Vapaa kuvaus

Aloituksia

21

Kommenttia

4456

1. Niin+olen+tietoinen+siitä,+että+sinulla+on+tuon+asperger+ominaisuuden+vuoksi+vaikea+ymmärtää+tiettyjä+juttujaTässä+kun+luin+noita+vastineitasi,+niin+edelleen+kaikki+kommenttisi+pyörii+vain+sinun+minäsi+ympärillä,+että+edelleen+ketjun+aloittajalle+sinulla+ei+olllut+mitään+sanottavaa.+Että+tuossa+sinulle+osoitetussa+negatiivissävisessä+kritiikissäni+piili+kuitenkin+totuuden+siemen.+Oli+ny+se+pääpointtini+siinä,+ettet+ny+huomioinu+aloittajan+tilannetta+mitenkään.Laittamani+linkitkään+eivät+olleet+millään+tavalla+sinulle+osoitettuja+ja+"voimia+teille"+henkilöllekin+terveisiä,+että+hänkin+ilmeisesti+sivuutti+aloittajan+tilanteen,+eikä+huomannut,+että++aloittaja++nimenomaan+kysyi,+että+löytyisikö+jotain+muita+sivustoja,+kuin+narsistien+uhrien+tuki+joista+voisi+löytyä+vertaistukea/keskustelukumppania+hänen+asiassaan,+etten+ny+tuputtanut+mitään+vaan+vastasin+hänen+pyyntöönsä.+Mikä+sekin+ny+näköjään+aiheutti+närää+joissakin.Mitä+tulee+narsisteihin,+niin+aloittajan+asiassa+ei+ollut+edes+narsismi+pääpointtina+vaan+enemmänkin+tunnekylmyys/aleksitymiaa+jolle+on+ominaista+vaikeus+kokea,+kuvata+ja+ilmaista+sanallisesti+tunteita,+puhutaan+jopa+tunnekylmyydestä.Kyllähän+sitä+itsekukin+miettii+tällaisilla+palstoillakin,+että+voiko+esittää+kritiikkiä+selvästi+poikkeavalle+ihmiselle,+tekeekö+se+minusta+ilkeän+ihmisen.+Mutta+toisaalta+sitten+voidaan+puhua+jostain+sellaisestakin,+että+muitakin+ihmisiä+pitäisi+huomioida+ja+kuunnella+ja+antaa+tilaa+heidänkin+asialleen.+Poiullahan+on+ollut+noita+omia+aloitusksia+ja+pitkiä+tuotoksia,+eikä+niihin+juurikaan+muut+ole+tulleet+häiritsemään+hänen+monologiaan.+Mikä+mun+mielestä+on+ihan+oikein,+mutta+joskus+sitä+voisi+olla+palstalla+muutakin+keskustelua+kuin+pelkästään+tätä+poiun+pään+sisältöä.
