Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
yhteenlaskutoimitus
profiilit
yhteenlaskutoimitus
yhteenlaskutoimitus
Vapaa kuvaus
Aloituksia
21
Kommenttia
4456
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
En+minä+väitä+mitään+muuta+kuin+muistan+lukeneeni+sinun+kirjottaneen+tuollaista+ja+mitä+tulee+suun+sulkemiseen+niin+itsehän+tätä+keskustelua+jatkat,+teit+oikein+ketjunkin+sitä+varten
05.04.2019 23:18
Kerroin+jo+lukeneeni+tältä+palstalta+sinun+kirjoittamanasi++että+olisit+halunnut+lapsen+sen+narsistipsykopaattisi+kanssa.+Ei+siinä+sen+kummempaa,+hedelmöityshoidot+yms.+on+sitte+ihan+sun+höpöhöpö+juttujasi+tässä+kohtaa,+en+muista+lukeneeni+sellaisia.
05.04.2019 22:14
"Niin+pystyy+tietenkin+kuvittelemaan+jos+vain+vähänkin+jaksaa+ymmärtää,+mutta+osaatko+sanoa+mistä+johtuu+että+aloittaja+JOUTUU+elämään+sen+pelon+alla?"
No+sinä+nyt+et+jaksanut+edes+yrittää+ymmärtää+,+mikä+kyllä+tuli+esiin.+Mitä+tulee+aloittajaan+niin+änen+tilanteestaan+en+tarkemmin+tiedä,+mutta+olin+ymmärtävinäni,+että+hän+joutuu+pelkäämään.+
Mikä+asia+on+tuttua+minullekkin.++Tänäänkin+hyvin+monissakin+kodeissa+eletään+pelon+alla,+onhan+perjantai+ja+viikonloppukin
Toisaalta+taas+sitä+pelkoa+voidaan+luoda+kyllä+pitkin+viikkoakin++ja+jonkinasteiset+hallitsemattomat+räjähdykset+saattavat+tulla+hyvinkin+pienestä.+
On+ihmisiä+jotka+eivät+osaa+kontrolloida+käytöstään,+jolloin+puhutaan+impulssikontrollin+häiriöstä,+johon+liityy+yllättäviä+vihan+purkauksia.+Toisaalta+on+ihmisiä,+jotka+nauttivat+vallastaan+ja++toisen+pelottelusta.+
Nää+on+monitahoisia+juttuja+ja+tosiaan+pelko+lamaannuttaa,+niin+että+ihminen+saattaa+jähmettyä,+ei+kykene+puolustautumaan/lähtemään.+Toisaalta+myös+se+lähteminen+saattaa+olla+vielä+vaarallisempaa,+asia+jonka+toinkin+jo+esiin,+että+monetkin+väkivallanteot+surmat+tehdään+juurkin+eron+vuoksi
05.04.2019 22:06
"Olet+itse+kirjoittanut+että+haluaisit+lapsia+vielä+viiden+kymmen+iässä+kenen+kanssa+vain,+ja+vielä+olet+kertonut+että+vanhempanakin+olisit+valmis,+vaikkapa+keinohedelmöityksellä.+"
Siis+pitäisikö+tässä+ny+nauraa,+aika+koomista,+pakostakin+sitä+joutuu+ajattelemaan,+et+onkohan+toi+vastapuoli+ihan+aikuisen+kirjoissa.+
Mutta+no,+yritetään+pysytellä+asialinjalla+kuitenkin+,+sellaista+kirjoitusta+ei+täältä++löydy+,+eikä+sellaista+ajatustakaan+minuun+liittyen,+ei+edes+minun+päässäni.+
Lapsia+on+minulla+on+kolme+jo+aikuisia+ja+tuolloin+viiskymppisenä+jo+lapsenlapsiakin,+net+on+ihan+riittäneet.+Lapset+on+tehty+ajallaan+ja+viiskymppisenä+jo+iloitsi+siittä+että+lapset+jo+pärjäsivät+omillaan+vastuuta+oli+vähemmän,+vaikka+eihän+se+vanhemman+huoli+koskaan+täydelleen+sammu.+
Mitä+tulee+viittaukseeni+avioliittooni,+kyllä+joo+sitä+omaa+kokemusta/kosketuspintaa++aloittajan+aiheeseen+liityen+on.+Tuttu+tunne+tuo+pelko
Muuta+ilman+tuota+omaa+kokemustakin+jos+vähänkään+on+kuusalla+asoista+ja+sitä+ymmärrystä+ja+empatiakykyä+niin+pystyy+kyllä+kuvittelemaan+miltä+se+tuntuisi,+että+joutuu+elämään+jatkuvan+uhan+alla.+
Niin+paljon+noista+asioista+puhutaan+ja+ne+tulevat+uutisotsikoihin,+milloin+on+surmattu+puoliso,+milloin+lapsi+tai+toteutettu+ns.+perhesurma.
