Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
TheRat
TheRat
TheRat
Vapaa kuvaus
Aloituksia
35
Kommenttia
18263
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ero on siinä, että lämpö kerrostuu saunassa siten, että yleensä johonkin kohtaan muodostuu alue, jolla lämpö nousee nopeasti ylöspäin mentäessä. Tämä alue olisi hyvä sijoittaa alalauteen alapuolelle, jotta ihminen istuisi mahdollisimman tasalämpöisessä saunassa. Tätä kutsutaan löylyn laiksi.
Löylyn käyttäytyminen taas on eri asia. Usein tapahtuu tilanne, jossa löyly iskee vain päähän / hartioihin ja jalkoihin ei tule mitään. Tämä seuraa usein, mutta ei aina, löylyn lain mukaista lämpötilajakaumaa. Tähän voi vaikuttaa mm. löylyä ohjaavilla rakenteilla.
Mikäli löyly ulottuu alemmas kuin löylyn lain aiheuttama lämpötilakerrostuma, se rikkoo tuota kerrostumaa. Tällöin saunakokemusta voidaan yleisvaltaisesti parantaa heittämällä riittävästi löylyä. Eli jalatkin lämpenevät, kun löyly kiertää myös alas.
Mikäli löyly taas ei valu alas, ei sauna juurikaan lämpene alaosistaan, vaikka vettä viskoisi kuinka.
Tämä on selitetty alkuperäisessä artikkelissa aika selvästi. Yritin vääntää vielä hieman paksummasta rautalangasta, mutta jotenkin epäilen ettet vieläkään ymmärrä.
19.04.2024 11:16
Sen voi selittää sillä, että löylyn ja "löylyn lain" mukainen lämmön kerrostuminen ovat eri asioita. Mitä tämä yksi vänkääjä ei suostu ymmärtämään.
19.04.2024 10:42
Minä en katiskoja juuri harrasta, mutta mitä pari kertaa olen käynyt, niin kyllä niissäkin se saunan lämpötila on siellä 80 asteen paremmalla puolella ollut. Yleensä.
Kaverilla on katiska ja hän on kylmän saunan ystävä. 72 astetta säädetty lämpötilaksi ja auttamattoman surkea on kokemus. Kerran kävin kännissä itse säätämässä tuon 90 asteeseen ja johan alkoi sauna toimimaan. Eli ei se katiskakaan tarkoita, että löylyt olisivat välttämättä huonot...
19.04.2024 10:40
Ei kiuas kussut alleen, mistä sinä sen sait päähäsi? En minä kerralla sitä ämpärillistä kaatanut, vaan muutama kauhallinen kerrallaan... Sauna oli liian kylmä. Ei saanut löylyn tuntua ollenkaan.
Jos kivet jäähtyvät ja saunassa on sata astetta, on sekin huono asia. Kuuma on, mutta löylyt jäävät kovin olemattomiksi. Tilanne siis vain vähän parempi kuin minun eilisessä saunareissussani.
Esimerkiksi aidossa homma toimii. Sauna toki on viielä kun sinne menee, mutta luukun kun avaa, niin sieltä alkaa pöhöttämään useamman sata asteista ilmaa... Nopeasti nousee lämpötila ja löylyä heittämällä tuota nopeutta saa vielä kasvatettua. Avain tässäkin kuitenkin on lämmin sauna.
19.04.2024 10:38
Käytännössä kuitenkin 60-asteissessa saunassa on lähinnä tylsä istua. Eilen menin 70-asteiseen (yleensä tuossa 80-100 on hyvä väli), kun vaimolla oli mukamas kiire... Mätin ämpärillisen vettä kiukaalle ja sain aikaan lähinnä sen, että kaikki pinnat valuivat vettä. Itse ei päässyt hikoamaan, saati että olisi saanut kunnon löylyjä aikaiseksi.
Lisäsin sitten puita ja kävin vähän myöhemmin uudestaan yksin. Lämpötila 90 astetta ja alkoi jo tuntua saunalta. Vettäkään ei tarvinnut heittää kuin muutama kauhallinen ja tuli jo mukavan saunoitettu olo.
19.04.2024 09:20
Sellainen huomio vielä, että saunassa toki ok, kun lämpötilaerolla saadaan kesälläkin toimimaan ja kylmä ei niin talvellakaan haittaa kun lämmitys on kunnossa.
