Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
yhteenlaskutoimitus
profiilit
yhteenlaskutoimitus
yhteenlaskutoimitus
Vapaa kuvaus
Aloituksia
21
Kommenttia
4456
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Niin+samoihin+30+vuoden+ikään++menee+kuin+minulla,+kun+työpaikka+meni+90+-luvun+taitteessa+ja+vasta+vuonna+2009++pääsin++ns.+jaloilleni+taloudellisesti+ja+elämä+alkoi+helpottumaan.+Noihin+vuosiin+mahtuu+myös+avioero+ja+entisen+puolisoni+velkojenmaksua
Mutta+tuttua+tarinaa+noilta+ajoilta+on+myös+tuo+kahden+asunnon+loukkuunkin+jääminen.+Itsellä+oli+se+yhteinen+koti+jonne+puoliso+jäi+eron+jälkeen+asumaan.+Muutti+sitten+pois+ja+talo+jäi+tyhjilleen+ja+lopulta+useiden+vuosien+jälkeen+pääsin+siitä+ikeestä+eroon
29.08.2019 22:15
No+juttu+on+vanha,+mut+aihe+on+ajankohtainen.+Monet+vanhukset+saattavat+ottaa+pikavippejä+jopa+lastensa+takia,+haluavat+auttaa,+ostaa+lapsenlapsille+lahjoja+jne.
Monilla+nyky+vanhuksilla+on+pienet+eläkkeet,+kun+työeläkettä+ennen+vuotta+2005+eläkettä+alkoi+kertyä+vasta+23-vuotiaasta+alkaen+ja+moni+aloitteli+työuraansa+jo+15+vuotiaana.+Toki+hyvin+pienet+eläkkeet+on+niillä+nuorillakin++jotka+eivät+työelämään+ole+kyenneet.+
Toinen+juttu+sit+on+nää+rahapelit,+monen+eläke+menee+sinne,+kun+eletään+suurten+voittojen+toivossa.+Nythän+siihen+sentäs+puututaan+jos+oikein+oon+ymmärtänyt
Mutta+totta+on+se,+että+kasvokkain+tapahtuva+asiakaspalvelu+on+katoamassa,+kaikki+hoituu+lähestulkoon++kännykän+avulla.+
Mitä+tulee+vuoteen+2009+niin+en+ny+osaa+ajatella+sitä+niin+kovin+erilaisena+aikana.+Tietokone+oli+jo+minunkin+taloudessani+ja+asioita+hoidettiin+sen+kautta.+no+työkkärissä+piti+muistaakseni+käydä+silloin+tällöin
29.08.2019 15:34
Niin,+kyllähän+se+"sossunluukulla"+käynti+ny+vieläkin+ainakin+vanhemmissa+ikäpolvissa+useinkin+koetaan+häpeälliseksi+,+vaikka+se+on+vaan+osa+tätä+yhteiskunnan+systeemiä,+viimesijainen+vaihtoehto+jos+tuloja+ei+ole.+
Häpeälliseksi+saattavat+kokea+hekin,+jotka+ovat+vuosikausia+olleet+omalla+työllään+sitä+systeemiä+ylläpitämässä+maksamalla+veroja.++Mielummin+otetaan+vaikka+velkaa/pikavippejä+joka+sitten+vain+pahentaa+tilannetta.
Ettei+ole+pelkästään+nuorten+ongelma
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001645516.html
29.08.2019 13:53
"Että+emme+voi+puhua+työttömyydestä+sinun+kanssasi+yhtäaikaa+(kuvaannollisesti),+kun+minun+elämäni+meni+pilalle+siinä+kokonaan+ja+sinä+nautiskelit+antimista.+"
Niin,+90-luvun+lama+oli+tosiasia,+menetin+siinä+80-90+luvun+taiteessa+pitkäaikaisen+hyvän/vakituisen++työpaikkani.+
No+siinä+sitten+tuli+ajateltua+alkuun+että+olis+ehkä+tilaa+vielä+kolmannelle+lapselle,+et+alkuun+vuosi+pari+meni+siinä+ja+sitten+tosiaan+niitä+töitä+ei+enää+ollut/saanut.+
Sitten+kun+ns.+työttömyyspäivät+tuli+täyteen+että++olin+ns.+pitkäaikaistyötön,+niin+sain+mahdollisuuden+siihen+puolen+vuoden+työpestiin+ja+kyllä+se+korjasi+taloutta.+
Ensin+sen+palkan+saamisen+myötä+ja+jatkossa+sen+työttömyysturvan+kautta.+Että+90+-luvulla+työttömyyttä+hoidettiin+tuohon+tapaan+ja+se+koski+tuhansia+ihmisiä.+Kerroin+kokemukseni+kun+jossain+kohtaa+annettiin+ymmärtää+ettei+työttömyyttä+juurikaa+noina+vuosna+osattu+"hoitaa"
Mutta+joo,+ei+minun+elämäni+tokikaan+siinä+pilalle+mennyt,+asuntovelkaa+yms.+muuta+velkaa+oli+ja+kolme+lasta+ja+silloinen+aviopuolisokin+oli+ajoittain+työttömänä+ja+paljolta+sen+tienaamat+rahat+tuppas+mennä+viinaan.
