Voiko jostain ostaa sisustuksen?

TeoriastaKäytäntöön

Haaveissa on yhteinen teräsveneprojekti kaverin kanssa. Runko meiltä syntyy. Siihen on eväät sekä teoriassa että käytännössä. Sisustus on sitten eri asia.

Kuka sellaisia tekee? Se saisi olla yleisilmeeltään karkea. Emme tarvitse korumaista tunnelmaa. Puuta on kuitenkin saatava esiin, jottei tule kalsea olo.

Jos tiedätte tekijöitä, niin tiedättekö hintaluokkaa? Veneellä tulee olemaan mittaa noin 13 metriä.

Jos ei Suomessa, niin entä Euroopassa?

48

1856

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • qqpwe

      Melkeimpä mikä tahansa veneveistämö/venepuuseppä-firma tekee sulle sisustuksen. Maksajana voit tilata sen tyylisen kuin haluat, korun tai karkean. Hinnat selviää vain suoraan tekijöiltä kysymällä.
      Pieni surffailu netissä, niin veistämöitä löytyy.
      Vaikka näistä voi aloittaa http://www.puuveneveistajat.fi/veistamot/

      Hintmielessä voi olla fiksua tutkia myös Viron tekijöitä.

    • seppomartti

      Virossa työn hinta on noin puolet suomalaisesta veneen sisustamisesta. Työtunteja tulee kulumaan niin paljon, että luultavasti ainoa realistinen vaihtoehto on tehdä sisustus itse pahvimalleilla ja pala kerrallaan. Pelkästään runkonne laserkeilaaminen ja piirustuksien teko 3D mallilla voi maksaa 50- 100 t€. Siis ennen kuin työ alkaa veneveistämöllä. Eli tuskin kannattaa.. Ilman kunnon piirustuksia tuumaus- ja tekotunteja tulee niin monta tuhatta enemmän, että paras tehdä itse.

      • parastehdä

        Tuleeko siitä sitten hyvän karkea ensi kertaa itse tekemällä ja ilman laserkeilaamisia ja ilman 3D-mallia?


      • sooopaa

        laserkeilaaminen ja 3D, voi hitto mitä soopaa!
        Veneen sisustuksia on tehty iät ajat ennenkuin laseria tai tietokoneita oli keksittykään. Osaava venepuuseppä tekee kyllä sisustukset.


    • tarvivenepuuseppäolla

      No kuka vaan kätevä timpuri / kirvesmies tekee omatekoiseen peltirunkoon "karkean" puusisustuksen!

      • Rouvi

        Kannattaisi perinteisesti tehdä projektista toteutuspäätös, se normi kolmiosainen
        kustannus "suuntaa antava laskelma " puukatkaa ensin se runkoaihio, ehän on kahdeltamieheltä 34 jalkaisessa pariviikkoa, jos lokistiikka pelaa ym. väliaikaisen
        telakkanne luokitus ja sijainti päätetty " jossain nykyisin vaaditaan toimenpidelupa
        ym. tulityönormit, saaristossa perinteisesti ne on aina kunnossa.
        silloin saa kokeneen vanhemman jo kohta sukupuuttoon kuolevan rehellisen
        arvion, hän myös näkee tuhansia asioita joista ei tarvetta keskustella, jos työnne
        on jälki on asiallista ja muoto käyttötarkoitus on selvillä.
        Minä olen nelkeimpä aina tehynyt pienoismallin 1/10;piin, 4.5mm tammiviilusta
        toteutus yksinkertaista, siinä voi hyuoletta käyttää omaa läppäriä ym. kuvat
        mahtuu ihan mormitulostimeen ja pituus riittää. sit vain suikaleet viiluteipilläkiinni
        viiluun ja leikkaus, väliaikaiset apukaaret kartonkipahvista ym. jäykisteet.
        Jos sen tekee huolella, käy niinkuin minulle niitä on takkahuoneessa koristeena,
        tosin ne on puuveneitä yksi on täysin takiloitu. Jos vielä innostusta projekti
        on toteutus kelpoinen. kokenut veneenrakentaja mielellään konsultoi yhden
        päivän, ja yleensä piirtää käyttötarkoitusta vastaavan erkonomisen työmetodin
        kuultopaperille vaivattomasti mittasuhteessa, ne 100mm millin pienet muutokset
        tuntuu järkeviltä, mut yleensä silloin on jo merihädässä !
        Kyllä metallimies pystyy auttamaan paljon venepuuseppää antaa jopa koneiden
        käyttöoikeuden jos piirustusten lukutaito ok. Tammesta on edullisnta tehdä
        siisti erkoniminen toimiva kokonaisratkaisu, jo puolivalmis sisustus on merikelpoinen, jos aikataulut ja se putjetti ok. kirjallinen sopimus ok.
        puusepänluona käynti jo vakuuttaa ja pihalla oleva paatti ym. kaikki puutyöt
        joita on ympärillä, käsityöläisen elämäntapa on yleensä vaatimaton, koneet on yksinkertaisia niitä ei tarvitse ostaa kuin kerran vaikka niitä on paljon,
        niin on venetyyppejäkin. Joskus on halvinta ostaa puolivalmis aihio, oli kyseessä
        alumiini, teräs, petoni, puuvene ym. yleensä kaikki koneet on perinteisesti.
        Kukaan meistä ei ole ammattilainen venealalla aina oppii uutta.
        Minä olen nähnyt hieman liikaa kulissien taakse, nyt taas mielessä saaristolaismallinen soutuvene kieltämättä siinä on haastetta, ei koskaan pysty kahtasamanlaidsta puukkaamaan, kieltämättä nyt niille on kysyntää.
        Semppiä projektille.


