Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
yhteenlaskutoimitus
profiilit
yhteenlaskutoimitus
yhteenlaskutoimitus
Vapaa kuvaus
Aloituksia
21
Kommenttia
4456
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kävin+taas+vilkaisemassa,+en+lukenut+kaikkea,+usein+skrollaan+vaan+pitkät+ketjusi+alas+ja+katson+viimeisimmät.++Tosiaan+kommentoit+että+useimmat+ihmiset+ovat+vähemmän+tietoisia++emotionaalisen+väärinkäytön+ilmiöistä+kuin+sinä+itse.
Niin,+kerroppas+itse+omin+sanoin,+esimerkkejä+siitä++,+millaisia+elementtejä+sisältyy+emotionaaliseen+väärinkäyttöön.+
Kuvaa+vaikkapa+väärinkäyttäjää,+mitä+se+väärinkäyttö+on+konkreettisesti,+mistä+voi+tietää,+että+on+emotionaalisen+väärinkäytön+kohteena
Tämä+on+hyvä+aihe+siinä+mielessä,+että+kuuluu+oleellisena+osana+narsistin+repertuaariin.
12.11.2019 13:59
Niin,+palstan+hiljaisuus+tuntuu+varmaan+sinusta+hyvältä,+kun+saat+kaikessa+rauhassa+toteuttaa+itseäsi+ja+sitä+myöden+pitää+palstaa+hallinnassasi.+
Uskoisin,+että+se+on+juuri+se+syy,+miksi+muut+kävijät+ovat+kaikonneet,+kun+ei+ole+enää+juurikaan+aiheen+mukaista+keskustelua+vaan+sen+korvannut+loputon+saman+asian+jankkaaminen.+
Mutta+joo,+itselle+ny+tämä+"hiljaisuus"+on+toki+myös+tehnyt+hyvää.+On+tavallaan+päässyt+irti+näistä+keskusteluistakin,+kun+luvalla+sanoen+ihan+liiaksikin++on+välillä+tullut+osallistuttua.+
Toki+joskus+vielä+tavan+vuoksi+tulee+vilkaistua,+mutta+tosiaan+näyttää+jo+varsin+pitkään+enimillään+olevan+pelkästään+sitä+samaa+samojen+asioiden+jankaamista+vaan,+ettei+enää+koe+sillain+tarvetta+osallistua.+Tätä+aloitusta+ny+teki+mieli+kommentoida,+kertoa+oma+mielipiteeni+siitä+miksi+ihmiset+ovat+täältä+poistuneet.+
Aloituksessa+joku+tuntuu+huutelevan+narsistien+perään,+mutta+ehkä+se+on+jotain+sellaista+ettei+ilman+heidän+muassaan+tuomaa+"äksöniä"+osaa+elää.
Sitä+en+tiedä+mihin+ihmiset+ovat+menneet,+mutta+ainakin+narsistien+uhreille+on+olemassa+parempiakin+vertaistukikanavia,+kuin+tämä.+
Tämmösiä+mietteitä+ny+tuli+tähän+kohtaan.
23.10.2019 10:29
"Kyllä+minä+tunnen+narsistien+lapsia+ja+he+ovat+onnettoman+surkeita+kaikessa.+He+ovat+aloitekyvyttömiä+jotka+eivät+saa+mitään+aikaan."
Niin,+sinä+tunnet+sellaisia+narsistien+lapsia,+jotka+ovat+surkeita+kaikessa+eivätkä+saa+mitään+aikaan.+Toivottavasti+he+eivät+kuitenkaan+ole+sinun+lapsiasi.+
Minä+en+tunne,+mutta+en+usko+että+kaikki+narsistien+lapset+ovat+kuvamaasi+kaltaisia.+Kuten+sanoin,+narsistien+lapsesta+saattaa+kasvaa+myös+narsisti+ja+joistakin++tuiki+tavallinen+perustallaaja
Toisaalta+kuitenkin++kirjoitit+että+muiden+palvelijana+he+ovat+erinomaisia.+Etteivät+ny+sitten+kuitenkaan+aivan+surkeita+kaikessa.+
Tunnen+kyllä+muutaman+ihmisen+jotka+ovat+aloitekyvyttömiä,+mutta+heillä+sitten+on+taustalla+joko+masennus+tai+skitsofrenia+diagnoosi.+Toki+heilläkin+on+huonoja+päiviä+,+jolloin+ei+jaksa+juuri+mitään+ja+välillä+hyviä+päiviä,+jolloin+kykenevät+tekemään+yhtä+sun+toista.
Mitä+tulee+hyväksynnän+hakuun,+niin+kyllä+tuttu+aihe,+mutta+onneksi+kun+siihen+tutustuu,+niin+oppii+uudenlaisia+ajatuskuvoita+ja+ehkä+ikäkin+vaikuttaa,+että+tulee+itsekkäämmäksi,+kun+elämänkaari+on+lähtenyt+laskusuuntaan.+
Mutta+joo,+sinä+kun+ny+tunnet+näitä+narstien+lapsia+ja+tiedät+heidän+ongelmansa.+Niin+onko+mieleesi+tullut+puhua+heidän+kanssaan+tästä+aiheesta,+auttaa+heitä+löytämään+oma+itsensä+ja+omat+voimavaransa
Mitä+tulee+naiviuteeni,+niin+kyllä+joo,+mielummin+pikkusen+naivi,+joka+uskoo+hyvyyteen,+kuin+kyyninen,+joka+etsii+vikoja+jokaisesta+kohtaamastaan+ihmisestä.
