Vapaa kuvaus

Aloituksia

21

Kommenttia

4456

1. Jos+ny+kirjottelisin+puskista+niin+nimmarini+vois+olla+huvittunut.+Monenlaista+näköjään+ja+ehkä+hieman+tarkoitushakuistakinMutta+joo,+joitain+asiallisempiakin+ajatuksia+ny+kuitenkin+virisi+liittyen+tuohon+dinosaurus+vertaukseen,+että+jos+puhutaan+vaikkapa+sellaisesta+suhteesta+jossa+ollaan+naimisissa+tai+ainakin+asutaan+saman+katon+alla+sen+narsistin+kanssa.Niin+enpä+usko,+että+sille+toiselle+osapuolelle+kovin+vapautta+mennä+ja+tulla+suodaan.+Jos+hieman+tutkii+noita+uhrien+kertomuksia+ja+narsistien+parisuhteita+käsitteleviä+artikkeleita+narsistin+toimista.+Niin+kyllä+sieltä+tulee+esiin,+että+narsisti+pyrkii+vieraannuttamaan+sen+toisen+osapuolen+niin+harrastuksista,+ystävistään+kuin+sukulaisistaankin.+Työ-ja+kauppamatkatkin+saattavat+olla+hyvin+aikataulutettuja,+että+jos+vähänkin+kauemmin+viipyy+niin+alkaa+hirveä+huuuto,+missä+sä+oot+olluEttä+kyllä+ne+puolisot+on+enemmäkseen+kotinsa+vankeina,+eivätkä+mihinkään+lähde,+eivätkä+juurikaan+tapaa+muita+ihmisiä,+koska+seuraukset+saattavat+olla+vaarallisia.Eri+asia+toki+on+jos+kyseessä+on+ns.+tapailusuhde,+asutaan+eri+osoitteissa+ja+kummallakin+on+oma+asunto+ja+oma+elämä,+mutta+tiedä+sitten+kuinka+paljon+se+narsisti+pyrkii+määräilemään+niissäkin+tapauksissa+jos+ei+sillä+itsellä+sitten+ole+niitä+muita+kumppaneita+ja+ohjelmaa+sen+mukaan.+Pikkusen+mietin+tuota+puhelimenpäivistystäkin,+että+onko+se+sun+oma+kokemus,+kun+nykyään+kuitenkin+ihmisillä+harvoin+on+mahdollisuutta+mihinkään+extemporejuttuihin.+Siihen+muinaiseen++tapaukseeni+liittyen+sitä+tapaamista+joutui+hyvinkin+useita+päiviä+ennen+suunnittelemaan+,+kun+kummallakin+vuorotyö+ja+vielä+joskus+saattoi+tulla+muita+muuttuvia+tekijöitä,+esim.+lasten/lastenlasten+suhteen+ettei+sopinutkaan.Semmonenkin+juttu+tuli+mieleen+noihin+tapaamisiin+liittyen,+et+joskus+aikoinaan+hän+kyllä+olis+halunnut+tavata+ns.+extempore,+kun+virallisempi+naisystävä+oli+lähtenyt+ystäviensä+kanssa+viihteelle+mut+mulle+ei+sopinut+kun+olin+luvannu+värjätä+tyttäreni+hiukset.+No+hetikohta+sieltä+sit+tuli+viestiä,+et+kysyy+sit+joltain+toiselta+naiselta+jota+on+tapaillut+aiemminkin+"niissä"+merkeissä.+Silloin+vielä+luulin,+et+yritti+vaan+tehdä+mut+vaan+mustikseksi+mut+loppupeleissä+sit+tosiaan+kävi+selväksi,+et+meitä+naisia+tosiaan+oli+todellisuudessa+useampiakin.+Noihin+narsistimagneettijuttuihin+en+osaa+ottaa+sillain+kantaa,+en+tunne+ketään+sellaista+ihmistä.+Joitain+sellaisia+tunnen,+et+valitsevat+aina+uudestaan+samanmoisen+rentun.+Tiedä+sitte+johtuisko+sit+tästä+https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/miksi-naiset-aina-rakastuvat-renttuihin-tiede-loysi-selityksen/5729630Tuossakin+jutussa+kannatta+huomoida+myös+tuo+kohta+"On+kuitenkin+huomioitava,+että+tutkimustuloksia+on+kritisoitu+runsaasti,+ne+kun+perustuvat+kysely-+ja+haastattelutietoihin."+Ettei+ny+ole+niin+tieteellinen,+kun+ihmiset+ny+puhuu,+mitä+puhuu.+No+mä+oon+nykyään+jo+niin+vanha,+et+semmonen+tasanen+elämä+on+hyvä,+kun+kuitenkin+elämä+muuten+on+aina+epävarmaa,+vuosiakin+on+takana+paljon+enemmän+kuin+edessä.