    • TeoriastaKäytäntöön

      Uskon että moni kirvesmies tekee sisustuksen mökkiin, mutta eikö veneen sisustuksen rakentaminen ja paikalleen sovittaminen vaadi erikoistietämystä ja osaamista?

    • UnohdaSovittelu

      Jos on eväät teoriassa niin se kuullostaa siltä, että vene on suunniteltu eikä vain tehty ja ei näin tarvitse mitään laserkeilausta. Olen yhden rungon tehnyt piirustuksista ja siihen kannattaa panostaa eikä alkaa ihan levynipusta pilkkomaan. Jos runkosuunnitelmat on vaikka paerilla niin siitä tekee kyllä 3-D mallin jolla myös sisustuksen suunnittelu onnistuu. Jos ei itseltä onnistu niin pestaa joku opiskelija hommiin.

      • seppomartti

        Sisustuksen suunnittelu onnistuu vaikka ruutupaperilla. Mutta siitä suunnitelmasta ei voi tehdä osia, jotka sopisivat toisiinsa ja veneeseen. Sitä tarkoitin pahvimallien kanssa pelaamisella. Sama tilanne, jos paperipiirustusten perusteella harrastelijat hitsaavat veneen rungon. Se ei ole sama kuin piirustus.
        Mitat käytännössä tarkistetaan laserilla ennen 3D mallinnusta. Siis mikäli tarkoituksena on sisustuksen osien teko piirustusten pohjalta sillä tarkkuudella, että ne sopivat paikalleen ja toisiinsa. Näin se tosiaan käytännössä menee.
        Epäilemättä venepuuseppä voi tehdä sisustuksen ilman tarkkaa 3D mallia ja tarkkoja mittoja. Niin kauan kun näitä taitajia kuihtuvan veneteollisuuden maassa vielä löytyy. Aikaa vaan kuluu enemmän.
        Kun tuntiveloitus Suomessa on 60-70 niin on epätodennäköistä, että 13 m purjeveneen sisustus teetettynä koskaan toteutuu kustannusten vuoksi.. Tulee halvemmaksi ostaa valmis peltivene esim. Hollannista. Rungon tekemisen osuus on niin pieni osa kokonaiskustannuksista. Toinen vaihtoehto on tehdä alusta loppuun kokonaan itse hyvän piirustuksen pohjalta.


    • Naantalissa paattimaakarit

      • sssg

        Paattimaakarit on Raisiossa, ei naantalissa


      • sssg kirjoitti:

        Paattimaakarit on Raisiossa, ei naantalissa

        Kiitos korjauksesta. Turussa partiolaiset teettivät vajaan 50-jalkaisen veneen kokonaan. Hinnaksi tuli muistaakseni 400000. Eli kalliiksi se tulee, mutta jos on runko valmiina, niin tulee varmaan halvemmaksi kuin tuo. Sisustuksen teki muistaakseni Paattimaakarit.


