Onko ylläpidolla kytköksiä Hanseen?

Sensurointia

Aloitin pari tuntia sitten jutun jossa viittasin parin viikkoa sitten tapahtuneeseen peräsinvaurioon. Siinä noin 10 vuotias 53 jalkainen Hanse menetti peräsimen lasikuidin irrottua alumiinikehyksestä ja vene menetti ohjattavuutensa. Kolmeen päivän taistelun jälkeen noin 15 m/s tuulessa ja 4 metrin aallokossa johti lopulta yli 300 000 euron veneen hylkäykseen. vene jäi ajelehtimaan Atlantille eikä sitä oel vielä löydetty. Laitoin linkin tapahtumasta ja veneen etsinnästä kertovaan juttuun.

Ylläpito on poistanut tämän säikeen. Sensurointiako? Kaupallisia intressejä?
Eli onko ylläpidolla jotain kytköksiä Hanseen vai voiko iso venemerkki mainettaan suojellakseen poistattaa tälläiset ikävät kertomusket? Faktahan on, että mm. tuo Hansen peräsinratkasu on erittäin huono ja jopa vaarallinen.

30

706

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimi444Merkki

      Minäkin ehdin vastata tuohon viestiin. Mainitsin, että tapaus osoittaa, kuinka vaikeaa pelastautuminen on avovesillä.

      Viestin löytää Cruisersforumilta.

    • totuudentorvi53

      Tähän sopii kyllä odottaa / vaatia vastausta ylläpidolta!

    • Joojooh

      Niin se selittäis esim. miksi täällä on koko ajan siis säännöllisesti vanhoja "antiBava" juttuja.

      • TaiSittenIhanAsiasta

        Voi olla ylläpidon kytköksistä kiinni, mutta kyllä kirjoittajien asenteellakin voi olla osuutta.

        Kun Swan hylätään ongelmien vuoksi Atlantille, täällä valmistajan nimi mainitaan korkeintaan kehuvasti, "mahtoi olla hirveä myrsky, kun vene jouduttiin hylkäämään vaikka oli Swan".
        Jos taas jokin ranskassa tai saksassa tehty vene joudutaan hylkäämään, vastaustyyli on "Faktahan on, että mm. tuo Hansen peräsinratkasu on erittäin huono ja jopa vaarallinen".

        Onkohan näin? Sama tanskalainen Jefa tekee niin Hansen, Bavarian, HR:n, X:n kuin FinnGulfinkin peräsimet. Ja hyvin samanlaisilta rakenteet näyttävät. Voihan olla, että ylläpidossa on sen verran asiantuntemusta, että osaavat katsoa tuon "Fakta homman" totuutta vääristeleväksi tai panetteluksi. Ja poistavat viestin, hyvä niin.


      • Rudder_

    • nettipurjehtija

      Täältä poistuu asiallisia viestejä täysin sattumanvaraisesti. Epäilen, että sensurointia hoitaa tietokoneohjelma eikä ihminen. Algoritmi tekee päätöksen viestin teknisten seikkojen perusteella sekä mahdollisesti myös koneoppimisen avulla, mutta ei missään tapauksessa arvioimalla kirjoituksen sisältöä laadullisesti. Kone ei siihen pysty.

      Mikään muu kuin automatisoitu moderointi ei voi selittää järjenvastaisilta tuntuvia viestien poistoja, vaikka moni poistettavaksi joutava häiriköinti ja turhanpäiväisyys saa jäädä näkyviin.

      Automatiikka selittää myös sen minkä takia kovasti kaivattuja vapaaehtoisia moderaattoreita ei ole saatu takaisin viimeisimmän uudistuksen jälkeen.

    • Nimi444Merkki

      "Täältä poistuu asiallisia viestejä täysin sattumanvaraisesti. Epäilen, että sensurointia hoitaa tietokoneohjelma eikä ihminen."

      Nyt kun tarkemmin mietin, niin tuossa syy todennäköisesti on. Viesti oli aloitus ja siitä taisi suurin osa olla englanninkielistä. Se taisi riittää automaattisensuroinnille merkiksi siitä, että viesti on spammia.

      Voi olla, että myös useampi linkki aloitusviestissä johtaa samaan tulokseen.

      • uteliasseattlessa

        No nyt kun viestiketju on auki niin mikä oli alkuperäinen asiasi? Sinulla on "fakatatietoa" Hansen peräsinratkaisusta, poikkeaako se jotenkin muiden vastaavien veneiden peräsimistä? Mitä halusit alunperin kertoa tai kysyä?


      • Kerkesinlukee

        Siinä kerrottiin Hanselle sattuneesta peräsin haverista.


