Vapaa kuvaus

Aloituksia

22

Kommenttia

6997

1. *Joitakin asenteita on muuttunut vasta äskettäinkin kun tietoa on saanut lisää.*

Valitettavasti kirjoittamastasi huomaa että suhtaudut evoluution enemmän asenteellisesti (subjektiivisesti) kuin objektiivisesti, avoimin mielin.

Tällaista ei nimittäin kukaan joka evoluutiosta jotain tietää, voi koskaan kirjoittaa:

*Evoluutioteoria ei ole luontoa eikä muutu luonnoksi.*

Se tieto mitä sinulla evoluutiosta on, täytyy olla täysin päin honkia jos menet tuollaisia järjettömyyksiä kirjoittelemaan. Uskontosi subjektiivisuus ilmeisesti kieltää sinua ottamasta selvää mitä evoluutiolla oikeasti tarkoitetaan. Se ei ole järjellistä toimintaa nähnytkään, vaan on säälittävää.

Erityisen idioottimaiseksi toimintasi muuttuu siinä vaiheessa, jos omien houreidesi pohjalta lähdet tuomitsemaan niitä joille evoluutio on osa todellisuutta ja siksi merkityksellinen. Jos evoluution tarkoituksen ymmärtää, voi ymmärtää elämän (ja kuoleman), koko maapallon ekosysteemin aivan erilaisena, järkevänä ja loogisena kokonaisuutena. Sinun ei ole tuota kokonaisuutta mahdollista ymmärtää itse, eikä ymmärtää niitä jotka ymmärtävät, koska et anna itsellesi lupaa edes siihen että ottaisit selvää mitä evoluutio on.

*Enkä tarvitse lupaasi uskoa tai kieltätyä siitä.*

Et tarvitsekaan, mutta vain todellinen denialistinen idiootti voi väittää että luonnonilmiö on uskon asia, eikä kuulu luontoon.

Onko se todellisuutta vai uskon asia, että lehtipuut tiputtavat esim. Suomessa lehtensä syksyllä? Onko tuokin helposti havaittava luonnonilmiö asia, joka "ei kuulu luontoon"?

*Ja on vaikeaa ottaa vakavasti jotain asiaa johon ei usko.*

Minun on vaikea ottaa todesta ihmistä joka ei kykene keskustekemaan, vaan puhuu jatkuvasti opponenttinsa ohi.
  2. *Väärä on väärää ilman osoittamistakin.*

Evoluution periaatteiden opetus on mielestäsi väärin, miksi? Mitä sellaista evoluutiosta kouluissa mielestäsi kerrotaan, joka on "väärin" / ei pidä paikkaansa?

*Jotta jostain voisi olla itse varma, se pitää tehdä itse. Näin ei kaikkea voi varmistaa.
    Mutta kun tosi pitää varmistaa havainolla, se havainto jää uskon varaan ja uskohan teidän mukaanne kuuluu uskonnon alueeseen. Evoluutioon liittyvissä asioissakin.*

Niin, kun kaikkea ei ehdi itse millään testaamaan, tutkimaan ja havainnoimaan, täytyy löytyä jonkin verran luottamusta siihen että on olemassa rehellisiä, objektiivisia ihmisiä jotka voivat hankkia havaintoja puolestasi, jopa paljon parempia havaintoja kuin sinä itse. Sinun oikeudeksesi (miksei myös velvollisuudeksi) jää arvioida kuinka luotettavasta tutkijasta ja tutkimuksesta / tutkimustuloksesta / johtopäätöksestä on kyse. Jos ei pysty luottamaan mihinkään ulkopuolisen tahon hankkimaan tietoon, tieto maailmasta jää todella ohueksi.

*Mutta kun tosi pitää varmistaa havainolla, se havainto jää uskon varaan*

Miten niin? Objektiivisessa tutkimuksessa havainto on samanlainen riippumatta havainnoijan maailmankatsomuksesta. Esimerkki: sekä uskovaisella että ateistilla on mahdollista havaita ja mitata ilmiö nimeltä tuuli (tänään tuuleekin ja lujaa). Molemmilla on myös mahdollisuus selvittää, mikä mekanismi tuulen aiheuttaa. Tulos on sama riippumatta maailmankatsomuksesta, kunhan tutkimus tehdään objektiivisesti. Uskova saa ajatella että tuon tuulen aiheuttaman mekanismin on luonut jumalolento, mutta se ei poista sitä tosiasiaa että mekanismi on todellinen kuten myös sen aiheuttama ilmiö.