    • JaaqqoQ

      Millainen sisustus Dunckerin veneessä oli? Eikös veneenkin kanssa käynyt niin, että painopiste oli ensin täysin poskellaan?

    • toisinpäin

      Tehkääpä ensin sisustus ja sitten runko siihen päälle, elikkä kalliimpi ja vaikeampi ensin. Helpommin ja nopeammin tehtävissä on teräsrunkonne, teette sen sitten valmiin sisäosan päälle, eikös niin.

      • Tunari1

        "Tehkääpä ensin sisustus ja sitten runko siihen päälle..."
        Sisustuksesta tulee helposti liiankin karkea kun runko hiekkapuhalletaan maalausta ja eristystä varten. Ja saattaa olla myös monin paikoin hiiltynyt hitsauksen jäljiltä.


    • eisisutusnikkari

      Minusta paras neuvo oli annettu heti alussa elikä ottaa yhteyttä venepuuseppiin! Saa nopeasti tuntumaa hintaankin.

    • mermies

      Ilmeisesti on haaveissanne rakentaa aloituksessa mainitun kokoinen purjevene. Rungon ja sisustuksen lisäksi tarvitaan melkoisesti myös muuta varustusta. Tässä eräs surullinen tarina:

      http://www.sy-noah.de/

      Linkin vene hankittiin runkovalmiina, vähän pienempi kuin aikomanne. Runko oli hankittu viisi vuotta sitten, tarkoitus oli (jos muistan oikein, luin jutut marraskuussa) tehdä kolmen vuoden reissu maailman ympäri. Rakentelu viivästyi niin, että lopulta aikaa jäi yksi vuosi ja suunnitelma muuttui Atlantin kierrokseksi. Häthätää vene koeajettiin (2016) ja luokitettiin Saksassa, vietiin kumipyörillä Barcelonaan, purjehdittiin Kanarialle. Varustelua ja korjailua riitti jatkuvasti.
      Veneellä lähdettiin ARCiin, unelmamatka alkoi. Pari päivää lähdöstä ilmeni vuoto, jota ei pystytty paikallistamaan eikä saatu hallintaan. Miehistö pelastettiin ja vähän myöhemmin vene upposi.

      Tuolla aiemmin oli Seppomartin hyvä näkemyksellinen ehdotus hankkia vene valmiina vaikka Hollannista.

    • Taalanvenyttäjä

      Ketjussa jo todettinkin, että sisustuksen teettäminen maksaa mansikoita vaikka rungon saisikin taiteltua kasaan itse. Yksi lisänäkökulma asiaan on veneen jälleenmyyyntiarvo, joka varsinkin "karkealla sisustuksella" jää väkisin vaatimattomaksi. Säästösyistä ei siis kannata ryhtyä itse venettä rakentamaan jos siihen kuitenkin tarvitsee ammattiapua.

      Halvemmaksi tulee ostaa valmis vene, tunnetun valmistajan tuotteesta saa vielä myydessäkin jotakin, omatekeleistä ei juuri mitään valmistuskustannukiin nähden.
      One Offien jälleenmyyntiarvo tuppaa jäämään varsin heikoksi riippumatta siitä miten hyvin ne on tehty.

      • Ei ole kiva dumata haaveilua, mutta: Suomenmaalla on keskeneräisiä teräsveneprojekteja aivan liian monella pihalla. Rahaa, aikaa ja terveyttä on hukattu. Osia ja varusteita ostettu koko pankkitilin ja jossain tapauksissa talon, avioliiton ja työpaikankin kustannuksella. Monessa on päästy noin 1/4 valmiusasteeseen, harvassa noin 1/2 ja ERITTÄIN harvassa maaliin. Satsattujen resurssien takaisinsaamiseen ei tule olemaan mitään käytännön mahdollisuuksia - ikinä.

        Negatiivissävytteisestä aloituksesta huolimatta olen aidosti sitä mieltä, että on hienoa, että jotkut jaksaa ryhtyä.

        Jos on kova polte alkaa itse tekemään niin ehdottomasti kannattaa etsiä keskentekoinen, jonka mukana tulee mahdollisimman paljon arvokkaita komponentteja.