  2. Katsoin+tuota+aleksitymia+linkkiäsi+ja+kuten+usein,+yksi+asia+sitten+johtaa+toiseen,+kun+linkistä+pääsee+lukemaan+muutakin+asiaan+liittyvää+joten+luin+vielä+jatkoksi+tuon+onnellinen+lapsuus+aikuisena++jutun+ja+siinä+oli+tämmönen+kohta"Myös+psykoterapeutti+Matti+Inkinen+on+nähnyt+monesti+huojentuneisuuden,+joka+syntyy+oivalluksesta+”en+ole+ainoa”.+Inkisen+vertais-+eli+ALO-ryhmäläiset+ovat+mielenterveysongelmaisten+vanhempien+aikuisia+lapsia,+ja+he+kokoontuvat+Omaiset+mielenterveyden+tukena+ry:n+tiloissa+Helsingissä."https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/onnellinen_lapsuus_aikuisenaAlkuperäisestihän+aloittaja+kyselee+vertaistuki+ryhmiä+ja+tuossakin+olisi+yksi+mahdollisuus,+kävin+tuolla+FinFamin+sivuilla+ja+tosiaan+tuo+ALO+tarkoittaa+aikuiset+lapsiomaiset+ja+vaikka+tässä+nyt+puhutaan+Helsingistä+niin+noita+ryhmiä+näytti+olevan+muillakin+isommilla+paikkakunnilla.https://www.finfamiuusimaa.fi/ryhmat/#suljetutEdelleen,+mielenterveystalotalo.fi+sivustoilta+löytyy+monenlaista,+joista+voisi+olla+apua.+Laitan+ny+linkin+nuoret/tietoa+osioon,+kun+en+aloittajan/kysyjän+ikää+tiedä,+mutta+olettaisin,+että+kyseessä+on+nuorempi+ihminen.+https://www.mielenterveystalo.fi/nuoret/tietoa_mielenterveydesta/mielenterveyden_vahvistaminen/Pages/mielenterveys.aspxEdelleen+noista+mielenterveysseuran+vertaistuki+ryhmistäkin+voisi+löytyä+jotain+sopivaa,+vaikka+ei+ihan+yksilöllisesti+oliskikaan+räätälöity+nimenomaan+tiettyyn+juttuun,+kun+sinulla+nyt+kuitenkin+on+se+yksilöterapiakin+missä+nimenomaan+keskitytään+sinun+ongelmiisi.+https://www.mielenterveysseura.fi/fi/tukea-ja-apua/vertaistukiryhmätTässä+ny+jotain,+mitä+ny+löysin,+kun+lähdin+tuon+edellisen++kirjoittajan+laittaman+linkin+pohjalta+etenemään.
  3. "Nyt+päästiin+ihan+asian+äärelle.+Onko+sinulla+kokemusta+tuosta,+että+alkaa+vippaamaan+vai+miksi+otit+sen+esille?"No+noihin+asioihin,+takavuosina+ny+monikin+luuli+että+hänen+narsistinsa+kirjoittelisi+täällä,+sun+muuta+ja+itsekin+moiseen+pähkäilyyn+aikoinaan+ajoittain+sorruin,+kunnes+käskin+itseni+lakata+hourailemasta.+Edelleen+monikin+luuli,+että+se+mun+tuntemani+tyyppi+olisi+just+hänen+miehensä,+ihan+spostiakin+tuli+asian+tiimoilta.++Noihin+liittyen,+joku+palstakirjoittajakin++sotkeutui+tarinaani+niin+syvälle,+et+hänen+mielestään+oli+mahtavaa+ku+sain+mahdollisuuden+keskustella+tyypin+nyk.+naisenkin+kanssa+tällä+palstalla.+Lisäksi+minun+on+"tiedetty"+kirjoitelleen+siellä+sun+täällä+ja+väitetty+olevan+milloin+mikäkin,+jopa+70+vuotias+vanha+ukko.Että+onhan+noita+esimerkkejä/kokemusta+tuosta,+että+ihmiset+herkästi+alkavat+luulemaan+ties+mitä+täysin+tuntemattomien+ihmisten+kommenteista.+Vastasin+ny+tuo+edellisen+kirjoittajan+kommenttiin+ihan+siltä+pohjalta+vaan,+kun+hän+ilmeisesti+sitte+etsii+jotain+syövereistä+ja+siihen+liittyen++siinä+oli+mun+mielestä+viitteitä+jostain+sellaisesta,+esimerkissä+"Ikävöivät+ja+lirkuttavat+niin+kovasti+jonkun+petään,+joka+sitten+toisaalla+onkin+esim.+sitten+ihan+narsisti."+Mielesti+tuossa+oli+jotain+sellaista,++jota+asiaa+vastineessasi+yritin+tuoda+esille,+ettei+sitä+voi+tietää+onko+kyseessä+sama+ihminen,+voi+vain++kuvitella+tai+luulla,+mikä+mun+mielestä+ei+ole+kuvittelijan+itsensä+kannalta+kovin+järkevää.Muutenkin+kannattaa+muistaa+että+netissä+ny+kuka+tahansa+voi+sanoa+olevansa+mitä+tahansa,+et+viisain+yrittää+pysyä+asiassa+näillä+keskustelupalstoilla,+pohtimatta+liikaa+ihmistä+sanojen+taustalla.
