Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Bossu
Bossu
Bossu
Vapaa kuvaus
Aloituksia
22
Kommenttia
3525
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Mulla+on+veneenrakennuksen+kirja,+jossa+on+selostettu+noita+mitoituksia+ja+siinä+oli+myös+muistaakseni+käytännönläheisiä+ohjeita,+joilla+esim.+yksinkertaisilla+tempuilla+sai+piirrettyä+kovalevylle+laipion+muodon+seinän+kaarevuuden+mukaan.+Sitten+on+vaikka+kerrottu,+millaiset+mitat+sohvalla+tai+sängyllä+kuuluu+olla+jne.+Suosittelen+tutustumaan+alan+kirjallisuuteen.
20.01.2017 11:02
Jos+väylänkäyttöön+tulee+matkaperusteinen+laskutus,+niin+täytyy+tarkkaan+harkita,+tuleeko+luoviminen+liian+kalliiksi+vai+kannattaako+ajaa+koneella.+Lisäksi+täytyy+pyytää+Meritaidon+kavereilta,+että+ne+siirtää+reimareita+lähemmäs+väylän+keskikohtaa,+että+voi+kiertää+ne+ulkopuolelta+turvallisesti.
19.01.2017 22:19
Merivartijat+kiittävät.+Sitten+vesillä+riudellään,+oltiinko+väylällä+vai+ei.
19.01.2017 22:09
Olen+itse+jonkin+verran+tuollaista+sistusta+rakentanut+veneeseen+ja+taloon,+ja+verrattuna+normitalorakennukseen,+on+veneessä+ongelmana+esim.+se,+ettei+ole+valmiita+kaappikokonaisuuksia+tai+ovia+karmeineen.+Talo+tehdään+tyhjänä,+kun+taas+veneeseen+pitää+kaikki+pöydät+ja+sohvat+suunnitella+ja+rakentaa,+eikä+ole+suoraa+kulmaa+missään..+Mitat+täytyy+saada+oikein+ja+saada+ne+sovellettua+veneeseen.+Tässä+kaikessa+menee+paljon+aikaa.+Talon+suunnitteluun+on+runsaasti+ammattilaisia,+ja+heitä+saa+erittäin+tarkat+mitat,+joista+on+helppo+tehdä.
19.01.2017 21:20
Oli+kyllä.+Englanninkielellä+kommentoi+Sam+Davies,+jonka+poikaystävä+on+kisassa+viimeisenä,+vielä+500M+matkaa+Kap+Hornille.+Hän+tippui+puomilta+kannelle+ja+meni+tajuttomaksi.+Ja+herättyään+saa+kuulla,+että+eka+vene+on+jo+maalissa.+No,+omalla+veneelläni+en+olisi+vielä+Hyväntoivonniemellä.
19.01.2017 20:54
Kyllä+mä+tiedän+esim.+yhden++tyypin,+joka+rakensi+40-jalkaisen+veneen+rungosta+valmiiksi+talven+aikana.+Eli+kyllä+se+onnistuu,+jos+ei+tartte+käyttää+päiviä+muuhun+työntekoon.+Jos+ei+tehdä+millintarkkoja+jalopuuliitoksia,+selviää+tietysti+vähemmällä.+50+eur/h+olen+itse+maksanut+pari+vuotta+sitten+koulutetulle+veneentekijälle+pienemmästä+hommasta.+Yksi+hyvä+on+Tero+Toivonen+Turun+seudulla.
19.01.2017 12:29
Kiitos+korjauksesta.+Turussa+partiolaiset+teettivät+vajaan+50-jalkaisen+veneen+kokonaan.+Hinnaksi+tuli+muistaakseni+400000.+Eli+kalliiksi+se+tulee,+mutta+jos+on+runko+valmiina,+niin+tulee+varmaan+halvemmaksi+kuin+tuo.+Sisustuksen+teki+muistaakseni+Paattimaakarit.
19.01.2017 09:55
Nyt+on+Thomsonilla+autopilotin+tuuliohjaus+rikki+ja+se+joutuu+ajamaan+käsin.+Ei+ole+nukkunut+pariin+päivään.+Vielä+pitäis+jaksaa+vuorokausi...
18.01.2017 21:23
Hong+kong-kaupoissa+on+näkynyt+muovista,+teippimuodossa+olevaa+keulasuojaa,+joka+siis+on+10-15+cm+leveää+ja+tarttuu+keulaan+kiinni.+Oli+useita+värejä.+Ehkä+sekin+vähän+suojaa.
18.01.2017 21:21
Naantalissa+paattimaakarit
18.01.2017 19:15
Peräsin+tarkoittaa+sitä+leveää+osaa+alhaalla.+Se+on+kiinnittynyt+peräsinakseliin.+Peräsin+katkesi+ja+irtosi.
