Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
yhteenlaskutoimitus
profiilit
yhteenlaskutoimitus
yhteenlaskutoimitus
Vapaa kuvaus
Aloituksia
21
Kommenttia
4456
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
"Ja+mikä+tarve+Yhteenlaskutoimituksella+on+loukata+minua+samoin+kuin+niillä+auttajilla"
Niin+piti+tarkistaa,+että+mitäs+minä+ny+sitten+eilen+kirjoitinkaan.+Tosiaan+puhetta+oli+sinun+kanssasi+tuosta+puheripulista,+joka+on+Aspergereille+tyypillistä,+kuten+tuossa+esimerkin+Toivon+tapauksessa.++
No+itse+olit+sitä+mieltä+tuosta+puheripulisi+laadusta+"että+samalla+tulee+ulos+ihan+kunnollista+fiksua+juttua"+,+johon+kommenoin,+että+"en+ole+täysin+samaa+mieltä+sinun+kanssasi+,+kun+suurin+osa+siittä+puheestas+on+saman+toisintoa,+ikäänkuin+levy+olisi+jäänyt+päälle."
Niin+tosiaan+sitte+ilmeisesti+koit+tuon+loukkuksena.+
Jäimpä+sitte+ny+vähän+miettimään,+että+pidätkö+sinä+oikeasti+kaikkea+sitä+mitä+ajattelet+ja+ns.+suustasi+tai+näppäimistön+avulla+tuot+esille+kunnollisena+ja+fiksuna+juttuna.+
Entä+sitten+se+määrä,+osaatko+ajatella+tuon+Toivon+tapaan+"Kukaan+ei+tietenkään+jaksa+sellaista+kuunnella,+mutta+enhän+minä+sitä+huomaa."+Tuot+hyvin+usein+esille+myös+empaattisuuttasi,+mikä+tarkoittaa+kykyä+asettua+toisen+asemaan.+
Niin+kykenetkö+sitten+asettumaan+tullaisen+luuri+ihmisen+asemaan,+joka+vastaa+puheluusi,+eikä+hänellä+oikein+ole+mitään+kuusaa+mikä+olet+"miehiäsi",+kuten+olet+itsekin+todennut+jossain+kohtaa+sinua+on+pidetty+jopa++häirikkönä.+
Mietin+vaan+niitä+luurikokemuksiasikin,+että+puhut+ja+puhut+ja+vastapuoli+ei+ymmärrä,+eikä+osaa+auttaa,+mutta+silti+vaan+jatkat.+Olisiko+niissä+tapauksissa+ollut+viisaampi+laittaa+luuri+kiinni,+niin+olisit+sitten+välttynyt+siltä+kertomaltasi+manipulaatioiltakin.+
Niin+vielä+siitä+empatiakyvystä,+tosiaan+sitä+pitäisi+riittää+myös+tyhmille+ja+tietämättömillekkin.+Mietis+onko+sekään+fiksua,+et+paasaa+ja+paasaa+loputtomiin,+eikä+toinen+ymmärrä.+Me+kaikki+ihmiset+ollaan+sillä+tavalla+rajallisia,+kaikkea+ei+osata,++tiedetä+eikä+ymmärretä.+
Ilmeisesti+myös+loukkaannuit+viittauksestani,+että+voisiko+olla+niin,+että+myöskään+vanhempasi+eivät+jaksa+aina+kuunnella+sinua.+Eikö+heilläkin+ole+oikeus+päättää+omasta+elämästään/ajankäytöstään,+myös+siitä+milloin+haluavat+tai+eivät+halua+keskustella+kanssasi.+
Sinä+olet+jo+aikuinen,+mietin+vaan,+että+voisiko+olla+todellisuudessa+niin,+että+vanhemmalla+pitää+aina+olla+aikaa+aikuiselle+lapselleen+juuri+sillä+nimenomaisella++hetkellä+ja+niin+kauan+++kun+se+aikuinen+lapsi+haluaa.+
No+tämmöstä+ny+tähän+kohtaan,+kun+tosiaan+jonkun+verran+silmälin+noita+kommenttejasi+ja+loukkaantumisesi+toit+esille.
24.05.2018 10:50
Niinhän+sitä+puheripulia+näyttää+koko+ajan+tulevan.+Minä+kun+tänne+kirjaudun+niin+toi+systeemi+näyttää+josko+joku+olis+vastannut+komenttiini+ja+näytti+ny+sitte+et+24+komenntia+oli+tullu+ja+kaikki+näytti+tulleen+poiulta.+
Mutta+siitä,+että+"samalla+tulee+ulos+ihan+kunnollista+fiksua+juttua.+"++en+ole+täysin+samaa+mieltä+sinun+kanssasi+,+kun+suurin+osa+siittä+puheestas+on+saman+toisintoa,+ikäänkuin+levy+olisi+jäänyt+päälle.
Tuossa+Toivo+nimisen+miehen+tarinassa,+tuokin+asia+myös+tulee+esille+tähän+tapaan
–+Yksi+Asperger-ominaisuuksistani+on,+että+pidän+melkein+aiheesta+kuin+aiheesta+parin+tunnin+esitelmän.+Kukaan+ei+tietenkään+jaksa+sellaista+kuunnella,+mutta+enhän+minä+sitä+huomaa.