  4. "Olet+oikeassa,+jos+se+läheinen+ihminen+kummastuttaa+ja+siitä+esim.+tällä+palstalla+haluaa+kertoilla+möhömaisena+mitätöijänä+ja+itse+kokee+olevansa+vain+seksiobjekti,+niin+silloin+pitää+tajuta+lopettaa+suhde."Jotenkin+ny+tuntui+niin+tutu+nkuuloiselta+tuo+"möhömaha",+et+alkoi+huvittaan+ja+tekee+mieli+kommentoidakkin,+kun+ny+tosiaan+aikoinaan+vuosia+sitten+aiheutin+pienimuotoisen+myrskyn+täällä+palstalla,+kun+otin+kantaa+ketjuun+jossa+oltiin+sitä+mieltä,+että+kaikki+narsistit+ovat+komeita+ja+kauniita+tuomlla+ilmi+että+se+mun+tuntemani+tyyppi+ei+ollut+vaan+olihan+ihan+tavallisen+keskikäinen+lyhyehkö,hieman+ylipainoinen+vatsakas+mies,+joita+ny+näkee+tosi+paljon+kadulla+vastaantulijoissa+ts.+ei+poikennut+ulkonäöllisesti+ns.+valtavirrasta.++Mutta+joo+liittyy+tuohon+"möhämaha"+sanaankin+on+oma+tarinansa.+Jossain+vaiheessa+toi+mulle+semmosen+pienen+nallen,+jolla+oli+vaalea+pyöreä+ja+pehmeä+vatsa+ja+saatesanat+kuuluivat,+että+kun+tulee+vaikeita+aikoja,+hän+tietää+että+niitä+tulee,+niin+muista+ettei+hän+ollut+mitään+muuta+kuin+pieni+möhömahainen+miesEttä+tämmöstä+ny+tuohon+kohtaan.+En+ny+tiedä+viittasi+kirjoittaja+nimenomaan+minun+tapaukseeni,+mut+kommentoin+ny+tosiaan+ku+kuullosti+niin+tutulta.+Roikkumiseen+yms.+sellaiseen+liittyen,+palstallekkin+tulin+joitain+kuukausia+suhteen+päättymisen+jälkeen+ja+kyllä+se+suhde+loppui+sit+ku+se+loppui,+oliko+ny+2011+syksyllä+vai+-12,+en+ny+enää+ihan+tarkkaan+muista+ku+vuodet+niin+vierii.++Tää+ny+vaan+tähän+kun+kuullostaa+kummalta+jos+joku+sivullinen+pitää+jonkun+toisen+tarinaa+muistissaan+vuosikaudet,+varsinkin+ku+itse+en+ny+kovinkaan+ole+edes+häneen/omaan+juttuuni++viime+vuosina+juurikaan+enää+palannut,+että+liekö+sitte+jollain+tapaa+asianosainen+tai+luulee+olevansa.+Että+edelleen,+tyyppi+ei+ollut+naimissa/kenenkään+puoliso,+ei+mikään+johtaja+vaan+persusduunari+ja+ei+mikään+erityisen+varakaskaan.Mitä+tulee+ketjun+aiheeseen,+narsistien+uhrit+rumia,+niin+minun+tapauksessani+väittämä+pitänee+paikkansa,+hänen+mielestään+olin+ruma,+mutta+ei+pidä+yleistää,+että+niin+olisi+kakkien+uhrien+kohdalla,+vaan+narsistien+uhrien+joukossa+on+varmaan+ihan+kauniitakin+ihmisiä
