Miksi muuten suomenkieliset ottavat neuvoja RKP:ltä?

savupirtti

Eivätkö suomenkieliset itse osaa päättää mitkä kielet ovat heille tärkeitä ja miksi RKP ylipäätään sekaantuu koko keskusteluun?

- Eiköhän ole korkea aika, että suomenkieliset itse tekevät omaa elämäänsä koskevia ratkaisuja eikä anna RKP:n tehdä niitä päätöksiä jotka koskevat nimenomaan suomenkielistä enemmistöä?

16

92

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nuorissa toivo

      Olet oikeassa. RKP:n sähläämiselle pitää saada loppu. Seuraavissa eduskuntavaaleissa kansalla on maddollisuus pudottaa pois nämä kokoomuslaiset ja demarit jotka eivät osaa lopettaa RKP:n nuoleskelua.

      Nähtäväksi jää onko tämän maan kansa kypsä ottamaan ohjakset omiin käsiinsä.

    • Egosentrisiä ps

      mutta eikö enemmistöllä on oikeuksia kanssa? Eihän suomenruotsalaisilla saa palveluja omaalla äidinkielellä Suomessa tänä päivänä.
      Lääkäriin jos lähtee niin siellä lääkärit osaavat vaan suomea.
      Hätäkeksukseen jos soittaa niin tulee vaan 112 voidaanko puhua suomea. Ja mitä minä olen ymmärtännyt niin Suomi on kaksikielinen maa, mutta palvelua ruotsinkielellä ei saada.
      Ja jos suomalainen lähtee Ruotsiin tai mihin vaan, niin tämä vaati saada palvelua suomeksi. Ja se koskee ihan missä päin maalimaa suomenkielinen lähtee.

      • taulapää

        "Ja jos suomalainen lähtee Ruotsiin tai mihin vaan, niin tämä vaati saada palvelua suomeksi. Ja se koskee ihan missä päin maalimaa suomenkielinen lähtee."


        Suomenkieliselle ei tulisi mieleenkään vaatia suomenkielisiä palveluita Ruotsissa tai muualla maailmalla liikkuessaan. Kaikkein vähiten vaatia ruotsinkielisille pakkosuomea Ruotsissa!


      • taulapää kirjoitti:

        "Ja jos suomalainen lähtee Ruotsiin tai mihin vaan, niin tämä vaati saada palvelua suomeksi. Ja se koskee ihan missä päin maalimaa suomenkielinen lähtee."


        Suomenkieliselle ei tulisi mieleenkään vaatia suomenkielisiä palveluita Ruotsissa tai muualla maailmalla liikkuessaan. Kaikkein vähiten vaatia ruotsinkielisille pakkosuomea Ruotsissa!

        Valitettavasti väärässä olet.
        Upsalan postissa suomenkielinen nainen joka oli asunut Ruotsissa yli 30 vuotta, ja puhui täydellisesti ruotsia, haukkui Venäjästä tullut maahanmuuttaja ettei hän osannut palevella suomeksi vaan pelkästään ruotsiksi, englanniksi ja venäjäksi.
        Kun oma tytär yritti rauhoittaa naista ja sanoi että mieshän tulee Venäjältä ja on Ruotsissa, niin vielä vaikeammaksi meni naiselle: "Voitko ajatella että tulee Ruotsiin Venäjältä eikä puhu suomea! Törkeä!"

        Tällaisia ihmisiä valitettavasti löytyy kaikkialta.


      • ???
        twervig kirjoitti:

        Valitettavasti väärässä olet.
        Upsalan postissa suomenkielinen nainen joka oli asunut Ruotsissa yli 30 vuotta, ja puhui täydellisesti ruotsia, haukkui Venäjästä tullut maahanmuuttaja ettei hän osannut palevella suomeksi vaan pelkästään ruotsiksi, englanniksi ja venäjäksi.
        Kun oma tytär yritti rauhoittaa naista ja sanoi että mieshän tulee Venäjältä ja on Ruotsissa, niin vielä vaikeammaksi meni naiselle: "Voitko ajatella että tulee Ruotsiin Venäjältä eikä puhu suomea! Törkeä!"

        Tällaisia ihmisiä valitettavasti löytyy kaikkialta.

        Miten liittyy suomalaisiin?


      • ???
        ??? kirjoitti:

        Miten liittyy suomalaisiin?

        Jaa nyt ymmärsin.
        Nainen oli siis pölkkypää.
        Tietenkin mottipäitä löytyy kaiken kielisiä ja joka rajan takaa.


      • AJ DÅ
        taulapää kirjoitti:

        "Ja jos suomalainen lähtee Ruotsiin tai mihin vaan, niin tämä vaati saada palvelua suomeksi. Ja se koskee ihan missä päin maalimaa suomenkielinen lähtee."


        Suomenkieliselle ei tulisi mieleenkään vaatia suomenkielisiä palveluita Ruotsissa tai muualla maailmalla liikkuessaan. Kaikkein vähiten vaatia ruotsinkielisille pakkosuomea Ruotsissa!

        miksi ruotsinsuomalinen sitten itkee kun ei saa palvelua suomenkielellä vanhainkodissa, ja miksi ruotsinsuomalainen yrittää saada enemmän suomenkielisiä kouluja ja päiväkoteja (on muuten uutisottu asiasta).
        Hehän asuvat Ruotsissa ja ruotsissa puhutaan ruotsia.
        Eli jos haluatte että ruotsinkieli poistettaisi Suomesta niin älkää uutsoikaa tai valitkaa että ruotsinsuomalisia ei kohdella hyvin ruotsissa, niillä (ruotsinsuomaliset) on sama tilanne ruotsissa kun suomenruotsalaiset Suomessa.

