Vapaa kuvaus

Aloituksia

24

Kommenttia

1070

  1. Ja+mitkä+ovat+perusteet+tälle+mielipiteelle,+miksi+ihmiset+sitä+haluavat?Entä+mihin+vedät+rajan+lääketieteessä+vai+onko+kaikki+keinot+voitava+käyttää+vain+sen+takia,+että+ihminen+saa+oman+tahtonsa+läpi?+Vastaisitko+myös+näihin.
  2. Aivan.
  3. En+minä+mitään+luule.+Raamattu+kertoo+sangen+selvästi+milloin+ensimmäisen+kerran+alettiin+puhua+Israelista+ja+israelilaisista1Mooses.3123+Samana+yönä+Jaakob+otti+mukaan+molemmat+vaimonsa,+molemmat+orjattarensa+ja+kaikki+yksitoista+poikaansa+ja+kulki+kahlaamon+kohdalta+Jabbokin+yli.+24+Saatettuaan+heidät+ensin+vastarannalle+hän+käski+kuljettaa+yli+myös+kaiken+omaisuutensa.+25+[i]+Vain+Jaakob+itse+jäi+toiselle+rannalle.+Siellä+muuan+mies+paini*+hänen+kanssaan+aamunsarastukseen+saakka.+26+Kun+mies+huomasi,+ettei+päässyt+voitolle,+hän+iski+Jaakobia+nivustaipeeseen,+niin+että+Jaakobin+lonkka+nyrjähti+hänen+kamppaillessaan+miehen+kanssa.+27+Mies+sanoi+hänelle:+"Päästä+minut+menemään,+sillä+päivä+valkenee."+Mutta+Jaakob+sanoi:+"En+päästä+sinua,+ellet+siunaa+minua."+28+Mies+kysyi+häneltä:+"Mikä+sinun+nimesi+on?"+Hän+vastasi:+"Jaakob."+29+[i]+Silloin+mies+sanoi:+"Sinua+ei+pidä+enää+sanoa+Jaakobiksi,+vaan+Israeliksi,+sillä+sinä+olet+kamppaillut*+Jumalan+ja+ihmisten+kanssa+ja+voittanut."+30+Jaakob+sanoi+hänelle:+"Sano+sinäkin+nimesi."+Mutta+mies+vastasi:+"Miksi+sinun+pitäisi+tietää+minun+nimeni?"+Ja+hän+siunasi+Jaakobin+siellä.31+[i]+Jaakob+antoi+paikalle+nimeksi+Penuel.+Hän+sanoi:+"Minä+olen+nähnyt+Jumalan+kasvoista+kasvoihin,*+ja+silti+olen+elossa."+32+Aurinko+nousi,+ja+hän+jatkoi+matkaansa+Penuelista+eteenpäin+ontuen+lonkkaansa.+33+Tämän+vuoksi+israelilaiset+eivät+tänäkään+päivänä+syö+reisijännettä,+joka+on+nivustaipeen+päällä.+Mies+oli+iskenyt+Jaakobia+tähän+jänteeseen.Kaksi+kommenttia+pystyit+sentään+suht+asiallisesti+kirjoittamaan.