05.04.2019 13:15
Niin+lisään+vielä,+mitä+tarkoitetaan+empatialla,+kykyä+asettua+toisen+asemaan.+
Joku+tulee+tänne+puhumaan+pelosta,+jonka+aloituksen+sinä+sivuutat+ja+alat+paahtaa,+MINÄ++kyllä+puhkuin+vihaa+ja+raivosin+narsistipsykopaatilleni+,+MINÄ+sitä+ja+tätä,+oen+niin+luova+ja+helppoakin+on+hoidella+tuommoset+jutut,+että++näyttää+siellä+taustalla+olevan+ajatusta+siitäkn,+että+uhri+itse+olisi+ikäänkuin+syypää+tilanteeseen.
05.04.2019 12:48
"Ahaa!+Juuri+niin,+tietenkin.🔆
Loan+heitto+meneillään+siis."
Mitäs+sen+kummempaa+loan+heittoa+se+on+kun+huomaa+että,+
"Sinulta+ei+tunnu+löytyvän+sitä+kuuluisaa+empatiaa+muihin+uhreihin+liittyen,+heihin+jotka+elävät+jatkossa+väkivallan+pelossa+ts.+et+osaa+asettua+heidän+asemaansa."
Niinhän+siinä+kävi+
No+toitkin+jo+esille,+ettei+aloituksen+teema+ollut+sun+juttus+ja+halusit+sitten+puhua+muusta+ja+sitten+näyttää+keskustelusi++jatkuvan+linjalla+minä+ja+narsistipsykopaattini.
05.04.2019 12:36
"Heitäpä+sitten+se+kohta+esiin+missä+kerron+lapsitoiveista,+mutta+älä+koko+ketjua,+kun+toki+sen+nyt+itsekin+löydän.🔆+"
No+en+nyt+viitsi+moisen+takia+lähteä++vanhoja+ketjuja+etsimään,+mutta+kyllä+sekin+asia+sieltä+löytyy,+olistkohan+silloin+vielä+kirjoitellut+sillä+Jotain+ymmärtämättä+nimmarilla.+
+Muistikuvani+mukaan,+ikävää/rumaa+palautettakin+taisit+tuosta+toiveestasi+saada
Pointti+tuoda+tuo+asia+esiin+tässä+liittyi+siihen,+että+vaikka+silloin+jo+tiesit+että+kumppanisi+on+"hirviö",+niin+edelleen+sinulla+oli+kauaskantoisian+suunnitelmia+suhteeseenne+liityen,+että+mielestäni+kysymyksen++"MInkälainen+ihminen+ei+luovu+hirviöstä+kun+näkee+että+hirviö+se+on?"+voisit+esittää+itselleskin.
05.04.2019 12:26
No+muistaakseni+täänkin+asian+olen+täällä+tuonut+esille,+että+ihan+niin+minulla+kuin+muillakin+vastaavankaltaisilla++oli+eron+yhtydessä/jälkeen+saatteena+tappouhkaus,+jonka+jouti+otamaan+huomioon,+kun+käytöstä+ja+vihjailuja+siihen+suuntaan+oli+ollut+useasti+aiemmin.+
Jopa+naapurustossa+oli+keskustelu+aiheesta+ja+he++ilmaisivat++loppuvaiheessa+huolensa+ko.+asiasta,+että+olenko+ottanut+huomioon,+että+minun+saattaa+oikeasti+käydä+huonosti.+Että+miten+lasten+käy+jos+"sinä+joudut+lautoihin+ja+ukko+rautoihin"+
Mikä+myös+sitte+kyllä+vaikutti+myös+päätökseeni+lähteä,+joskushan+kun+on+siinä+tapahtumien++keskiössä+niin+tulee+"sokeaksi"+ja+muut+kauempaa+katsovat+näkevät+asian+paremmin.+
Että+kyllä+minulla+ihan+oli+syytä+pelätä++entistä+aviopuolisoani+silloin+kun+hän+oli+humalassa,+ts.+ei+kyennyt+kontroilloimaan+käytöstään.+
