Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
twervig
profiilit
twervig
twervig
Vapaa kuvaus
Aloituksia
7
Kommenttia
1751
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Och+det+är+ju+det+som+ni+vill+förbjuda+genom+att+säga+att+vi+bara+skall+betjäna+våra+egna.
18.09.2016 12:59
Visst.+Men+det+rår+vi+inte+på.+Det+är+ju+därför+som+vi+också+säger+att+det+inte+är+vettigt+att+flytta+bort+kontor+och+instanser+från+orter+där+man+naturligt+får+också+svenskspråkig+personal.+De+där+besluten+fattas+av+den+finska+majoriteten+och+då+blir+det+så+här+konstigt.
18.09.2016 12:58
Jag+blir+också+glad+när+någon+vill+tala+svenska+och+försöker+fastän+man+inte+alltid+hittar+alla+ord,+eller+får+alla+böjningar+rätt.+Det+spelar+ingen+roll+för+man+ser+att+inställningen+är+att+alla+som+kommer+är+precis+lika+mycket+värda+och+den+som+talar+vill+göra+ett+bra+jobb.
18.09.2016 12:51
De+flyttar+nog+mera+för+att+de+blivit+trötta+på+sådana+som+dig
18.09.2016 11:05
De+allra+flesta+av+oss+är+ingen+elit,+har+aldrig+varit+det+eller+kommer+inte+heller+vara+det.+Våra+förfäder+har+varit+småbrukare,+torpare,+fiskare.+Många+har+sedan+startat+upp+något+litet+företag+där+de+och+familjen+jobbat+för+att+få+sitt+uppehälle.+
De+allra+flesta+av+oss+kommer+från+familjer+där+de+allra+första+som+fick+någon+utbildning+överhuvudtaget+fick+det+med+grundskolan.+Tidigare+fanns+det+inte+pengar+för+det.
Vi+lever+precis+under+samma+förhållanden+som+er.+Så+om+vi+har+fördelar+så+har+ni+dem+också.
17.09.2016 10:45
Det+visar+bara+att+du+inte+känner+till+hur+det+fungerar+i+praktiken.++Har+varit+med+i+tillräckligt+med+förhandlingar+där+mina+norska,+danska+och+svenska+kolleger+undrat+varför+finnarna+sitter+i+ett+hörn+för+sig+och+inte+umgås+med+oss+andra+när++förhandlingarna+är+över.+När+vi+sedan+träffats+tillsammans+från+Finland+så+har+vi+redan+snappat+upp+mycket+mera+av+läget+och+fått+inblickar+som+finnarna+frågat:+när+sades+det?+Hur+vet+ni+det?+
Svenska+är+ett+litet+språk+men+förstås+ändå+av+20+miljoner+människor,+fast+man+inte+själv+talar+svenska.+Finska+är+ett+ännu+mindre+språk+helt+isolerat+i+den+större+världen+som+finns+utanför.+För+många+svenskspråkiga+är+finska+också+helt+onödigt+att+lära+sig,+för+man+kommer+aldrig+att+jobba+i+sådana+sammanhang+där+man+behöver+språket.+Och+det+här+gäller+t.o.m.+framgångsrika+exportföretag+därför+att+de+inte+säljer+på+den+finska+marknaden+utan+bara+på+utlandet+så+svenska,+engelska,+franska+tyska+är+viktigare+språk
17.09.2016 10:38
skulle+Fisi+vara+bra?
16.09.2016 17:30
Jag+undrar+vad+man+skall+kalla++en+finne+från+det+västliga+Finland+som+genetiskt+hör+ihop+med+västra+Europa,+men+som+talar+finska,+som+hens+förfäder+inte+haft+med+sig+i+bagaget+när+de+kom,+utan+bytt+språk+till+finskan,+som+kom+med+helt+andra+folkvandringar+från+Sibirien.
16.09.2016 17:28
Det+där+fattar+en+neffe+sällan+att+man+kan+ha+samma+språk+men+ändå+ha+olika+variationer.+Hur+skulle+man+kunna+det+då+man+lever+i+sin+bubbla+och+tror+att+alla+språk+i+världen+fungerar+precis+som+sin+lilla+finska.+Och+att+alla+språk+som+inte+fungerar+som+det+lilla+språket+finska+fungerar+helt+fel.+
Sedan+glömmer+man+så+gärna+att+karelskan+skiljer+sig+från+västfinskan,+som+skiljer+sig+från+savolaxiskan
16.09.2016 17:25
Vi+kritiserar+aldrig+en+svenska+som+går+litet+eller+mycket+fel.+När+någon+vill+skriva+eller+tala+svenska+så+skall+man+få+göra+det.+Man+skall+få+träna+sig+att+använda+språket.+
Kritiken+kommer+från+finnar+som+rackar+ner+på+dem+som+skriver+på+svenska.+Det+kan+vi+som+har+svenska+som+språk+se+på+hur+man+svängt+meningarna+eller+orden.