Hänen+vaimonsa+sitten+hoitaa+sen+puhetulvan+hillitsemisen,+että+Toivo+itsekin+huomaisi,+että+liika+on+liikaa.+
https://www.studio55.fi/tositarina/article/toivolla-on-aspergerin-oireyhtyma-mina-olen-poikkeava-ja-muut-niin-sanotusti-normaaleja/5744698
Mutta+joo,+tuskin+toi+sun+puheripuli+ny+juurikaan+ketään+täällä+häiritsee,+kun+täällä+ny+ei+nykyään+ketään+ole+kirjoittelemassa,+että+siltä+osin+kaiketi+aivan+sama+kuka+ja+mitä+tänne+kirjoitellaan.++
Mutta+jäin+miettiin,+että+oletko+koskaan+ajatellut,+että+myös+vanhempasi+saattavat+kiusaantua+puhetulvastasi+ja+siitä+syystä+sitten+ovat+sitä+luuria+parin+sanan+jälkeen+korvaasi+lyöneet.+
Edelleen+mietin+niitä+luureja+,+että+mihinkähän+olet+mahtanut+soitella,+kun+yleensä+nuo+ns.+puhelin+auttajatkin+ovat+orietuneet+jonkin+tietyn+aiheen+mukaan.+
Edelleen+niissä+oletetaan,+että+soittaja+on+jonkinlaisen+avun+tarpeessa,+haluaa+vähintääkin+keskusteluapua+,+kun+taas+sinulla+ilm.+on+enemmänkin+tarve+vaan+selittää+omia+ajatuksiasi.+
No+tää+on+tämmöstä,+ymmärtää+ja+ei+ymmärrä
23.05.2018 13:13
Minua+hymyilyttää+(hyväntahtoisesti),+kun+näköjään+opin+uuden+sanankin,+piti+googlettaa,+en+muuten+olisi+tiennyt+mitä+nentti+tarkoittaa.+
Mutta+joo,+niihin+sun+luurikokemuksiin+liittyen,+joista+ny+olet+täällä+vaahdonnut+hyvinkin+pitkään.
+Pystytkö+sinä+myös+itse+ymmärtämään+ettei+siellä+luurin+toisessa+päässä+ole+välttämättä+ollut+tietoa,+että+joku+assi+ihminen+on+siellä+toisessa+päässä.+Ja+vaikka+olisit+sanonutkin+olevasi+assi,+niin+jos+kuulijlla+ei+ole++asprgerista+mitään+tietoa,+niin+ei+hän+ymmärrä+mitä+se+pitää+sisällään.+
Jo+pelkästään+tuo+loputon+"puheripulisi"+saattaa+sivulliselta+tuntua+tahalliselta+häiriköimiseltä.+Minäkin+aika+pitkään+luulin+niin,+että+toimintasi+on+tahallista+ja+tarkoituksellista+ja+pyrit+omimaan+tämän+palstan+kokonaan+itsellesi.+
No+vaikka+ny+tosiaan+luulen+jonkin+verran+ymmärtävinäkin+sinua+tai+sinunkaltaisiasi,+niin+ei+silti+voi+vaatia,+että+joka+ikisessä+asiassa+muistaa+ottaa+huomioon+sen++toisen+erityislaadun,+että+yhteentörmäyksiä+varmaan+sattuu.+
Että+ymmärrystä+tai+sen+ymmärryksen+puutteen+huomioimista+vaatii+puolin+ja+toisin
23.05.2018 09:58
Niin,+oman+käsitykseni+mukaan+Aspergerit+ny+kuitenkin+haluavat+enimmillään+olla+ns.+"yksinäisiä+susia"+työelämässäkin+ja+keskittyä+pelkästään++työhönsä,+kun+sosiaaliset+suhteet+eivät+ole+heidän+juttunsa+ja+runsas+kanssakäyminen+ja+hälinä+kuormittaa+ja+väsyttää+heitä.
Minun+on+hyvin+vaikea+kuvitella+Aspergereita+soosaamassa+ja+riitelemässä+jossain+sosiaalissa+jutuissa.+Oman+kokemukseni+mukaan+useimmat+vetäytyvät+niissä+tilanteissa+omaan+maailmaansa.+Että+pitänee+paikkansa+etteivät+osaa+sillain+sulatua+yhteisöön,+kun+tarvitsevat+paljon+sitä+yksinäisyyttä/omaa+tilaa+ja+vurovaikutustilanteet+on+vaikeita
Että+tuo+kommenttisi
++
"Tai+syntyy+sosiaalista+hämminkiä+kun+ei+ota+huomioon+riittävästi+muita+ihmisiä+"+
kyllä+pitää+paikkansa.+Kun+assit+ny+saattavat+olla+melkoisia+töksäyttelijöitäkin+ja+tosiaan+ottavat+monetkin+sanomiset+ihan+kirjaimellisesti.+
Niin+täältä+sivusta+ny+on+hyvin+vaikea+ottaa+kantaa+johonkin+tiettyyn+asiaan,+kun+ei+asiasta+ole+sinällään+mitään+tarkempaa+tietoa,+mitä+nuo+pahat+väärinteot+ja+vuosikymmenien+hätävalheet+pitävät+sisällään.+
Jotenkin+ny+vaan+jäin+miettiin,+
et+minkälainen+työpaikka+tuo+sitten+on,+jos+tilanne+on+jatkunut+jo+vuosikymmeniä.+Miten+olette+asiaa+käsitellyt+siellä,+yhteisissä+henkiöstöpalavereissa+yms.+
Mitä+tulee+asseihin,+niin+en+usko,+että+heitä+saa+ruotuun,+toimimaan+ja+ajattelemaan+ei-assien+tapaan.+Ominaisuus+on+ja+pysyy,+toki+jonkun+terapian+kautta+he+oivat+opppia+paremmin+ymmärtämään+itseään+ja+sitä+että+miksi+ihmiset+tuskastuvat+heihin.
