Vapaa kuvaus

Aloituksia

9

Kommenttia

1399

1. Auts! Ei ihme ettei pysty sulattamaan ruokaansa kunnolla!

Okei. Eli pelkkä heinäruokinta, tavallista pienempiä annoksia tavallista useammin. Ihailtavaa että siitä huolimatta päätit sen pitää. Moni muu olis joko palauttanu sen, myyny eteenpäin tai lähettäny vihreemmille laitumille, tuumien, että olis liian vaivalloista ruokkia sitä "jatkuvasti".
  2. Minä olin täyttämässä 9 kun sain ensimmäisen oman hevosen (olin siihen mennessä hoitanut ja ratsastanut hevosia viitisen vuotta yksityistallilla), mutta äitini oli kokenut hevosihminen ja opetti minua kaiken aikaa sekä hoidossa että ratsastuksessa, yksin en olisi ikimaailmassa selvinnyt ponini kanssa!

Eli iällä ei sinänsä ole niin paljon merkitystä, vaan sillä, riittävätkö omat taidot oman hevosen hoitamiseen ja ratsastamiseen. Jos kokemusta ei ole tarpeeksi, aikuisellakin on oltava lähellä joku jolta pyytää apua silloin kun sitä tarvitsee. Ja sitä tulee tarvitsemaan aivan varmasti! Jos on ratsastanut vaikka vuoden verran kerran viikossa jollain ratsastuskoululla eikä ole koskaan satuloinut hevosta itse, ei kannata vielä edes harkita asiaa ellei muu perhe ole kokenutta.

Moni ottaa hevosen ensin vuokralle ylläpitoa vastaan epämääräiseksi ajaksi ennen kuin ostaa oman. Silloin sen näkee, millaista elämä olisi sitten kun sen oman hankkii, ja näkee riittävätkö omat rahkeet siihen mitä oma hevonen vaatii. Hevonen sitoo elämää hirveästi ja suurin osa ajasta kuluu tallilla väkisinkin.

Muista kuitenkin, että noin nuorena tarvitset vanhempiesi luvan sekä vuokraamisen että ostamiseen. Yksin et voi tehdä kumpaakaan, ja ellei perheelläsi ole kokemusta, varaudu siihen ettet kovin helpolla löydä itsellesi hevosta. Vastuuntuntoinen omistaja ei vuokraa eikä myy eläintä osaamattomiin käsiin.

Varaudu myös siihen, että hevosen saatuasi saat yllättäen hyvin paljon ystäviä - jos he saavat ratsastaa hevosellasi. Minulle kävi niin, mutta kun sanoin, että haluan ensin itse tutustua hevoseeni ennen kuin päästän sen selkään muita, nämä niin sanotut ystävät katosivat yhtä äkisti kuin olivat ilmestyneetkin. Siinä näki, ketkä olivat ystäviä oikeasti ja ketkä vain hevosen takia.

Mutta jos päädytte hevosen hankkimaan, niin etsi isokokoista ponia tai pientä hevosta, niin ei sitten jää heti pieneksi.
  3. On tuo mahdollista. Minä olin ratsastanut nelisen vuotta kun sain ensimmäisen oman hevoseni (iso poni). Vuoden verran ratsastelin sillä muuten vain, ja sitten, kun olin kymmenvuotias, löytyi todella hyvä opettaja jonka tunneilla aloin käydä viikoittain, joskus kahdesti, tai kisojen alla jopa kolmesti. Lähtötasoni (kun aloitin valmennukset) oli hC, ja kolmessa vuodessa siirryin hA tasolle. Harjoittelimme jo kisoja varten (ja siinä sivussa vaativaakin tasoa), mutta sitten hevoseni loukkasi jalkansa ja oli vuoden verran sairaslomalla, ja sitten opettajani muutti muualle eikä tilalle löytynyt enää yhtä hyvää joka olisi pystyny opastamaan meitä eteenpäin. Sanottakoon myös, että kun tämä poni meille tuli, se osasi vähemmän kuin minä. Se meni kaikki askellajit ja sillä oli hypätty n. 50cm esteitä, mutta se ei osannut peruuttaa, eikä ymmärtänyt mitään etuosakäännöksistä tms.

Harvinaistahan sellainen on, todella harvinaista, mutta jos käy tunneilla lähes päivittäin, opettaja on todella hyvä ja hevonen tarpeeksi yhteistyöhaluinen, on mahdollista päästä hA tasolle muutamassa vuodessa.

