Vapaa kuvaus

Aloituksia

7

Kommenttia

1751

  1. Jos Pohjanmaasta tulisi autonominen ruotsinkielinen alue se ei toimisi muulla tavalla kuin että suomenkielisille täällä nykyään asuville annetaan vähemmistöasema. Samalla tavalla voisi muualla kaksikielisllä alueilla missä ruotsi on vähemmistönä antaa ruotsinkielisille vähemmistöaseman. Loput Suomesta paitsi Lappi on sitten yksikielinen. Tämä tarkoittaisi myös että autonomian tulisi antaa myös Raaseporille sekä inkoolle että Turunmaassa Paraisiliie että Kemiönsaarelle.

    Suomi voisi oikein hyvin koostua autonomisista alueista jotka itse päättävät omista asioistaan. Nämä alueet voisivat oikein hyvin olla uudet "kunnat". Suomessa olisi tällaisia jaettuina kielellisesti suomenkieliset, suomi-saame, suomi-ruotsi, ruotsi suomi. Näilläa alueilla päättäisivät sitten itse kileiopinnoistaan
  2. Pietarsaaren valtuusto on päättänyt että rakennetaan suomenkielinen lukio yläasteen yhteyteen. Nyt kun pakon edessä (kielikoulun kiireellinen saneeraus) suomenkieliselle lukiolle on pakko löytää tiloja.
    Sivistyslautakunta on äänestänyt ja RKP ainoana puolueena kannatti suomalaiselle lukiolle omat tilat campusalueella.

    Mutta kun sitten ruvetaan samalla puhumaan että jos mutto saman katon alle toteutuu se on lopullinen ratkaisu myös lukion tulevaisuudesta niin päätös kuuluu tietenkin valtuustolle joka on tehnyt oman linjauksensa. Eihän lautakunta voi omilla päätöksillään mennä valtuustoa vastaan, demokratiassa kuuluu valtuustolle muutta tai pitää omista päätökistään kiinni.

    Ulkopuolisena tässä on huvittava ettei tätä keskustelua käyty kun suunniteltiin gymnasiumin lisärakennusta, vaan silloin kaikki olivat sitä mieltä että lukion paras paikka on suomenkielisen yläasteen vieressä. Jos rakennusvaiheessa olisi päätetty että nyt tulee kaksi lukiota saman katon alle niin tilat olisi suunniteltukin sen mukaan. Tämähän on rahan tuhlausta ettei otettu huomioon heti alusta sekä suomenkielisten opettajien juoksuttamista yläasteen ja lukion välillä (7 korttelia) jos heillä on opetusta molemmissa kouluissa. Campus-vaihtoehto olisi sentään suomenkielisestä yläasteesta naapurikorttelissa.

    Sijoittaminen campukseen antaisi lukiolle samalla sellaiset tilat että ratkaisu voisi olla lopullinen, mutta päätös lopullisesta sijannista siinä tapauksessa kuuluisi valtuustolle päättää.
  3. Oletpa huvittava taas.

    Me ruotsinkieliset eläämme täysin samojen työehtosopimusten alla kuten suomenkieliset. Me maksamma sama vero% kuten te maksatte. Suurimmalla osalla meistäkin ei ole perittyä rahaa ollenkaan vaan olemme täysin itse omalla työllämme ja lainoillamme hankkineet auton, asunnon. Mutta ehkä panostamme toisiin asioihin kuin suomenkieliset. ( en minä tiedä - koska en koe että poikkean millään muulla tavalla suomenkielisistä ystävistäni kuin kielellisesti)
    Tulonsiirrot tapahtuvat maan suomenkielisille alueille maan kaksikielisiltä. Mutta meillä ei ole Suomessa veroa joka perustuu kieleen ja joka kuuluu tietylle kieliryhmälle. Vaan yhdessä kannamme vastuun maastamme ja kansalaisistamme. Ja eteenkin maan veloista tällä hetkellä.
    Kun on esim. kaksi samantyyppistä ja suuruista firmaa samalla alueella, toinen missä suomenkieli on pääkieli ja toinen missä ruotsinkieli ja vakuutusyhtiö itse ihmettelee miksi onnettomuuskustannukset "ruotsinkielisessä" firmassa ovat pinemmät kuin suomenkielisessä (omin korvin kuullut tämän keskustelun erän vakuutusyhtiön tiloissa - ja se oli minullekin yllätys että näin on)- silloin on kyllä muusta kyse kuin syrjinnästä. Jos samalla alueella asuvia, samantuloisia ihmisiä sairastuvat suhteessa enemmän jos ovat suomenkielisiä ei silloinkaan ole kyse mistään syrjinnästä.
    Tai kuten äskettäin lehdistä luki ruotsinkielinen mies on kauemmin työelämässä kuin suomenkielinen (vaikka olisi samanyyppisestä työstä kyse), ruotsinkielinen mies elää kauemmin kuin suomenkielinen (vaikka heillä on sama sosio-taloustaustaa).
    Minusta meillä Suomessa olisi mahdollisuus todella tutkia miksi näin on, ja sitten nähdä millä tavalla voisimme maana otta hyödyn tästä, että kaikki voisivat paremmin sekä pysysivät työelämässä kauemmin, eikä tehdä tästä kieliriitaa.

    En tiedä onko minun työpaikallani paljon suomenkielisiä "tosikkoja", mutta työkaveri sanoi kerran Teillä näy aina olevan niin hauskaa yhdessä ja teette asiat yhdessä.

    Kansaniväliset tutkijat ovat todenneet että kielivähemmiställe tämä on hyvin poikkeuksellinen tilanne. Mutta ovat sanoneet että se johtuu tasavertaisesta koulutuksesta kielienemmistön kanssa, hyvästä sopeutumisesta ja kuuluvuudesta siihen yhteiskuntaan missä asuu sekä ratkaisevin on pienen kansan yhteisöllisyys.
  4. Harvoin poliitikko puhuu noin huonosti. Ja vaikka puhuisikin niin minua se ei mitenkään haita. Sehän vaan osoittaa että on päässyt omista peloistaan irti ja vaikka tietää ettei aina menekään oikein niin puhuu. Sellainen ihminen oppii myös eniten. Siksi kunnioitan todella suuresti että uskaltaa. Minä suomenruotsalaisena en ollenkaan moiti jos suomenkielinen ei osa täydellisesti ruotsia vaan olen iloinen kun hän yrittää, niin miksi teidän on aina moitittava toisia jotka haluavat kokeilla ja katsoa pärjäävätkö oppimillaan.
    Useimmat pystyvätkin paljon enempään kuin itse luulevat. Sen olen niin usein huomannut.