28.09.2019 19:59
No+sanotaan,+et+yhden+perheen+lapset+tunnen,+jossa+vanhempi+on+ollut++käytöspiirteidensä+mukaan+senkaltainen,+että+nyt+jo+aikuiset+lapset+ovat+löytäneet+nimen+niille+asioille+miksi+heidän+vanhempansa+oli+sellainen.+
Kumpikaan+heistä+ny+ei+ole+sillain+avuton,+ihan+työelämässäkin+olleet+ja+hoitaneet+kotinsa.++Elävätkin+vielä+vaikka+vanhempi+on+jo+kuollut.
Niinikään+lukemieni+narstien+lapsien+tarinoista+ei+tule+sellaista+kuvaa,+että+olisivat+sillain+avuttomia,+kuten+sinä+kuvaat.+Mikä+ei+toki+tarkoita,+että+heidän+elämänsä+olisi+ongelmatonta.+Monissakin+kuvauksissahan+tulee+useinkin+ilmi,+että+narsistivanhempi+saattaa+jopa+teettää+kotityöt+lapsella.
+Lapsuuden+haavat+ovat+monilla+syvässä+ja+saattavat+aktivoitua+joissain+tilanteissa+uudelleen+ja+uudelleen,+että+sitä+myötätuntoa+tarvitaan.+
Mutta+joo,+sitäkin+voi+miettiä,+miten+todellsia+ne+kuulopuheet+ovat.+
Toisaalta+taas+on+iso+riski+siinäkin,+että+narsisti+vanhemman+lapsestakin+kasvaa+narsisti.
27.09.2019 15:17
"Tuo+johtuu+siitä+että+narsisti+on+tehnyt+lapsilleen+ruokaa+silloin+kun+he+eivät+ole+kyenneet.+Siis+silloin+kun+narsistin+lapset+ovat+olleet+lapsia."
Niin+kun+narsisti+on+tehnyt+lapsilleen+ruokaa+silloin+ku+he+ovat+olleet+lapsia,+niin+ko.+lapset+eivät+sitten+aikuisina+osaa+tehdä+ruokaa,+siivota+tai+pyykätä
Kuullostaa+hivenen+oudolta,+eikös+se+ole+luonnollista,+että+vanhemmat+tekevät+lapsilleen+ruokaa,+silloin+kuin+lapset+eivät+ole+itse+siihen+kyenneet.+
Mulla+on+kolme+aikuista+lasta,+ja+silloin+kun+lapset+oli+lapsia,+vielä+teini+-iässäkin+niin+suurimman+vastuun+ruuanlaitosta+ja+kodin+hoidosta+kannoin+minä
Mutta+sitten+aikoinaan+kukin+vuorollaan+muutti+omilleen,+jonka+jälkeen+he+kyllä+minusta+huolimatta+ovat+osanneet+hoitaa+oman+taloutensa,+niin+ruuanlaiton,+siivouksen+kuin+pyykkäyksenkin.++
Jonkinlaisen+selvitymispaketin+toki+laitoin+mukaan,+oli+kattilaa,+kauhaa+ja+kapustaa+yms.+päällimmäisenä+jokaiselle+lapselle+koulusta+saadun+kotitalouskirjan,+jossa+on+ohjeita+niin+siivoukseen,+pyykinpesuun+kuin+ruanlaittoonkin.+
Toisinaan+saattavat+kysyä+jotain+ruoka+ohjetta+tai+niksejä+siihen+miten+saada+pesukoneesta+tunkkainen+haju+pois+yms.+
Vastavuoroisesti+kun+käyn+heillä+niin+valmiiseen+pöytään+saa+mennä.+Toki+heidän+ruuat+ja+lepomukset+ovat+nykyaikaisempia+ja+maustetumpia+kuin+minun
Pikkusen+ihmetyttää+kyllä+jos+narsistin+lapset+eivät+osaa+toimia,+tehdä+yksinkertaisiakaan+asioita++omassa+taloudessaan.+
Toki+ymmärrän+että+narsisti+voi+luulla+niin,+etteivät+lapset+osaa,+mutta+oudolta+kuullostaa+jos+lapsetkin+itse+ajattelevat+niin,+ettei+kannata+yrittää+opetellakkaan,+kun+ajattelevat+etteivät+osaa+hoitaa+omaa+talouttaan.+
Mitä+tulee+virheisiin,+niin+toki+itsellekin+kommelluksia+on+tullut+nuorena.+Oletettavasti+jokaselle+joskus,+jotain+palanut+pohjaan,+tai+kiehunut+hellalle,+jääny+raa'ksi+tai+lepomukset+eivät+kohonneet,+kakut+repeilleet+jne.
