Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
twervig
profiilit
twervig
twervig
Vapaa kuvaus
Aloituksia
7
Kommenttia
1751
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Europarådet+har+gång+på+gång+påpekat+att+ställningen+för+andra+språk+än+finskan+hela+tiden+blir+sämre+i+Finland+medan+de+flesta+andra+länder+förbättrar+läget+för+sina+olika+språkgrupper.
12.06.2017 21:24
Har+haft+att+göra+med+finländska+byggare+och+estniska.+Skillnaden+var+att+de+estniska+inte+hade+30-45+minuter+kaffepaus.+de+kom+exakt+när+det+var+avtalat+och+de+tog+den+tid+de+hade+sagt.+Med+de+finländska+fick+jag+ringa+och+säga+att+det+var+i+dag+ni+skulle+vara+här:+-+aj+joo+men+si+du+det+dök+upp+...+när+de+sedan+kom:+aj+sida+-+man+måste+beställa+det+här+också+så+vi+kommer+när+vi+fått+det.
21.05.2017 21:00
Antagligen+har+de+annonserat+i+finska+tidningar+och+förstår+inte+varför+det+inte+söker+svenskspråkiga.+Samma+har+ju+polis+och+räddningsutbildningarna+också+tidigare+sysslat+med,+tills+det+var+någon+som+upplyste+dem+om+att+det+är+nog+enklare+få+svenskspråkiga+sökande+om+de+annonserar+i+svenska+media.+Men+det+var+svårt+för+dem+att+fatta
21.05.2017 20:54
Det+är+vl+ingen+annan+än+ett+fena+som+kan+tro+att+hockey+hör+hemma+på+politiken.
21.05.2017 20:51
Varför+använder+man+begreppet+Sverigefinnar+också+om+tredje+generationens+finnar+som+bor+i+Sverige.+De+är+ju+inte+ens+födda+i+Finland...
21.05.2017 20:49
"+Kieli+ei+voi+olla+syrjintäperuste+se+on+perustuslain+vastaista.+Ruotsin+kielisten+koulujen+pitää+ottaa+vastaan+myös+kielitaidottomat+matut."
Hur+skall+ni+ha+det?+Ena+gången+är+ni+fly+förbannade+för+att+man+integrerar+invandrare+på+svenska+andra+gången+är+ni+arga+för+att+svenska+skolor+inte+tar+emot+invandrare.
Inte+har+vi+något+emot+att+ta+emot+invandrare+i+våra+skolor.+Det+gör+vi+också+åtminstone+i+många+skolor+här+i+Österbotten.+Det+är+mycket+nattligt+för+oss.+Men+inte+tänker+vi+börja+ha+separat+undervisning+för+dem+bara+på+finska+fast+de+går+i+svensk+skola.+Kommer+de+till+svensk+skola+så+deltar+de+i+den+normala+undervisningen+precis+på+samma+sätt+som+om+de+går+i+en+finsk+skola+och+deltar+i+normal+undervisning.
13.05.2017 16:54
Nu+tar+du+på+martyrglorian.+"det+är+så+synd+om+oss,+ingen+bryr+sig+om+oss."++Det+var+väl+ganska+naturligt+att+han+kunde+vara+intresserad+av+finskan+utan+att+ha+haft+finska+som+hemspråk.+1500-talet+och+reformation+betonade+starkt+både+utbildning+och+folkens+rätt+till+sina+språk.+Det+här+omfattade+alla+inom+reformationen.+Agricola+förstod+att+som+kyrklig+ledare+i+Finland+så+hängde+det+på+honom+att+få+böcker+på+finska,+eftersom+hans+ansvar+var+den+östra+rikshalvan.+Andra+jobbade+ju+samtidigt+för+att+det+skulle+finnas+böcker+på+svenska.+Inte+hade+Martti+Rautanen+heller+föräldrar+från+Namibia++men+tack+vare+honom+så+lades+grunden+till+skolgång+och+utbildning+i+dagens+Namibia.
13.05.2017 16:48
procentuellt+sett+så+minskar+faktiskt+de+finskspråkiga+mera+än+finlandssvenskarna.
12.05.2017 21:33
Att+den+här+frågan+gång+på+gång+kommer+upp+visar+att+det+inte+är+så+mycket+bevänt+med+förmågan+att+ta+till+sig+information.Den+har+besvarats+ett+otal+gånger.+Men+om+vi+nu+skulle+göra+det+riktigt+enkelt+så+också+du+förstår:
om+de+poäng+som+används+för+att+komma+in+till+den+svenska+linjen+på+HU+motsvarar+snittet+i+hela+landet+för+att+komma+in+på+finska+medicinska+studierna?+Var+finns+orättvisan?
12.05.2017 21:32
Oj+vilka+historiskt+tillförlitliga+fakta+du+kommer+med+om+Agricola.+Faktum+är+ändå+att+man+inte+vet+vilket+hemspråk+han+hade.++Däremot+hade+han+en+finska+som+helt+klart+tyder+på+att+han+kom+i+kontakt+med+finskan+som+barn+och+det+kan+också+ha+skett+genom+dem+som+skötte+om+barnen+på+gården.+Det+tycks+ta+väldigt+på+för+en+del+att+man+inte+hade+språkregistrering+för+500+år+sedan+så+man+kan+bevisa+vilket+språk+han+hade.+Varför+är+det+så+lätt+att+glömma+bort+att+hans+barndomsby+var+svenskspråkig?+Inte+gör+det+hans+insats+mindre+fast+han+skulle+ha+varit+tvåspråkig+eller+svensk.+Men+tydligen+går+det+inte+för+sig+att+bara+konstatera+att+i+dagens+läge+har+vi+inga+klara+bevis+för+hans+hemspråk.+Mig+kvittar+det+totalt+vilket+hans+språk+var.+Jag+tycker+bara+att+det+var+bra+att+han+tog+tag+i+uppgiften+och+präntade+ner+grunderna+för+finskan.