  2. "Mitä+tulee+poimimaani+artikkeliin,+niin+yleensähän+sitä+tiedetään+kenestä+tiedeartikkeleissa/keskusteluissa+puhutaan....vai?"+Niin+tiedä+sitten+kenestä+varsinaisesti+puhutaan+kulloinkin,+mutta+tuo+"uhrin+kyvyttömyys"+kohta+oli+poimittu+keskustelupalstalta,+oli+jonkun+ihmisen+kommennti/mielipide,+ei+minkään+tieteellisen+tutkimuksen+tulos,+vaikka+tiede+lehden+keskustelupalstalla+onkin+"Uhri+on+valittu+siten,+että+hän+on+ryhmässä+jollain+tapaa+muita+heikompi,+esim.+verbaalisesti+kyvyttömämpi.+Näin+ollen+hän+on+kykenemätön+tekemään+vastarintaa"Kuhan+puhutaan+yleisluontoisesti+narsistin+uhristaMitä+tulee+Vakninin+teksteihin,+niissäkin+tuotiin+esiin,+että+narsisti++valitsee+OMASTA+mielestään+uhrinsa+itsensä+alapuolelta,+esim.+taloudellisten+yms.+seikkojen+takia.+Narsistihan+ei+kykene+tasavertaiseen+suhteeseen,+vaan+hän+täytyy+saada+kokea+olevansa+parempi.+Mitä+tulee+aloittajan+kysymykseen"Miten+nämä+"uhri"-tyyppiset+ihmiset+elävät+ja+voivat+ilman+narsistia?"Niin+pidän+kysymystä+outona.+Eiköhän+ny+nuokin+ihmiset+ny+elä+ihan+niinkuin+muutkin,+syövät+ja+nukkuvat,+käyvät+hankkivat+elantosa,+tapaavat+ystäviään+jne...en+ny+oikein+ymmärrä+mitä+tuolla+kysymyksellä+tarkoitetaanMaailmassa+on+paljon+ihmisiä+jotka+ovat+autuaan+tietämättömiä+narsisteista,+elävät+elämänsä+ilman+narsistia,+voivat+miten+voivat,+hyvin+tai+huonosti,+ei+se+sen+kummempaa+ole.+Elämää+on+ilman+narsistiakin+vaikka+narsisti+itse+toki+luulee+että+hän+maailman+napa+ja+kaikki+johtuu+hänestä+Toki+jos+joku+ny+oikein+on+uhri+tyyppinen,+niin+hän+kaiketi+sitten+sysää+kaiken+vastuun+omasta+tilastaan+jonkun+muun+kontolle,+ts.+aina+joku+muu+on+syyllinen+jos+asiat+ei+suju+haluamallaan+tavalla.+Muistaakseni+tänkin+linkin+jo+monesti+tänne+laittanut.+https://www.city.fi/yhteiskunta/oman+elamansa+uhrit/4623
  3. No+itse+nyt+tosiaan+ajattelen,+että+tuolla+uhrin+verbaalisella+kyvyttömyydellä+tuossa+tapauksessa+tarkoitettiin+juurkin+sitä,+ettei+uhri+ns.+kykene+puolustautumaan+verbaalisesti.Oman+kokemukseni+mukaan+se+useinkin+johtuu+siittä,+ettei+tavallinen+ihminen+voi+millään+käsittää,+miten+ihmeessä+joku+edes+kykenee+moiseen+loukkaavan+töksäyttelyyn,+joka+useinkin++tulee+ennalta+arvaamatta,+on+aihevalinnaltaankin+useinkin+sopimaton++ja+mahdollisesti+vielä+sanotaan+tilantessa+jossa+on+muitakin+kuulijoita.+Siinä+sitten+menee+ns.+lukkoon,+haukkoo+henkeään+ja+saattaa+jopa+alkaa+epäillä+itseään,+että+kuulinko/käsitinkö++minä+nyt+oikein.+Voiko+olla+totta+että+se+sanoi+niin.+Joitain+esimerkkejä+oon+joskus+lukenut+tästä+tälläkin+palstalla+ja+tosiaan+omaakin+kokemusta+on,+kuin+myös+olen+ollut+tilanteessa+jossa+hyvinkin+ilkeä+tölväisy+on+kohdentunut+toiseen+ihmiseen.+Huomasi+kyllä,+että+ko.+ihminen,+ikäänkuin+"heilahti"+iskun+voimasta.+Siinä+sitten+katseltiin+toisiamme+hämillen+että+mitä+tähän+ny+pitäisi+sanoa.+Valitettavasti+on+niinkin,+että+kun++me+naiset+osaamme+tuon+sanallisen+puolen+paremmin+kuin+miehet,+olemme+ns.+verbaalisesti+lahjakkaampia+niin+oma+käsitykseni+on,+että+etenkin+naispuolinen+narsisti+on+todella+häijy+suustaan.