      • Tunari1
        spkoo kirjoitti:

        Ei ole kiva dumata haaveilua, mutta: Suomenmaalla on keskeneräisiä teräsveneprojekteja aivan liian monella pihalla. Rahaa, aikaa ja terveyttä on hukattu. Osia ja varusteita ostettu koko pankkitilin ja jossain tapauksissa talon, avioliiton ja työpaikankin kustannuksella. Monessa on päästy noin 1/4 valmiusasteeseen, harvassa noin 1/2 ja ERITTÄIN harvassa maaliin. Satsattujen resurssien takaisinsaamiseen ei tule olemaan mitään käytännön mahdollisuuksia - ikinä.

        Negatiivissävytteisestä aloituksesta huolimatta olen aidosti sitä mieltä, että on hienoa, että jotkut jaksaa ryhtyä.

        Jos on kova polte alkaa itse tekemään niin ehdottomasti kannattaa etsiä keskentekoinen, jonka mukana tulee mahdollisimman paljon arvokkaita komponentteja.

        Jos tavoitteena olisi esimerkiksi purjehtia maailmanympäri ja sitä varten tarvittava vene valmistettaisiin itse koska se tulee paljon halvemmaksi kuin ostaa valmis vene, projekti olisi perusteiltaan täysin epäonnistunut. Mutta tässähän unelmana on ruveta hitsailemaan kaverin kanssa veneen runkoa kasaan ilan että muista tavoitteista on mainittu mitään. Minusta tuo on ihan hyvää ajanvietettä sellaisenaankin, eikä edes kovinkaan kallista jos tilat ja välineet ovat valmiina. Minullakin on ollut tallin nurkassa vanha auto korjattavana jo yli kolme vuotta. En tiedä koska se valmistuu, eikä minulla ole sille mitään käyttötarkoitusta mietittynä valmistuttuaan, mutta ei se minusta ole yhtään huonompi harrastus kuin sukankutominenkaan.


      • spkoo kirjoitti:

        Ei ole kiva dumata haaveilua, mutta: Suomenmaalla on keskeneräisiä teräsveneprojekteja aivan liian monella pihalla. Rahaa, aikaa ja terveyttä on hukattu. Osia ja varusteita ostettu koko pankkitilin ja jossain tapauksissa talon, avioliiton ja työpaikankin kustannuksella. Monessa on päästy noin 1/4 valmiusasteeseen, harvassa noin 1/2 ja ERITTÄIN harvassa maaliin. Satsattujen resurssien takaisinsaamiseen ei tule olemaan mitään käytännön mahdollisuuksia - ikinä.

        Negatiivissävytteisestä aloituksesta huolimatta olen aidosti sitä mieltä, että on hienoa, että jotkut jaksaa ryhtyä.

        Jos on kova polte alkaa itse tekemään niin ehdottomasti kannattaa etsiä keskentekoinen, jonka mukana tulee mahdollisimman paljon arvokkaita komponentteja.

        Kyllä mä tiedän esim. yhden tyypin, joka rakensi 40-jalkaisen veneen rungosta valmiiksi talven aikana. Eli kyllä se onnistuu, jos ei tartte käyttää päiviä muuhun työntekoon. Jos ei tehdä millintarkkoja jalopuuliitoksia, selviää tietysti vähemmällä. 50 eur/h olen itse maksanut pari vuotta sitten koulutetulle veneentekijälle pienemmästä hommasta. Yksi hyvä on Tero Toivonen Turun seudulla.


      • Stigo
        spkoo kirjoitti:

        Ei ole kiva dumata haaveilua, mutta: Suomenmaalla on keskeneräisiä teräsveneprojekteja aivan liian monella pihalla. Rahaa, aikaa ja terveyttä on hukattu. Osia ja varusteita ostettu koko pankkitilin ja jossain tapauksissa talon, avioliiton ja työpaikankin kustannuksella. Monessa on päästy noin 1/4 valmiusasteeseen, harvassa noin 1/2 ja ERITTÄIN harvassa maaliin. Satsattujen resurssien takaisinsaamiseen ei tule olemaan mitään käytännön mahdollisuuksia - ikinä.

