Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
lampinajadi
profiilit
lampinajadi
lampinajadi
Vapaa kuvaus
Aloituksia
9
Kommenttia
1399
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Samaa mieltä Luomukatin kanssa. Älä sekaannu niiden väleihin vaan anna niille aikaa. Kissa on vasta tullut taloon; et voi olettaa niiden olevan oitis ylimpiä ystäviä, kun ne vasta tekevät hiljaista tuttavuutta. Jää nähtäväksi kuinka läheisiä niistä tulee ja missä ajassa. Joskus se kestää kuukausia, toisinaan joitakin päiviä tai viikkoja. Jos yrität pakottaa ne yhteen, siitä luultavasti olisi enemmän haittaa kuin hyötyä.
Minusta tilanne talossasi on hyvin lupaava.
12.11.2012 23:51
Ei mitenkään ennenkuulumatonta. Kissojen kiiman pituus vaihtelee hirveesti ja saattaa kestää muutaman viikonkin.
12.11.2012 23:35
Eikö teilläpäin ole pussiautomaatteja? Ihmettelen vain, kun niissä paikoissa joissa olen asunut, on kunta järjestänyt katujen kulmiin "kakkapussiautomaatteja", niin ettei koirien omistajien tarvitse maksaa pusseista penniäkään ellei itse halua niitä kaupasta ostaa. Ainoa niihin liittyvä ongelma on se, että tietyt vanhatmammat kiskovat niitä automaateista tukkokaupalla pakastepusseiksi... Ovat itse sanoneet tekevänsä niin.
Anna mun kaikki kestää... Vaikka eihän se mulle kuulukaan.
12.11.2012 23:11
Jos jumala on olemassa, hän on varmasti miespuolinen insinööri. Ihmisen luominen ei nimittäin ollut hänen ainoa virheensä, vaan hän myös sijoitti kehon jätteenpoistoputket hupialueen välittömään läheisyyteen. Ja vielä kaikissa eläinkunnan edustajissa, ei vain ihmisessä.
11.11.2012 23:51
Voisit yhtä hyvin kysyä, minkä rotuinen on ruskea koira.
11.11.2012 23:42
Jos patti on haavan kohdalla, se on todennäköisesti reaktio lankaan jolla haava on ommeltu kiinni. Meidän tyttökissa steriloitiin noin kuukausi sitten ja sille tuli haavan kohdalle puolikkaan kananmunan kokoinen patti. Juuri tuollainen mitä kuvailit. Soitin siitä lääkärille, ja hän sanoi ettei tarvitse olla huolissaan ellei ihan tolkuttomasti ala kasvaa tai ihon väri muutu. Reaktio lankaan ei kuulemma ole epätavallinen kissoilla, ja saattaa kestää kuukausiakin ennen kuin se häviää. Meillä se kuitenkin alkoi tasaantua parin viikon kuluttua ja viikkoa myöhemmin se oli kadonnut kokonaan.
Joten varaudu siihen, että se patti siitä vielä jonkin verran kasvaa. Pidä silmällä, mutta älä käpälöi sitä, ettet aiheuta kissalle vahinkoa.
On tosin mahdollista sekin, että joku tikki on auennut sisältä ja kisalle on tullut tyrä, mutta se ei (eläinlääkärin mukaan) ole kovinkaan yleistä.
11.11.2012 23:35
Ei tarvitse välttämättä laittaa mitään, jos tarkoitus on vain lämmittää. Jotkut laittavat fleecehuovan kappaleen, mutta lämpöpintelit lämmittävät yleensä riittävästi sellaisenaankin. Linimentin kanssa lakkasin niitä käyttämästä jo kauan sitten... Aluksi linimentti kylmentää, mutta pintelit lämmittävät, joten ne kumoavat toistensa vaikutusta (tuli kerran kokeiltua). Ja taas kun linimentti alkaa lämmittää, se saattaa polttaa hevosen jalkoja.