16.09.2016 17:10
Visst+finns+skandinaviskan.+Den+är+att++man+talar+svenska,+dansåk+eller+norska+men+man+undviker+att+ta+de+ord+som+kan+bli+problem+för+en+annan+t.ex.+använder+man+som+svenskspråkig+inte+ordet+"roligt"+för+det+blir+stilla/lugnt+på+danska.+I+mina+kontakter+i+Norden+använder+vi+oss+hela+tiden+av+skandinaviskan+och+det+är+inga+problem.
Om+ni+inte+förstår+den+svenska+som+talas+i+Sverige+så+inte+är+det+vårt+fel.+Vårt+uttal+är+i+stort+det+samma+som+man+uttalar+svenskan+i+norra+Sverige+därför+att+vi+hör+till+det+språkområdet.+Inte+är+det+något+som+hindrar+att+ni+lär+er+ett+uttal+som+man+använder+i+Göteborg+eller+Stockholm.
Visst+kan+man+komma+till+rätta+med+engelska+i+Norden,+men+man+missar+också+en+massa+på+det+sättet.+Allt+det+där+som+man+talar+mellan+de+officiella+förhandlingarna.+För+det+går+ändå+på+skandinaviskan.+Och+det+är+de+samtalen+som+öppnar+upp+för+vidare+kontakter+och+affärer.
Inte+är+det+heller+tänkt+att+skolspråken+skall+ge+färdigheter+för+språken+man+behöver+i+yrket.+Skolspråken+skall+ge+grunder+för+att+läsa+mera+så+man+klarar+yrkesspråket.+Inte+ger+ens+den+långa+tid+som+våra+barn+läser+tvångsfinska+papper+på+att+de+kan+finska+men+de+har+en+grund+att+sedan+i+yrkesstudierna+gå+vidare+och+läsa+mera+finska.
16.09.2016 17:05
precis!
16.09.2016 13:53
Fel.+
Kanske+den+medvetslösa+har+familj+som+behöver+få+reda+på+vad+som+skett,+hur+det+gått.+Den+medvetslösa+vaknat+småningom+och+är+helt+borta+efter+smällen+och+då+behöver+personalen+kunna+förklara+och+fråga+hur+det+är.+Talar+aldrig+finsk+vårdpersonal+med+finska+patienter?
När+sjukhuset+i+Seinäjoki+kan+be+samma+goda+språkliga+betjäning+som+VCS+så+är+det+inget+problem.
Ja,+annat+än+att+man+inte+fyller+lagförslagets+utgångspunkt+att+patienterna+skall+ha+mindre+än+50+minunder+till+ett+fulljour+sjukhus.+Det+kommer+inte+att+uppfyllas+för+200+000+personer+om+man+sätter+sjukhuset+i+Seinäjoki,+Men+nog+om+man+sätter+det+i+Vasa.+Då+täcker+vi+in+hela+gamla+Vasa+län+så+at+talla+patienter+har+samma+tillgång+till+vård.+Men+det+kriteriet+är+inte+viktigt+när+man+tänker+placera+sjukhuset+i+Seinäjoki+utan+bara+att+det+för+allt+i+världen+inte+förläggs+i+Vasa+där+centern+inte+har+majoritet
16.09.2016 08:10
@nytnaurattaa+-+Men+det+är+ju+precis+det+som+gör+att+vår+ekonomi++haltar.+Vår+export+har+hela+tiden+varit+alldeles+för+beroende+av+den+oberäkneliga+ryska+marknaden.+Nog+har+de+tvåspråkiga+kusttrakterna+också+exporterat+till+Ryssland+men+inte+i+samma+utsträckning.+Visst+har+sanktionerna+mot+Ryssland+också+påverkat+de+här+trakterna,+men+inte+lika+mycket+för+vi+har+haft+andra+exportområden+redan+uppbyggda,+vi+har+haft+andra+kontakter+också.+Är+det+inte+bra?+Är+det+något+som+är+fel+att+vi+inte+bara+stått+på+ett+ben?+Är+det+fel+att+vi+i+dagens+läge+drar+in+pengar+till+landet?
