Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
exhellari86
profiilit
exhellari86
exhellari86
Vapaa kuvaus
Aloituksia
52
Kommenttia
2624
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Hahhaa,+todistit+vain+ettet+mitä+ilmeisimmin+ole+homo.+Nimittäin+tuskin+kukaan+homo+tekisi+tuota+sinänsä+harmitonta+virhettä.+Jotkut+meistä+vain+kokevat+tuon+nimityksen+halventavana+-+miksi,+sitä+en+ymmärrä.
02.03.2019 20:28
Erilaisia+väitteitä+on+kyllä+esitetty+runsaasti,+mutta+ei+ainoatakaan+todistetta.+Se,+että+veli+todistaa+väkevästi,+ei+ole+minulle+todiste.
Toisten+väitteiden+mukaan+pelastus+ei+ole+lainkaan+ihmisteko,+ja+että+Jumala+pelastaa+kenet+haluaa+ja+paaduttaa+kenet+tahtoo.+Olet+varmaan+kuullut+puhuttavan+valitsemisen+armosta?+
Aikanaan+luotin+Jumalan+lupauksiin+vuorenvarmasti,+ja+aivan+varmasti+kokosydämisesti.+Minulla+oli+hänelle+eräs+pieni,+ja+ihan+varmasti+hänen+tahtonsa+mukainen+toivomus,+jonka+puolesta+rukoilin+uskossa+sekä+yksin+että+yhdessä+muiden+kanssa:+pyysin+häntä+poistamaan+homoseksuaalisuuden+taipumuksen.+Eipä+vain+Hera+näyttäytynyt,+ei+sanoissa+eikä+teoissa.+Onneksi+vuosien+turhan+rukoilun+jälkeen+ymmärsin,+että+olemattomalta+ei+kannata+pyytää+mitään,+koska+tyhjän+saa+pyytämättäkin.
Myöhemmin+elämäni+on+ollut+onnellista+ja+antoisaa+uskollisen+kumppanini+kanssa,+joka+on+kotoisin+esikoislestadiolaisista+piireistä.+
Olen+kiitollinen+helluntailaisessa+kodissa+saamastani+hyvästä+kasvatuksesta+ja+terveistä+elämänarvoista.+Arvostan+edelleen+rehellisyyttä,+lähimmäisenrakkautta,+työn+tekemistä+parhaalla+mahdollisella+tavalla+ja+heikompien+tukemista.+Niin+että+elämäni+käytännön+tasolla+tai+arvoni+eivät+niin+mahdottomasti+muuttuneet.
En+ole+menossa+helvettiin+vaan+olen+tulossa+sieltä.
02.03.2019 20:24
”Pyysit+vertaisarvioitua+tutkimusta+siitä,+että+homoseksualismi+on+luonnollista.+”
Sallinet+pienen+korjauksen:+sellaista+aatetta,+ajattelutapaa+tai+ideologiaa+kuin+homoseksualismi+ei+ole+olemassa.+Homoseksualismi+on+vanhahtava+ja+virheellinen+nimitys+homoseksuaalisuudelle.
02.03.2019 20:10
”Suomessa+uskonlahkot+ovat+nykyään+sellainen+sekametelisoppa,+ettei+kukaan+itseään+kunnioittava+ihminen+sekaannu+niihin.”
Ja+kaikki+ovat+mielestään+oikeassa,+useat+näistä+mielestään+ainoina.+joskus+olen+pyytänyt+perusteluja+sille,+miksi+minun+pitäisi+luottaa+juuri+hänen+versioonsa+totuudesta.+Tyypillinen+vastaus+on,+että+kun+rukoilet+oikealla+mielellä,+Pyhä+Henki+sen+sinulle+ilmoittaa.+Nähtävästi+sitten+sadoilla+eri+tavoilla.
02.03.2019 19:59
Kiitos+tiedosta.+Hänellä+olisi+nyt+näytön+paikka.+Jos+hän+rakastaa+minua+niin+palavasti+kuin+väitetään,+luulisi+hänen+ryhtyvän+toimiin+asian+suhteen.
02.03.2019 19:20
Kenties,+kenties+en.+Jos+jostain+alkaa+paistaa+nykyistä+kirkkaampi+valo,+olen+valmis+seuraamaan+sitä,+tosin+vasta+sitten,+kun+olen+tutkinut+sen+lähteen+ja+se+on+osoittautunut+oikeaksi.
02.03.2019 18:05
”Sellasta+se+kun+mennään+mieltymysten+mukaan.”