        Negatiivissävytteisestä aloituksesta huolimatta olen aidosti sitä mieltä, että on hienoa, että jotkut jaksaa ryhtyä.

        Jos on kova polte alkaa itse tekemään niin ehdottomasti kannattaa etsiä keskentekoinen, jonka mukana tulee mahdollisimman paljon arvokkaita komponentteja.

        Asia on todellakin kuten mainitsit. Suurin osa teräsveneprojekteista on enemmän tai vähemmän kesken. Ja ne harvat valmiitkin ovat todella haasteellisia myytäviä.

        Asiasta voi niin halutessaan varmistua käymällä Lauttasaaressa Pursiseura Sindbadin A-laiturilla. Sieltä löytyy kattava kattaus itsetehtyjen teräsveneiden historiaa ja nykyisyyttä.

        Särkyneiden haaveiden laiturilla voi myös niin halutessaan jututtaa myös alan mestareita- he ovat jo unohtaneet enemmän teräsveneiden rakentamisesta ja sisustamisesta kuin säikeen aloittaja tulee koskaan oppimaan.

        Ja näiltä mestareilta voi ja kannattaa tiedustella teräskaunottarien myyntiaikeita.


    • Keskenjäi

      Joillekin ihmisille itse rakentaminen voi olla juuri se mitä he haluavat. Kokemuksesta voin kuitenkin sanoa, että kannattaa katsoa valmiita käytettyjä ja yllättävän hyviä teräsveneitä löytyy kun seuraa myytäviä muuallakin kun Suomessa. Käytetyssä voi olla enemmän tai vähemmän uusimista mutta tuskinpa kaikkea tarvitsee vaihtaa. Tuon kokoluokan veneeseen on käytännössä ostettava kaikki uutta kun ainakaan Suomesta ei käyttökelpoista tavaraa käytettynä kierrä. Monella itsetekijällä loppuu motivaatio tai rahat ennen projektin valmistumista. On niitäkin jotka ovat purkaneet venettä ja tehneet isojakin korjauksia alkuperäiseen konstruktioon mutta toki siitäkin saa kokemuksia. Kaikki tuskin alkavat rakentamiseen purjehtiakseen maailman ympäri. Teräsrunko valmiina ei ole vielä puolessakaan välissä koko projektia ja siitä vasta alkaa rahaa ja aikaa kulua.

    • plootu_suulissa_for_ever

      Jos talon rakentamisessa menee 2/3 materiaaleihin ja 1/3 työhön, on venehommissa päinvastoin ja kokonaissumma hirvittävästi suurempi tilavuuteen verrattuna.
      Hyvän sisustuksen suunnittelussa on mietittävä eristämistä alusta pitäen, joka on hyvässä teräsveneessä oleellisen tärkeää. Eristämisestä saa lisäulottuvuuden tässä ehdotettujen pahvimallien taivutteluun, laserkeilauksesta puhumattakaan.

      Eikä mitään kannata edes aloittaaa, jos ei ole kuuluisan suunnittelija piirrustuksia ja käyttökokemustietoa tehdyistä projekteista.

      Vähän sama, jos investoisi 500000 €:n mökkiin massan mielestä paskassa osoitteessa, eli ei kannata.

    • RakaaPanoaRanualla

      Osta vanha home skandi ja ennen kannen hitsaamista tiputat sisään, lopun täytät uretaanilla, on hyvä läpöeristykin. Voit kai käyttää myös asuntovaunua.

      Ei marska, jos osaatte hitsata osaatte varmasti tehdä karskin sisustuksenkin. Teräs koolakuset seiniin ja lattiaan ja kattoon. Mieleisestä vanereista tai ponttilaudasta pinnat. Ei se varmastikaan vaikeaa oo....

    • Still525

      Osaisiko joku kertoa, mikä veneen sisustamisessa maksaa. Miksi me saimme mökistämme sisältä kivan näköisen 15 tonnilla, mutta veneissä puhutaan sadoista tuhansista?