Samalla+tavalla+meidän+ei-assien+olisi+hyvä+tietää+asseista+enemmän,+niin+vältyttäisiin+väärinkäsityksiltä+,+eikä+odotettaisi+heiltä+samanlaista+käytöstä+kuin+ei-asseilta.+
https://www.studio55.fi/tositarina/article/toivolla-on-aspergerin-oireyhtyma-mina-olen-poikkeava-ja-muut-niin-sanotusti-normaaleja/5744698
23.05.2018 09:16
Kuule+kun+kyllä+tuo+tietämys+asseista+on+sinun+myötäsi+huimasti+lisääntynyt.+
En+tiedä+sitten+kun+täällä+on+nykyään+niin+vähän+kirjoittajia,+mutta+toivoa+sopii,+että+jollain+muullakin+kuin+pelkästään+minulla.++
Mutta+sanotaanko+niin,+että+ihan+aina+sitä+ominaisuuttasi+ei++muista+ottaa+huomioon,+että+tulee+sitten+lauottoa+mitä+sattuu+ja+sinä+sitten+ymmärrät+sen+miten+ymmärrät,+hieman+eritavalla+mitä+alkuperäisesti+tarkoitin.+
Mutta+joo,+tää+keskustelu+tässä+aloituksen+aiheesta+viittaa+kyllä+mun+mielestä+siihen,+ettei+ihan+kauheasti+ole+tutustuttu+Aspergerien+ominaisuuksiin.+Toki+muistan+jostain+lukeneeni,+ettei+Aspeger+sulje+pois,+ettei+voisi+olla+muitakin+sairauksia,+ongelmia,+kuten+tuossa+laittamassani+linkissäkin+todetaan+tähän+tapaan
"Yhtä+mieltä+ollaan+kuitenkin+siitä,+että+autismin+kirjon+oireyhtymien+yhteydessä+ilmenee+huomattavasti+enemmän+muitakin+neurologisia+tai+psykiatrisia+häiriöitä,+joista+osa+on+synnynnäisiä+ja+perinnöllisiä+ja+osa+taas+kehittyy+ikävien+elämänkokemuksien+kuten+kiusaamisen+ja+syrjinnän+myötä.+Osa+mielenterveyden+häiriöistä+voi+olla+myös+seurausta+Aspegeriin+usein+kuuluvasta+vaikeudesta+ilmaista+tunteita."
http://www.puoltaja.fi/vapaaehtoisuus/aspergerin-oireyhtyman-liitannaisoireet-ja-mielenterveys
Luin+tuolta+ylempää+aloittajan+täsmennyksen+ja+ymmärsin,+että+kyse+olisi+ollut+jostain+tietystä+tapahtumasta,+jossa+se+vastapuoli+(asperger)+olisi+valehdellut+jonka+tuloksena+aloittaja+koki+tulleensa+mustamaalatuksi+Aspergerin+taholta.+
Aloittajan+otsikko+myös++viittasi,+että+että++Asperger+ihminen+sitten+olisi+tuon+tapahtuman+myötä+myös+narsisti+ja+kysyttiin+myös,+että+voiko+Aspergerit+myös+tuhota+työyhteisön.+
Jotenkaan+en+ny+jaksa+uskoa+tuohon,+että++Aspergerit+ny+tuskin+liittoutuvat+kenenkään+kanssa,+saati+suunittelisivat+tuhoavansa+työyhteisönsä.+.++Eivätköhän+he+pyri+tosiaan+olemaan+enempi+omissa+oloissaan+ja+tuskin+osaavat+kovinkaan+mitään+sosiaalisia+pelejä+pelata,+kun+tosiaan+ovat+hyvinkin+rehellisiä.
22.05.2018 15:00
Jaa+joku+on++ilm.+taas+nähnyt+punaista+ja+ollut+niin+kiire+kommentoida,+ettei+ole+ehtinyt+kunnolla+edes+lukea+mihin+vastaa
Koulunkäynnistä+ja+opiskeluista+ei+ny+sinällään+kyse+ollut+vaan+totesin,+että+niin+asseilla+kuin+muillakin+joilla+on+rajoitteita++on+heikko+työllisyystaso.+
Lapsia+ja+nuoria+toki+tuetaan+koulunkäynnissä+ja+opiskeluissa++ja+kuten+jo+totesinkin+nyk.+digiaika/internet+yms.+saattaa+tarjota+enemmänkin+asseillekkin+työmahdollisuuksia+kun+on+mahdollista+tehdä+etätyötä.
Hoitotyöhön+he+eivät+juurikaan+sovellu,+kun+se+on+semmosta+jatkuvaa+vuorovaikutusta,+sosiaalisuutta+ja+pitää+olla+ns.+"monena",+kun+taas+assien+kolme+voimakkainta+piirrettä+liittyvät+vaikeuksiin+juurikin+tuolla+saralla
"Nämä+piirteet+ovat+poikkeava+kommunikaatio,+sosiaalisen+vuorovaikutuksen+vaikeudet+ja+pakottavat+rutiinit+sekä+erityismielenkiinnon+kohteet."