Mieltymykseni+on+mahdollisimman+kattavasti+tutkittu+tieto,+jota+mieltymystä+olen+seurannut+jo+lähes+15+vuotta.+Kun+tieto+lisääntyy,+tiede+korjaa+ja+täydentää+itseään+tieteellisen+metodin+mukaan.+Uskonnollinen,+dogmeihin+perustuvat+uskomukset+eivät+tätä+tee.
Onneksi+tieteentekijät+eivät+ole+paenneet+oletetun+kaikkivaltiaan+selän+taa,+kun+on+kohdattu+vaikeksia,+vaan+jatkaneet+tutkimustyötä.+Kaikki+ne+hyvinvoinnin+tulokset,+joista+me+nautimme,+ovat+jollain+tapaa+seurausta+tieteellisestä+tutkimustyöstä.+Sitä+on+helppo+arvostella+lämpimältä+kotisohvalta,+vaikka+ilman+tiedettä+ja+tutkimustyötä+tuskin+olisi+sitä+lämpöä+tai+kotisohvaa.
02.03.2019 17:49
Ihmettelen+välillä+itsekin,+miten+jaksoin+ja+viitsin+aikanani+taistella+selviä+faktoja+vastaan.+Otin+esimerkkiä+seurakuntamme+uskonsankareista,+jotka+suorastaan+ylpeilivät+sillä,+miten+heillä+oli+voimaa+ja+intoa+olla+ottamatta+huomioon+selvimpiäkin+tosiasioita+vastaan,+kun+ne+eivät+mahtuneet+heidän+ahtaisiin+uskomuksiinsa.+
Hellariseurakunnan+nuortenillassa+kuulin+epätoivoisia+yrityksiä+-+ihan+kuin+joskus+tälläkin+palstalla+-+tulkita+Raamattua+niin+laveasti,+että+se+saatiin+väkivalloin+survottua+tieteelliseen+kehykseen.+Se+vaati+kuitenkin+niin+paljon+verbaaliakrobatiaa+ja+älyllistä+epärehellisyyttä,+että+tunsin+hiljaista+myötähäpeää.+Nyt+enää+vain+huvitun+noista+samoista+yrityksistä.
02.03.2019 17:14
Kymmenkunta+vuotta+palstaa+seuranneena+ei+ole+vaikea+päätellä,+kenelle+menevät+pisteet+argumentoinnista+(tämä+ketju+ei+tosin+edustava+esimerkki).+
Tieteellisiä+näyttöjä+luomisesta+odotellaan.+Parhaimpia+olisivat+vertaisarvioidut,+tieteen+metodein+tehdyt+tutkimukset.+Kiitos+jo+etukäteen.
02.03.2019 12:39
Näinhän+sitä+selitellään,+kun+mitään+ei+ole+tapahtunut.++Jos+luet+Matt,+16:28+sekä+sen+kaikki+rinnakkaispaikat+sekä+kohdat,+joissa+Jeesus+puhuu+pikaisesta+paluustaan,+ei+voi+päätyä+siihen+että+Kirkastusvuoren+kokemus+on+vastaus.
Myös+apostoli+Paavali+odotteli+Jeesuksen+tuloa+pian.
02.03.2019 09:40
”Mutta+Raamatussa+kerrotaan+millaisia+ihmisiä+on+lopun+aikana+ja+mitä+silloin+tapahtuu+ja+paljon+muutakin.+Ennen+kuin+Jeesus+tulee+takaisin.”
Juu+niin+sanotaan.+Ja+silloisten+kirjoittajien+odotusten+mukaan+Jeesuksen+olisi+pitänyt+palata+heidän+elinaikanaan+(muistanet,+mitä+Jeesus+vannotti+seuraajilleen).+Ei+vaan+ole+näkynyt.
02.03.2019 09:07
No+on.+Kyllä+luettu,+mutta+siellä+ei+missään+sanota,+että+ateismi+olisi+uskonto.+Jos+on+jäänyt+minulta+huomaamatta,+voisitko+ystävällisesti+osoittaa+paikan?+Käytän+v.+1933/38+käännöstä+mutta+muukin+kelpaa.