Mutta+joo,+on+toisenlaisiakin+tarinoita,+monet+masentuivat+ja+tulivat+apaattisiksi.+Jotkut+katsoivat+omaksi+parhaakseen+päättää+päivänsä,+kun+eivät+kestäneet+sitä+häpeää+mikä++laman+myötä+seurasi,+tuli+konkursseja+ja+velat+kasvoivat,+asunnnot+ja+autot+pakkohuutokauppattin+ja+moni+avioliittokin+purkautui.+
Itse+kullakin+oli+oma+tarinansa+ja+omat+kokemuksensa+ja+tapansa+toimia.+Kaikilla+ei+ole+samoin,+Kun+työyhteisö+meni+,+niin+menin+sitten+silloisen+elämäntilanteeni+mukaan+työttömien+toimintaan.+Mikä+sitten+tarjosi+toimintaa+ja+yhteisön+jossa+koki+olevansa+osa+joukkoa.+
Sitten+taas+kun+työmahdollisuuksia+avautui+niin+kouluttaudun+ja+sain+töitä.+Alkuun+vain+määräaikaisia++pestejä+ja+keikkatöitä,+että+joutui+sitten+haalimaan+työtä+siltä+sun+täältä,+"parhaimmillaan"+oli+kolmekin+työpaikkaa,+että+sai+elantonsa+ja+lapset+koulutettua.+Tuossa+vaiheessa+kun+oli+jo+avioliittokin+kariutunut.+
Sen+verran+ny+tekee+mieli+kysäistä,+et+onko+sellaiset+työttömät+sinun+mielestäsi+nautiskelijoita+kun+jos+sattuu+heidät+työllistetään+joksikin+aikaa+tai+että+se+he+saavat+ansiosidonnaista+päivärahaa.
29.08.2019 13:22
No,+en+tiedä++tuollaisia+tapauksia,+mutta+toki+jos+lapsi+käy+töissä+ja+asuu+kotonaan,+niin+riippuen+vanhempien+tulotasosta+voisi+olla+kohtuullista,+että+aikuinen++lapsi+jotain+maksasi+ylläpidostaan.+
Mitä+tulee+ns.+sosiaalitoimiston+asiakkaisiin,+niin+häpeän+leima+sitä+kohtaan++elää+sitkeästi.+Vaikka+kyseessä+on+yhteiskunnan+palvelu+jonka+me+työssäkäyvät+kustannamme+verovaroilla.
+Pääsääntöisestihän+se+on+tilapäinen+apu+ja+ainakin+nuorten+kohdalla+hyvinkin+pyritään+siihen+että+se+jää+tilapäiseksi.+Että+sen+rahan+lisäksi+sieltä+saa+myös+palvelua+/apua+työllistymiseen/elämänhallintaan+liittyen
Toki+joukossa+on+niitäkin,+jotka+syystä+tai+toisesta+eivät+työhön+kykene.+Liian+monet+nuoret+jäävät+eläkkeelle+mielenterveysongelmien+vuoksi.
29.08.2019 12:10
Silloinen+systeemi,+puoli+vuotta+töitä+normaalilla+palkalla+normaaleissa++töissä+oli+työttömälle+kova+juttu.+Sai+laskunsa+maksettua
Hyvää+oli+myös+sekin,+et+siinä+työssäoloehto+tuli+täyteen,+että+sai+työttömyyskorvausta
Nykyän+työttömien+asiat+ovat+paljon+huonommalla+tolalla.+18+tunnin+työvelvoite+ei+kenenkään+taloutta+ja+elämänlaatua+kohenna+ees+hetkellisestikään.