Että+kuten+jo+itsekin+totesin+niin+sos-ja+terv.+alalla+heitä+toki+voi+olla+jossain+tutkimustyössä+tai+sellaisessa+jossa+ei+niitä+ihmiskontakteja+niin+paljon+ole.+
Mitä+tulee+tuohon+"Ovat+sitten+väsyneempiä+tai+eivät",+niin+tuo+väsyvyys+on+erilaista+kuin+normaalella+ihmisillä.+Hyvin+monilla+on+myös+aistiyliherkyyksiä+liittyen+tuntoon,+kuuloon,+näköön,+hajuihin+tms.+etttä+jo+pelkästään+ne+aiheuttavat+haittaa,+etteivät+pysty+työskentelemään+ns.+normaalissa+työympäristössä,+saati+vuorovaikutuksessa+ottamaan+katse+tai+muutakaan+kontaktia+toiseen+ihmiseen.+
Minä+en+ny+täysin+ymmärrä,+miksi+tässä+keskusteluketjussa+ny+tunnutaan+tehtävän+nimenomaan+asseista+työpaikan+häirikköjä+sillä+tavalla,+että+he+olisivat+syynä+huonon+ilmapiiriin,+kun+
"+Valitettavasti+aikuisenakaan+AS-henkilöt+eivät+aina+välty+kiusanteolta,+sillä+työyhteisössäkin+he+erottuvat+outolintuina,+jotka+on+syytä+”palauttaa+ruotuun”+tai+jotka+on+helppo+unohtaa."
Että+olisko+enemmänkin+ny+kyse+siitä,+ettei+työyhteisössä+ymmärretä+näiden+henkilöiden+erilaisuutta.+Tottakai+assien+ongelmat+varmasti+vaikuttavat+koko+työyhteisöön,+mutta+ei+ole+mitään+keinoa+tehdä+heistä+ns.+normaaleja,+että+mielestäni+sen+"terveemmän"+sitten+pitää+yrittää+sopeutua+ja+yrittää+ymmärtää.
http://www.puoltaja.fi/vapaaehtoisuus/aspergerin-oireyhtyman-liitannaisoireet-ja-mielenterveys
22.05.2018 09:11
No+ensinnäkin+käsittääkseni+aspergerien+työllistymisaste+ei+ole+kovin+korkea+,+kuten+ei+muidenkaan+joilla+on+joitain+rajoitteita.+
Edelleen+kun+nykyään+perinteiset+yksin+tehtävät+työmuodot+ovat+vähentyneet+ja+kaikkialla+vaaditaan+sosiaalisuutta,+vuorovaikutusta,+tiimitaitoja+ym.+niin+niiden+suhteen+assit+ovat+heikoilla.+
Tuossa+kun+viittasit+mm.+hoitotyöyhteisöihin+niin+minun+on+vaikea+nähdä+että+he+pärjäisivät+siellä,+kun+se+jos+mikä+on+sosiaalista+kanssakäymistä,+joten+en+usko,+että+heitä+siellä+juurikaan+on+jos+ei+joissain+tutkimustyössä.+
Tuossa+jossain+kohtaa+tuo+poiu+toikin+jo+hyvän+esimerkin,+että+oli+saanut+"oman"+huoneen,+kun+tosiaan+assit+helposti+uupuvat+jos+joutuvat+olemaan+jatkuvasti+tekemisissä+toisten+ihmisten+kanssa.+
Nykyään+ajattelelisin+ns.+etätyön+tuovan+uusia+mahdollisuuksia+myös+Aspergereille,+kun+työtä+voi+tehdä+kotoakin+käsin+ja+vuorovaikutus+hoituu+interntin+välityksellä,+ettei+muut+ihmiset+tule+tavallaan+liian+lähelle.
21.05.2018 13:12
Kuule,+kun+en+minä+ny+mitään+sinun+neurologisia+oireitasi+tulisi+sen+kummemmin+selvittämään,+kuhan+ny+tulisin+vain+tapaamaan+ihmistä.+
En+ole+enimillään+kiinnostunut+sairauksistasi+ja+oireistasi+vaan+enemmänkin+olisin+kiinnostunut+ihmisestä+niiden+takana.+Kun+olen+monesti+todennut+senkin,+että+ihminen+on+myös+paljon+muutakin+kuin+sairautensa+ja+diagnoosinsa.+
Juteltaisiin+ny+spontaanisti++niitä+näitä,+elämänmenosta.+Minä+ny+toki+otan+huomioon+köyhyytesi+voisin+tarjota+ne+kahvittelut+ja+voitaisiin+käydä+vaikka+jossain+taidenäyttelyssäkin.+Voisit+toimia+oppaana+ja+kertoa+/esitellä+millainen+taide+on+lähinnä+sydäntäsi
+
Toki+jos+sinä+siinä+kohtaa+puhuisit+pelkästään+monologia+itsestäsi,+sairauksistasi,+oireistasi,+psykopaatistasi,++kohtaamatta+minua+,+olematta+läsnä+tilanteessa+ollenkaan,+niin+kyllä+se+antaisi+sinusta+hyvinkin+samanlaisen+kuvan+kuin+minkä+täällä+saa.+
Ts.+täällä+antamasi+kuva+sinusta+todentuisi,+olet+oikeassa+elämässä+sama+ihminen+kuin+täällä+palstalla.+Oli+ny+se+pointtikin,+mistä+syystä+ny+heitin+ajatuksen,+et+voisin+jopa+haluta+tavata+sinut,+että+onko+se+niin.+
Ei+se+sen+kummempaa+olisi,+kuin+yksittäinen+kohtaaminen,+pieni+hetki+elämässä.+
Ihan+normaalia+elämää+,+eikä+sen+tarvitse+johtaa+mihinkään+sen+enempään.
