Vapaa kuvaus

Aloituksia

32

Kommenttia

488

  1. Vanha liitto ja Uusi liitto (Armo ja Laki)

    Kirjoittaja ilmeisesti tarkoituksellisesti hylkää Roomalaiskirjeen opetuksen, Galatalaiskirjeen opetuksen ja Hebrealaiskirjeen opetuksen ja Jeesuksen omat kovat sanat kirjanoppineille ja fariseuksille, jotka olivat äärimmäisen tarkkoja Tooran noudattamisessaan, miksi? Minä en tiedä.

    Hän on sitä mieltä, että Uusi Liitto on sitä, että Kristus kirjoittaa Tooran lain ihmisen sydämeen ja mieleen ja Tooraa pitää alkaa kirjaimellisesti noudattamaan. Hän tosin sitten opettaa kirjassaan paljonkin joistakin Tooran laeista ja kuinka niitä on noudatettava. Käydään vähän tätä Uusi Liito ja Vanha Liitto asiaa läpi. Otetaan nyt esille niitä Raamatun kohtia, jotka kirjan kirjoittaja on jostakin syystä halunnut jättää pois.
    Luuk. 22:20
    Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan
    Tämä uusi liitto oli jo luvattu Vanhassa Testamentissa:
    Jer. 31:31
    Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
    Mitä tämä Uusi Liitto sitten tarkoitti?
    Heb 7:
    11 Jos siis täydellisyys olisi saavutettu leeviläisen pappeuden kautta, sillä tähän on kansa laissa sidottu, miksi sitten oli tarpeen, että nousi toinen pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan eikä tullut nimitetyksi Aaronin järjestyksen mukaan?
    12 Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos.
    13 Sillä se, josta tämä sanotaan, oli toista sukukuntaa, josta ei kukaan ole alttaritointa hoitanut.
    14 Onhan tunnettua, että meidän Herramme on noussut Juudasta, jonka sukukunnan pappeudesta Mooses ei ole mitään puhunut.
    15 Ja tämä käy vielä paljoa selvemmäksi, kun nousee toinen pappi, Melkisedekin kaltainen,
    16 joka ei ole siksi tullut lihallisen käskyn lain mukaan, vaan katoamattoman elämän voimasta.
    17 Sillä hänestä todistetaan: "Sinä olet pappi iankaikkisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan".
    18 Täten kyllä entinen säädös kumotaan, koska se oli voimaton ja hyödytön
    19 -sillä laki ei tehnyt mitään täydelliseksi-mutta sijaan tulee parempi toivo, jonka kautta me lähestymme Jumalaa.
    20 Ja niinkuin tämä ei tapahtunut ilman valan vannomista-nuo taas ovat papeiksi tulleet ilman heistä vannottua valaa,
    21 mutta tämä hänestä vannotulla valalla, sen asettamana, joka hänelle sanoi: "Herra on vannonut eikä ole katuva: 'Sinä olet pappi iankaikkisesti'" -
    22 niin on myös se liitto parempi, jonka takaajaksi Jeesus on tullut.
    Heb 8:
    6 Mutta tämä taas on saanut niin paljoa jalomman viran, kuin hän on myös paremman liiton välimies, liiton, joka on paremmille lupauksille perustettu.
    7 Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
    8 Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
    9 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra
    Heb 9:
    14 kuinka paljoa enemmän on Kristuksen veri, hänen, joka iankaikkisen Hengen kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle, puhdistava meidän omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa!
    15 Ja sentähden hän on uuden liiton välimies, että, koska hänen kuolemansa on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton aikuisista rikkomuksista, ne, jotka ovat kutsutut, saisivat luvatun iankaikkisen perinnön
    24 Sillä Kristus ei mennyt käsillä tehtyyn kaikkeinpyhimpään, joka vain on sen oikean kuva, vaan itse taivaaseen, nyt ilmestyäkseen Jumalan kasvojen eteen meidän hyväksemme.
    25 Eikä hän mennyt uhratakseen itseänsä monta kertaa, niinkuin ylimmäinen pappi joka vuosi menee kaikkeinpyhimpään, vierasta verta mukanaan,
    26 sillä muutoin hänen olisi pitänyt kärsimän monta kertaa maailman perustamisesta asti; mutta nyt hän on yhden ainoan kerran maailmanaikojen lopulla ilmestynyt, poistaakseen synnin uhraamalla itsensä.
    27 Ja samoinkuin ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta senjälkeen tulee tuomio,
    28 samoin Kristuskin, kerran uhrattuna ottaakseen pois monien synnit, on toistamiseen ilman syntiä ilmestyvä pelastukseksi niille, jotka häntä odottavat
    Kol 2:
    14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin
  2. Kristus on se ’öljypuu’, johon me pakanoista uskoon tulleet oksastetaan ja johon juutalaisuudesta uskoon tulleet oksastetaan. Meitä käsketään pysymään todellisessa viinipuussa, Kristuksessa, meitä ei käsketä liittymään Israeliin!
    Kirjoittaja siis sekoittaa asiat. Raamattu ei käske meitä tulemaan juutalaisiksi ja noudattamaan juutalaisia Raamatullisia perinteitä, vaan seuraamaan Kristusta ja hänen rakkautensa käskyä. Samoin juutalaisten ei tarvitse tulla pakanakristityn kaltaiseksi, niin että hän hylkäisi juutalaiset perinteensä tultuaan uskoon Jeesuksen Kristukseen, nuo juutalaiset perinteet saavat vain täysin uuden merkityksen, niihin tulee sisällöksi Kristus. Me voimme kunnioittaa Kristuksessa uskoon tulleiden juutalaisten juhlia, ne ovat ja kuuluvat Israelin kansan identiteettiin, mutta meille ei juutalaisille, niillä ei ole samaa merkitystä, vaikka ne toki muistuttavat meitä Jumalan ihmeellisestä johdatuksesta Israelin kansan vaiheissa.

