehkä tämä ei johda mihinkään. Yritän lähestyä asiaa toiselta suunnalta.

Kirjoitat, että voin valita, kumpaan uskon: maailman viisauteen vai Jumalan viisauteen.

Minä taas aiemmin kirjoitin, että en voi valita, mihin uskon.

Puretaanpa tätä hiukan auki.

Voitko valita, uskotko siihen, että Kuun tänne näkymättömällä puolella on sotilastukikohta? Jospa vain päättäisit uskoa?

Kaikki järkevä näyttö puhuu sen puolesta, että sellaista ei luultavasti mitenkään voi olla. Mutta kysymys ei nyt ollutkaan järkevistä perusteluista, vaan siitä, mihin päättää uskoa.

Jos kysymys tuntuu älyttömältä, olet päässyt hetkeksi hyvin lähelle sitä, miltä minusta tuntuu, kun kerrot, että voin valita, mihin uskon.

Sitten käytät käsitteitä "maailman viisaus" ja "Jumalan viisaus". Se, mitä ne tarkoittavat, ei ole ollenkaan itsestään selvää. Siksi olisi toisinaan tarpeen kertoa tarkemmin, mihin uskomisesta on kysymys.

Tarkoitatko maailman viisaudella tieteen keinoin hankittua tietoa maailmasta? Jos et, mitä sitten?

Tarkoitatko Jumalan viisaudella jotakin Raamatun tulkintaa? Jos tarkoitat, minkälaista tulkintaa ja miksi? Jos et tarkoita, mitä sitten?

Minä ajattelen, että olen saanut järkeni suurelta Luojaltani ja olisi hänen pilkkaamistaan ruveta ikäänkuin pitämään totena sellaista, minkä järkeni osoittaa mielettömäksi ja mahdottomaksi. Sen lisäksi pysyttelen toki nöyrällä mielellä avoimena uudelle tiedolle, jonka käsittelen kiitollisena ja samalla lähdekriittisenä.
  3. «Usko Herraan Jeesukseen niin sinä pelastut.

Siinäpä se ja kuinka sinä olet uskosi sekä suusi tunnustus? Ei tämä vaikeeta ole!»

Mitä tuo kehotus oikein mahtaa lopulta tarkoittaa?

Minä olen hyvinkin vakuuttunut, että ajanlaskumme alun tienoilla Juudean provinssissa vaikutti useitakin opettajia nimeltä Jeshua tai Joshua. Ja varmaankin heistä joitakin tituleerattiin kerrassaan Herraksi ja Messiaaksi.

Uskon myös, että kristinuskon Jeesus on luultavasti historiallinen henkilö. Kuitenkin valtaosa evankeliumien kertomuksista on niin ilmeistä fiktiota, että tuo historiallinen Jeesus muistuttaa aika vähän yleisesti tunnettuja kertomuksia. Muun muassa näyttää hyvin ilmeiseltä, että Jeesus oli selvästi juutalainen eikä suinkaan ollut perustamassa kaikkien kansojen uskontoa. Sellaisen muotoili vasta myöhemmin apostoli Paavali.

Tämä kaikki perustuu parhaaseen tarjolla olevaan tietoon ja syntymälahjana saamaani ymmärrykseen, jota pyrin käyttämään Luojani kunniaksi toden seulomiseksi valheesta.

Mutta monen asian kohdalla joudun rehellisyyden nimissä myöntämään, että en tiedä. Olisi jotenkin eriskummallista ja harhaista napata kiinni jostakin väitteestä, jota en voi oikeasti osoittaa sen paremmin todeksi kuin valheeksikaan ja ruveta jossakin mystisessä merkityksessä uskomaan siihen.

Mitä ihmettä tämä Luther-genren protestanttien peräänkuuluttama usko oikein on?

En minä voi valita sitä, mihin uskon. Järjen tai rehellisen tietämättömyyden yli käveleminen olisi sairasta. Edellyttävätkö uskovat ystävämme siis hulluutta, jotta voisimme niinsanotusti pelastua?

Ehdotan, että suuntaamme huomiomme kunnioitettaviin ja tavoittelun arvoisiin asioihin ja annamme huonosti määritellyn hölynpölyn jäädä vähäiseen arvoonsa.
  4. Agricolan Raamattu vuodelta 1642 on tosi jykevää sanaa.

Esimerkinomaisesti lainaan tähän tutun pätkän:

Jos minä ihmisten ja Engelein kielillä puhuisin/ ja ei minulla olis rackautta/ nijn minä olisin cuin helisepä waski/ taicka kilisepä culcuinen. Ja jos minä propheterata taidaisin/ ja caicki salaisudet tiedäisin/ ja caiken tiedon/ ja minulla olis caicki usco/ nijn että minä wuoret sijrräisin/ ja ei olis minulla rackautta/ nijn en minä mitän olis. Ja jos minä caiken tawarani culutaisin köyhäin rawinnoxi: ja jos minä annaisin ruumini poldetta/ ja ei olis minulla rackautta/ nijn ei se olis minulle mitän hyödyllinen. Rackaus on kärsiwäinen ja laupias. Ei rackaus cadehdi/ ei rackaus ole ylpiä/ ei hän paisu: Ei hän ole sickuri/ ei hän omans edzi/ ei hän anna idzens wihaan kehoitta/ ei hän wahingota ajattele/ ei hän wäärydestä iloidze/ Mutta hän iloidze totudesta. Caicki hän wedättä/ caicki hän usco/ caicki hän toiwo/ caicki hän kärsi. Ei rackaus coscan wäsy. Waicka Prophetiat lackawat/ ja kielet waickenisit/ ja tieto catois. Sillä me ymmärrämme puolittain/ ja propheteramma puolittain. Mutta cosca täydellinen tule/ sijtte waja lacka. Cosca minä olin lapsi/ nijn minä puhuin cuin lapsi/ ja pidin lapselliset menot/ ja ajattelin cuin lapsi. Mutta sijtte cuin minä miehexi tulin/ nijn minä hyljäisin lapselliset. Sillä nyt me näemmä tapauxisa/ nijncuin Speilisä/ mutta silloin caswosta caswohon. Nyt minä tunnen puolittain/ waan silloin minä tunnen/ nijncuin minä jo tuttu olen. Mutta nyt jääwät Usco/ Toiwo/ Rackaus/ nämät colme: waan rackaus on suurin nijstä.