Jotenkin+tosiaan+kummeksuttikin+se+sinun,+että+minusta+tulisi+sinulle+maanvaiva+jos+tavattaisiin,+että+mitä+sinulla+tuonkin+ajatuksen+taustalla+on.+
Jokin+omakohtainen+kokemusko+?+
Kun+aikuisten+oikeasti,+olen+luonteeltani+ihminen+joka+ei+halua+olla+vaivaksi+kenellekkään,+joka+minun+tapauksessani+on+myös+tarkoittanut,+että+on+kesti+aikoinaan+kauan,+ennenkuin+tajusin,+et+tarvisin+apua+ja+on+lupa+olla+myös+pieni+ja+heikko.+
Edelleen+täällä+palstalla+on+useita+vuosia+"kulkenut+perässäni"+joku+jonka+puoliso+on+pettänyt+häntä+ja+ko.+nainen+sitten+olisi+häiriköinyt+ko.+perhettä+ja+jostain+syystä+tuo+kirjoittaja+ny+on+luullut.+,+että+se+olisin+minä.+
Hänellekkin+olen+ehdottanut+jopa+tapaamista,+että+pääsisi+harhoistaan,+kun+en+ny+tosiaankaan+kuuna+päivänä+ole++oikeassa+elämässä+ketään+ole+häiriköinyt,+soitellut,+vainonnut,+kotiin+tunkeutunut,+enkä+väkisin+kenenkään+seuraan+tuppautunut.+
Toki+minä+ny+olen+siitä+tietoinen,+että+tällä+palstalla+olen+jonkun+mielestä+häirikkö+ja+toivottaisiin+etten+kirjoittaisi+täällä.+Että+täällä+ny+tavallaan+tuppaudun+kyllä,+mutta+kun+tämä+ny+ei+ole+kenenkään+yksityisaluetta+ja+tosiaan+minun+kirjoituksiani+ei+ole+pakko+lukea.+edelleen+myös+tuo+"punainen+lätkä"+toimii+hyvänä+varoitusmerkkinä.
19.05.2018 10:38
Kuule+kun+uskoisin+et++osa+niistä+sunkaan+vammoista+ei+ole+välttämättä+päälle+päin+näkyviä,+et+kyllä+se+vaatiis+jonkun+verran+jutustelua,+ennenkuin+vois+minkäänlaista+käsitystä+saada+millainen+ihminen+on+kyseessä.+
Monestihan+se+on+se+ensivaikutelma+jo+mikä+asian+ratkaisee+vaikka++toki+hieman+pidemmässä+tapaamisessa+toki+itsekukin+hieman+vapautuu.+Jolloin+ne+ominaispiirteet+tulee+enemmän+esiin.+
Tää+ny+tuosta+ihan+yleistasolla,+etten+ny+suinkaan+oo+lähdössä+sua+tapaamaan,+mut+pointtini+ny+on+se,+ettei+pelkästään+näiden+nettikeskustelujen+perusteella+voi+väittää+tietävänsä+millainen+ihminen+todellisuudessa+siellä+toisella+puolella+on.+
Se+todellisuus+ja+elämä+ja+ihmissuhteet++ny+kuitenkin+ainakin+vielä+ovat+toisaalla.+Ainakin+pitäisi+olla,+mutta+mene+ja+tiedä+sitten+kuinka+paljon+niitä+virtuaalisia+henkilöitä+on+olemassa+joilla+ei+edes+ole+vastinetta+todellisuudessa.+
Kun+nykyään+kaiketi+netissä+voi+hoitaa+vaikka+virtuaalieläimiäkin.+Et+kaikesta+tulee+ns.+näennäistä,+kuvitteellista+ja+ihmisistä+tulee+sekopäitä,+kun+ei+enää+tiedä+mikä+on+totta+ja+mikä+ei.+
Itse+ny+kun+toisinaan+tulee+tätä+maailmanmenoa+katseltua,+niin+jotenkin+ajatuksiin+hiipii,+et+kyl+tää+ihmiskunta+on+menossa+kohti+tuhoaan,+vaikka+en+ny+mikään+maailmanlopun+ennustaja+varsinaisesti+halua+ollakkaan.