    Tämä tulee ilmi myös siitä ankarasta riidasta, johon alkuseurakunta joutui, kun pakanatkin ottivat Kristuksen pelastajana vastaan. Apostolit miettivät ja pohtivat asiaa, pitääkö pakanoiden noudattaa juutalaisia perinteita ja tapoja ja Tooran määräyksiä vai ei! He tulivat seuraavaan johtopäätökseen:
    Apt 15:
    5 Mutta fariseusten lahkosta nousivat muutamat, jotka olivat tulleet uskoon, ja sanoivat: "Heidät on ympärileikattava ja heitä on käskettävä noudattamaan Mooseksen lakia".
    6 Niin apostolit ja vanhimmat kokoontuivat tutkimaan tätä asiaa.
    7 Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitten teki teidän keskuudessanne sen valinnan, että pakanat minun suustani saisivat kuulla evankeliumin sanan ja tulisivat uskoon.
    8 Ja Jumala, sydänten tuntija, todisti heidän puolestansa, antaen heille Pyhän Hengen samoinkuin meillekin.
    9 eikä tehnyt mitään erotusta meidän ja heidän kesken, sillä hän puhdisti heidän sydämensä uskolla.
    10 Miksi te siis nyt kiusaatte Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa?
    11 Mutta me uskomme Herran Jeesuksen armon kautta pelastuvamme, samalla tapaa kuin hekin."
    28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
    29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"

    En tiedä, miksi kirjoittaja ei halua ottaa tätä kohtaa esille, vaan haluaa voimakkaasti painottaa, että Toora on ehdoton määräys myös pakana kristityille. Jättääkö hän tahallaan aina nämä kohdat Raamatustaan tuomatta esiin, jotka murentavat hänen oppinsa perustan, en tiedä, miksi hän niin tekee! Apostolit, jotka olivat kaikki juutalaisia eli oikeita Israelilaisia syntyperänsä perusteella, totesivat, ettei Tooran noudattaminen kuulunut pakanuudesta (= muut kuin syntyperäiset juutalaiset) kääntyneille kristityille.
    Jeesuksen rakkauden käsky toki kuului, sitähän he toki opettivat kaikkialla, koska olivat olleet Jeesuksen opetuslapsina.
    Matt 22:
    36 "Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"
    37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
    38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
    39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.
    40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."

