Vapaa kuvaus

Aloituksia

555

Kommenttia

9053

1. "Miksi+työnanataj+ei+usko+minun+olevan+mielikuvitusolento,+vaan+vaatii+minua+tulemaan+työpaikalle+erilaisten+sanktioiden+uhalla.+Miksi+verottaja+ei+usko+minun+olevan+mielikuvitusolento,+vaan+lähettää+minulle+verokortin+ja+verottaa+minua.+Miksi+vaimo+ei+usko+että+olen+mielikuvitusolento,+vaan+vaatii+viemään+roskat+ulos+ja+käymään+samalla+kaupassa.+Miksi+kaupan+kassa+ei+usko+että+olen+mielikuvitusolento,+vaan+vaatii+minulta+rahaa+ostoksista."Erittäin+helppo+vastata.Työnantajasi,+verottajasi+ja+vaimosi+uskovat+sinusta+oleviin+todisteisiin.+He+eivät+ole+sellaisia+kuten+ateistit,+jotka+eivät+HALUA+uskoa+todisteisiin+Jumalasta.
  2. Amerikkalainen+astronautti+James+Irwin,+joka+kävi+kuussa+Apollo-15+kantoraketin+kantamana+vuonna+1971,+viittasi+Gagarinin+kokemuksiin+sanoen:+"Vaikka+Juri+Gagarin+ei+nähnyt+Jumalaa+avaruuslennollan,+minä+näin+Hänet+kuumatkalla:+koko+universumin+valtava+järjestelmällisyys+osoitti+jumalallista+voimaa,+joka+pitää+kaikkea+koossa.+Näin+Jumalan+voiman+ja+merkit,+ymmärsin,+ettei+olemassaolo+ole+sattumaa.+Katsellessani+Maa-planettaamme,+joka+kellui+kauneudessaan+sysimustassa+avaruudessa,+tulin+uudella+tavalla+tietoiseksi+Jumalan+luomistyöstä+ja+rakkaudesta."Kuumatkan+jälkeen+Irwinin+tarkoitus+on+ollut+kertoa+maailmalle+Jumalan+suuruudesta+ja+rakkaudesta+ihmisiä+kohtaan.+Hän+kertoo:"Jumalan+voima+teki+minussa+työtä+koko+avaruusmatkan+ajan.+Tunsin+Hänen+läsnäolonsa+kuussa+hyvin+voimakkaana.+Meikäläinen,+koelentäjä,+mutterimies+ja+epäilijä,+kääntyi+odottamatta+kuussa+Jumalan+puoleen.+Luotin+äkkiä+enemmän++Jumalaan+kuin+Houstonin+avaruuskeskukseen.+Kuussa+minut+valtasi+vastustamaton+halu+palvoa+Jumalaa,+todistaa+Hänestä.+Jumalan+käsi+ohjasi+koko+ajan+minun+elämääni+enkä+minä+ollut+edes+huomannut+sitä.+Matka+kuuhun+antoi+elämälleni+uuden+suunnan:+sain+tarkoituksen+elämälleni,+tehtävän++Jumalan+palvelijana."Ote+kirjasta:+"Me+löysimme",+Karas-Sana+Oy,+1981+siv.+130-131Astronautti+James+Irwinin+todistus+on+hyvin+konkreettinen+esimerkki+siitä,+kuinka+ihminen+voi+kohdata+Jumalan+ja+kokea+Hänen+läsnäolonsa,+hyvyytensä+ja+rakkautensa.
  3. "Raiskattujen+tyttöjen+pakottaminen+avioliittoon+raiskaajien+kanssa+on+Raamatun+kirjaimellisen+tulkinnan+mukaista.+Kyllä+sen+tietää+olevan+puhtaasti+väärin+ja+epäoikeudenmukaista.+Mieti+jos+sinun+tyttäresi+tällä+tavalla+raiskattaisiin+ja+hänet+annetaisiin+jollekin+namusedälle."Tässä+olet+heti+unohtanut+sen,+mitä+aloituksessani+sanoin,+että+on+otettava+huomioon+sen+ajan+kultuuri,+jolle+laki+oli+tarkoitettu.