Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
lampinajadi
profiilit
lampinajadi
lampinajadi
Vapaa kuvaus
Aloituksia
9
Kommenttia
1399
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
500 varusteineen? Tuolla summalla hevonen itse maksaisi satasen tai pari ja loppu hinta tulisi varusteista. Suhtautuisin siihen samalla epäluulolla kuin edelliseenkin hevoseen ja samoista syistä.
21.06.2013 17:02
Tuskimpa ne loisia toisiinsa tartuttavat, mutta silti voi olla vaarallista tarhata niitä yhdessä. Lampailla, kuten vuohillakin, on taipumusta puskemiseen sekä leikkiessä että suuttuessaan. Jos lammas puskee ponia, vaikka ilmankin sarvia, se voi satuttaa ponia todella pahasti. Lammas on vahva eläin ja pystyy helposti katkaiseman ponilta jalan jos sattuu jalkoihin puskemaan. Samoin jos poni suuttuu lampaalle ja potkaisee sitä, lammas päätyy hyvin helposti paistiksi.
Joten ihan tästä turvallisuussyystä, älä päästä poneja ja lampaita samoihin tiloihin. Vierekkäin niitä voi kylä pitää, mutta ei samassa. Turha turvallisuusriski.
21.06.2013 16:56
Samaa mieltä minäkin.
21.06.2013 12:17
Eiköhän tässä aivot sula kesäkuumalla itse kultakin...Hattu päähän ja jäitä alle, niin viilenee! :D
(Pitäisikin piruuttaan kokeilla joskus)
21.06.2013 01:24
Hevonen pestään sen lämpöisellä vedellä mikä itsestäkin tuntuu hyvältä. Ei siis ikinä kuumalla, se polttaa hevosta siinä missä ihmistäkin, eikä sen kylmemmällä kuin mitä itse käyttäisi peseytymiseen kuumalla kelillä, ei hevonenkaan tykkää jos sille ruiskuttaa jääkylmää vettä niskaan.
Hevosessa ei periaatteessa ole paikkoja mistä ei saisi pestä, mutta osa hevosista ei tykkää jos esim sen "vehkeisiin" koskee. Hevoskohtaista. Samoin pitää varoa, ettei hevoselle mene vettä korviin, sieraimiin tai silmiin, joten jos pään pesee myös, siinä on oltava varovainen. Meillä voi kyllä laskea vettä letkusta päähänkin, mutta useimmat tuntemani hevoset eivät sitä hyväksy, vaan pää pestään joko kastelemalla harja ja harjaamalla pää sillä, tai sitten kädellä lipataan vettä tarvittaviin kohtiin ja hierotaan päätä sillä lailla.
Yleensä meillä riittää pesussa pelkkä vesi, mutta joskus tarvitsee saippuaa, ja silloin olemme käyttäneet enimmäkseen mäntysuopaa. Jos käyttää pesuainetta, jouhet on virutettava yhtä huolellisesti kuin muukin karva, ettei siitä valu saippuaa iholle ja aiheuta kutinaa. Plus että jos pesuainetta ei huuhtele pois, se helposti muuttuu kuivuessaan tahmeaksi ja myös näyttää siltä.
Kuumalla ilmalla emme ole sitä hikiviilalla kuivanneet emmekä loimea laittaneet, mutta viileällä ilmalla olemme, ja sitten joku kevyt loimi päälle ja talliin.
Mutta kuten pesijä sanoi, leirillä, jos siellä hevosen pesu tulee vastaan, siellä varmasti opastetaan miten se tehdään. Hikiviila on kuminen tai metallinen läpyskä millä "kaavitaan" enimmät vedet hevosen karvasta. Sillä ikään kuin silitetään hevosta karvan myötäisesti niin että vesi valuu pois. Varmasti siinäkin asiassa neuvotaan leirillä tarkemmin.
20.06.2013 17:30
Ei siitä sokerista haittaa ole jos sitä nyt kerran hevonen saa, vaikka söisi kokonaisen kourallisen. Mutta kuten Kasiro sanoi, pitkän päälle se aiheuttaa hevoselle hammasvaivoja niin kuin ihmisellekin. Porkkana on parempi vaihtoehto, sitä meilläkin annetaan silloin kun haluamme ponia hemmotella.
