Vapaa kuvaus

Aloituksia

138

Kommenttia

5572

  1. En epäile esitystäsi AGIn kyvyistä ja jään henkeäni pidätellen odottamaan, mitä kaikkia temppuja se osaa tehdä.

    Mitä tulee hallintoon ja juridiikkaan voi tekoäly varmasti etsiä sääntöjä ja soveltaakin niitä, ja luultavasti sillä on jokin käsitys siitä, mikä kohtuullista, merkittävää taikka huomattavaa, jollaisiin termeihin törmää jatkuvasti. On myös olemassa sellainen käsite kuin harkintavalta, jollaista päätöksiä tekevällä virkamiehellä yleensä on.

    Luultavasti hallinnossa ja käytännön juridiikassa ei AGIn myötä tarvita ihmisiä etsimään tietoa, ainakaan siinä määrin kuin nykyään. AGIn myötä hallinnon ja juridiikan asiakkaatkin ovat AGIn neuvottavina, josta syystä he osaavat perustella asiansa vähintäänkin tavalla, joka on ratkaisun tekijälle haastavampaa kuin asiaa tuntemattomien hallinnon asiakkaiden asiointi on. "Älykkäämmät" asiakkaat vaativat entistä enemmän työaikaa hallinnolta, josta syystä hallinnon ja juridiikan alat eivät luultavasti tyystin tyhjene ihmistyövoiman tarpeelta jatkossakaan.

    On myös huomattava, että iso osa julkisen sektorin toiminnasta ei ole vain hallintopäätösten tekemistä taikka niiden perustelemista. Demokratian ja kuntalaisten tahdon toteuttaminen on suuri osa kunnallista hallintosektoria. Kansan valitsemat valtuustot ja hallitukset päättävät pitkälti miten ja millä tavalla kunta toimii, halutaanko tekoäly kunnanjohtajaksi vai edetäänkö ihmiskasvoilla ja -aivoilla edelleen. Ylipäätään kunnallisen demokratian toteutuminen hallinnossa edellyttää ihmisiä ja ihmisten välisiä suhteita. Toki päätöksien valmistelussa ja varsinkin tarvittavan tiedon etsimisessä kone on ihmistä tehokkaampi ja tarkempi.

    Valtion hallinnossa säännöt uudistuvat ja muuttuvat jatkuvasti, ja muuttuvat säännöt edellyttävät tulkintaa ja joskus joustavaakin soveltamista. Tietysti AGI voi tulkita ja joustaa tulkinnoissa, mutta kuka oikeasti haluaa tekoälyn, joka voi tulkita asioita ihan miten tahansa? Ihmiset haluavat aina jonkun, joka kantaa vastuun (niin poliittisen, juridisen kuin virkavastuunkin) rohkeista tulkinnoista, jotka päätöksentekoa ohjaavat. Tekoälystä ei ole kantamaan vastuuta, se on aina jonkun yksilön harteilla.
  2. Suoritus, tai siis onnistunut suoritus on onnistumisen kokemus. Se tekee ihmisen tyytyväiseksi ja varmaan vapauttaa jotakin mielihyvähormoonia. Ei se onnistumisen kokemus mikään orgasmi ole mielihyvää antavalla voimakkuudellaan, mutta niitä voi kokea päivän aikana loputtoman paljon. Mies ei sellaiseen hyvän olon tuottamisen kokonaismäärään kykene ainakaan seksuaalisesti, ei läheskään. Onnistuja saattaa saada tuhat onnistumisen kokemusta vuorokaudessa haasteiden vaativuudesta riippuen. Orgasmin voi mies saada kipua kokematta ehkä viisi kertaa vuorokaudessa, tuskin kukaan kymmentä enempää.

    Tämän vuoksi pelit ovat koukuttavia monelle. Pelissä jonkin asian onnistuminen tuottaa mielihyvää ja pelit suunnitellaan ja rakennetaan tuottamaan onnistumisen kokemuksia, jotta ne olisivat viihdyttäviä ja koukuttavia. Ne ovat sitä jopa urheilupelien katsojille.

    Seuraelämässä esimerkiksi treffeille pääseminen voi vaatia monenlaista suorittamista, joista jokainen etappi onnistuessaan tuottaa mielihyvää. Saa katsekontaktin, pääsee keskustelemaan, uskaltaa pyytää treffeille ja lopulta kumpikin saapuu treffipaikalle. Tämä treffeille pääseminen on sitä edeltävän valtavan haasteen jälkeen onnistumisen kokemus jo sellaisenaan, ainakin miehelle, joka kaikki aloitteet yleensä tekee ja riskit ottaa.

    Samoin tietysti opiskelu ja työ ovat haasteita ja onnistuneita kokemuksia, haasteiden edessä pärjäämistä ja kehittymistä, mikä on palkitsevaa ihan sellaisenaan.

    Perhe-elämässä lasten kasvattamisessa on haasteita ja onnistuneita suoriutumisia näistä haasteista, mikä on jälleen palkitsevaa ihan sellaisenaan. Sen lisäksi näkee lastensa kasvavan terveinä ja tasapainoisina.
  3. Minkä ihmeen vuoksi seksuaaliset vähemmistöt ovat mahdollisen positiivisen erityiskohtelun kohteena. Listalla kaikki muut erityiskohtelun tarpeessa olevat voi luokitella henkisesti/fyysisesti vajavaisiksi taikka kielellisesti/kulttuurillisesti tukea tarvitseviksi. Onko seksuaaliseen vähemmistöön kuuluminen jokin sairaus taikka vamma, jonka perusteella joku tarvitsee erityistä kohtelua julkishallinnolta?

    Julkishallinto ei tarjoa seksuaalisia palveluja kenellekään, ei kerää kenenkään mieltymyksistä tietoa, eikä pyydä ketään todistamaan mitään omiin mieltymyksiinsä liittyen. Minkä vuoksi siis johonkin seksuaaliseen vähemmistöön kuuluvan tulisi saada minkäänlaista erityiskohtelua julkishallinnolta tai edes Tampereen kaupungilta?

    Seksuaalisuus ja uskonto ovat yksityiselämän piiriin kuuluvia asioita, joiden perusteella kenenkään ei pidä saada mitään erityiskohtelua, sen enempää positiivista kuin negatiivistakaan. Sekä seksuaalista että uskonnollista toimintaa säännellään monessa laissa varsin kattavasti. Mitä lisäarvoa tai merkistä tuo kenellekään Tampereen kaupungin käsitys, että tietyllä tavalla itseään seksuaalisesti taikka uskonnollisesti toteuttava on positiivisen erityiskohtelun tarpeessa?

    Samaa voidaan kysyä päihderiippuvaisen tapauksessa. Onko päihderiippuvainen jollain tavalla erityisen kohtelun tarpeessa, siis sellaisen kohtelun, jota päihderiippuvainen ei muutoinkin saisi terveydenhoidossa olevien käytäntöjen ja lainsäädännön nojalla.

    Tampereen taulukosta on empatia kaukana. Siinä käytönnössä luokitellaan ihmisiä heidän ominaisuuksien ja kykyjensä mukaan erityistä kohtelua halutessaan saaviksi ja sellaisiksi, joita ei tarvitse auttaa kuin hampaat irvessä, jos silloinkaan.
  4. Löytyihän se selitys työttömyyden kasvulle, kun vain viitsittiin katsoa (mamu)tilastoja. Ensin tuodaan talo täyteen tuholaisia ja sitten syytetään isäntää asumisoloista.