12.05.2017 21:22
så+mycket+"kyykyttää"+som+de+talar+om+så+misstänker+jag+att+de+tar+en+och+annan+nog
12.05.2017 21:10
Ännu+ett+av+de+där+inläggen+som+håller+sig+till+SFPs+politik+och+skallig+diskussion+om+den
12.05.2017 21:07
För+att+kunna+betvar+meänkieli+och+utveckla+det+språket+vill+invånarna+Tårnedalen+själva+att+deras+form+av+finska+skulle+vara+ett+minoritetsspråk.+Det+är+ju+den+forma+av+finska+som+talats+utan+avbrott+i+Sverige.+
Samma+motiveringar+har+ju+Finland+haft+när+man+beviljat+karelskan+status+som+minoritetsspråk.+Enligt+era+inlägg+så+måste+vi+då+också+anse+att+det+är+den+finska+statens+sätt+att+splittra+och+härska.
12.05.2017 21:05
Nu+tycker+jag+att+du+skulle+må+gott+av+att+googla+på+"lippu"+så+vet+du+vad+en+flagga+är.+Det+är+inte+bara+en+nationssymbol+som+är+en+flagga,+utan+också+företag+kan+ha+sina+flaggor+utan+att+för+den+skulle+inte+vara+fosterländska,+olika+språkgrupper+kan+ha+sina+o.s.v.:
Romerna+har+sin+flagga
Samerna+har+sin+flagga
Svergefinnarna+har+sin+flagga
Tornedalingarna+har+sin+flagga
Finlandssvenskarna+har+sin+flagga
Din+logik+säger+alltså+attockså++tornedalingarna+och+sverigefinnarna+är+osolidariska+med+Sverige+för+de+har+egen+flagga.+Men+jag+tycker+det+är+bra+att+man+kan+ha+sina+egna+symboler+utan+att+man+skapar+låtsasmotsättningar+mellan+gruppen+och+det+land+där+man+bor.
07.05.2017 19:35
För+mig+är+det+självklart+att+man+ställer+upp+för+andra.+Om+det+är+en+finskspråkig+som+behöver+hjälp+och+mina+tjänster+så+naturligtvis+försöker+jag+göra+mitt+bästa+för+honom+eller+henne,+kommer+det+en+rom+så+behandlar+jag+personen+sakligt+och+korrekt+o.s.v.+Ett+land+där+vi+bara+är+upptagna+av+oss+själva+och+struntar+i+andra+kommer+att+gå+under+i+själviskhet.++Jag+ser+inte+för+egen+del+att+det+är+nervärderande+de+gånger+jag+betjänar+en+annan+på+den+personens+språk+utan+jag+vet+att+då+kan+jag+göra+livet+lättare+för+den+personen+och+det+gör+mig+glad.
07.05.2017 19:15
Misstänker+att+regeringen+har+kontrollerat+och+de+nu+kommit+fram+till+att+det+oftare+är+svenskspråkiga+som+deltar+i+talkon+än+finskspråkiga.+Så+nu+tänker+man+se+till+att+vi+får+mindre+samhörighetskänsla,+så+att+man++kan+höja+vår+procent+av+sjukdomsstatistiken+så+att+den+närmar+sig+det+finländska+genomsnittet.+
Vi+har+nog+bjudit+på+mat+åt+dem+som+varit+med+på+återkommande+talkon.+Vi+gjorde+det+när+ett+stort+projekt+var+avklarat.+Och+det+blev+en+trerätters+tillställning.
06.05.2017 13:08
Så+i+USA+borde+man+inte+få+sjunga+Beatles+låtar+för+de+kom+inte+från+USA.+I+Kanada+borde+inte+få+sjunga+franska+sånger+från+Frankrike+för+dekorer+inte+från+eget+land.+
Så+dår+inskränkt+kan+bara+den+tänka+som+har+ett+språk+som+bara+går+att+använda+i+ett+enda+land.
04.05.2017 23:28
Du+r+rädd+att+antalet+"sverigefinnar"+kommer+att+sjunka+med+ungefär+200+000+personer.+Det+går+nog+att+räkna+med+finlandssvenskarna+när+man+skall+säga+hur+många+de+sverigefinska+riksförbundet+företräder.+Det+ger+numera+pengar+till+förbundet+för+en+grupp+som+man+sedan+helt+struntar+i.
04.05.2017 23:23
Tycker+du+det+är+rätt+att+barn+till+finska+föräldrar+inte+skall+få+en+utbildning+som+ens+når+upp+till+den+genomsnittliga+nivån+i+Sverige?+Det+var+ju+för+att+skolans+ledning+inte+hade+gjort+något+åt+problemet+under+många+år+och+många+påpekanden+som+skolan+stängdes.+Hade+man+skött+sig+så+hade+skolan+fått+finnas+kvar
03.05.2017 22:55
En+nationell+minoritet+i+Sverige+innebär+t.ex.+att+i+skolorna+skall+man+ta+upp+om+de+nationella+minoriteternas+historia+och+bakgrund,+man+kommer+också+förhoppningsvis+att+slippa+att+bli+bombarderade+med+myndigheternas+utskick+på+finska,+och+också+få+invandrarinformation+på+svenska+och+inte+på+finska.+o.s.v.
03.05.2017 22:48
6 / 88