Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
twervig
profiilit
twervig
twervig
Vapaa kuvaus
Aloituksia
7
Kommenttia
1751
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Jepp.+Av+8+sjukhus+så+var+dödligheten+högst+i+Seinäjoki+medan+den+var+minst+på+VCS.+
Men+det+är+säkert+det+som+C+menar+med+att+man+skal+dra+ner+på+kostnaderna.+Ju+flere+som+dör+genast+desto+billigare+blir+det.
30.01.2017 17:38
Det+är+inte+fråga+om+man+måste+avlägga+stora+språkprovet+i+finska.+Men+fråga+är+om+i+vilket+skede+man+blir+tvungen+att+avlägga+det.+Om+en+svenskspråkig+juridikstuderande+riktar+in+sig+på+att+bli+åklagare+eller+domare+skall+man+alltså+redan+i+ett+mycket+tidigt+skede+av+sina+studier+ha+avlagt+stora+språkprovet.+Samma+krav+kommer+inte+att+gälla+när+det+gäller+språkprov+i+svenska+för+finska+studerande.+Nu+blir+det+i+praktiken+en+studerandes+språk+som+avgör+vilken+möjlighet+man+har+att+kunna+tävla+om+praktikplatserna.+Det+borde+ju+i+stället+vara+studerandes+juridiska+och+sociala+egenskaper+som+avgör.
Det+andra+som+ändringen+kommer+leda+till+är+att+det+inte+upprätthålls+en+fungerande+kunskap+om+lagspråk,+termer+m.m.+på+svenska+vilket+kommer+försvaga+rättssäkerheten+när+mål+skall+avhandlas+på+svenska.
30.01.2017 17:35
Soini+kan+nog+delta,+men+jag+undrar+om+Trump+borde+delta+så+okristligt+som+han+beter+sig
30.01.2017 10:31
Justitieministeriet+har+konstaterat+att+användingen+av+tolk+strider+mot+grundlagens+rätt+till+likabehadnling+oberoende+av+om+man+talar+finska+eller+svenska.
30.01.2017 10:30
Men+varför+skulle+de+inte+få+använda+sina+släktnamn?+Skulle+du+ha+behov+av+att+förbjuda+dem+med?+Jag+har+inga+som+helst+adliga+i+släkten,+men+mig+stör+det+då+inte+det+minsta+att+det+finns+sådana+som+är+av+gammal+adelssläkter+och+som+använder+sina+gamla+släktnamn.+Jag+ser+det+bara+som+att+de+har+sina+släktrötter+och+jag+har+mina+egna.
29.01.2017 14:15
En+bekants+förälder+dråsades+ner+på+sjukhus+därför+att+hen+var+för+tyst.+Ingen+kom++på+att+personen+inte+förstod+vad+de+andra+sade+och+därför+inte+kunde+delta+i+samtalen+i+rummet+där+man+placerat+personen.+Personalen+krävde+att+hen+skulle+ha+lärt+sig+finska+när+hen+kom+in+med+ambulansen
28.01.2017 20:06
Kanske+du+då+på+samma+gång+kan+ge+en+god+förklinga+till+att+man+varit+tvungen+att+tvångsförfinskat+orter+utanför+Finland+som+Köpenhamn,+Berlin,+Hamburg,+London.+De+borde+absolut+tas+bort+för+på+ingen+karta+i+de+länderna+hittar+du+de+namnen.
Själv+vill+ni+ha+rätt+använda+era+namn+på+orter+men+tillåter+inte+andra+att+använda+sina+namn+på+orterna.+Inte+ens+fast+det+är+hävdvunna+namn+på+svenska+eller+samiska.+NI+skall+sluta+med+er+kulturimperialism
28.01.2017 18:57
Är+det+så+att+du+gamla+gubbe+har+fått+färre+unga+flickor+att+se+på+när+du+är+så+upptagen+av+de+unga+finlandssvenskorna?
28.01.2017 18:51
Därför+att+man+som+kund+vill+vara+säker+på+att+man+får+den+produkt+man+vill+ha+och+det+får+man+bäst+reda+på+om+man+får+tala+sitt+eget+språk.
