Vapaa kuvaus

Aloituksia

21

Kommenttia

4456

1. Niin+narsisti+ny+tuskin+viisveisaa+siittä,+että+annatko+anteeksi+vaiko+et.+Ei+hän+tarvitse+mihinkään+anteeksiantoasi.Mutta+itselle+se+on+hyväksi.+Se+auttaa+päästämään+irti+"Pyrkimys+antaa+anteeksi+ajan+mittaan+on+kuitenkin+hyödyllistä.+Katkeruuteen+tai+kostonhimoon+jumittuminen+vahingoittaa+katkeroitunutta+ihmistä+itseään+yhtä+lailla+kuin+vihan+kohdetta.+Kahlitessaan+ajatuksia+ja+toimintaa+pitkittynyt+viha+estää+näkemästä+elämän+uusia+mahdollisuuksia.Jos+menneisyydestä+ei+kykene+irrottautumaan,+se+hallitsee+nykyisyyttä.+Syyllisyyteen+tai+katkeruuteen+kiinnittyminen+tarkoittaa+lukittautumista+loukkaavaan+tekoon+tai+tapahtumaan.+Tämä+vie+jatkuvasti+tilaa+hyviltä+asioilta.+Anteeksianto+on+tärkeä+nimenomaan+omia+voimavaroja+vahvistavana+psykologisena+tekona.+Se+tapahtuu+ensisijaisesti+omassa+mielessä+ja+kehossa.++Kuluttavien+kielteisten+tunteiden+kierteestä+irrottautuminen+vapauttaa+omat+voimavarat+parempaan+käyttöön.puolustamista,+tapahtumien+ja+menetysten+kieltämistä+tai+sen+torjumista+mielestä.Anteeksianto+tarkoittaa+menneisyyden+tapahtumista+irrottautumista,+niiden+taakse+jättämistä+ja+siirtymistä+eteenpäin"https://mieli.fi/fi/mielenterveys/hyvinvointi/myötätunto-ja-anteeksiantaminen/anna-ja-pyydä-anteeksiOmien+sanojen+mukaan+töksäytän,+että+itsekukin+voi+ajatella,+että+onks+järkee+muistella+sitä+narsistia+jatkuvasti+vuosikaudet.++Kuten+jossain+otsikossa+lukee,+narsisti+elää+elämäänsä,+niin+elä+sinäkin.
  2. No+en+tiedä+tarkalleen+mitä+tarkoitat+mitä+tarkoitat+työttömien+ydin+joukolla+90-laman+aikoihin,+kun+tosiaaankin+silloin+investoinnit+oli+jäissä.+Työpaikkoja+ei+vaan+syntynyt+silloin,+entisten+lakkauduttua.+Mitä+tulee+määräaikasiin+työsopimuksiin,+niin+sellaisia+minullakin+on+vino+pino,+yhteensä+21+sivua+Varmaan+yli+sadan++jos+yksittäin+laskisi.+Olen+vaan+pyyntänyt+koonnin+niistä+kun+sellaista+nivaskaa+ny+kukaan+jaksa+selata.+Toki+niissä+oli+syy,+miksi+sopimus+määräaikainen,+tein+toisten+vuosilomia,+äityislomia,+sairauslomia+jne.+Siiten+oli+tosiaan+se+työllistymistuki+pestikin.