20.06.2013 01:26
Minä olen muutamaa senttiä lyhyempi ja minulla on ollut 138cm poni jo reilut 20 vuotta. Hyvin on minut kantanut enkä ole sitä liian pieneksi kokenut. Hyvin voit ratsastaa säännöllisesti 145cm ponilla, varsinkin jos se on vähänkään vankempi rakenteeltaan kuten minun. Sinun ei siis ole mikään pakko luopua ponihaaveista, kunhan valitset poneja sieltä isommasta päästä. Isoja ponirotuja on kyllä useitakin, osan katherine tuossa mainitsikin, mutta huomauttaisin lisäksi, että kannattaa katsella myös risteytysponeja. Niistä löytyy kaiken kokoista ja näköistä ja luonteet vaihtelevat aivan yhtä paljon.
Sanon samaa kuin muillekin rotujen kysyjille, että älä tuijota rotua, vaan kokoa ja sitä mitä haluat heppasi kanssa tehdä, ja selaile sitten siltä pohjalta myynti-ilmoituksia. Kaikissa roduissa on sekä hyviä että huonoja yksilöitä, joten loppujen lopuksi rotu on sivuseikka sitten kun tosissasi lähdet omaa etsimään.
Ja lopuksi toteaisin, että oli totu mikä tahansa, jos poni on tanskalaista alkuperää, se todennäköisesti on hyvä. Olen tuntenut useita tanskalaisia poneja ja hevosia, ja ne ovat olleet poikkeuksetta todella hyviä. Pomminvarmoja maastossa, eivät säiky turhia, yhteistyöhaluisia mutta silti persoonallisia. Suurin osa on ollut myös ajolle opetettuja, joten vaikka ne ovat täysipainoisia ratsuja, niillä on voinut myös ajaa halutessaan.
20.06.2013 01:08
Onneksi olkoon! Kohotamme maljan menestyksellenne, Mammanajadi kahvikupilla, minä kaakaolla! Kärsivällisyytenne kantoi hedelmää ja se on todella hienoa. Onnellisia ratsastuksia teille! :)
19.06.2013 17:46
Jos omistajalta saa apua joka tapauksessa, niin miksi ette kertoisi tiineydestä? Myyntihintaa hän tuskin nostaa enää tässä vaiheessa vaikka saisikin tietää tamman olevan tiineenä.
Ja toisaalta, olisiko hän niin avulias jos saisi tietää teidän salanneen noin ison asian? Minä ainakin olisin pirun vihainen jos joku tekisi minulle niin. En myöskään luottaisi enää uuteen omistajaan. Miettisin, mitä kaikkea muuta hän on jättänyt kertomatta ja onko hän niin luotettava että pystyy hevosesta huolehtimaan. Auttaisin toki - tamman ja varsan takia - mutta teihin en enää luottaisi.
Ehkä tamman omistaja ei välittäisi vaikka kertoisittekin asiasta vasta jälkikäteen, mutta olisi silti vastuuntuntoista kertoa heti kun se on varmistunut.
19.06.2013 12:41
En tiedä onko tuohon mitään virallista vastausta olemassa, mutta minusta teidän pitäisi kertoa omistajalle jos tamma on tiineenä. Jos hän ei tiedä siitä ja te tiedätte, niin käytännössä te huijaisitte varsan häneltä. Pidä peli rehellisenä, niin ei tule ongelmia myöhemmin jos kieroilu tuleekin ilmi syystä tai toisesta.
Plus että miettikää hyvin tarkkaan, onko teillä tarpeeksi kokemusta tiineen tamman hoitamiseen ja myöhemmin varsan kasvattamiseen, ja onko teillä rahaa maksaa kahden hevosen kulut kun varsa kasvaa, ja tilaa kahdelle hevoselle.
Tiineystarkastus kannattaa teettää joka tapauksessa, koska jos kyseessä onkin valeraskaus, siitä saattaa huonossa tapauksessa seurata ongelmia. Ja taas jos tamma on tosissaan kantavana, ell osaa tarvittaessa antaa neuvoja hoidon suhteen.