        Mutta sehän on ihan päivänselvä vai mitä, että pitäähän ruotsissa olla suomenkielisiä kouluja, päiväkoteja, vanhankoteja ja saada palvelua Suomeksi, kun kerran suomenkielisiä asuvat ruotsissa?
        Ei suomenruotsalainen saa palvelua omalla äidinkiellä tänä päivänä Suomessa.


      • 820

        Se,että Suomi olisi kaksikielinen maa ei kylläkään tarkoita sitä,että jokainen
        suomalainen puhuisi kahta kieltä.

        Itse en ole koskaan missään muussa maassa vaatinut suomenkielistä
        palvelua tuskin kukaan suomenkielinen sellaista olettaa saavansa vieraassa
        maassa.
        Olen myös joutunut kohtaamaan terveyskeskuksessa muun maalaisia
        lääkäreitä joiden suomenkieli on ollut aivan onnetonta,en ole silti siitä
        syyttänyt ruotsinkielisiä.
        Egosentrisyyttä juuri osoittaa jonkun muun asenne.


    • häh.....

      Mitä oikeasti olit kertomassa?

    • Saanila!

      Stan Saanila on fiksu suru.

      Hän sanoi, että suomalaisten kielivalinnat ovat täysin heidän oma asiansa.

      Kunpa tuollaisia tyyppejä olisi surueliitissä enemmänkin.

    • oppia ikä kaikki

      "Stan Saanila on fiksu suru.

      Hän sanoi, että suomalaisten kielivalinnat ovat täysin heidän oma asiansa."

      Minä olen aina tiennyt suomalaisten päättävän eduskunnassa suomalaisten asioista. Persuille tämäkin on ilmeisesti jymyuutinen!

      • Älä yritä!

        Nettisveko taas ei ole tajuavinaan käsitteitä. Saanila tarkoitti suomalaisilla nimenomaan suomenkielisiä suomalaisia.

        Ja totuushan on se, että tähän asti suomenkielisten suomalaisten kieliasioista ovat päättäneet RKP ja suruedustajat!

        Sen sanoi itse Claes Andersson ja siitä kertoi kielikomitean kokoonpano.

        Tämä o tuskin sinulle jymyuutinen. Kunhan svekokieroilet taas....


    • rautaako?

      Miksi luulet että suomenkieliest poliitikot eivät tässäkin asiassa päätä asioita ihan puoluehohtaisesti?

      Jos RKP suljetaan ulos tästä päätöksestä niin mistä päätöksistä PS tulisi sulkea pois jos se joskus päättäisi yriyttää olla mukana joissain päätöksissä?

      "eikä anna RKP:n tehdä niitä päätöksiä jotka koskevat nimenomaan suomenkielistä enemmistöä? "

      Mistäköhän päätöksistä sinä nyt horiset? Suomessa ei ole koskaan vielä ollut tilasnnetta jossa yksi puolue yksin olisi voinut päättää mistään. Kolumme pakkomatematiikka huomoiden kummastelen miten sinä voit väittää että 5% puolue voisi yksin päättää. Ilmeisesti pakottaminen heikentää motivaatiota ja siten oppimistuloksia jos tämä on taso?

      Tai sitten harrastat vihapuheita. Nehän ovat kovassa huudossa hirviörkkien keskuudessa.

      • Kuules!

        "Mistäköhän päätöksistä sinä nyt horiset?"

        Minä "horisen" kuule vaikka kielilain käytännössä laatineesta kielikomiteasta, jonka jäsenistä käsittämättömä puolet olivat suruja. ELI RKP:n bulvaaneja. Kaiken huipuksi tuossa suomenkielisessä puoliskossa lähes kaikki olivat svekoja. Eli RKP:n bulvaaneja!

        Niin RKP käytännösä pääti suomenkielisen valtaväestön kieliasioista ELI surujen etuoilkeutetusta asemasta YKSINÄÄN. Kysehän on vain kieleen perustuvasta etuilusysteemistä, ei kielestä sinänsä.


    • Vaalit2015!

      Niin miksi ylipäätään on annettu RKP:n toimeksi muokata suomalaista kielipolitiikkaa?

    • helppoa....

      Uudella kielilailla turvataan suomen- ja ruotsinkielisen väestön kielelliset oikeudet PERUSTUSLAISSA edellytetyllä tavalla. Esityksen mukaan kielilaki on Suomen kansalliskieliä, suomen ja ruotsin kieltä, koskeva yleislaki. Lakiin sisältyisivät viittaukset muita kieliä koskevaan lainsäädäntöön sekä kielisäännöksiä sisältävään erityislainsäädäntöön.

      http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2002/20020092

      Perustuslaki säädetään eduskunnassa 2/3 enemmistöllä, jolloin siihen tarvitaan yli 130 kansanedustajan kannatus.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1387
    2. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      349
      1121
    3. 37
      792
    4. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      70
      776
    5. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      42
      742
    6. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      152
      729
    7. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      48
      712
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      685
    9. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      44
      659
    10. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      49
      622
    Aihe