Itsekin+muistan+ekan+pullataikinani,+sitä+tuli+paljon,+eikä+meillä+silloin+ollut+pakastinta.+Niin+heitin+liiat+taikinat+roskiin.+Illalla+sitten+huomasin,+et+roskiskaapin+oli+raollaan+ja+lattialle+oli+valunut+jotain+"mönjää"+Taikinahan+se+oli+jatkanut+kohoamistaan+lämpöisessä+roskiksessa+ja+tursusi+yli+äyräiden.+
No+joku+voi+leimata+moisesta,+mutta+kantsiiko+siittä+niin+välittää,+elämää+se+vain+on+joskus+vaan+epäonnistuu,+muutkin+mokaa
Minun+on+vaikea+uskos,+että+yleisluontoisesti+narstien+lapset+olisivat+osaamattomia+ja+avuttomia+normaaleissa+kotitöissä+yms.+Eri+asia+sitten+on+ongelmat+itsetunnon+suhteen.
26.09.2019 20:58
"Voi+olla+tietenkin+sekin+mahdollista,+että+olisit+nerokas+trolli,+mutta+se+ei+haittaisi+ainakaan+minua+lainkaan.+Jollekulle+nämä+voisivat+silti+olla+tarpeellisia+keskusteluja+jonkin+oman+elämänsä+asian+kannalta"
Niin+edellisellä+vilkaisullani+sattui+silmiinin+tuo+trolli+sana+ja+piti+ny+vähän+skrollailla,+et+missä+asia+yhteydessä+se+on+mainittu,+kun+toisinaan+itselläkinkin+tuokin+mahdollisuus+on+useasti+tullut+mieleen.+
Onko+ko.+toiminta+pakonomaista+vai+tarkoituksellista,+jolloin+jälkimmäisessä+tapauksessa+varmaankin+kokee+vallan+tunteita+tyyliin+"ette+voi+minulle+mitään"
Toki+jos+kyseessä+on+tuo+mainittu+Asperger+ominaisuus+niin+tässähän+tulee+samalla+rautaisannos+tietoa+Aspergerista,+vaikka+toki+heissäkin+lienee+monenlaisia+variaatioita,+eikä+monetkaan+ilm.+pidä+kovinkaan+suurta+älämölöä+itsestään.
Itselläni+ny+tuossa+on+yks+hyvinkin+tuttu+ihminen+elävässä+elämässä,+jonka+nykyistä+tarkkaa+diagnoosia+en+tiedä,+mutta+hänkin+on+löytänyt+tän+somemaailman.+
Ongelmaksi+vaan+on+hänen+kohdallaan+tullut+jotain+sellaista,+että+hän+jakaa+ja+julkaisee+liian+paljon+ja+liian+nopeasti+lyhyen+ajan+sisällä,+jolloin+hänet+ns.+bannataan+säännöllisin+väliajoin,+jolloin+hän+joutuu+tekemään+aina+uuden+ja+uuden+profiilin.+
Joku+ystävällinen+sielu+toi+tämän+asian+esiin+hänelle,+mistä+se+saattaa+johtua,+kun+ihmetteli+miksi+ei+pääse+profiliinsa,+johon+totesi+itsekin,+että+voihan+se+niinkin+olla,+mutta+toimintatapojaan+hän+ei+ole+kyllä+muuttanut.++Sama+menoo+jatkuu+vaan+ja+taitaa+olla+jo+kolmas+profiili+luotuna+täs+viikon+sisään.+
No+tää+suomi24+ei+ilm.+sillain+ole+niin+valvottu,+että+täällä+tuollainen+toiminta+menee+lävitse,+ylläpitoa+ei+juuri+tunnu+kiinnostavan+keskustelujen+laatu+ja+ilm.+enimmän+valvonnan+suorittavat+käyttäjät+ja+robotti+sit+blokkaa+pois+joidenkin+tiettyjen+sanavalintojen+vuoksi.+
No+oli+ny+kuin+oli,+pakonomaista+vaiko+tarkoituksellista+niin+jokseenkin+surullista+se+kuitenkin+on,+jos+elämä+on+vaan+tämmösellä+palstalla.+Toki+on+lupa+olla+yksin+ja+vaikka+erakoitua,+mutta+vaikuttaahan+tää+jo+fyysiseenkin+hyvinvointiin+jos+kaikki+valveilla+oloaika/koko+elämä+kuluu+näytön+äärellä.
23.09.2019 14:18
"+Asperger+tuntea+toisen+tunteet+hänen+kannaltaan+kuin+ominaan+ehkä+voimakkaamminkin+kuin+nt+ihmiset."
