Här är varje dag uppmaningar åt oss svenskspråkiga

sömnlös

att vi borde flytta bort från Finland.Jag grubblar över vad vi ska göra som har finskspråkiga äkta hältar och sambor ,och våra barn som då inte är "aitosuomalaisia " ?
Skall de också skickas i landsflykt när de har haft samröre med hurrit ?

34

71

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kallakårar

      Man kan skämta om det här,men på riktigt är det skrämmande att det finns människor som vill att vi ska försvinna från vårt fosterland.

      • Tyvärr är det nog så att vi inte sett slutet på hatet ännu. Det hårår bara början och vi har myndigheternas tysta medgivande. Det är mera rasism om man ropar något till en invandrare än om man ropar och skriver något om oss. Det första tar man nog avstånd från men inte från det som drabbar oss.


      • UUrant
        twervig kirjoitti:

        Tyvärr är det nog så att vi inte sett slutet på hatet ännu. Det hårår bara början och vi har myndigheternas tysta medgivande. Det är mera rasism om man ropar något till en invandrare än om man ropar och skriver något om oss. Det första tar man nog avstånd från men inte från det som drabbar oss.

        Hitto kun Yle menee alamäkeä minkä ehtii. Mitä järkeä on tuputtaa vierasta kieltä sellaisille, jotka sitä ei ymmärrä? Onko RKP menettänyt kaiken järjen tai suhteellisuudentajun?


    • viktiginformation

      Bra att fundera om man flyttar till Sverge eller inte på grund av några provocerande inlägg här på Suomi24:-)

      • obehagligt

        Det gör säkert ingen,men vilket budskap ger sådana inlägg ?


      • RoligtAttBliProvocerad
        obehagligt kirjoitti:

        Det gör säkert ingen,men vilket budskap ger sådana inlägg ?

        Roligt att bli provoerad av idiotiska provokationer:-)


      • tänkpåhitler
        RoligtAttBliProvocerad kirjoitti:

        Roligt att bli provoerad av idiotiska provokationer:-)

        Visst är det det,men man bör vara försiktig...utrensningar börjar ofta från små, små utbrott.


      • 6månaderännu

        Jag skall flytta till Spanien när pensionsbeslutet kommer,,där finns inga fennor (nog vanliga normala finskspråkiga )


      • vembryr
        6månaderännu kirjoitti:

        Jag skall flytta till Spanien när pensionsbeslutet kommer,,där finns inga fennor (nog vanliga normala finskspråkiga )

        dina fennor bara här på nätet.
        Vem brys sig.

        Int behöver man komme hit.


      • A.Stubbenbitterkommunist
        6månaderännu kirjoitti:

        Jag skall flytta till Spanien när pensionsbeslutet kommer,,där finns inga fennor (nog vanliga normala finskspråkiga )

        Då får du vara en av de första som får smaka på den Finska statens standard lyx. Betala skatter - bli utan service.
        Finland börjar beskatta finska pensionärer i Spanien, dock så, att all socialsäkerhet från Finland beskärs till 0 på flyttningsdagen och i gengäld bjuder Finland på 0.
        Vad man vinner, är att uppfattningen om finsk service försvinner i ett nafs. Den spanska är billigare och bättre.

        Tacka Alexander Stubb för den enda sak han fick gjord.


    • brukaslippfängelsekortet

      Emigrerade för över 12 år sedan från Finland med familj. Mitt bästa beslut någonsin.

      Finland var ett skitland redan år 2004. Sedan dess har det bara varit kräftgång. Inte ens en enda ynka sak har blivit bättre, men en hel del ännu sämre.
      Tyvärr har man ännu stugan i Finland, och säljer man den i rövhålet Finland, så åker man givetvis på 37 % skatt. Skitländernas ohotade nr. 1. Före det var marginalskatten bleka 61,5%.

      Finland är inte för duktiga. Slashasar pungslår och kräver. Det enda medlet är att säga upp medlemskapet och emigrera. Precis allt annat är bättre för människor som klarar sig själva.

      • huusianaa

        Hyvä kirjoitus. Lisää tuollaisia.

        Ihmettelen kuitenkin että miksi et emigroitunut myös Suomi24 keskusteluista? Onko koti-ikävä?