  4. Niin+jos+nyt+minua+tarkoitat,+niin+minulla+toki+oli+vain+yksi+vanhempi,+kun+isäni+kuoli+ollessani+noin+puolivuotias.+Vanhemmallani++oli+jonkin+sortin+mielenterveys-ja+päihdeongelmaa+ja+tosiaan+saman+sorttisia+miesystäviä.+Mutta+en+tokikaan+elänyt+missään+umpiossa,+että+muitakin+aikuisen/vanhemman+malleja+oli+kosolti+ja+tosiaan+vanhempani+raitistui+ja+eli+vielä+parisenkymmentä+vuotta+hyvää+elämää,+niinikään+raitistuneen+miesystävänsä+kanssa.+Että+lopputulemana+vanhempani+malli+oli+se,+että+näissäkään+tapauksissa+toivotonta+tapausta+ei+ole+jos+ja+kun+halua+muutokseen+itseltä+löytyy.+Mitä+sitten+tulee+puolison+valintaan.+Niin+sekään+ei+mennyt+ihan+niin+kuten+kuvailit+vaan,+alussa+oli+kaksi+hyvin+nuorta+ihmistä,+jotka+rakastuivat+ja+jonkun+vuoden+päästä+menivät+naimisiin.+Tehtiin+työtä,+peruskorjattiin+taloa,+lapsia+syntyi+ja+elämä+oli+suht+mallillaan+monta+vuotta.Alkoholi+kyllä+kuului+alusta+asti+puolison+elämään,+lähinnä+viikonloppusin,+mikä+sitten+jossain+vaiheessa+vuosien+kuluessa+alkoi+huomattavasti+lisääntymään,+ettei+mielestäni+puolisoni+ny+paljastunut+alkoholistiksi+vaan+hän+alkoholisoitui+ajan+kanssa.Mitä+tuskin+kukaan+olisi+voinut+ennustaa+reilua+kahtakymmentä+vuotta+aikaisemmin.+Mitä+sitten+taas+tulee++vanhemman+malliin,+en+koe+olleeni+mitenkään+erikoinen+vanhempi,+vaikka+itse+jo+nuorena+tein+sen+päätöksen+että+jos+joskus+minulla+on+lapsia+niin+he+eivät+koskaan+näe+minua+humalassa.+Nykyinenkin+alkoholinkäyttöni+on+suht+vähäistä,+osasyyä+sekin+et+työt+haittaa+huvituksia.+Eikä+ny+lasten+isäkään+ny+mitenkään+niin+erikoinen+ollut.+Ammatissaan+arvostettu+selvinpäin+ihan+kelpo+ihminen+ja+isä.+Alkoholismi+on+hyvin+tuttu+juttu+monessakin+perheessä+ollut+iät+ja+ajat+ettei+me+ny+mitenkään+erityisesti+poikettu,+monikaan+ei+ees+tiennyt+kuin+vasta+loppuvaiheissa.+Lapset+pitävät+yhteyttä+ja+käyvät+silloin+tällöin+faijaansa+moikkaamassa+ja+me+vanhemmatkin+ollaan+ihan+puheväleissä+ja+perhejuhlissa+ihan+halataankin.+Päihdeongelman+kohdalla+toki+aina+välillä+on+itsekin+aikoinaan+miettinyt,+kun+joidenkin+tutkimusten+mukaan+alkoholismi+saattaa+olla+geeneissäkin+ja+aikuisten+lasten+kanssakin+on+siittä+juttua+on+ollut+ja+joskus+tullut+asiasta+jäkätettyäkin+kun+olivat+nuorempia.Mutta+mitään+viitteitä+siitä+ei+ole+tällä+hetkellä+ja+edelleen+sitä+seuraavaakin+sukupolvea+ja+vanhemmuutta+on,+jossa+alkoholi+ei+mikään+ongelma+tällä+hetkellä.+Täysraittiita+eivät+ole+ja+jos+joskus+kokevat+enemmänkin+tarvetta+juhlimiseen,+mitä+tapahtuu+hyvin+harvoin.+Niin+lapset+viedään+mummolaan+juurkin+syystä,+että+heillä+itselllään+on+kokemus+siitä+miltä+lapsesta++tuntuu+kun+aikuinen+on+humalassa+ja+käyttäytyy+oudostiMutta+itsekukin+puhuu+omasta+tilanteestaan,+mutta+tosiaan+itselle+on+jäänyt+päälimmäiseksi+se+malli,+että+kierteen+voi+katkaista.+Tällä+hetkellä+en+ny+näe+tummia+pilviä+sillä+saralla,+en+omien+lasten+kuin+heidän+kumppaneidensakaan+taholta.+Mutta+kukapa+sitä+etukäteen+tietää+mitä+elämä+itsekullekkin+eteen+tuo.