+Sen+lisäksi+tein+ns.+keikkatöitä+useampaankin+paikkaan+ja+oli+mulla+lisäksi+vakituinen+osa-aikainen+työsopimus++kaupan+alalta.+Niinä+aikoina+tuntui+siltä+kuin+laulussa+lauletaan,+että+pieninä+palasina+on+mun+leipäni+maailmalta.+Noihin+aikoihin+minun+statuksena+oli+työkkärin+papereissa+hieman+hullunkuriseltakin+kuullostava+"työssäkäyvä+työtön",+että+töissä+käytiin+kun+töitä+oli,+mutta+vakituista/kokoaikaista++työpaikkaa+ei+ollut.+Töitä+tehtiin+myös+työttömyysaikana+yhdistyksen+puitteissa.+Siitä+vaan+ei+henk.+koht.+saanut+palkkaa.+Aterian+hinnalla+ja+muuulla+tekemisellä+katettiin+yhdistyksen+toimintaa.++Klo+yhdeksäksitoista+piti+joka+päivä+olla+ruoka+valmiina+reilulle+viidelle+kymmenelle+ihmiselle,+kaikki+tehtiin+itse,+ruokaleivistä+lähtien+.Että+hyvinkin+seitsemäksi+jo+mentiin+töihin.+He+joilla+oli+vielä+työpaikka+sekä++kunnan+henkilöstö+ja+eläkäiset+kävivät+syömässä+ja+silla+tavalla+kannattivat+toimintaa.+Lisäksi+monet+erilaiset+järjestöt+tilasivat+paikkaa+kokouksiinsa+iltapäivisin+ja+iltaisin,+ja+niihin+tehtiin+tarjoilut.+Tilojen+siivous+kuului+myös+meille+,+eikä+tiskikonettakaan+ei+ollut.+Lisäksi+monet+valmistivat+myyntiin+leivonnaisia,+käsitöitä,+matto/kangas+puutkin+kolkuttivat.+Eu-ruokaa+tuli+lavalla+kaupalla,+kuormaa+purettiin+ja+tavaraa+pussitettiin.+Myös+seurakunta+antoi+lisuketta/tuoretavaraa.+Jakopäiviä+oli+joka+viikko.+Ihmisen+työteliäisyyttä+ei+minun++mielestäni+voi+arvioida+pelkästään+siltä+osin+että+saako+siitä+palkkaa.+Tänäkin+päivänä+tunnen+monia+vapaaehtoistyöntekijöitä+jotka+tekevät+ikäänkuin+täyttä+työtä,+vaikka+sitä+työsopoimusta+ei+olekkaan.++Ns.+kolmas+sektori+on+merkittävässä+roolissa+sekin.+Jonkun+lähteen+mukaan++sen++osuus+suomalaisten+ajankäytöstä+ja+bruttokansantuotteesta+on+3–7+%.+yhteiskunnallisesti.Niin+kirjoitat+että+"Toki+on+tärkeää+myös+viihtyä+väliin+elämässä,+vaikka+nyt+kuvaamasi+laisessa+yhdistyksessä."Kyllä,+joo+ihmiset+voivat+paremmin+kun+on+mielestä+tekemistä+ja+voi+sillä+tavalla+osallistua+yhteiskunnan+toimintaan+ja+ylläpitoon,+kokea+olevansa+tarpeellinen.