Toimin+aktiivisesti+työttömien+yhdistyksessä+juurkin+tuolloin+90-+luvulla.+Usemman+vuoden+kävin+lähes+päivittäin,+epävirallisena+toiminnaohjaanakin+toimin.+
Keitettiin+ruokaa,+paljon+töissäkäyviä+ihmisiäkin+kävi+syömässä,+tukivat+sillain+työttömien+toimintaa.+Myös+kunta+ja+seurakunta+tukivat+toimintaa.+
Pienimuotoista+kirppariakin+pidettiin,+leivonnaisia+ja+käsitöitä+tehtiin+myyntiin+jotkut+kutoivat+mattojakin.+Noin+kerta+vuoteen+saatiin+joltain+instassilta+virkistysrahaakin,+et+päästiin+retkelle.+Tietokonekin+oli+ja+autettiin+ihmisiä+tukiviidakosta+selvitymiseen.+Myös+sillonen+Eu-ruoka+avustuksen+jakaminen+oli+työttömien+yhdistyksen+kontolla.+
Monta+surullista+tarinaa+on+kuultu+ja+pahinta+oli+se+toivottomuus+ja+apatia+johon+monet+vajosivat.+
Vaikka+toisaalta+kun+joku+sai+töitä,+vaikka+vain+sen+puolen+vuoden+pestin+niin+sitä+juhlistettiin+,keitettiin+kahvit+ja+kaivettiin+pakastimesta+hyvät+pullat,+ellei+töitä+saanut+itse+tullut+onnenpotkustaan+kertomaan+peräti+täytekakun+kanssa.+
Monia+ystävyyssuhteita+siellä+solmittiin+jotka+jäivät+elämään+ja+tosiaan+vielä+vuosien+jälken+kun+tapaa+jonkun,+tulee+muisteltua+niitä+aikoja+kaikesta+huolimatta+hyvinäkin+aikoina,+kun+oli+se+yhteisö,+paikka+missä+käydä.+
Harmi++että+kun+työttömyys+laski+niin+ko.+toiminta+loppui+moniltakin+paikkakunnilta.+Nykyään+työttömät+usein+jäävät+yksi+sinne+neljän+seinän+sisään.+Eikä+työttömyysvirkailijakaan+tarvitse+tavata+moniin+kuukausiin,+kun+asiat+hoidetaan+tietokoneen+välityksellä.
29.08.2019 11:56
"Minä+olen+aivan+loputtoman+uupunut+20-30+"lapsiin",+jotka+haluavat+syödä+vanhempiensa+energian+ja+rahat."
Niin+näinkin+ikävästi+asiat+voivat+olla+ja+nuoret+ovat+ehkä+hanakampia+nimittelemään++näiden+"narsistijuttujen"+myötä,+kun+aihetta+on+paljon+viime+vuosia+käsitelty+julkisuudessakin.+
Itsellä+ei+onneksi+moisia+ongelmia+ole+ollut,+kun+näkivät+jo+kotona+ollessaan+ettei+raha+kasva+puussa+ja+joutuivat+paljon+olemaan+omatoimisia/huolehtimaan+asioistaan+kun+olin+kaiken++aikaa+töissä.
Toisaalta+jo+lasten+ollessa+teini+iässä+mulla+oli+tapana+sanoa,+että+18+vuotiaaksi+kaikki+kotona+saatu+kuuluu+asiaan,+mutta+sen+jälkeen+saamastaan+kuuluu+kiittää
Nykyään+kun+itselläkin+asiat+on+paremmin,+saatan+sponssata+jotain+kalliimpia+hankintoja+ja++kun+tulevat+käymään,+niin+äiti+on+äiti.+Mieluusti+passaan+ja+laitan+mieliruokia+yms.
Mutta+joo,+on+tosiaan+noita+toisenlaisikakin,+ettet+ole+ongelmasi+kanssa+yksin
29.08.2019 11:10
"Itse+aikoinaan+koin+myös+työttömyyttä.+Silloin+90-luvun+alussa+ei+yhteiskunta+ollut+mitenkään+varautunut+työttömien+isoon+joukkoon+eikä+työvoimatoimistossa+osattu+mitenkään+ottaa+vastaan+niitä+ihmisiä+jotka+heidän+puoleensa+joutuivat+kääntymään"
No+minulla+on+hyvin+erilainen+kokemus+tästä+asiasta,+kun+90-luvulla+oli+sellanen+systeemi,+että+työttömiä+työllistettiin+puoleksi+vuodeksi+ihan+normaaleihin+töihin+normaalilla+palkalla.+
En+ny+muista+mitä+nimeä+siitä+käytettiin,+mut+oli+hyvä+systeemi,+työnantaja+maksoi+80+%+palkasta+ja+loput+maksoi+työttömyysturva.
Itsekin+sain+ko.+pestin+monen+muun+silloisen+kuntakuntani+työttömien+joukosta+90+luvulla+kahdesti,+ensin+95+ja+toisen+kerran+98.+
No+toki+siinä+oli+ongelmansa+,+että+työnantajat+käyttivät+systeemiä+härskisti+hyväksi+ja+ottivat+aina+puolen+vuoden+päätä+uudet+tukityöllistetyt,+ettei+tarvinnut+maksaa+kuin+sen+80+%+palkasta,+vaikka+tarvetta+vakituisemmalle+työvoimalle+olisi+ollutkin.+
Mutta+oli+siinä+tosiaan+hyvätkin+puolensa,+ensinnäkin+sillä+puolen+vuoden+pestillä+sai+työttömyyspäivät+nollattua,+että+jos+jatkoa+ei+tullut,+niin+ansiosidonnainen+alkoi+uudestaan+ja+laskenta+tuli+siittä+normaalista+puolen+vuoden+palkasta.+
Hyvin+usein+kävi+myös+niin,+että+monet+sitten+saatuaan+kosketuksen+uuteen+ammattiin,+kouluttautuivat+ja+jäivät+alalle/työllistyivät+hyvin.