    Matt 7:
    12 Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat.
  3. Hän myös ottaa esille, että Jumalan nimi on väärennetty ja Jeesuksen nimi on väärennetty. Kirjoittajan mukaan Jeesus nimi viittaa Zeukseen. Todellisuus on tietysti toinen, Jeesus nimi tuli käyttöön silloin, kun juutalaiset rabbit käänsivät hebreankielisen Vanhan Testamentin kreikan kielelle. Tähän löytyy netistä lisätietoa, joten tässä ei siitä sen enempää. Sen lisäksi hän voimakkaasti painottaa, että Toora, joka hänen mukaansa on viisi Mooseksen kirjaa ja kaikki muut Raamatun kirjoitukset, jossa viitataan Tooraan, on voimassa tänä päivänä kokonaisuudessaan, ja hän ottaa esille muutamia Raamatun paikkoja mm. Aabrahamin 1 Moos 26:5.
    Tässä ja muissa yhteyksissä hän unohtaa otta esille Roomalaiskirjeen, Galatalaiskirjeen ja Hebrealaiskirjeen.
    Room 4: (lue se kokonaisuudessaan)
    3 Sillä mitä Raamattu sanoo? "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi".
    Heb 11: (lue koko luku)
    8 Uskon kautta oli Aabraham kuuliainen, kun hänet kutsuttiin lähtemään siihen maahan, jonka hän oli saava perinnöksi, ja hän lähti tietämättä, minne oli saapuva.
    9 Uskon kautta hän eli muukalaisena lupauksen maassa niinkuin vieraassa maassa, asuen teltoissa Iisakin ja Jaakobin kanssa, jotka olivat saman lupauksen perillisiä;
    10 sillä hän odotti sitä kaupunkia, jolla on perustukset ja jonka rakentaja ja luoja on Jumala

    Kirjoittaja vetoaa Aabrahamiin, että Aabraham tuli kelvolliseksi ’Tooran’ noudattamisen kautta. Tämän Raamattu selkeästi kieltää. Vain usko pelastaa kaikki Vanhan Liiton pyhät ja Uuden liiton pyhät.
    Ap. t. 4:12
    Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman." Tuo nimi on Jeesus Kristus, meidän syntiemme sovittaja.
    Lue myös Heb 11 luku uskosta.

    Tultava juutalaiseksi?

    Kirjan ensimmäisessä luvussa kirjoittaja puhuu voimakkaasti siitä, että Kristukseen (Yeshua) uskovan on palattava Raamatun juutalaiseen kulttuuriin ja hän vetoaa siihen, että Israel on jalo öljypuu, johon pakanakristittyjen on tultava, voidakseen olla Jumalalle kelvollisia ja luovuttava kaikista pakanallisista kristikunnan tavoista. Raamattu tosin sanoo kyllä Israelia öljypuuksikin ja viinipuuksi, mutta mitä Kristus itse sanoo, mihin meidän tulee liittyä?
    Joh 15:
    1 "Minä olen totinen viinipuu, ja minun Isäni on viinitarhuri.
    2 Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois; ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se kantaisi runsaamman hedelmän.
    3 Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut.
    4 Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.
    5 Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.
    6 Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat
    Entä Room 11:
    17 Mutta jos muutamat oksista ovat taitetut pois ja sinä, joka olet metsäöljypuu, olet oksastettu oikeiden oksien joukkoon ja olet päässyt niiden kanssa osalliseksi öljypuun mehevästä juuresta,
    18 niin älä ylpeile oksien rinnalla; mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata juurta, vaan juuri kannattaa sinua.
    19 Sinä kaiketi sanonet: "Ne oksat taitettiin pois, että minut oksastettaisiin".
    20 Oikein; epäuskonsa tähden ne taitettiin pois, mutta sinä pysyt uskosi kautta. Älä ole ylpeä, vaan pelkää.
    21 Sillä jos Jumala ei ole säästänyt luonnollisia oksia, ei hän ole säästävä sinuakaan.
    22 Katso siis Jumalan hyvyyttä ja ankaruutta: Jumalan ankaruutta langenneita kohtaan, mutta hänen hyvyyttänsä sinua kohtaan, jos hänen hyvyydessänsä pysyt; muutoin sinutkin hakataan pois.
    23 Mutta nuo toisetkin, jos eivät jää epäuskoonsa, tulevat oksastettaviksi, sillä Jumala on voimallinen oksastamaan ne jälleen.
    24 Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä luonnolliset oksat tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa
  4. Jes 17 luvussa tuo Damaskon tuho ennustetaan ja Jesajan ennustusjakso jatkuu siitä eteenpäin seuraaviin lukuihin.