Sellaista+vaan+on+oikeasti+olemassa+ja+osa+uhkaajista+toteuttaa+uhkauksensa,+mikä+näkyy+ihan+tilastojenkin+valossa.+Monet+ko.+tapahtumat+ylittävät+myös+uutiskynnyksen.+
Jonkin+verran+tosiaan+tuota+pelkoa+minullakin+liittyi/liittyy+muihinkin+sellaisiin+ihmisiin,+jotka+vaikuttavat+agressiivisilta+ja+silmistä+näkyy+ettei+ketään+ole+kotona.+
Työn+puolesta+onneksi+nykyään++suht+säännöllisesti++koulutetaan,+miten++agressiivisen+henkilön+kohtaamiseen+pitäisi+suhtautua.++Ennakko+arvointi+,+itse+suojelu+ja+nopsat+jalat+on+hyvä+henkivakuutus+niissä+tilanteissa.+
Nykyäänhän+ohjeistetaan+väkivaltaisuuden+uhan+alla+eläviä+pakkaamaan+sen+laukun/tukitärkeät+tavarat++jo+valmiiksi.+Itsekin+aikoinaan+tuli+toisinaan+nukuttua+vaatteet+päällä+ja+kengät+jalassa+
Mutta+joo,+edellä+jo+totesin,+että+kantsii+tutustua+monenlaisiin+ihmiskohtaloihin+ja+heidän+taustoihinsa+yms.+niin+saattaa+se+ymmärryskyky+lisääntyä+miksi+jotkut+pelkäävät+ja+saattavat+jopa+laamaantua.++
En+pidä+sellaisesta+ajatuskuvioista,+että+kumppaninsa+väkivaltaisuutta++pelkäävät+olisivat+ikäänkuin+ihmisenä+huonompaa+kastia+kun+eivät+kykene+lyömään+luuta+sen+narsistin+kurkkuun.+
Tosin+sanoen+olisivat+ikäänkuin+itse+syyllisiä+siihen+että+vastapuoli+on+valinnut+keinokseen+hallita+pelolla.
05.04.2019 12:18
No+alkuperäisesti+kysymyksesi++ny+kuului
"MInkälainen+ihminen+ei+luovu+hirviöstä+kun+näkee+että+hirviö+se+on?+"
Ei+ollut+kyse+mistään+luonne+tms.+jutuista.+
Sinullakin+oli+itsestäsi++johtuva+syy,++minkä+vuoksi+et+halunnut+luopua,+vaan+halusit+tapailla+narsistipsykopaattiasi+vaikka+olit+todennut+hänet+hirviöksi.+Syy+siihen+löytyy+kyllä+siittä+"päiväkirjastasi"
Mutta+palautin+tuon+kysymyksesi+sinulle+itsellesi+että+josko+huomaisit+miten+eri+levelillä+kuitenkin+olet+aloittajan+tapaisten+uhrien+kanssa,+kuten+aloittajakin+totesi+kysymykseesi+vastatessaan
"Lamaantunut+ja+peloissaan+oleva.+Vaikea+ymmärtää+ellei+ole+itse+kokenut+pelkoa+jonka+toinen+voi+aiheuttaa."
Ts.+sinä+jatkoit+suhdetta+omasta+halustasi+johtuen,+et+halunnut+luopua+narsistipsykopaatistasi,+kun+taas+jotkut+eivät+uskalla+lähteä,+kun+siellä+taustalla+on+lähtemiseen++liittyvää+henkeen+ja+terveyteen+kohdistuvaa+uhkaa,+mikä+useinkin+on+hyvin+todellien.+Useimmat+naisiin+kohdistuvat+kuolemaan+johtaneet+väkivallan+teot+liittyvät+juurkin+ero+tilanteisiin.
"Viime+vuoden+aikana+12+naista+kuoli+parisuhdeväkivallan+seurauksena,+kertoo+Ensi-+ja+turvakotien+liitto.+Viisi+heistä+joutui+entisen+kumppaninsa+surmaamaksi.