      • huusianaa

        Toivottavasti emigroiduit johonkin lämpimään, ulkomaille etkä jäänyt maailman tylsimpään maahan Ruotsiin. Toivottavasti ymmärsit myös välttää Euroopan sateisimman maan, Norjan väliin jossa on yhtä kylmä kuin Suomessa.


    • Man kunde ju också fundera hur man skall göra med alla dem som i generationer talat svenska i bondstugorna och fiskartorpen men som 1920-1940 bytte språk till finska. De kan ju inte heller betraktas ha rätt att bo i landet.

      • JätteKivaa

        Kan du twerig nu förklara att vem som försöker få oss tvåspråkiga och svenskspråkiga att lämna landet?? På riktigt?


      • populismbara
        JätteKivaa kirjoitti:

        Kan du twerig nu förklara att vem som försöker få oss tvåspråkiga och svenskspråkiga att lämna landet?? På riktigt?

        Twerig skriver nu bara finlandssvensk opportunistisk/populistiskt propaganda som tjänar finlandssvenska =SFP's syften.


      • hatprat
        JätteKivaa kirjoitti:

        Kan du twerig nu förklara att vem som försöker få oss tvåspråkiga och svenskspråkiga att lämna landet?? På riktigt?

        Språkfanatikerna,inte skulle de väl annars hela tiden ge goda flyttningsråd ?


      • Verkar som om en del går med skyddsglasögon hela tiden. Försök nu läsa alla härsak inlägg om att vi skall ta nästa båt västerut, att vi skall tvingas ut i Östersjön och de skall stå på stranden och se på när vi drunknar o.s.v.
        Jag är inte medlem i något parti och kommer aldrig att bli det heller. Jag väljer varje val vilket parti jag röstar på utgående från de frågor som då är aktuella. Men ja jag värderar mitt språk och det tänker jag inte ge upp. Och jag värderar min rätt att få använda det språket i mitt eget hemland och inte huka och genast byta till finska så fort det bara är möjligt.


      • JätteKivaa
        twervig kirjoitti:

        Verkar som om en del går med skyddsglasögon hela tiden. Försök nu läsa alla härsak inlägg om att vi skall ta nästa båt västerut, att vi skall tvingas ut i Östersjön och de skall stå på stranden och se på när vi drunknar o.s.v.
        Jag är inte medlem i något parti och kommer aldrig att bli det heller. Jag väljer varje val vilket parti jag röstar på utgående från de frågor som då är aktuella. Men ja jag värderar mitt språk och det tänker jag inte ge upp. Och jag värderar min rätt att få använda det språket i mitt eget hemland och inte huka och genast byta till finska så fort det bara är möjligt.

        Suomi24 provokationer bara.
        Alltid finns det handfull av folk som skriver skit.

        Vem bryr sig, .... om man inte tycker om det och provocerar tillbaka:-)


      • vårskyldighet
        twervig kirjoitti:

        Verkar som om en del går med skyddsglasögon hela tiden. Försök nu läsa alla härsak inlägg om att vi skall ta nästa båt västerut, att vi skall tvingas ut i Östersjön och de skall stå på stranden och se på när vi drunknar o.s.v.
        Jag är inte medlem i något parti och kommer aldrig att bli det heller. Jag väljer varje val vilket parti jag röstar på utgående från de frågor som då är aktuella. Men ja jag värderar mitt språk och det tänker jag inte ge upp. Och jag värderar min rätt att få använda det språket i mitt eget hemland och inte huka och genast byta till finska så fort det bara är möjligt.

        Om inte vi själva högaktar vårt språk,vår kultur och vår rötter i den finländska jorden så gör ingen annan det heller.


    • flyttarinte

      Den glädjen ska inte språkrasisterna få att man skulle flytta.

    • ajatteluhaaste

      Jos joku neuvoo muuttamaan, hän kenties vain haluaa antaa ruotsinkielisille mahdollisuuden ajatella: Jos ruotsinkieliset (alle 5%) muuttaisivat, tämä maa jatkaisi elämäänsä vain pakkoruotsista keventyneenä - kaikkeen muuhun olisi tekijät ja rakenteet valmiina. Jos taas kaikki muut (yli 95%) lähtisivät, suomenruotsalaiset eivät saisi edes pyöritettyä omia sydänmaitaan (niitä muutamaa kuntaa) saati koko maata.