    Jesaja ennustaa Damaskon tuhon siihen aikaan, kun myös Israel kokee tuhon ja kovia aikoja, samoin Etiopialle tulee Jumalan tuomion ajat ja edelleen Egyptille koittaa Jumalan tuomion aika.

    Tuo tuomioiden aika tulee silloin, kun Danielin ennustama lopun ajan ensimmäinen suurvalta ilmaantuu Lähi-idän näyttämölle. Tuo suurvalta käsittää alueeltaan monia nykyisiä Lähi-idän kansoja. Voitte katsella kartoista muinaisen Baabelin valtakunnan suuruuden aikaa, sen laajuisena tuo lopun ajan ensimmäinen suurvalta suurinpiirtein on, eli siihen kuuluu monia kansoja ja heidät tuo suurvallan 'kuningas' lähettää tuhoamaan Damaskon ja hävittämään Israelia, Etiopiaa ja Egyptiä. Egyptiä ei koskaan ole kohdannut Jesajan ennustama tuho, sen laajuinea profeetta sen meille kertoo.

    Nyt on vaikea nähdä vielä tuollaista suurvaltaa Lähi-idässä, koska sitä ei ole. Mihin nykyiset sodat Syyriassa ja Irakissa johtavat, sitäkään emme vielä näe.

    On vaikea sanoa, minkälainen aikajakso Damaskon tuhon ja Israelin tuhon ja Etiopian ja Egyptin tuhon aika käsittää, tapahtuvatko kaikki peräkkäin, vai onko tuo tuhojen eli Jumalan tuomioiden aikajakso ajoittuneena pitempään aikaan, kymmeniin vuosiin. Jokatapauksessa tuo Danielin ennustaman ensimmäisen suurvallan aika kestää melko pitkään, niinkuin kesti tuo muinaisen Babyloninkin aika ja tuo suurvalta on ilmeisesti se Jumalan tuomioiden tuoja niin Damaskolle, kuin Israelille ja Etiopialle ja Egyptille.
  5. Rakas Jeesus, vaikka en oikeasti taida sinua niin paljon rakastaa, että kannattaisi aloittaa noin, mutta tahtoisin rakastaa, sillä olethan minulle antanut tämän elämän ja tulevaisuuden ja iankaikkisen elämän toivon. Pakkasyö ja sunnuntaiaamu, lokakuinen vuodenkierto näyttäytyy sellaisena, kuin se on säädetty.

    Tänään tahtoisin tuoda sinun eteesi kaikki perheet, myös oman perheeni, vaimoni ja lasteni perheet, monin tavoin särkyneet perheet. Herra voi kuinka paljon on särkyneitä perheitä, unelmat murenivat ja ihmiset eivät osanneet elää yhdessä, lapsetkin joutuvat monenlaisten kysymysten eteen, joihin kukaan ei vastaa. Siitä huolimatta tai ehkä juuri siksi tahdomme rukoilla yhdessä kaikkien maailman perheiden puolesta, ihan jokaisen perheen puolesta, tahdomme pyytää sinun siunaustasi, sinun johdatustasi, sinun apuasi, sinun huolenpitoasi, sinun rakkauttasi, sinun armoasi, sinun antamaasi viisautta ja sinun antamaasi halua oppia elämään yhdessä, voi Jeesus, on niin paljon niitä, jotka tänäkin aamuna ovat jo aikaisin olleet valveilla murheidensa tähden, auta Jeesus, anna apusi. Sinun siunaustasi ja varjelustasi pyydämme perheille tänä sunnuntaiaamuna. Auta meitä turvaamaan sinuun ja jättämään murheemme sinulle, sinä olet luvannut pitää huolta. Kiitos Jeesus, että sinun lupauksesi ovat voimassa nyt, aina ja ikuisesti. Herra sinä näet myös ne perheet, joissa on vain yksi ihminen, anna heidän saada niin hyviä ystäviä, että he voivat kokea aivankuin olevansa mukana perheessä, että he eivät ole yksin, vaikka asuvat yksin. Siunaa jokaista, joka asuu yksin.