Liiton+mukaan+väkivalta+kärjistyykin+uhkaamaan+henkeä+etenkin+eron+yhteydessä.+Viimeisen+vuosikymmenen+aikana+joka+kolmas+parisuhdeväkivallan+seurauksena+kuollut+on+surmattu+erotilanteessa"
https://yle.fi/uutiset/3-9945462
No+linkki+on+parin+vuoden+takaa,+mut+ei+tilanne+noiden+asioiden+suhteen+miksikään+ole+muuttunut.+Mutta+vastaa+kysymykseesi+miksi+ei+luovu,+tai+enemmänkin+käyttäisin+sanaa+lähde
Tämä+nyt+vaan+tähän,+että+ehkä+sinulla+jäi+huomaamatta+että+aloittaja+puhui+pelosta,+tuli+esiin+jo+aloituksen+otsikosta.+
Sinulta+ei+tunnu+löytyvän+sitä+kuuluisaa+empatiaa+muihin+uhreihin+liittyen,+heihin+jotka+elävät+jatkossa+väkivallan+pelossa++ts.+et+osaa+asettua+heidän++asemaansa.+
Enempi+tunnut+vaan+korostavan+jotain+sellaista,+että+"kyllä+minä+narsistipsykopaatilleni+näytin+mistä+kana+pissii"+ts.+olit+niskan+päällä,+mitä+jo+jossain+kohtaa+kommentoinkin,+että+mikä+se+sellainen+uhri+on,+joka+on+niskan+päällä.+
Sinun+täällä+kertomastasi+tarinasta+kyllä+hyvinkin+käy+ilmi,+että+sinä+hyvinkin+määräisit+tahdin,+loit+yhdessäolonne++säännöt/etiketin+jota+narsistipsykopaattisi+noudatti+milloin+ja+miten+tapaamisinne+sujuivat,+mistä+sai+puhua+ja+mistä+ei+jne.+
Tää+nyt+vaan+tähän,+että+josko+joskus+kykenisit+katsomaan+maailmaa+laajemminkuin+kuin+pelkästään+sen+oman+kokemuksesi+kautta.++On+toisenlaisiakin+tarinoita.+Luettavaa+aiheesta+mitä+jatkuva+pelossa+eläminen+ihmiselle+aiheuttaa+löytyy+kyllä.+
Sieltä+löytyy+vastauksia+kysmyksii,+millainen+ihminen+?
Itselläni+on+myös+kokemuksia+tuosta+pelosta+ja+rajoitinkin+elämääni+jonkun+vuoden+vuoden+avioeroni+jälkeen.+Pelko+on+ihmiselle+luontainen/inhimillinen+tunne.+Varoittaa+vaarasta,+edistää+selvitymistä,+mutta+tosiaan+saattaa+myös+lamaannuttaa.+
Useinkin+pelko+syntyy+henkeen-ja+terveyteen+liittyvästä+uhasta/uhkaamisesta,+niin+minunkin+tapauksessani.+Mikä+sitten+saa+myös+mielikuvituksen+kehittelemään+milloin+minkäkinlaisia+kauhuskenaaroita,+mitä+eivät+kuitenkaan+välttämättä+toteudu
Että+kyllä+pelolla+tosiaan+voi+hallita,+mutta+sitä+omaa+pelkoaankin+kannattaa+yrittää+hallita,+siten+että+ymmärtää+mikä+on+todellisuutta,+mikä+omassa+päässä+syntynyttä+ajatuskuvioita+jotka+eivät+liity+siihen+senhetkiseen+tilanteeseen+mitenkään.+
Mitä+tulee+noihin+kuristamis+ja+lapsijuttuihin,+niin+kyllä+sulla+joku+sellainenkin+juttu+oli+aikoinaan,+toki+voi+olla+et+muistan+väärin+et+liittyikö+sitten+kuristusjuttusi+siihen+Asperger+kumppaniisi,+mut+toi+vauva+juttu+kyllä+oli+niin++et+kerroit+palstalla+toiveestasi+saada+lapsi+sen+narsistipsykopaattisi+kanssa.
05.04.2019 09:34
"MInkälainen+ihminen+ei+luovu+hirviöstä+kun+näkee+että+hirviö+se+on?+"
Vielä+tuohon+kysymykseesi+liittyen,+voisit+hieman+pohtia+tuota+myös+omalta+kannaltasi,+kun+muistikuvani+mukaan+olet+kertonut,+että+ko.+narsistisykopaatti+on+raiskannut+ja+yrittää+kuristaa+sinut.
Päiväkirjamaisesta++"narsistista+eroon"+ketjusta+käy+kyllä+ilmi,+että+huolimatta+noista+tapahtuneista+suhteenne+jatkui+vielä+usemman+vuoden.
03.04.2019 11:46
Tähän+tekee+vielä+mieli+lisätä+edellisten+lisäksi,+että+taustalla+saattaa+olla+jotain+sellaista,+että+kunhan+vaan+tarpeeksi+yritän,+niin+asiat+muuttuvat+paremmiksi.+
Toivoa+paremmasta+pidetään+yllä+hyvin+pitkään,+mitä+toki+edesauttaa+ne+sen+narsistin+ylenpalttiset+lupaukset+ja+hyvittelyt,+joihin+haluaa+uskoa.
03.04.2019 11:35
No+lähtökohtaisesti+nää+asiat+ny+menee+niin,+että+narsisti+pyrkii+juurkin+tuolla+sukulaisten+mollaamisella+vieraannuttamaan+uhrinsa+niistä+sukulaista.+
Ts.+heitä+ei+enää+tavata,+kun+uhrkin+alkaa+uskoa,+et+ovat+huonoja+ihmisiä+varsinkin+kun+saattavat+kritisoida+hänen+kumppaninsa+valintaa.
