Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
twervig
profiilit
twervig
twervig
Vapaa kuvaus
Aloituksia
7
Kommenttia
1751
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Om+ni+ens+skulle+ha+läst+ER:s+rapporter+så+skulle+ni+se+att+länderna+inte+jämförs+MED+varandra+utan+utgående+från+läget+inom+det+egna+landet+och+utgående+från+lagstiftningen+som+gäller+eller+lagstiftning+som+borde+förverkligas+för+att+stöda+de+mindre+använda+språken.
Vad+beträffar+Sveriges+flerspråkighet+så+är+det+väl+nog+så+att+om+det+i+dag+skulle+bli+tvåspråkigt+i+Sverige+så+är+det+svenska+och+arabiska+som+skulle+komma+på+tal.+Inte+Svenska+och+finska.+Skulle+skiljandes+av+Finland+från+Sverige+ha+skett+först+1917+så+hade+säkert+också+Sverige+haft+en+ganska+liknande+språklag+som+vi+har+i+Sverige.+Men+nu+hände+det+1809+och+då+var+inte+ens+tanken+på+nationalspråk+och+huvudspråk+viktig.+den+betoningen+kom+först+med+att+nationalstaterna+uppstod
14.10.2016 15:21
Så+i+en+rapport+om+Finland+skall+man+ta+upp+Sverige?+Jag+trodde+att+vi+var+skilda+länder.+Finskans+ställning+i+Sverige+tas+naturligtvis+upp+i+rapporten+om+Sverige.
14.10.2016 13:15
Men+det+är+ju+det+som+vi+helst+gör.+Får+ha+det+klart+var+vi+får+den+svenska+offentliga+servicen.+Men+genast+när+vi+talar+för+det+så+kommer+det+någon+och+säger+att+det+går+inte+för+sig+eller+man+måste+spjälka+upp+de+svenska+enheterna+för+att+de+skall+passa+in+i+systemet.+typ.:+Vasa+centralsjukhus+-Seinäjoki.+Det+är+totalt+onödigt+att+börja+bygga+upp+något+tvåspråkigt+i+Seinäjoki+när+dart+redan+finns+i+Vasa+och+fungerar+på+både+finska+och+svenska.
14.10.2016 13:13
Det+börjar+visst+kännas+besvärande+att+över+10+000+personer+mötte+upp+till+demonstration+i+Vasa.+Och+att+bakom+den+stod+språkgrupperna+mycket+enade.
Riksmedia+teg+naturligtvis+om+saken+eftersom+de+kunde+få+indraget+presstöd+om+de+rapporterade+om+att+missnöjet+är+så+pass+stort.
13.10.2016 09:42
Det+där+har+din+regering+bestämt.+Honga+försöker+bara+förklara+varat+deras+beslut+kommer+att+leda.+Jag+säger+din+regering+för+jag+kan+inte+omfatta+de+nedskärningar+som+vi+gör+på+dem+allra+mest+behöver+samhällets+stöd+i+dag.
13.10.2016 09:36
Det+där+stämmer+inte+alls.+Vi+är+många+flera+som+vill+använda+vårt+eget+modersmål+när+det+gäller+så+viktiga+saker+som+vart+eget+liv.+Men+det+har+du+tydligen+svårt+att+förstå+-+tills+du+själv+sitter+i+samma+situation
13.10.2016 09:30
Det+gäller+bara+om+man+har+finska+som+modersmål.+Är+man+svenskspråkig+så+är+man+bara+%.
12.10.2016 10:40
Enligt+nobels+lista+så+är+ju+Ahtisaari+ryss+eftersom+han+är+född+i+Viborg
12.10.2016 10:37
Hos+oss+har+vi+aldrig+värderat+människor+i+bättre+och+sämre+folk.+Vi+är+människor+i+första+hand.+Och+beroende+på+i+vilken+egenskap+vi+möter+andra+så+har+vi+olika+skyldigheter+och+rättigheter.+Och+en+bra+regel+är+att+behandla+andra+som+man+själv+vill+bli+bemött+i+samma+situation.
09.10.2016 16:56
Visst+är+det+sjukt!+Om+man+sätter+fulljouren+i+Seinäjoki+kommer+flera+människor+i+Österbotten+och+Mellersta+Österbotten+än+i+ens+Lappland+att+ligga+utan+för+den+tidsgräns+för+hur+länge+man+skall+ha+för+att+komma+fram.+Sätter+man+sjukhuset+i+Vasa+minskar+antalet+i+gamla+Vasa+län+betydligt.+Befolkningsunderlaget+för+ett+fulljour+i+Seinäjoki+kommer+att+minska+i+jämförelse+med+Vasa+där+befolkningsunderlaget+kommer+att+växa.
Man+kan+väl+se+placeringen+i+Seinäjoki+som+skyddsarbetsplatser+i+så+fall.