    • Venttiilinhattu

      Linkitys taitaa olla kielletty? Ainakin mulla on lähtenyt molemmat viestit johon lisäsin päivälehden linkin.

      • Minäkin laitoin eilen viestin, jossa oli linkki ja melkein pelkästään englanninkielistä lainausta linkin takaa, ja se poistettiin. Viesti liittyi Vendée globe-kilpailuun, joten ilmeisesti joko myös IMOCA60-veneet on pannassa tai sitten poistetaan englanninkieliset viestit, joissa on linkkejä.


      • Soittakaa-vainoharhainen

        Säännöissä kielletään viestit, joissa on pelkkä linkki, mutta ei linkkaamista sinänsä. Samoin kiellettyjä ovat viestit, joissa on vain lainaus jostain muualta olevasta tekstistä. Suomeksi (kaiketi myös ruotsiksi) tulisi kommunikoida.

        Tarkoituksena lienee, että täällä keskustellaan, eikä vain leikellä ja liimailla ilman omaa panosta.

        Tyhmää sellaisten linkkiviestien poisto toki on, jotka syventävät aihetta ja antavat siitä lisätietoa, mutta ratksisuna on kai nasevasti kertoa, mitä linkistä löytyy ja miten se liittyy aiheeseen.


    • Itse asiasta voisi todeta, että yhdeltä toiselta veneeltä irtosi peräsin muutama kuukausi sitten, mutta he onnistuivat ylittämään suuren osan atlanttia rakentamalla sadoista metreistä köyttä, fendareista ja ankkurista laahusankkurin veneen perään. Tämä piti veneen keulan myötätuulessa ja venettä pystyi ohjaamaankin ohjausnaruilla. Karibian päässä tilattiin satamasta vene hinaushommiin. Siinä tapauksessa peräsimen katkeaminen oli ilmeisesti seurausta fiksusta suunnittelusta, peräsimessä oli suunniteltu katkeamiskohta, kun siihen tuli niin kova isku, että se olisi voinut aiheuttaa pahan vuodon veneeseen.

      • 4plus16

        Koitapa päättää irtosiko peräsin vai katkesiko se. Molemmat tuskin samaan aikaan onnistuivat ainakaan siten että näyttöä asista jäi.


      • 4plus16 kirjoitti:

        Koitapa päättää irtosiko peräsin vai katkesiko se. Molemmat tuskin samaan aikaan onnistuivat ainakaan siten että näyttöä asista jäi.

        Peräsin tarkoittaa sitä leveää osaa alhaalla. Se on kiinnittynyt peräsinakseliin. Peräsin katkesi ja irtosi.


    • sattunutnäkemään

      Olen seurannut välimerellä erästä mainittua Saksalaismerkkiä joka on n.50 jalkainen ja aivan käsittämätön susi. Eräs mekaanikko esitteli telakalla sen ongelmia joita oli ollut uudestata lähtien mm. moottorin vetolaitteessa perä - ja keulapotkureissa ym. Vene oli yksityisomistuksessa mutta vuokrattuna charterkäyttöön. Viime kesänä parhaaseen veneilyaikaan seisoi liki 3 viikkoa odottamassa osia alaslaskettavaan keulapotkuriin. Jo yksin luukun sovitus oli tehty kuin kirveellä ja sopivuus oli ihan luokaton niin edessä kuin takanakin. Varustuksesta päätellen ei mikään kansanvene tai karvalakkimalli. Voip olla tienaaminen lujassa noilla opeilla.

    • Rudder_ja_Sensurointia

      Joo, alla olevassa linkissä on myös tälläinen tarina. Peräsin hajosi Sweddish Yact:ista (taas lapioperäsin) ja rakensivat köysistä, ketjuista ja fendareista systeemin jolla purjehtivat perille Karibialle. Hyvä kuva ohjausjärjestelystä.

      http://www.yachtingworld.com/features/rudder-failure-1500-miles-to-sail-69460

      En ole, enkä aluksi edes ollut, mitenkään Hansea vastaan. Ja sattuu näitä peräsinongelmia muillekin merkeille kuten tässä. Tuntuu vain, että aihe on hyvin arka monelle valmistajalle. Tosiaan Jenneaun kanssa olen myös tapellut, että kaikissa lapioperäsimissä on ongelmia. Osasssa on myös laminointiongelmia. Hansessa niitä on ollut netin mukaan yllätävän usein. Hansen mielestä ne ovat liittyneet aina purjehtian vikaan (esim. on osuttu pohjaan) Eräässä Norjalaisessa tapauksessa vene oli jätetty talveksi veteen (yleistä esim. Oslossa) ja jäät olisivat aiheuttaneet peräsimen delaminaation. Mikä sitten on totuus?


