Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
twervig
profiilit
twervig
twervig
Vapaa kuvaus
Aloituksia
7
Kommenttia
1751
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Det handlar inte om att de inte skall kunna finska. Utan det handlar om att man redan under studietiden kommer att kräva att de svenska juristerna har en kompetens som man egentligen skall uppvisa först när man avlagt sin examen och får en tjänst. Samma krav på att kunna klara av en svensk domstolsbehandling åläggs inte de finska juridikstuderandena och därför behandlar man studerandena ojämlikt på grund av språket. Vasa har varit den enda platsen där en svensk juridikstuderande har kunnat avlägga sin praktik och nu stängs den. Hur skall man då få svenskspårkiga domare och hur skall det då gåa tt uppfylla det som neffena ropar efter att vi skall sköta oss själva?
23.02.2016 17:02
Det är knappast att kunna gå före i kön när statsmakten gör det betydligt svårare än för en finskspråkig juridikstuderande att bli behörig för en domartjänst. Då är det den finskspråkiga som går före. Hittills har Vasa varit det enda stället där man kunnat auskultera på svenska och nu tas den möjligheten bort. D.v.s. det finns ingen möjlighet att få den praktik på svenska som de svenskspåkiga juristerna skulle behöva få.
23.02.2016 16:57
Ja, men precis! Se nu bara på hur Viborg var i tiderna där talade man finska, svenska, ryska, tyska och jiddisch om vartannat och staden blomstrade.
23.02.2016 14:55
Man skall få vara glad för sitt fosterland på sitt eget språk och sina egna traditioner. Jag har ingen orsak att nervärdera den som är finsk, men då vill jag inte heller bli nervärderad p.g.a. att jag är svenskspråkig och är glad för det.
Ochs om det nu har blivit så kan jag inte längre vara glad för mitt fosterland, därför att det finns för mycket som säger att de andra inte längre vill ha oss här om vi inte ger upp vår identitet som är knuten till Finland och vårt språk.
Jag kan känna mig språkligt hemma i Sverige men inte vill jag flytta och inte vill jag avstå den kultur och det språk som mina fäder har haft
23.02.2016 14:49
Om du tar all finskspråkig juridisk utbildning i landet och tar medeltalet för dem som kom in på den så ligger de poängen lägre än de som på in på den enda svenska jurist linjen i landet vid HU
23.02.2016 14:43
Du måste inte handla på IKEA. Jag undviker IKEAs möbler p.g.a. all skattefusk och utnyttjande av arbetarna som ligger bakom.
23.02.2016 14:30
Den fanns nog tidigare också.
23.02.2016 14:27
Det är inte att nervärdera är när vi säger att något inte fungerar för oss. Det är bara att lyfta fram att system och lösningar måste göras så att båda våra nationella språkgrupper kan få den service de har rätt till på sitt språk. Det hjälper inte att man i besluten säger att servicen på modersmålet garanteras i språklagen om man inte sköte rom det i praktiken; att det finns personal som klarar av språken, att det finns anvisningar och broschyrer på båda språken. Därför ser vi hellre att man kan koncentrera de knappa svenska resurserna och personal som klarar svenska till egna enheter där vi vet att man kan få använda svenska.
Varför nervärderar jag dig som finskspråkig om jag får använda svenska på samma sätt som du får använda finska?
23.02.2016 14:27
Är inte heller säker på att de kan engelska
23.02.2016 14:17
Visst behövs det. Det är stor brist på dem som klarar av svenskan också här i landet. Och fortsättningsvis är Norden en stor handelspart för oss. Det handlar inte om att vi skall lära oss ett språk till. Både finska och svenska är så små språk så vi får bara finna oss i att vi alla borde kunna minst två språk till.
Estland är ett fint exempel på hur man lär sig språk. Där har man på några år lärt sig en bra engelska, tyska, svenska m.m. Av den orsaken att man inte har spelat ut språken mot varandra utan uppmuntrar till att lära sig olika språk.