  3. "Ehkä+meidän+todellisuus+nyt+vain+on+niin+toisenlainen+että+ei+riitä+ymmärrys+edes+mitä+toinen+kirjoittaa..."Näinhän+se+on+nähtävä.+Tosiaan+kumpikin+on+tässä+on+valottanut+ajan+kuvaa+90-luvun+lamasta+tavallisen+ihmisen+näkökulmasta+katsoenMinun+kokemukseni+tosiaan+liittyy+noihin+massairtisanomisiin,+vaikka+toki+lyhennettyä+työviikkoakin+jossain+vaiheessa+tehtiin+jo+80+luvun+puolellakin,+kun+vienti+Neuvostolliitton+tyrehtyi.Minun+työttömyysaikani+olivat+pidempiä+kuin+sinun+ja+tosiaan+pitkäaikaistyöttömänä+minun+oli+mahdollista+sitten+työllistyä+ns.+tukityöllistettynä+monien+muiden+tapaan.+Mikä+pesti+toi+hetkeksi+helpostusta+talouteenEdelleen+kun+olen+aina+ollut+jonkin+sortin+yhteisö+ihminen,+jo+lapsena+tykkäsin+osallistua+kaikenlaisten+kerhojen+yms.+toimintaan.+Tosiaan+olen+tehnyt+myös+vapaaehtoistyötä+spr:n+ystäväpalvelun+puitteissa+ja+ollut+nuoison+yökahvila+toiminnassa+useita+vuosia.++Silloin+ennen+90+luvun+lamaa+olin+myös+ammattiyhdistys+aktiivi.+Sitten+kun+työt+loppuivat,+eikä+työyhteisöä+ei+sellaisenaan++enää+ollut,+niin+minulle+oli+luonnollista+sitten+hakeutua+työttömien+yhdistyksen+pariin,+joka+tarjosi+omanlaisensa+yhteisön+ja+monenlaista+osallisuutta,+tekemistä+ja+toimeliaisuutta.+Sinun+kokemuksesi+sitten+on+erilainen.++Kertomasi+mukaan+sinun+työpaikoissasi++90-luvulla+on+ollut+kaikenlaista+vehkeilyä,+juonittelua,+sairaiden,+juoppojen++ihmisten+liehakoimista+taustalla,+niin+työantajan+kuin+muidenkin+työntekijöiden+taholta,+mistä+syystä+sitten+olet+joutunut+irtisanotuksi.+Sinun+kokemuksesi+tuosta+90-luvun+lamasta+on+erilainen.+Koit,+että+olit+tullut+yksin+perusteettomaksi+irtisanotuksi.+Kuten+jo+jossain+kohtaa+toitkin+esiin,+että++"Olisi+pitänyt+huolehtia+että+työttömyys+ei+olisi+kaatunut+tiettyjen+ja+yksien,+kuitenkin+täysin+satunnaisella+otannalla+esiin+nostettujen+yksilöiden+kannettavaksi"Kun+taas+minun+kokemukseni+90-luvun+lamasta+perustui+enemmänkin+tuohon+joukkotyöttömyyteen.+Oltiin+ns.+samassa+veneessä,+ongelmat+olivat+yhteisiä+ja+tietyllä+lailla+yhdessä+pyrittiin+vaalimaan+sitä+uskoa+ja+toivoa,+että+kaikki+järjestyy+tavalla+tai+toisella+ajan+kanssa.Sinä+koet+että+elämäsi+on+mennyt+pilalle,+kun+taas+itse+en+ole+koskaan+ajatellut+niin,+vaikka+elämä+ajoittain+on+ollut+vaikeaa+ja+toisinaan+vieläkin+vaikeampaa.+Toisaalta+taas+kun+on+tietoinen+siittä,+että+niin+on+ollut+monilla+muillakin.+Niin+sekin+tieto+jotenkin+helpottaa,+elämä+on+sellaista,+en+ole+yksin+vaikeuksien+keskellä.+Mutta+joo,+ihan+tuo+rankijärjestelmäsi+ny+ei+auennut,+katoin,+että+jotain+arvojärjestelmää+sillä+tunnuit+hakevan.Itse+olen+tavallisena+ihmisenä+osallistunut+toimintaan,+jonka+puitteissa+sitten+pääsi+näkemään+asioita+hieman+laajemmin.