      Aloituksessa oli tosiaan Suomea joku 10 riviä, sitten linkki juttun ja jutusta kopio englanniksi, varmaan joku 30 riviä. Englannin kieli näköjään täällä pannassa? Maahanmuuttovastaisuuttako? Vai onko ruotsinkeilellä sama pannassaolon asema?

    • Ei_luottoa

      Suomi 24:ssä useat keskusteluviestitkin ovat ilmeisesti robotin kirjoittamia. Lapioperäsimellä on turhan riskaabelia lähteä pitkälle, sehän on akselissaan kiinni veneessä vain yhdestä kulmastansa ja lapioperäsimen kiinnitys siihen akseliinsakin on ihan heiveröinen.

    • seppomartti

      Lapioperäsin on tehokkain mutta tietenkin myös Akilleen kantapää. Tuoreita tapauksia oli mm. ARC2015 uudet More 55 veneet. 5 venettä ja ainakin kahdesta hajosi peräsin, toisesta lavan kärjestä ja toisesta läheltä tyveä. Jos avomerelle lähtee, niin kannattaa etukäteen miettiä menettelytapoja peräsinvaurion varalta. Aloituksessa mainittu Hanse 53 ei ollut näin tehnyt ja toiminta peräsimen menettämisen jälkeen oli heikkoa tai surkeaa. Ymmärrettävää tietenkin oli kiirehtiminen lasten saamiseksi pois epämukavasta ympäristöstä.
      Erikoinen anekdootti kun juuri tilaan Jefalta tuplaperäsimiä. Heillä ei kuulemma ole koskaan ollut rakenteen kanssa ongelmia.

    • Kohtalähteetämäkin

      Luulin jo, että omien asiaviestieni poisto oli kiusaa. Mutta eipä ollutkaan, kun näin on tehty muillekkin. Muutenhan mode olisi kiusaaja.

    • Ei täällä taida olla muita modeja kuin robotti tai algoritmi. Vapaaehtoisilta ihmismodeilta poistettiin työkalut viimeisimmän uudistuksen myötä. Elämä on siitä lähtien ollut helpompaa :)

      • nettipurjehtija

        Valitettavasti palstan lukijoiden elämä ei ole siitä helpottunut :)


      • Masaesbosta

        Terve bollox, me olemme täällä kaivanneet sinua jo monta kertaa.
        Etenkin kun ne kaikenmaailman kauppiaat laittoivat jokaiseen ketjuun niitä viestejään,
        Kun sitten illalla tulit netin ääreen ja näit, että sillä oli tuore kommentti, joka sitten osoittautuikin roskaksi.
        Ilmeisesti nämä robotit ovat oppineet niitä poistamaan kun nykyisin on ollut siltä osin paremmin.
        Toivottavasti vielä palaat :D .


      • Masaesbosta kirjoitti:

        Terve bollox, me olemme täällä kaivanneet sinua jo monta kertaa.
        Etenkin kun ne kaikenmaailman kauppiaat laittoivat jokaiseen ketjuun niitä viestejään,
        Kun sitten illalla tulit netin ääreen ja näit, että sillä oli tuore kommentti, joka sitten osoittautuikin roskaksi.
        Ilmeisesti nämä robotit ovat oppineet niitä poistamaan kun nykyisin on ollut siltä osin paremmin.
        Toivottavasti vielä palaat :D .

        Mukava kuulla että muistetaan hyvällä :)

        Palaisin toki, mutta moderaattorina en voisi tehdä muuta kuin paheksua ja torua, koska modeilta vietiin mahdollisuudet poistaa viestejä.


    • Videota
    • Sensurointia
    • teräksestä

      Entä jos isoille merille lähdettäessä laittais peräsimen teräksestä?
      Kun riskit ovat näemmä melkoiset ei kustannus liene ylivoimainen.
      Ihan vaan rakentava ehdotus :)

    • "Entä jos isoille merille lähdettäessä laittais peräsimen teräksestä? "

      Meillä Savossa kaikkea on vähintään kaksin kappalein. Toista vaimoa ei kylläkään saa virallisiin kansiin.

      Koska kaikkea on kaksi, on myös kieliä. Siksi meille opetetaan jo pienenä englanninkielistä perussanastoa, johon kuuluu mm. SOS rudder.

      • varsinvainsuomalainen

        Saako teillä päin sitten katsastaja vaatia moista? Kun se katsastus on niin monelle kiukun paikka...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      122
      6292
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      158
      4020
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3335
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      477
      2839
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      277
      1838
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      34
      1516
    7. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1426
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1366
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      169
      1348
    10. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      14
      1293
    Aihe