Niin,+en+tiedä+onko+noin,+että+jos+vaikka+toinen+ihminen+kertoo+olevansa+masentunut,+niin+As-ihminen+tuntee+olevansa+vielä+masentuneempi.+Tai+jos+joku+kertoo+olevansa+rakastunut,+niin+As-ihminen+kokee+olevansa+enemmän++rakastunut.+
Ehkä+se+As-ihmisten+ominaisuus,+omia+toisen+tunteita+itselleen,+mutta+kyse+ei+ole+empatiasta.+
Empatia+kun+tarkoittaa+toisen+ihmisen+huomioimista+ja+aktiivista+kuuntelemista+ja+pyrkimystä+ymmärää+hänen+tilantensa+ja+tunteensa.+
+Siihen+ei+kuulu+sanonta+"tiedän+miltä+sinusta+tuntuu+tai+minusta+tuntuu+samalta,+saati+että+toinen+panisi+paremmaksi,+minä+olen+masentuneempi+kuin+sinä""
Se+mitä+itse+olen+lukenut+Aspergereihin+liittyen,+niin+heidän+ongelmansa+liittyvät+juurkin+sosiaalisiin+suhteisiin,+vuorovaikutukseen++ja+tunnetaitoihin.+Ilmeistä+on+myös+etteivät+he+hevin+suostu+sulautumaan+ns.+omaan+viitekehykseensä.++Jonka+toit+esiin,+kun+jossain+kohtaa+olen+ehdottanut+sen+Asperger+aihepiiriin++menemistä+jossa+sinua+ymmärrettäisiin+paremmin.+
Heillä+on+vaikeuksia+ottaa+muita+ihmisiä+huomioon,++tunnistaa+toisen+tunteita,+mikä+toki+saattaa+osaksi+johtua+siitäkin,+etteivät+he+malta+kuunnella+mitä+toinen+ihminen+sanoo+jos+asia+ei+kosketa+heitä+milään+tavalla,+liity+heidän+omiin+kiinnostuksen+kohteisiinsa
Osaksi+se+kyvyttömyys+empatiaan+saattaa+johtua+siitäkin,+kun++Assit+eivät+ole+niinkään+kiinnostuneita+muista+ihmisistä+ja+heidän+elämästään/ajatuksistaan+sinällään,+vaan+enempi+heille+on+tärkeitä+ne+omat+kiinnostuksen+kohteet+ja+mahd.+ystävätkin+ovat+niin+kaukana,+ettei+tarvitse+heitä+tavata+ainakaan+kovin+usein+jos+ollenkaan.++
Tämmösiä+mietteitä+tähän+kohtaan.+
Monesti+miettinyt+että+mistä+itse+voi+tietää,+olenko+minä+empaattinen.+
Mielestäni+sen+asian+määrittelee+se+toinen+ihminen+kokeeko+hän+tulleensa+kuulluksi+ja+ymmärretyksi+omassa+asiassaan+ja+jos+mahdollista+kokee+olonsa+helpottuneeksi+tai+ajatuksiensa+selkiintyneen+ku+on+saanut+purkaa+omaa+mieltään.
23.09.2019 11:47
"Kyllä+koska+olen+erittäin+voimakkaan+empaattinen+ja+eläydyn+erittäin+syvästi+ytimiäni+myöden+toisen+puheeseen+niin+että+sitä+kuunnellessanikin+se+täyttää+koko+tajuntani+ja+tunteeni+niin+että+tuskin+erotan+sitä+itsestäni"
Niin+palstalla+kun+ei+juuri+muutakaan+ole,+niin+poikkeuksellisesti+tuli+vilkaistua+tätä+poiun+ketjuakin+täältä+loppupäästä++kun+luvalla+sanoen+ihan+kaikkea+"luuri+sitä+,+luuri+tätä"+ei+vaan+jaksa+lukea.+
Huomio++sitten+kiinnittyi+tuohon+empatia+sanaan+jälleen+kerran,+koska+minusta+poiun+tulkinta+empatiasta+on+väärä.+
Ennemminkin+minun+mielestäni+++poiun+kohdalla+on+ilmeisesti+kyse+sympatiasta,+kuten+hän+itsekin+miten+ikäänkuin+imaisee+toisen+tunteet+itseensä+niin+ettei+enää+erota+itseään+toisesta.+
"Sympatia+(kreikan+sanasta+sympátheia,+myötätunteminen)+tai+myötätunto+tarkoittaa+toisen+henkilön+mielihyvän+kokemista+omana+mielihyvänä+(myötäilo)+tai+tuskan+ja+mielipahan+tuntemista+mielipahana"
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sympatia
Empatia+taas+tarkoittaa+kykyä+asettua+toisen+ihmisen+asemaan
"Empatia+tarkoittaa+kykyä+ymmärtää+mitä+toinen+ihminen+kokee+tämän+näkökulmasta,+eli+itsensä+asettamista+toisen+henkilön+asemaan.+Empaattisessa+vuorovaikutuksessa+henkilö+ymmärtää+toisen+henkilön+tunteet
https://fi.wikipedia.org/wiki/Empatia
Empatiassa+tosiaan+pyritään+asioita+käsittelemään+sen+TOISEN+ihmisen+näkökulmasta,+ei+ole+kyse+siittä+miltä+itsestä+tuntuu,+eikä+ole+tarkoitus+tuntea+samoin,+vaan+kyse+on+sen+toisen+ihmisen+tunteista,+että+ymmärtää+miksi+se+toinen+tuntee+niinkuin+tuntee
Vaikka+viime+aikoina+ei+ny+juurikaan+ole+näitä+poiun+juttuja+tullut+luetuksikaan,+niin+uskallan+kuitenkin+olla+sitä+mieltä,+ettei+hän+kykene+syystä+toisesta+asettumaan+toisen+ihmisen+asemaan,+vaan+hän+ajattelee+kaiken+omasta+näkökulmastaan+käsin.+
Mutta+joo,+onhan+sympatialla+toki+paikkansa+silläkin,+se+vaan+on+kovin+tilannekohtainen,+eikä+johda+yleensä+sen+kummempaan
19.09.2019 17:13
"Oletko+tuolla+toisessa+ketjussa+asperger+joka+sanoo+väittävänsä+niin+kauvan+että+toinen+tulee+hulluksi...?+"
Jaa+en+tiedä+ken+lienee,+mutta+jotenkin+ny+tuntuu,+että+tää+keskustelu+oli+tässä.+Hulluksi+tuloa+en+pelkää,+mutta+aina+ei+vaan+jaksa+väitellä.