+Mutta+sekin+ajanjakso+on+taakse+jäänyttä+elämää.+Siittä+on+jo+parisenkymmentä+vuotta+aikaa.+Mutta+no,+itse+ny+olen+ollut+ja+olen+semmonen+tavallinen+tallaaja,+en+osaa+ajatella+että+olleeni+missään+kohtaa+elämässä+sen+kummemmin+ylempi+kuin+alempikaan+suhteessa+muihin+ihmisiin.Kunhan+toin+esiin+oman+kokemukseni+90-luvun+lamasta+kun+joku+sen+aiheen+keskusteluun+toi.+Mitä+tulee+todellisuuteen,+niin+meillä+kaikilla+on+omat+kokemuksemme+ja+oma+todellisuutemme.++Ei+nää+asiat+ole+mitään+joko+tai,+sinä+olet+oikeassa+ja+minä+väärässä+juttuja.+Me+ihmiset+vaan+olemme+erilaisia+ja+olemme+eläneet+erilaista+elämää,+sen+vuoksi+kokemukset+ja+näkemykset+ovat+erilaisia.++Kaikenlaisia+ihmisiä+tarvitaan,+niin+korkeastikoulutettuja+kuin+ihan+perustason+työntekijöitäkin.+Rikkaita+en+kadehdi,+koska+pelkästään+raha+ei+tee+ketään+onnelliseksi.+Ihminen+tarvitsee+myös+tekemistä,+kokemuksen+siittä+että+tarpeellinen+ja+omalla+elämällä+on+merkitystä
  4. "Mutta+sitä+ihmettelisin,+kuinka+kukaan+voi+ajatella+että+valtakunnan+osaajat+eivät+olisi+muka+voineet+mitään+tehdä."+Niin+edelleen,++siellä+laman+taustalla+oli+sellaisia+tekijöitä,+joihin+Suomen+valtio+ei+voinut+mitenkään+vaikuttaa.Esimerkkeinä++Neuvostoliiton+hajoaminen,+korkotason+nousu+niin+kotimassa+kuin+myös+koko+Euroopassa,+mikä+aiheutti+lainojen+kallistumista+ja+sitä+myöden+inevstointien+heikkenemistä.++Öljyn+hinnan+nousu+ja+öljykriisit+.+Suomen+talouteen+vaikutti+voimakkaasti+sekin,+että+maailmalla+oli+paperista+ylitarjontaa.+Vienti+ei+vetänyt.++Yritysten+konkurssien++määrä+nousi+voimakkaasti,+yritysten+kaatuminen+ja+heikko+taloustilanne+aiheutti+suurtyöttömyyden.+Työttömyys+noina+aikoina+kosketti+suurinta+osaa+ihmisistä,+joko+suoraan+tai+välillisesti,+niin+monia+yrittäjiä+kuin+perustason+työntekijöitäkin.+Siihen+aikaan+ei+työttömiä+mitenkään+mollattu,+saati+arvosteltu,+kun+kaikilla+oli+tiedossa+laman+syyt.+Ongelma/lama+koski+koko+väestöä+tavalla+tai+toisella.+Ajatuksesi+valinnoista+että+sairaat+ja+tehottomat++saivat+pitää+työpaikkansa+ja+muka+vireät+ja+terveet++saivat+lähteä+on+mielestäni+suorastaan+sairas.+Tosiassa+suurtyöttömyyden+aiheutti+juurikin+lukuisien+yrityksen+konkurssit+ja+sitä+myöden+toiminnan+loppuminen,+jolloin+kaikilta+yrityksen+työntekijöiltä+loppui+työ.+Ettei+silloin+kenekään+tarvinnut+ajatella,+että+irtisanominen+olisi+johtunut+henkilöstä+itsestään.+En+ymmärrä+katkeruuttasi+muita+ihmisiä+kohtaan,+kun+työttömyysaikasi+ovat+ilm.+olleet+lyhyitä+ja+olet+kertomasi+saanut+hyvää+palvelua+te-toimistosta+ja+kouluttatunut+monelle+alalle.+Mutta+joo,+jos+ny+taas+lähtis+hakemaan+sitä+voita+leivän+päälle,+sitä+kuuluisaa+pyhärahaa+ansaitsemaan.
