Vapaa kuvaus

Aloituksia

7

Kommenttia

1751

  1. Och+det+är+ju+det+som+ni+vill+förbjuda+genom+att+säga+att+vi+bara+skall+betjäna+våra+egna.
  2. skulle+Fisi+vara+bra?
  3. precis!
  4. Vi+betalar+precis+lika+mycket+skatt+som+du+(förhoppningsvis+gör).+Vi+har+varit+med+om+och+är+med+om+att+försöka+bygga+upp+det+här+landet.+För+det+är+här+som+vi+har+våra+rötter+och+det+är+här+som+vi+också+vill+höra+hemma.+Om+våra+svensk-+och+tvåspråkiga+områden+är+en+sådan+otrolig+belastning+för+er-+varför+gör+ni+er+inte+av+med+områdena?+Låter+oss+ta+hand+om+våra+egna+områden+och+sköta+dem?+Jag+skall+säga+orsaken:+därför+att+det+är+de+områdena+som+i+stor+utsträckning+ser+till+att+det+kommer+in+pengar+i+landet.+Därför+att+utan+de+här+områdena+skulle+det+se+ännu+sämre+ut+får+vårt+land.+Därför+att+det+är+de+här+områdena+där+arbetslösheten+är+lägst+och+där+det+t.o.m.+kan+vara+svårt+att+få+tag+på+arbetskraft+till+exportindustrin.+Därför+att+i+de+här+områdena+fungerar+många+olika+företag+sida+vid+sida+och+vi+är+inte+beroende+av+en+eller+två+stora+koncerner+med+sina+fabriker.Och+en+orsak+till+att+det+går+så+dåligt+för+många+andra+områden+är+att+man+inte+fattar+att+handlar+man+med+de+nordiska+länderna+så+är+det+en+otrolig+marknadsfördel+att+man+talar+svenska/skandinaviska.+Handel+i+Norden+är+inte+att+man+kommer+med+en+produkt+(som+kan+vara+hur+bra+som+helst),+utan+mycket+går+ut+på+att+bygga+förtroende+att+bygga+upp+en+relation+till+dem+man+kanske+får+som+kunder.+Det+gör+man+inte+i+Norden+på+engelska+alls+på+samma+sätt+som+på+svenska/skandinaviska.+Det+är+därför+exporten+drar+från+de+tvåspråkiga+områdena.Ni+måste+också+få+någon+som+betalar+för+den+dyrare+sjukvården+eftersom+vi+är+friskare+och+lever+längre,+och+jobbar+längre+och+lever+längre+så+belastar+vi+också+den+offentliga+sektorns+sjukvård+mindre/person.+Och+då+är+vi+med+och+betalar+för+dem+som+inte+är+lika+friska.Och+jag+påminner+bara+om+att+det+var+inte+en+sådan+här+indelning+av+landet+som+vi+svenskspråkiga+ville+ha+när+landet+blev+självständigt.+Vi+ville+ha+klarare+språkligt+indelade+områden+och+där+vi+då+själva+hade+kunnat+sköta+våra+egna+saker.+Men+det+var+den+finska+majoriteten+som+ville+ha+det+system+som+vi+nu+har.+Och+ja,+jag+slutade+skriva+på+finska+efter+att+ha+fått+en+massa+påhopp+för+att+min+finska+inte+var+absolut+perfekt.