Muistan hyvin, kun kerran jouduin laittamaan omaan käsivarteeni mietoa linimenttiä rasitusvamman takia. Koska olin tottunut hevosten kanssa lämpökääreisiin tökötin päällä, kiedoin sellaisen itsellenikin. Kun lämpövaikutus alkoi, käsivarttani alkoi nopeasti polttaa tosi pahasti, ja kun avasin siteen, käsivarteni oli kirkkaan punainen. Pesin linimentin heti pois, mutta siitä huolimatta ihoni nousi rakoille. Linimentti oli tosiaan mietoa, ja sellaista, että sen piti käydä sekä ihmisille että hevosille, mutta minä sain rakkoja. Sen jälkeen en ole lämpökääreitä linimentin kanssa käyttänyt hevosillakaan.
Totesin tuolloin, että on parempi kylmettää jalat kylmällä vedellä, ja sitten kuivumisen jälkeen tavalliset lämpöpintelit päälle, niin ei tule ikäviä yllätyksiä. En tosin ole koskaan kuullut että hevonen olisi linimentistä vammoja saanut, mutta ei se silti välttämättä hyvältäkään tunnu.
11.11.2012 22:42
Meillä sama periaate kuin missyllä.
11.11.2012 18:24
Jos minun asuinkuntaani koiravero joskus tulisi sillä periaatteella että minun pitäisi itse verottajalle kertoa koiristani, niin takuulla jäisi tuo ilmoitus tekemättä. Viranomaiset eivät mitenkään pystyisi valvomaan sitä, ovatko omistajat ilmoittaneet koiristaan vai eivät.
Verosta voisi toki ottaa samalla lailla kuin telkkaveronkin, mutta siitähän kansa riemastuisi kun niin moni ihminen elää ilman koiria.
Olen silti samaa mieltä teidän kanssanne siitä, että jokaisen omistajan pitäisi siivota koiriensa paskat pois hoidetuilta paikoilta. Itseltäni on joskus jäänyt siivoamatta, kun pimeänä syysiltana kulkee kasa hukkuu pudonneiden, ruskeiden lehtien sekaan vaikka miten yrittää katsoa missä koira on käynyt. Kasaa ei kerta kaikkiaan aina löydä edes taskulampun valossa. Talvisin niitä katoaa joskus hankeen. Normaalisti kyllä siivoan koirieni jätökset pois automaattisesti.
Ja huomauttaakseni aloittajalle, aina ei ole omistajasta kiinni minne koira tarpeensa tekee. Joskus koiralla on niin kova hätä, että sitä ei ehdi viedä mihinkään metsään tai muulle hoitamattomalle alueelle. Silloin se laskee läjän siihen missä sattuu olemaan, vaikka sitten postilaatikon eteen, mutta omistajan tulisi todellakin korjata kasa siitä pois.
11.11.2012 18:21
Täysin omatoimisesti et todennäköisesti koiraa saa. Voit saada koiran laillisesti nimiisi niin ettei vanhempien nimiä papereissa näy, mutta toisen tai molempien on silti oltava mukana kun kaupat tehdään. Joissakin kauppakirjoissa näkyy vanhempien nimi jossain ominaisuudessa, mutta ei kaikissa.
Ja jos asut vuokralla, niin varmista, että vuokranantaja ja mahdollinen kämppäkaveri hyväksyy lemmikin asuntoon, ja jos asut rivarissa tai kerrostalossa, tarkista asia myös taloyhtiöltä. Olen kuullut paikoista joihin ei lemmikkejä saa ottaa.
11.11.2012 17:41
Vuokraaminen voi tarkoittaa myös sitä, että hevonen tuodaan vuokraajan haluamalle tallille, ja tämä vuokraaja sitten maksaa kaikki hevosen kulut (tallimaksut, kengitykset, eläinlääkärit jne) ja yleisellä tasolla hoitaa ja ratsastaa sitä kuin omaansa. Joskus hevosen omistaja maksaa tallimaksut ja vuokraaja kaiken muun, mutta hyvin usein vuokraaja maksaa kaiken. Riippuu sopimuksesta. Sopimuksessa saattaa olla rajoituksia esim ratsastuksen suhteen, mutta sekin on kiinni hevosen omistajasta. Ellei ole, kannattaa kysyä omistajalta millaiseen liikunnan määrään hevonen on tottunut.