    Herra, me tuomme eteesi myös pyyntömme, että anna meidän kulkea sinun voitossasi ja sinun voimassasi, anna meidän käsiemme olla sinun käsinäsi, meidän jalkojemme olla sinun jalkoinasi, anna meidän suumme olla sinun suunasi, anna meidän ajatustemme ja tahtomme olla sinun tahtosi ja mielesi mukaisia. Herra täytä meidät Pyhällä Hengellä ja taivaallisella tulella, anna meidän olla täynnä sinun armolahjojasi ja sinun Pyhän Hengen voimaasi, anna meidän kirkastaa sinun nimeäsi, eikä vain sanoin, vaan ennenkaikkea teoin, anna sinun nimessäsi sairaiden parantua Pyhän Hengen voimasta, anna voimallisten tekojen tapahtua sinun Pyhän Hengen voimasta, anna rohkaisevien, lohduttavien ja Jumalan voimaa täynnä olevien sanojen vain virrata meidän kauttamme Pyhän Hengen rakkauden voimasta ihmisille rohkaisuksi ja lohdutukseksi ja antamaan rohkeutta kulkea eteenpäin elämän taistelujen ja kipujen ja vaikeuksien keskellä. Anna meille jano saada sinun voimassasi kulkea, olla armolahjojesi kanavina sinun nimellesi kiitokseksi ja ylistykseksi. Anna meidän elämämme kautta Jeesuksen Kristuksen nimen tulla niin tunnetuksi, että vastustajien suut vaikenevat ja he joutuvat tunnustamaan, että tässä on Jumalan voima, tässä on elävän Jeesuksen Kristuksen kosketus ja ihme. Anna meidän sanojemme ja tekojemme olla rakkauden tekoja.