17.05.2018 17:45
No+huvittihan+toi+et+kun+poiu+sanoi+pelkäävänsä,+et+jos+hän+tapaisi+mut,+et+musta+tulis+hänelle+maanvaiva+niin+oitis+sit+joku+rientää+kehuskelemaan+ihan+tuon+maanvaiva+sanan+perusteella,+et+poiulla+on+hyvä+ihmistuntemus.+
Eiköhän+toikin+ny+oo+ilmiselvää,+mihin+tuolla+pyritään+ja+samaa+höpinää+on+jatkossakin,+ihan+tosissasko+ny+luulet+et+kadehtisin+poiua.+
Noista+tukijoukoistakin+tällä+palstalla+usein+ajattelen,+et+saattavat+olla+yhtä+kuin+poiu+itse,+mut+eihän+sitä+tiedä+kuin+on,+mutta+näköjään+korppi+saapuu+aina+paikalle+nokkimaan+jos+vähän+aiheen+tynkää+jostain+löytää.++
Mitä+tulee+kilpailu/vertailu+kysymykseesi,+niin+jo+alkuun+kirjoitin+poiulle+vastineeksi,+että+"Kun+ihan+varmasti+maailmassa+on+aina+joku+joka+on+jotain+enemmän+tai+parempi."+
En+ole+erityisen+kilpailuhenkinen,+eikä+ole+tarvinnu+miehistäkään+kilpailla+sen+kummemmin,+mut+tosiaan+täällä+ny+monesti+törmää+sellaisiin+kommentteihin+,+et+jää+miettimään,+et+onks+toi+edes+aikuinen.+
Sinun+kommenttisi+ny+menee+tässä+kohtaa+samaan+piikkiin.
17.05.2018 16:15
Joo+liittyiskö+ny+ihan+vaan+tähän+palstakirjoitteluun,+kun+en+tunnista+itseäni+oikeassa+elämässä+kenenkään+"maanvaivaksi",+enkä+usko+muidenkaan+minut+oikeasti+tuntevan+pitävän+minua+sellaisena.+
Ei+ole+koskaan+ollut+tapana+tupata+jos+ei+tykätä.+Tää+täällä+sit+taas+on+kaikille+avoin+palsta,+ettei+voi+tykkäämisen+perusteella+määrätä+kuka+saa+kirjoittaa+ja+kuka+ei.+Monesti+olen+tuonut+esille,+et+ei+kannata+lukea+ja+tosiaan+kommenttini+on+helposti+tunnistettavissa.+
Sinä+näköjään+otat+kaiken+niin+kirjaimellisesti+ja+lähdet+sitten+ajattelemaan,+että+jos+kerran+käytääs+vaikka+kahvilla,+niin+sittenkö+mukamas+olisin+aina+sua+tapaamassa.+
Se+mikä+siinä+tapaamises+olis+ikäänkuin+hyödyllistä,+niin+minun+ei+tarvitsisi+ehkä+niin+paljon+epäillä+sinua.+Saisin+sinusta+paremman+kuvan+face+to+face,+kun+täällä+ollaan+vaan+pelkkien+kirjoitettujen+sanojen+varassa+ja+netissä+ny+kuka+tahansa+saattaa+sanoa+olevansa+mitä+tahansa.+
Tiedä+vaik+jättäisin+sinut+kokonaan+rauhaan+tällä+palstalla,+kun+tietäisin+asioiden+oikean+laidan.,+kun+tosiaan+välillä+ajattelen,+et+oonks+mäkään+niin+fiksu+kun+kyseenalaistan+vammaisen+henkilön+puheita.+
Mistä+ny+päästään+taas+siihen+asiaan,+kun++tukijoukkosikin+sit+tuli+paikalle.+
Mielestäni+kommentti,+että+sinulla+on+hyvä+ihmistuntemus,+kuullostaa+naurettavalta+jos+toi+lausuja+on+tehnyt+arvionsa+sinusta+pelkästään+tän+palstakirjoittelun+perusteella+eikä+oikeasti+tunne+sinua+ja+ole+ollut+mukana+myös+muissa++sosiaalisissa++muissa+ihmissuhteissasi.++
Mitä+tulee+siihen+vertailujuttuun,+niin+minulle+tuli+mieleen+muinaiset+lapsuuteen+liittyvät+kilpailut,+"kyllä+meidän+isä+teidän+isän+voittaa",+kun+joku+koki+jäävänsä+jostain+syystä+alakynteen.+Se+sinun+"mun+sukulaiset+on+koulutetumpia+kuin+sinä",+kuullosti+vähän+samalta,+et+aiheutti+huvitusta+ja+ajatuksen,+et+joiltain+osin+tunnut+kovin+lapselliselta.
17.05.2018 14:08
"Mutta+miksi+ihmeessä+minä+juuri+sinulle+alkaisin+mitään+todentamaan+?"
No+ei+siihen+ny+mitään+ihmeitä+tarvi+sotkea+eikä+kyse+ny+ollutkaan+sinusta+vaan+minusta,+et+kerroin+että++tosiaan+voisin+mieluusti+vaikka+tavata+sinut.+Ei+siinä+sen+kummempaa+kuin+että+toin+asian+esille.+
Sinä+taas+näyt+tarvitsevan+kaikenlaista+selitystä+senkin+asian+tiimoilta.+Yksinkertaisesti++riittää,+ettet+sinä+haluaisi+tavata+minua.+Ei+siinä+sen+kummempaa.+
Kovin+ny+vaikutit+tuohtuneelta+siitäkin,+kun+totesin,+että+olet+kovin+fiksoitunut+äitiisi.+Niinhän+se+on,+kuten+itsekin+jatkossa+myönsit.++Ettei+ny+näe+siinä+mitenkään+mitään+kompaa.+
Lueskelin+myös,+että+ajattelet,+että+kun+lukee+englanninkielisiä+sivustoja+niin+saa+laajemman+näkymyksen.+Tiedätkö+sinä+myös,+että+monetkin+suomenkieliset+kirjat+ja+artikkelit+ovat+alkuperäisesti+englannin+kielisiä.+Muutenkin+on+hyvä+tarkistaa+aina+lähdeluettelo,+mistä+tieto+on+peräisin.+
Ettei+varsinaisesti+sillä+kielellä+oli+ny+englantia+tai+suomea+ole+mitään+positiivista+voimaa/paremmuutta+sinällään+vaan+asiasisältö+on+se+tärkein+juttu.+
Ettei+pelkästään+kieli+tee+mistään+asiasta+sen+parempaa.+Eikä+ihmistä+tee+viisaammaksi+pelkästään+hänen+käyttämänsä+kieli.+Rakkauskin+tarkoittaa+samaa+asiaa+sanottiin+se+ny+millä+kielellä+tahansa.+
Muutenkin+tärkeissä+asioissa+on+hyvä+jos+asiat+hoituu+omalla+äidinkielellä,+niin+silloin+ne+tulee+paremmin+ymmärretyksi,+kun+on+myös+se+kulttuurillinen+näkökulma+mukana.,+eikä+niin+helposti+tule+väärinkäsityksiä.+Senhän+vuoksi+tulkkejakin++tarvitaan.+Puhumattakaan+siitä,+että+aina+ymmärtäisi+kuulemansa/lukemansa+edes+omalla+äidinkielellään.