26.01.2017 18:18
Frågeställaren+tycks+tro+att+det+är+partierna+som+gör+gallupar.+det+är+ju+media+som+begär+dem.
26.01.2017 17:47
Inte+är+det+bara+fråga+om+svenskspråkigas+vård.+Det+är+fråga+om+lika+många+finskspråkigas+vård.+Varför+skulle+vi+vilja+till+ett+sjukhus+som+ligger+så+lågt+i+kvalitetsrakningen+i+jämförelse+med+det+vi+har?
26.01.2017 17:45
Här+kan+det+nog+vara+fråga+om+att+man+inte+heller+förstått+varandra.+Den+finskspråkiga+har+uppriktigt+frågat+efter+att+de+skulle+förklara+så+hon/han+förstod.+Den+svenskspråkiga+har+inte+haft+ord+för+det+på+finska+så+då+har+man+för+att+inte+göra+det+jobbigt+för+expediten+låtit+frågan+vara.+Det+är+nog+ofta+en+mekanism+som+slår+på+för+oss+som+talar+svenska+att+vi+inte+sedan+"vågar"+fråga+mera+när+vi+märker+att+den+andra+inte+riktigt+hängde+med+i+det+vi+frågade+och+då+vill+vi+inte+vara+störande.+Det+kan+sedan+i+sin+tur+tydligen+uppfattas+som+att+vi+inte+bryr+oss.+I+en+sådan+situation+skulle+det+ju+hjälpa+mycket+om+försäljaren+sade:+"Fråga+på+bara,+jag+skall+försaka+förstå"+eller+"Jag+vill+gärna+hjälpa+men+jag+förstod+inte+det+där+ordet."
26.01.2017 17:43
Jag+tycker+det+är+mera+intressant+att+man+inte+tycks+reagera+på+att+Finland+ramlar+sönder+inifrån.+Vi+har+en+växande+klyfta+mellan+risk+och+fattiga,+också+de+som+har+en+förhållandevis+bra+lön+får+allt+svårare+at+klara+sin+ekonomi,+vanliga+barnfamiljer+får+det+svårt+att+skaffa+sig+bostad,+brödköerna+som+skulle+vara+en+extra+krishjälp+på+90-talet+har+blivit+så+vanliga+så+ingen+längre+reagerar+på+att+något+gått+fel.
Åldringar+eller+sjuka+människor+har+inte+råd+att+ta+alla+de+mediciner+de+skulle+behöva.
Regeringen+nu+kör+över+allt+det+vi+byggt+upp+med+skattemedel+i+privata+fickor,+helst+när+rockarna+där+fickorna+sitter+har+kopplingar+till+deras+egna+anhängare.
25.01.2017 23:17
Ett+statsförbund+betyder+att+olika+stater+förblir+stater+men+sköter+mycket+tillsammans.+Varje+stat+behåller+egna+lagar+men+har+också+gemensamma+lagar.+Fördelen+är+att+vi+tillsammans+skulle+vara+en+stake+internationell+ekonomisk+enhet.+Vi+skulle+vara+bland+G-20+länderna+och+kunna+påverka+ekonomin+på+ett+helt+annat+sätt.+Vi+skulle+slippa+en+massa+byråkrati+för+dem+som+jobbar+i+ett+annat+nordiskt+land.+Det+är+inte+så+lätt+att+få+allt+att+fungera.
Och+personligen+anser+jag+att+Estland+absolut+skulle+in+i+den+helheten.