Paljon+tosiaan+on+tarinoita+vanhemmistakin+jotka+surevat+tyttärensä/poikansa+kohtaloa,+eivätkä+saa+edes+tavata+lapsenlapsiaan.+
Näin+jälkeenpäin,+jälkiviisaana+voi+toki+ihmetellä+montaakin+asiaa,+mutta+kun+suhde+on+alussa,+niin+laput+on+silmillä.+
Muistan+sinunkin+kertoneen,+että+olisit+halunnut+jopa+tehdä+lapsen+sen+narsistipsykopaattisi+kanssa,+mutta+ruumisi+teki+tenän+sen+asian+suhteen.+Tuskin+siinä+vaiheessa+tiesit+vielä+millisen+ihmisen+kanssa+olit+tekemisissä
Ts.+vastaus+moneenkin+asiaan+löytyy+tietämättömyydestä
03.04.2019 11:23
"Nasse+voi+esim+yrittää+kauko-ohjata+katseella,+jotta+sinulle+tulisi+epämukava+olo."
Minulla+on+kokemusta+tuontapaisesta+katselusta+josta+tuli+hetkeksi+hieman+epävarma/pelottava+olo.+Tilanne+laukesi,+kun+sain+suuni+auki+kysyin,+että+mitä+katsot.+En+muista+vastausta,+enkä+sitä+sitten+enempää+silloin++ajatellut,+kun+ilta+jatkui+normaalisti.+
Muistan+myös+sellaisenkin+jutun,+kun+olin+hänen+luonaan,+niin+hän+sanoi+hakevansa+puita+takkaan.+Jäin+yksin+sisälle+ja+minulle+tuli+jossain+vaiheessa+tunne,+että+minua+katsellaan.+Ehdin+kyllä+myös+ajatella+jo,+et+päässäni+on+ehkä+jotain+vikaa.+Takaisin+tullessaan+hän+kysyi,+kävikö+täällä+joku+?+Johon+vastasin,+ettei+minun+tietääkseni+ja+iltaa+jatkettiin+normaalisti+ja+asia+unohtui.
Tuostakin++esimerkistäsi++
"Hän+voi+sanoa+jotain+järkyttävää,+ja+kääntyä+samassa+poispäin,+esittää+kiireistä."+minulla+myös+on+kokemusta.+Se+tulee+niin+äkisti,+eikä+kehtaa+enää+kysyä,+että+mitä+sanoit,++kun+alkaa+itse++epäilemään+kuulemansa.+
Tuota+on+joutunut+kokemaan+myös+muutama+lähipiirini+kuuluva+henkilö+tavatessaan+ko.+henkilön+ensimmäistä+kertaa.+
He+sitten+ilmaisivat+asian+omalla+tavallaan,+toinen+sanoi+että+ko.+ihmisellä+on+oudot+puheet,+toinen+sanoi,+ettet+halua+kuulla+ja+yhden+kasvoilta+paistoi+suuttumus.+Kukaan+heistä+ei+halunnut+sanoa+minulle+tarkalleen,+mitä+se+mies+sanoi+ja+siinä+kohtaa+itsekin+sitten+jätin+asian+siihen+ja+selittelin+asiaa+itselleni,+että+ehkä+siinä+oli+kyseessä+joku+väärinkäsitys.+
Niinhän+se+menee,+kun+ei+vielä+tiedä.
03.04.2019 09:23
"Narsisti+on+suht+varma+saaliistaan+jo+hääyönä,+eikö+niin"
No+tuontapaista+on+kyllä+tullut+luettua,+joissain+tarinoissa+jopa+ensimmäinen+lyönti+on+tullut+silloin.+Toki+sitten+massiviset+hyvittelyt,+rakastan,+rakastan++päälle+ja+lupaukset+ettei+ikinä+enää.
03.04.2019 08:47
Tästä+tuli+mieleen+yks+lukemani+juttu,+jonka+otsikko+on+"toista+ei+voi+muuttaa"+ei+pidäkkään+täysin+paikkansa.+
Artikkelissa+käsitellään+juurkin+sinun+esille+tuomaasi+asiaa+niin+lapsiin+kuin+parisuhteisiin+liittyen+
http://ihminentavattavissa.fi/blogi/toista-ei-voi-muuttaa-ei-pida-taysin-paikkaansa
02.04.2019 18:30
"Narsisti+osaa+haistaa+vaan+sen+jutun+katseesta+,+eleestä+tahi+ilmeestä+-+eräänlaisen+alistettavuuden+ja+avuttomuuden"
Niin+mene+ja+tiedä+tuosta,+eiköhän+ny+ainakin+alkuun+sen+tulevan+kumppanin+kasvoilta+näy+ennemmänkin+ilo,+ja+ihastus,+kun+on+kohdanut+niin+mukavan+ja+hauskan+miehen/naisen.+
Että+kyllä+monetkin+tarinat+alkavat+ihan+normisti,+kaksi+ihmistä+tapaa,+alkavat+viettää+aikaa+yhdessä,+rakastuvat+ja+menevät+naimisiin+jne.
