Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Bossu
profiilit
Bossu
Bossu
Vapaa kuvaus
Aloituksia
22
Kommenttia
3525
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Voidaksesi+sanoa,+että+muissa+veneissä+tulee+epämukavia+asentoja,+sinun+pitäisi+käydä+näissä+veneissä+kokeilemassa.+Itse+olen+omaan+asentooni+tyytyväinen.+En+tykkää+seistä+tai+istua+ison+ruorin+takana,+koska+sieltä+on+vaikea+lähteä+liikkeelle+istumalaatikon+etuosaan+tai+sisälle+kajuuttaan.+lisäksi+vaadittava+käsien+liike+on+paljon+isompi+kuin+pienen+rattini+kanssa.+Olen+sellaisiakin+veneitä+ohjannut.+Mutta+varmaan+siihenkin+tottuisin,+jos+minulla+olisi+sellainen+vene,+missä+tämänkaltainen+ohjaaminen+on+luontaisempaa+kuin+laidalla+istuminen.
15.08.2017 15:51
Sota-aluksilla+oli+tietysti+paljon+miehistöä,+mutta+kauppalaivoissakin+piti+useasti+olla+paljon+sotilaita,+koska+merirosvous+oli+paljon+yleisempää+aikana+ennen+kuin+valtiot+pystyivät+kunnolla+valvomaan+vesialueitaan.+Suomenkin+vesillä+oli+runsaasti+merirosvoja+keskiajalla,+ja+heillähän+oli+oikein+oma+linna+Borgholm+tms.+nimisellä+saarella+Iniössä+tai+Houtskarissa.+Sen+rauniot+on+vieläkin+hahmotettavissa.
15.08.2017 13:08
Itse+istun+aina+laidalla.+Veneessäni+on+yksi+pieni+ruori,+suunnilleen+50+cm+halkaisija.+Sitä+voi+käyttää+seisten+tai+laidalla+istuen,+itse+istun+aina+laidalla,+yleensä+yläpuolella,+joskus+alapuolella.+En+yhtään+tykkää+seistä+ruorin+takana.+Olo+on+paljon+rennompi+istuessa.+Ero+korostuu+luoviessa,+kun+veneellä+on+kallistumaa.+Ruori+on+niin+pieni,+ettei+se+paljon+estä+liikkumista+avotilassa.+Istumalaatikko+on+kapea+ja+syvä,+joten+laidalla+istuen+siihen+yltää+hyvin.+Sateella+voi+istua+hieman+edempänä+doghousen+sisällä.+Tällöin+alkaa+ergonomia+kärsiä,+kun+rattiin+tulee+matkaa+yli+puoli+metriä.
15.08.2017 11:00
Iso+määrä+varusteita+voi+olla+hankala+ruuvailla+perusveneeseen.+Maailmalta+löytyy+veneitä,+joissa+on+tärkeimmät+vehkeet+jo+valmiina.+Vancouver+34:ssä+näyttäisi+motion+comfort+olevan+34.+Se+on+paljon+parempi+kuin+BavaBeneissä,+joissa+se+on+kai+luokkaa+18-28.
14.08.2017 09:50
Reilu+30-jalkainen+Hallberg-Rassy?
13.08.2017 14:03
Onhan+noissa+tankkereissa+gross+vetoisuus+isompi.+Aika+paljon+rahaa+noihin+konttilaivoihin+laitetaan,+kun+noita+jättiläisiä+rakennetaan+koko+ajan+kymmenien+laivojen+sarjoja,+ja+joka+vuosi+isompia.
13.08.2017 07:29
Jaa,+näköjään+on+vielä+tällainenkin+jo+valmistunut.+
https://en.m.wikipedia.org/wiki/OOCL_Hong_Kong
12.08.2017 22:48
Tässä+muutama+kappale+maailman+suurimpia+laivoja,+mitä+lukuja+sitten+haluaa+katsoa.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pioneering_Spirit_(ship)
https://en.m.wikipedia.org/wiki/CSCL_Globe
https://en.m.wikipedia.org/wiki/TI-class_supertanker
12.08.2017 22:24
Kattava+lista.
11.08.2017 22:12
No,+ainakin+Suomessa+se+oli+suuri+muutos,+kun+laman+jälkeen+vuoden+2000+tienoilla+Bavariat+ym.+keski-eurooppalaiset+veneet+rynnivät+markkinoille.+Bavarioiden+vuosimallit+Nettiveneessä+näyttävät+huomattavasti+runsastuvan+vuoden+2002+tienoilla,+kun+taas+sitä+ennen+niitä+ei+juurikaan+ollut.+Kaivan+ennustukseni+sähköveneiden+aiheuttamasta+muutoksesta+esiin+vuonna+2040,+paitsi+jos+se+meni+pieleen,+missä+tapauksessa+se+saa+unohtua.