Tämä vuokraustapa missä vuokraaja maksaa kaiken ja myös vastaa hevosen hoidosta itse, on hyvä tapa kokeilla, onko itsestä hevosen omistajaksi. Täysipainoisesti vuokratun hevosen kanssa näkee parhaiten, mitä se lopultakin on, kun on päivittäin mentävä tallille halusi tai ei, kun rahat ovat jatkuvasti lopussa eikä reissuun voi lähteä kun on hevonen hoidettavana. Siinä myös oppii hyvin paljon hevosenomistajan arjesta, ja silloin tällöin joku huomaa ettei haluakaan oikeasti omaa hevosta, koska se on niin sitovaa tai ei muuten vain olekaan niin mahtavaa kuin oli kuvitellut.
Minusta se, että hevosen vuokraa vain yhtä ratsastusta varten kerrallaan, ei edes ole oikeaa vuokraamista. Sehän on sama kuin maksaisi tavallisesta ratsastustunnista, ainoana erona se, että hevonen on hoidettava itse mennen tullen, mikä on muutenkin tapana monilla yksityistalleilla.
Koska olet noinkin pitkä, sinun kannattaa etsiä isoa ponia, yli 130cm tai pientä hevosta. Olet normaalipainoinen joten se ei olisi ongelma pienemmilläkään poneilla, mutta pituutesi takia en mitään pikkuponia suosittelisi. Sinun on mukavampi istua hieman isomman eläimen selässä.
On kuitenkin totta mitä Katherine sanoi, että moni omistaja haluaa hevoselleen kokeneen vuokraajan, joten älä masennu vaikka saisitkin pakit jostakin. Voi olla, että joudut kyselemään useammastakin paikasta ennen kuin saat itsellesi sopivalta tuntuvan hevosen, mutta älä silti hätiköi. Kun käyt katsomassa hevosta jonka voisit saada, mieti tarkkaan, tuntuuko se sellaiselta jonka kanssa viihtyisit. Jos et pidä siitä, älä ota, vaikka se olisikin sillä hetkellä ainoa vaihtoehtosi. Odottele jonkin aikaa, pidä silmät ja korvat auki ja kysele taas. Sillä lailla saat paremmat mahdollisuudet löytää vuokraponi josta todella pidät.
Onnea etsintään! :)
11.11.2012 17:07
Tuskin johtuu hiertymistä jos nyt vasta oireilee. Jos on tulehdus, sitä ei kannata ruveta hoitelemaan omin nokkineen jollain epämääräisellä yrttisekoituksella, vaan ehdottomasti el paikalle troppeineen.
Valkosipulin ainoa vaikutus on hirveä löyhkä. Se ei takuulla auta tulehduksiin.
Mikäli hevosen koivet ovat olleet turvoksissa vasta päivän tai muutaman, kokeile yllämainittuja juttuja, mutta jos ovat olleet turvoksissa kesästä lähtien, kutsu lääkäri.
Lunta ei kannata hevoselle laittaa suoraan jalkaa vasten, vaan se olisi hyvä laittaa esim ohuen pyyheliinan sisään ja sitten kietoa jalan ympärille. Hevoselle saattaa muuten tulla paleltumia vaikka sen jaloissa onkin karvaa (nähty tapahtuvan). Ovathan ne toki tarhassakin lumessa, mutta siellä lumi ei painaudu kovinkaan lujasti jalkoihin eikä sen takia kylmetä liian paljon, ja lumi varisee enimmäkseen pois karvoja pitikin.
Tästä asiasta on montaa kuppikuntaa joten varmaan jotkut vannovat, että lumi vain suoraan jalalle, mutta itse olen aina laittanu jonkun ohuen kankaan lumen ja jalan väliin, sillon harvoin kun on kylmetystä tarvittu, ja hyvin on toiminu.
11.11.2012 16:08
Kyllähän sitä kirjoja maailmaan mahtuu, eri asia on, kuinka paljon niissä on perää. Tarpeeksi hyvä puhuja saa mustankin kuulostamaan valkoiselta, mutta se ei silti tarkoita sitä, että se välttämättä olisi totta. Vaikka olisi minkälainen tietokirja, sen sanomisiin ei kannata sokeasti luottaa.