      Kielivähemmistön on tärkeää nähdä realiteetit. Nyt ruotsinkieliset on saatu kuvittelemaan, että he pitävät maata pystyssä ja laiskat fennot eivät pysty edes oppimaan maailman ainoaa sivistyskieltä eli ruotsia palvellakseen ruotsinkielisiä, joilla on kaikki oikeudet vaatia palvelua, palvelua, palvelua...

      Palvelkaa toisianne tai miettikää uudestaan, missä kannattaa asua!

      • liikaavaadittu

        vaadit nyt ihan liikaa ankkalaisilta.

        Kieli laki, kielitaitolaki, virkamies ruotsit jne yksiselitteiset että suomi ja ruotsi tasavertaiset kielet suomen maalla. Ei prosenteilla ole mitään tekemistä asian kanssa.


      • svenskspråkigfinländare

        Ändå kunde ni vara ärliga och erkänna att största delen av oss svenskspråkiga sköter våra dagliga ärenden på finska om personalen inte behärskar svenska.
        .Det att man vill få använda sitt modersmål inom hälsovård och kontakt med myndigheter är ändå väldigt rimliga fordringar.Där är det ändå fråga om hälsa och juridiska problem som man inte kan de korrekta orden och termerna på trots hygglig vardagsfinska.


      • huusianaa
        svenskspråkigfinländare kirjoitti:

        Ändå kunde ni vara ärliga och erkänna att största delen av oss svenskspråkiga sköter våra dagliga ärenden på finska om personalen inte behärskar svenska.
        .Det att man vill få använda sitt modersmål inom hälsovård och kontakt med myndigheter är ändå väldigt rimliga fordringar.Där är det ändå fråga om hälsa och juridiska problem som man inte kan de korrekta orden och termerna på trots hygglig vardagsfinska.

        Miksi et puhunut pakkoruotsista? Kukaan ei ole kieltänyt puhumasta ruotsia.


      • sanningen
        huusianaa kirjoitti:

        Miksi et puhunut pakkoruotsista? Kukaan ei ole kieltänyt puhumasta ruotsia.

        Ganska ofta får vi uppmaningar här också att inte använda svenska.


      • huusianaa
        sanningen kirjoitti:

        Ganska ofta får vi uppmaningar här också att inte använda svenska.

        Ethän sä voi ketään pakottaa puhumaan ruotsia jos se henkilö ei osaa ruotsia. Vain valtion viroissa on osattava ruotsia.


      • pisamästerockså
        huusianaa kirjoitti:

        Ethän sä voi ketään pakottaa puhumaan ruotsia jos se henkilö ei osaa ruotsia. Vain valtion viroissa on osattava ruotsia.

        Har inte alla pluggat pakkoruotsi från grundskolan till universitetsnivå,något borde väl ha fastnat hos er med ert höga IQ ?


    • miksimiksimiksi

      Miksi jossain maassa alle viiden prosentin kielivähemmistö vaatii kaikkia muita (yli 95%) lukemaan heidän kieltään palvellakseen heitä?

      • sssssss434

        Eivätkä kehtaa edes selitellä, miksi.


      • ihhyguf

        koska suomessa kaksi kansalliskieltä ja niitä tulee kaikkien kansalaisten opiskella kaikilla opintoasteilla.

        Näin on suomen eduskunta fiksusti päättänyt jo vuosikymmeniä sitten.

        pulinat pois


      • dtrft42
        ihhyguf kirjoitti:

        koska suomessa kaksi kansalliskieltä ja niitä tulee kaikkien kansalaisten opiskella kaikilla opintoasteilla.

        Näin on suomen eduskunta fiksusti päättänyt jo vuosikymmeniä sitten.

        pulinat pois

        Lehmänkauppa, jolla ei ole koskaan ollut kansalaisten enemmistön kannatusta. Tiedät sen kyllä. Pidetäänpä kansanäänestys ja pulinat pois :)


    • Avfolkning

      Jag hörde på Sveriges radios Ekot igår att ca 17000 finlandssvenskar har flyttat till Sverige under 2000-talet! Alltså ca 1000 personer om året! Det är ganska mycket när man tänker på att det bara finns 300 000 i Finland.

      • enlitenstad

        Inte behöver man direkt uppmana folk att folk att flytta,många gör det alldeles frivilligt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      143
      1892
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      114
      1477
    3. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      91
      1285
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1272
    5. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      89
      1195
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      207
      1081
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      98
      997
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      46
      977
    9. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      204
      952
    10. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      838
    Aihe