Hevosen peseminen??

Ridaaaja

Haluisin mennä yhtee paikkaan leirille, mutta mun sisko sanoo että siel sit pitää pestä poni ja sillee... ja se ei haluu selittää mulle. ja se sano et jostai ei saa pestä ja pitkää laaittaa sormi jonnekki siin letkus. pestääks lämpimäl vai kylmäl vedel?

9

1733

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sama kun yllä

Eli miten se pestään??

• Sama kun muissa

Ja mikä on hikiviila?

• Pesijä joskus

Ite oon helteenä pessyt kuumalla ja talvella lämpimällä vedellä. Hikiviila auttaa hien ja veden poistamisessa (erittäin hikinen hevonen). Jos on ollut perus maasto tai kevyttä työskentelyä saatan oikein kuumalla virutella kylmällä ja laskea tarhaan vilvotelemaan.

Talvella laitetaan pesun jälkeen yleensä fleece tms. talliin jotta hevonen kuivuu paremmin ja lihakset pysyy lämpiminä -> ei lihasjäykkyyksiä.

Jos pitää johonkin kisoihin tai tapahtumaan lähteä niin silloin voi shampoolla pestä. Vaan ei joka kerta ettei luonnollinen rasvakerros ihossa ohene. Peseässä varon korvia ja silmiä. Harjaa ei välttämättä tarvi viruttaa ellei ole menossa johonkin erityiseen.

Sukupuoli elimet pestää varoen ja huolellisesti ettei jää kirvelemään. Toivottavasti tämä auttoi hieman valaisemaan. :)

Leirin pitäjä varmasti kertoo tarkemmin pesusta ja opastaa, muiltakin konkareilta kannattaa paikan päällä kysyä. Leirillähän ollaan oppimassa ja tutustumassa uusiin kavereihin! ;)

• Sama taas

Kiitos paljon! Miten sitä hikiviilaa käytetään ja onko jotain paikkaa mistä ei saa pestä?

• Hevonen pestään sen lämpöisellä vedellä mikä itsestäkin tuntuu hyvältä. Ei siis ikinä kuumalla, se polttaa hevosta siinä missä ihmistäkin, eikä sen kylmemmällä kuin mitä itse käyttäisi peseytymiseen kuumalla kelillä, ei hevonenkaan tykkää jos sille ruiskuttaa jääkylmää vettä niskaan.

Hevosessa ei periaatteessa ole paikkoja mistä ei saisi pestä, mutta osa hevosista ei tykkää jos esim sen "vehkeisiin" koskee. Hevoskohtaista. Samoin pitää varoa, ettei hevoselle mene vettä korviin, sieraimiin tai silmiin, joten jos pään pesee myös, siinä on oltava varovainen. Meillä voi kyllä laskea vettä letkusta päähänkin, mutta useimmat tuntemani hevoset eivät sitä hyväksy, vaan pää pestään joko kastelemalla harja ja harjaamalla pää sillä, tai sitten kädellä lipataan vettä tarvittaviin kohtiin ja hierotaan päätä sillä lailla.

Yleensä meillä riittää pesussa pelkkä vesi, mutta joskus tarvitsee saippuaa, ja silloin olemme käyttäneet enimmäkseen mäntysuopaa. Jos käyttää pesuainetta, jouhet on virutettava yhtä huolellisesti kuin muukin karva, ettei siitä valu saippuaa iholle ja aiheuta kutinaa. Plus että jos pesuainetta ei huuhtele pois, se helposti muuttuu kuivuessaan tahmeaksi ja myös näyttää siltä.

Kuumalla ilmalla emme ole sitä hikiviilalla kuivanneet emmekä loimea laittaneet, mutta viileällä ilmalla olemme, ja sitten joku kevyt loimi päälle ja talliin.

Mutta kuten pesijä sanoi, leirillä, jos siellä hevosen pesu tulee vastaan, siellä varmasti opastetaan miten se tehdään. Hikiviila on kuminen tai metallinen läpyskä millä "kaavitaan" enimmät vedet hevosen karvasta. Sillä ikään kuin silitetään hevosta karvan myötäisesti niin että vesi valuu pois. Varmasti siinäkin asiassa neuvotaan leirillä tarkemmin.

• Pesijä

Joo kuumaa tainnu mun päässä olla. Piti laittaa että kuumalla helteellä viileällä vedellä ja talvellä lämpimällä o.O

Pahoitteluni :D

• Eiköhän tässä aivot sula kesäkuumalla itse kultakin...Hattu päähän ja jäitä alle, niin viilenee! :D

(Pitäisikin piruuttaan kokeilla joskus)

• Pesijältä

Välillä jäätelöannosta syödessä tulee sellanen aivojen jäätymisolo. Aluksi tuntuu mukavalle mutta sitten alkaa särkeä päätä :D

Toi pään viilennys kannattaa jos puhe alkaa sopertaa :D

• Totta. Mullekin käy niin jos syön jäätelöä liian nopeasti. Pään viilentämiseen riittää totta puhuen se, että pitää hiukset märkänä. Veden haihtuminen viilentää, ja kuumalla ilmalla kastelen sen takia päätäni tämän tästä. Samoin meillä kastellaan kaikki elukatkin samasta syystä ja ovat osoittaneet olevansa tyytyväisiä. Helpottaa se viilennys niidenkin oloa. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      40
      4959
    2. Vakava rikosepäily Seinäjoella

Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      47
      3340
    3. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      34
      3336
    4. Mitä on woketus?

Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      496
      2923
    5. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      228
      2138
    6. Oletko jo luovuttanut?

Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      158
      2030
    7. Romillt veressä

Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      51
      1849
    8. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      30
      1617
    9. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      6
      1331
    10. Vanhentunut runsaasti.

Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      78
      1283
    Aihe