Että+näin+90+luvulla,+mutta+on+mulla+muistikuva+siitäkin+ajasta+kun+rahallista+työttömyysturvaa+ei+ollut+ja+työttömyyttä+hoidettiin+ns.+hätäapu+töillä.+
Äitini+kuului+siihen+joukkoon+ja+usein+tuli+oltua+hänen+mukanaan+pikkutyttönä+juurikaspelloilla+ja+puutarhatöissä.+Tietöihin+ja+lentokenttän+rakentamiseen+ei+sentäs+lasta+saanut+ottaa+mukaan.
29.08.2019 10:47
"Koko+yhteiskunta+on+ohjeistanut+suurin+piirtein+kaikkia+jäseniään+väärin+ajatellen+esim.+90-luvulla+alkanutta+lamakautta.+Valtava+määrä+ihmisiä+löysi+itsensä+uppoavista+laivoista,+vääristä+paikoista+joissa+ei+ollut+tulevaisuutta.+Kukaan+ei+olisi+osannut+neuvoa+noita+ihmisiä+aikoinaan+"oikein"."
Niin+itsekin+tuon+lama+-ajan+kokenut,+ja+sen+myötä+menetin+silloisen+13+vuotta+kestäneen+vaikutuisen+työpaikkani.+Mutta+en+nyt+oikein+osaa+ajatella,+että+yhteiskunta+olisi+ohjannut+ihmisiä+vääriin+paikkoihin.+
Suomikin+vaikka+on+pieni+maa,+on+paljolta+riippuvainen+siitä+mitä+maailmalla+tapahtuu+ja+nykyään+entistä+enemmän+kun+ollaan+osana+EU+:ta
90-+lama+synty+oli+monen+tekijän+summa.+80-luvulla+työtä+riitti+lähestulkoon+kaikille+halukkaille.+Talouskasvu+oli+hurjaa+ja+rahaa+tarvittiin.++Joten+sitä+sallittiin+sitten+lainata+ulkomailta.+Luotettiin+vahvaan+markkaan.+Mikä+sitten+myöhemmin+koitui+monen+yrittäjän+kohtaloksi.+
Neuvostoliitto+hajosi,+jolloin+vienti+romahti,++paperin+tuotannossa+oli+maailmassa++ylitarjontaa,+oli+öljykriisiä,+ja+sen+myötä+hintojen+nousua,+joka+nosi+hintoja,+devalvaatio+joka+vaikutti+varsinkin+heihin,+joilla+oli+ulkomaisia+lainoja.+
Mutta+joo+nää+valtioiden+talous+asiat+ei+sinällään+oo+mun+vahvinta+alaa,+enkä+ny+oikein+ees+ymmärrä,+miten+tuo+90-lama+liityy+siihen,+ettei+jollakulla+narsistin+lapsella+ole+nykyään+ole+elämisentaitoja.+
Toki+sekin+sitte+on+toinen+juttu,+mitä+itsekukin+elämisentaidoilla+tarkoittaa.+
Nykyään+puhutaan+myös+paljon+resilienssistä,+jolla+tarkoitetaan+psyykkista+palautumiskykyä,+jotain+sellaista,+että+se+oma+elämä+rakentuu+oman+selviämishalun+varaan,+omien+voimavarojen+tunnistamiseen+ja+käyttöönottoon.
Mutta+joo,+itsekukin+ajattelee+omalla+tavallaan,+90-+luvun+lama+aiheutti+monia+itsemurhia,+velat+ja+valtava+elintason+lasku+aiheutti+ihmiselle+häpeää+ja+siitä+ei+selvitty.+Mutta+monet+myös+selvisivät+ja+oppivat+elämään+hieman+vaatimattomammin.+
Omasta+kokemuksestani+olen+tainnut+ehkä+kertoa+senkin,+että+minulla+oli+jo+teini+iässä+tsemppilauluna+Reetun+"harva+meistä+on+rautaa,+niin+moni+taipua+saa,+moni+omillaan+oppinut+ei+ole+toimeen+tulemaan.+Minä+taivu+en+koskaan,+tahdon+vain+yrittää,+kaiken+sen+minkä+pitää+mä+päätän+se+mulle+myös+jää"
Mutta+no,+se+oli+sitä+nuoruuden+intoa+ja+huumaa,+myöhemmin+elämä+on+opettanut,+että+on+parempi+kuitenkin+taipua,+ettei+pelkästään+omillaan+tarvitse+toimeen+tulla.+Avun+hakeminenkin+on+vahvuutta,+jos+ei+kykene+taipumaan,+saattaa+käydä+niin,+että+katkeaa+kokonaan.
28.08.2019 12:25
No+tässä+ketjussa+ny+enemmänkin+näytti+olleen+aiheena+se+napanuora+joka+sitoo+lapsen+kiinni+vanhempaansa+myös+pahassa.