      • Pelle.P

        Mökkiin voi ostaa keittiökalusteet kaupasta, maksaa sen minkä maksaa. Veneeseen ei löydy sopivia kalusteita kaupan hyllyltä. Kun veneeseen tehdään sisustaa niin jokainen puun- ja levynkappale pitää erikseen mallintaa ja sovittaa paikoilleen. Tarkoittaa että työ on hidasta ja siten siitä tulee kallista. Ja puutyön lisäksi ostettavat laitteet, kuten jääkaappi, keitin ym. ovat huomattavasti kalliimpia kun gigantista kotiin ostettavat mallit


    • Lgsynfg

      Se ettei veneesdä ole yhtään suoraa pintaa eikä kahta samanlaista osaa. Se että kiinnityksiä ei voi tehdä naulapyssyllä.

      • Still525

        Mutta silti. Jos tekee tuon tyyppisen sisustuksen, mutta vähän karkeampana ja suuremmilla toleransseilla, niin miten se voi olla niin kallis?

        Onko kysymys siitä, että veneilykulttuuriin kuuluu kiiltävällä lakkapinnalla hifistely eikä siksi synny osaajia tekemään käytännöllisiä mutta vähemmän hienoja sisustuksia.

        http://uk.boats.com/boat-content/files/wylo_saloon-high-wide-l.jpg


      • R33BlueEyes
        Still525 kirjoitti:

        Mutta silti. Jos tekee tuon tyyppisen sisustuksen, mutta vähän karkeampana ja suuremmilla toleransseilla, niin miten se voi olla niin kallis?

        Onko kysymys siitä, että veneilykulttuuriin kuuluu kiiltävällä lakkapinnalla hifistely eikä siksi synny osaajia tekemään käytännöllisiä mutta vähemmän hienoja sisustuksia.

        http://uk.boats.com/boat-content/files/wylo_saloon-high-wide-l.jpg

        Moottorivenepuoleltahan löytyy työveneitä, joissa ei hienostella, vaan on vaan haettu kestävyyttä ja toiminnallisuutta. Olisi ihan mielenkiintoista nähdä vastaavalla ideologialla tehty purjevene.


      • Still525

      • dunckerin_sisustus

        Miten Duncker teki veneensä ainakin kuvissa asialliselta näyttäneen sisustuksen, eikös hän tehnyt senkin itse ainakin ensimmäiseen rakentamaansa veneeseen Merivuokkoon jolla hän seilasi kaikki reissunsa, eikä varmaan ollut ainakaan 3D mallia? Duncker aikoinaan teki veneensä itse koska hänellä ei ollut rahaa ostaa venettä.


      • Still525 kirjoitti:

        Mutta silti. Jos tekee tuon tyyppisen sisustuksen, mutta vähän karkeampana ja suuremmilla toleransseilla, niin miten se voi olla niin kallis?

        Onko kysymys siitä, että veneilykulttuuriin kuuluu kiiltävällä lakkapinnalla hifistely eikä siksi synny osaajia tekemään käytännöllisiä mutta vähemmän hienoja sisustuksia.

        http://uk.boats.com/boat-content/files/wylo_saloon-high-wide-l.jpg

        Olen itse jonkin verran tuollaista sistusta rakentanut veneeseen ja taloon, ja verrattuna normitalorakennukseen, on veneessä ongelmana esim. se, ettei ole valmiita kaappikokonaisuuksia tai ovia karmeineen. Talo tehdään tyhjänä, kun taas veneeseen pitää kaikki pöydät ja sohvat suunnitella ja rakentaa, eikä ole suoraa kulmaa missään.. Mitat täytyy saada oikein ja saada ne sovellettua veneeseen. Tässä kaikessa menee paljon aikaa. Talon suunnitteluun on runsaasti ammattilaisia, ja heitä saa erittäin tarkat mitat, joista on helppo tehdä.


      • Halvalla_sai
        dunckerin_sisustus kirjoitti:

        Miten Duncker teki veneensä ainakin kuvissa asialliselta näyttäneen sisustuksen, eikös hän tehnyt senkin itse ainakin ensimmäiseen rakentamaansa veneeseen Merivuokkoon jolla hän seilasi kaikki reissunsa, eikä varmaan ollut ainakaan 3D mallia? Duncker aikoinaan teki veneensä itse koska hänellä ei ollut rahaa ostaa venettä.