Se+muu+alkaa+sitten+vasta+kun+narsisti+on+suht+varma+"saalistaan"
Narsistihan+on+myös+kovin+utelias/tiedonjanoinen,+että+ihminen+saattaa+tulla+paljastaneeksi+itsestään+ja+menneisyydestään+yhtä+sun+toista,+niitä+surullisia+ja+kipeitä+asioita,+joita+narsisti+sitte+myöhemmin+hyödyntää+ja+käyttää+lyömäaseena.+
Nää+on+vähän+monimutkaisia++juttuja,+on+totta+että+hyvä+itsentuntoiset+tuskin+lankeavat+moisiin+narsisteihin,+kun+eivät+ole+niin+imartelulle+alttiita.+
Mutta+en+lähtisi+sille+linjalle,+että+yleisesti+ns.+uhrit+olisivat+avuttomia+ja+alistuneita.+Kyllä+heistä+monet+ovat+ihan+yhteiskunnassa+hyvin+pärjääviä+ja+omat+asiansa+hoitavia+jos+ny+vähänkin+olet+lukenut+noita+tarinoita+muualtakin+kuin+tältä+palstalta.+
Mitä+tulee+kodin+malliin,+niin+on+toki+tutkittua+tietoa+siitäkin,+että+ne+omien+lapsuusperheiden+mallit+saattavat+vaikuttaa+parisuhteeseen,+kun+nyt+kuitenkin+molemmat+tuovat+parisuhtseeseen+oman+historiansa.+
"Molemmilla+parin+osapuolilla+on+omat+yhdessä+olemisen+mallinsa+ja+filosofiansa.+Ne+ovat+perusta,+jolta+aletaan+rakentaa+yhteistä+mallia.+Jokainen+tuntee+ainakin+yhden+yhdessä+olemisen+mallin;+omien+vanhempien+tai+muiden+lähi-ihmisten+mallit.+Yksi+mahdollisuus+on+toistaa+edellisiltä+sukupolvilta+opittua+mallia+–+tai+sen+käänteistä+muotoa.+Käänteinen+muoto+tarkoittaa+sitä,+että+kun+minun+vanhempani+toimivat+tietyllä+tavalla,+minä+en+ainakaan+toimi+samalla+tavalla,+vaan+täysin+päinvastoin.+Molemmissa+tapauksessa+vanhempien+malli+säätelee+seuraavan+sukupolven+mallit."
http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/tietoa_parisuhteesta/toimiva_parisuhde/erilaisuuden_kohtaaminen/
Sieltä+omasta+kasvuperheestä+on+saatu+myös+yhdessäolon+mallit.+Itse+monesti+miettinyt,+että+kun+minulla+ei+sitä+ehjän/normi+perheen+mallia+ole+ollut,+kun+toinen+vanhempi+kuoli+jo+ollessani+vauva,+että+minkä+verran+se+lienee+sitten+vaikuttanut.+Kun+pohjalla+on+ollut+kuitenkin+aina+se+pärjäämisen+pakko.+
Näin+jälkiviisaana+olen+ajatellut,+että+jotain+toisintoa+siinä+kuitenkin+on+ollut.+Että+kun+en+kyennyt+lapsena+"parantamaan"+vanhempaani+niin+yritin+sitte+parantaa+puolisoani,+siinäkään+en+kyllä+onnistunut.+
Mutta+onneksi+sitä+nyt+kuitenkin+aina+jossain+vaiheessa+havahtuu+ja+ns.+pelastaa+itsensä+ja+elämä+menee+eteenpäin,+elämäntilanteetkin+muuttuvat+ja+sen+myötä+muutosta+tapahtuu+itsessäkin.
02.04.2019 18:26
No+ymmärsin,+et+ongelma+oli+siltä+osin+omakohtainen,+kun+sen+nyt+halusit+tuoda+esiin+tällä+palstalla.+ts.+koet+tuon+asian/käyttätymistavan++ongelmaksi+,+kun+toit+sen+tänne+keskusteluun.+
Siihen+yleisluontoisuuteen++jo+viittasinkin,++kommentoimalla+et+"Sanomasi+on+luettuna/kuultuna,+ikiaikainen,+en+tiedä+missä+määrin+tuota+nykyaikanakin+esiintyy.+Tuttua+on+sekin,+että+jotkut+naiset+laskevat+puheissaankin+miehensä+perheen+yhdeksi+lapseksi."