18.01.2017 18:43
Itse+asiasta+voisi+todeta,+että+yhdeltä+toiselta+veneeltä+irtosi+peräsin+muutama+kuukausi+sitten,+mutta+he+onnistuivat+ylittämään+suuren+osan+atlanttia+rakentamalla+sadoista+metreistä+köyttä,+fendareista+ja+ankkurista+laahusankkurin+veneen+perään.+Tämä+piti+veneen+keulan+myötätuulessa+ja+venettä+pystyi+ohjaamaankin+ohjausnaruilla.+Karibian+päässä+tilattiin+satamasta+vene+hinaushommiin.+Siinä+tapauksessa+peräsimen+katkeaminen+oli+ilmeisesti+seurausta+fiksusta+suunnittelusta,+peräsimessä+oli+suunniteltu+katkeamiskohta,+kun+siihen+tuli+niin+kova+isku,+että+se+olisi+voinut+aiheuttaa+pahan+vuodon+veneeseen.
18.01.2017 14:38
Minäkin+laitoin+eilen+viestin,+jossa+oli+linkki+ja+melkein+pelkästään+englanninkielistä+lainausta+linkin+takaa,+ja+se+poistettiin.+Viesti+liittyi+Vendée+globe-kilpailuun,+joten+ilmeisesti+joko+myös+IMOCA60-veneet+on+pannassa+tai+sitten+poistetaan+englanninkieliset+viestit,+joissa+on+linkkejä.
18.01.2017 14:35
Yllättävän+usein+kuvat+on+ihan+kamalia.+Omassa+veneessäni+on+hieno,+taidolla+massiivijalopuusta+tehty+sisustus.+Sitä+ei+olisi+ikinä+uskonut+niistä+kuvista,+joita+veneestä+ensi+alkuun+näin.+Kuvia+oli+noin+kolme+ja+ne+oli+ilmeisesti+kuvattu+huonossa+valossa+paperikuvista.+Jos+tätä+venettä+joskus+myyn,+palkkaan+asialle+jonkun+ammattilaisen,+joka+osaa+ottaa+kuvat+ja+myös+jälkikäsitellä+ne.
17.01.2017 16:06
Ne+on+muuten+menneet+samoissa+tuulissa,+mutta+Kap+Hornille+tultaessa+le+Cleac'h+oli+800+mailin+johdossa+ja+joutui+tyveneen+muutamaksi+päiväksi,+jolloin+Thomson+pääsi+parhaimmillaan+28+M+päähän.+Jos+tuuliolot+olisivat+olleet+samat+koko+matkan,+olisi+le+Cleac'h+ollut+jo+muutaman+päivän+maalissa.
17.01.2017 14:27
Veneet+meni+pitkiä+pätkiä+21-22+solmua,+jota+ne+menee+silloin,+kun+tuuli+on+suunnilleen+yli+10+m/s.+Tällöin+foileista+varmaan+oli+hyötyä.+Sitten+on+taas+ollut+paljon+rauhallisia+pätkiä,+jolloin+vauhti+on+ollut+huomattavasti+hitaampaa,+esim.+nousu+atlanttia+ylös+on+ollut+aika+verkkaista+kärkiveneillä,+monta+päivää+on+menty+alle+10+solmua.+Sen+verran,+mitä+minä+olen+seurannut,+luoviosuuksia+on+ollut+aika+vähän.+Mahtaakohan+foileilla+olla+vaikutusta,+jos+tuulta+on+vaikka+16+m/s?+Vai+meneekö+maksimivauhti+jonkun+muun+ominaisuuden+mukaan?+Mun+muistaakseni+Thomson+kertoi+foilien+käyttöalueen+olevan+jollain+tietyllä+nopeusalueella,+mutta+siis+huippuvauhdeissa+niillä+ei+ollut+vaikutusta,+otettiinko+jopa+rungon+sisään..
17.01.2017 12:39
Joo,+mutta+muistaakseni+vain+joillain+yli+14+solmun+vauhdeilla.
17.01.2017 11:26
Thomson+aiemmin+vannoi,+että+jatkossa+ajelee+vain+foiliveneillä.+Pienetkin+erot+tietysti+merkitsee+noissa+kisoissa.
17.01.2017 06:49
Niin,+herää+kysymys,+kuinka+tärkeitä+ne+foilit+lopulta+on,+jos+maailmanympärimatkalla+häviää+toisen+foilin+puuttumisesta+huolimatta+vain+muutaman+tunnin.+Pari+tyyppiä+joutui+keskeyttämäänkin+foilin+hajoamisen+takia.
16.01.2017 15:51
Sen+pystyy+matemaattisesti+laskemaan+aika+tarkasti,+kun+tiedetään+saarten+paikat,+tuule+nopeus,+suunta,+veden+syvyys+jne.+Ex-kollega+kirjoitteli+aiheesta+väitöskirjaa.+Näistä+saadaan+selville+aallon+korkeus+ja+muoto+tietyssä+paikassa.
15.01.2017 10:34
113 / 177