18.04.2024 17:15
Vaatii aikamoiset eristeet ja vähän innovaatioita lämmitysratkaisuissa, että menee läpi, mutta mikäs siinä.
Itse en haluaisi. Huono sisäilma kesäisin (jos ei avaa ikkunoita) ja kylmää pukkaa talvisin.
18.04.2024 17:14
Satanen on ihan hyvä lähtölämpö. Sitten vaan löylyllä oloa mukavaksi.
Saunasta riippuu, mikä on hyvä lämpötila. Minusta yleensä 90-110, joten satanen on aika keskimäärin hyvä. Jossain höyrysaunassa voi olla reilusti alle 90 ja kuivassa saunassa 120 on ihan ok...
18.04.2024 17:13
Miksi otit jonkun sydänläjän mukaan keskusteluun, jossa puhuttiin savusaunoista?
18.04.2024 17:12
Olet ilmeisesti se sama vänkääjä, joka ei osannut aiemminkaan lukea?
18.04.2024 16:42
Eikös sydänkiukaassa nimen omaan ole teräsvaippa? Ja kuulemma jotkut mullistavat ilmakanavatkin (eli kai ilmarako vaipan alla). Eihän sellainen toimi isossa saunassa, eikä oikein pienessäkään.
Kyllä sellaisellakin siis saunan varmaan kuumaksi saa, mutta sydärissä on muita vikoja, joiden takia se ei lämpene. Muutoin minun komeistani saunoista vain sähkökiukailla varustettuja ei saa yli sataan lämmitettyä.
18.04.2024 16:41
Miksi ihmeessä ei kuumenisi? Sata on savusaunalle vielä aika matala lämpötila. Sen minä saavutan ja ylitän helposti kaminakiukaallakin (joskaan lämpötilat eivät tee sisuksille hirveän hyvää).
18.04.2024 15:58
Juu, tuossa ei hahmoteta käsitteiden löylytasku ja löylyn laki eroja. Löylytasku tuossa muodostuu kuulemma oven yläreunan korkeudelle, joskaan en hahmota miten, jos se on tiiviisti kiinni... Tietysti jos oven yläpuolella on perinteinen viiden sentin rako, niin sitten...
Löylyn laki taas tuossa tapauksessa varmaan toimii aika hyvin, eli alalaudetta ylös vaan, niin pääsee koko kroppa melkein tasalämpöiseen tilaan.
18.04.2024 15:57
Savusaunassa kivet ovat yleensä hieman kuumempia kuin noissa jatkuvalämmitteisissä. Helposti puhutaan 500-600 asteen lämpötiloista ainakin alkuvaiheissa. Toki rakenteesta riippuu, minkä verran nostetta ilmamassaan tuo luo (lähinnä merkittävää on, miten ilma pääsee kivien luokse).
18.04.2024 14:13
Ideana tuossa vanhojen ratkaisujen ihannoinnissa on, että se 90% niistä asunnoista, joissa hometta ja kosteushaittoja esiintyi, on aikoja sitten purettu. Jäljellä ovat enää ne terveimmät. Tosin nekin on usein pilattu tekemällä saunoja ja suihkuja sisään...
18.04.2024 14:11
Jos oven tekee tiiviiksi niin tuo ongelma katoaa.
18.04.2024 11:24
Se, ettet ymmärrä tulon voivan olla alhaalla ja tuloilman olevan ohjattavissa kiukaan päälle, ei ole minun ongelmani. Eikä sekään, että vingut ongelmistasi vielä täysin asiaan liittymättömissä keskusteluissakin.
18.04.2024 11:23
On "sijoittanut" myös poiston lattitasoon, mikä eroaa RT-kortistojen ohjeista. Ja kun kiuasta lämmitetään ulkopuolelta, ei tuloilma mene palamisen mukana hormista ulos...
18.04.2024 11:22
En ole itse korttia lukenut, mutta Saunologi haukkui uudistuksen juuri tuolta osalta. Edelleen ilma sisään kiukaan vierestä alhaalta ja ulos helposti suljettavalla poistoilmaventtiilillä ylhäältä.
Ei toimine kaikissa painovoimaisissa. Omassa tulevassa nuo ovat sattumalta hyvä lähtökohta.
18.04.2024 09:25
Minä tiedän tuon, mutta tuo sekopää ei taida ymmärtää, että se vaikuttaa hieman saunan lämpenemistapaan...
16.04.2024 16:06
52 / 914