Että+vaikka+se+vanhempi+koettaisiin+kaikin+tavoin+kelvottomaksi+vanhemmaksi,+niin+hänestä+ei+vielä+aikuisenkaan+kyetä+irtautumaan,+syystä+että+kirjoittajan+mukaan+lapselta+puuttuu+elämäntaidot
Niin+tiedä,+ehkä+se+jossain+tapauksissa+on+niin,+mutta+jos+ajattelen+omaa+lapsuuttani+niin+eihän+minuakaan+vanhempi+mitenkään+ohjeistanut+elämään,+että+ns.+oppini+olen+saanut+muualta.
Johan+nyt+jo+koulussa+opetetaan+mikä+on+oikein+tai+väärin+ja+kodin+ulkopuolella+liikkuessa+näkee+muunlaista+elämää+ja+tapoja+toimia.++Itse+kun+luin+lapsena+tosi+paljon,+niin+myös+monissa+lastenkirjoissa+ja+saduissakin+käsitellään+niitä+elämäntaito+asioita
+En+osaa+ajatella,+että+joku+eläisi+ainakaan+nykyään+niin+umpiossa,+ettei+tiedä+että+vaihtoehtoisia+toimintatapojakin+on.+
Maailma+on+toki+muuttunut+minunkin+lapsuudestani+niin+hyvässä+kuin+pahassa,+mutta+ainakaan+tiedon+puutteesta+ei+enää++voi+puhua.+
Kaikenlaista+omaan+hyväänvointiin/elämäntaitoon++liittyvää+kirjallisuutta+tulee+tuutista+jos+toisesta+ja+tämä+nettikin+on+melkoinen+aarreaitta,+että+vaihtoehtoisia+ajattelutapojakin++on+valittavaksi+asti.
On+totta,+että+ne+lapsuuden+olosuhteet/se+miten+meitä+kohdeltiin++vaikuttavat+siihen+millaisia+aikuisia+meistä+tulee.+Mutta+aikuinen+itse+sitten+voi+päättää+antaako+niiden+asioiden+hallita+elämäänsä+vai+alkaako+käsitellä+sitä+möykkyä+sisällään.
Toki+sitä+ankeaa+lapsuuttahan+voi+niin+halutessaan+jauhaa+loputtomiin+suremalla,+vihaamalla+katkeroitumalla+ja+siinä+sivussa+pirskottaa+sitä+omaa+pahoinvointiaan+toistenkin+päälle.+
Kuluuhan+se+elämä+niinkin+ja+on+siinä+ehkä+se+hyväkin+puoli,+että+on+aina+joku+jota+syyttää.
28.08.2019 09:49
"Kuka+ne+sinulle+antoi.+"
Juurikin+niin,+hyvä+kysymys,+joku+ne+lapset+tavallaan+on+minulle+antanut,+suotta+ei+puhuta+lapsesta+lahjana.+
Mutta+joo,+vaikea+sanoa,+onko+uuden+elämä+syntymä+pelkkää+sattumaa,+kun+kaksi+solua+kohtaa+toisensa,+tapahtuu+hedelmöitys.+Syntyy+alkio+joka+suotuissa+olosuhteissa+jatkaa+kasvuaan+ja+kehittyy+sikiöstä+ihmiseksi.+
Kaikista+hedelmöityksistä+ei+kuitenkaan+tule+ihmistä+ja+elämän+alussa+saattaa+olla+on+paljon+mutkia+matkassa+ettei+toivottua+lopputulosta+tule.+
Vaiko+onko+se+elämän+itsensä+antama+lahja.+hänen+joka+tämän+kaiken+on+luonut.
Vanhemmat+eivät+omista+lapsiaan,+he+ovat+vaan+hetken+lainassa/hoivassa++vanhemillaan+ja+vanhempien+tehtävä+on+antaa+lapset+elämälle+takaisin.+Se+on+sitä+elämän+kiertokieltoa,+mutta+jotain+jää+meistäkin+lapsiimme,+että+siltä+osin+"se+jokin"+meistä+jää+elämään+meidän+lapsissamme.+
Mitä+tulee+aviopuolisoon,+niin+en+nyt+ymmärrä+kenen+aviopuolisosta+puhutaan,+itse+olen+eronnut+jo+90-+luvun+loppupuolella.
Mutta+tietojeni+mukaan+se+entinen+aviopuoliso+elää+ihan+omaa+elämäänsä+ja+itsenäisesti+tapailee+myös+yhteisiä+lapsia+ja+lapsenlapsiamme.+Vuosien+mittaan+silloin+tällöin+perhejuhlissa+tavataan+ja+ihan+puheväleissäkin+ollaan.
27.08.2019 13:06
"Siksi+joka+lapsen+tänne+maailmaan+tekee,+hänellä+pitäisi+olla+vastuu."