Tästä on kyse biologisessa evoluutiossakin: Uskovainen voi olla vapaasti sitä mieltä että biologisen evoluution mekanismeineen on luonut jumalolento, mutta hän ei voi väittää ettei evoluutiota mekanismeineen ole olemassa (tai jos väittää niin, on väärässä). Mekanismit ovat sekä uskovien että ateistien havaittavissa. Mekanismien nimeäminen muuksi ei myöskään saa mekanismeja häviämään.

*Samoin tähän ikään tultaessa on jo kokenut, ettei asiat aina ole niin kuin ne havaittuina alkuun näyttävät olleen.*

Eivät olekaan. Tieto on sitä varmempaa, mitä paremmat havainnot siitä on. Esim. yksittäinen silminnäkijähavainto on erittäin epävarma, koska ihmisen aivot todistettavasti paikkaavat sen mitä jää näkemättä sellaisilla asioilla mitä ihminen toivoo näkevänsä.
  3. *JOS teemme kaikista sinun viesteistäsi tietokoneella simulaation, monet sanomistasi asioista ovat kirjaimellisesti ristiriidassa toisten lausumiesi asioiden kanssa.*

Miksi jossittelet, etkä vain tee?

Miksi väität että "monet sanomistasi asioista ovat kirjaimellisesti ristiriidassa toisten lausumiesi asioiden kanssa", jos et kerran kykene kertomaan että mikä?

Niin pitkään kuin et voi, väitteelläsi ei ole mitään arvoa.

*Sanot varmoiksi asioita jotka osa tulee muuttumaan ja osda on jo valmiiksi sinun väärää omaa mielipidettäsi.*

Suora lainaus riittää. En ala spekuloimaan väitteitä sanomisistani, ellet kykene kertomaan suoralla lainauksella tai linkillä mitä "väärää" olen kirjoittanut ja milloin.

*Varsinkin aina kun luokittelet henkilöitä tuntematta heistä ketään*

Jos teen arvioita kirjoittajien ominaisuuksista teen sen kirjoittajien kirjoittamien tekstien perusteella.

*Mikä sinua riepoo jos fakta teistä ja valtaosasta kirjoituksianne on negatiivista?*

Huomaatko ristiriidan? Moitit minua siitä että luokittelen ihmisiä, jonka jälkeen välittömästi siirryt luokittelemaan itse mystistä ihmisryhmää nimeltä "te".

*Väitteesi tyollaisenaan on arvoltaan nolla sillä se ei sisällä yhtään mitään muuta kuin sinua itseäsi.
    Tuolla lauseellasi et osoita mitään yhtymäkohtaa siihen mitä mollaat.*

Sekoilu sen kun pahenee. Ei minulla ole tarkoitus ketään mollata silloin kun totean että mikään väite jota ei ole tuettu tiedolla, todisteilla tai näytöllä ei ole mitään muuta kuin mielipide jota ei tarvitse kenenkään ottaa todesta.

Jos et ole sattunut huomaamaan, se olet sinä joka yrittää mollata minua (ja muita ihmisiä ryhmässä nimeltä "te") muun muassa argumentaatiovirheistä. Koska olet kykenemätön kertomaan mitä nuo "lukuisat" argumentaatiovirheet ovat, tulemme johtopäätökseen ettei väittämiäsi argumentaatiovirheitä todellisuudessa ole. Sinä siis valehtelet.
  4. *Vahvistavat olematonta käsitystänne?
    Miten se oli mahdollista?
    Miten se ylipäätään tapahtuu?*

Tyypillinen kreationistin vastaus aiheeseen. Solon1:n viesti esitteli todistusaineiston, tutkimukset ja niiden perusteella tehdyt päätelmät (= käsityksen siitä miten lintujen kehitys on todennäköisesti tapahtunut).