11.09.2019 21:46
"Kas+kun+kaikki+ihmiset+eivät+ratsasta+sillä+sukupuolellaan+pelkästään"
Jaa+en+ole+moista+kohdannut,+että+pelkästään+ratsastetaan+sukuolella,+kuten+jo+ed.+totesin,+ihmiset+ovat+myös+paljon+muutakin.+
Mutta+en+näe+siinäkään++mitään+väärä,+että+joku+määrittää+itsensä+naiseksi+tai+mieheksi+tai+sinunlaillasi+muunsukupoliseksi
Ihmiset+ny+ovat+mitä+ovat.+
Jotenkin+ihmetyttää+jos+jonkun+toisen+ihmisen+sukupuoli+roolittuminen+aiheuttaa+vihantunteita.++Että+mitäkö+puolustan,+puolustan+kaikkien+oikeutta+olla+oma+itsensä+tässäkin+lajissa+ja+koen+että+ajatusmallini+on+yhteinen+Pride+liikkeen+kanssa.+
Mitä+tulee+seksuaaliseen+häirintään,+niin+kyllä+se+on+lisääntynyt+ja+siitä+uutisoidaan+jatkuvasti,+että+aiheelta+voi+tuskin+välttyä.+Mutta+jotain+voi+silti+yrittää+tehdä,+ei+lue+ko.+juttuja,+ei+käy+sellaisilla+sivuistolla.+Itseään+voi+ja+saa+suojella.+
Mutta+hyvä+kun+olet+löytänyt+samanhenkistä+seuraa,+jossa+sinua+arvostetaankin.+Vielä+kun+pääsisit+siihen+pisteeseen,+ettei+muut+ihmiset+erilaisine+suuntauksineen+ja+mielipiteineen+niin+kovin+häiritsisivät+sinua
11.09.2019 13:37
"No+eiköhän+joka+ihmisessä+ole+ny+muutakin+kuin+pelkkä+sukupuoli."
Niin+tarkennan+vielä+tuota+kommenttiani+siltä+osin,+että+jokainen+ihminen+on+ollut+lähtökohtaiseksi+jonkun+lapsi+joka+kasvanut+aikuiseksi.+
Hän+voi+olla+perheen+ainut+lapsi+tai+jonkun+sisar+tai+veli,+jonkun+äiti+tai+isä,++mahdollisesti+mummokin,+tai+hän+voi+olla+lapseton,++sairas,+terve,+työtön,+eläkkeellä+oleva++tai+työssäkäyvä,+jolloin+hänellä+saattaa+olla+mikä+tahansa+ammatti+identiteetti.
Variaatioita+ihmiseen+liittyen+on+lukemattomia+vielä+jos+lähdetään+perkaamaan+hänen+ominaisuuksiaan,+vaikuttaako+hän+hiljaiselta+vai+puheliaalta,+älykkäältä+vai+tyhmältä,+vaikuttaako+hän+ilkeältä+vai+kiltiltä+jne.+
Minusta+kuullostaa+hieman+oudolta+jos+joku+ensimmäisenä+tietoisesti+ajattelee+sukupuoli+identiteettiä+kohdatessaan+toisen+ihmisen.
En+ainakaan+itse+moista+erikseen+tietoisesti+ajattele,+tapaan++vain+ihmisen+ja+sitten+jutellaan+mistä+ny+jutun+aiheita+tulee.+
Minulle+esimieskin+on+minulle+ensisijaisesti+esimies,+oli+nyt+kumpaa+sukupuolta+tahansa.+Toki+automaattisesti+tunnistan+hänet+joko+mieheksi+tai+naiseksi,+mutta+tietoisesti+en+sellasta+ajattele,+saati+että+ajattelsiin,+että+millainen+hän+seksuaaliselta+suuntatumisvaihdoltaan
Asiat+asioina+ja+ihmiset+ihmisinä.+
+Mutta+joo,+kerroit+tosiaan,+että+olet+kiinnostunut+aiheesta,+tutustut+aiheseen.+
Hyvä+niin,+mutta+oli+ny+kuinka+oli+,+niin+joutuu+elämään+tässä+maailmassa+jossa+ihmisiä+on+joka+lähtöön.++
Ehkä+se+on+niin,+että+jos+paneutuu+intohimoisesti++asiaansa,+niin+kokee,+että+joku+yks+juttu+on+ylitse+muiden+ja+kaikki+muut+ovat+vääränlaisia,+jolloin+ei+enää+näe+metsää+puilta,+millä+tarkoitetaan+jotain+sellaista+ettei+näe+kokonaisuutta+kun+takertuu+johonkin+yksityiskohtaan.+
Silloin+kannattasi+ehkä+relata+vähän+ja+yrittää+ajatella,+minä+olen+mitä+olen,+muut+ihmiset+olkoon+sellaisia+kuin+ovat.+(tämäkin+kommenntti+vain+mielipide,+ei+tarkoita,+että+sinun+pitäisi+ajatella+niin)
Sinä+olet+edelleen+sinä+ja+sinulla+on+omat+ajatuksesi.+Ihan+samoin+on+kaikilla+muillakin+ihmisillä
Ahas,+oli+jo+ehtinyt+vastatakkin,+kun+minä+vielä+kirjoittelin+lisäystä+edelliseen.+Mitä+äkkiseltään+vilkaisin,+kommettisi+sävy+on+edelleen+hyökkäävä.+
Mutta+en+ny+itse+ainakaan+ole+kohdannut+ihmisiä+jotka+haluavat++puhua+vartavsten+nimenomaan+seksistä,+poislukien+hän+jonka+johdosta+tänne+aikoinaan+tulin.+Tällä+palstallakaan+en+ole+sellaista+havainnut,+keskustelut+soljuvat+muissa+asioissa.+Toki+silloin+aikoinaan+siinä+ko.+suhteessa+seksistä+puhuminen+osaltaan+kuului+kuvioon+kun+suhde+oli+kyseenalainen+ja+tavatessa+sitten+oli+seksiä.+
Mitä+tulee+trans+ihmisiin,+en+tosiaankaan+tunne+henk.+koht+ketään,+enkä+edes+kuvittele+tuntevani.+Esimerkkini+liittyi+lapsuuteen,+aikaan+jolloin+noille+asioille+ei+ollut+edes+nimeä.