Ensinnäkin+lapsia+ei+tehdä+vaan+lapsia+saadaan,+
Siitä+sukuoliyhteydestäkin+on+vielä+pitkä+matka+siihen,+saako+lapsen+vaiko+eikö.+Jotkut+joutuvat+odottamaan+vuosia,+jotkut+joutuvat+luopumaan+haaveestaan,+toisaalta+nyky+lääketiede+mahdollistaa+kaikenlaista+tässäkin+asiassa.+
Toisaalta+lapsia+toki+saavat+hekin+jotka+eivät+lasta+ansaitsisi+saada,+joilla+ei+ole+niitä+resursseja+lasten+kasvatukseen+ja+hyvinvointiin.+Mutta+lapsetkin+ovat+yksilöitä+eivät+vanhempansa+jatkeita+jolloin+aikuisena+voi+muuttaa+elämänsä+suuntaa/opetella+sitä+elämän+hallintaa.+
Harva+perhe+täällä+pystyy+ihan+umpoissa+elämään,+etteikö+lapsi+voisi+oppia+elämänhallintaa+muilta+kuin+vanhemmiltaan.+On+naapurustoa,+sukulaisia,+ympäristö+joka+muovaa+lasta,+myös+lapsen+omat+kiinnostuksen+kohteet+vaikuttavat.+
Jo+pelkästään+koulunkäynti+opastaa+ja+antaa+mahdollisuuden+elämänhallintaan++Tullaan,+mennään+ajoissa,+noudatetaan+koulun+sääntöjä,+huolehditaan+läksyt,+opitaan+olemaan+normaalien+ihmisten++parissa+ja+saadaan+kavereita,+nähdään+toisten+koteja+ja+perhe+elämää.+
Jo+lapsena+nähdäään+muunkinlaisia+tapoja+elää,+kuin+mitä+kotona+eletään,+joka+sitten+saattaa+vaikuttaa+lapsen+valintoihin.++Haluaa+käydä+koulua,+opiskella,+valmistua+ammattiin+jne.+
Ei+haluta+vanhempiensa+kohtaloa,+"lastuna+laineilla"+sinun+kuvakieltäsi+käyttääkseni+vaan+halutaan+olla+aikuisena+itse+olla+oman+elämän+purtensa+ohjaajana,+vaikka+joskus+karikolle+ajautuisikin.+
On+totta+että+ihmisellä+on+vain+yksi+elämä,+mutta+jokainen+päivä+on+myös+uusi+mahdollisuus.+Aina+on+muitakin+vaihtoehtoja+kuin+vain+yksi.+Paljon+on+myös+kiinni+ihmisestä+itsestään
27.08.2019 12:15
Niin,+en+osaa+ajatella+niinkään,+että+jos+aikuisen+lapsen+elämä+menee+jostain+syystä+"viturallalleen"+niin+syypää+on+vain+ja+ainoastaan+äiti.
Jotenkin+vaan+pitäisi+ymmärtää+ja+antaa+anteeksi+ettei+se+äiti+kyennyt+parempaan,+hän+ei+vaan+osannut,+kyennyt+vaan+elämä/asiat+meni+niinkuin+menivät
Aikuinen+ihminen,+vaikka+onkin+jonkun+lapsi+on+kuitenkin+itse+vastuussa+omista+valinnoistaan.+Se+pitäisi+jokaisen+aikuisen+lapsen+ja+myös+vanhemman+ymmärtää
27.08.2019 11:01
"Hän+ei+pystynyt+parempaa+elämää+minulle+tarjoamaan."
Niin+aikuisena+pitäisi+ymmärtää+,+että+jos+vanhemmalla+ei+ollut+resursseja+siihen+parempaan++elämään,+niin+pitäneekö+sitä+sitten+lapsen+aikuistuessaan++jäädä+iäkseen+harmittelemaan.+
Lapsi+kun+aikuistuu,+niin+hänellä+on+itsellään+mahdollisuus+"vaikka+mihin"+ellei+sitten+itsellä+ole+sitä+samaa+resurssipulaa.+Koulunkäynti+on+jäänyt+retuperälle,+eikä+sitä+omaa+paikkaa+maailmassa+ole+maailmassa+löytynyt.+
Toki+totta+sekin+on,+että+lapsuuden+olosuhteet+vaikuttavat+siihen+millaisia+aikuisia+meistä+tulee+ja+jos+on+ollut++kovin+traumaattinen+lapsuus+jossa+on+ollut+mahd.+insestiä,+väkivaltaa,+turvattomuutta+yms.+
Niin+sellainen+vaikuttaa,+ei+uskalla+kiintyä+ja+luottaa+enää+kehenkään+ja+se+oma+itsetunto+on+huono.+Pahimmassa+tapauksessa+saattaa+valita+vanhempansa+kaltaisen+kumppanin+tai+elämäntavan+kun+se+tuttuus+on+kuitenkin+turvallista.
