Vapaa kuvaus

Aloituksia

96

Kommenttia

5326

1. Aleksis+Kivi+kertoo+“Seitsemässä+veljeksessä”,+miten+Impivaarassa+muusta+sivistyksestä+eristyksissä+pitkään+asuneet+veljekset+olivat+seonneet+laskuissaan+ja+lähtivät+vääränä+päivänä+kirkkoon,+saaden+kylän+miesten+pilkat+päällensä.Tuo+tarina+on+aivan+mahdollinen+ja+uskottava.+Luonnossa+ei+mikään+merkki+osoita+sitä,+missä+kohdassa+viikkoa+ollaan+menossa.+En+ole+havainnut,+että+mannaa+tai+muuta+luonnon+tarjoamaa+ravintoa+olisi+tarjolla+eri+tavoin+tiettyinä+viikonpäivinä.Sen+jälkeen+voisi+hetken+verran+kuvitella+vierailevansa+toisella+puolen+maapalloa,+Tongan+saarivaltiossa.+Siellä+adventistit,+protestantit+ja+katoliset+käyvät+kaikki+kirkossa+samana+viikonpäivänä.+Adventistit+sanovat+sitä+sapatiksi+ja+muut+sunnuntaiksi.
  2. Lainaan+taas+kerran+Kai+Arasolalta+oppimaani+tulkintaa+tästä+Pyhän+hengen+pilkasta.+En+tiedä,+onko+hän+edelleen+tätä+mieltä,+mutta+minusta+se+on+viisas+ja+hyödyllinen+tulkinta+ja+olen+Kaille+siitä+kiitollinen.Siis+näin:+On+vain+yksi+synti,+jota+ei+voi+saada+anteeksi.+Jos+löydämme+evankeliumeista+tai+epistoloista+maininnan+synnistä,+jota+ei+saa+anteeksi,+sen+on+siis+oltava+sama+kuin+tuo+Pyhän+hengen+pilkka.Sitten+luetaan+alustukseksi+vertaus+armottomasta+palvelijasta.+(Matt+18:21-35)http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Matt.+18:21-35Siinä+palvelija+on+paljon+velkaa+kuninkaalle+eikä+pysty+millään+maksamaan+velkaansa.+Kun+hän+anoo+armoa,+kuningas+antaa+hänen+velkansa+anteeksi.+Sitten+palvelija+menee+perimään+paljon+pienempää+velkaa+toiselta+palvelijalta+eikä+helly,+vaikka+tuo+toinen+palvelija+anoo+armoa.+Sen+vuoksi+kuningas+peruu+armahduksensa+ja+heittää+tuon+armottoman+palvelijan+velkavankeuteen.+Ja+päätteeksi+Jeesus+selittää,+mitä+vertaus+kuvaa:+“Näin+myös+minun+taivaallinen+Isäni+tekee+teille,+ellette+anna+kukin+veljellenne+sydämestänne+anteeksi.”Nyt+voimme+käydä+läpi+loput+tekstit:Isä+meidän+-rukouksesta:+Matt+6:12“…ja+anna+meille+velkamme+anteeksi,+niin+kuin+mekin+annamme+anteeksi+niille,+jotka+ovat+meille+velassa”Heti+sen+jälkeen+tämä:+Matt+6:14-15“Jos+te+annatte+toisille+ihmisille+anteeksi+heidän+rikkomuksensa,+antaa+myös+taivaallinen+Isänne+teille+anteeksi.+Mutta+jos+te+ette+anna+anteeksi+toisille,+ei+Isännekään+anna+anteeksi+teidän+rikkomuksianne.”Luuk+6:37“Älkääkä+tuomitko,+niin+ei+teitäkään+tuomita;+älkää+kadotustuomiota+lausuko,+niin+ei+teillekään+kadotustuomiota+lausuta.+Antakaa+anteeksi,+niin+teillekin+anteeksi+annetaan.”Jaak+2:13“Joka+ei+toista+armahda,+saa+itse+armottoman+tuomion,+mutta+joka+armahtaa,+saa+tuomiosta+riemuvoiton.”Ja+nyt+palaamme+Hengen+pilkkaan.+Matt+12:31-32“Sen+tähden+sanon+teille:+jokainen+synti+ja+herjaus+tullaan+antamaan+ihmisille+anteeksi,+mutta+Hengen+herjaamista+ei+anteeksi+anneta.++Joka+sanoo+jotakin+Ihmisen+Poikaa+vastaan,+hänelle+annetaan+anteeksi,+mutta+joka+puhuu+Pyhää+Henkeä+vastaan,+hänelle+ei+anteeksi+anneta,+ei+tässä+eikä+tulevassa+maailmanajassa.”Logiikkaa,+hyvät+lukijat.+Voiko+asia+olla+selvempi?
  3. Kysymys+on+tietenkin+siitä,+miten+löydetään+vapaus+ja+voima+tehdä+hyviä+tekoja.+Se+on+mielen+tila,+jossa+pyrkimys+hyvään+tapahtuu+luonnostaan,+hiljaa+ja+oikeastaan+itsellekin+huomaamatta.Vaikea+tehtävämme+on+vastata+kysymykseen:+“Mikä+oikeasti+on+minä+itse?”Ilman+tuota+vastausta+ei+oikein+pääse+kiinni+siihen,+mitä+merkitsee+rakastaa+lähimmäistään+niinkuin+itseään.Hyvä+vastaus+ei+tavallisesti+ole+kovin+sanallinen+eikä+sitä+voi+noin+vain+antaa+muille.+Se+on+henkilökohtainen+ja+sisäinen+oivallus,+joka+jokaisen+on+etsittävä+itse.+Tietysti+voi+ja+kannattaa+keskustella+siitä,+millä+tavoin+kukin+on+kokenut+parhaiten+edistävänsä+tuota+kehitystä.+Vastuu+omista+päätöksistä+ja+mielipiteistä+on+kuitenkin+luovuttamaton.Ja+toisekseen+–+kannattaa+kysyä,+mitkä+asiat+oikeasti+ovat+hyvän+tekemistä+ja+mitkä+hyvästä+poikkeamista.+Adventistien+perinteisellä+syntilistalla+on+ollut+turhan+paljon+tavaraa,+joka+kuuluu+lähinnä+tapakulttuuriin+eikä+kysymys+ole+sen+enempää+hyvästä+kuin+pahastakaan.Uskontunnustusten+sanamuodot+ovat+myös+käytännön+ja+tosielämän+kannalta+useimmiten+aivan+hilipatihittan+ja+hui+hai.+Hiljentyköön+kukin+niiden+sanojen+tai+sanattomuuksien+kanssa,+mitkä+kokee+toimiviksi.+Suuri+mysteeri+ei+kuitenkaan+oikeasti+alistu+sanoille.