  5. Niin+en+ihan+tarkaan+tiedä+mitä+tarkoitat+sisäsyntyisillä+tekijöillä,+mutta+ns.+syntymä/kehitysvammaiset+ja+perinnölliset+sairaudet+on+sitte+taas+asia+erikseen.Noissa+ryhmissä+en+ny+niin+ole++törmännyt+katkeruuteen+ja+muiden+ihmisten+syyttelyyn,+kun+ovat+olleet+sellaisia+ovat+koko+elämänsä,+eivät+tiedä+muusta.+Jos+nyt+jotain+ikävää,+niin+toki+he+eivät+tahdo+ymmärtää,+miksi+heitä+pilkataan+ja+kiusataan,+mikä+aiheuttaa+heille+surua+ja+pahaa+mieltä.+Mitä+tulee+yhteiskunnan+tukiin+ja+heihin+jotka+niitä+tarvitsevat,+niin+minusta+kyllä+yhteiskunnan+pitää+pitää+huolta+myös+vähäosaistaan,+heistä+jotka+eivät+syystä+tai+toisesta+kykene+esim.+elantoaan+hankkimaan.+Toki+sielläkin+on+monenkirjavaa+joukkoa+ja+selvästi+työhön+kykenenemättömiä+ja+sairaita+nöyryytetään+ja+pompotellaan+mielivaltaisesti++sinne+ja+tänne.+Toisen+mahdollisuus+voi+olla+toiselle+sula+mahdottomuus+jos+niitä+resursseja+ei++vaan+ole.+Tyhmäksi+ja+osaamattomaksi+haukkumalla+tuskin+kenenkään+älykkyyttä+ja+osaamisen+tasoa+nostetaan.+Mutta+joo,+lähinnä+ny+tässä+itse+ajattelen,+että+silläkin+on+valtava+merkitys+ihmiselle+kokeeko+hän+itse+kykenevänsä+vaikuttamaan+omaan+tilanteeseensa+vai+uhriutuuko+hän+täysin+ja+sysää+kaiken+vastuun+omista+valinnoistaan/omasta+elämästään+jonkun+toisen+kontolle.+Sitähän+se+tarkoittaa+se+uhriutuminenKatkera+ihminen+taas,+vaikka+hänelle+tarjottaisiin+mahdollisuuksia+ja+resurssejakin+olisi+omastakin+takaa,+niin+hän+ei+tartu+tilaisuuteen+vaan+lilluu+siellä+omassa+myrkkyliemessään.+Mitkään+avuntarjoukset,+ehdotukset+ei+kelpaa.+Jos+joku+tulee+käymään,+niin+valitusvirren+lisäksi+kuulija+joutuu+itsekin+myrkkynuolien+kohteeksi,+kun+on+tuonut+vaikka+vääränlaisia+kukkia+tai+huonolaatuisia+leivonnaisia.++Läheisillehän+se+on+raskasta,+teet+tai+sanot+niin+tai+näin,+niin+aina+se+on+väärinpäin+ja+käynnistä+jää+paha+ja+raskas+mieli
  6. "Mutta+joskus+todellisuus+on+tarua+ihmeellisempää,+tutustukaa+todellisuuteen.+"Niin+ainut+mahdollisuus+tutustua+++toistenkin+ihmisten+todellisuuteen/+on+elää+heidän+rinnallaan+heidän+todellisuuttaan.+Mistä+sinä+muuten+tietäisit++millainen+on+heidän+todellisuudessaan,+ovatko+he+kohdanneen+narsistin+vaiko+ei.+Edelleen+kommenoit+,+että+"Jos+ei+ole+tavannut,+kohdannut+tai+elänyt+narskun+kanssa,+ei+kannattaisi+edes+aiheesta+keskustella+tai+heittää+mitään+kommentteja.+"Niin+tiedätkö+sinä+varmaksi+ettei++esim.+jotkut+tietyt+ihmiset+esim.+täällä+ole+koskaan+tavannut,+kohdannut,+elänyt+narsistin+kanssa.+Mistä+sinä+tiedät+sen?+Sinullako++on+hallussa+oman+todellisuutesi++lisäksi+tieto+myös+heidän+todellisuudestaan.Okei+itsekin+kyllä+tiedostan,+et+jotkut+tarinat+täällä+saattavat+olla++ihan+keksittyjä,+mutta+noin+pääpiirteissään+on+vaikea+tietää+toisen+todellisutta+jos+ei+itse+elä+siinä+mukana+ts.