En+ehtinyt+nähdä+kommenttiasi,+mutta+olisin+mielelläni+lukenut+sen.Oliko+siinä+nettilinkkiä?+Yritän+ymmärtää+mahdollista+robottilogiikkaa+noissa+poistoissa.
Jos+ainoa+ero+on+se,+mitkä+sanat+vilahtavat+jossakin+rukouksen+kohdassa,+se+on+aika+vähän.+Siis+tarkoitan+edelleen+käytännön+elämän,+merkitsevyyden+ja+ennen+kaikkea+elämän+eettisen+laadun+kannalta.Otetaanpa+tähän+jämäkkä+evankeliumilainaus.+Matt+7:15–23«Varokaa+vääriä+profeettoja.+He+tulevat+luoksenne+lampaiden+vaatteissa,+mutta+sisältä+he+ovat+raatelevia+susia.+Hedelmistä+te+heidät+tunnette.+Eihän+orjantappuroista+koota+rypäleitä+eikä+ohdakkeista+viikunoita.+Hyvä+puu+tekee+hyviä+hedelmiä,+huono+puu+kelvottomia+hedelmiä.+Ei+hyvä+puu+voi+tehdä+kelvottomia+eikä+huono+puu+hyviä+hedelmiä.+Jokainen+puu,+joka+ei+tee+hyvää+hedelmää,+kaadetaan+ja+heitetään+tuleen.+Hedelmistä+te+siis+tunnette+heidät.+Ei+jokainen,+joka+sanoo+minulle:+'Herra,+Herra',+pääse+taivasten+valtakuntaan.+Sinne+pääsee+se,+joka+tekee+taivaallisen+Isäni+tahdon.+Monet+sanovat+minulle+sinä+päivänä:+'Herra,+Herra!+Sinun+nimessäsihän+me+profetoimme,+sinun+nimessäsi+me+karkotimme+pahoja+henkiä+ja+sinun+nimessäsi+teimme+monia+voimatekoja.'+Mutta+silloin+he+saavat+minulta+vastauksen:+'En+tunne+teitä.+Menkää+pois+minun+luotani,+vääryydentekijät!'»Sen+arvoista+siis+oli+se,+mitä+nimiä+kukin+rukoillessaan+mainitsee.+Vaikka+tuossa+nyt+erikseen+mainitaan+profeetat,+soveltunee+idea+oikein+hyvin+vähemmän+profetoivaan+rivikansalaiseenkin.Ehdotan,+että+tuo+taivaallisen+Isän+tahto+luetaan+mieluummin+evankeliumeista+kuin+Vanhasta+testamentista.+Ettei+käänny+aivan+irvailuksi+hyvä+asia.