Sen sijaan että kreationisti olisi yrittänytkään pohtia mikä todistusaineistossa, tutkimuksissa tai niistä tehdyissä päätelmissä (käsityksessä) on pielessä, kreationisti loihe lausumaan ettei niitä ole.

*Mihin ylipäätään vaadit keksittyjä selityksiä ellet ole ihan hoopo?*

Todisteiden valossa jumalat vaikuttavat olevan keksittyjä selityksiä asioille joista ei ole ollut tietoa. Nykyään tietoa on, eikä luonnonilmiöitä ole enää tarvetta selittää yliluonnollisilla mielikuvitusolennoilla.
  5. bg_ope:"Väität luottavasi jälkeläistesi arvostelukykyyn "täydellisesti", mutta et kuitenkaan sen vertaa että antaisit heidän itse päättää onko koulussa opetettava asia evoluutiosta totta vai ei."

*Ei ole minun asiani päättää siitä mitä Suomen kouluissa opetetaan. Ei ole minun asiani ryhtyä myöskään kumoamaan sitä mitä Suomen kouluissa opetetaan virallisen opetussuunnitelman mukaisesti.*

En minä sitä kysynytkään, vaan sitä miksi et luota lastesi arviointikykyyn evoluution osalta. Älä yritä kiertää asiaa. Miksi evoluutiota ei saisi opettaa koulussa?

Sinä väität näin...

*Epätärkeää huuhaatako pitäisi esittää, samalla tavalla kuin sinä teet?*

Mitä "epätärkeää huuhaata" tarkoitat?

*Minä pelkään sitä että sinunkaltaisesi uskonkiihkoilijat levittävät omia vinoutuneita käsityksiään asioista. Sinun käsityksesi evoluutiosta ei ole enää tieteellistä laatua, vaan hyvin vakavan asteista uskonnolista paatostamista, jolla ei ole yhtään mitään tekemistä tieteen kanssa.*

Mikä se minun "vino" ja "ei-tieteellistä laatua" oleva käsitykseni evoluutiosta on, jota sinä noin kovin pelkäät?

*Mikään ei saa kiihkoilevaa ääriuskovaista niin pois tolaltaan, kuin muut uskonnot, jotka ääriuskovainen haluaa sotkea maanrakoon ja tehdä muillkin tavoin täysin naurettaviksi sen vuoksi että harhaisuudessaan ääriuskovainen kokee ne vaarallisiksi omalle ääriuskonnolleen.*

Puhutko itsestäsi? Viimeksi kun tarkistin, se oli nimenomaan minä, josta haluttiin eroon hankkimalla minulle potkut töistäni.

Olenko minä ollut täällä vaatimassa uskonnon opetuksen tai uskonnollisten asioiden kieltämistä?

En.

Sinä siis puhuit tuossa kohtaa itsestäsi, ja sanasta sanaan se sopiikin.

Kun se kiihkoilu on mennyt todella överiksi, kuten sinulla ja ilmeisesti aika monella muullakin "talkoolaisella", hyökätään uskonhuuruissa sellaistenkin "toisten uskontojen" kimppuun joilla ei ole todellisuudessa mitään tekemistä uskon kanssa.

*Sinulle evoluutio ei ole tieteellinen teoria, niin kuin sen pitäisi olla. Evoluutio on sinulle uskonto, jota puolustat vaikka maailman tappiin asti.*

Ei ole. Evoluutio on luonnonilmiö aivan samalla tavalla kuin se että lehtipuut tiputtavat lehtensä syksyllä. Ainoa joka näkee evoluution (faktuaalisen luonnonilmiön) periaatteiden opettamisen oppilaille ongelmalliseksi ovat fanaattiset uskovaiset, kuten sinä.

Jos haluat osoittaa ettei evoluutio ole luonnossa havaittava ilmiö, ole hyvä ja tee se.

Opettele ensin se mitä tiede evoluution kertoo olevan, ja yritä sitten osoittaa tieteen olevan väärässä. Palataan sitten asiaan.

*Vai olenko oikeassa?*

Et ole.