        "iten Duncker teki veneensä ainakin kuvissa asialliselta näyttäneen sisustuksen, "

        Kävi ostamassa Helsingin Kyläsaaressa palaneen puutarvarayhtiön (Mahongy tms) tulipalon jälkeen vähän palovaurioita saaneesta varastosta halvalla vanerit ja teki itse sisustuksen.


    • köjhgf

      Kiiltävät lakkapinnat eivät ole pelkkää hifistelyä, ne ovat käytännön sanelema pakko jos haluaa sisustuksen puuosien kestävät kauemmin kun parin kautta. Olosuhteet ja kosteuskuormitus veneessä on ihan toista luokkaa kun vaikkapa kesämökissä.

      On sillä veneilykulttuurillakin oma osansa, veneissä on totuttu laadukkaaseen puutyöhän. Tästä syystä huonosti tehty ja karkea sisustus vaikeuttaa veneen edelleen myyntiä ja laskee huomattavasti sen arvoa.

      • suojaa

        >>Kiiltävät lakkapinnat eivät ole pelkkää hifistelyä, ne ovat käytännön sanelema pakko

        No ei. Maalipinta suojaa puuta aina paremmin kuin lakka ja on nopeampi ja halvempi tehdä. Ennenkaikkea siksi, että maalin alla ei tarvitse olla ykkösluokan pinta.
        Se on tietysti totta, että puu täytyy ylipäätään suojat kunnolla. Poislukien teak, joka kestää selllaisenaan.


    • Still525

      "On sillä veneilykulttuurillakin oma osansa, veneissä on totuttu laadukkaaseen puutyöhän."

      Mökillemme piti saada mamman toivomuksesta kallista vanhan näköistä tiiltä.
      http://www.taloon.com/tiililaatta-terca-215x65x20-mm-retro-de-namur-kasinlyoty/WI-12037110/dp?openGroup=4090

      Seinälle ripustettuja pikkukaappeja tein höyläämättömästä laudasta ja vanerista. Osan niistä mamma maalasi vahvoilla väreillä.

      Mamman ystävättäret ovat käyneet ihastelemassa sisustusta ja suunnittelevat kopioivansa sitä.

      Mammalla on tili Pinterestissä, jonne on kerätty kasapäin kuvia vastaavasta karkeasta ja vanhahtavasta sisustuksesta.

      En usko että veneissä on kysymys siitä, ettei muita materiaaleja voisi käyttää. Kysymys on muodista.

      • qpwoei

        >>ettei muita materiaaleja voisi käyttää.
        Työ siinä veneen sistustamisessa vie aikaa ja rahaa (teetettynä).
        Materiaalien osuus on pieni.


    • seppomartti

      Uuden suorituskykyisemmän 13m purjeveneen saa A kategoriaan sertifioituna halvemmalla kuin aloittajien hitsausprojekti, mitä tuskin saisi CE sertifioiduksi ja jäisi myyntikelvottomaksi -jos valmistuisi. Varianta 44 tarjoaisi myös ripauksen sisustuksen "karheutta".

    • TeoriastaKäytäntöön

      "Uuden suorituskykyisemmän 13m purjeveneen saa A kategoriaan sertifioituna halvemmalla kuin aloittajien hitsausprojekti"

      Niin kaiketi saisi, mutta meille rakentaminen on harrastus. Kaukana kaikesta ei ole tekemistä, jos sitä ei itselleen järjestä.

      Tarkoitus on kuitenkin saattaa projekti loppuun saakka, minkä vuoksi haluamme palkata ulkopuolisia. Jos itselleen kasaa liikaa työtä, innostus loppuu ja harrastuksesta tulee taakka. Koin näitä hetkiä jo ihan riittävästi taloamme rakentaessani.

      Venettä ei rakenneta pitkiä purjehduksia ajatellen. Sen sijaan pitkä vesillä olo kausi kiinnostaa. Siksi lämmitysratkaisut täytyy suunnitella etukäteen huolellisesti.