  5. "Voiko+ihmisiä+laittaa+tuolla+tavoin+tärkeysjärjestykseen,+että+keillä+on+ikäänkuin+oikeus+toimeentuloon+ja+elämään,+oman+elämän+hallintaan+ja+vapaampaan+valintaan?"Miten++sinä+aina+saatkin+väännetyksi+asiat+johonkin+muuhun+malliin+kuin+miksikä+ne+on+tarkoitettu.+Puhuttiin+työttömyydestä+ja+kommentoin,+että+"Niin+eniten+se+koski+niitä+ihmisiä,+joilla+oli+jo+perhettä+ja+asunto+yms+velkaa,+myös+monia+yrittäjiä,+kun+lähestulkoon+yhdessä+yössä+(devavaatio)+ihmisen+elämä+muuttui+hyvin+toimeentulevasta+leipäjonon+asiakkaaksi.+"Siinä+ei+puhuta+sen+kummemmin+tärkeysjärjestyksestä+,+oikeudesta+elämään++saati+valinnan+vapaudesta.+Minun+mielestäni+tosiaan+työttömyys+koski+eniten+perheellisiä+ja+heitä+joilla+oli+velkaa.+Syystä+että+perheissä+on+monta+suuta+ruokittavana+ja+velkojakin+piti+yrittää+maksaa,+eikä+silloin+edes+korot+olleet+niin+alhaala+kuin+nykyään.++Lisäksi+tosiaan+ne+yrittäjät,+jotka+olivat+ottaneet+lainaa+ulkomailta+kokivat+kovan+kohtalon,+kun+laina++kallistui+huomattavastiMonenlaista+tarinaa+siltä+ajalta+on+kuultu,+monet+kuitenkin+selvityivät+mutta+liian+moni+ei+selvinnyt.+Itseänikin+tosiaan+lama+kosketti+henk.+kohtaisesti.+Mutta+ratkaisin+asiaa+kaikenlaisella+puuhastelulla.++Työttömyys+aikoina+kävin++myös+ns.+vaapaehtoistyön+kurssejakin.++Että+niiden+puitteissa+sitten+kävin+vierailijana/ystävänä+laitoksissa.+Edelleen+sitten+myös+lähdin+heti+aikas+alussa+mukaan+työttömien+yhdistyksen+toimintaan,+joka+toiminta+tosiaan+oli+90-+luvulla+hyvinkin+vilkasta.+Ihan+ns.+kattojärjestyksen+yhdessä+kokouksessakin+tuli+aikoinaan+käytyä,+lisäksi+yhteistyötä+tehtiin+lähikuntien+yhdistysten+kanssa.+Toimintaa+toki+on+nykyäänkin,+https://tyottomat.fi/etusivu/tyottomilleMonille+ihmisille+tosiaan+se+oli+kovaa+aikaa,+omaisuutta/rakkaudella+rakennettu/vaalittu+koti+jouduttiin+myymään+pilkkahinnalla+jollei+tullut+peräti+ulosmitatuksi+ja+siltikin+jäi+velkaa,+eikä+sitä+työpaikkaa+saanut.+Niinä+vuosina+särkyi+paljon+aviolittoja+ja+ihmisiä.+Mutta+no,+se+oli+sitä+aikaa.+Itselleni+ei+siittä+työttömyydestä+mitenkään+suuria+traumoja+jäänyt+kuitenkaan+,+kun+oli+sitä+toimintaa+ja+paikka+mihin+mennä.+Välillä+olin+töissä+,+välillä+aktiivina+yhdistyksessä,+lisänä+muu+vapaaehtoistyö+,+kotityöt+ja+lapset.