Vapaa kuvaus

Aloituksia

6

Kommenttia

152

  1. Ehkä esitin asian ehkä liian teknisesti, otetaan uudestaan maalikko filtterit päällä.

    Esimerkki:
    Jos TV1 esittää SD-kanavalla vanhaa elokuvaa/sarjaa täyttää se koko kuvan 16:9 ruudulla, vaikka on kuvattu aikoinaan 4:3 TV-formaattiin.

    Tämä sama kuva samaan aikaan TV1 HD-kanavalla jättää molempiin reunoihin n.20cm levyiset sururaidat eli mustat palkit (60"plasmakoneessa) samoilla asetuksilla.

    Ongelma on sama katsottaessa scaalaavan digiboxin lävitse tai suoraan television omilla HD-virittimillä.

    Summasummarium
    Jos SD-lähetys voidaan "venyttää" 16:9 formaattiin ongelmitta, miksei niin voida tehdä myös HD-lähetyksessä?

    Tätä tarkoitin viestissäni, joko asia selvisi kysyjälle?
  2. Autokaiuttimien impedanssit ovat yleensä kovin matalat jotta 12v/24v (siltaankytketty) vahvistimelta saadaan äänenpainetta autoon. Samoin taajuustoisto on mitä on, auton räminäissä sillä ei ole niin väliä, samoin kosteus/pakkanen/kuumuus tekevät elementeille "hallaa".
    Jos nuo laitetaan kotiteatteriin, jotka vaativat 6-8 ohm. tai jopa enemmän laadukkailla 3-tiekaiuttimilla rikkoo suotta kotiteatterivahvistimensa "lähtökivet". Korjaus voi maksaa äkkiä sen 150e.

    Suositeltavampaa on ostaa käytetyt laadukkaat kaiuttimet, ne kun eivät käytössä kulu. Todella huimiin säästöihin pääsee jos rakentaa kajarit itse.
    Hifi-lehti aikoinaan julkaisi kirjan niistä, kannattaa kysellä kirjastoista.