11.09.2019 12:48
"On+se+aikamoista+hyihittoa+jos+ei+muuta+löydy+ihmisestä+kuin+sukupuoli,"
No+eiköhän+joka+ihmisessä+ole+ny+muutakin+kuin+pelkkä+sukupuoli.+
Itse+ny+liikaa+kiinnität+tuohon+asiaan+huomiota,+kun+ovat+omasta+mielestään+miehiä+ja+naisia.+
Maailma+ny+vaan+on+rakennettu+sellaiseksi,+ei+se+ole++yksittäisten+ihmisten+syy,+että+ihmiset+mieltää+itsensä+mieheksi+tai+naiseksi.+
Maailma+toki+muuttuu,+ettei+tiedä+mitä+tulevaisuus+tuo+tullessaan.+Ehkä+jonain+päivänä+sitten+on+nin,+että+käsitteet+mies+ja+nainen+jäävät+pois+ja+käytetään+nimitystä+henkilö,+ihmisestä+puhuttaessa.
Sitä+odotellessa+joutuu+sitten+sietämään,+että+tässä+nykyisessä+maailmassa+jotkut+kokevat+olevansa++miehiä+ja+naisia+ja+toiset+kokevat+olevansa+sitten+jotain+muuta.+Ei+ole+syytä+vihata+erilaisuutta+tässäkään+aiheessa.+Ihmisiä+vaan+ollaan+kaikki+tyynni.+Ollaan+sitte+mitä+ollaan,+miehiä,+naisia+tai+muunsukupuolisia.
Mutta+joo+jännä+juttu+tuo+miten+vähemmistötkin+sitten+alkavat+vihaamaan+toisten+erilaisuutta.+Hiljattain+katsoin+elokuvan+joka+sivuaa+tuota+asiaa.+https://areena.yle.fi/1-307605
Siinäkin+eri+etniset+ryhmät+halveksivat/alistivat+toisiaan,+vaikka+yhtäkaikki+he+kaikki+olivat+jotain+muuta+kuin+valtaväestö.+Tällä+hetkellä+tunnutaan+mailmassa+elettävän+ns.+vastakkain+asettelun+aikaa.+Jos+et+ole+puolellamme,+olet+meitä+vastaan.+
Mutta+joo,+hyvä+juttu,+että+olet+ns.+löytänyt+itsesi.+
Ehkä+jonain+päivänä+pääset+siihen+vaiheeseen,+että+olet+itseesi+ja+elämääsi+tyytyväinen+ja++onnellinen+ilman+että+sinun+täytyy+mitenkään+syyttävällä+sormella+osoittaa+toista,+joka+ajattelee+eri+lailla+kuin+sinä,+kokee+itsensä+naiseksi+tai+mieheksi.+
Itsekin+kannatan+Pride+liikettä,+jossa+puolustetaan+seksuualivähemmistöjen+oikeuksia,+mutta+käsittääkseni+yksi+heidän+teesinsä+on+jotain+sellaista,+että+ainakin+siihen+joukkoon+vielä+mahtuu+ihan+mies/nais+identiteettikin.+
Mitä+tulee+trans+ihmisiin,+niin+henklökohtaisesti+en+tunne+ketään.+
Lapsuudesta+muistan,+että+puhuttiin+naapuritalon+sedästä+joka+kuulemma+tykkäsi+pukeutua+naisten+juhlamekkoihin,+mutta+itse+en+sitä+nähnyt.+
Lapsen+mielestäkin+hän+toki+oli+erikoinen+kun+oli+yksineläjä,+aina+niin+huoliteltu+ja+hienot+vaatteetkin+ja+hieno+laukku+kuten+naisilla+ikään.
Mutta+onhan+se+varmaan+kova+juttu+jos+kokee+syntyneensä+ns.+väärään+sukupuoleen.+Nykyäänhän+lääketieteen+keinoin+voidaan+auttaa+tässä+asiassa+ja+korjausleikkauksia+ja+hoitoa+saa+Suomessa+ihan+perusterveydenhuollossakin.+
Mutta+joo,+itsekukin+on+millaiseksi+itsensä+kokee.+
Lapsuudessa+olin+tyttö,+sitten+jossain+vaiheessa+nuori+nainen,+sitten+äiti,+keski-+ikäinen+nainen+ja+nyt+mummo.