Nej,+jag+vågar+inte+längre+tala+svenska+över+allt+efter+all+skit+som+vanliga+människor+och+också+myndigheter+öst+över+mig+för+att+jag+talat+svenska.+Som+jag+sagt+förr+så+blir+jag+t.ex.+helt+nervös+så+fort+jag+ser+en+polis+därför+att+jag+blivit+mycket+illa+bemött+av+polisen+bara+p.g.a.+av+at+tjat+helt+artigt+svarat+på+svenska.
Mina+barn+har+inte+studerat+till+ekonomer+utan+till+sådana+yrken+där+de+jobbar+med+människor+på+olika+sätt+inom+t.e.x+vården.+
Och+vad+som+sker+i+Sverige+har+vi+ingenting+att+göra+med+för+vi+bor+här,+och+skulle+helst+också+i+fortsättnings+bo+här+men+vi+tycks+ju+inte+skall+få+göra+det+utan+att+ge+upp+oss+själva+och+vår+egen+identitet+för+att+det+skall+passa+er.
16.09.2016 08:03
PÅ+svenska+är+det+skillnad+på+kolonisering+och+kolonialisering.+Kolonisering+betyder+att+man+bosätter+ett+område.+Kolonialisering+däremot+betyder+att+ett+annat+land/folkgrupp+tar+över+ett+områden.
Sedan+är+det+en+helt+annan+sak+att+karlarna+och+finnarna+i+väst+genetiskt+sett+inte+har+större+släktskap+än+engelsmän+och+tyskar.
16.09.2016 07:48
Om+du+går+till+jordanskaffningslagen+från+1945+§+92+så+står+det+klart+hur+man+skulle+skaffa+jord+åt+bl.a.+karelarna,+soldaterna+och+änkorna.+Där+finns+klart+ut+sagt+att+den+språkliga+karaktären+inte+skulle+ändras+på+tvåspråkiga+och+svenska+kommuner.+Att+svenskspråkiga+i+första+hand+skulle+få+jord+i+svenska+kommuner.+Det+andra+som+ni+tycks+glömma+bort+är+att+i+lagen+sägs+klart+ut+att+den+svenska+befolkningen/kommunerna+inte+skulle+komma+undan+det+tunga+som+överlåtelsen+av+jord+innebar.+Utan+då+skulle+man+sköta+nyodlandet+enligt+§53+i+samma+lag.+Den+§+säger+att+det+då+var+på+den+som+skulle+överlåta+jorden+som+skulle+stå+för+kostnaderna+för+uppodlingen.+Sådan+uppodlingen+skedde+främst+på+statens+marker.+Alltså+antingen+tog+man+som+svenskspråkig+emot+de+evakuerade+och+upplät+mark+eller+så+uppodlade+man+mark+någon+annanstans+och+stod+för+kostnaderna+och+sedan+upplät+man+den+till+de+evakuerade.+Ansvaret+och+kostnaderna+var+precis+lika+fördelat+på+alla+i+hela+landet.+Och+så+skulle+det+naturligtvis+vara.+Och+lagen+följdes+i+den+här+för+landet+mycket+tunga+tiden.
Det+märkliga+är+ju+att+enligt+ditt+påstående+så+borde+vi+som+finlandssvenskar+då+inte+heller+ha+karelska+familjer+som+grannar+eller+vänfamiljer.+Men+de+bor+här+bland+oss+också+sedan+koloniseringen+i+landet.
15.09.2016 23:17
Vi+betalar+precis+lika+mycket+skatt+som+du+(förhoppningsvis+gör).+Vi+har+varit+med+om+och+är+med+om+att+försöka+bygga+upp+det+här+landet.+För+det+är+här+som+vi+har+våra+rötter+och+det+är+här+som+vi+också+vill+höra+hemma.+
Om+våra+svensk-+och+tvåspråkiga+områden+är+en+sådan+otrolig+belastning+för+er-+varför+gör+ni+er+inte+av+med+områdena?+Låter+oss+ta+hand+om+våra+egna+områden+och+sköta+dem?+Jag+skall+säga+orsaken:+därför+att+det+är+de+områdena+som+i+stor+utsträckning+ser+till+att+det+kommer+in+pengar+i+landet.+Därför+att+utan+de+här+områdena+skulle+det+se+ännu+sämre+ut+får+vårt+land.+Därför+att+det+är+de+här+områdena+där+arbetslösheten+är+lägst+och+där+det+t.o.m.+kan+vara+svårt+att+få+tag+på+arbetskraft+till+exportindustrin.+Därför+att+i+de+här+områdena+fungerar+många+olika+företag+sida+vid+sida+och+vi+är+inte+beroende+av+en+eller+två+stora+koncerner+med+sina+fabriker.