    Jeesus, anna myös kuolleiden seurakuntien ja uskovien yhteisöjen herätä eloon, anna muotomenojen väistyä ja tilalle tulla Jeesuksen Kristuksen läsnäolo ja kirkkaus, sillä missä sinä Jeesus olet, siellä sairaat parantuvat ja tunnustekoja ja ihmeitä tapahtuu ja ihmiset joutuvat tunnustamaan, että täällä on Jumalan voima ja Jeesus itse on täällä läsnä. Anna julistajien olla täynnä Pyhää Henkeä ja Jumalan voimaa, anna sanojen olla tuoreita ja virvoittavia, Taivaallisen Isän sydämeltä lähteneitä, jotka tulevat ja virvoittavat väsyneet ja kuivat sydämet ja antavat uutta uskoa ja toivoa ja täyttävät sydämet rakkaudella ja saavat ihmiset janoamaan ja kaipaamaan elämäänsä Jeesuksen Kristuken läsnäoloa ja voimaa. Herra tätä kaikkea me rukoilemme tänä sunnuntaiaamuna.
  6. Jumalassa on myös se puoli, että hän vihaa pahuutta:
    2. Tess. 1:6
    koskapa Jumala katsoo oikeaksi kostaa ahdistuksella niille, jotka teitä ahdistavat,
    2. Tess. 1:8
    tulen liekissä ja kostaa niille, jotka eivät tunne Jumalaa eivätkä ole kuuliaisia meidän Herramme Jeesuksen evankeliumille
    Room. 12:19
    Älkää itse kostako, rakkaani, vaan antakaa sijaa Jumalan vihalle, sillä kirjoitettu on: "Minun on kosto, minä olen maksava, sanoo Herra"
    Miika 5:15
    (5:14) Ja minä kostan vihassa ja kiivaudessa pakanakansoille, jotka eivät olleet kuuliaisia.
    Nah. 1:2
    Kiivas Jumala ja kostaja on Herra. Herra on kostaja ja vihastuvainen. Herra kostaa vihollisilleen ja pitää vihaa vihamiehillensä.
    Jes. 26:21
    Sillä katso, Herra lähtee asuinsijastaan kostamaan maan asukkaille heidän pahat tekonsa, ja maa paljastaa verivelkansa eikä surmattujansa enää peitä."
    Jes. 13:11
    Minä kostan maanpiirille sen pahuuden ja jumalattomille heidän pahat tekonsa; minä lopetan julkeitten kopeuden ja painan maahan väkivaltaisten ylpeyden.
    Jes. 24:21
    Sinä päivänä Herra kostaa korkeuden sotajoukolle korkeudessa ja maan kuninkaille maan päällä
    Ps. 94:2
    Nouse, maan tuomari, kosta ylpeille heidän tekonsa
    Ps. 10:15
    Murskaa jumalattoman käsivarsi ja kosta pahan jumalattomuus, niin ettei häntä enää löydetä
    Job 34:11
    Vaan hän kostaa ihmiselle hänen tekonsa ja maksaa miehelle hänen vaelluksensa mukaan
    5. Moos. 7:10
    mutta kostaa sille, joka häntä vihaa, ja hukuttaa hänet. Hän ei vitkastele, vaan kostaa sille, joka häntä vihaa
  7. Miten eletään pettymättä elämään?
    - ymmärrämme, että olemme matkalla täydellisyyttä kohti
    - tämä elämä on meille annettu sellaisena, kuin me sen kohtaamme
    - jos Jumala olisi halunnut antaa meille toisenlaisen elämän, hän olisi sen tehnyt
    - vaikka emme ymmärrä kaikkea mitä elämässä kohtaamme, elämämme on Jumalan kädessä
    - vaikka teemme virheitä ja vääriä valintoja, Jumala voi niidenkin kautta muokata meistä käyttökelpoisia hänelle
    Jumalan omina meillä ei pitäisi olla huolta siitä, millainen elämämme on, jos vain olemme tahtoneet seurata Jeesusta ja hänen sanojaan, voimme olla tyytyväisiä ja onnellisia köyhinä ja rikkaina, voimme olla tyytyväisiä ja onnellisia sairaina ja terveina, voimme olla tyytyväisiä onnistuneina ja epäonnistuneina, sillä me emme tiedä, millä tavalla meidän Herramme on aikonut meitä käyttää ja siksi me luotamme, että juuri tämä tilanne on se, jossa hän tahtoo meidän olevan ja jossa hän haluaa meitä käyttää. Kun me siis tiedämme, että tämä on juuri se, mihin Jumala on halunnut tai sallinut meidän joutuvan, olemme kiitollisia, että juuri nyt me olemme hänelle käyttökelpoisia. Niinpä meidän tulisikin vain etsiä, että keitä ihmisiä Jumala minun kauttani juuri nyt haluaa koskettaa ja kohdata ja olla avoimella mielellä, että huomaisimme ne tilanteet ja ihmiset, joille me olemme juuri nyt tällaisena ja näissä olosuhteissa ainoa Jumalan tapa kertoa evankeliumin ilosanoma. Meidän elämämme voi koskettaa juuri joitain ihmisiä, joita Jumala ei muutoin pääsisi koskettamaan, kuin meidän elämämme kautta.
  8. Miten eletään pettymättä rukouksiin ja Jumalaan?
    - Jumala ei ole meidän palvelijamme, me olemme Jumalan palvelijoita
    - palvelija tekee, mitä hänen Herransa pyytää
    - koko elämä on lahjaa Jumalalta
    - olemme juuri nyt sillä paikalla, missä Jumala tahtoo meidän olevan
    - meidän osamme on nyt juuri se, minkä Jumala tahtoo sen olevan