Loppuvaiheessa+elämää+sitten+itse+kullakin+saattaa+se+sukupuoli+identiteeti+laimentua,+kun+ollaan+eläkeläisiä+ja+kohta+pian+sen+jälkeen+meistä+aletaan+puhua+ikäihmisinä+ja+vanhuksina.
11.09.2019 11:04
"YRITÄT+laittaa+tuossa+taas+jotain+sellaista+minun+päähäni+mitä+siellä+ei+ole."
En+yritä,+kunhan+kerroin,+mitä+minulle+tuli+mieleen+kertomastasi,+sanomasi+hyi+hitto+viittasi+minun+mielestäni+loukkaantumiseen.+Ajatus+oli+minun+
Saattoi+se+olla+halveksuntaakin+niitä++ihmisiä+kohtaan,+jotka+ajattelevat+eri+tavalla+kuin+sinä.+(Edelleen+tuokin+ajatus+on++minun,+ei+sinun+päässäsi)
Samassa+yhteydessä+olin+huomaavina+itsesi+nostatusta+muiden+yläpuolellä,+kommentoit+että+"Onneksi+itse+olen+sentään+edes+vähän+jotain+muutakin.",+kun+toiset+ovat+miehiä+ja+naisia+(ajatus+on+minun,+ei+sinun+päässäsi)
Mutta+se,+millaisia+ajatuksia/+tunteita+sinulle+siinä+tilanteessa+tuli+on+vain+yksin+sinun+tiedossasi,+kun+ihmiset+eivät+osanneet+tiedostaa+millainen+sinä+olet.++
Kokemus+oli+ainakin+merkittävä,+kun+halusit+sen+ja+muiden+ihmisten+typeryyden+tuoda+tänne+palstallekin.+
Mutta+kauhean+vihamieliselta+ihmiseltä+ainakin+vaikutat,+minun+mutu+tuntumani+mukaan.+(mutu+tarkoitta+minusta+tuuntuu)
+Mutta+joo,+os+sattuu+joskus+innostun+lukemaan+mitä+muut+muunsukupuoliset/sukupuolineutraalit+ihmiset+ajattelevat+itsestään,+elämästään+ja+suhteistaan+muihin,+niin+saatan+viisastuakkin+ja+maailmankuvani+laajentuu+siltäkin+osin.+
Jotenkaan+en+ny+ihan+sinun+tapauksesi/ajatusmaailmasi+mukana+lähde+tätäkään+asiaa+ajattelemaan.+Vaikutat+niin+hyökkäävältä+asiasi+suhteen(ajatus+on+minun,+ei+todiste+siittä+että+olisit+hyökkäävä)+ja+videosikin+oli+kovin+heppoista+kamaa+verrattuna+tärkeään+aiheeseen.+(on+minun+mielipiteeni)
Mutta+joo+ny+nukkuun,+öitä+sinnekkin
10.09.2019 23:07
"Sanopa+sinä+mitä+merkitystä+niillä+värkeillä+tässä+kohtaa?"
No+värkkeihin+ja+seksiin+asti+en+ole+pääsyyt+,+kunhan+kummastelen+ulostuloasi+tämän+aiheen+suhteen.+
Mitä+tulee+vihaan,+niin+kommentoin+aiemmin,+että+"naisvihasi+on+kyllä+tullut+ilmi+tässä+matkan+varrella.+"
Johon+vastasit,+että+tavallaan,+liitit+siihen+toki+mukaan+miehetkin.+
Mitä+tulee+mainitsemiisi+rakastaviin+pareihin,+niin+sekö+on+poissuljettu+mahdollisuus.+Entäs+rakkaus+perheenjäseniä+ja+ystäviä+kohtaan.
Kun+rakkautta+on+monenlaista+ja+se+voi+kohdistua+hyvinkin+erilaisiin+ihmisiin,+muihin+elollisiin+olentoihin+ja+asioihin.+Rakkaus+tunteena+ei+ole+pelkästään+miehen+ja+naisen+välinen+asia.+
Mitä+tulee+siihen,+että+ajattelen+ihmisten++olevan+kaikkialla+maailmassa+kuitenkin+joiltain+osin+hyvinkin+samanlaisia.+
Tällä+viittaan+tunnemaailmaan+ja+perustarpeisiin.+Ihmiset+itkevät+ja+nauravat,+ärsyyntyvät+ja+loukkaantuvat+jne.
Sanot+myös,+etteivät+nuo+asiat+ole+yksiselitteisiä,+mutta+toisaalta+taas+loukkaannut+kun+ihmiset+eivät+tiedosta+millainen+sinä+olet.
10.09.2019 22:02
Pikkusen+ny+jäi+epäselväksi+vielä+se,+että+kumpiko+teistä+on+se+muunsukupuolinen,+vai+oletteko+molemmat.+
Kun+toisaalta+puhut+hänestä+ja+tosaalta+annat+ymmärtää,+että+olet+itse
10.09.2019 20:05
"Joskus+tapaa+sellaisia+jotka+tosiaan+oikein+yrittävät+loukata+sillä+että+näkevät+muka+toisen+sukupuolen+ja+sen+perusteella+sitten+vaikka+mitä."