+tunne+ihmistä,+kumpaakaan+osapuolta.+Mitä+sitten+tulee+keskusteluun+täällä,+kommentoit+että,+"Jos+ei+ole+tavannut,+kohdannut+tai+elänyt+narskun+kanssa,+ei+kannattaisi+edes+aiheesta+keskustella+tai+heittää+mitään+kommentteja."Niin+toki+niin+voi+toivoa,+mutta+kuten+ed.+jo+totesin"Tää+ny+on+ihan+tämmönen+kaikille+avoin+palsta,+niin+narsisteille,+uhreille,+kuin+satunnaisille+kulkijoille,+trolleille+jne.+,+et+täällä+kirjoittelee+monenmoista+sakkia+ja+sitä+myöden+jutut+on+sen+mukaisia",+ettei+tuo+toive+ny+kaiketi+ole+realistinen+tällä+palstalla,+mutta++noilla+virallisemmilla+saiteilla+sitte+on+enempi+valvontaa.+Välillä+tulee+ajatelleeski+niinkin+että+vain+sellaiset+katkerat,+vihaiset,+ilkeämieliset+ihmiset+tuntuvan+ajattelevan,+että+vain+he+ovat+tunteneet+oikean+narsistin+ja+ovat+myös+itse++niitä+ainoita+oikeita+uhreja+ja+vihan+kohteena+ovat+ihmiset,+jotka+kykenevät+jatkamaan+elämäänsä.+Mikä+tietysti+sekin+voi+osin+pitää+paikkansa,+kun+onhan+olemassa+vaara,+että+uhrikin+tulee+joiltain+osin+narsistinkaltaiseksi.+Mutta+jotenkin+koomista+on+sekin+et+uhriudestakin+kilpaillaan.+Että+ota+näistä+sit+selvää+kuka+on+mikäkin,+kun+ei+tosiaankaan+sitä+toisen+todellisuutta+tiedä.
  7. "No+mutta+eikö+se+ole+se+narsisti+se+sellainen?+"Niin+monesti+tätäkin+aiheesta+on+väännetty+peistä,+mutta+kyllä+joo,+useimmat+narsistit+ovat+kyllä+uhreja+ja+he+joita+nimeämme+narsisteiksi+saattavat+olla+itsekin+narsistin+uhreja.+En+jaksa+etsiä+sopivaa+linkkiä,+enkä+tarkistella+tutkimusten+oikeellisuutta,+mutta+yleisesti+todetaan,+että+useinkin+jompikumpi+aikuisen+narsistin+vanhemmista+on+myös+narsisti.+Luettavaa+löytyy+tästäkin+jos+kokee+tarvetta+tarkistella+väittämän+oikeellisuutta.+Toki+narsisti+itsekin+esiintyy+mieluusti+uhrina+ja+todellisuudessa+uskoo+olevansakin+kun+tosiaan++sysää+itsestään+sen+kaiken+huonon++toiseen+ihmiseen.+Lisättynä+sillä,+ettei+ilkeät+ihmiset+ymmärrä+hänen+ainutlaatuisuuttaan+eivätkä+ina+toimi+hänen+haluamallaan+tavalla.+Mutta+joo,+tavallaan+uhriutua+voi+kyllä+muullakin+tavalla+jos+taustalla+kovin+rankkoja+ja+traumaattisia+kokemuksia.+On+tapahtunut+jotain+peruttamatonta,+joka+ei+ole+korjattavissa,+on+vain+elettävä+niiden+asioiden+kanssa.+Monien+mieli+järkkyy+,+eikä+menneisyyden+tapahtumat+anna+rauhaa.+Kipu+ja+kärsimys+kestää+koko+elämän.+Jotkut+selviää+paremmin+ja+toiset+sitten+jäävät+katkeruuteen+ja+jäljellä+oleva+elämä++jää+ikäänkuin+elämättä.+Monenlaisiahan++ihmiskohtaloitahan+tää+maailma+pitää+sisällään+joko+ilman+narsistia+tai+narsistilla+höystettynä.