01.03.2019 23:57
Niin...+sellaisia+asioita+kuin+Pyhän+Hengen+(oletettu)+vaikutus,+hengellinen+heräys+ja+omantunnon+vaivat+eivät+ole+tieteen+metodein+selitettävissä,+joskin+psykologia+ja+teologia+niiten+laitamilla+askartelevat.+
Minä+lähdin+liikkeelle+toisesta+päästä:+aloin+mormonismin+osalta+tarkistelemaan+asioita,+joiden+vaikutukset+ovat+aistein+havaittavissa,+esimerkiksi+Amerikan+kansojen+oletetut+sukulaissuhteet+Lähi-Itään.+Niistähän+ei+ole+löytynyt+mitään+näyttöä+(geenitutkimus).+Samoin+miljooniin+nousevista+kansoista,+joista+MK+puhuu,+ei+ole+arkeologisia+havaintoja+-+mikä+on+käytännössä+mahdottomuus.+Tässä+asiassa+mormonit+toimivat+aukkojen+Jumala+-periaatteen+mukaan.+Edellä+sanottu+koskee+myös+nimetyssä+paikassa+käytyä+taistelua,+jossa+väitetysti+kuoli+satojatuhansia+sotilaita,+sekä+täysin+pieleen+käännetystä+hieroglyfikirjoituksesta.
Jos+mormonien+historia+on+täynnä+epäjohdonmukaisuuksia,+jotka+voidaan+osoittaan+luotettavasti+naturalistisen+tieteen+menetelmin,+miten+voi+luottaa+liikkeen+tarjoamaan+hengelliseen+sisältöönkään?+Vai+onko+yllä+kirjoittamanikin+asiat+naturalistisen+tieteen+piiriin+kuuluvat+asiat+tutkittava+hengellisesti?
01.03.2019 23:55
Sovitaan+sitten+vaikka+niin.
01.03.2019 16:58
Mielelläni+myönnän,+etten+ymmärrä+hölötyksestäsi+paljoakaan.+Muut+sitten+arvioikoot,+onko+vika+juuri+minun+ymmärryksessäni.
01.03.2019 11:17
”Jumalan+salaisuudet+voi+nähdä+ja+ymmärtää+vain+Pyhän+Hengen+voimasta,+jonka+Jumala+suo+niille,+jotka+rakastavat+häntä+ja+puhdistuvat+hänen+edessään.
Tästä+syystä+kriitikot+eivät+voi+päästä+lähellekään+totuutta+Mormonin+kirjasta+ja+kirkosta.”
Esittämäsi+väite+esiintyy+pienin+variaatioin+monien+muidenkin+sirpaleliikkeiden+tiedotuksessa.+”Vain+Pyhän+Hengen+valaisemin+silmin+pystyt+näkemään...”,+”Ota+ensin+Jeesus+sydämeesi,+niin+sitten+ymmärrät...”+ovat+kohtaamiani+esimerkkejä.+Sehän+vain+tarkoittaa:+”Kun+ensin+omaksut+meidän+sanomamme,+sitten+sinulle+voidaan+syöttää+mitä+vain.+Samasta+putkesta+menee+sitten+kaikki.”
Kuvaamaasi+hengellistä+tutkimista+et+koskaan+ole+kuvannut+tarkemmin.+Mikä+on+metodologia?+Mitä+tieteen+ja+tutkimuksen+menetelmiä+siinä+käytetään?+Mitkä+ovat+säännöt?+Mitkä+ovat+reunaehdot?+E+pysty,+koska+tuo+”hengellinen+tutkiminen”+tarkoittaa+yksinkertaisesti+sitä,+että+asiaa+tutkitaan+mormoniteologian+kautta.+Eihän+sellainen+kelpaa+vertailevaksi,+neutraaliksi+tutkimukseksi,+jolla+selvitetään,+onko+koko+jutussa+lainkaan+mieltä.+Tuo+”hengellinen+tutkiminen”+on+täysin+teudän+sisäpiirin+juttunne,+jolla+ei+ole+kantavuutta+muiden+keskuudessa+kuin+niiden,+jotka+ovat+oppinne+hyväksyneet.
01.03.2019 11:13
Liittyikö+tuo+jollain+tavalla+siihen,+mitä+aiemmin+sanoin?
01.03.2019 11:01
Vähän+niin+kuin+postimerkkien+keräilemättömyys+on+postimerkkien+keräilyä?
01.03.2019 10:46
Varmaan+olet+seurannut+sitäkin,+ketkä+pohjaavat+käsityksensä+tuhansia+vuosia+vanhaan+myytti-+ja+tarukokoelmaan+ja+ketkä+tieteen+uusimpiin+saavutuksiin.+Tiedeartikkeleiden+vääristely,+jota+sekä+RoT+että+Jyri+harrastavat,+on+tietysti+luku+sinänsä.
28.02.2019 10:28
Pidät+siis+tällä+palstalla+esitettyjä+luuloja+ja+kuvitelmia+todellisina+uutisina?+Ehkä+yllätyt+kun+kerron,+että+kukaan+muu+kuin+sinä+ei+pidä.
27.02.2019 23:32
3 / 132