Eli varmaankin aika tyhmä kysymys, mutta oon kauan jo miettiny että mitö se lämminverinen oikee sitte tarkottaa? Eli onko se rotu vai vaan niinkuin (en ees tiiä mikä se on) kuten kylmäverinen, lämminverinen.. Ja sitten kun esim puhutaan että raveissa juoksee lämppärit ja ja ja.. XD eli voisko joku selittää mahd tarkasti kun en vaan kerta kaikkiaan ymmärrä :o
lämppärit (?)
7
162
Vastaukset
Yksinkertaisimmillaan lämminverinen hevonen tarkoittaa siroa, kevytrakenteista hevosta (ratsut ja ravurit), ja kylmäverinen tanakampaa, raskaampaa hevosta (työhevoset). Kumpikaan ei siis ole sinänsä rotu, vaan se tarkoittaa hevostyyppiä. Sitten on vielä puoliverinen joka on näiden kahden yhdistelmä mutta lasketaan silti lämminverisiin. Lämppärit siis jakautuvat vielä omiin ryhmiinsä, mutta se menee jo hieman sivuun varsinaisesta aiheesta joten en nyt puutu siihen puoleen tämän tarkemmin.
Raveissa kun puhutaan lämppärilähdöstä, se tarkoittaa, että lähdössä on mukana vain lämminverisiä. Kylmäverisiä (=suomenhevosia) ei ole samoissa lähdöissä, koska kevyet, nopeat lämppärit jättäisivät raskaammat kylmäveriset jälkeensä jo alkumetreillä. Sen takia lämmin- ja kylmäveriset hevoset kilpailevat eri lähdöissä.
En tiedä oliko tämä nyt tarpeksi tarkka selvitys, yksinkertaistin aika lailla, mutta toivottavasti nyt sait jotain tolkkua asiaan. :)- keskustelun aloittaja
Joo, kiitos kovasti. Jotenkin näin oon sen ajatellu. Eli kylmäveriset ja lämppärit ei oo rotu vaan hevoatyyppi, ja voiko toisin sanoen sanoa että vaikkapa joku siro ja kevytrakenteinen (vaikka arabi) ois siis lämminverinen? :D
heh korjaan vielä. Lämppärit eli puoliveriset ovat risteytetty kylmäverisistä ja täysiverisistä :)
Juuri niin. Arabi kuuluu kyllä karkeasti laskien lämppäreihin, mutta kuten sanoin, ne jaetaan vielä kahteen omaan ryhmäänsä. Suurempi ryhmä ovat puoliveriset, jotka ovat muodostuneet eri rotujen sekoituksista joista on ajan mittaan jalostettu omia rotujaan. Ja sitten ovat täysiveriset eli puhdasrotuiset hevoset, joihin kuuluvat englannintäysiverinen ja arabi. Näihin rotuihin ei ole sekoitettu muita rotuja satoihin vuosiin vaan niitä on jalostettu sellaisenaan, ja niin niistä on tullut jalorotuisia, muuttumattomia. Eli tuo lämppäri on itse asiassa käsite joka sisältää sekä puoliveriset että täysiveriset hevoset. Tosin jos puhutaan täykkäreistä, ne enimmäkseen mainitaan rotunimellä, arabi tai engelsmanni, kummasta rodusta puhutaankin.
Mainittakoon myös, että osa ihmisistä käsittää lämppärin lämminverisenä ravihevosena tai jopa tietyn rotuisena ravurina (mikä tuli ilmi eräässä toisessa keskustelussa), mutta se rajaa todellisuutta hirveästi. Suurin osa lämminverisistä roduista on nimenomaan ratsuja, mutta sana pitää sisällään kaikki lämppärit, sekä ratsut että ravurit.- keskustelun aloittaja
Okei, kiitos paljon kun oot jaksanu vastata ja vielä näin monipuolisesti, mutta silti tarpeeksi yksinkertaisesti jotta olen ymmärtänyt ;)
Eipä kestä. :)
- ehryje
Lämminverinen ei siis ole rotu, vaan tyyppi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau394297Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html453197Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens343156Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4852780Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1982030Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1431896Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat301527- 421522
Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,51291- 781232