      • seppomartti

        Oletko katsellut esim. www.stadtdesign.com. Van der Stadt suunnittelutoimistolta varmaan löytyy valmiit piirustukset hyvin monille venetyypeille ja rakennusmateriaaleille. Säästyy rahaa ja aikaa kun on hyvät piirustukset. Ja tulee vähemmän mokia kun on ammattilaisten tekemä suunnitelma amatöörejä varten. Jos pystytte tekemään veneestä itse kaiken muun paitsi sisustuksen, niin sisustuksen teko tuskin on ylivoimainen kynnys ja voi säästää n 100t€.
        Jos olisin samassa tilanteessa niin: piirustuksista "pahvimalli" > sovitus> khayamahonkivaneeria sirkeliin ja pala palalta sisustuksen kokoaminen.
        Kannattaa miettiä myös aikooko joskus myydä veneen. Jos aikoo niin eu- direktiivit ja ce-sertifiointi muuttaa rakenteluprojektin vaatimustason oleellisesti. Mm. kategoria A taisi tässä kuussa muuttua stixin osalta vaativammaksi.


      • seppomartti kirjoitti:

        Oletko katsellut esim. www.stadtdesign.com. Van der Stadt suunnittelutoimistolta varmaan löytyy valmiit piirustukset hyvin monille venetyypeille ja rakennusmateriaaleille. Säästyy rahaa ja aikaa kun on hyvät piirustukset. Ja tulee vähemmän mokia kun on ammattilaisten tekemä suunnitelma amatöörejä varten. Jos pystytte tekemään veneestä itse kaiken muun paitsi sisustuksen, niin sisustuksen teko tuskin on ylivoimainen kynnys ja voi säästää n 100t€.
        Jos olisin samassa tilanteessa niin: piirustuksista "pahvimalli" > sovitus> khayamahonkivaneeria sirkeliin ja pala palalta sisustuksen kokoaminen.
        Kannattaa miettiä myös aikooko joskus myydä veneen. Jos aikoo niin eu- direktiivit ja ce-sertifiointi muuttaa rakenteluprojektin vaatimustason oleellisesti. Mm. kategoria A taisi tässä kuussa muuttua stixin osalta vaativammaksi.

        Mulla on veneenrakennuksen kirja, jossa on selostettu noita mitoituksia ja siinä oli myös muistaakseni käytännönläheisiä ohjeita, joilla esim. yksinkertaisilla tempuilla sai piirrettyä kovalevylle laipion muodon seinän kaarevuuden mukaan. Sitten on vaikka kerrottu, millaiset mitat sohvalla tai sängyllä kuuluu olla jne. Suosittelen tutustumaan alan kirjallisuuteen.


      • pikkunäpertäjä

        Voisitko antaa kirjan nimen? Alkoi kiinnostaa vaikken koko sisustusta aiokaan uusia.


    • bruceroberts
      • cvkh

      • Lrps

      • qqqqrq
        Lrps kirjoitti:

        Jotkin projektit onnistuvatkin. Kts.
        http://yle.fi/uutiset/3-5775587

        yli 8000 tuntia 10 vuoden aikana.
        Kaikilla ei vaan ole intoa tehdä 16 tuntia viikossa joka ikinen viikko 10 vuoden ajan.

        Toisaalta: Jos olisi ostanut käytetyn veneen niin olisi purjehtinut jo 10 vuoden ajan. Maksanut sitä tekemällä vastaavasti ylitöitä.

        Ja käytetystä tehdastekoisesta saisi varmaan paremmat rahat myydessään kuin itsetehdystä.


      • Stripblanking
        cvkh kirjoitti:

        Tuo oranssirunkoinen Bruce Roberts teräsvene lienee suomalainen Koillisväylän kulkenut Lena:

        http://www.bruce-roberts.com/public/HTML/descriptions/Roberts370_description.htm

        Yhtenä materiaalivaihtoehtoina useille malleille annetaan myös lasikuitu, mutta kuinkas lasikuiturungon tekeminen onnistuu ilman muottia?

        Onnistuu rimamenetelmällä (strip blanking), jolloin "muotiksi" riittävät tasavälein tehdyt kaaret. Vaahtorimoilla tulee käytännössä normaali sandwich-rakenne, puurimaa käyttäen ei ehkä voi puhua lasikuituveneestä. Toisaalta käytetään sitä balsaydintäkin...

        http://www.amateurboatbuilding.com/articles/howto/foam_sandwich/planking.html


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      106
      4928
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      3259
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3165
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      419
      2306
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      237
      1422
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1251
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1217
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      73
      1180
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1148
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      122
      1059
    Aihe