+Elämä+on+mennyt+niinkuin+on+mennyt,+välillä+on+ollut+vaikeaa,+välillä+vielä+vaikeampaa,+mutta+selvitty+on+tähän+asti.+Kuten+jo+jossain+kohtaa+totesin,+ns.+taloudellisesti+olen+päässyt+jaloilleni+vasta+v.+2009+kun+työt+vakiintuivat,+velat+tuli+maksettua+ja+lapset+aikuistuivat,+muuttivat+omilleen.+Nyt+sitten+ei+kovin+suuria+toiveita+ole,+kunhan+pääsisi+suht+terveenä+ja+täyspäisenä+nauttimaan+ees+jokusen+vuoden+eläkepäivistä
  6. "Olisi+pitänyt+huolehtia+että+työttömyys+ei+olisi+kaatunut+tiettyjen+ja+yksien,+kuitenkin+täysin+satunnaisella+otannalla+esiin+nostettujen+yksilöiden+kannettavaksi."1990-luvun++alussa++suomalaista++yhteiskuntaa++ravisteli++syvä++taloudellinen++lama.++Silloin+ei+ollut+kyse+yksilöistä,+eikä+mistään+valinnoista.+Yksinkertaistettuna+yritykset+lopettivat,+osa+teki+konkurssin,+irtisanomislapun+sai+yleisimmin++koko+henkilökunta.+Työpaikkoja+ei+enää+ollut,+eikä+niitä+koskaan+enää+tullutkaan,+kun+jäljelle+jäänyt+tuotanto+viedään+ns.+halpatyömaihin.+Mitä+tulee+sitten+ongelmiin+töissä+suhteessa+vakituisiin+työntekijöihiin+,+niin+itse+olen+tehnyt+tosi+paljon+sijaisuuksia+ja+ns.+keikka+töitä,+lisätöitäkin+toiselta+alaltakin+vakituisemman+työpaikan+lisäksi.+Koko+yli+neljäkymmntävuotisen+työhistorian+aikana+olen+kokenut+syrjintää/kiusaamista++vain+yhden+ainoan+kerran.+Se+oli+juurkin+siinä+ensimmäiseesä+tukityöpestissä.+Joku+äsyyntyi+siitä,+että+kun+aina+tulee+uusi+työntekijä,+jolla+ei+ole+mitään+ammattitaitoa.+No+kukaanhan+ei+ole+seppä+syntyessään,+mutta++jonkun+aikaa+siellä+ollessa+sekin+tilanne+sitten+korjaantui.+Pestin+päättyessä+ko.+ihminen+jo+toivoi,+että+olisin+saanut+jäädäMutta+systeemi+ny+oli+se+mikä+oli,+seuravat+tukityöllistetyt+tulivat+jo+seuraavana+päivänä.+Ettei+se+systeemi+varsinaisesti+ketään+työllistänyt+kuin+vain+hetkeksi+ja+työantajat+käyttivät+sitä+härskiksi+hyväkseen+kun+kulut+ja+osan+palkasta+maksoi+joku+muuMutta+no,+itsellä+nykyään++toistaiseksi+voimassa+oleva+työsopimus+,+mutta+keikkalaisia+on+paljon.+Yritän+oman+kokemuksen+kautta+muistaa+ettei+kukaan+ole+seppä+syntyessään,+kun+jo+tilat,+työtekemiset+tavat+ja+asiakkaat+ovat+joka+paikassa+erilaisia.