19.06.2013 00:30
En muista enää mitä kaikkea se silmälääkäri minulle selitti, joten kävin kylmän viileästi lunttaamassa eräältä optikkosivustolta. Näin siellä sanottiin:
Näöntarkkuus kuvaa silmän erotuskykyä, eli sitä kuinka pieniä yksityiskohtia henkilön on mahdollista nähdä. Näöntarkkuus on sovittu arvo. Ihmisen erottaessa kaksi pistettä toisistaan yhden kulmaminuutin kulmassa on visus-arvo 1.0. Tämä tarkoittaa sitä, että henkilö näkee kaksi pistettä erillisinä metrin etäisyydeltä pisteiden välimatkan ollessa 0,29 mm.
Visus-arvon asteikko on välillä 0-2.5. Visus-arvon ollessa 0 tarkoittaa se sitä, että kyseisen henkilön silmä on sokea. 2.5 puolestaan tarkoittaa erinomaista näöntarkkuutta. Välttämättä näin pieniä merkkejä ei edes löydy kaikista tutkimustauluista.
Hyvänä ja niin sanottuna normaalina näöntarkkuutena pidetään arvoja 0.8-1.25. Välttävä tai alentunut näöntarkkuus on kyseessä silloin kun visus-arvo on 0.4-0.63:n välillä. Huonona näöntarkkuutena pidetään arvoa 0.1-0.32.
Linkki tuonne on tässä, jos haluat lukea tarkemmin, toivottavasti toimii:
www.piilolinssioptikko.net/naontarkkuus-eli-visus-arvo-ja-silmalasien-voimakkuus/
18.06.2013 18:33
Useimmat taitavat tarkistuttaa hampaat samalla kun hevonen rokotetaan kerran vuodessa. Siinä samalla hampaat raspataan jos tarvitsee. Joillakin hevosilla tarvitsee raspata useammin, toisilla riittää harvemmin, mutta luullakseni tuo kerran vuodessa on aika lailla keskimääräinen aikaväli.
18.06.2013 17:28
Hevosia on toki kaiken kokoisia. Jos olet pitkä, sinulle vain valitaan isompi hevonen. Niitä on kuitenkin yli 180-senttisiäkin joten valikoima ei ihan heti lopu kesken.
Jos vain muuten sopiva talli löytyy... Siinä en osaa auttaa. Helpointa on vain joko käydä talleilla kyselemässä tai sitten soitella niihin ja tiedustella hevosista ja hinnoista.
18.06.2013 17:20
Jos vettä on polviin asti, hevonen tuskin jaksaa siinä pahemmin juosta. Käynti riittää hyvin. Matalammassa vedessä voi ravata ja miksei laukatakin, mutta muista varoa ettet rasita hevosta liikaa. Vedessä on raskasta juosta, joten kuten missä tahansa rasituksessa, ellei siihen ole tottunut, lihakset saattavat oudokseltaan kipeytyä. Joten aloita varovasti ja katso sitten sen mukaan miten hevonen tuntuu jaksavan. Peräänantoa ei minusta kannata, kahlaamisessa on hevoselle tarpeeksi tekemistä sellaisenankin.
Ja varmista, että järven pohja on tarpeeksi kantava hevosen painolle, ellet ole siellä aiemmin sen kanssa kahlaillut.
17.06.2013 23:06
Eipä kestä. :)
17.06.2013 21:53
Meillä on käytetty ihmisten hyttysmyrkkyjä hevosella vuosikausia ilman ongelmia. Hevosille tarkoitetut eivät ole olleet kovin tehokkaita, ainakaan ne mitä me olemme ajan mittaan kokeilleet, plus että ne ovat tolkuttoman kalliita. Parhaaksi karkotteeksi ötököitä vastaan osoittautui yllättäen tavallinen ihmisten deodorantti, rexona. Sitä meillä on käytetty vuosia eikä ole itikat paljon kiusanneet. Kuulostaa hullulta, mutta se dödö oikeasti toimii paremmin kuin viralliset hyttysmyrkyt.
17.06.2013 21:42
Vastaan mammanajadin puolesta, hän ei juuri nyt pääse koneelle.