25.01.2017 23:13
Jag+tycker+aldrig+att+antalet+stupade+är+ett+mått+på+hur+man+stred.+Varje+stupad+oberoende+av+språk+är+ett+ungt+liv+för+mycket+som+måste+offras.+
Hur+männen+stupade+har+också+att+göra+med+hur+de+placerades+vid+fronten.+De+finskspråkiga+höll+man+ihop+från+samma+kommun+på+samma+plats+i+mycket+större+utsträckning+än+man+gjorde+med+de+svenskspråkiga.+De+svenska+blandades+mycket+mera+och+tjänstgjorde+tillsammans+från+olika+kommuner+och+delar+av+landet.+Det+här+ledde+till+att+om+t.ex.+en+korsu+träffades+så+kunde+alla+dödade+vara+från+samma+finska+kommun+medan+de+dödade+på+svenskt+håll+kom+från+många+olika+kommuner.+
Men+här+spelar+också+det+in+som+de+som+jobbar+på+försäkringsbolagen+mycket+väl+känner+till;+att+olyckorna+på+svenskspråkiga+arbetsplatser+är+mycket+färre+än+antalet+olyckor+på+motsvarande+arbetsplats+där+man+talar+finska,+också+andra+olyckor+med+allvarlig+utgång+är+färre+bland+svenskspråkiga+än+bland+finskspråkiga.+Det+finns+bolag++som+internt+diskuterat+om+en+svenskspråkig+därför+borde+få+lägre+premie+om+den+baserar+sig+på+risk.+Men+inte+vågat+genomföra+det+p.g.a.+rädslan+att+bli+betraktade+som+rasister.
25.01.2017 23:00
Sluta+yra!+Bosättningen+finns+alltid+längs+vattendragen,+åar,+älvar,+sjöar.+Så++klart+det+bor+folk+där.+Men+inte+kommer+du+heller+ifrån+att+befolkningen+är+tätare+vid+kusten+än+på+många+andra+ställen+i+landet
25.01.2017 22:48
Intressanta+uppgifter+du+kommer+med.+Men+nog+har+du+fel.+Träffade+en+man+från+Kuopio+som+berättade+att+hela+hans+släkt+kom+från+östra+Finland,+Kuopio+med+omgivning,+och+ännu+på+50-talet+så+talade+hela+släkten+både+på+hans+mammas+och+pappas+sida+alltid+svenska+när+släkten+samlades.+En+kvinna+i+Sotkamo+berättade+ungefär+samma+om+sin+släkt.+Man+räknar+med+att+minst+en+tredjedel+av+befolkningen+i+Tammerfors+talade+svenska+i+slutet+av+1800-talet,+och+man+kunde+därför+inte+jobba+i+butik+i+Tammerfors+om+man+inte+också+talade+svenska.+Många+av+de+röda+som+dödades+i+striderna+var+i+verkligheten+svenskspråkiga+t.o.m.+i+Tammerfors.
25.01.2017 22:45
Absolut+när+det+gäller+en+butik!+Om+man+artigt+säger+att+tyvärr+jag+kan+inte+svenska+så+är+det+inget+problem.+Men+när+man+hånleende+säger+att+man+inte+talar+svenska+då+har+jag+inte+någon+orsak+att+handla+i+den+butiken.+Eller+när+man+blir+tillsagd:+"Suomessa+puhutaan+suomea".+Då+går+jag+ut+och+låter+nog+andra+också+veta+att+den+butiken,+restaurangen+skall+man+inte+gå+till.+
En+helt+annan+sak+är+det+sedan+när+jag+tar+kontakt+med+en+myndighet,+ringer+på+deras+svenska+servicenummer+och+blir+utskälld+på+finska+för+att+jag+vill+tala+svenska.+Det+anmäler+jag+direkt+vidare.
25.01.2017 22:35
Skärgårdbefolkningen+har+verkligen+rätt+att+få+drägliga+förbindelser.+Tycker+att+det+absolut+borde+byggas+broar+t.ex.+i+Pargas.+Om+man+ser+på+vart+väganslagen+går+så+kan+man+roa+sig+med+att+åka+till+Seinäjokis+nya+omfartsväg+där+det+sällan+rör+sig+några+större+mängder+med+bilar,+man+kan+se+på+alla+de+belagda+vägarna+i+kommuner+med+finsk+majoritet.+Vägar,+som+abrupt+slutar+och+blir+dåliga+grusvägar+när+man+kommer+in+i+en+en+kommun+med+svensk+majoritet.
25.01.2017 22:28
Precis.+Samma+siffror+hade+VBL+fått+fram+här+om+dagen.+Det+enda+som+Seinäjoki+har+bättre+siffror+i+än+Vasa+är+att+andelen+som+där+på+Sjukhuset+i+Seinäjoki+är+betydligt+flera+än+de+som+dör+i+Vasa.
21.01.2017 18:32
17 / 88