11.11.2012 09:54
Tätini on allerginen suunnilleen kaikille eläimille. Parisenkymmentä vuotta sitten hän siitä huolimatta adoptoi villikissapentueen (3kpl) ja hoiti niitä koko niiden elämän. Kissat juoksentelivat talossa siellä missä ihmisetkin. Tätini ei saanut niistä oireita, mutta sai kutiavaa ihottumaa ja vuotavat silmät ja nenän jos pikaisestikaan silitti jotain muuta kissaa. Ajan myötä hän jotenkin siedättyi kissoille yleisesti, ja nyt hän on jo jokusen vuoden ottanut hoiviinsa hylättyjä kissoja, hoitanut kuntoon ne joiden kohdalla järkevää, ja etsinyt niille uuden kodin. Mitään oireita ei ole ollut, mutta vieläkin hän saa ihottumaa jos silittää koiriani.
Siedätys voi siis onnistua hyvinkin, mutta toisaalta se saattaa yhtä hyvin pahentua. Ja sitä taas ei kai voi tietää etukäteen.
10.11.2012 23:00
Juuri niin!
10.11.2012 22:39
Totta, tunnetiloja ei voi vain kytkeä pois päältä vaikka kuinka haluais.
Hmm... Ehkä toimintasi osoitti hevoselle, että sinulla on tilanne hallinnassa, eikä se sitten yrittänytkään uhitella. Hienoa jos niin on! Sama temppu saattaa toimia muillakin.
Pyysit kertomaan tarkemmin siitä miten hevoselle tehdään selväksi kuka johtaa, mutta tarkoitatko nyt jotain tiettyä juttua, vai yleisellä tasolla sitä miten eläimelle osoitetaan että ihminen määrää asioista?
Itse en osaa niitä juttuja paljon paremmin selittää kuin mitä on jo tullut esiin, mutta toivottavasti joku muu osaa.
10.11.2012 22:12
Axilurilla meilläkin on menny melkein missä ruuassa vaan, mutta ollaan sekotettu raakaan kananlihaan tai jauhelihaan niin ei ole kissa edes huomannu että seassa on jotain.
10.11.2012 19:04
Tässä topicissa käsitellään ratsastusta, ei nälänhätää.
10.11.2012 18:56
Kannattaa käyttää lääkärissä. Kissalla saattaa olla kipuja vatsassaan mikä selittäis vaisun käytöksen,ruokahaluttomuuden ja "piiloutumisen". Karvatukos suolistossa, joku tulehdus, syöpä... Tai valeraskaus vaikka onkin leikattu. Mahdollisuuksia on paljon, ja niistä kannattaa ottaa selvää ajoissa.
09.11.2012 17:59
Vertaus hevosiin on typerä! Hevosilla on loimet, koska toisin kuin useimmat koirat, ne ovat ulkona koko päivän eivätkä pääse sieltä lämmittelemään. Ne viedään aamulla ulos ja haetaan illalla sisälle. Koira pääsee ulos kun ihminen käy sen kanssa lenkillä. Tarhassa seistessään ne eivät saa edes liikuntaa, toisin kuin koira joka jolkottaa omistajansa mukana epämääräisen ajan.
Olen samaa mieltä molossin kanssa. Takki ja tossut niille jotka niitä oikeasti tarvivat, ja koirat kovilla pakkasilla ulos vain tarpeilleen. Miksi koirien pitäis kestää enemmän kuin ihmisten?
Väitän kuitenkin, että jos koira alkaa palella, sen kyllä näkee jos osaa vähänkään merkkejä tulkita. Komppaan silti siinä, että kylmää voi saada siitä huolimatta, samaan tapaan kuin ihminen saa vetoa vaikka niskaansa talvipakkasella. Siinä ei palele, mutta silti saa kylmää ja sitten on lihakset solmussa.
Kaiketi tulkintakysymys..?
09.11.2012 17:48
57 / 70