Jossain+kohtaa+sulla+oli+joku+maininta+siitäkin+että+suvussasi+on+paljon+korkeakoulutetumpia+henkilöitä+kuin+minä.+Mikä+myös+huvitti+minua.+Kuule+kun+ihan+joka+suvussa+varmaan+on+jos+lähdetään+tutkimaan.+
Että+jossain+kohtaa+kuitenkin+sinun+maailmankuvasi+on+tosi+pieni+jos+kävit+vertaamaan+minua+omaan+sukuusi.+Kun+ihan+varmasti+maailmassa+on+aina+joku+joka+on+jotain+enemmän+tai+parempi.+
No+hävisin+ny+tuon+sukusivertailun+koulutukseni+suhteen,+mutta+ei+se+ny+mua+haittaa,+kun+omassa+suvussanikin+on+minua+koulutetumpia,+eikä+sekään+ole+koskaan+minua+haitannut.+Samoin+työpaikallani+on,+et+pitäiskö+mun+sit+tuntea+sen+takia+huonommuuta.
17.05.2018 12:55
Huomenta+vaan+tähänkin+päivään
Mikäs+siitä+niin+naurettavan+ajatuksen+tekee.+
Itse+kun+kuitenkin+oon+realisti,+niin+siinähän+ne+asiat+sitten++todentuisivat,+ei+tarvisi+luulla,+eikä+olla+pelkästään+olettamuksiensa+ja+mielikuviensa+varassa.+
Muutenkin+on+hyvä+tutustua++erilaisten+ja+erimielisten+ihmisten+ajatusmaailmaan,+eihän+edes+keskustelua+synny+jos+kaikesta+ollaan+samaa+mieltä.+Sillain+se+oma+maailmakuva+avartuu+ja+ymmärtää+että+joka+asiassa+on+monenlaisia+puolia,+eikä+ole+olemassa+sitä+yhtä+ainoaa+totuutta.
Täältä+sivusta+ny+huomaa+et+olet+kovin+fiksoitunut+äitiisi,+ajattelet+häntä+lakkaamatta.+Myös+tietämykseni+Aspergereista+on+huomattavasti+lisääntynyt+sinun+myötäsi,+kuten+niinkuin+monessa+muussakin+asiassa,+niin+pelkkä+kirjatieto+ei+riitä+varsinkin+kun+puhutaan+ihmisistä.
Edelleen+ihminen+on+paljon+muutakin+kuin+pelkkä+diagnoosinsa.+Samakaan++diagnoosi+ei+tee+ihmisistä+samanlaisia.+Narsisteistakin+on+monenlaisia+erilaisia+variaatioita.+
Mutta+joo,+ny+on+aamukahvit+tullu+juotua+ja+silmäiltyä+netistä+päivän+aiheet.+
Mulla+on+tänään+tämän+viikon+ainut+vapaapäivä,+et+ny+mun+pitää+varoa,+etten+liiaksi+juutu+tänne,+kun+pitäis+viittiä+vähän+siivotakkin.