  5. Käyppäs+ny+lukemassa+vaikka+nuo+omat+kommenntisi+"narsistin+uteliaisuudesta+ja+ihmisten+sinisilmäisyydestä"+ketjusta++ja+kerro+sitten+miten+nuo+sinun+useat+peräkkäiset+kommenttisi++ja+laittamasi+linkit+liittyy+narsistin+uteliaisuuteen+ja+ihmisten+sinisilmäisyyteen.Mitä+tulee+tuohon+poistettuun+ketjuun,+niin+en+ole+sitä+juurikaan+lukenut,+mutta+otaksun+siinä+enimmäkseen+olleen+noita+sulle+tyypillisiä+jaarituksia,+jotka+tuskin+ny+loukaa+ketään.+En+tiedä+kuka+ja+mistä+syystä+ketjusi+on+poistettu,+mutta+otaksun+jonkun+suivaantuneen+siitä+että+kun+edellinen+päättyi+niin+jatkat+samaa+jaaritusta+uudessa+ketjussa+ja+katsonut+tarpeelliseksi+ilmiantaa+koko+ketjun.+(tämä+vain+minun+oletukseni)Tässä+ny+viime+aikoina+kun+noita+ilmiantoja/poistoja+on+tehty,+niin+minäkin+jouduin+sen+kohteeksi,+vaikka+itse+olen+sitä+mieltä,+ettei+liioin+minun+kommentissani+ollut+mitään+loukkaavaa,+enkä+sinun+laillasi+"massapostita"+tänne+solkenaan+kommentteja,+lisättynä+sillä,+että+otin+kantaa+aloittajan+aiheeseen,+mutta+jostain+syystä+kommenntini+ny+jotakuta+ärsytti+ja+hän+halusi+sen+poistettavan.+Hetken+toki+mietin,+että+oliko++kommennttini+poiston+taustalla+jotain+sellaista,+että+jonkun+mielestä+muiden+kuin+sinun+kirjoituksesi+eivät+enää+olisi+täällä+sallittuja.+Mutta+niin+tai+näin,+niin+minun+mielestäni+sinä+et+kunnoita+muiden+aloittamaa+aihetta+jos+alat+sinne+loputtomiin+hölöttämään+omaa+asiaasi.+Melkoinen+takinkääntäjäkin+tunnut+olevan,+kun+ensin+hätäännyit+kun+kirjoituksiasi+oli+poistettu+ja++valittelit+ettei+sulla+ole+kirjoituksiasi+missään+tallennttuna+ja+nyt+tässä+sitten+kerrotkin,+ettei+se+haittaa.En+tiedä+miten+sinun+kaltaiseen+ihmiseen+pitäisi+"oikealla+lailla"+suhtautua.+Jonkin+verran+enemmän+olen+tuohon+Asperger+aiheeseen+yrittänyt+tutustuakkin,+että+ymmärtäisin,+mutta+kerros+minulle+millä+tavalla+Asperger+ihmisen+saa+ymmärtämään+milloin+liikaa+on+liikaa.