En+tiedä,+joskus+on+hyvä+toki+palata+sinne+lapsuuteen,+miltä+mikin+asia+silloin+tuntui,++jos+kokee+ettei+itse+ole+aivan+ok,+kun+monetkin+itsessä+olevat+asiat+juontuvat+sieltä.+
Mutta+ihan+en+ymmärrä,+et+jos+aikuisen+elämän+sisältönä+on+harmitella+sitä,+että+kun+se+äiti+ei+osannut,+ei+kyennyt+ja+kuten+jossain+tarinassa+maalasikin+niitä+typeriä+posliinitauluja+ja+vielä+kehtasi+niitä+muillekkin+antaa.+
No+kuuluhan+se+elämä+niinkin,+mutta+saattaa+jäädä+elämättä,+kun+eletään+vaan+sitä+menneisyyttä.+Ennemminkin+ehkä+kannattaisi+kääntää+se+katse+tähän+päivään,+itseen,+mitä+itse+voisi+tehdä+parantaakseen+omaa+elämäänsä+ja+omaa+hyvinvointiaan.
Mutta+joo,+toki+varmaan+asiaan+vaikuttaa+sekin,+jos+ei+ole+kyennyt+luomaan+sitä+omaa+perhettä,+joka+menee+sen+lapsuuden+perheen+edelle+tärkeysjärjestyksessä+tai+ns.+omaa+itsellistä+elämää+omine+tärkeine+asoineen/ihmissuhteineen,+niin+se+ainut+perhe+on+sitten+se+lapsuuden+perhe+ja+sitä+napanuoraa+ei+niin+vain+jostain+syystä+haluta/kyetä++katkaisemaan.
Inhimillistä+sekin+toki+on+jos+vaihtoehtona+on+yksinäisyys.+Ihmisellä+on+luontainen+tarve+kuulua+johonkin
27.08.2019 10:51
No,+kristallipallo+ei+ehkä+ole+vielä+avautunut+tähän+päivään.+
Mutta+vinkiksi+vaan+,+että+jos+vähän+enemmänkin+olet+tutustunut+narsistiseen+persoonallisuuhäiriöön+,+niin+heillä+on+useinkin+tarvetta+tuoda+esille+titteleitä/tuntemiaan+merkkihenkilöitä
21.08.2019 13:55
Niin+saattaa+olla+että+lapsuudesta+johtunee+se+etten+arvota+ihmisiä+koulutus-tai+tulotason+mukaan.+
Ei+ole+kokemusta+sellaisesta+että+minua+olisi+lapsena+pidetty+jotenkin+alempiarvoisena+muiden+ihmisten+toimesta+kotitaustani+johtuen.+
Myöskään+aikuisena+ei+ole+tullut+sellaista+tunnetta,+ettei+seurani+kelpaisi,+vaikka+en+niin+suurituloinen+ja+korkeasti+koulutettu+olekkaan.
21.08.2019 13:21
"istut+yksin+lapsesi+kanssa+omakotitalosi+pihalla+olevassa+hiekkalaatikossa,"
Niin+kyse+oli+nyt+tässä+vähän+niinku+ystävyys/kaverisuhteiden+solmimisesta+ja+niiden+vaalimisesta+aikuisella+iällä+ja+niiden+ylläpidosta.+
Oli+meilläkin+aikoinaan+omakotitalo,+hiekkalaatikko+ja+leikkimökki,+mutta+silti+osallistuttiin+leikkikenttätoimintaan+ja+perhekerhoihin+joissa+tapasi+samassa+elämäntilanteessa+olevia+aikuisia+ja+lapset+saivat+leikkikavereita.
Ettei+mun+käsittääkseni+tulotaso+mitenkään+ole+esteenä+mennä+leikkipuistoon+jossa+tapaa+muitakin+samassa+elämäntilanteessa+olevia+aikuisia+ihmisiä+ja+lapsetkin+saavat+seuraa.
Mitä+tulee+jälkimmäiseen+esimerkkiisi,+niin+kyllä+joo+päiväkodissa+sitten+on+toiset+ihmiset+,+mutta+ei+sielläkään+aamusta+iltaan+,+seitsemänä+päivänä+viikossa+olla.+
Suomessa+vielä+useinkin+hyödynnetään+myös+ns.+perhevapaat,+että+monikin+on+sen+kaks/kolme+vuotta+kotona,+jolloin+välillä+kaipaa+sitä+aikuistakin+seuraa.+
Että+voisko+sanoa,+että+niin+lasten+kuin+mainitsemasi+koirankin+avulla+saattaa+löytää+ystäviä,+kun+huomataan,+että+juttu+luistaa,+ja++suhteet+sitten+jäävät+elämään.
