Virtaa suoraan paneelista käyttöön?

Zuccarello

Voiko aurinkopaneelista käyttää virtaa suoraan ilman akkua?

Tarkoituksena olisi kesällä lähteä telttailemaan Keski-Eurooppaan ja idena olisi ottaa mukaan kevyt aurinkokenno ja kytkeä kennoon suoraan 12 voltin tupakansytytysliitäntä, josta voisi sitten ladata puhelinta ja matkakaiutinta. Kennon voisi asettaa teltan yhteyteen ja puhelimen tai matkakaiuttimen voisi jättää teltalle aamulla päivän ajaksi latautumaan samalla kun aurinko porottaa taivaalta. Illalla sitten laite olisi sitten latautunut täyteen.

Toimiiko tälläinen idea käytännössä? Mistään suurista virtamääristä ei varmastikaan kennon tuottavuudessa puhuta, mutta riittäisikö se tuollaisen pienelektroniikan lataamiseen? Ja luonnollisesti sateisella/pilvisellä säällä virtaa ei tule, mutta toivon mukaan Keski-Euroopan kesä on aurinkoinen. Akun kantaminen mukana ei oikein onnistu rajallisen kantokyvyn takia.

10

3678

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • et joo hei..,.
    • vanhareilaaja

      Et kerro miten liikut matkalla.Jos autolla tai prätkällä, niin lataa ajon aikana. Jos vuorostaan liikut lihasvoimalla, niin kennon raahaamisessa ei ole järkeä. Pientä kennoa on helppo kantaa, mutta sen tuotto on niin vaatimaton, ettei sillä juuri mitään lataa. Hanki pistokkeesta ladattava lisäakkupaketti ja lataile sitä leirintäalueilla tms.

    • Aurinkopaneelista (12v) saattaa tulla ilman säädintä huomattava ylijännite, joka rikkoo laitteita, joihin se on kytketty. USB-laturi, joka on kytketty 12v tupakansytkäriin on mitoitettu maksimissaan 15V jännitteelle, joka voi autosta maksimissaan tulla, ei paneelin tuottamaa liki tai joskus jopa yli 20V jännitteelle.

      Eli ei ole oikotietä onneen, tarvitset säätimen ja jonkinlaisen akun, johon sitä sähköä varastoidaan.
      Tästä akusta on sitten turvallinen latailla niitä puhelimia ja muita USB-laitteita.

      • onneton autokuski

        Kyllä noi tupakinsytkälaturit yleensä on mitoitettu 10-30 voltin jännitteelle raskaassa kalustossa käytetyn 24 voltin järjestelmän vuoksi.


      • onneton autokuski kirjoitti:

        Kyllä noi tupakinsytkälaturit yleensä on mitoitettu 10-30 voltin jännitteelle raskaassa kalustossa käytetyn 24 voltin järjestelmän vuoksi.

        Kirkkaassa kohtisuorassa auringonvalossa 12V 1,5W tupakansytytin plugisella aurinkopaneelilla tuli jännitettä 22V 12V hyytelöakkuun ilman mitään säädintä.
        Suunnilleen samaan pystyi tehokkaampi 12V 50W paneeli.

        Jännite oli liian pieni ladatakseen 24v järjestelmää ja aivan liian suuri 12v laitteille.
        Eli summa summarium jännitesäädin vaaditaan ettei vaurioiteta järjestelmiä yli tai alijännitteen takia.


      • pitäis toimia
        wunderwaffe kirjoitti:

        Kirkkaassa kohtisuorassa auringonvalossa 12V 1,5W tupakansytytin plugisella aurinkopaneelilla tuli jännitettä 22V 12V hyytelöakkuun ilman mitään säädintä.
        Suunnilleen samaan pystyi tehokkaampi 12V 50W paneeli.

        Jännite oli liian pieni ladatakseen 24v järjestelmää ja aivan liian suuri 12v laitteille.
        Eli summa summarium jännitesäädin vaaditaan ettei vaurioiteta järjestelmiä yli tai alijännitteen takia.

        Kännykän tupakansytytinlatureissa yleensä siis on jännitteensäädin, joka on mitoitettu 10-30 voltin sisääntulevalle jännitteelle (ulostulevahan alkaa olla aika standardisti se USB:n 5 volttia). Kännykän lataamistahan aloittaja suunnitteli, joten pitäisi onnistua. Se on sitten eri juttu, onko puhelin, paneeli tai edes teltta tallessa, kun illalla leirintäalueelle palailee. Itse en kovin äkkiä Keski-Euroopassa arvaisi jättää päiväksi edes valvotulla leirintäalueella.


      • pitäis toimia kirjoitti:

        Kännykän tupakansytytinlatureissa yleensä siis on jännitteensäädin, joka on mitoitettu 10-30 voltin sisääntulevalle jännitteelle (ulostulevahan alkaa olla aika standardisti se USB:n 5 volttia). Kännykän lataamistahan aloittaja suunnitteli, joten pitäisi onnistua. Se on sitten eri juttu, onko puhelin, paneeli tai edes teltta tallessa, kun illalla leirintäalueelle palailee. Itse en kovin äkkiä Keski-Euroopassa arvaisi jättää päiväksi edes valvotulla leirintäalueella.

        USB:N 5V 0.5A vaatii 12v:lla 7v hukkaamista lämmöksi ja 24v jo 19v hukkaamista lämmöksi. Saattaa regulaattori käydä kovin kuumana tupakansytkärin rungon sisällä.

        Katselin ERÄ-lehden testiä rinkoista ja repuista joissa oli aurinkopaneeli kiinteästl ommeltuna laukkuihin kiinni. Tuo saattaisi olla yksi vaihtoehto omaloma matkaajalle.

        Osassa oli oma pieni akku ja tarvittavat liittimet kännyköiden latailuun yms. Vermeet valmiina asennettuna.


      • muttas
        wunderwaffe kirjoitti:

        USB:N 5V 0.5A vaatii 12v:lla 7v hukkaamista lämmöksi ja 24v jo 19v hukkaamista lämmöksi. Saattaa regulaattori käydä kovin kuumana tupakansytkärin rungon sisällä.

        Katselin ERÄ-lehden testiä rinkoista ja repuista joissa oli aurinkopaneeli kiinteästl ommeltuna laukkuihin kiinni. Tuo saattaisi olla yksi vaihtoehto omaloma matkaajalle.

        Osassa oli oma pieni akku ja tarvittavat liittimet kännyköiden latailuun yms. Vermeet valmiina asennettuna.

        Mutta käyvätkös nuo kuumana... -niin miksi eivät...


      • 12v/5v 500mA
        muttas kirjoitti:

        Mutta käyvätkös nuo kuumana... -niin miksi eivät...

        Saattaa olla hiukan kehittyneempää tekniikkaa ja toki tilaakin on enemmän rakentaa kunnon jäähdytyselementit kuin pieni tupakansytkäri liitin.


    • IEC

      Standardi 12V/24V ja pitää kestää lähes 50V. Startatessa induktiiviset piikiit ampuu yli 100V.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      133
      1363
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      101
      1054
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      947
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      308
      832
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      803
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      37
      683
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      140
      603
    Aihe