23.02.2016 14:06
Förstod du inte ironin? Här skälls det alltid på att vi i Österbotten suger ut landet och försvårar för övriga delar och så är vi den region som sysselsätter bäst.
23.02.2016 14:00
Det tycks vara väldigt viktigt det här med kyykytys att andra skall bli underkastade och underdåniga. Jag tycker det skulle vara mycket viktigare att man behandlar andra med respekt och jobbar för att samhället kan fundera för alla oberoende av var man bor, språk eller ras.
23.02.2016 13:59
Efter att ha läst alla påhopp på våra veteraner och krigsinvalider har jag börjat ångra att de offrade sina liv och sin hälsa för landet och jag har också omvärderat mitt självklara val att göra militärtjänsten som ett tack för vad de gjort för vårt land. Nu är det inte längre självklart för mig. Från att ha varit stolt över landet har de här påhoppen fått mig att skämmas över att jag vill höra ihop med det och vara hemma här där min släkt alltid har funnits så långt bakåt i tiden man överhuvudtaget kan komma i kyrkböcker och domböcker.
23.02.2016 13:55
Visst är det fel att man genom reformen försätter studerande i olika lägen beroende på språket i studentexamen. Nu kommer man av en svensk studerande kräva fullständiga kunskaper i finska redan i studieskedet av den som vill göra sig behörig för domartjänst vid tingsrätten. Medan det för en finskspråkig räcker med att man kan sin finska från studentexamen.
I studieskedet måste de behandlas lika och sedan skall de avlägga de språkprov som det krävs för att kunna få en tjänst antingen de är svensk- eller finskspråkiga
23.02.2016 13:47
Jag kan inte fatta att du skulle ha rätt att blanda dig i hur jag på svenskspårkig definierar mig själv. På svenska måste vi använda svenska språkregler och då är finlandssvensk helt korrekt därför att det första ordet "finlands" säger att mitt hemland och medborgarskap är Finland, det andra ordet "svensk" säger vilket språk jag har.
Hur det här sedan skall definieras på finska måste era språkvårdare bestämma. Och hittills använder de som ger direktiv och rekommendationer: Kotimaisten kielten tutkimuskeskus ordet "suomenruotsalainen". Och det är helt i kongruens med att man använder ruotsinsuomalainen.
23.02.2016 13:38
Det här en neffe-rasismen i sin prydno. Det är helt OK att man i andra partier lämnar falska uppgifter om sin valfinansiering medan SFP gör något olagligt när de redovisar som man skall. Det är fel att de finlandssvenska fonderna inom ramen för sina stadgar stöder de kandidater som vill jobba för att de båda nationalspråken bevaras i Finland medan det är helt rätt att finska fonder mot sina stadgar stöder något parti för att de skall arbeta för större byggrätter för affärscentra.
23.02.2016 13:12
Ja, därför lärde jag mig tyska som fjärde språk. Tänk att det skall vara så svårt för vissa att fatta att man handlar bäst med motparten när man gör det på deras språk.
23.02.2016 13:05
Jag har hellre det västerländska tänkandet och systemen som vi fick genom de här krigen än jag skulle ha ett slaviskt system där det är en tsar, kejsare eller Putin som leder. Tack vare det här har mina småbrukare till förfäder kunnat odla sin egen mark och inte varit livegna bönder, tack vare det här systemet så har vi fått ett öppet samhälle där regeln är att det är offentligt och inte som i många andra länder att ett beslut är konfidentiellt om man inte har alldeles särskilda orsaker att det skal vara offentligt
23.02.2016 13:03
Men medge att de här få trollen gör sitt bästa för att man skall börja tycka väldigt illa om dem ;)
23.02.2016 12:55
Sveriges ekonomi växer medan Finlands stampar på stället. Kanske det är bra med litet tyskar, fransmän och italienare
24.11.2015 20:23
41 / 88