Sanottakoon myös, että ratsukko on tietyllä tasolla (vaikka tämä hA), siinä vaiheessa kun osaa tarvittavat temput oikein ja muu hienosäätö on kohdallaan, riippumatta siitä, onko kilpaillut vai ei. (lienee mielipidekysymys?) Tunnen parikin ratsastajaa joilla on vaativan tason ratsu allaan, mutta he eivät ole kilpaile koska eivät halua. Taidot kyllä riittäisivät, mutta kiinnostus kilpailuun valmentajan harmiksi ei.

Crazyhorse11v, olet vielä nuori ja kasvat vielä. Etsi väh. 140cm ponia tai pientä hevosta. Olen 163cm ja heppani on 138cm. Ja on siinä ja siinä, onko jo liian pieni. Jaksaa kyllä hyvin kantaa, mutta kokonsa puolesta on siinä rajoilla.

Sinä taas et vielä voi tietää kuinka pitkäksi venähdät, joten kannattaa tosiaan etsiä mahd isoa ponia tai pientä hevosta. Kuten Katherine sanoi, älä tuijota rotua, vaan etsi hevosta sen mukaan mitä haluat sen kanssa tehdä. Jos haluat vain lönkötellä pitkin kenttää tai käpytellä löysin ohjin maastossa (en usko että sitä haluat), laiskempikin hevonen käy hyvin, mutta jos haluat kilpailla, suosittelisin hieman menevämpää ratsua.

Ja vielä yksi neuvo jonka varmaan tiedätkin. Kun käyt katsomassa hevosia, kiinnitä huomiota myös siihen, mitä tunnet kun olet hevosen lähellä. Jos se tuntuu sellaiselta jonka kanssa jaksat viettää seuraavat 15 vuotta tai kauemminkin, se on terve ja se täyttää vaatimuksesi ratsuna, ota se. Mutta jos vähänkään epäröit, älä ota.

Moni sanoo, että pitäisi käydä katsomassa ja kokeilemassa useita hevosia ja valita niistä parhaalta tuntuva, ja onhan siinäkin puolensa, mutta siinä leikissä käy helposti niin, että jos päädytkin hevoseen jota kävit katsomassa ensimmäisenä, joku muu on voinut jo ostaa sen. Monelle on käynyt juuri niin. Itse ostin ensimmäisen mitä kävin katsomassa, enkä ole ikinä katunut hetkeäkään!

Onnea etsintään joka tapauksessa! :)
  4. Tulee ensimmäisenä mieleen, että paljonko koiranne saa liikuntaa? Usein tuollainen käytös johtuu jonkin asteisesta turhautumisesta, ja tavallisesti liikunnan lisääminen auttaa. Enkä nyt tarkoita rauhallista kävelylenkkiä, vaan sellaista liikuntaa, missä koira saa käyttää itseään ihan kunnolla. Esim juosta lujaa ja/tai loikkia vaikka kivien ja puunrunkojen yli metsässä tms. Joka tapauksessa jotakin "raskaampaa" urheilua kuin pelkkä puolen tunnin kävely pari kertaa päivässä.

Onko mahdollista pitää sitä ulkona vain valvotusti, niin että joku olisi sen kanssa aina kun se on pihalla? Silloin voisitte pitää tietä silmällä, ja kun huomaatte jonkun kulkevan joko yksin tai koiran kanssa, voisitte ottaa koiranne käskyn alle jo ennen kuin se huomaa jonkun olevan tulossa. Jos se on kontrollissa jo valmiiksi, se ei ehkä aloita meluamista niin helposti. Tai sen kanssa voisi kokeilla leikkiä silloin kun tiellä on liikennettä, sen huomio kohdistuu toisaalle, ja se voisi alkaa yhdistää kulkijat kivaan leikkimiseen ja lakata haukkumasta.

Mietin myös, voisiko koiran aitausta siirtää kauemmaksi tiestä? Niin minä tekisin vastaavassa tilanteessa, koska lähellä kulkeva tie selvästikin on koiralle vahva ärsyke. Riippuu toki pihan ja aitauksen koosta onko siihen mahdollisuutta.

Itselläni ei tuollaista ongelmaa ole koskaan koirieni kanssa ollut joten en osaa sanoa toimisivatko nämä temput, mutta näitä kokeilisin kuitenkin ensimmäisenä.

Toivottavasti löydät ratkaisun.