Edetkää todellakin ihan siihen tahtiin kuin teistä itsestänne tuntuu hyvältä. Kun laitatte ponille suitset, on tärkeää että olette itse rauhallisia, koska eläimet aistivat ihmisen mielentilan hyvin herkästi. Jos olette levottomia siksi että pelkäätte jonkin menevän pieleen, poni huomaa sen ja voi hermostua sen takia. Joten odottakaa että hetki tuntuu oikealta ja kokeilkaa suitsia vasta sitten. Ei ole väliä kauanko siihen menee aikaa, kunhan tunnelma on levollinen kun aika tulee. Olette pärjänneet hienosti, joten ei kannata alkaa hätiköidä nyt.
Mitä itseeni tulee, muistan tosiaan varoittaneeni jotakuta asiasta. Minulle jäi vain muutama ystävä sen jälkeen kun olin kieltäytynyt pääästämästä muita ponini selkään. En ollut varautunut sellaiseen eikä se tuntunut mukavalta, joten kun asiasta silloin aiemmin tuli puhetta, katsoin paremmaksi mainita asiasta. Ettei tule muille samanlaisena yllätyksenä kuin se tuli minulle. Ja koska teille näyttää käyneen samoin, olen hyvilläni että tein niin. Ystävien menettäminen ei ole koskaan kivaa, mutta vielä pahemmalta tuntuu jos se tulee yllätyksenä.
Onnittelut kärsivällisyydestä ja edistyksestä poninne kanssa minunkin puolestani! :)
17.06.2013 17:26
Samaa mietiskelin kuin Kasirokin. En minäkään ostaisi.
17.06.2013 15:46
Minulla leikattiin parikymppisenä (10v sitten) molemmat silmät laserilla koska verkkokalvoni olivat epätasaiset, mistä syystä näin kaikki terävät reunat "kahtena". Kun aloitin opiskelut, näköni oli 1 molemmissa, ja vuotta myöhemmin toinen oli 0,8 ja toinen 0,5. En nähnyt edes luokan eturivistä mitä piirtoheittimellä luki, ja jatkuva tihrustelu aiheutti migreeniä, mistä syystä jouduin välillä olemaan poissa koulusta.
Joten ei tarvinnut miettiä meneekö leikkaukseen vai ei. Toimenpide kesti ehkä 5 min molemmilla silmillä yhteensä eikä minulla ollut missään vaiheessa minkäänlaisia kipuja. Heti leikkauksen jälkeen näköni testattiin uudestaan, ja se oli molemmissa silmissä 1.6. Vuotta myöhemmin se oli 1,4 (tai 1,2 riippuen mitä taulukkoa käytetään), ja siinä se on pysynyt sen jälkeen. Ei enää tihrustelua, ei enää päänsärkyjä! Olen ollut todella tyytyväinen leikkaukseen, se todella kannatti!
17.06.2013 15:18
Juuri niin. Arabi kuuluu kyllä karkeasti laskien lämppäreihin, mutta kuten sanoin, ne jaetaan vielä kahteen omaan ryhmäänsä. Suurempi ryhmä ovat puoliveriset, jotka ovat muodostuneet eri rotujen sekoituksista joista on ajan mittaan jalostettu omia rotujaan. Ja sitten ovat täysiveriset eli puhdasrotuiset hevoset, joihin kuuluvat englannintäysiverinen ja arabi. Näihin rotuihin ei ole sekoitettu muita rotuja satoihin vuosiin vaan niitä on jalostettu sellaisenaan, ja niin niistä on tullut jalorotuisia, muuttumattomia. Eli tuo lämppäri on itse asiassa käsite joka sisältää sekä puoliveriset että täysiveriset hevoset. Tosin jos puhutaan täykkäreistä, ne enimmäkseen mainitaan rotunimellä, arabi tai engelsmanni, kummasta rodusta puhutaankin.
Mainittakoon myös, että osa ihmisistä käsittää lämppärin lämminverisenä ravihevosena tai jopa tietyn rotuisena ravurina (mikä tuli ilmi eräässä toisessa keskustelussa), mutta se rajaa todellisuutta hirveästi. Suurin osa lämminverisistä roduista on nimenomaan ratsuja, mutta sana pitää sisällään kaikki lämppärit, sekä ratsut että ravurit.
17.06.2013 00:53
34 / 70