No+välttämättä+ihmiset+ei+tiedosta+niitä+asioita,+muunsukupuolisuuus/+sukupuolineutraaulis+ei+ole+suurelle+yleisölle+kovin+tuttu+asia.+
Yleiskäsityksen+mukaan+Suomessa+lapsen+syntymän+jälkeen+määritellään+sukupuoli+joko+mieheksi+tai+naiseksi+ja+se+tulee+esille++myös+sosiaaliturvatunnuksessa+
Itsellekkään+ei+ko.+aihe+ole+kovin+tuttu,+että+joutunee+hieman+tutustumaan+aiheeseen+jos+meinaa+aiheesta+enemmänkin+keskustella.+
Mutta+näköjään+ihmiset+olivat+ny+mitä+olivat+ovat+kuitenkin+hyvinkin++samanlaisia.+Ei+hyväksytä,+että+toinen+on+erilainen.+
Erityisestä+mietittäväksi+jää,+mistä+kumpuaa+muunsukupuolisen+viha+jotain+yksittäistä+sukupuolta+kohtaan.
10.09.2019 20:04
"Joskus+tapaa+sellaisia+jotka+tosiaan+oikein+yrittävät+loukata+sillä+että+näkevät+muka+toisen+sukupuolen+ja+sen+perusteella+sitten+vaikka+mitä."
No+välttämättä+ihmiset+ei+tiedosta+niitä+asioita,+muunsukupuolisuuus/+sukupuolineutraaulis+ei+ole+suurelle+yleisölle+kovin+tuttu+asia.+
Yleiskäsityksen+mukaan+Suomessa+lapsen+syntymän+jälkeen+määritellään+sukupuoli+joko+mieheksi+tai+naiseksi+ja+se+tulee+esille++myös+sosiaaliturvatunnuksessa+
Itsellekkään+ei+ko.+aihe+ole+kovin+tuttu,+että+joutunee+hieman+tutustumaan+aiheeseen+jos+meinaa+aiheesta+enemmänkin+keskustella.+
Mutta+näköjään+ihmiset+olivat+ny+mitä+olivat+ovat+kuitenkin+hyvinkin++samanlaisia.+Ei+hyväksytä,+että+toinen+on+erilainen.+
Erityisestä+mietittäväksi+jää,+mistä+kumpuaa+muunsukupuolisen+viha+jotain+yksittäistä+sukupuolta+kohtaan.
10.09.2019 19:54
"Jokaisella+ihmisellä+on+oikeus+omiin+ajatuksiin.
Sinä+nyt+mielelläsi+puuttuisit+siihenkin+ja+se+tuntuu+jo+tosi+kummalliselta+ja+jopa+hirveältä+että+joku+toivoo+toisten+lakkaavan+ajattelmasta+omia+asioitaan."
Kyllä+joo,+mutta+oman+eriävän+mielipiteen+ilmaisu+ei+tarkoita,+että+pyrkisin+jotenkin+estämään+jonkun+toisenlaisen++mielipiteen+ilmaisua.+
Sekin+lukee+jossain+tuolla+ylempänä,+että+itse+kukin+elää+ja+toimii+niinkuin+itse+itselleen+parhaaksi+näkee.
10.09.2019 18:45
"Voisit+oikeasti+olla+onnellinen+että+et+joutunut+pahempaan+myrskyn+silmään,+että+narsistisi+ei+kyennyt/halunnut+sitä+tehdä+sinun+kanssasi"
No+siihen+vaikutti+kaksi+asiaa.+
Minä+tulin+järkiini+ja+päätin+suhteen+ja+toisaalta+hänellä+oli+jo+uusi+nainen+kuvioissa.++
Kuten+hän+itsekin+toi+esiin,+"ettei+hänellä+ollut+kiinnostusta+ihmisiin+joista+ei+ole+mitään+hyötyä"
10.09.2019 18:40
Joo+meni+vähän+sekavaksi+tosiaan,+kuka+ja+millainen+kukin+on+sinun+tarinassasi.+Mutta+naisvihasi+on+kyllä+tullut+ilmi+tässä+matkan+varrella.+
Luin+ylempää,+että++kirjoitit+
"Jos+joku+pitää+minua+naisena,+voin+asettaa+sen+kyseen+alle."+
Toit+myös+esiin,+että+tosiaan+joskus+olen+epäillyt,+että+olet+mies+ja+nyt+vastaat,+että+"ehkä+olen"
Yhteisvessat+ny+ei+ole+silti+minun+mielestäni+mikään+kriteeri+millekkään.++Useinkin+olenkin+käynyt+tietoisesti+miesten+vessassa+jos+vaihtoehtona+on+pitkä+jonottaminen.+
Eihän+kenellekään+kotonakaan+ole+eri+vessoja+miehille+ja+naisille.++Että+sinne+samaan+vessaan+joutuu+menemään+niin+miehet+kuin+naisetkin.+
Mutta+no,+hiljattain+kävin+tavaratalon+vessassa+ja+ovi+aukesi+ja+sieltä+tuli+mies.+Niin+piti+tarkistaa+olenko+menossa+väärään+vessaan,
+En+ollut+vaan+kyseessä+oli+ns.+sukupuolineutraali+vessa.+Sitä+en+huomannut+katsoa+olko+siellä+sellainen+"virtsakaukalo"+miehiä+varten.
10.09.2019 18:12
3 / 223