  7. "Sinä+kuulut+omien+sanojesi+mukaan+olleen+nautiskelija,+kun+minä+taas+pelkästään+kärsin+koko+ajan.+"Niin+alunperin+lähdin+tähän+keskusteluun+syystä,+että+jossain+kohtaa+mainittiin+ettei+90+-luvulla+osattu+hoitaa+työttömyyttä,+josta+olin+hieman+erimieltä,+koska+tosiaan+silloin+oli+tuo+tukityöllistymisjuttu,+jolloin+monet+pitkäaikaistyöttömät+pääsivät+hetkeksi+töihin.Lottovoittohan+se+oli,+kun+tosiaan+sai+työttömyyspäivänsä+nollattua+ja+sai+kunnon+palkkaa+siltä+ajalta,+plussana+lisäksi,+että+moni+sen+kokemuksen+kautta+lähti+opiskelemaan+ja+kouluttautui+uutteen+ammattiin.Mutta+en+ny+lähtisi+kuitenkaan+nautiskelusta+puhumaan,+vakituisen+työpaikan+menetys+oli+kova+juttu+jonka+jälkeen+jäätiin+ns.+tyhjän+päälle.+Niitä++tukityöllistymisjuttujakaan+ei+saanut+ennen+kuin+oli+ns.+pitkäaikaistyötönEttä+aikas+kauan+sitä+sitten+joutui+kärvistelemään+ja+velkataakka+kasvoi.+Toiset+toki+pärjäsivät+paremmin,+jos+perheen+toisella+aikuisella+oli+hyväpalkkainen+työ++ja+toi+"tilipussinsa"+kotiin+,+että++niillä+vähemmillä+tuloilla+pärjättiin.+Mutta+monet+joutuivat+vaikeuksiin,+kun+pienemmät+tulot+eivät+riittäneet,+kun+niskassa+oli+suuret+asuntolainat+ja+muut+velat.+Yrityksiä+meni+konkurssin+kun+markka+devalvoitiin+ja+yrityslainat+kasvoivat.+Lisäksi+elämiseenkin+tarvittiin+rahaa.+Jotkut+yrittivät+ratkaista+ongelmiaan++yrittämällä+myydä+asuntoaan,/omaisuuttaan,+vaihtaa+halvempaan,+mutta+laman+aikana+asunnotkaan+eivät+menneet+kaupaksi,+jolloin+saatettiin+jäädä+ns.+kahden+asunnon+loukkuun,+jonka+asian+joku+toi+esiin.++Sitten+se+juttu,+että+monet+masentuivat+ja+menettivät+elämisenhalunsa,+eivätkä+koskaan+enää+palanneet+entiselleen.+Että+on+se+työttömyys+kova+juttu+kelle+tahansa+kun+koko+elämä+rakentuu+työn+ja+tulon++varaan.+Tosiaan+monelta+meni+talot+ja+tavarat,+avioliitot+hajosivat+ja+tosiaan+jotkut+riistivät+hengen+itseltään.+Mutta+tosiaan+vielä+siihen+työttömyyden+hoitoon,+niin+silloin+lähestulkoon+joka+kuntaan+perustettiin+työttömien+yhdistyksiä,+niilläkin+oli+tarkoituksensa,+pyrittiin+estämään+sitä+masennusta,+ettei+jäätäisi+yksin+neljän+seinän+sisään,+jolloin+ongelmat+helposti+kasvavat+vuoren+korkuisiksi.+Olisi+edes+joku+paikka+mihin+mennä+ja+saada+vertaistukea,+kuuntelijan+ja+mahdolliseti+apuakin+tukiviidakon+selvittämiseseen.+Kun+kuka+ny+parhaiten+ymmärtää+niin+hän+joka+on+samassa+tilanteessa.+Mielestäni+se+ei+ole+sen+kummemmin+hehkuttamista,+kun+kertoo+millaisia+mahdollisuuksia+oli+olemassa+silloin+90-luvun+laman+aikaan.++Toin+esiin+tuon+tukityöllistymis+systeemin+90-luvulta++ja+valotin+tuota+silloista+työttömien+toimintaa+joka+oli+noina+vuosina+hyvin+aktiivista+ja+lähestulkoon+jokaisen+saatavilla.++Ko.+toiminta+oli++valtakunnallista+ja+yhdistyslakien+säätelemää,+raha-automaattiyhdistys+ja+työministeriö,+monissa+paikoin+myös+kunnat+ja+seurakunnat+tukivat+toimintaa.Että+osattiin+sitä+silloinkin+työttömyyttä+hoitaa,+mutta+työttömiä+oli+niin+paljon+ja+ongelmat+suuria,+lisättynä+maailman/valtion++taloudella+ja+ihmisten+henk.+koht+ongelmilla+että+helpostikin+meni+vuosia+jollei+vuosikymmeniä+että+ihmiset+pääsivät+jaloilleen.+Oli+ny+sen+mun+pointti+tässä.