Minä+ny+sit+yritin+ystävällisesti+valottaa+sitä+mistä+moinen+saattaa+johtua+ja+miten+sitä+ongelmaa+voisi+yrittää+ratkaista.+Ei+tässä+sen+kummempaa.+Tämä+ny+tässä+ikäänkuin++sivujuoni+naisten+ja+miesten+välisestä+suhteista+liittyen+kodinhoitoon,+eikä+liity+tuohon+aloittajan+tarkoittamaan+tilanteeseen.+
Joten+otin+huomioon+myös+sen,+että+ihan+muuten+vaan+halusit+osallistua+keskusteluun+jollain+tavalla+ja+toit+esiin+tuon+tosiaan+vähän+niinku+ikiaikaisen+ongelman+että+nainen+pyrkii+määräilemään+kodinhoitoon+liittyvissä+asoissa.++
Jäin+vielä+miettiin,+että+mitenköhän+sitte+jos+nainen+astuisi+miehen+reviirille+ja+tekisi+ne+miesten+työt+omalla+tavallaan.+
Mä+oon+jo+sen+verran+vanha+täti,+et+en+yrittänyt+olla+niin+tasa+arvoinen,+joten+teknisten+laitteiden+korjaaminen+ja+auto/autotalli+oli+miehen+valtakuntaa,+samoin+kuin+hommat+mihin+mun+fyysinen+voima+ei+riittänyt.++Mut+ihan+rakennustöissä+oon+ollu+mukana,+hiomassa,+maalamassa,+villoittamassa+yms.+Aikoinaan+myös+kotityöt+suurimmaksi+osaksi+oli+mun+kontolla,+samoin+kuin+numikonleikkuu+ja+lumenluonnit,+kun+puoliso+päivätyönsä+lisäksi+teki+iltaisinkin+hommia+omakotityömailla.+Toki+hän+pyynnöstä+joskus+imuroi,+laittoi+pyykkejä+kuivumaan+ja+ihan+omasta+halustaan+keitti+ruokaa+tai+leipoi+kakun.+Kun+molemmat+ny+kuitenkin+käytiin+töissä+ja+lapsetkin+vaativat+oman+osansa.+
Mut+tosiaan+nykyyän+aika+on+toinen,+vähemmän+on+niitä+miesten+töitä+kotona,+mikä+sitten+saattaa+johtaa+siihen,+et+valtataistelua+saatetaan+käydä+kärjistetysti+siittä+hillopurkin+jääkaappiin+laittamisestakin,+kumpiko+sen+paremmin+osaa
02.04.2019 10:36
"Ymmärsinkö+oikein,+että+nuo+mielistely,+syynottaminen,+ennakointi+jne+liittyy+nimen+omaan+persoonallisuushäiriöisiin+naisiin?+Vai+mitä+tuolla+tarkoitit?"
Ymmärsit+väärin,+jo+keskustelun+alussa+toin+esiin,+että+
"Narsisti+tunnistaa+ja+ymmärtää+toisen+olevan+peloissaan,+jos+uhri+mielistelee,+ottaa+syyn+itselleen,+pyrkii+tekemään+kaiken+"oikein",+ei+ilmaise+omia+mielipiteitään+tahtoaan"+vastauksena+aloittajan+kysymykseen+"miten+narsisti+tunnistaa+ja+ymmärtää+milloin+ja+miten+on+saanut+toisen+pelkotiloihin+joita+voi+sitten+käyttää+hyväksi.+"
Nuo+samat+tunnisteeet+esiintyvät+myös+suhteissa+joissa+nainen+on+persoonallisuushäiriöinen+ts.+MIEHETKIN++silloin+mielistelevät,+ottavat+syyn+itselleen,+yrittävät+ennakoiden+vastata+puolisonsa+kaikkiin+tarpeisiin+jne.+ts.+elävät+jatkuvassa+hälytysvalmiudessa.