+Kyseinen+Mooseksen+lain+kohta+kuuluu+Raamatunkäännöksen+1938/1933+mukaan:"Jos+joku+tapaa+neitsyen,+joka+ei+ole+kihlattu,+ja+ottaa+hänet+kiinni+ja+makaa+hänen+kanssaan+ja+heidät+siitä+tavataan,+niin+mies,+joka+makasi+hänen+kanssaan,+antakoon+tytön+isälle+viisikymmentä+hopeasekeliä,+ja+tyttö+tulkoon+hänen+vaimokseen,+koska+hän+raiskasi+hänet;+hän+älköön+hyljätkö+häntä+koko+elinaikanansa."++(5.Moos.22:28-29)Tämän+päivän+ihmisen+silmissä+laki+olisi+ollut+julma+tyttöä+kohtaan,+mutta,+mutta++sen+ajan+kulttuurissa+tilanne+oli+toisin.Raiskauksen+seurauksena,+tyttö+menetti+neitsyytensä,+eikä+olisi+sen+jälkeen+kelvannut+kenellekään+muulle+aviovaimoksi.+Hän+olisi+saanut+kärsiä+häpeää+koko+elämänsä.+Sen+lisäksi+raiskauksen+seurauksena+syntynyt+lapsi+olisi+kärsinyt+häpeää+koko+elämänsä,+koska+oli+syntynyt+avioliiton+ulkopuolella.Nykyinen+länsimainen+ihminen+kuvittelee,+että+raiskaajan+kanssa+avioliittoon+meneminen+olisi+uhrille+vain+ylimääräinen+piina.++Todellinen+piina+tuli+kuitenkin+raiskaajalle.+Hän+joutui+maksamaan,+paitsi+sakon,+tytön+isälle,+myös+elättämään+tyttöä+ja+hänen+lastaan+koko+elämänsä+ajan.+Tyttö+sen+sijaan+sai+itselleen+elättäjän,+jota+ilman+hän+olisi+jäänyt,+jos+ei+suostuisi+avioliittoon+raiskaajan+kanssa.On+hyvin+epätodennäköistä,+että+tyttö+olisi+kieltäytynyt+avioliitosta+raiskaajan+kanssa,+vaikka+hänellä+olisi+ollut+siihen+mahdollisuuskin.
  4. "Raamatussahan+hyväksytään+täysin+orjuus.+Siellä+vieläpä+annetaan+tarkkoja+ohjeita+siitä+miten+orjia+saa+nankkia+ja+kohdella,+sekä+miten+orjat+voi+omaisuutenaan+testamentata+perillisilleen,+niin+etteivät+orjat+vapaudu+orjuudesta+edes+orjaisännän+kuoltua"Orjuus+ei+ollut+Raamatun+aikana+yksiselitteisesti+paha+asia.+Siksi+myöskään+Raamatussa+ei+suoraan+kielletä+pitämästä+orjia,+mutta+heitä+tulee+kohdella+hyvin.+Monille+orjuus+merkitsikin+parempaa+elämää+ja+siksi+he+myivät+itsensä+vapaa-ehtoisesti+orjaksi.Sellainen+orjuus,+joka+meille+on+jäänyt+Amerikassa+olleesta+orjuudesta,+oli+jo+Mooseksen+laissa+kielletty."Joka+varastaa+ihmsen+ja+joka+myy+hänet+tahi+pitää+häntä+hallussansa,+se+rangaistakoon+kuolemalla."++(2.Moos.21:16)Kristinusko+oli+etunenässä+taistelemassa+vääränlaista+orjuutta+vastaan.+Erityisen+tunnettu+orjuuden+vastustaja+oli+kristitty+englantilainen+parlamentin+jäsen+William+Wilberforce+(1759-1833).+Kuukausi+hänen+kuolemansa+jälkeen+orjuus+lakkautettiinkin+Brittiläisessä+imperiumissa..Raamattu+mainitsee+myös+paljon+pahemman+orjuuden.+Se+on+synnin+orjuus.+Jeesus+tuli+vapauttamaan+ihmiset+tästä+orjuudesta.+Siksi+Häntä+kutsutaan+myös+nimellä+Vapahtaja.++Suurin+osa+suomalaisista+elää+tänäkin+päivänä+tässä+orjuudessa,+joka+johtaa+lopulta+iankaikkiseen+kadotukseen.++Kun+ihminen+vapautuu+synnin+orjuudesta,+hän+lakkaa+pitämästä+myös+muita+ihmisiä+orjinaan