  6. Niin+sivusitkin+jo+itsekin+ongelmaasi+(ei+ole+tallessa)+mikä+liittyy+kirjoituksiisi+jotka+ovat+sinulle+ilmeisen+tärkeitä.+Tosiaan+jos+et+halua+kirjoitustesi+häipyvän+bittiavaruuteen+niin+sun+kannattaa+kopoida+ja+tallentaa+omat+kirjoituksesi+myös+koneellesi+omiin+tiedostoihisi.Tuo+pitkä+aiempi+ketjusi+ny+vaipuu+ajan+saatossa+myös+tuonne+alemmas+ja+sitä+kautta+unholaan,+sitä+ei+voi+ns.+nostaa+ylemmäs,+kun+se+on+suljettu+ts.+sitä+ei+voi+kommentoida.+Toki+voit+edelleen+tuoda+sitä+esiin++halutesassi+linkittämällä+sitä+uudemmissa+kommentoinneissasi+jos+haluat.Tää+ny+vaan+ihan+käytännön+tietoa+ongelmaasi+liittyen.+Mitä+sitten+tulee+etiikkaan,+niin+tietyllä+laillahan+tää+systeemi+sallii+ilmiantaa+ja+poistattaa+täällä+joitain+kirjoituksia+jotka+ko.+henkilö+katsoo+loukkaaviksi+tai+etteivät+kuulu+aiheeseen+tms.+Sinuun+kiinnostuksen+kohteisiisi++liittyen,+voisit+enemmänkin+tutkailla+noita+tämän+suomi24+aihealueita,+esim.+tieteelle+on+oma+palstansa+siinä+kuin+filosofialle+,+neurologialle,+älykkyydelle+kuin+taiteellekkin.Otaksun(=luulemista),+että+monikin+saattaa+olla+tuskastunut+noihin+monologeihisi+aiheista+jotka+eivät+kuulu+tänne+palstalle.+Tuossa+kun+tulin+luin+ensin+tuon+vanhan+ketjun+narsistin+uteliaisuudesta+ja+ihmisten+sinisilmäisyydestä+ja+lopussa+sitten+näytti+olevan+sitä+sun+juttua,+joka+oli+taas+ihan+muuta+kuin+otsikon+aihe.+Hieman+jäin+miettimään+tässä+kohtaa+että+etkö+itse+huomaa+tuota,+ettet+tavallaan+kunnoita+toisten+valitsemaa+aihetta+vaan+meneekö+tarpeesi+puhua+itsestäsi+ja+omista+kiinnostuksen+kohteistasi+kaiken+yli.
  7. Katsoin,+että+tämä+vanha+ketju+oli+joitain+kiinnostanut+ja+sen+myötä+noussut+uudestaan+esille.+Lueskelin+sen+tuossa+läpi+ja+kuuntelin+samalla+tuon+muinoin+linkittämäni+biisinkin,+joka+hyvinkin+liittyy+tähän+aiheeseen.+Kaija+Koon++haastattelunkin+sitten+luin+ko.+biisin+sanoituksen+tiimoilta."Kaijan+Surulapsi-kappale+on+koskettava+pohdinta+lapsen+ja+vanhemman+suhteesta.-+Biisi+on+raju+sillä+tavalla,+että+se+kertoo+lapsen+toivosta+tulla+hyväksytyksi.+Kaikki+lapsethan+toivovat,+että+heidät+hyväksyttäisiin,+Kaija+kertoo.-+Mehän+olemme+erillisiä+yksilöitä,+ollaan+sitten+samoista+geeneistä+tai+ei.+Olemme+yksilöitä,+emme+vanhempien+jatkeita.+On+tärkeää,+että+lapsi+hyväksytään+vaikka+hän+on+erillinen+yksilö.+Se+on+raju+kamppailu,+ettei+tule+sellaista+tilannetta,+että+joutuu+vanhempana+hakemaan+sitä+hyväksyntää+sitten+monella+muulla+tavalla.https://www.iskelma.fi/uutiset/musiikki/a-111905Tuli+vaan+mieleen,+että+musikin+ja+laulujen+sanoituksilla+voidaan+tuoda+ymmärrettävästi+esille+ns.+"maanläheisesti"+näitä+asioita+ilman+sen+kummempia+tieteellisiä+teorioita.+Kyllähän+näitä+vanhempiensa+myötä+kasvaneita+erilaisia+surulapsia+varmaan+on+paljon,+olivat+he+sitten+olleet+lapsuuden+perheessään+suosikin+tai+syntipukin+roolissa.Vielä+tuli+mieleen+sellainenkin+asia,+että+minun+mielestäni+on+hyvä+asia+kun+nuo+julkisuuden+henkilötkin+ovat+tuleet+"kaapeistaan"+ulos+ja+kertoneet+vaikeuksistaan,+jolloin+on+alettu+ymmärtää,+että+ihminen+on+aina+paljon+muutakin+kuin+vikansa+kuin+vammansa.