Mutta+joo,+sinä+ny+puhut+pikkusen+eri+asiasta+kuitenkin,+toki+tuosta+jäkätyksestäkin+voi+ajan+kanssa+syntyä+pelkotiloja+jos+ei+enää+uskalla+tehdä+mitään+siitä+pelosta+että+teit+niin+tai+näin,+niin+kaikki+on+väärinpäin.+
Sanomasi+on+luettuna/kuultuna,+ikiaikainen,+en+tiedä+missä+määrin+tuota+nykyaikanakin+esiintyy.+Tuttua+on+sekin,+että+jotkut+naiset+laskevat+puheissaankin+miehensä+perheen+yhdeksi+lapseksi.+
Perinteisestihän+koti+ja+lapset+ovat+olleet+naisen+valtakuntaa+ja+mies+on+ollut+se+leiväntuoja+ja+hommaillut+sitten+niitä+ulkotöitä.+Nykyäänhän+sitte+kun+asutaan+enempi+kerros,+rivitaloissa,+eikä+omakotitaloissakaan+enää+niin+puuuhaa+ole+niin+miehetkin+sitten+ovat+alkaneet+tulla+sinne+keittiöön+ja+kodinhoitoon,+jotain+tehdäkseen.+Saattaa+olla+että+naisen+on+vaikea+luopua+valtakunnastaan.+
Tässä+nyt+kun+tätä+hetki+mietin,+niin+eiköhän+tuo+ongelma+ny+puhumalla+ratkaisi+ja+voisiko+tehdä+vaikka+niin,+että+nainen+lähtee+lenkille,+salille+,+ystävänsä+luo+siksi+aikaa+kun+mies+siivoaa+ja+kokkaa+omalla+tavallaan.+
Itsellä+en+tunnista+kovin+moista+ongelmaa+olleen,+kun+jo+töissä+joutuu+oppimaan+ja+sietämään+toisten+erilaisia+tapoja+tehdä+työtä+ja++kuitenkin+päästään+samaan+lopputulokseen.++Että+olisko+siellä+teillä+keskustelunpaikka+noista+asioista.
02.04.2019 09:07
"Malli+ehkä+opittu+lapsuuden+perheestä,+tuo+tietynlainen+naisen+rooli.+Halu+miellyttää+kumppaniaan+viimeiseen+asti,+mutta+milloin+ja+missä+hetkessä+se+kääntyykin+miellyttäjää+vastaan?"
Kyllä+joo,+on+totta,+että+jollain+malli+saattaa+juontaa+jo+lapsuudesta,+mutta+aiheeseen/narsismiin++liittyen+ei+tuo+ole+yksin+naisten+ongelma.++
Nämä+samat+asiat+"mielistely,+syyn+ottaminen,+pyrkimys+ennakoida,+tehdä+kaiken+"oikein"+ja+varotaan+jokaista+sanaa+ja+pyritään+täyttämään+jo+ennakolta+sen+toiset+toiveet+ja+tarpeet+ettei+riitaa+tulisi"+esiintyvät+myös+suhteissa+joissa+se+naispuolinen+on+persoonallisuushäiriöinen.+
Missä+kohtaa+se+toimintatapa+sitten+kääntyykin+mielistelijää+vastaan,+ns.+mitta+tulee+täyteen,+lienee+yksilökohtaista.++Joillain+pelko+saa+sellaiset+mittasuhteet+et+lähdetään+pakoon,+jolloin+asiaa+ei+hevin+pysty+enää+lakaisemaan+ns.+maton+alle.+
Tässä+aloituksessa+ny+kuitenkin+kyse+ns.+pelolla+hallitsemisesta,+että+siinä+sopassa+on+yks+hailee+kumpiko+sen+hillopurin+kaappiin+laittaa,+kunhan+sillä+ei+lyödä/heitetä++toista.
01.04.2019 16:55
Niin+kysehän+on+useinkin+alkuun+henkisestä+väkivallasta+joka+saattaa+johtaa+myös+fyyysiseen+väkivaltaan.+
Toisaalta+taas+tuo+uhrin+reaktio,+mielistely,+syyn+ottaminen,++ei+sano+mitä+ajattelee+on+ihan+käypä+juttu+kun+tilanne+on+akuutti+ja+on+pelko+siitä+että+tilanne+äityy+fyyiseksi.+Ei+ole+järkevää+sen+enempää+provsoida+tilannetta.
Mutta+asia+on+eri+jos+tuo+mielistely,+syyn+ottaminen,+pyrkimys+ennakoida,+tehdä+kaiken+"oikein"+yms.+liittyy+kokonaisvaltaisesti+kaikkeen+tekemiseen+ja+olemiseen.+On+ikäänkuin+koko+ajan+hälytysvalmiudessa+olemista.+Puhutaan+"munankuorilla+kävelemisestä",+varotaan+jokaista+sanaa+ja+pyritään+täyttämään+jo+ennakolta++sen+toiset+toiveet+ja+tarpeet+ettei+riitaa+tulisi.+
Sitten+on+vielä+niitäkin,+jotka+pelkääävät+yksinäisyyttä/jätetyksi+tulemista+niin+paljon+etteivät+uskalla+olla+oma+itsensä+,+sanoa+omia+mielipiteitään,+toiveitaan+yms.+Mikä+tuli+mieleen+jo+tuosta+aiemmasta+"aina+samaa+mieltä"+aloituksesta.
01.04.2019 11:25
23 / 223