09.10.2016 16:48
Varför+behöver+de+finnas+på+finska+när+ni+ändå+kan+engelska.+Slöseri+med+VR:s+resurser
09.10.2016 16:27
Men+kära+nån+-+det+handlar+väl+inte+om+patienten+utan+om+vården?+Strunt+sedan+att+det+råkar+finnas+en+patient+som+ställer+till+det.+-+Precis+som+det+inte+längre+handlar+om+medborgarna+i+det+här+landet+utan+det+handlar+om+maktpositionerna
03.10.2016 08:42
Verkar+som+om+en+del+går+med+skyddsglasögon+hela+tiden.+Försök+nu+läsa+alla+härsak+inlägg+om+att+vi+skall+ta+nästa+båt+västerut,+att+vi+skall+tvingas+ut+i+Östersjön+och+de+skall+stå+på+stranden+och+se+på+när+vi+drunknar+o.s.v.
Jag+är+inte+medlem+i+något+parti+och+kommer+aldrig+att+bli+det+heller.+Jag+väljer+varje+val+vilket+parti+jag+röstar+på++utgående+från+de+frågor+som+då+är+aktuella.+Men+ja+jag+värderar+mitt+språk+och+det+tänker+jag+inte+ge+upp.+Och+jag+värderar+min+rätt+att+få+använda+det+språket+i+mitt+eget+hemland+och+inte+huka+och+genast+byta+till+finska+så+fort+det+bara+är+möjligt.
03.10.2016 08:39
Tyvärr+är+det+nog+så+att+vi+inte+sett+slutet+på+hatet+ännu.+Det+hårår+bara+början+och+vi+har+myndigheternas+tysta+medgivande.+Det+är+mera+rasism+om+man+ropar+något+till+en+invandrare+än+om+man+ropar+och+skriver+något+om+oss.+Det+första+tar+man+nog+avstånd+från+men+inte+från+det+som+drabbar+oss.
02.10.2016 18:20
Man+kunde+ju+också+fundera+hur+man+skall+göra+med+alla+dem+som+i+generationer+talat+svenska+i+bondstugorna+och+fiskartorpen+men+som+1920-1940+bytte+språk+till+finska.+De+kan+ju+inte+heller+betraktas+ha+rätt+att+bo+i+landet.
02.10.2016 18:16
Använd+nu+begreppen+rätt:+finnar+(finskspråkiga)++finlandssvenskar(svenspråkiga)++samer+romer+judar+tatarer=finländare.+Då+ni+säger+att+finländare+hatar+finnar+så++säger+ni+med+andra+ord+också+att+finnar+hatar+finnar.
02.10.2016 18:14
Statsförvaltningen+och+statens+ämbetsark+är+tvåspråkiga+om+de+skall+betjäna+tvåspråkiga+kommuner+eller+invånare+på+båda+språken.+Annars+är+de+enspråkigt+finska.+Kommunerna+är+tvåspråkiga+enligt+spårklagan+och+de+skall+betjäna+på+båda+språken.+Men+enspråkiga+kommuner+behöver+inte+betjäna+på+det+andra+språket.+
Det+är+ni+som+yrar+om+att+vi+kräver+tvåspråkighet+och+service+inne+i+landet+eller+i+öster.+Det+gör+vi+inte.+Men+vi+vill+att+vi+får+den+service+vi+har+rätt+till+där+vi+bor.
02.10.2016 18:09
Försvann+snabbt?+Han+var+aktiv+i+poltiken+över+15+år.+Inte+behöver+alla++hålla+på+som+PaavoVäyrynen.+Det+är+bra+att+det+byter+folk+i+partierna+och+att+andra+får+ta+över.+Det+ger+nya+perspektiv+och+möjligheter+att+påverka.
18.09.2016 13:13
Varför+syns+inte+den+bättre+ekonomin+som+vi+skulle+ha+i+några+som+helst+eko-sociologiska+undersökningar+då?
Bland+de+verkligt+rika+är+de+finskspråkiga+i+dag+flera.+Där+är+vi+färre+%-ellt+sett.+Vi+är+något+flera+i+medelinkomsttagarna,+något+färre+bland+låginkomsttagarna.+Och+så+förstås+är+vi+färre+som+är+arbetslösa+eller+sjukpensionerad.+
Att+vi+är+färre+arbetslösa+och+sjuka+är+ju+bara+bra+för+då++belastar+man+samhället+också+mindre.
18.09.2016 13:09
Så+nästa+gång+en+finskspråkig+kommer+in+till+akuten+för+att+hen+varit+med+om+en+olycka+så+skall+den+svenskspråkiga+personalen+säga+att+de+inte+tar+hand+om+personen+för+att+hen+talar+finska.
Vilket+hårt+samhälle+vi+får+då!+Nog+är+det+så+att+när+någon+behöver+hjälp+så+hjälper+vi+alla+till+oberoende+av+vilket+språk+den+personen+talar.
18.09.2016 13:02
27 / 88