Och+en+orsak+till+att+det+går+så+dåligt+för+många+andra+områden+är+att+man+inte+fattar+att+handlar+man+med+de+nordiska+länderna+så+är+det+en+otrolig+marknadsfördel+att+man+talar+svenska/skandinaviska.+Handel+i+Norden+är+inte+att+man+kommer+med+en+produkt+(som+kan+vara+hur+bra+som+helst),+utan+mycket+går+ut+på+att+bygga+förtroende+att+bygga+upp+en+relation+till+dem+man+kanske+får+som+kunder.+Det+gör+man+inte+i+Norden+på+engelska+alls+på+samma+sätt+som+på+svenska/skandinaviska.+Det+är+därför+exporten+drar+från+de+tvåspråkiga+områdena.
Ni+måste+också+få+någon+som+betalar+för+den+dyrare+sjukvården+eftersom+vi+är+friskare+och+lever+längre,+och+jobbar+längre+och+lever+längre+så+belastar+vi+också+den+offentliga+sektorns+sjukvård+mindre/person.+Och+då+är+vi+med+och+betalar+för+dem+som+inte+är+lika+friska.
Och+jag+påminner+bara+om+att+det+var+inte+en+sådan+här+indelning+av+landet+som+vi+svenskspråkiga+ville+ha+när+landet+blev+självständigt.+Vi+ville+ha+klarare+språkligt+indelade+områden+och+där+vi+då+själva+hade+kunnat+sköta+våra+egna+saker.+Men+det+var+den+finska+majoriteten+som+ville+ha+det+system+som+vi+nu+har.+
Och+ja,+jag+slutade+skriva+på+finska+efter+att+ha+fått+en+massa+påhopp+för+att+min+finska+inte+var+absolut+perfekt.
15.09.2016 22:51
Nu+är+det+så+att+finländsk+lagstiftning+i+det+här+sammanhanget+inte+känner+till+att+något+av+nationalspråken+kan/skall+köra+över+det+andra.+Det+är+inte+bara+de+finskspråkiga+som+har+rättigheter,+det+har+också+de+svenskspråkiga,+samiskspråkiga+på+sina+områden+o.s.v.+
Man+kunde+göra+det+här+mycket+smidigt+och+enkelt+genom+att+de+svensk-+och+tvåspråkiga+områdena+i+alla+sammanhang+sköter+sina+egna+uppgifter+och+inte+blanda+in+områden+som+är+helt+finskspråkiga.+Men+det+passar+av+någon+anledning+inte+att+man+gör+sådana+indelningar.+Då+skulle+vi+ha+så+mycket+mindre+slitningar+och+påhopp+mellan+språkgrupperna.
15.09.2016 22:22
Vad+är+det+för+roligt+med+det?+Skall+vi+inte+se+till+att+landets+medborgare+får+den+sjukvård+de+behöver+på+sitt+språk.+Och+de+språken+som+gäller+är+nu+finska+och+svenska+för+det+sjukhus+som+skall+ta+emot+patienter+från+tvåspråkiga+kommuner.+Inte+tycker+jag+att+det+är+"huvittava"+att+man+tillgodoser+den+finskspråkgia+befolkningens+rätt+här+och+lika+litet+är+det+"huvittava"+att+man+tillgodoser+den+svensksspsråkgia+befolkningens+behov
15.09.2016 22:14
Tidigare+här+så+sades+det+att+det+inte+är+fakta+vad+man+känner+eller+upplever.+Det+gällde+alltså+bara+om+en+svenskspråkig+känner+sig+påhoppade+-+då+är+det+bara+en+upplevelse.+Medan+om+de+finska+i+Jakobstad+KÄNNER+att+de+kommer+i+sämre+läge+på+grund+av+finskan+så+är+det+fakta?
15.09.2016 22:09
28 / 88