Nykyäänhän+on+monillakin+paikkakunnilla+kaikenlaisia+mammakerhoja,+perhekahviloita+yms.++joista+tapaaamisista+saattaa+sitten+syntyä+kahdenvälistäkin+ystävyyttä.+Aletaan+kyläillä+toisensa+luona.+
Koiriin+liittyen,++on+koirapuistoja,+joissa+samalla+ihmiset+voivat+tutustua+ja+tavata+ja+koirat+saavat+vapaasti+temmeltää+koirakaveriensa+kanssa.++Tunnen+jopa+yhden+pariskunnan+joidenka+suhde+alkoi+sieltä+
Mutta+joo,+sinun+mielestäsi+tulotaso+vaikuttaa+ihmissuhteiden+solmimiseen,+kun+taas+itse+en+ajattele+niin.+Mun+mielestäni+ajatus+on+vanhakantainen+ja+tulee+mieleen+joku+kastijako+johon+jossain+toisessa+ketjussa+jo+viitattiin+
En+tiedä+sitten+juontuuko+itsellä+jo+lapsuudsta,+kun+leikin+paljon++lähellä+asuneiden+sisarusten+kanssa+joiden+molemmat+vanhemmat+olivat+lääkäreitä.+
He+kyllä+tiesivät+millainen+koti+minulla+oli,+mutta+se+ei+näkynyt+heidän+käytöksessään+mitenkään.+Joskus+kun+äitini+tuli+hakemaan+minua,+niin+tarjosivat+kahvia+hänellekkin+ja+rupattelivat+niitä+näitä
21.08.2019 12:47
"Kaiken+tämän+jälkeen+voisin+sanoa+että+kannatti+mennä+..."
Niin+joskus+on+kiva+lukea+näitä+onnistumisen+kokemuksia,+joita+myös+selviytymistarinoiksi+kutsutaan.
Elämä+vie+eteenpäin+ja+tulee+uusia+mahdollisuuksia
21.08.2019 11:45
(Salaa+olen+jo+pidempään+ihaillut+sitä+että+palaat+sanatarkasti+joihinkin+sotkuisiin+väittämiin+joita+täällä+palstalla+on+esitetty)
Toimintaani+tässä+kohtaa+osoittamasi++ihailu+on+vastaanotettu,+mutta+hieman+epäluuloinen+kyllä+olen,+että+mitähän+tästä+seuraa
Yleensähän+huutia+tulee,+jos+joku+on+kanssani+samaa+mieltä,+saati+että+joku+peräti+esittää+jonkun+positiivis+sävyisen+kommentin
21.08.2019 11:12
"Mistä+se+itse+on+kiinni?+"
Niin+että+itse+haluaa+pitää+elävänä+jotain+tiettyä+ihmissuhdetta,+vaikka+työt,+arjen+kiireet,+lapset,+lapsenlapset+yms.+vievätkin+leijonanosan.++
Mitä+tulee+tuohon
"Ei+ole+enää+sitä+yhteistä+asiaa+tietenkään+koska+esim.+juuri+tuloerot+vievät+jopa+arjen+ihan+erilaisiin+kulutustottumuksiin."
Niin+en+ihan+noinkaan+ajattelisi,+kun+monetkin+asiat++ovat+kuitenkin+paljolta+samoja,+ollaan+äitejä+ja+ollaan+isiä+ja+siellä+hiekkalaatikolla+ja+lasten+kanssa+hyvinkin+samanlaisia.+Samat+jutut,+ilonaiheet+ja+ongelmat.+Sieltä+ne+monetkin+aikuisten+ystävyyssuhteet+saattavat+alkaa+jos+ei+jo+synnärillä.
Myös+yhteinen+harrastus+yhdistää+ja+sen+tiimoilta+on+kanssakäymistä+ja+puheenaihetta.+Lenkkeillessä+askeleet+menee+saman+tahtiin,+vaikka+toisella+vähän+hienommat+lenkkarit+ja+vermeet+olisikin.+Metsät,+lenkkipolut+ja+ilma+jota+hengitämme+on+kaikille+yhtäläistä
Sitten+on+niitä+ystävyyssuhteita+joissa+ihmetellään+ja+seurataan+maailman+menoa,+seurataan+yhteiskunnallisia+asioita,+päivän+politiikaa,+otetaan+kantaa.+Tai+vaihtohtoisesti+puhutaan+henkeviä,+pohditaan+elämää+ja+ihmisenä+olemista.
Niissä+keskusteluissa+sitten+useinkin+menee+tovi+jos+toinenkin+ja+ne+avaa+uusia+näköaloja+varsinkin+jos+elämäntilanne,+elinolosuhteet+on+erilaisia.+
Loppujen+lopuksi+ihmisten+elämä+kuitenkin+on+hyvinkin+samankaltaista+tulotasosta+riippumatta.+Esim.+alkoholismi,+uskottomuus,+perheväkivalta,+sairaudet,+mielenterveysongelmat+ovat+tuttuja++myös+kauniiden+ja+rikkaiden+perheissä,+että+niidenkin+tiimoilta+puhuttavaa+riittää.+
Etten+ihan+tulotason+perusteella+nyt+ihmisiä+lajittelisi,+kun+oikeasti+sivistyneet+ihmiset+eivät+edes+tuo+varallisuuttaan+esiin+ja+kohtelevat+ihmisiä+yhtäläisesti+tulotasosta+riippumatta.+
Että+enemmänkin+ihmissuhteisiin+vaikuttavat+ne+kuuluisat+kemiat,+se+jokin+joka+yhdistää,+niin+että+toinen+koetaan+niin+tärkeäksi+että+haluaa+sen+yhteyden+pitää+ja+sitä+vaalia.
21.08.2019 11:01
6 / 223