10.08.2017 16:00
20+vuoden+päästä+vanhoja+dieseleitä+pidetään+varmaan+puhtaasti+romurautana.+Sähkömoottoreissa+on+pari+kertaluokkaa+vähemmän+liikkuvia+eli+hajoavia+osia,+ja+ne+ovat+ylivoimaisia+ominaisuuksiltaan,+jos+sähkön+varastointiin+ja+tuottoon+tulee+riittäviä+ratkaisuja.+Tämä+tarkoittaa+myös+uudenlaisia+vaatimuksia+veneen+sähkösysteemeihin,+ehkä+muihinkin+laitteisiin,+kuten+aurinkopaneeleihin,+purjeaurinkopaneeleihin,+lämminvesivaraajiin+jne.+Ehkä+tästä+tulee+seuraava+murroskohta,+jos+viimeksi+moderni+runkomuoto+ja+liukuhihnatuotanto+teki+70-+ja+80-luvun+veneet+vanhanaikaisiksi+vuoden+2000+tienoilla.
10.08.2017 14:42
Meilläkin+se+on+ohut,+ehkä+8mm,+mutta+oheisen+linkin+mukaan+narun+paksuus+ei+ole+yli+7mm,+joten+kaipa+sitä+täytyy+sanoa+sitten+köydeksi.+;-)
https://fi.m.wiktionary.org/wiki/naru
09.08.2017 21:33
Veikkaisin+kyllä,+että+nousee.+Täytyy+vaan+ottaa+vauhtia+alempaa+ja+sitten+nostaa+kurssia,+kun+nopeus+on+noussut+3-4+solmuun.
09.08.2017 21:07
Kaipa+on+myös+käytettyjen+vientiä,+etenkin+kun+Suomessa+käytettyjen+hintataso+on+nyt+lähentynyt+eurooppalaista+tasoa.+Voi+olla,+että+se+on+tulevaisuudessa+tasapainossa.
09.08.2017 09:03
Näyttää+siltä,+että+2010-luvulla+jäädään+alle+500+veneen,+toki+nykyisin+40-jalkainen+vene+on+yleisempi+kuin+80-luvulla,+joten+sanotaan,+että+jäädään+alle+650+uuden+veneen.+Tämä+tarkoittaa,+että+80-luvun+veneetkin+on+vielä+ihan+käypiä,+kun+ei+niitä+ole+tarvinnut+korvata+uusilla.
09.08.2017 08:32
Kyllä+pelkällä+etupurjeellakin+voi+luovia,+samoin+kuin+pelkällä+isolla.+Aika+huono+nousukyky+on+veneellä,+jos+ei+isopurjetta+saa+löysäksi,+kun+ajaa+etupurjeella+ylös+tuuleen.+Sitten+on+reivaaminenkin+mahdotonta+ilman+moottoria.
09.08.2017 08:11
Tilanne+on+aika+samanlainen+kuin+lähtö+ankkurista+ilman+moottoria.+Itse+tein+sen+12+m/s+tuulessa+muutama+viikko+sitten.+Kävin+keulassa+nostamassa+ankkurin.+Kun+ankkuri+oli+irti+pohjasta,+tuuli+työnsi+keulan+pois+tuulesta.+Varmistin+ankkurin+paikalleen+keularullaan,+kävelin+rauhassa+istumalaatikkoon,+avasin+rullakeulapurjetta+ja+samaan+aikaan+säädin+skuuttia,+ettei+keulapurje+mennyt+keulastaagin+etupuolelle+sitä+avattaessa.+Jos+näin+käy,+se+voi+kiertyä+tiukkaan+etustaagin+ympäri+ja+sitten+olet+pirullisissa+ongelmissa.
08.08.2017 10:19
n.+30+sekuntia.+Ensin+kiroilet+15+sekuntia,+sitten+päästät+keularullan+kelausnarun+auki+ja+säädät+skuutin.+Jos+etupurje+on+hakasilla,+nostat+sen+skuutti+auki+ja+kiristät+sitten+skuutin.+Silloin+menee+ehkä+minuutti.+Sitten+ajat+etupurjeella+tiukasti+tuuleen,+vapautat+isopurjeen+skuutin+ja+nostat+sen+ylös+skuutti+auki,+minkä+jälkeen+säädät+skuutin+kohdalleen.
08.08.2017 08:53
Lisää+vielä+Hollanti+ja+Saksa,+niin+eikös+jo+jotain+löydy.
08.08.2017 08:47
Me+taidetaan+puhua+vähän+eri+asioista,+mä+painotin+lähinnä+IACC-veneiden+hyvää+kykyä+nousta+tuuleen,+jonka+mä+arvelin+johtuvan+niiden+kapeasta+rungosta+ja+syvästä+ja+painavasta+kölistä.+Jos+sallitaan+40+asteen+luovikulmat+vertailussa,+ne+jää+kyllä+varmasti+toiseksi+nopeimmille+yksirunkoisille,+etenkin+uudemmille+konstruktioille.+Sinä+taas+puhuit+ylipäänsä+luovimisesta.
07.08.2017 22:15
90 / 177