    Tässä on tietenkin kysymys siitä, että kohtaamme elämän kipuineen ja pettymyksineen ja murheineen ja kaikki ne ovat Jumalan mahdollisuuksia muokata meistä sellaisia, että me olisimme hyödyksi Jumalalle. Pitääkö meidän siis hyväksyä kaikki sairaudet ja kaikki paha, mitä elämäämme voi tulla? Ei tarvitse, me voimme kantaa rukouksessa kipumme ja tuskamme ja pettymyksemme Jumalalle, mutta me otamme osamme elämässä juuri sellaisena, kuin se nyt juuri on. Emme siis pety, vaikka ongelmamme ei poistukkaan, emme pety, vaikka emme paranekkaan, emme pety, vaikka meitä ei varjellakkaan, koska kaikki elämässämme tapahtuvat asiat Jumala voi kääntää meidän parhaaksemme ja Jumalan valtakunnan hyväksi. Jätämme elämämme siis Jumalan käsiin. Me voimme myös tehdä kaiken sen, minkä ihminen voi tehdä olosuhteidemme puolesta, menemme lääkäriin ja etsimme Jumalan vastausta sieltä, teemme rikosilmoituksen, jos meille on tehty pahaa, haemme oikeutta, jos meille on tehty vääryyttä. Emme siis anna pahan saada voittoa meistä, vaan pyrimme antamaan pahalle mahdollisuuden kääntyä ja tehdä parannus, jotta hän ei tekisi enää vääryyttä muille. Kysymys ei tässä ole kostosta, vaan väärin tehneelle mahdollisuuden antamisesta, että hän huomaa tehneensä väärin ja muuttaa elämänsä.
  9. Mitä pitää tehdä itse tai miten pitää toimia?
    - löytää Jumalan vastaukset
    - etsiä niitä hartaasti
    - kulkea silmät ja korvat avoimina ja sydän avoinna
    Mitä se sitten tarkoittaa? Jumala ei tule ovellemme kertomaan meille, miten hän haluaa meille vastata, vaan, kun me pyydämme Jumalalta jotakin, meidän on lähdettävä etsimään niitä vastauksia koko sydämemme ja ymmärryksemme voimalla. Tuo etsintä riippuu tietenkin siitä, mitä olemme pyytäneet. Jos olemme pyytäneet aviopuolisoa, meidän tulee mennä sinne, missä me voimme löytää Jumalan vastauksen, missä nuo puolisoehdokkaat on mahdollista tavata tai heihin tutustua. Emme voi siis vain jäädä kotiin ja odottaa, että Jumala kantaa ehdokkaat meidän nähtäväksemme, että voimme valita. Meidän on lähdettävä liikkeelle ja mentävä kaikkiin niihin paikkoihin, joissa voimme tavata oikean puolisoehdokkaan ja luoda häneen yhteyden saadaksemme selville, onko tämä nyt se Jumalan vastaus minun rukouksiini. Jos rukoilemme työtä, meidän on jälleen lähdettävä liikkeelle koko elämämme tarmolla ja katsottava kaikista mahdollisista paikoista avoimia työpaikkoja ja lähetettävä niihin hakemuksia saadaksemme selville, mistä Jumala on meille avannut työpaikan oven. Meidän on myös etsittävä soveliaita yrityksiä meidän kyvyillemme ja lähetettävä niihin avoimia hakemuksia ja soitettava sitten sinne yritykseen ja kysyttävä, tuliko minun hakemukseni perille ja mikä teillä on nyt tilanne, jotta löydämme sen Jumalan rukousvastauksen. Näin meidän pitää siis etsiä sitä Jumalan vastausta, koska siitähän Jumala tietää, että olemme rukoilleet tosissamme ja tahdomme löytää vastauksen.
  10. Miten eletään rukoillen?
    - päivittäistä yhteyttä Jumalaan
    - kiittämistä siitä, mitä on saanut
    - kulkemista kohti Jumalan mahdollisuuksia
    - elää vastuullista elämää
    - etsiä Jumalan tahtoa ja toteuttaa sitä kaikessa
    - etsiä yhteyttä Jumalaan, niin että kokee sen
    Mitä tämä siis tarkoittaa? Jumala tahtoo, että me pidämme häneen yhteyttä, että meidän sydämemme korvat ja silmät ovat auki Jumalalle ja tahtonsa kuulemiselle. Usein yhteyden löytymiseksi Jumalaan menee aikaa, koska Jumala ei toimi meidän säännöillämme, vaan meidän on toimittava hänen säännöillään. Jumala ikään kuin odottaa, että olemmeko koko sydämestämme etsimässä yhteyttä häneen ja vasta sitten, kun hän saa sydämemme vakuutuksen siitä, että tahdomme elää hänen yhteydessään päivittäin ja kokonaan, vasta sitten hän alkaa meille puhua meidän sisimpäämme ja ymmärrämme, että nyt me saamme elää yhteydessä häneen. Usein tämä yhteyden löytämisen matka ei suinkaan ole helppo ja voi olla, että moni luovuttaa, mutta jos vain olemme siinä ja etsimme, niin me tulemme löytämään sen maailman, johon Jumala haluaa meidät viedä. Tämä ei suinkaan ole ponnistelua, vaan pikemminkin lepoa ja odotusta, kärsivällistä odotusta ja luottamusta, että Jumala tahtoo luoda meidän kanssamme yhteyden, jossa hän voi meille puhua. Silloin saamme rohkaisua, lohdutusta ja ohjausta elämämme kysymyksiin ja koemme, että saamme tehdä matkaa yhdessä Herran kanssa.
  11. 10 / 25