17.05.2018 08:58
jaa,+oon+ollu+aamuvuorossa+töissä,+työmatkapyöräilyä+on+tullu+reilu+10+kilsaa+ja+työtä+tehdään+ns.+jalkojen+päällä,+et+harvemmin+tulee+sillain+liikuttua+työpäivinä.+
Mullon+Polar'n+ranneke+asetettu+kakkostasolle,+askeleita+pitäis+tulla+12.000,+et+päivittäinen+tavoite+täytyy.+Mulla+toi+tavoite+täyttyy+kun+tuun+kotia+töistä,+lisää+toki+tulee+sit+kotoisista+puuhasteluista.+rakkoja+on+tainnu+tulla+viimeksi+jokunen+vuosi+etelän+lomalla+epäsopivista+kengistä+ja+jalkojen+turpoamisesta+helteellä.+
Mut+pari+kukkapenkkiä+oon+täs+käyny+perkaamas+tän+juttelun+lomassa.+
Ny+kohta+saunaan
Edelleen+ajatus+siitä,+ettet+pystyisi+liikkumaan+,+tapaa+muita+ihmisiä+jne.+että+siitä+syystä+olet+niin+paljon+täällä,+on+vaan+mun+ajatus,+eikä+sillä+välttämättä+ole+mitään+tekemistä+todellisuuden+kanssa,+kun+en+sitä+todellisuuttasi+tiedä,
16.05.2018 21:40
Joo+tiedän,+mut+sanoinkin,+et+mieluusti+tapaisin+sut+ihan+livenäkin.+
Oli+ihan+vaa+mun+ajatus,+sinulla+siitä+oma+ajatus,+jonka+toit+rehellisesti+esiin.+
Taiteijoihin+liittyen,+edellenen+kysyin+vain+et+tietävätkö+he,+että+käytät+suuren+osan+ajastasi+tähän+palstakirjoitteluun.+Hölmöjäkin+tietääkseni+voi+kysyä,+mutta+sinä+ny+tunnut+loukkaantuvan+niistäkin.+
Kyse+ei+ny+ollu+mistään+hoitajista/hoitamisesta,+enkä+ny+erikseen+tarkkaile+ajankäyttöäsi,+mut+kun+täällä+käy,+niin+näkyyhän+se.+
Toki+pakko+on+mainita,+että+ajattelen+kyllä,+että+tämä+kokopäiväinen+palstalla+olo,+yleensäkään+tietsikan+ruudun+tuijottaminen+ei+ole+sinulle,+tuskin+kenellekkään+hyväksi.+
Toki+joskus+mietin+sitäkin,+että+onko+se+niin,+ettet+pääse+ulos,+liikkumaan,+et+tapaa+muita+ihmisiä,+että++on+ainoa+vaihtoehto+kommunikoida+jonkun+kanssa.
16.05.2018 20:56
Kyllä+joo,+minä+en+kuulu+niihin+ihmisiin,+jotka+luulevat,+että+mieleni+sisältö/kaikki+ajatukseni+ovat+yhtä+kuin+totuus.+
Varsinkin+jos+ne+liittyvät+muihin+ihmisiin+ja+vielä+vähemmän+ihmisiin+ja+asoihin+joita+en+edes+tunne.
16.05.2018 20:09
Edelleen+siinä+luki,+että
+"Jos+minulla+on+nimenomaan+sinulle+jotain+sanottavaa+niin+osoitan+sen+kyllä+sinulle.+"
Ei+lukenut+ettei+minulla+ole+sinulle+mitään+sanottavaa.
16.05.2018 20:07
En+ole+sotkenut+tietääkseni+työasioita+ja+nettikirjoitteluani+millään+tavalla+ja+käsittääkseni+sinä+et+edes+käy+töissä,+niin+miten+mukamas+ny+voisin+yrittää+projiisoida+suhun+sellaista+asiasisältöä.+,+mitä+en+itsekään+ole+tehnyt.+
Jos+tarkoitat+taidepiirejäsi+niin+minä+vain+kysyin,+että+ovatko+he+tietoisia,+että+vietät+suurimman+osan+ajastai+tällä+palstalla.++Se+oli+vain+kysymys,+ei+mikään+kehoitus,+saati+viitaus+että+tekisit+tai+sinun+pitäisi+tehdä+niin.+
Ylipäätään,+en+ny+ymmärrä,+mitä+minä+ny+mukamas+projisoin+sinuun,+kun+ollaan+niin+erilaisia+ihmisiä,+ollaan+ihan+eri+maailmoista,+puhutaan+ihan+eri+kieltä,+ajatellaan+eri+tavalla,+eletään+erilaista+elämää,+et+tuskin+kukaan+moista+luulee.,+että+projioisin+omia+ominaisuuksia,+tekemisiäni,+mielen+sisältöäni++sinuun.+
Sinulla+ja+minulla+ny+ei+muuta+yhteistä+kuin+se+että+kirjoitellaan+tällä+palstalla,+kumpikin+omalla+tyylillämme.+
Mitä+tulee+vilaukseen+sinusta,+niin+mieluusti+voisin+jopa+tavata+sinut+livenäkin.
16.05.2018 20:04
Niin+jos+kyse+olisi+projisoinnista+niin+silloinhan+asia+olisi+niin,+että+minä+vaatisin+että+sinun++pitäisi+ottaa+huomioon+minut+ennenkuin+kirjoittat+tänne.+
Sellaisesta+ei+ny+tuskin+on+mitää+merkkejä,+kun+suht+rauhassa+olet+saanut+kirjoitella,+mitä+ny+sit+jotain+laitan+niin+luulet++sen+tarkoittavan+sinua+ja+syntyy+kauhea+älämölö+ja+tukijoukotkin+rientää+apuihin.++Jos+minulla+on+nimenomaan+sinulle+jotain+sanottavaa+niin+osoitan+sen+kyllä+sinulle.
16.05.2018 19:02
"No+miksi+et+sitten+laittanut+siihen+satuja+ja+tarinoita+jatkoksi+?"
Laitoin+sen+kommentin+kuten+nyt+edellisenkin+kohtaan,+lisää+kommentti,+tää+systeemi+sit+laittaa+sen+mihin+laittaa,+kuten+ny+tuossa+tuon+sinun+äänien+vertailu++kommenttisi+perään.
Edelleen+on+mun+mielestä+ihan+liikaa+vaadittu,+et+aina+pitäisi+ensin+miettiä+sinua+ja+ottaa+sinut+huomioon,+ennenkuin+tänne+kirjoittaa
16.05.2018 18:52
63 / 223